4/5G modem/router als hoofd ISP - zakelijke klant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Op een locatie waar geen vaste internet aanwezig is moet ik een netwerk bouwen voor een horecazaak.
Ik gebruik qua datakaart een t-mobile sim uncapped voor €99 euro per maand. Dit heb ik al draaien bij 2 klanten die op glas wachten en gaat prima.

Ik wil dit netwerk opbouwen met Unifi en dus ook de router van Unifi gebruiken (UDR of UDM-Pro).
Nu heeft Unifi een WAN 4G oplossing voor failover, die heb ik hier liggen om te testen maar ik begrijp dat je die enkel als failover kan instellen en een "gewone" 5G modem/router wel als hoofd WAN werkt (net zoals het gewoon al werkt bij de andere 2 locaties). Tevens is het 4G en niet 5G dus weet niet hoeveel ik dan misloop qua snelheid..

Zijn hier mensen met ervaring omtrent 5G apparaten? Ik zie bv de Zyxel NR5101 die qua specs er goed uitziet en deze kan ook in bridge gezet worden zodat er geen dubbele NAT ontstaat met een router van Unifi erachter.

Er zijn echter vrij veel andere opties en dacht ik vraag het hier ook even.
Mikrotik heeft ook diverse oplossingen. Ik kan echter niet alle apparaten bestellen en dan testen :)

Overigens zou er binnen 6 maanden glas moeten liggen, maar als het goed werkt met 5G dan zou dat prima de oplossing moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
Ik heb een HP MSR 2003 als 4G backup router hier staan.... door zn config is dit een volwaardige router , want er is een route voorzien van "whatever wan ip ik krijg van mn SIM-kaart naar een fixed intern ipv4"
De reden dat ik deze volwaardige router noem is omdat ie zelfstandig kan werken... Hij doet thans geen DHCP oid..
mijn Cisco RV340 doet dan de failover tussen mijn coax modem (wan1) & de 4G backup router (wan2)

maar wat is je vraag eigenlijk.. wat is de beste 4G/5G router, die zelf niet NAT* ?

1) Bridge modus of dubbel NAT : ik zou me dr weinig van aantrekken.
Je krijgt grote kans toch een CGN IPv4 adres, wat wil zeggen dat je dit IP adres moet delen met anderen.
hierdoor kan je toch niet port-forwarden oid..
2) bekijk eens wat hoeveel GSM ontvangst je hebt.. een outdoor 4G/5G antenne plaatsen is soms ook een flinke investering. Je wil geen zaak starten op een 2mbps connectie.

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 02-09-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Ik zit op die locatie tussen 2 zendmasten van t-mobile (via antennekaart.nl) en haal op mn iPhone al 250 Mbit dus denk qua bereik dat het wel goed zit.

Eigenlijk is mijn vraag dus, welk model 5G modem (of modem/router) raden jullie aan die als hoofdlijn gaat fungeren voor een horecazaak (LAN, kassa netwerk en eventueel gasten ook).

Ik dacht zelf aan de Zyxel NR5105 of de Mikrotik Chateau 5G (kosten zijn gelijk).
Kreeg ook de Pepwave MAX BR1 Pro 5G aangeraden, maar die is ruim 2x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk even welke Category LTE hij ondersteund. Een Meraki MG21E doet alleen CAT6 LTE en max. 300Mbps. Een MG41E doet CAT18 en ondersteund max. 1.2Gbps. 5G is nu nog van weinig toegevoegde waarde, omdat de 3.5GHz band nog niet geveild is. De MG41 ondersteund Dual SIM en kan je met een powerinjector buiten plaatsen met een richt/patch antenne. Je kan dan uitlijnen op de dichtstbijzijnde 4G mast voor een zo hoog mogelijke throughput. Je kan beter tweaken en bent veelzijdiger: dezelfde setup kan je naar een half jaar eventueel bij een andere klant gebruiken.

Een 4G router met een lange antennekabel moet je vermijden. Dan gaat teveel RF signaal verloren in de antennekabel.

Een 4G gateway met externe antenne geeft een hogere throughout, dan een 5G gateway met interne antenne geplaatst in de bezemkast.

Alternatief is een Starlink RV abbo, die je na een half jaar kan stoppen of bij een andere klant kan plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bl@ckbird op 03-09-2022 15:06 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Prosperr schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:52:
Kreeg ook de Pepwave MAX BR1 Pro 5G aangeraden, maar die is ruim 2x zo duur.
Laatst deze router geinstalleerd voor een mobiele client..

Spul werkt als de brandweer, daarnaast mogelijkheid om datacaps in te stellen, automatische failovers en dergelijke, vlans

En volledig via een cloudcontroller te beheren

Goede router die zijn geld wel waard is

Heb er destijds poynting antennes bijgeleverd en lmr400 kabel…

Beter kun je mobiel bijna niet krijgen (vast ook niet, als je je antennes maar hoog wegzet en fysieke afstand houdt)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Bl@ckbird schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:02:
Kijk even welke Category LTE hij ondersteund. Een Meraki MG21E doet alleen CAT6 LTE en max. 300Mbps. Een MG41E doet CAT18 en ondersteund max. 1.2Gbps. 5G is nu nog van weinig toegevoegde waarde, omdat de 3.5GHz band nog niet geveild is. De MG41 ondersteund Dual SIM en kan je met een powerinjector buiten plaatsen met een richt/patch antenne. Je kan dan uitlijnen op de dichtstbijzijnde 4G mast voor een zo hoog mogelijke throughput. Je kan beter tweaken en bent veelzijdiger: dezelfde setup kan je naar een half jaar eventueel bij een andere klant gebruiken.

Een 4G router met een lange antennekabel moet je vermijden. Dan gaat teveel RF signaal verloren in de antennekabel.

Een 4G gateway met externe antenne geeft een hogere throughout, dan een 5G gateway met interne antenne geplaatst in de bezemkast.

Alternatief is een Starlink RV abbo, die je na een half jaar kan stoppen of bij een andere klant kan plaatsen.
Ik heb een keer een richtantenne geplaats van Poynting, dat werkte idd goed.
Ik heb bij deze klant nu dus de ZyXel NR5101 geplaatst en haal gemiddeld 180 Mbit down en 115 up met T-Mobile data uncapped kaartje. Op zich prima voor een horeca zaak.
Modem kan in "IP Passthrough" worden gezet (bridge), maar ik heb wat problemen gehad toen deze zo stond.
WAN ip wisselt en het lijkt dat de verbinding dan verbroken wordt en niet opnieuw opgezet.
Heb m nu weer terug op router stand en vooralsnog blijft het werken. Maar ik had ook eigen DNS instellingen erin gezet ipv de DNS van t-mobile (gewijzigd naar 1.1.1.2 en 9.9.9.9 als failover). Weet iemand of dit wellicht uit den boze is voor een goed werkende 5G verbinding?

Voor een ander project ga ik volgende week kijken naar een groot pand waar geen vaste ISP aanwezig is (en mogelijk is) en waar ze nu Starlink hebben maar niet goed werkt. Ik denk dat een richtantenne met een 4/5G verbinding wellicht beter kan zijn. Wat haalt Starlink nu in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Performance van Starlink kan je hier checken:
[SpaceX Starlink] Ervaringen & Discussie

Welke problemen ondervinden ze met Starlink?
- Verbindingsproblemen?
- Packet drops?
- Applicaties die hogere latency niet aan kunnen?
- Ziet de schotel voldoende lucht om te werken? (Zonder palen of bomen die in de weg staan.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Bl@ckbird schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:00:
Performance van Starlink kan je hier checken:
[SpaceX Starlink] Ervaringen & Discussie

Welke problemen ondervinden ze met Starlink?
- Verbindingsproblemen?
- Packet drops?
- Applicaties die hogere latency niet aan kunnen?
- Ziet de schotel voldoende lucht om te werken? (Zonder palen of bomen die in de weg staan.)
Starlink stond richting het huis gericht, die heb ik even beter gericht en scheelde ruim 30% (van 150 Mbit naar 200 Mbit down).
Belangrijkste punt is dat er geen verlies is van verbinding, dat wordt nu even bekeken.
Upload was 15-20 maar na beter richten van de antenne haalde ik rond de 30Mbit up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Had een teltonica router; die maakt er gewoon utp netwerk van. Daarmee is het een 'normale' lijn geworden.
Maar t mobile had enorm veel disconnects, met name rond de spits. Veel auto's rijden blijkbaar langs die paal. En een vpn heeft toch een paar seconden nodig om de tunnel weer intact te krijgen; dus het werkte niet fijn.
Voor een beetje suf internetten was het wel okay ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Blasterxp schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:32:
Had een teltonica router; die maakt er gewoon utp netwerk van. Daarmee is het een 'normale' lijn geworden.
Maar t mobile had enorm veel disconnects, met name rond de spits. Veel auto's rijden blijkbaar langs die paal. En een vpn heeft toch een paar seconden nodig om de tunnel weer intact te krijgen; dus het werkte niet fijn.
Voor een beetje suf internetten was het wel okay ...
Ik heb zelf slechte ervaringen met Teltonika. Elke dag bij de IP wissel ging het systeem offline en moest je handmatig het apparaat herstarten. Misschien lag het aan de bridge instellingen maar lijkt me niet ok als die optie er op zit en dan zo werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Heb eens een verhaal van een satelliet provider gehoord dat ze 4000,- Euro hadden besteed aan reiskosten om een grond terminal te fixen in Latijns Amerika. Ze zagen het signaal steeds zwakker worden en konden het niet remote troubleshooten. Daar aangekomen bleek er een struik voor de dish te groeien. Zaag en snoeischaar was de oplossing :P

Pagina: 1