Keuze tussen reguliere of hybride omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn 3-fasen omvormer zou volgens planning deze week geïnstalleerd worden na 12 weken wachten maar helaas is de omvormer nog niet binnen. :'(

Het gaat om een SMA Sunny Tripower 8.0 waar ik op zit te wachten.

Nu geeft de installateur aan dat ze mogelijk sneller een hybride omvormer kunnen leveren, een SMA Sunny Tripower 8.0 Smart Energy

Deze is echter wel €500 duurder waarbij ze me wel wat tegemoet willen komen omdat ik al zo lang zit te wachten. Hoeveel dat precies is is me alleen nog niet verteld.

Ik heb nu de volgende vragen:
  1. Is zo’n Smart Energy variant inderdaad een 1-op-1 vervanging van het reguliere model of zijn er nog andere verschillen naast het kunnen aansluiten van een thuis accu waar ik rekening mee moet houden?
    (er wordt bijvoorbeeld integratie van een warmtepomp genoemd, die ik nog wel wil aanschaffenbinnenkort)
  2. In hoeverre is het kunnen aansluiten van een accu in de toekomst die meerprijs waard?
  3. Ik ga er ergens wel een beetje vanuit dat wanneer thuis accu’s populair worden er wel apparaten komen die het mogelijk maken zo’n accu op je pv systeem aan te sluiten aangezien een grote meerderheid geen hybride omvormer heeft hangen. En wanneer dergelijke apparaten minder dan €500 gaan kosten zie ik eigenlijk geen reden om nu al een duurdere hybride omvormer aan te schaffen. Of gaan ze toch meer kosten of minder handig zijn dan een hybride omvormer?

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 01-09-2022 00:58 ]

Alle reacties

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10

The Wizard

Moderator Mobile
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:54:
Mijn 3-fasen omvormer zou volgens planning deze week geïnstalleerd worden na 12 weken wachten maar helaas is de omvormer nog niet binnen. :'(

Het gaat om een SMA Sunny Tripower 8.0 waar ik op zit te wachten.

Nu geeft de installateur aan dat ze mogelijk sneller een hybride omvormer kunnen leveren, een SMA Sunny Tripower 8.0 Smart Energy

Deze is echter wel €500 duurder waarbij ze me wel wat tegemoet willen komen omdat ik al zo lang zit te wachten. Hoeveel dat precies is is me alleen nog niet verteld.

Ik heb nu de volgende vragen:
  1. Is zo’n Smart Energy variant inderdaad een 1-op-1 vervanging van het reguliere model of zijn er nog andere verschillen naast het kunnen aansluiten van een thuis accu waar ik rekening mee moet houden?
    (er wordt bijvoorbeeld integratie van een warmtepomp genoemd, die ik nog wel wil aanschaffenbinnenkort)
  2. In hoeverre is het kunnen aansluiten van een accu in de toekomst die meerprijs waard?
  3. Ik ga er ergens wel een beetje vanuit dat wanneer thuis accu’s populair worden er wel apparaten komen die het mogelijk maken zo’n accu op je pv systeem aan te sluiten aangezien een grote meerderheid geen hybride omvormer heeft hangen. En wanneer dergelijke apparaten minder dan €500 gaan kosten zie ik eigenlijk geen reden om nu al een duurdere hybride omvormer aan te schaffen. Of gaan ze toch meer kosten of minder handig zijn dan een hybride omvormer?
Omvormers voor thuisbatterijen kosten al meer dan 2000 euro voor 5.0 kWh (1 fase). Het voordeel van een hybride omvormer is dat je minder verlies hebt als je een (HV) accu aansluit, je hebt geen extra conversie nodig.

Als je van plan bent om in de toekomst (lees binnen 5 jaar) een thuis accu aan te schaffen dan is het zeker slim om te doen, meerprijs is nihil tov een losse omvormer.

In Belgie hebben ze ruime ervaring met thuisbatterijen, daar zie je voornamelijk hybride omvormers. Goedkoper en maar 1 toestel nodig.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
Hangt af van jouw situatie. Heb je veel overproductie, dan profiteer je nog langer van salderen. Met weinig salderen door hoog verbruik kom je sneller bij rendabel. Ligt ook aan tarieven… nogal glazen bol

Reken ook uit gederfde opbrengst bij wachten, dat gaat op basis van tarieven nu, makkelijker ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 14:10
Ronald schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:41:
Hangt af van jouw situatie. Heb je veel overproductie, dan profiteer je nog langer van salderen. Met weinig salderen door hoog verbruik kom je sneller bij rendabel. Ligt ook aan tarieven… nogal glazen bol

Reken ook uit gederfde opbrengst bij wachten, dat gaat op basis van tarieven nu, makkelijker ;)
Hier sluit ik mij bij aan. Buiten die accu om,
als je een 8kw omvormer hebt, zul je in september nog steeds best aardig wat opwekken. Met de huidige energieprijzen kan dit zomaar al eens over de 300 euro gaan. Als zij nog wat tegemoet komen, dan heb je door de snellere levertijd en productie dit geld al teruggewonnen, én in ed toekomst mogelijk een voordeel met een accu. Maar dat zou ik tzt bekijken en de markt i nde gaten houden, nu veelal nog niet interessant.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
The Wizard schreef op donderdag 1 september 2022 @ 05:59:
[...]

Omvormers voor thuisbatterijen kosten al meer dan 2000 euro voor 5.0 kWh (1 fase). Het voordeel van een hybride omvormer is dat je minder verlies hebt als je een (HV) accu aansluit, je hebt geen extra conversie nodig.
Ik vind de meerprijs á €500 nou niet direct nihil eerlijk gezegd (2600 voor een normale vs 3100 voor een hybride) maar op het geheel van de installatie is het niet zo’n groot percentage.

Dat je minder omzetverlies naar een accu hebt wist ik niet maar klinkt wel als een groot voordeel!
Als je van plan bent om in de toekomst (lees binnen 5 jaar) een thuis accu aan te schaffen dan is het zeker slim om te doen, meerprijs is nihil tov een losse omvormer.

In Belgie hebben ze ruime ervaring met thuisbatterijen, daar zie je voornamelijk hybride omvormers. Goedkoper en maar 1 toestel nodig.
Ik kan echt niet zeggen of er binnen 5 jaar wel of geen accu in huis komt, zou het echt niet weten.
Wel fijn om te horen dat een hybride kosteneffectiever is dan een losse omvormer specifiek voor een accu.
En dat het minder ruimte inneemt had ik nog niet bij stil gestaan.
Wordt al vol genoeg in de garage want er moet ook nog een warmtepomp en warmtepompboiler bij en misschien nog wel een accu, wie weet.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:50:
[...]

Ik vind de meerprijs á €500 nou niet direct nihil eerlijk gezegd (2600 voor een normale vs 3100 voor een hybride) maar op het geheel van de installatie is het niet zo’n groot percentage.

Dat je minder omzetverlies naar een accu hebt wist ik niet maar klinkt wel als een groot voordeel!

[...]

Ik kan echt niet zeggen of er binnen 5 jaar wel of geen accu in huis komt, zou het echt niet weten.
Wel fijn om te horen dat een hybride kosteneffectiever is dan een losse omvormer specifiek voor een accu.
En dat het minder ruimte inneemt had ik nog niet bij stil gestaan.
Wordt al vol genoeg in de garage want er moet ook nog een warmtepomp en warmtepompboiler bij en misschien nog wel een accu, wie weet.
Ik zou met name kijken naar het verlies wat je nu maakt door langer te wachten voordat je panelen stroom gaan leveren. wordt afhankelijk van je tarieven heel erg snel penny wise pound foolish als ik naar mijn eigen situatie kijk loop ik 500 - 1000 per maand mis. nu kan jij nog een heel gunstig contract hebben en geen overproductie. ik ken al mensen die een reserve omvormer hebben omdat laten repareren al snel 2 weken kost, 3 maanden zou voor mij helemaal geen optie zijn en is 500 euro een koopje. Aan de andre kant kan je beargumenteren dat dat verledentijd is aangezien we nu de winter in gaan, maar ook dan is de impact afhankelijk van je tarieven.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:41:
Zolang ik nog geen warmte pomp en eventueel airco’s heb produceer ik veel meer dan ik nodig heb ja.
Er ligt 10,4kWp op het dat bij een huidig jaarverbruik van ~4500 kWh.

Idee van zoveel panelen was om nu gelijk het dak vol te leggen en ook in de winterperiode wat meer uit de zon te halen wanneer salderen ophoudt.
Terugleveren heb ik eigen geen business case van gemaakt.

Zit nu bij de consumentenbond actie van begin oktober vorig jaar, bij Greenchoice voor 3 jaar vast.
Ben blij dat ik dat nog op het nippertje heb afgesloten destijds. Maar de TLV bij hun is niet echt hoog en ik ga nu natuurlijk niet van mijn vaste contract af ;)
Dat is wel een heel goed punt inderdaad!
Ik kan alleen niet weten wanneer die omvormer er hangt.
Komt hij vandaag binnen dan hangt hij op zijn vroegst volgende week en dat is al rooskleurig waarschijnlijk want ze hebben het super druk.

Ik dacht begrepen te hebben dat september qua opbrengst nog wat is maar dat het daarna zo marginaal wordt dat het nauwelijks meer uitmaakt.

Dus maakt het dan nog echt verschil als de hybride op 1 oktober hangt vs een niet-hybride die op 1 november wordt opgehangen bijv.?

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:58:
[...]

Ik zou met name kijken naar het verlies wat je nu maakt door langer te wachten voordat je panelen stroom gaan leveren. wordt afhankelijk van je tarieven heel erg snel penny wise pound foolish als ik naar mijn eigen situatie kijk loop ik 500 - 1000 per maand mis. nu kan jij nog een heel gunstig contract hebben en geen overproductie.
Overproductie is er straks wel maar mijn contract is gelukkig wel gunstig, zeker als je de huidige prijzen ziet die tot belachelijke hoogten zijn gestegen:

Contractduur: 3 jaar
Vast of variabel: Vast
Soort stroom: Groen
Enkeltarief: € 0,24118 / kWh
Normaaltarief: € 0,25193 / kWh
Daltarief: € 0,22805 / kWh
Vaste Leveringskosten: € 68,99 per jaar

Ik ben niet heel goed met excel maar de kosten per maand lijken me met deze prijzen gelukkig te overzien.
ik ken al mensen die een reserve omvormer hebben omdat laten repareren al snel 2 weken kost, 3 maanden zou voor mij helemaal geen optie zijn en is 500 euro een koopje. Aan de andre kant kan je beargumenteren dat dat verledentijd is aangezien we nu de winter in gaan, maar ook dan is de impact afhankelijk van je tarieven.
Ja precies, is september nog de moeite waard qua opbrengst?
ik heb geen idee hoeveel die 10,4kWp dan nog gaat opleveren.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:19:
[...]

Overproductie is er straks wel maar mijn contract is gelukkig wel gunstig, zeker als je de huidige prijzen ziet die tot belachelijke hoogten zijn gestegen:

Contractduur: 3 jaar
Vast of variabel: Vast
Soort stroom: Groen
Enkeltarief: € 0,24118 / kWh
Normaaltarief: € 0,25193 / kWh
Daltarief: € 0,22805 / kWh
Vaste Leveringskosten: € 68,99 per jaar

Ik ben niet heel goed met excel maar de kosten per maand lijken me met deze prijzen gelukkig te overzien.

[...]

Ja precies, is september nog de moeite waard qua opbrengst?
ik heb geen idee hoeveel die 10,4kWp dan nog gaat opleveren.
september en okt zijn (voor een gemiddelde nederlandse instalatie) nog goed voor ongeveer 17% (hangt wel van de hoek en richting af)

ga je uit van 1 wp = 1 kwh (ongeveer zuid) zou dat dus 1700kWh zijn. maar dat zal bij O-W wel wat minder zijn.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:00:
Maar de TLV bij hun is niet echt hoog en ik ga nu natuurlijk niet van mijn vaste contract af ;)
Waarom niet? Omdat je straks (met warmtepomp/airco/wpb) je elektra wel gaat verbruiken?
Ik dacht begrepen te hebben dat september qua opbrengst nog wat is maar dat het daarna zo marginaal wordt dat het nauwelijks meer uitmaakt.
https://www.solease.nl/ve...e-opbrengst-zonnepanelen/
sept 10% van de jaaropbrengst, daarna 7%, 3%, 2%.
Kun je het zelf uitrekenen. Als je weet wat je jaaropbrengst in kWh is pak je daar de bovenstaande percentages van en kan je bepalen wat je verlies is als de installatie nog niet draait.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:26:
[...]

september en okt zijn (voor een gemiddelde nederlandse instalatie) nog goed voor ongeveer 17% (hangt wel van de hoek en richting af)
Dat is nog best een flink percentage zeg, had ik niet verwacht.
ga je uit van 1 wp = 1 kwh (ongeveer zuid) zou dat dus 1700kWh zijn. maar dat zal bij O-W wel wat minder zijn.
De ligging van mijn panelen is wel gunstig volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drNH4slV8QhZZ5158shOJIEftRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q06f4zyq6zHKuqDH5ZPVkNqN.jpg?f=user_large
Dat is een schuin dakvlak met een hoek van ~23° en geen schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kijk ook goed welke accus gebruikt kunnen worden. Veel omvormers ondersteunen alleen HV batterijen wat eigenlijk meteen de DIY route uitsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Team Welles

The Wizard schreef op donderdag 1 september 2022 @ 05:59:
[...]
Minder verlies: ja, maar er is nog steeds een dc/dc conversie nodig. De PV spanning is immers niet constant en de accuspanning ook niet, met wat geluk liggen ze dicht bij elkaar maar dat is geen gegeven. Je mist eigenlijk alleen de verliezen in PFC en gelijkrichter en die zijn niet zo groot (~2%?).
Daar staat minder redundancy en doorgaans lock-in tegenover. Het is wat persoonlijk wat zwaarder weegt :)

Voor TS is een inkomstenderving-sommetje denk ik het meest interessant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:39:
Kijk ook goed welke accus gebruikt kunnen worden. Veel omvormers ondersteunen alleen HV batterijen wat eigenlijk meteen de DIY route uitsluit.
Ik weet nog niets van thuis accu's af noch wat HV batterijen zijn maar altijd handig om te weten.
In huis met DIY accu's in de weer gaat lijkt me daarentegen niet iets wat ik ga doen want daar lijken me flinke risico's aan te zitten, dus dat laat ik liever aan een expert over.
Pagina: 1