Zolder verbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Hi allen,

Het laatste project van ons huis is aangebroken, en dat is het verbouwen van de zolder. Het idee was om een dakkapel te plaatsen maar dat hebben er voor nu even gelaten. Wel komen er aan 1 kant twee dakramen. De rest wil ik gaan isoleren en betimmeren met OSB platen. Wat daar overheen komt weet ik nog niet. Het idee is dit (in willekeurige volgorde):

- Frame voor de knieschotten maken
- Twee dakramen laten plaatsen
- Vloer gelijk maken
- Isoleren met glaswol
- Aftimmeren met OBS platen

Aangezien ik van nature niet handig ben, maar steeds meer dingen leer en wil leren is het plan om dit zelf te gaan doen. Echter heb ik wel een paar vragen waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen:

1. Kan ik met OSB platen de vloer enigszins egaliseren? Er is nu sprake van latjes en een soort plaatwerk (zie foto)
2. Hoe hoog dienen de knieschotten minimaal te zijn? Er zijn nu een paar dingen neergezet op 70cm, maar ik zie het als nutteloze ruimte dus twijfel om ze op bijv 80cm te maken met een nieuw frame (balk onder, boven en dan tussen). Dit frame ondersteunt het dak dan ook beter waardoor ik de dwarsbalken weg kan halen en kan verhogen (voor een hoger plafond)
3. Het isoleren twijfel ik nog of er wel of geen folie voor moet, volgens mij zit het al op het dak. Het stuk wat hier al afgewerkt is heeft geen latten op de sporen maar glaswol en gelijk OSB.
4. Doe ik eerst de vloer, dan de knieschotten, dan de isolatie? Of eerst isolatie, dan vloer, dan knieschotten, of eerst isolatie, dan knieschotten, dan vloer? De volgorde twijfel ik ook nog over.
5. De balken zijn 18cm. Ik had een offerte opgevraagd en die kwam met Knauf 17cm glaswol. Is er een reden om geen 18 te doen? Wordt het dan te krap?

Zie de foto's voor de huidige situatie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEYkF8YsFngIbnSVMEsMESWpPCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWN3RCrG5ekqJBAU4fnopYDR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B4ZScH7rCU2MQVXfWwVRjMIvGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BScR2SvsKiRjEvqbyQL0gJ4U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bulx49hV-4p66Ww2bcbzcWJfrso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZCXGphoEst5FLPUNTNppY1G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWe1yLByP29uM11OiXpW6FX3Cnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRpMYktBESXncTbMCDETUdSO.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie inzichten, en alvast bedankt.

Gr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Voor wat betreft je isolatie vragen staat er al genoeg geschreven in het aparte topic . Werk e.e.a. dampdicht of met een klimaatfolie af , afhankelijk van je situatie.

Voor de knieschotten kun je kijken hoe hoog je ze wilt, zodat je daar mooi wat spul kunt opbergen maar tegelijkertijd je kamer nog ruim aanvoelt. Een maat tussen de 70 en 80 lijkt mij inderdaad perfect. Volgens mij heb ik 70.
Persoonlijk zou ik je het voor de kniescotten het systeem van StoreMax aanraden. Werkt super. Deuren op rolletjes of hangend, alles aan een lat die zichzelf recht hangt. Deze bevestig je na het isoleren en na het afwerken aan je gipsplaten waarmee je hebt afgewerkt. Een paar verticale balkjes er tussen en een lat op de vloer als geleider.
Daarna ga je pas de vloer afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAIX6qZvMKfTO71RxTAyYptmtEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPzDfngr5UFNvJ2DKL7prxLI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oA9FkhOA6vZ78dl5oLELaHkif5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmJIZJq6H4a25k2I4WiwMuZI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j02eSOlvJ1GutHxQb0IpUQ6g4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzdpGkk452QcVa8CjpNFtY6S.jpg?f=fotoalbum_large

In volgorde wat ik heb gedaan is het dus strippen, isoleren, dampdicht afwerken in mijn geval, regelwerk over de isolatie, afwerken met gipsplaten, knieschotten maken , vloer afwerken.

Vergeet niet na te denken over handige plekken voor stopcontacten en eventueel spots.

[ Voor 56% gewijzigd door pentaw1nz op 30-08-2022 21:28 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Let wel dat je dak recht loopt als je die kapclips wilt gebruiken. Bij mij liepen de gordingen krom naar binnen toe en kwam het dus niet uit met een rechte lat. Opgelost met een frame vanaf de vloer en aan de wand. Check dit dus wel even.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
NoepZor schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:24:
Let wel dat je dak recht loopt als je die kapclips wilt gebruiken. Bij mij liepen de gordingen krom naar binnen toe en kwam het dus niet uit met een rechte lat. Opgelost met een frame vanaf de vloer en aan de wand. Check dit dus wel even.
Bij mij liep ofwel het dak niet 100% recht ofwel de vloer niet (of een combinatie van beide). Alles is immers oud en hout :)
Ik heb in totaal 12 deurtjes in de rails van de knieschotten zitten, en ik heb ze dus apart moeten opmeten en op maat moeten zagen. Soms was er eentje 69 hoog, soms 70 of 71 hoog. Daar is wel een mouw aan te passen en uiteindelijk zie je er niets van.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
pentaw1nz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:13:
Voor wat betreft je isolatie vragen staat er al genoeg geschreven in het aparte topic . Werk e.e.a. dampdicht of met een klimaatfolie af , afhankelijk van je situatie.

Voor de knieschotten kun je kijken hoe hoog je ze wilt, zodat je daar mooi wat spul kunt opbergen maar tegelijkertijd je kamer nog ruim aanvoelt. Een maat tussen de 70 en 80 lijkt mij inderdaad perfect. Volgens mij heb ik 70.
Persoonlijk zou ik je het voor de kniescotten het systeem van StoreMax aanraden. Werkt super. Deuren op rolletjes of hangend, alles aan een lat die zichzelf recht hangt. Deze bevestig je na het isoleren en na het afwerken aan je gipsplaten waarmee je hebt afgewerkt. Een paar verticale balkjes er tussen en een lat op de vloer als geleider.
Daarna ga je pas de vloer afwerken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

In volgorde wat ik heb gedaan is het dus strippen, isoleren, dampdicht afwerken in mijn geval, regelwerk over de isolatie, afwerken met gipsplaten, knieschotten maken , vloer afwerken.

Vergeet niet na te denken over handige plekken voor stopcontacten en eventueel spots.
Dat ziet er netjes afgewerkt uit. Jij hebt alleen gordingen denk ik en geen sporenkap? Dat zou betekenen dat ik een extra dwarsbalk dien te maken om die railing aan te hangen? De huidige paar staanders zijn op 70cm gezet (je ziet rechtsonderin nog een voorbeeld op de foto) dus opzich is het dus prima om ze op die hoogte te houden? Want dan kan ik er gewoon een paar extra bij timmeren. Er zit echter geen balk op de vloer waar ze op staan. Zou dat nog uitmaken?

Hoe heb je de vloer gedaan? Kan ik met OSB platen de vloer vlak/recht krijgen of is dat op de bestaande vloer van de foto niet te doen? Schroef je hem dan vast of laat je zoiets zweven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Angermanagement schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Dat ziet er netjes afgewerkt uit. Jij hebt alleen gordingen denk ik en geen sporenkap? Dat zou betekenen dat ik een extra dwarsbalk dien te maken om die railing aan te hangen? De huidige paar staanders zijn op 70cm gezet (je ziet rechtsonderin nog een voorbeeld op de foto) dus opzich is het dus prima om ze op die hoogte te houden? Want dan kan ik er gewoon een paar extra bij timmeren. Er zit echter geen balk op de vloer waar ze op staan. Zou dat nog uitmaken?

Hoe heb je de vloer gedaan? Kan ik met OSB platen de vloer vlak/recht krijgen of is dat op de bestaande vloer van de foto niet te doen? Schroef je hem dan vast of laat je zoiets zweven?
Die rail van het storemax systeem zit niet op de gordingen, maar zoals aangegeven pas aangebracht na afwerking. Tussen de gordingen heb ik 16cm isolatie, jij kunt tussen de sporen isoleren. Op de gordingen heb ik na het isoleren met panlatten regelwerk gemaakt 60 hoh, daar gipsplaten op schroeven, daarna pas die clips van StoreMax bevestigd. Uiteraard dan wel de schroeven in de panlatten onder het gips, want alleen aan een gipsplaat blijft het niet goed hangen, maar je ziet aan de schroeven wel waar je panlatten zitten achter het gips.
Blijven die sporen na isolatie en afwerking in het zicht ter hoogte van je knieschotten? Zo niet kun je hetzelfde doen als ik.

70 cm lijkt mij prima , maar dat is persoonlijk.

Wat bedoel je met "er zit geen balk op de vloer"? Voor het StoreMax systeem bevestig je naast een lat aan de bovenkant (met die clips die zichzelf recht hangen) ook een rail aan de onderkant. Die rail heb ik op een lat gemaakt. Die lat zit op de houten vloer geschroefd. Zie ook de foto.

Uitvlakken met OSB heb ik geen ervaring mee en kan ik je helaas niet in adviseren.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 30-08-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
Waarom zou je de onderrail niet op je laminaat bevestigen als je in de opbergruimte ook een nette vloerafwerking wilt hebben?

Aan topicstarter: vermijd glaswol. Dat is niet prettig en gezond om mee te werken. Steenwol is een goed alternatief.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 30-08-2022 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Heb nog een foto gevonden toen ik met de StoreMax bezig was. Lat zie je hier al hangen aan de gipsplaten/panlatten die er achter zitten. En wat verticale staanders er tussen. Daar heb ik tussenstukjes van gemaakt met stopcontacten er in.

Op de vloer kwam er hierna dus een lat, met daarop een rail.

Als laatste de ondervloer (softboard) gelegd en laminaat. Alles kwam uiteindelijk mooi op hoogte uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsREKwjC8PPacWdVnrxletRudb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFNqXcDt8ugPLAks1nzauMrY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AC7x9lG5-Zu3Pj7Ug6jezLModM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oBy4WjMB1brRLfN9AWKeYdd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2TAjWzs90dYnR-WpeF0HGGaKZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78cFZ4S4l2mWQ5bJdxEjCJj8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm_f503fyzxTUgiJ9i8D4VAX0Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F424KtneMR5EqIsCIe1a15hF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 30-08-2022 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Bij mij lopen de gordingen (en daarmee de afwerking en alles) iets naar binnen in het midden, overdreven gezegd zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMdB8Br1HDK4SNsR2a2lWUtUGs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nRPRHNEdrqX04lNTsYWOU1Kv.png?f=user_large

Je ziet dan al dat die clips niet helemaal lekker uit komen. Ik heb daarom een frame geplaatst waartussen ik de deuren heb gemaakt, valt zo niet echt op dat het niet aan het dak zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulndEaKqEW7JTsJAm0Sj_BP3oVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u1eS0WbRYb08i96ghdqXXfuz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM0zH99D63tPd07Vq3UKfjf_bO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bL5Ttf0idozk2GD1MNcvKekh.png?f=user_large

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
@Angermanagement die horizontale balken kun je niet zomaar verwijderen hoor.
Dat zijn balken die het dak constructief bij elkaar houden, en worden belast op trek.

Mogelijk kun je wel hoger in de nok aan beide zijden van de balken een driehoek plaatsen van multiplex.
Dit is bij ons zo gedaan, maar dit is berekend tot het aantal schroeven aan toe.

• Angermanagement
pentaw1nz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Die rail van het storemax systeem zit niet op de gordingen, maar zoals aangegeven pas aangebracht na afwerking. Tussen de gordingen heb ik 16cm isolatie, jij kunt tussen de sporen isoleren. Op de gordingen heb ik na het isoleren met panlatten regelwerk gemaakt 60 hoh, daar gipsplaten op schroeven, daarna pas die clips van StoreMax bevestigd. Uiteraard dan wel de schroeven in de panlatten onder het gips, want alleen aan een gipsplaat blijft het niet goed hangen, maar je ziet aan de schroeven wel waar je panlatten zitten achter het gips.
Blijven die sporen na isolatie en afwerking in het zicht ter hoogte van je knieschotten? Zo niet kun je hetzelfde doen als ik.

70 cm lijkt mij prima , maar dat is persoonlijk.

Wat bedoel je met "er zit geen balk op de vloer"? Voor het StoreMax systeem bevestig je naast een lat aan de bovenkant (met die clips die zichzelf recht hangen) ook een rail aan de onderkant. Die rail heb ik op een lat gemaakt. Die lat zit op de houten vloer geschroefd. Zie ook de foto.

Uitvlakken met OSB heb ik geen ervaring mee en kan ik je helaas niet in adviseren.
Op je foto's zie ik dat je eerst je dakbekleding hebt gedaan en daarna pas de rest. Met balk op de vloer bedoelde ik dan een balk voor de spijlen van de knieschotten.

Wat is de reden dat je niet eerst een frame hebt gemaakt voor de knieschotten?
FRANQ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:50:
@Angermanagement die horizontale balken kun je niet zomaar verwijderen hoor.
Dat zijn balken die het dak constructief bij elkaar houden, en worden belast op trek.

Mogelijk kun je wel hoger in de nok aan beide zijden van de balken een driehoek plaatsen van multiplex.
Dit is bij ons zo gedaan, maar dit is berekend tot het aantal schroeven aan toe.
Zou er dan een constructeur nodig zijn om te kijken in hoeverre het wel of niet mogelijk is? Volgens de aannemer is het idd ter versteviging maar als ik ook nog die balken voor de knieschotten maak en de huidige dwarsbalken gewoon wat hoger plaats dan zou het nog steeds stevig zijn. Of twijfel je daaraan en kan ik het beter officieel laten uitzoeken? We zitten er niet op te wachten dat het dak instort door mijn gepruts natuurlijk haha!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik zou de dakramen wel laten doen door een professional

• FRANQ
Angermanagement schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:21:

Zou er dan een constructeur nodig zijn om te kijken in hoeverre het wel of niet mogelijk is? Volgens de aannemer is het idd ter versteviging maar als ik ook nog die balken voor de knieschotten maak en de huidige dwarsbalken gewoon wat hoger plaats dan zou het nog steeds stevig zijn. Of twijfel je daaraan en kan ik het beter officieel laten uitzoeken? We zitten er niet op te wachten dat het dak instort door mijn gepruts natuurlijk haha!
Je hebt er in ieder geval een aannemer bij, als dat een bekende/goede aannemer is zal hij wel weten waarover hij praat.

Bij ons is het toen uitgerekend omdat het overdeel was van een uitbreiding van de woning en vergunning plichtig was.

Knieschotten kunnen inderdaad dragend uitgevoerd worden.
Wel is het dan zaak om de dragende knieschotten op de balklaag van de vloer te zetten, en niet op het midden tussen balken in op de vloerplanken.

Zelf zou ik het wel prettig vinden om de bovenkanten gekoppeld te houden, hiervoor kun je inderdaad de balken hoger terugplaatsen.

Bij ons hebben ze zulke driehoeken geplaatst van multiplex aan beide zijden van de balken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p93PXUZaF_aQp79ydSM-hMbm9G8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fIXFovX5I4gNu5uiZZBLi4Fe.jpg?f=user_large

Hieronder hebben we regelwerk gezet en dan een plat plafond van 30of 40cm breed.
Dit is uiteindelijk ook weer erg praktisch gebleken omdat we zo spotjes en een plafondventilator makkelijker konden monteren.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:21
FRANQ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:06:
[...]

Bij ons hebben ze zulke driehoeken geplaatst van multiplex aan beide zijden van de balken.

[Afbeelding]
Dit is een vrij flauw dak van TS en dan zijn de spatkrachten aardig hoog, een dubbelzijdige schetsplaat wordt dan al vrij fors hoor.

• FRANQ
Analamoebe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:16:
[...]

Dit is een vrij flauw dak van TS en dan zijn de spatkrachten aardig hoog, een dubbelzijdige schetsplaat wordt dan al vrij fors hoor.
Dus zomaar weghalen van de balken zonder berekening zou jij ook niet aanraden?

Ik wilde niet meteen zeggen "laat het berekenen!", zeker niet omdat er ook een aannemer bij betrokken is.
Maar dat is wel mijn eerste gedachte bij dit soort aanpassingen.

Balken weghalen en alleen op het knieschot vertrouwen zou ik in ieder geval nooit doen.

Omdat je het over spatkrachten hebt, denk ik dat jij hier meer kaas van gegeten hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
FRANQ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:23:
[...]

Dus zomaar weghalen van de balken zonder berekening zou jij ook niet aanraden?

Ik wilde niet meteen zeggen "laat het berekenen!", zeker niet omdat er ook een aannemer bij betrokken is.
Maar dat is wel mijn eerste gedachte bij dit soort aanpassingen.

Balken weghalen en alleen op het knieschot vertrouwen zou ik in ieder geval nooit doen.

Omdat je het over spatkrachten hebt, denk ik dat jij hier meer kaas van gegeten hebt :)
Balken, de zogenaamde hanebalken, weghalen zonder berekening is sowieso niet aan te raden, vervangen door wat anders(evt. zonder berekening) kan wel.
Een dragend knieschot maken helpt al wel, alleen moet die wel goed geconstrueerd worden, dat weet een aannemer ook wel.

En ik heb inderdaad wel wat kaas van gegeten, ik ben bouwkundige van oorsprong met 19 jaar ervaring op een architectenbureau ;)

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:06
Hier exact hetzelfde gedaan met de (veel te dure) StoreMxa clipjes.

• pentaw1nz
Angermanagement schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:21:
[...]

Op je foto's zie ik dat je eerst je dakbekleding hebt gedaan en daarna pas de rest. Met balk op de vloer bedoelde ik dan een balk voor de spijlen van de knieschotten.

Wat is de reden dat je niet eerst een frame hebt gemaakt voor de knieschotten?
Voor het isoleren wil je gewoon alle ruimte hebben, dus dan is het niet handig dat er al 1 of ander frame zit.
Daarnaast had ik niets om dit frame tegen aan te maken, want de knieschotten zijn bij mij niet precies op de hoogte van een gording. Ook wilde ik graag dat de gipsplaten doorliepen tot in de onderste punt.

Doordat ik dus na het isoleren eerst de panlatten heb bevestigd en daarna de gipsplaten, kon ik vervolgens de StoreMax rail ophangen. De gipsplaten lopen mooi door tot onderin zodat ik ook niet de isolatie kan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
Analamoebe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:49:
[...]

Balken, de zogenaamde hanebalken, weghalen zonder berekening is sowieso niet aan te raden, vervangen door wat anders(evt. zonder berekening) kan wel.
Een dragend knieschot maken helpt al wel, alleen moet die wel goed geconstrueerd worden, dat weet een aannemer ook wel.

En ik heb inderdaad wel wat kaas van gegeten, ik ben bouwkundige van oorsprong met 19 jaar ervaring op een architectenbureau ;)
In dat geval maak ik graag gebruik van jouw expertise. Onze schuur heeft ook een sporendak en op 33% van het dak zitten wel de dwarsbalken en op de overige 66% zitten er inderdaad van die driehoeken in de nok. Betekent dit dat ik dit zou kunnen doorvertalen naar het zolderdak en ook daar die driehoeken in de nok kan plaatsen en dan de dwarsbalken iets verhogen (een breedte van ong. 1 gipsplaat overhoudend)? Dat lijkt mij dan stevig genoeg denk ik (samen met ondersteuning voor de knieschotten)?

Aangezien ik niet goed kan zien waar de dwarsbalken op de vloer zitten, denk ik erover om een nieuwe balk over de gehele vloer te leggen en daar dan de knieschotten op te maken (het frame). Worden de krachten dan gelijkmatig genoeg over de vloer verdeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Angermanagement schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:23:
[...]

In dat geval maak ik graag gebruik van jouw expertise. Onze schuur heeft ook een sporendak en op 33% van het dak zitten wel de dwarsbalken en op de overige 66% zitten er inderdaad van die driehoeken in de nok. Betekent dit dat ik dit zou kunnen doorvertalen naar het zolderdak en ook daar die driehoeken in de nok kan plaatsen en dan de dwarsbalken iets verhogen (een breedte van ong. 1 gipsplaat overhoudend)? Dat lijkt mij dan stevig genoeg denk ik (samen met ondersteuning voor de knieschotten)?
Ik ga daar geen uitspraken over doen ;)
Aangezien ik niet goed kan zien waar de dwarsbalken op de vloer zitten, denk ik erover om een nieuwe balk over de gehele vloer te leggen en daar dan de knieschotten op te maken (het frame). Worden de krachten dan gelijkmatig genoeg over de vloer verdeeld?
Als je daar een dragen knieschot van maakt zal het allicht helpen.
Niet 100%, want de krachten die door de sporen lopen, drukken de kap naar buiten. Wil je dat d.m.v. een soort knieschot wat verminderen, moet het knieschot schuin staan en echt aan de balklaag gekoppeld worden.
Pagina: 1