Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 11:35

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb in augustus 2018 zonnepanelen laten leggen. Nu werken ze prima, ze leveren stroom op, maar we willen graag meer panelen neerleggen ivm nabije toekomst waarbij we een warmtepomp willen aanschaffen en we nu net meer stroom verbruiken dan we opleveren. Er is ongeveer ruimte voor 700kWh aan extra opbrengst (verschil verbruik en opbrengst gemiddeld).
Huidige situatie:
Plat dak met 16 panelen.

Luchtfoto (van google maps, noord is echt noord):
Afbeeldingslocatie: https://www.brosch.nl/plaatjes/tweakers/solar/luchtfoto.png

Uit offerte 2018:
Afbeeldingslocatie: https://www.brosch.nl/plaatjes/tweakers/solar/offerte_2018.png

Layout solaredge:
Afbeeldingslocatie: https://www.brosch.nl/plaatjes/tweakers/solar/zonnepanelen_layout.png

Omvormer info vanuit solaredge:
Afbeeldingslocatie: https://www.brosch.nl/plaatjes/tweakers/solar/omvormer.png

Zonnepaneel details solaredge:
Afbeeldingslocatie: https://www.brosch.nl/plaatjes/tweakers/solar/zonnepaneel_details.png

Fasemeting solaredge:
Afbeeldingslocatie: https://www.brosch.nl/plaatjes/tweakers/solar/fasemeting.png

Foto voor impressie ligging:
Afbeeldingslocatie: https://www.brosch.nl/plaatjes/tweakers/solar/zonnepanelen_foto.jpg

Kosten destijds circa 6000 euro (voor aftrek 'subsidie')
Offerte van zelfde bedrijf
Ik heb bij diezelfde partij gevraagd voor uitbreiding. Ik gaf aan dat het volledige platte dak gebruik mag worden (schuin dak is leien dak en bijna rechtop en veel bomen, dus mijns inziens niet efficient).

Ik heb een offerte gekregen van ruim 7k voor 8 extra panelen (ik denk ook rechtstaande erbij en wat schuiven) waarbij er panelen van 410WP gebruikt worden.
Afbeeldingslocatie: https://www.brosch.nl/plaatjes/tweakers/solar/offerte_2022.png

Ze plaatsen dus een nieuwe omvormer omdat die alle extra power aan kan. Daarnaast heb ik gevraagd of het niet mogelijk is bij huidige omvormer panelen toe te voegen, volgens het bedrijf is het niet mogelijk omdat solar edge de micro optimizers niet meer maakt.
Nu mijn wens en vragen
Nu we dit zo weten heb ik nog steeds de wens om ons systeem uit te breiden. Voor mij hoeft een nieuwe omvormer niet, want als ik me niet vergis kan je daar extra vermogen op aansluiten, maar komt hij gewoon niet over de piek heen die hij heeft toch? Dus dan heb je een langere flat op een dag en geen optimale piek meer.

Daarnaast graag jullie advies. Klopt het dat extra panelen niet mogelijk is ivm micro optimizers die niet meer beschikbaar zijn, zijn er dan geen nieuwe versies op de markt die ook werken?

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Klopt het dat de prijzen zo enorm gestegen zijn? Meer betalen voor de helft aan panelen vind ik echt heel raar.

It's me Mario

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

ja het is gestegen iets met Oekraïne, gas enzo. ;)
reken je prijs om naar WP en vergelijk het met andere topics.

oost/west opstelling? mogelijk meer panelen en beter verspreide opbrengst gedurende de dag.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Wat een onkunde weer. Optimizers hoeven helemaal niet van hetzelfde type te zijn. Alleen dezelfde serie wat betreft maximale uitgaande spanning.

Je hebt p300, daar kun je p401, p500, s440, s500 en anderen aan toevoegen. sxxx alleen als cpu versie 3 of 4 is in omvormer.

Dit kan voor heel erg veel minder geld.

Bestaande omvormer ook, afhankelijk van hoeveel aftop je wil accepteren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:42:
Wat een onkunde weer. Optimizers hoeven helemaal niet van hetzelfde type te zijn. Alleen dezelfde serie wat betreft maximale uitgaande spanning.
ik had al zo een vermoeden, ik vond het ook vreemd, want stel dat er eentje kapot gaat en ik garantie heb, dan gaan ze toch niet mijn hele systeem vervangen lijkt me.
Dit kan voor heel erg veel minder geld.
je bedoeld zelfs een hele installatie ernaast dat het veel goedkoper kan?
Bestaande omvormer ook, afhankelijk van hoeveel aftop je wil accepteren
is het gezien de bestaande installatie (en garantie) wel verstandig om anderen te vragen om uit te breiden?

Is de optie om de huidige omvormer op MP te verkopen en een nieuwe er op te hangen nog een te overwegen optie om de kosten te drukken? 2 omvormers ophangen klinkt me ook overdreven

[ Voor 8% gewijzigd door mmniet op 01-09-2022 11:00 ]

It's me Mario

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
De meeste anderen willen niet aan bestaande systemen zitten. Dat dezelfde installateur dat niet wil is wel erg.

Dat ze een nieuwe systeem offreren voor meer dan €2/Wp gaat nergens over én is een belediging van hard werkende installateurs die wel nette prijzen hanteren.

€200 paneel, €62 optimizer, €75 legsysteem ruweg.
Er hoeft geen bekabeling voor omvormer gelegd te worden. Als we €100 per paneel geven voor montage zijn we netjes bezig.

Passen er wel 8 bij, ze zijn veel groter geworden.

Als zwaardere omvormer nodig of gewenst is wordt het complexer, dan moet je naar 3 fase

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Helder, ga ik nog wat rondkijken. Qua prijs kan het dus veel lager, dat is goed om te weten. Begrijpelijk dat een installateur niet aan een bestaande installatie wil zitten ivm verantwoordelijkheid als er iets mee aan de hand is.

It's me Mario

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31

Smoke

Maverick Reploid

Er staat een HD-Wave in de oorspronkelijke offerte maar aan het serienummer, modelnummer en de voltages te zien is er een 3-fase SE5K opgehangen. Hier wel op letten ivm de verschillende overdimensioneringsregels, 3-fase mag met maximaal 135% overgedimensioneerd worden terwijl de HD-Wave van dezelfde generatie tot 155% mag.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11 11:09
Je hebt nu liggen 4800Wp op de SE5K.
Daar wil je dan 8*410 = 3280Wp bijprikken?
Dat is 8080Wp op een omvormer van 5000W, dat is 162%

Ik denk dat dat wel een beetje teveel van het goede is :)
Wellicht OF iets minder panelen en dan bijprikken op bestaande omvormer OF toch een 2e omvormer?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het mooie van de bestaande situatie is dat je niet hoeft te gokken hoeveel je verliest met aftoppen, je kan gewoon een goede dag pakken en die piek bekijken. 168% is niet echt schokkend, al kan SE moeilijk doen.
Ik denk dat de omvormer vervangen niet kosteneffectief is.
Mocht hij ooit overlijden (het is het onderdeel met kortste levensduur) dan vervang je wel voor een grotere natuurlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
dat is dan inderdaad te veel.

klopt het als ik dan zeg dat als ik 125% als veilige grens aanhoudt het dan als volgt is:
5000 omvormer.
Nu 4800Wp
5000x1,25=6250

6250-4800= 1450 is maximaal aan Wp wat erbij mag dan?, dus zeg een 3 a 4 panelen?

It's me Mario

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-11 01:41
je kunt ook micro omvormers gebruiken en gewoon met 220v in de meterkast toekomen... Je kan dan naar wens verder uitbreiden zonder vast te hangen aan een limiterende omvormer.

Ikzelf heb een Westelijke schuindak opstelling, met omvormer. Daarna nog 4 panelen met micro omvormer op het Zuiden erbij.

Volgend jaar heb ik er nog graag 4 stuks bij op het Oosten....

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mmniet ik zou het aan SE Designer vragen, misschien mag het wel als je ze oost/west zet.
Een nieuwe omvormer vind ik zonde van het geld, maar SE is daar wat vreemd in en misschien mag het niet :)
Volgens praktijkdata
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" zou je hooguit maar 6,3% verliezen ten opzichte van een hagelnieuwe 8 kW 3fase omvormer die dacht ik ook niet leverbaar is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik ben onze toenmalige leverancier een beetje zat, want na extra vragen die ik stelde op basis van jullie info kreeg ik dit te horen:
De panelen kosten inclusief een iq7+ omvormer ongeveer 500 ex btw per paneel. Dat is nog exclusief onderstel en montage.

Het solar edge systeem kan helaas geen 2 verschillende optimizers met elkaar laten werken, en aangezien ze de optimizer die bij u is gebruikt niet meer maken kan ik uw huidige systeem niet uitbreiden

It's me Mario

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31

Smoke

Maverick Reploid

Je installateur weet dus helaas niet hoe het werkt. Stuur hem anders deze link eens door:

https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Opgestuurd, net niet gezegd dat hij er geen verstand van heeft :-)

It's me Mario

Pagina: 1