Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
Ik heb 2 offertes ontvangen en daar hoor ik graag jullie advies over. Ik heb totaal geen verstand van dit onderwerp en zie alleen 2 prijzen die flink verschillen 8)7 .

Dak ligt op 36 graden helling, op de kant Zuid zuid west. Begin avond zullen denk ik 1 tot 3 panelen in de schaduw liggen door een dakkapel van de buren. Jaarverbruik is ongeveer 3800kWh dit zal volgend jaar wat verlagen is de verwachting.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase vrij oud. Ik heb er verder geen verstand van maar beide zeiden dat het vervangen moest worden omdat het niet voldoet aan huidige regels en omdat er geen hoofdschakelaar op zit.
Budget en doel
Budget is er voor beide offertes maar alles wordt vandaag de dag duurder. Doel is niet om zoveel mogelijk panelen, maar meer voor de eigen voorziening.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik absoluut niet. Iemand met verstand hiervan moet dit doen.
Bijhouden van data
Het is leuk om iets te zien, maar ik hoef niet letterlijk ieder detail te kunnen zien.
tReeds verkregen offertes
offerte 1
8x tier 1 zonnepaneel 390wp full black JA solar
1x installatie 8 panelen enphase
8x enphase Micro omvormer 1Q7 plus
1x enphase kabel 1 fase
1x enphase envoy-s monitoring systeem
1x emphase q-relay-1-ip
1x onderconstructutie schuin dak
1x meerwerk groepenkast vervangen (3 aardlekschakelaar,8groepen, 1 hoofdschakelaar)

Ex btw: 4591,32

Geven aan garantie: 12 jaar zonnepanelen, 20jaar omvormer, 20 jaar montage, installatie 3 jaar.
Dit is van zo’n gemeente actie en daardoor wilde ze hem niet specifieker maken qua bedragen.
Ze geven aan als opbrengst calculatie 3163kWh, besparing p.j. 1201,94, na 25 jaar besparing 19.236,16 en terugverdientijd 4-5jaar.

Offerte 2
€3346,11 10x REC 405WP alpha pure black (bc)
€1209,17 1x solaredge 5000 HD wave (bc)
€622,08. 10x solaredge s440 power optimizer (bc)
€1750,00. 10x onderconstructie , materiaal en arbeid
€150,00. 1x aansluiten meterkast, kabel en kabelrouting
€-500,00. 1x korting >10
€800,00. 1x vervanging meterkast 1 fase 12 groepen + hoofdschakelaar
€-250,00. 1x extra korting

Ex btw: 7127,36

Geven aan garantie: 20 jaar zonnepanelen, opbrengstgarantie 25 jaar 12 jaar omvormer, 25 jaar montagesysteem. Daarnaast geven ze aan dat de verwachting qua opbrengst 4010kWh is, besparing p.j. 1604,00, na 25 jaar bespaard 41.542,10 :? Terugverdientijd 4-5 jaar.
Regio
Rotterdam

Aantal vragen:
- is het handig om al te gaan naar 3 fase omdat het toch vervangen moet worden? Geen eigen oprit dus elektrische auto laden gaaat waarschijnlijk toch niet. (Niet dat ik er 1 heb hoor) en wat zou dat eventueel meer gaan kosten denken jullie?
- wat vinden jullie van de offertes? Ikzelf vind het een behoorlijk prijsverschil maar ik zie niet helemaal waar het verschil in zit (behalve de 2 extra panelen en wat Wp)
- zitten er panelen/omvormers die een no-go zijn door problemen die bekend zijn?
- hoe zit het qua cijfers aan besparing e.d. Is dat realistisch?
- zijn de offertes te duur en moet ik gewoon verder zoeken?
- eventueel dingen die opvallen/tips?

Bedankt alvast! _/-\o_

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Offerte 1:
3120 Wp, komt neer op EUR 1,47 per wattpiek, incl meterkast
Offerte 2:
4050 Wp, komt neer op EUR 1,76 per wattpiek, incl meterkast

Beiden erg prijzig, maar komt ook door extra kosten meterkast (is zo ~25ct/Wp). Eerste systeem (Offerte 1) is een micro omvormer systeem, tweede systeem is SolarEdge (String omvormer met optimizers). Beiden technisch heel verschillend. Wat het beste is in jouw situatie kan iemand anders beter aangeven denk ik.

Met het SolarEdge systeem is het wel even opletten of de installateur dit goed heeft ingetekend. Vraag een Designer rapport op om te kijken of de omvormer, optimizers en panelen de juiste combi zijn en dit goed gaat werken. Zie ook Het grote SolarEdge topic

Je doel is je eigen verbruik afdekken. Dat gaat met het eerste systeem niet lukken. Het tweede systeem komt in de buurt. Maar als je nog meer dakruimte hebt, probeer dat gelijk mee te nemen. Heb je foto's of legplannen?

Ik ben ook wel benieuwd wat voor merk groepenkast op de offerte staat. Zelf zou ik voor een A-merk (ABB, Eaton, Hager, ...) gaan, maar vaak wordt er een goedkoper merk geoffreerd/geplaatst. Heb je daar nog inspraak in?

3 fasen over of niet, ja dat is een keuze op basis van het verwachte gebruik. Met inductie (en een zware plaat 7 of 11kW) en EV is het wel fijn, maar een van de twee is al niet van toepassing. Weet je hoe zwaar je aanslutiing nu is? Ik denk 1x35A, dat betekent dat je max 8kW gelijktijdig kunt verbruiken. Als je dit niet weet, is dat wellicht aan de hoofdzekering te zien of anders op te vragen bij je netbeheerder.
Als je nog niet zeker weet of je over wil naar 3 fase kan je wel de meterkast al op 3 fase aanschaffen, maar met een brug werken. Als je dan de verzwaring naar 3x25A doet, hoef je niet nogmaals de meterkast onder handen te nemen.

En de besparing, ja daar wordt vaak met een bepaalde kWh prijs gerekend. D.w.z. de prijs van de stroom die je niet hoeft in te kopen (door te salderen, iig tot 2025). Maar dit hangt heel erg af van je eigen energiecontract. Heb je een langlopend contract met lage tarieven dan is de besparing niet zo hoog. Zit je op een duur modelcontract van 1 euro per kWh dan heb je een mega besparing.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Een meterkast laten vervangen lijkt 600-800 voor gerekend te worden.

Dan komen we op (4000/3120) ~€1,30 / Wp voor offerte 1 (meterkast dus voor 600 ingezet, maar een 8 groeps kast kost ook minder)
En de REC offerte komt op €1,50 / Wp

Voor een niet heel groot systeem met Enphase is offerte 1 een redelijke prijs
Voor een SolarEdge / REC systeem is offerte 2 een beetje redelijk. REC Alpha zijn een van de allerbeste panelen die je kan krijgen.

Voor de Ja Solar moet je denken dat zo rond de 200/stuk kosten - dan kun je beter vergelijken hoe en wat.

Zowel Enphase als SolarEdge hebben op een dak met alleen harde schaduw van een dakkapel geen noemenswaardige meerwaarde. Een string omvormer gaat bijna net zo goed om met harde schaduw en zou 600-1200 euro minder kunnen kosten: Onderbouwing: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Verder helemaal eens met @blackd wat betreft meterkast. Vaak wordt een kast bij Elektramat - de merkhouder van Emat gehaald en geplaatst. Bij Sander Vunderink kost een ABB SN lijn kast niet veel meer, en ik heb zelfs een voorbeeld gezien dat het minder was... ABB is een echt A-merk... wat Emat betreft ... the jury is out (of eigenlijk niet. het is geen echt A-merk, ook al heeft het wel KEMA)

Zorg er in elk geval voor dat er een 3-fase hoofdschakelaar gebruikt wordt en de kast bedraad wordt als 3 fase. Een kam onder de hoofdschakelaar zorgt ervoor dat het op 1 fase aangesloten kan worden en werkt. (Dat betekend niet dat je dan met een 3 fase omvormer kan werken... die heeft echt de fase verschuiving nodig van 'echte' 3 fase)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
@blackd @Ronald bedankt beide voor jullie reactie. Dit zijn dus al wat dingetjes waar ik niet over na had gedacht. Ik zal op beide tegelijk een reactie geven.

Als eerste beide legplannen:

offerte 1 enphase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNsuCGd-nOqzploTZtLm3baFsDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7p9Mwthf60jj2YzVGzjdUebm.jpg?f=user_large

offerte 2 solaredge
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhH6X1F8IidX_JDv6YlQIdXsy80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhP2o54OXzSfV3FbpoUxNuk1.jpg?f=user_large

De meterkast (van boven naar onder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWppZE5m1a4exgEmqFJTbN0b0cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DomnYcdaxpZATCiudNUmg8rA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93eeLJ8uMpSe1Z6Vu2eG3nNfGO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haN54e0DnyG1Xzmb3ol4id8p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnThAeD0Z2by3vsBhxowFqVVrcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXQNTyTyXdOHNL1hei7hXj1b.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat ergens op zo’n blauw label 35. Geen idee of dat betekent dat het 35A is. Het huis is van rond 1990 en qua meterkast is er weinig aan veranderd (anders dan een paar groepen). Is zo aan de foto’s wellicht te zien wat het is? Wat betreft het energiecontract heb ik nu een variabel energiecontract.

Ik heb de vraag uitstaan wat het meerwerk/prijs is voor voorbereiding 3 fase en welk merk er gebruikt gaat worden. Dat qua merk had ik niet eens aan gedacht, maar is wel heel logisch. Ik ben benieuwd hoeveel duurder dat gaat zijn. Wellicht dat ik daarvoor ook nog wat offertes opvraag bij een aantal elektriciens. Ook de vraag voor het designer rapport staat uit.

Ik ga zo nog even kijken naar de informatie die jullie hebben neergezet (zoals verschil omvormer).
Wat betreft de offertes, welke zouden jullie zelf kiezen? De duurdere (wat kwalitatievere als ik het goed begrijp) solaredge of de goedkopere? Of zouden jullie verder zoeken? De goedkopere offerte loopt vandaag af. Helaas door de drukte is het een beetje blijven liggen.

Nogmaals bedankt beide!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt een 1x35A aansluiting, de verklikker van de smeltzekering is zwart.

Welke ik zou kiezen? Op basis van het advies van Ronald zou ik eerder naar een regulier string omvormer systeem kijken, daarmee ben je behoorlijk goedkoper uit. Daarna zou ik SolarEdge kiezen (want: duurder) en pas daarna een microinverter systeem (nog duurder). Het legplan van offerte 2 spreekt mij meer aan, meer panelen en (daarom) meer Wp.
Dus idealiter het legplan van 2 met een reguliere string omvormer.

Maar dat houdt geen rekening met levertijden. Wanneer kunnen deze partijen leveren? Als dat pas volgend jaar wordt, kan je volgens mij net zo goed nu verder kijken naar een string omvormer. Als ze over 4 weken op je dak kunnen liggen, pak je dit jaar nog even 12% van de jaaropbrengst mee.
Maar ook dit is een sommetje, wat levert het op als je dit dure systeem nu neerlegt t.o.v. een goedkoper systeem (aanname) op een later moment (aanname).
Voorbeeld: stel je kan 4000kWh produceren met offerte 2, tot einde jaar is dat 480kWh, voor EUR 0,7 per kWh zou dat EUR 336 gemiste opbrengst zijn (okt-dec).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Schaduwarm dak pleit stevig voor een serieel systeem. Kost gewoon minder aan materiaal.

Op basis van de 2 tekeningen lijkt 5+2+5 te kunnen. Dat is mijn voorkeur dan.
Een goede installateur zoekt de panelen erbij waaree je maximaal Wp kunt halen ;-)

Wat is de breedte / hoogte van het dak? Hoeveel ruimte boven het rechter dakraam?

Ennuh... Die meterkast is zeker rijp voor modernisering ;-)
Zo op het oog heb je niet-aardlek-beveiligde groepen... dat doen we tegenwoordig echt niet meer... en dan is een paar honderd voor je eigen veiligheid goed besteed.

Made in Yugoslavia nog wel... stukje antiek :D

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 01-09-2022 23:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1