Convectorput efficienter maken / klaarmaken voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Hallo,

IVM de huidige gasprijs ben ik mij aan het oriënteren op manieren om het gebruik terug te dringen. Ik woon in een hoekhuis van 180m3 uit eind jaren 70 met 2 convectorputten. In de loop van de jaren heb ik al veel aan isolatie gedaan (dubbel glas, vloerisolatie, dakisolatie, dakkapel isolatie) echter de 2 convectorputten staan er nog ongeveer zo bij als 40 jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEmO9X7xE6FRIJk51yI9jJfIeIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDWavNq9EuL58rCo1k0AaIJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik me aan het Oriënteren was op een Lucht/Water warmtepomp was stap 1 het huidig verbruik in kaart brengen en toen kwam ik uit op 3360m3 per jaar. Ouch.... Dat bedrag gaat voor een heel groot deel in verwarming zitten, in de zomermaanden doe ik 30m3 oid per maand dus die 3000m3 is stookkosten.

Navraag bij de buren leerde dat zij dit soort radiatoren hebben geplaatst en van 3300 naar 2300 zijn gegaan in stookkosten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDSxc-OzPfAzSTd3rF730ttMxQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjRbuZUZZDWYVYj5dprNH15I.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dus een old-school radiator met schotten om de circulatie beter op gang te brengen.

Omdat ik straks dus naar een Lucht/Water warmtepomp wil, wil ik nu niet ergens in investeren wat ik straks weer moet vervangen. Via google kom ik veel oplossingen tegen die gebruik maken van ventilatoren. Er zijn off-the-shelf oplossingen maar het komt eigenlijk hier op neer:

https://www.jaren70verbou...arming-hybride-warmtepomp

Zelf zit ik er aan te denken om zoiets te bouwen in combinatie met nieuwe/dikkere convectoren. Op die manier zou ik met een veel lagere temperatuur moeten kunnen verwarmen en ben ik voorbereide op de warmtepomp.

Graag hoor ik of dit een goed idee is / of er betere ideeën zijn. Bedankt!

p.s. vloerverwarming gaat hem voorlopig niet worden ;)

Beste antwoord (via Rempage0611 op 29-08-2022 15:45)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lijkt mij inderdaad een goed plan, die wand om koude lucht aan de ene kant binnen te halen en aan de andere kant te laten stijgen.

Icm fans kun je dan een hoop extra airflow er doorheen halen. Zie voor meer info: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
(Even zoeken op put, of lekker filteren bovenaan op reacties met afbeeldingen)
Het element ziet er vrij klein uit, een huidig Jaga element is een stuk groter, en kan dus meer warmte afgeven. Wellicht is er op marktplaats iets te vinden aan Jaga convectoren welke in je put passen.
Er bestaan 3 breedtes, T10, T15 en T20cm, en ook nog dubbele varianten, maar die zijn wat schaarser, T16,17,21.

[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 28-08-2022 21:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lijkt mij inderdaad een goed plan, die wand om koude lucht aan de ene kant binnen te halen en aan de andere kant te laten stijgen.

Icm fans kun je dan een hoop extra airflow er doorheen halen. Zie voor meer info: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
(Even zoeken op put, of lekker filteren bovenaan op reacties met afbeeldingen)
Het element ziet er vrij klein uit, een huidig Jaga element is een stuk groter, en kan dus meer warmte afgeven. Wellicht is er op marktplaats iets te vinden aan Jaga convectoren welke in je put passen.
Er bestaan 3 breedtes, T10, T15 en T20cm, en ook nog dubbele varianten, maar die zijn wat schaarser, T16,17,21.

[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 28-08-2022 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Interssante vraag, dit ga ik volgen.
Verstandig om het met buren in dezelfde situatie bespreken, weten dat je bijna 1/3e kan besparen is en mooi begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
_ferry_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:41:
Goed punt! Inmiddels een T20 voor in de put, en 1 voor aan de muur gescored van MP. De derde zou er 1 van 300CM moeten zijn, dat zal wel nieuw kopen worden.

Een pica van de eerste omgebouwde put. Daar volgen later uiteraard de fans bovenop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMaOBRXJUC6SZrtJcpldKFKKNnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgCh7GcVASYKFofZtUlHhigY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 12:52
convector hoort toch aan de kant van het raam te zitten? En uiteraard een schot in het midden van de put om de luchtstroom te verbeteren.
En hoeveel ruimte zit er onder de convector?

Heb je een kruipruimte en kun je bij de put komen? De wandjes van die oude convector putten bestaan meestal uit pur schuim van een centimeter of 2 dik. Je zou ze kunnen bekleden met pir platen.

[ Voor 87% gewijzigd door remmuz op 11-09-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Mijn putten zijn nogal dicht tegen het glas aan geplaatst. Als ik de convector andersom in elkaar zou zetten zou ik onder de gordijnen gaan verwarmen, da`s niet handig. Verder zit er in de kruipruimte 10CM polystyreen tegenaan, behalve dan aan de achterkant want die plaat staat direct tegen de betonnen fundering. Ook daarom weer de convector aan de voorkant.

Onder de convector zit zo`n 12CM ruimte. Als ik de installatiehandleiding volg moest dat minimaal 10CM zijn. Schot en fans komen inderdaad nog :)

[ Voor 17% gewijzigd door Rempage0611 op 12-09-2022 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Maar... de koude lucht moet aan de voorkant natuurlijk wel de put in kunnen 'vallen'. Nu staat de convector zo dat ie net niet onder de gordijnen staat en de koude lucht wel de put in kan. Er komen later nog 2 wandjes omheen.

@remmuz bedankt voor je scherpe blik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QJPPDj4qqLXIXeCZZvouNH1LEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZQ3LnRgbxNvAevn0bQnkbhS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoweck
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-08-2024
Hoe is het hiermee afgelopen? Ben erg benieuwd!

Zit zelf te dubben tussen het verbeteren van de convectorputten (nieuwe convector erin + evt ventilatoren) of tussen het laten aanleggen van vvw als hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 14:01
snoweck schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:29:

Zit zelf te dubben tussen het verbeteren van de convectorputten (nieuwe convector erin + evt ventilatoren) of tussen het laten aanleggen van vvw als hoofdverwarming.
@Rempage0611 Ik ben ook benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
Ik heb een convectorput en een vloerverwarming (als bijverwarming).
Het huis is echter zo goed geisoleerd (bouwjaar 2001), dat ik de convectorput heb uitgezet en alleen de vloerverwarming gebruik.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zijn die convectorputten niet bedoeld op het ouderwetse 80 graden stoken? Volgens mij doen die helemaal niets met 30-40 graden van een warmtepomp, ook niet met een jaga erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01:14
Navi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:26:
Zijn die convectorputten niet bedoeld op het ouderwetse 80 graden stoken? Volgens mij doen die helemaal niets met 30-40 graden van een warmtepomp, ook niet met een jaga erin?
Dat zal ook de reden zijn voor de ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:32
Navi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:26:
Een interessant artikel wat juist op de veronderstelde problematiek in gaat.

https://www.jaren70verbou...arming-hybride-warmtepomp

PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menara23
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2024
Hier een full electric warmptepomp in combinatie met 2 convectorputten in de woonkamer en geen vloerverwarming. Woonkamer verwarmt prima. Fans bovenop idd nodig. Niet die rommel uit de bouwmarkt, maar zelfbouw met grote fans, vraaggestuurd. Hiervoor is een apart forum op Tweakers. Een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th_I
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-02 15:05
Hier een eigenaar van een jaren 70 woning met een vergelijkbare convector-put, en sinds ruim een jaar een hybride warmtepomp. Vooral de woonkamer kan net wat meer power gebruiken. Ik heb nu 3 speedcomfort-setjes in de convectorput liggen. Die wil ik vervangen door een DHZ-systeem met meer vermogen.
Iets in de trant van dit:
https://www.duurzamestek....latoren__handleiding_.pdf

Graag jullie mening: wat zou het beste werken, een gesloten constructie met de fans gemonteerd in een plank of een open constructie met losse ventilatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
snoweck schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:29:

Sorry ik was deze 'een beetje' uit het oog verloren. Uiteindelijk bleek ik met m`n airco de woonkamer zo goed te kunnen verwarmen dat de verwarming maar een paar dagen per winter aan staat. Afgelopen winter denk ik 2 dagen. Er staan nu wanden omheen maar ventilatoren zijn er nooit gekomen. ICM m`n zonnepanelen en de salderingsregeling heb ik in 2023 779 Kwh stroom en 345m2 gas verbruikt met 5 man in een hoekhuis uit 1979. Beter gaat het niet worden denk :)
Pagina: 1