Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vooronderzoek zonnepanelen ivm aanschaf andere woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Vanwege aanschaf van een andere woning (sleuteloverdracht zomer volgend jaar) ben ik me aan het oriënteren op zonnepanelen.
Voor mijn huidige woning had ik eigenlijk zonnepanelen besteld via Zonneplan (na subliem advies op dit forum) maar dit heb ik vanwege voorgenomen verkoop deze bestelling geannuleerd.

Mijn nieuwe woning biedt meer mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen vanwege aanwezigheid van een schuur en overkapping waardoor meerdere opstellingen mogelijk zijn.

Een aantal vragen die ik in deze fase heb:

1. Ik wil graag 'dak vol' op huis en schuur, schuur staat haaks op het huis waardoor ik 4 oriëntatie richtingen heb. Overkapping is nog even 'optioneel' vanwege benodigde graafwerk.
Zover mij bekend zijn er geen omvormers die 4 strings ondersteunen waardoor ik automatisch op 2 losse omvormers uitkom.
Klopt deze aanname?

2. Schuur heeft ruimte voor 2x 6 flinke jongens van bijv. 450 of 500 wp, huis zal plaats hebben voor vermoedelijk 1x8 en 1x6 of 1x10 en 1x6.
Totaal vermogen zal dus ruim boven de 6500wp uitkomen,
Kortom ik vermoed dat ik niet 'ontkom' aan een upgrade naar 3-fasen (3x25a)?

3. Nog geen km verderop ligt het dak van een schuur helemaal vol panelen, prachtig maar resulteert mogelijk wel in de bekende netspaninning problematiek, ik las eerder dat het aan te bevelen is om de omvormer (waar mogelijk) zo dicht mogelijk bij de meterkast te plaatsen en dikkere kabels te gebruiken.
Klopt dit inderdaad? Welke dikte qua kabbel zou ik moeten nemen? En zijn er eventuele andere voorzorgsmaatregelen te nemen om onder de 253v te blijven?

4. de zuidkant van de schuur valt helaas gedeelte van de dag in de schaduw van het huis, waar moet ik allemaal rekening mee houden? (Opstart vermogen, schaduw management?).

5. Overige zaken om in het achterhoofd te houden bij treffen van de voorbereidingen?

Alvast dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via Yaay op 11-08-2023 14:43)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Je zit op de rand met optimizer clipping.
S500b zal dat weg nemen.

S500 zou geen voordeel moeten hebben t.o.v. S440 welke geschikt zou moeten zijn voor de 395W panelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
check de sites van
SGZE Stichting Garantiefonds ZonneEnergie
SGZZ Stichting Garantiefonds ZonZeker
die hebben aangesloten installateurs op de site en die gaan allemaal net wat verder en er is een vangnet.
De markt is oververhit, dit zijn vlubs die die cowboys van kwaliteit scheiden.
Niemand kan snel leveren dus moet je gaan kijken naar goed.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-11 20:38
Netspanningsproblematiek hoeft niet per se. Verdelen over 3 fasen en verschillend georiënteerde dakvlakken kan dit al voor een deel voorkomen. Ik heb 12kWp aan zonnepanelen en niet de enige in de straat. 3 fasen en op noordoost, zuidoost en zuidwest. Nooit netspanningproblemen gehad. Heb een micro omvormer systeem, Enphase.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Ronald
1. Met SolarEdge of Micro's kun je (meestal) '1' systeem maken. Wel duurder.
'poor mans' 2/3 fase met meerdere omvormers hoeft niet duurder te zijn dan dit.
SolarEdge wil nog wel eens niet knap uitkomen door erg hoge eisen van hun 3 fase oplossingen (buiten de extra kostbare -RWB serie voor korte strings)

2. Netcode vraagt je maximaal 5kW onbalans te maken. Dus eigenlijk hoort 3x25 wel ja.

3. Enige wat je kan doen is 'voordringen' door te zorgen voor een lagere spanning bij de omvormer. Dat is dus dikke en korte kabel. Meer dan 6mm² voor 1 fase is wel overkill. meer dan 4mm² bij 3 fase heeft ook nog maar minimaal effect... maar vaak is bij 3 fase 2,5mm² ook wel oké - 3 fase is domweg zoveel efficiënter.
(Dit geld deels ook voor de poor-mans oplossing, alleen is de invoeding dan minder in balans)

4. String spanning van panelen in de zon > onderwaarde MPPT bereik.

5. Eerst legplan, dan omvormer-oplossing bedenken. Ontkoppel de vraagstukken, dan kom je er sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 31-08-2022 07:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 22:19

ReLight

echo("What Now ? !")

Waarom niet weer zonneplan vragen?

Hier ook met ze het dak volgelegd, goed overleg en goed spul en kabels. 28x390w, incl volledige meterkast vervanging.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Yaay
  • Niet online
Op advies van @Ronald gestart met een concept legplan in Sunnydesign.
Helaas wel wat ingewikkeld vanwege de 4 oriëntatie richtingen waardoor automatische configuratie niet meer mogelijk is.

De schuur is 6,6 meer lang en 3 meter breed, heb hier nu 2x 6 Trina TSM-500-DE18M ingetekend.

Het huis zelf heeft een nokverhoging, en laat zich niet erg makkelijk intekenen, de breedte is hier 5,8m en hier heb ik dan voor een wat kleiner paneel gekozen nl: Jinko JKM415N-54HL4-B Tiger Neo N-type Full Black 415Wp

9 op west 4 op oost. Mogelijk past op oost meer.
Ik kan momenteel niet goed inschatten hoe de schaduwval van het huis op de schuur is, heeft iemand een handig foefje om dit te simuleren? Anders moet ik dat eens bij de huidige bewoners navragen.

Zie bijgevoegde foto (bovenaanzicht) en legplan.

Tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAlrwozSgva4rgpJ_4QDwyEreKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqRA7Gxupgydp0uUq418ubv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUf3aLVYPmYMwL5KWF2B15F_AOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GOOeKoZCsUIE6MV5486j1R1z.jpg?f=user_large

• Ronald
Sunny design heeft een optie om schaduw op zekere datum en tijd te laten zien.

Nette tekening zo ver, ik vind het geen makkelijk pakket (daarom teken ik altijd met Solaredge en transplanteer ik de samenvatting naar sunny handmatig)

• Yaay
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:21:
Sunny design heeft een optie om schaduw op zekere datum en tijd te laten zien.

Nette tekening zo ver, ik vind het geen makkelijk pakket (daarom teken ik altijd met Solaredge en transplanteer ik de samenvatting naar sunny handmatig)
Ondertussen een aantal offertes ontvangen. Het legplan ook nog iets aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blwJH2bJpjdJPMrcGJzRSCgVnNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1iajdeyvGidqAyjWEHFHMcYX.jpg?f=user_large
De 4 dakrichtingen lijken voor veel bedrijven toch wel een obstakel te zijn, komen veelal uit op een systeem met 2 omvormers (1 voor schuur en 1 voor huis) waardoor onnodig duur of micro omvormers en daarmee ook snel erg duur.

Ik heb het solaredge topic even goed doorgenomen, op basis daarvan vermoedde ik dat SolarEdge een lastig verhaal zou worden (combinatie 3-fase en 4 dakrichtingen met 11 + 6 + 6 + 5 panelen). Toch geeft SolarEdge designer aan dat dit wel zou moeten kunnen.

Ben erg benieuwd naar jullie mening hierover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cdNdmBEIfeUtTrv4IDa7JeBmLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNfCI0JopJpO2szlc4Myy3YT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUWzetcXaihXSSexH06Mbdf85pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnZns4xCpqdsuP28BGD6KwrT.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Valt mee, je hebt een klein beetje optimizer clipping. Doe eens prijsvergelijking met APS ds3-L?

• Yaay
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:47:
Valt mee, je hebt een klein beetje optimizer clipping. Doe eens prijsvergelijking met APS ds3-L?
Goede suggestie, is zelfs iets goedkoper (14 stuks) of gelijk bij 16 stuks (omdat ik een oneven aantal panelen per kant op het huis heb).
Op de schuur had ik 500wp panelen ingetekend, op de noord kant zal dat prima uitkomen, op de zuidkant wel wat aftoppen.

Veilige keus lijkt me hier dan APS?

Mbt solaredge was ik uitgegaan van 2 strings, in solaredge designer doet hij gewoon alles op 1 string, heeft dat nog nadelen zo’n lange string verdeeld over 2 gebouwen?

[ Voor 14% gewijzigd door Yaay op 21-10-2022 17:16 ]

• Ronald
Als je diep genoeg in de datasheets van solaredge duikt mag er geen lange verbinding tussen panelen zijn, maar ruim 20m werkt prima bij mij. Zie ook niet waarom het niet zou kunnen :?
Lange strings werken beter, en is bij jouw redelijk noodzakelijk.

Maar aps is denk ik de betere keuze hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 21-10-2022 17:48 ]

• Yaay
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:47:
Als je diep genoeg in de datasheets van solaredge duikt mag er geen lange verbinding tussen panelen zijn, maar ruim 20m werkt prima bij mij. Zie ook niet waarom het niet zou kunnen :?
Lange strings werken beter, en is bij jouw redelijk noodzakelijk.

Maar aps is denk ik de betere keuze hier.
Het is me helaas (nog) niet gelukt om een offerte met APS micro omvormers te krijgen. Vrijwel alle installateurs werken ofwel met string omvormers of met Enphase micro's.
Ondertussen wel een mooie offerte voor een SolarEdge systeem binnen.

30x JaSolar 395 WP
30x s500 optimizer
1x SE10K omvormer

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gQchjT_kjlwjKOQdGdbCLpKFw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YeA3JVzBOhEyupLPJLk5QNep.png?f=user_large

Prijs komt op 1,22 p/wp in deze tijd volgens mij helemaal prima.

Zelf ook nog even in SE Designer gezet, ik ga er dan vanuit dat alles op 1 string gezet wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DSgPJj2TsHZ9niYcu8-O0TQ0ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oj5HjLv8WYWOU3cQI8JzkaFK.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Yaay s500 of s500b?

• Yaay
  • Niet online
S500, ook op die manier opgevoerd in SE Designer

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
S500b zal dat weg nemen.

S500 zou geen voordeel moeten hebben t.o.v. S440 welke geschikt zou moeten zijn voor de 395W panelen

• Yaay
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:05:
S500b zal dat weg nemen.

@Ronald Dank voor het delen van jou expertise hier op het forum en specifiek in dit topic.
Recent zijn mijn panelen geinstalleerd, 4 dakvlakken:

NNW: 6
NOO: 6
OZZ: 7
ZWW: 11

In totaal 30 panelen a 405wp, SE10K met s500b optimizers.

Dankzij jouw tip de installateur expliciet om s500b optimizers gevraagd, daarnaast de installateur tijdens de installatiedag erop gewezen dat alles op 1 string moest ipv 2 (wat hij in 1e instantie van plan was) waar ik zonder dit topic nooit bij stil had gestaan.

In de SolarEdge monitoring app zie ik mooie grafieken, op een relatief mooie dag (beperkte bewolking) zoals afgelopen woensdag kom ik ook op zo'n 5KwH/KwP wat me een prima opbrengst lijkt.

Tot op heden zie ik pieken tot net iets boven de 8KW de omvormer is wellicht dus iets over bemeten alhoewel op een koude zonnige winterdag de pieken wellicht nog wat hoger liggen.
@Ronald verschil tussen een SE8/9/10k lijkt er op basis van de datasheet nauwelijks te zijn, ben je het daar mee eens of zou een iets minder overbemeten omvormer beter zijn geweest?

[ Voor 15% gewijzigd door Yaay op 11-08-2023 14:53 ]

• Ronald
Die omvormers lijken teveel op elkaar om je druk over te maken ;)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:03
Deze situatie schreeuwt gewoon om micro-omvormers. Het verlengen van de DC kabels wordt afgeraden en is ook niet veilig. Houd er rekening mee dat je het hier hebt om onbeveiligde hoogspanning. Dat wil je op 1 dak houden.

We mooi, zo'n situatie met zoveel verschillende hoeken. Als de saldering straks is afgeschaft ben je blij dat je op verschillende momenten van de dag zoveel mogelijk je eigen stroom kunt opwekken...

• Ronald
@PhilipsFan onbeveiligde hoogspanning?

Zonder omvormer is de Stringspanning 30V
S serie optimizers monitoren de connector temperatuur.
Omvormer monitort diverse attributen van de string op veilige werking.

Pagina: 1