Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-11 19:57
Ik ben aan het kijken voor een warmte pomp , bij alle sites waar ik gegevens in moet vullen staat als uitkomst dat mijn huis niet geschikt is voor een full electric warmte pomp.
Dus ben ik verder gaan zoeken en kwam ik op een hybride of spaarpomp uit.
De spaarpomp lijkt mij ook wel iets omdat mijn btw installatie dateert uit 2005 en doet volgens mij niet veel meer.
Nu kwam ik uit op een inventum spaarpomp, kan ik deze combineren met mijn cv ketel en merkbaar besparen?
Mijn cv ketel is een intergas hre36/30. (en is volgens de site van intergas hybride ready)

Ik heb gewone radiatoren , nergens vloerverwarming.
Woonkamer en keuken zijn één grote ruimte en heeft 3 dubbelplaats radiatoren met convector.
Op de slaapkamers gebruik ik de verwarming niet tenzij het ontzettend koud is .
Badkamer heeft een decor radiator.
Gas verbruik is 1000m3

Huis is uit 2005 dus wat de isolatiewaarde is weet ik niet.
De wtw afzuiging is zoiezo aan vervanging toe.(heb het idee dat dat ding maar weinig bespaart )
Of is het verstandiger om een nieuwe wtw unit en een hybride warmte pomp aan te schaffen en na welk vermogen zou ik moeten zoeken?

edit 2-9-2022 :
Vermogen warmtepomp zou 5kW moeten worden.
Zou een spaarpomp (inventum) ook iets kunnen zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door 19roland70 op 02-09-2022 08:58 ]

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Bij ons kwam er ook op al die sites uit dat het niet geschikt was voor full electric (huis uit 1903 en echt geen hele moderne isolatie).
Zelf aan het testen geweest in de winter en sinds vorig jaar over op... full electric!
Dus niet alles zomaar geloven, eerst zelf testen!

• 19roland70
NoobyD schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:26:
Bij ons kwam er ook op al die sites uit dat het niet geschikt was voor full electric (huis uit 1903 en echt geen hele moderne isolatie).
Zelf aan het testen geweest in de winter en sinds vorig jaar over op... full electric!
Dus niet alles zomaar geloven, eerst zelf testen!
Ik heb er zelf weinig verstand van vandaar dat ik aan het zoeken ben geweest.
Hoe heb je dit getest?
Ik vind het eigenlijk ook zonde om de ketel van 3,5 jaar de deur uit te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door 19roland70 op 01-09-2022 17:33 ]

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Zijn overal nog radiatoren of is er ook vloerverwarming?
Hoe dan ook komende winter de CV temperatuur vanaf 60 graden steeds verder terug schroeven en kijken tot wanneer het nog warm genoeg wordt. En uiterraard vooral bij echt vries weer zegt dit iets.
Overigens ook kijken of alles goed waterzijdig is ingeregeld, hoe lager de temperatuur hoe meer je dat gaat merken. (Is overigens altijd aan te raden zodat je optimaler de warmte over je huis verdeelt).

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Bij een huis uit 2005 is normaal gesproken de isolatie in orde.
Waar het aan kan ontbreken is afgifte, geen vloerverwarming. Kan op zich zonder maar dan heb je wel goed bemeten radiators nodig. Om dat uittevinden begrens je cv op 40 graden. Houd je het daarmee zonder problemen warm dan moet een warmtepomp wel werken.

Dat je ketel 3,5 jaar oud is mag je vergeten. Als die je meer geld kost dan het oplevert dan is het jammer maar helaas.

Wat belangrijker om te weten of een warmtepomp rendabel is om te kijken naar je gasverbruik.
Daarmee kan je aan de hand van de koevlaasmethode berekenen wat je ongeveer nodig hebt.

Maar de conclusie op dit moment is dat een hybride economisch gezien bijna niet rendabel is.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
19roland70 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:32:
Ik heb er zelf weinig verstand van vandaar dat ik aan het zoeken ben geweest.
Hoe heb je dit getest?
Ik zou je even inlezen en starten met de Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, daar is veel info te vinden over hoe je op basis van je huidige gasverbruik kan bepalen wat voor vermogen warmtepomp je nodig hebt. Ook staat daar beschreven hoe je kan testen of een warmtepomp goed werkt met jouw afgiftesysteem. Als je dat weet, kan je verder kijken naar welke producten in jouw geval goed zouden passen.

Kijk dan ook even naar het template wat genoemd is in dat topic, dan kan je de ontbrekende gegevens in je startpost aanvullen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
Ik heb 0,0 twijfel als ik mijn (1974) woning in de generieke sites invoer dat er een withete nee uit komt.

Ik heb alles zelf doorgerekend, gemodelleerd, getoetst aan de praktijk, en waar nodig aangepast.
Ik ben 100% overtuigd dat project WP een succes gaat worden.

@blackd is lekker bezig... kan mooi duimpjes omhoog op de meeste van zijn/het/haar posts gooien... Weer eens mee eens.

Belangrijkste is lezen, lezen, nog meer lezen... Begrijpen wat er lastig is aan WP systeemen in oudere woningen.
2005 is nog wel eens een lastige: Met name omdat ze redelijk geïsoleerd zijn, maar doordat deze woningen niet extreem veel warmteverlies hebben zijn ze ontworpen met relatief kleine - hoge temperatuur radiatoren.
Dat betekend absoluut niet dat een WP onmogelijk is. Hooguit dat er wat werk aan de winkel is.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 01-09-2022 23:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 19roland70
blackd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:51:
[...]

Ik zou je even inlezen en starten met de Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, daar is veel info te vinden over hoe je op basis van je huidige gasverbruik kan bepalen wat voor vermogen warmtepomp je nodig hebt. Ook staat daar beschreven hoe je kan testen of een warmtepomp goed werkt met jouw afgiftesysteem. Als je dat weet, kan je verder kijken naar welke producten in jouw geval goed zouden passen.

Kijk dan ook even naar het template wat genoemd is in dat topic, dan kan je de ontbrekende gegevens in je startpost aanvullen.
Ja , eigenlijk moet ik wachten tot het winter is en dan de cv terugschroeven naar+/- 40 graden en dan kijken of ik het nog warm krijg in huis.
Misschien andere radiatoren maar welke zijn het meest geschikt om de oude plaatradiatoren te vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door 19roland70 op 02-09-2022 08:59 ]

Pagina: 1