+
[ Voor 99% gewijzigd door Jeroendv9 op 09-11-2022 16:40 . Reden: Werkgever zag het ]
[ Voor 99% gewijzigd door Jeroendv9 op 09-11-2022 16:40 . Reden: Werkgever zag het ]
HD4Life @ Full-HD
Dat klink redelijk marktconform inderdaad. Ergens tussen de 75-80 euro zal je dan wel uitkomen. Vanwege ervaring misschien iets hoger (zeker in Amsterdam) en in het oosten van het land iets lager is mijn ervaring.Jeroendv9 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:52:
@Flans Ik heb momenteel 6 jaar ervaring in de IT op het gebied van hosting, Kubernetes, containers, HA etc. Ik bedoel inderdaad dat ze mij wegzetten voor 75 euro per uur. Dit met een 70/30 verhouding.
HD4Life @ Full-HD
[ Voor 28% gewijzigd door JEightyFive op 02-09-2022 09:47 ]
Dit soort dingen zeggen de meeste detacheerders. Leuk verhaal maar op den duur ga je ze echt te veel geld kosten als je op de bank zit. Je kan meestal kiezen tussen wat er beschikbaar is. Als er maar 1 opdracht beschikbaar is, gaan ze meestal niet akkoord als je zegt dat je niet wil.Jeroendv9 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:12:
@Davidshadow13 Ze schatten mij (jong, 23 jaar) rond de 75+ euro in het uur. Je mag zelf opdrachten afwijzen, en je hebt zelf ook inspraak op het uurtarief. Vind je het uurtarief te laag, dan kan je het dus afwijzen.
https://niels.nu
Met 6 jaar ervaring is dat laag. M.i. kan je veel meer verdienen als je 'gewoon' gaat freelancen. Dan is een tarief rond de 90 euro best te doen, en dat mag je dan allemaal zelf houden.Jeroendv9 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:52:
@Flans Ik heb momenteel 6 jaar ervaring in de IT op het gebied van hosting, Kubernetes, containers, HA etc. Ik bedoel inderdaad dat ze mij wegzetten voor 75 euro per uur. Dit met een 70/30 verhouding.
mbt je laatste punt, tja TS wil expliciet niks horen over freelancen. dat zie ik dan maar als zijn eigen verliesJEightyFive schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:14:
Ex THN hier.
Eerste punt: die 2500 is niet netto maar bruto. Netto bleef daar bij mij (vorig jaar januari) 1760 euro van over.
Tweede punt: die 2500 mag je weer inleveren zodra je op een opdracht zit.
Houd er rekening mee dat je qua belasting behoorlijk wat afdraagt en alle zzp voordelen in deze constructie mist.
of er wordt niet helder gecommuniceerd naar TS (expres?)Zij werken met een basissalaris, rond de 2500 netto als je geen opdrachten hebt. Dit is geen lening, en hoef je dus niet terug te betalen. Pensioen etc. moet je zelf regelen.
[ Voor 7% gewijzigd door indexample op 02-09-2022 09:48 ]
Ik heb van meerdere midlancers gehoord dat ze er eigenlijk pas later achter kwamen hoe de financiele constructie precies in elkaar steekt. Dus ga er maar vanuit dat dit met opzet is.indexample schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:47:
of er wordt niet helder gecommuniceerd naar TS (expres?)
indexample schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:47:
[...]
mbt je laatste punt, tja TS wil expliciet niks horen over freelancen. dat zie ik dan maar als zijn eigen verlies
maar je overige punten: dat is behoorlijk tegenstrijdig met wat TS noemt:
[...]
of er wordt niet helder gecommuniceerd naar TS (expres?)
of TS heeft het niet goed begrepen
of de voorwaarden zijn nu anders dan toen?
Maar als je dan 3 maanden geen opdracht hebt moet je met je eerste opdrachtbetaling 7500 euro terug betalen?
Dat is een goede vraag voor TS om te stellen denk ik, dat weet ik niet.Vorkie schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:03:
[...]
Maar als je dan 3 maanden geen opdracht hebt moet je met je eerste opdrachtbetaling 7500 euro terug betalen?
Dat ligt er maar net aan waar je werkt. Er zijn tegenwoordig een hoop bedrijven die een midlance constructie aanbieden, en overal is het nét weer iets anders.abhaas schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:13:
Wat nog iets is om rekening mee te houden als je vakantiedagen opneem dan krijg je voor die dagen geen basissalaris maar gewoon helemaal niks omdat dit al bij je salaris inzit.
[ Voor 6% gewijzigd door Sito op 02-09-2022 10:12 ]
Ja, kan ik mij voorstellen - nu heb je gelukkig geen dure leaseauto, maar stel dat je nog een 700 euro bijtelling hebt krijg je "maar" 1200 gestort.JEightyFive schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:05:
[...]
Dat is een goede vraag voor TS om te stellen denk ik, dat weet ik niet.
Ben verder het hele jaar declarabel geweest en daarna geswitcht naar zzp.
Maar ik vond het zelf wel een verrassing aangezien ze doen alsof ze jou die 2500 uit hun eigen zak betalen.
Dan vraag ik me toch af wat dat voorschot op mijn loonstrook van vorig jaar doet.Jeroendv9 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:15:
@Vorkie @JEightyFive Nee, de 2500 euro hoef je niet terug te betalen. Dit is geen lening zoals bij sommige andere bedrijven.
Dat zeggen ze maar ze komen met exact dezelfde opdrachten als andere partijen en verder hebben ze wat raamovereenkomsten met allerlei overheidsinstanties.Wat mij het voordeel lijkt is dat zij een groot netwerk hebben, en ik vind de stap naar freelancer nu nog te 'eng'.
[ Voor 18% gewijzigd door JEightyFive op 02-09-2022 10:20 ]
Als ze een (goed) groot netwerk hebben zouden ze je wel voor meer dan 75 euro inschatten..Jeroendv9 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:15:
@Vorkie @JEightyFive Nee, de 2500 euro hoef je niet terug te betalen. Dit is geen lening zoals bij sommige andere bedrijven.
Wat mij het voordeel lijkt is dat zij een groot netwerk hebben, en ik vind de stap naar freelancer nu nog te 'eng'.
Dat ligt er dus erg aan bij welke Midlance partij je zit. Bij ons krijg je gewoon vakantiegeld, worden trainingen en cursussen uit de 30% betaald (enkel examens uit je eigen 70%) is er gewoon een collectieve pensioenregeling waar je aan mee mag doen als je wilt, mag je ook zelf regelen.JEightyFive schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:14:
Verder: je krijgt geen vakantiegeld, geen pensioen en geen 13e maand o.i.d. en dus niet betaald als je verlof opneemt. Wees je daar goed van bewust want hierdoor slaat de berekening loondienst/midlance minder mooi uit dan je nu denkt. Laat je niet gek maken door de bedragen waar zij mee strooien (10k per maand blabla).
Voor pensioen reserveerde ik zelf al gauw zo'n 1000 euro per maand.
HD4Life @ Full-HD
Dat kan. Ik weet niet per midlance partij hoe het er daar aan toe gaat en of het beter is of niet.Davidshadow13 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:29:
[...]
Dat ligt er dus erg aan bij welke Midlance partij je zit. Bij ons krijg je gewoon vakantiegeld, worden trainingen en cursussen uit de 30% betaald (enkel examens uit je eigen 70%) is er gewoon een collectieve pensioenregeling waar je aan mee mag doen als je wilt, mag je ook zelf regelen.
Bij ons krijg je gewoon een vast salaris, ook als je vakantie opneemt. Je krijgt gewoon 12x per jaar hetzelfde brutoloon. Heb je een negatieve stand aan het eind van het jaar t.o.v. je omzet dan wordt deze kwijtgescholden en begin je het jaar daarop gewoon op "nul". Dus er zitten per werkgever nog echt wel verschil in.
THN staat er toch?Davidshadow13 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:29:
[...]
Dat ligt er dus erg aan bij welke Midlance partij je zit. Bij ons krijg je gewoon vakantiegeld, worden trainingen en cursussen uit de 30% betaald (enkel examens uit je eigen 70%) is er gewoon een collectieve pensioenregeling waar je aan mee mag doen als je wilt, mag je ook zelf regelen.
Bij ons krijg je gewoon een vast salaris, ook als je vakantie opneemt. Je krijgt gewoon 12x per jaar hetzelfde brutoloon. Heb je een negatieve stand aan het eind van het jaar t.o.v. je omzet dan wordt deze kwijtgescholden en begin je het jaar daarop gewoon op "nul". Dus er zitten per werkgever nog echt wel verschil in.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Klopt dat weet ik. Alleen ik zit dus bij een andere partij, die het net iets anders doet. Wil dus alleen aangeven dat er niet "één" Midlance model is maar dat de uitwerking per bedrijf kan verschillen en je daar dus voor op moet passen.
Dit hoeft meestal geen probleem te zijn. De meeste zetten je "bonus" gewoon keurig op de werkgeversverklaring.Rockster schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:15:
Ik weet niet of de TS binnenkort een huis wil kopen met hypotheek, maar ik vrees dat de bank dan gaat kijken naar je (vaste) basissalaris, misschien ook iets om rekening mee te houden.
[ Voor 34% gewijzigd door Davidshadow13 op 02-09-2022 11:17 ]
HD4Life @ Full-HD
Ik ben zelf sinds 1 jaar als freelancer aan het werk. Ik heb nog even overwogen om midlance als tussenstap te doen, en heb toen ook met een paar partijen gesproken, maar deze konden me eigenlijk alleen opdrachten regelen bij bedrijven waar ik via mijn netwerk of recruiters ook wel terecht kon.Jeroendv9 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:59:
Nu ben ik dus benieuwd wat voor ervaring jullie hiermee hebben? En wat is er nog voor kanttekening?
De hamvraag is: Waarom overweeg je die overstap?...yrneH schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:10:
Ik overweeg ook de overstap naar midlance. Weet iemand hoe het zit met zoiets als betaald ouderschapsverlof? Krijg je dan gewoon je basissalaris zoals je ziek of op vakantie gaat?
Als dat zo is moet ik dat natuurlijk ook in de berekening gaan meenemen om dat af te vangen en of dan midlancen wel zo lucratief is in mijn situatie. 9 weken hakt er dan toch wel flink in.
Midlance is sowieso slecht betaald als je goed kijkt (wat die tokos niet doen en delen want dan is hun model onderuit).. Echter, tussen een maatschap en midlance zit fiscaal gezien wel degelijk een groot verschil. Zeggen dat er geen verschil zit is misschien wel waar als je naar de uitvoering kijkt en hoe ze werken, maar financieel gezien is het verschil enorm..Croga schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:16:toon volledige bericht
[...]
De hamvraag is: Waarom overweeg je die overstap?...
Ik heb een jaar gemidlanced, een aantal jaar geZZPeet in een maatschap. Er was nagenoeg geen verschil.
Alle midlance bedrijven die ik ken hebben nauwelijks een sales organisatie, zitten alleen bij de grote bedrijven waar de brokers ook komen. Het resultaat is slechte uurtarieven. Simple as that.
Ik ben dan ook overgestapt naar een wat kleiner bedrijf die bij de wat kleinere bedrijven als klant rond loopt en dus een veel sterkere klantrelatie op weet te bouwen met bijbehorende échte toegevoegde waarde en dus betere tarieven.
Resultaat is dat ik nu een beter salaris heb dan ik als midlancer had en toch minder zorgen over mezelf verkopen of zaken als administratie.
Ik zie geen reden meer om te gaan midlancen. Als je meer salaris wilt ben je beter af met gewoon een beter vast salaris, als je meer vrijheid wilt ben je beter af als ZZPer.
Excuses, ik zie dat ik daar in inderdaad niet heel duidelijk was.ID-College schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:35:
Midlance is sowieso slecht betaald als je goed kijkt (wat die tokos niet doen en delen want dan is hun model onderuit).. Echter, tussen een maatschap en midlance zit fiscaal gezien wel degelijk een groot verschil. Zeggen dat er geen verschil zit is misschien wel waar als je naar de uitvoering kijkt en hoe ze werken, maar financieel gezien is het verschil enorm..
Je krijgt een dagloon van het UWV uitgekeerd, met een vastgesteld maximum (moet je even opzoeken), gebaseerd op je inkomen van de laatste 12 maanden als ik het goed herinner.yrneH schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:10:
Ik overweeg ook de overstap naar midlance. Weet iemand hoe het zit met zoiets als betaald ouderschapsverlof? Krijg je dan gewoon je basissalaris zoals je ziek of op vakantie gaat?
Als dat zo is moet ik dat natuurlijk ook in de berekening gaan meenemen om dat af te vangen en of dan midlancen wel zo lucratief is in mijn situatie. 9 weken hakt er dan toch wel flink in.
Het verschil waar ik op doel zit hem in de fiscale hoek en niet in het uurtarief. Daar kan geen enkele midlance partij tegenop..Croga schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:55:
[...]
Excuses, ik zie dat ik daar in inderdaad niet heel duidelijk was.
Er was financieel zeker een groot verschil. Qua soort werk wat je doet/moet doen niet zo heel erg. Zowel in de midlance constructie als in de maatschap moest ik zelf veel van het werk doen om aan een opdracht te komen en in beide gevallen liep de sales nagenoeg altijd bij grote bedrijven en via een broker. Met als resultaat dat je aan opdrachten met een relatief laag tarief vast zit.
Financieel was het verschil overigens ook beperkt. Het Midlance bedrijf werkte op 70/30 basis, de maatschap op 80/20. Die overige 10% gingen echter wel op aan administratie (tijd) en een accountant, wat bij de midlance niet nodig was. Het verschil zat hem er voornamelijk in dat ik meer controle over mijn uurtarief had en daardoor zo'n 20% meer binnen kreeg.
Het ligt er een beetje aan hoe je er in staat. Als je het vergelijkt met een andere detacheerder dan is midlance vaak wel gunstig. Als je het vergelijkt met freelance dan zul je wel een stuk minder verdienen. Hoewel veel organisaties begonnen zijn om hun zzp'ers er uit te gooien om zich voor te bereiden op de handhaving van wet DBA. Overige externen, waaronder midlancers, zijn nog wel welkom.yrneH schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:10:
Anoniem: 2058398
Afhankelijk van het bedrijf. Er zijn partijen waar ziekte / verlof uit je eigen bonus komt.yrneH schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:10:
[ Voor 3% gewijzigd door Technomancer op 26-03-2024 13:15 ]
Het is lastig om een goede maand af te zetten tegen een slechte maand. Je doet het nu ongeveer jaar, dus kijk vooral wat het op jaarbasis oplevert.Technomancer schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:56:toon volledige bericht
Ik ben nu ongeveer een jaar werkzaam in een midlanceconstructie en die is als volgt:
Ik moet een drempel halen van 5.220 euro omzet, lukt dat dan krijg ik 65% van alles erboven. Mijn huidige tarief is 80 euro bij de klant; stel dat ik 136 uur haal in een maand dan levert dit 136 x 80 = 10.880 euro minus 5.220 euro = 5.660 euro x 0,65% = 3.679 euro (variabel) op. Daarnaast heb ik een vast salaris van 2.000 euro, ongeacht of ik de omzet haal en of ik uberhaupt werk. Verder nog een mobiliteitsvergoeding en wat andere onkostenvergoedingen en vakantiegeld wordt ook elke maand uitgekeerd. Ik werk 32 uur en in een goede maand levert dit netto ongeveer 4.300 euro op (dat is dus incl. vakantiegeld, mobiliteit etc). Vaak zijn maanden echter niet zo gunstig qua werkdagen (of ziekte/vakantie) en levert het dus minder op. In een maand waarbij ik 0 uren werk, is mijn netto salaris ongeveer 2.500 euro (inclusief vakantiegeld en mobiliteit e.d.).
Op zich best prima denk ik, maar toch voelt het nog een beetje gek dat ik van die 80 euro per uur maar een klein deel zelf overhoud. Als ik die maand met 136 uur als voorbeeld neem en ik tel ook het vaste salaris erbij, dan deel ik even grofweg 4.300 euro door 136 uur, komt uit op 31 euro per uur netto. Dus 50 euro van die 80 euro gaat naar het bedrijf en naar de belastingdienst.
Als ik een mindere maand (bijv. 100 uur gewerkt) vergelijk met een goede maand (136 uur gewerkt) dan is het verschil uiteindelijk in netto salaris niet eens zo groot, dan komt het netto per uur maar op 25 euro uit. Ik weet niet meer wat ik verdiende in loondienst, maar het zal niet eens zo veel schelen. Ik ben midlance gaan doen omdat ik er uiteindelijk onder aan de streep wel meer aan overhou, maar ik bouw natuurlijk een stuk minder pensioen op etc. en als ik (veel) vrij neem of ziek ben of geen opdracht heb dan is mijn salaris wel een stuk lager. Het enige voordeel is dat je altijd het vaste salaris hebt, omgeacht of je werkt of niet. Alleen dekt dat niet de maandelijkse kosten
Ik vraag me af of deze constructie (van drempel halen en 65% daarboven) een beetje gangbaar / oké is? Ter info: werkzaam in de IT als tester sinds 2006, ook een tijdje eruit geweest, qua niveau een beetje tussen handmatig en automatisch testen in, geen echte expert maar wel ervaren en op papier senior.
wijze woorden
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq