Toon posts:

Maandelijkse saldering Budget energie. Aangifte?

Pagina: 1
Acties:

• Sausage
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Hoi,

Vandaag kom ik erachter dat Budget energie onaangekondigd al 2 maanden onze zonnestroom saldering beperkt per maand omdat we maandelijks wisselende tarieven hebben.
Dit terwijl we wel gewoon een jaar contract hebben.

Dit is tegen de wet. Samen met het feit dat we hier NIET van op de hoogte zijn gebracht, zijn wij bewust benadeeld door deze *(&%^& partij.

Wat zij nu de juiste vervolg stappen? Overstappen (voor iig stroom) lijkt mij een no brainer. Al mijn opgewekte/teruggeleverde stroom van de afgelopen 2 maanden ben ik sowieso al kwijt dus ik heb verder niets te verliezen lijkt me?

Ik neig contact op nemen met de ACM en aangifte bij de politie.
Zijn er meer mensen in het zelfde schuitje? Wat is verder wijs?

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:49
Het is wel een inkopper maar heb je al gesproken met Budget Energie en gevraagd welke verklaring zij hiervoor hebben? Misschien is het een foutje in het systeem en willen ze het netjes herstellen. Dat zou ik eerst controleren voordat je aangifte gaat doen.

Je geeft aan dat je een jaar contract hebt, is dit een variabel contract of vast contract?

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:56
Waarom heb je maandelijks wisselende tarieven als je een jaarcontract hebt?

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32
Zie: Saldering per kwartaal of jaar\

En zoals @ron321 al aangaf, als je maandelijkse wisselende tarieven hebt, dan heb je geen (vast)jaarcontract.

[Voor 50% gewijzigd door Possible op 29-08-2022 14:55]

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Lees eerst dit even door inderdaad. Daar wordt het uitvoerig besproken. Inclusief het vermoeden dat de ACM misschien wel iets te stellig is geweest. De wet is namelijk niet zo duidelijk. Het is wellicht zo bedoeld, maar het staat er niet. En ja, heel veel mensen hebben hier last van.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-03 20:59
@Sausage ik ben ook klant bij Budget, ik vermoed dat bij ons hetzelfde aan de hand is aangezien mijn contract ergens in de eerste helft van het jaar van een vast contract is omgezet in variabel. Overigens staat in het contract overzicht nog wel dat het een vast contract betreft met de duur van 1 jaar, maar dat gaat dan denk ik alleen over de duur en niet over de tarieven. Uit de website kan ik zo 1-2-3 niet opmaken hoe de saldering nu precies verloopt, waar heb je dat gevonden?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Daar is al een medetweaker mee bezig. Zie Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44
Ik ben ook klant bij budgetenergie. Maar heb nog steeds een ferrarismeter die dus terugloopt. Hoe gaan ze daarmee om, kan iemand daar iets over zeggen ?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
ElectricAlex schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:40:
Ik ben ook klant bij budgetenergie. Maar heb nog steeds een ferrarismeter die dus terugloopt. Hoe gaan ze daarmee om, kan iemand daar iets over zeggen ?
daar zullen ze een verdeelsleutel op toepassen, anders hebben de mensen die een zaak proberen aantespannen het weer een beetje makkelijker.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:26
Wat doet budget energie als je de slimme meter administratief laat uitzetten. Dit gaat via je netbeheerder.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• ElectricAlex
twain4me schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:47:
[...]

daar zullen ze een verdeelsleutel op toepassen, anders hebben de mensen die een zaak proberen aantespannen het weer een beetje makkelijker.
Ik heb overigens een jaarcontract, tot februari 2023. Dus geen variabel contract. Dat verandert de zaak misschien.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

habbekrats schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:50:
Wat doet budget energie als je de slimme meter administratief laat uitzetten. Dit gaat via je netbeheerder.
Ook dan maken ze een schatting.

• habbekrats
MikeyMan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:44:
[...]

Ook dan maken ze een schatting.
Maar op de jaarlijkse afrekening moeten toch de werkelijke standen genomen worden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

habbekrats schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:15:
[...]

Maar op de jaarlijkse afrekening moeten toch de werkelijke standen genomen worden.
Ja en? Die schatting zal er niet heel erg naast zitten. Op basis van de historische verdeling over de maanden kunnen ze dat prima.

• habbekrats
MikeyMan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:16:
[...]

Ja en? Die schatting zal er niet heel erg naast zitten. Op basis van de historische verdeling over de maanden kunnen ze dat prima.
Ik zie het zo,
Doordat budget energie elke maand gaat kijken wat er gesaldeerd kan worden en het overschot uit te betalen.

De meeste andere energieboeren doen
Totale elektra verbruik, salderen en eventueel overschot uitbetalen.

Budget energie kan nu in de maanden dat er weinig opwek is dus een flinke rekening sturen. Dat zijn dan ook de maanden waar je meestal meer verbruikt nov-feb..

Ik zit bij GC en de meeste jaren kom ik op een klein overschot uit 300-400 kWh die ik dan uitbetaald krijg.

Ik denk dat het bij de rechter geen stand houd als ze volhouden dat de berekening per maand op schattingen een jaar rekening opleveren helemaal als je aan het einde van het jaar 2 of 4 tellerstanden aanlevert .

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-03 23:06
twain4me schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:47:
[...]

Hoe zal/kan dit gaan als je niet meld dat je zonnepanelen hebt. Het enige wat ze dan kunnen 'zien' is dat je een veel lager verbruik hebt.
Of kan dit een juridisch gevolg hebben voor de klant?

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:03
Krijgen ze dat niet door van de netbeheerder?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
keroner schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:09:
[...]

Hoe zal/kan dit gaan als je niet meld dat je zonnepanelen hebt. Het enige wat ze dan kunnen 'zien' is dat je een veel lager verbruik hebt.
Of kan dit een juridisch gevolg hebben voor de klant?
opzich moet je panelen aangeven, wat de gevolgen van niet doen kunnen zijn weet ik niet en maakt eigenlijk niet uit. dat BE zich mogelijk niet aan de afspraken wil houden pleit jouw niet vrij van jouw verplichtingen naar de netbeheerder. Het is ook een behoorlijke middelvinger naar mensen die een meter met 4 telwerken hebben,

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-03 23:06
twain4me schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:32:
[...]

opzich moet je panelen aangeven, wat de gevolgen van niet doen kunnen zijn weet ik niet en maakt eigenlijk niet uit. dat BE zich mogelijk niet aan de afspraken wil houden pleit jouw niet vrij van jouw verplichtingen naar de netbeheerder. Het is ook een behoorlijke middelvinger naar mensen die een meter met 4 telwerken hebben,
Snap ik. Was ook meer in het kader van, als BE ons naait, wat kunnen de gevolgen zijn als we ze terug naaien ;)

• habbekrats
Raymond19792 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:18:
Krijgen ze dat niet door van de netbeheerder?
Als je op mijn bericht reageert :
Als je de slimme meter administratief uit laat zetten door je netbeheerder heb je vanaf dan een gewone digitale meter en dien jezelf te zorgen dat de meterstanden doorgegeven worden als je energie leverancier daar om vraagt. Ook kan hij bij twijfel nog een meteropnemer uit de kast trekken om de standen op te nemen.

https://www.rijksoverheid...0dan%20niet%20automatisch.
De vraag is hoe BE daar op gaat reageren.

• ElectricAlex
Ik begrijp nu nu dat BE bij een jaarcontract (met vaste tarieven) jaarlijks saldeert en niet maandelijks. Dat is dan een meevaller (voor mij dan). Toelichting van BE:
De ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand.

• habbekrats
ElectricAlex schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:35:
Ik begrijp nu nu dat BE bij een jaarcontract (met vaste tarieven) jaarlijks saldeert en niet maandelijks. Dat is dan een meevaller (voor mij dan). Toelichting van BE:
De ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand.
zsm overstappen dus als het kan. ( beetje voordeliger als nu bij BE)

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
Binnenkort komen bij zonnepanelen, zou het nu een goed moment zijn om mijn slimme meter administratief uit te zetten? Dan valt er niets te schatten op basis van historisch verbruik/levering.

We hebben een vast contract (nog 1,5 van 3 jaar), overstappen is dus niet rendabel.
BE heeft me ook niet geinfomeerd in salderings wijzigingen.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
Met een vast contract maakt dat toch niets uit. De prijs blijft gelijk en salderen doen ze met een vast contract nog gewoon per jaar. Het enige nadeel zal zijn als jij het maandbedrag omlaag wilt hebben dat ze dan geen data hebben en moeilijk gaan doen. (en terecht)

VW ID3

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sausage schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:05:
Ik neig contact op nemen met de ACM en aangifte bij de politie.
Zijn er meer mensen in het zelfde schuitje? Wat is verder wijs?
Bij civiele zaken de civielrechtelijke route bewandelen. Aangifte doen lijkt mij echt niet op zijn plaats. De weg naar de ACM of de burgerlijke rechter ligt veel meer voor de hand.

• Nico Klus
VEH heeft een artikel over het salderen per maan. Met een voorbeeld brief om hier bezwaar tegen te maken
https://www.eigenhuis.nl/...oor-saldering-per-maand#/
Brief: https://www.consuwijzer.n...acht-over-energierekening

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aangifte? Voor de rechter er mee. Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV

Edit: was op 19 september al genoemd.

[Voor 14% gewijzigd door sypie op 02-10-2022 08:02]

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:43
Zijn er meer mensen die een verschil hebben tussen de maandnota en de vooraf geinformeerde tarieven van die maand (bij een variabel contract)? Tarieven op de maandnota zijn hoger dan vooraf geinformeerd, of mis ik hier iets? O-)
Zie onderstaande.

Verbruikskosten september:

Tarieven september:

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-03 09:01
Zigg schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:09:
Zijn er meer mensen die een verschil hebben tussen de maandnota en de vooraf geinformeerde tarieven van die maand (bij een variabel contract)? Tarieven op de maandnota zijn hoger dan vooraf geinformeerd, of mis ik hier iets? O-)
Zie onderstaande.

Verbruikskosten september:
[Afbeelding]

Tarieven september:
[Afbeelding]
Vreemd. Maar ook vreemd (gunstig) dat je TLV zo hoog is.
Iets zal er in je verbruikskosten niet kloppen en dat zullen ze denk ik pas recht trekken bij je jaarnota.
Maar misschien wel slim om nu alvast na te vragen.

[Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 03-10-2022 13:17]

• Lacave
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-03 20:12
Is dat niet het verschil dat ontstaat omdat BE de BTW verlaging er niet in heeft verrekend?

• rudymeijer
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-12-2022
Het staat goed beschreven op de website van BE zelf.

M.v.g. Rudy Meijer

• Nico Klus

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-03 08:27
en daarom ga ik dus weg bij BE , overweeg CU ( is ENGIE) of direct naar ENGIE.
daar 2 keer tarief aanpassing per jaar en salderen op jaarbasis met gelijk teruglevertarief, tenminste nu nog. zij geven bij aanvraag wel aan dat dit kan wijzigen.
maar dat zien we dan wel weer.

mogelijk ook enkel overstap voor stroom te overwegen.

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:39
Budget Energie stopt met maandelijks salderen zonne-energie na golf van kritiek

https://www.nu.nl/economi...-na-golf-van-kritiek.html

Problemen opgelost?

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 18:47
Hopelijk opgelost. Maar zien is geloven. Niet eerder.

Ik hoop dat er geen konijn 🐇 in de hoed zit. Bijvoorbeeld door hoogtarief en laagtarief apart jaarlijks te gaan salderen, zoals bijvoorbeeld Engie doet.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-03 14:53
Hoi,
is dit probleem opgelost ?

Ik ben sinds 2 jaar klant van UnitedConsumers, nu door de enorme prijzen heb ik net, via Gaslicht.nl, overgestappen naar BudgetEnergie voor gas + stroom, die duidelijk goedkoper is (verschil per jaar kan tussen 1500-3000 euro).

Maar Google recencies van BudgetEnergie is zo slecht.
Ik heb vandaag 31/12/2022 overgestappen, ik heb in principe nog 14 dagen van bedenktijd. Finger crossed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee