Vraag

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
Zie topictitel. Een noodkreet.

Ik weet even niet meer wat ik moet doen, want dit is nu al de vierde werkgever waarbij ik tegen dit probleem aan loop.

Iedere keer weer hetzelfde liedje.

Ik begin vol enthousiasme, werk hard, wil het graag goed doen. Maar toch valt het resultaat iedere keer weer tegen. Werktempo te traag, ik doe te lang over simpele dingen, kortom, niet goed genoeg. En dus kan ik weer vertrekken. Op naar de volgende baan.

Hoe hard ik ook mijn best doet, iedere baan loopt steeds weer op een mislukking uit. En geen idee waarom. Of hoe ik uit deze cirkel kom.

Er zijn een aantal verklaringen/oplossingen voor te bedenken, maar geen daarvan lijkt op mij van toepassing.

-Verklaring/oplossing 1: Het werk is qua niveau te hoog gegrepen voor je
Ik ben als kind twee keer getest. Beide keren kwam mijn IQ ruim boven de 130 uit. Dus niveau zou geen probleem moeten zijn voor mij (tenzij ik als quant aan de slag wil of zo, wat ik niet wil).

-Verklaring/oplossing 2: Met zo’n hoog IQ is het werk gewoon te simpel voor je. Je verveelt je, kijkt erop neer en doet niet goed je best
Helaas, was het maar zo. Ik vind de dingen die ik doe alles behalve simpel. Ik moet echt alles uit de kast halen de klus überhaupt maar geklaard te krijgen. En het lukt me nooit binnen de gestelde tijd.

-Verklaring/oplossing 3: Misschien past het soort werk wat je doet niet bij jouw specifieke manier van denken
Zou kunnen. Ik doe software development. Het is bekend dat programmeren sommige mensen gewoon niet ligt. Maar ik heb niet het idee dat ik een van die mensen ben. Op de universiteit heb ik het vak programmeren met een 8 afgesloten. En op mijn werk zijn mijn programmeer skills ook al eens tegen het licht gehouden (om te zien of het probleem misschien daar ligt). De conclusie was altijd: met jouw code skills lijkt niks mis.

Voor ik leerde programmeren ben ik freelance schrijver geweest. Daar had ik volgens veel mensen echt een talent voor. Dus dat was zeker iets dat wel bij mijn manier van denken aansloot. Maar ook daar deed ik veel te lang over mijn opdrachten.

Verklaring/oplossing 4: Misschien heb je last van een ‘slow processing speed’? Sommige mensen zijn gewoon trager met het verwerken van informatie. Terwijl er met hun intelligentie verder niks aan de hand is
Hier heb ik ook al eens naar gegoogled, maar het lijkt niet van toepassing op mij. Symptomen van een slow processing speed zijn onder andere: traag lezen en lang doen over het maken van toetsen en tentamens. En dat zijn nu juist de dingen waar ik wel bloedjesnel mee ben.

Verklaring/oplossing 5: Het ligt niet aan jou, maar aan de werkgever. Je zal niet de eerste junior zijn die veel te weinig begeleiding krijgt en dan aan het einde van de rit ‘niet genoeg groei laat zien’
Bij werkgever 1, 2 en 3 liet de begeleiding inderdaad te wensen over. Mijn huidige werkgever geeft mij wel meer dan genoeg begeleiding. Toch blijf ik ook onder deze werkgever worstelen met dit probleem. Dus denk ik toch dat het probleem bij mij ligt en niet bij de werkgevers.

Verklaring/oplossing 6: Kennelijk is je huidige werk dan om een andere reden niet geschikt voor je, al eens gedacht aan een heel andere richting?
Helaas mijn huidige beroep is al een last resort voor mij. Mijn vorige beroep leverde niet genoeg op om van te leven. Bovendien moet je als freelance journalist ook op mensen af durven stappen. En daar ben ik niet zo goed in.

Voor echt praktisch werk ben ik al helemaal niet goed genoeg. Ik ben die ene vriend die bij een verhuizing alleen maar in de weg loopt, omdat ie nog geen boormachine vast kan houden en constant aan het vragen is wat ie nu weer moet doen.

En wat betreft zorg/dienstverlening: Ik ben absoluut geen people-person. Een zoom meeting met bekende collega’s moet al helemaal uit mijn tenen komen. De hele dag wisselend contact met klanten/patiënten? En die mensen zich ook nog een beetje op hun gemak laten voelen? Dat gaat hem echt niet worden.

Dus ja, een makkelijke oplossing is er zo niet. Heel frustrerend. :-(

Ik zie mensen om mij heen aan nieuwe jobs beginnen. In het begin zijn ze nog een ietwat onzeker, maar op een gegeven moment kunnen ze het gewoon. Krijgen ze goede beoordelingen en promoties. Alsof het vanzelf gaat.

En zo moeilijk is het ook niet. Zeker met het personeelstekort van nu. Alles met een polsslag en twee handen is op dit moment aan het werk. Just… do the thing!

Maar mij lukt het maar niet om gewoon ‘the thing’ te doen. En dat knaagt aan mijn zelfvertrouwen.

Iedere keer met een hoop stress en onzekerheid naar het werk. Iedere keer dat het eens tegen zit, breekt de paniek weer uit. Want dan gaat de taak nog langer duren en ik ben al veel te traag. En dan klap ik uit paniek weer dicht, ga ik er nog langer over doen, meer stress enzovoort. Echt heel vervelend.

Iemand die dit bij zichzelf herkent? Of een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen? Iemand een idee hoe ik deze cirkel kan doorbreken?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33
Even heel simpel bekeken: je krijgt uiteindelijk toch de opdracht om hoeveelheid x uit te voeren in tijd y? Zolang je dat doet, is er niks aan de hand, toch?

Vraag is dus: ben je dus echt te langzaam op het werk? Of zegt een leidinggevende dat alleen maar om van je af te komen?

Je komt hier op tweakers prima over, maar mogelijk ben je zo'n irritante collega die niemand vast wil aannemen. Bijvoorbeeld door je uiterlijk en/of gedrag. Ben je iemand die teveel kletst of foute humor heeft misschien? Ik zeg maar wat hoor.

Hoe dan ook, als je het werk wel kan, gewoon doorgaan en dan komt er vanzelf een plek waar je mag blijven. Je doet je best, je bent wie je bent, veel meer kun je nu niet doen. Mocht je denken dat er iets mis is met je, dan kun je daar uiteraard wel aan werken.

Acties:
  • +75 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Verklaring 7: Je bent te perfectionistisch aangelegd? Waardoor je teveel tijd besteedt aan het helemaal goed willen doen. En minder tijd aan gewoon iets doen? Soms is een zesje goed genoeg?

Ligt het wel helemaal aan de hoek waar je in zit. Op academisch niveau, is perfectie een goed streven. Als je gewoon een beetje business dingen doet, dan zijn ze al lang blij met iets dat in ieder geval werkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 20:03
sugarlevi01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:03:
Verklaring 7: Je bent te perfectionistisch aangelegd? Waardoor je teveel tijd besteedt aan het helemaal goed willen doen. En minder tijd aan gewoon iets doen? Soms is een zesje goed genoeg?
Dit is het eerste waar ik aan moest denken toen ik het verhaal van de vragensteller las.

[ Voor 3% gewijzigd door Muncher op 28-08-2022 17:07 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:56
Zou ADHD, van welke type dan ook, een probleem kunnen zijn? Intelligentie is trouwens geen IQ alleen.
Of bij autisme zie je het soms ook, dat het lastig is om tot dingen te komen. Maar goed het hoeft dit natuurlijk helemaal niet te zijn he!

En je titel zeggen ook veel, volstrekt incompetent als beeld en hoge eisen aan jezelf, is stress, en wat doet stress? Juist, dat maakt "dom".

[ Voor 63% gewijzigd door carpebios op 28-08-2022 17:13 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
Playa del C. schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:02:
Even heel simpel bekeken: je krijgt uiteindelijk toch de opdracht om hoeveelheid x uit te voeren in tijd y? Zolang je dat doet, is er niks aan de hand, toch?

Vraag is dus: ben je dus echt te langzaam op het werk? Of zegt een leidinggevende dat alleen maar om van je af te komen?

Je komt hier op tweakers prima over, maar mogelijk ben je zo'n irritante collega die niemand vast wil aannemen. Bijvoorbeeld door je uiterlijk en/of gedrag. Ben je iemand die teveel kletst of foute humor heeft misschien? Ik zeg maar wat hoor.

Hoe dan ook, als je het werk wel kan, gewoon doorgaan en dan komt er vanzelf een plek waar je mag blijven. Je doet je best, je bent wie je bent, veel meer kun je nu niet doen. Mocht je denken dat er iets mis is met je, dan kun je daar uiteraard wel aan werken.
Nee, ik ga wel degelijk over de gestelde tijd heen. Dat komt steeds terug: er komt te weinig uit je handen.

En verder : Het kan best dat ik een blinde vlek heb qua gedrag, waardoor mensen me liever kwijt dan rijk zijn. Kletsen is het in ieder geval niet. ;)

Met de huidige werkgever kan ik zeer goed opschieten en hij wil op dit moment absoluut niet van me af. Maar ook hij geeft aan dat ik op dit moment nog weinig productief ben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:05
Iedere keer met een hoop stress en onzekerheid naar het werk. Iedere keer dat het eens tegen zit, breekt de paniek weer uit. Want dan gaat de taak nog langer duren en ik ben al veel te traag. En dan klap ik uit paniek weer dicht, ga ik er nog langer over doen, meer stress enzovoort. Echt heel vervelend.
Dit lijkt mij eigenlijk het probleem. Je zegt letterlijk dat je in paniek raakt wanneer er iets 'tegen zit', waardoor je dicht klapt en alles langer duurt.

Bij iedereen zit er wel eens wat tegen, dat is niets meer of minder dan normaal. Tuurlijk zal alles uiteindelijk binnen de perken moeten blijven wat betref tijd, maar ook in de planning zou wel enige flexibiliteit verwerkt moeten zijn. Zeker bij de juniors.

Ik zou zeggen, leer omgaan met tegenslagen. Vraag een collega iets om verder te komen, ga een discussie aan, vraag om een tweede paar ogen, ... zorg er hoe dan ook voor dat je niet eindeloos zit te sputteren totdat jijzelf het probleem op weet te lossen. Dat hoeft namelijk echt niet altijd.

Of is de voorbereiding/design niet voldoende waardoor je later alles om moet gooien?

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 28-08-2022 17:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ben je wel is getest op AD(H)D?

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:33
Wat meer info zoals je huidige job, opleiding en cursussen is wel handig. Dus eigenlijk gewoon je cv. Daarnaast wat concrete voorbeelden van wat de werkgevers allemaal slecht vonden is wel handig. Zonder die info is het een beetje koffiedik kijken zou ik zeggen.

Er zijn sowieso problemen met het bespreken van dit soort zaken op een forum. Zonder 1e hands onafhankelijke info is het moeilijk oordelen. Jij en je werkgevers kunnen makkelijk een blind spot hebben voor zaken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

DarkSide

theres no place like ::1

Je bent dus te laat met opleveren. Dat is ook meetbaar.
Je hebt 3 weken om iets op te leveren en doet er langer over.

Dan de vraag wat lever je op? Zit je er bijna, Is het te netjes, of kom je echt (veel) te kort.
Hoe deel je je dag in?
Het lijkt dat je soms te snel in te stress slaat. En dan dichtklapt. Dat kan uren schelen?
Kan je daar iets aan doen? Als je hier veel last van hebt, dan verlies je dagelijks gewoon veel tijd als ik het zo lees.

Ben je assertief genoeg? Kan je goed uitleggen waarom je te laat bent? Of spelen externe factoren mee die je vertragen?

Denk dat je een werkweek eens goed moet ontleden.
Wat speelt er. Waar maak je je druk om. Vergelijk je je onterecht met meer ervaren collega;s etc.
En probeer dat in tijd uit te zetten qua verlies.

Spreek ook met je Manager dat je op zoek wilt gaan om het issue te tacklen. Kijk of hij kan helpen?
Ik was vroeger bv ook niet assertief. En heb om curus en training gevraagd zodat ik me beter kon uiten en zorgen dat projecten beter liepen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

En verder : Het kan best dat ik een blinde vlek heb qua gedrag
Gezien je startpost heb je een blinde vlek in correlaties. Je begint onder andere over je IQ. Maar IQ heeft niet altijd een 1 op 1 relatie met hoe goed / snel / logisch je iets kan. En daarmee verkijk jij (of je werkgever) misschien op de zwaarte van het werk, de snelheid van het werk of whatever; blijkbaar is jouw IQ dus echt "niet bijdragend" aan het feit dat je vaak als traag ervaren wordt en werk te laat aflevert. Je zegt ook zelf dat je allesbehalve simpel vindt.

Verder zeg je bijvoorbeeld dat je programmeren met een 8 hebt afgesloten. En de zin erna dat je schrijver bent geweest. Stom gezegd: dat zijn 2 uitersten (zolang je niet schrijft over programmeren) want schrijver zijn is creatief omgaan met alle prikkels en info en daar de correcte woorden en volgorde bij pakken. Programmeren is (ruk gezegd) maar op 1 manier mogelijk; je kan heel creatief programmeren maar uiteindelijk zijn er maar een heeeeeel beperkt aantal programmeer-regels die tot 1 eenduidig resultaat komen.

Ik ga je niet scharen onder iets als ADHD of andere "stoornis"; daar ken ik je niet goed genoeg voor. Maar ik denk dat je een paar dingen eens moet gaan doen (als je er open voor staat):

- goed gesprek met oude werkgevers; nogmaals netjes vragen (en dat kan confronterend zijn) waarom je nu eigenlijk niet voldeet.

- goed gesprek met familie en vrienden; ook zij kunnen echt wel jou vertellen hoe zij erover denken. Ook hier; stel je open. Leg uit dat je jezelf wil beteren en dat ze niet alles met suiker & regenboogjes hoeven te vertellen.

- zoek een coach; of twee zelfs. Eentje die misschien jouw karakter kan doorgronden en daarmee mogelijkheden ziet hoe je dat in het werk toepast. En eentje die jouw interesses en manier van uiten/communiceren verder uitspit en misschien met andere jobs / werkvlakken komt waar je eens naar kan kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 09:48
Ik heb nog maar één keer meegemaakt dat iemand die wij aangenomen hadden niet goed genoeg was (kwam niet door proeftijd).

Ik weet niet wanneer je begonnen bent met werken. Maar als je nu 4x een half jaar contract hebt gehad heb je ook een lastige tijd gehad qua starten.

Ik denk dat het inhoudelijk niet perse slecht gaat, maar op contact gebied. Dus vraag (meer) hulp. Ben sociaal. En als het mogelijk is vraag ook bij aannemen hoe ze je aan inwerken. Op kantoor is toch vaak wat makkelijker.

En zoals hier staat, soms is iets met een zesje maken goed genoeg. Hangt af van de situatie, het onderwerp enzo. Maar zorg dat je dat weet.

Wat mogelijk ook helpt is probeer snel wat domeinkennis op te doen. Zodat je niet afhankelijk bent van de informatie die je krijgt over wat je moet doen, maar dat je ook weet waarom je iets doet.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bijna iedere baan bestaat uit verschillende taken, en iedere taak weer uit deeltaken. Maak eens concreet wat lang duurt dan? Lees je langzaam, type je langzaam, moet je lang nadenken voor iedere stap?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Perfectionistisch, te moeilijk denken over simpele opdrachten ("zo simpel kan het toch niet zijn? Ik mis vast iets..."), te weinig geduld, niet goed om kunnen gaan met kritiek misschien? Ergens goed in worden kost nu eenmaal tijd... Ben jij degene die telkens de handdoek in de ring gooit of wordt je weggestuurd door werkgever? Stel je jezelf negatief op (over jezelf)?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

Denk dat je een probleem hebt met het "zien" van werk icm zwakkere people skills.

Kan goed zijn dat je wellicht een hoog iq hebt maar dat je stuk loopt op gebrek aan executieve vaardigheden.

Dat laatste zou je wellicht wat coaching / hulp bij kunnen zoeken. Of laten uitzoeken of dat het probleem is.

Edit: even terug naar de kern van mijn boodschap.

[ Voor 67% gewijzigd door Barrycade op 28-08-2022 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01

Ligt het wel helemaal aan de hoek waar je in zit. Op academisch niveau, is perfectie een goed streven. Als je gewoon een beetje business dingen doet, dan zijn ze al lang blij met iets dat in ieder geval werkt.
Muncher schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:06:
[...]

Dit is het eerste waar ik aan moest denken toen ik het verhaal van de vragensteller las.
Ja, ik krijg dat ook vaak terug als feedback. Perfectionisme. Maar voor mij hoeft het echt geen tien te zijn. Het product moet gewoon werken.

Maar ook dat vind ik al ingewikkeld genoeg. Want zelfs bij een heel simpel stukje functionaliteit zijn er al heel veel verschillende beslissingen om af te wegen, keuzes om te maken. Ik raak dan gewoon overdonderd.
carpebios schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:09:
Zou ADHD, van welke type dan ook, een probleem kunnen zijn? Intelligentie is trouwens geen IQ alleen.
Of bij autisme zie je het soms ook, dat het lastig is om tot dingen te komen. Maar goed het hoeft dit natuurlijk helemaal niet te zijn he!

En je titel zeggen ook veel, volstrekt incompetent als beeld en hoge eisen aan jezelf, is stress, en wat doet stress? Juist, dat maakt "dom".
Autisme, goed gezien. En qua ADHD zit je ook al een een eind in de juiste richting. Daar krijg ik medicatie voor. En dat dom worden door stress klopt ook, ik ben dan zo’n konijntje dat ik de koplampen staart.
eric.1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Dit lijkt mij eigenlijk het probleem. Je zegt letterlijk dat je in paniek raakt wanneer er iets 'tegen zit', waardoor je dicht klapt en alles langer duurt.

Bij iedereen zit er wel eens wat tegen, dat is niets meer of minder dan normaal. Tuurlijk zal alles uiteindelijk binnen de perken moeten blijven wat betref tijd, maar ook in de planning zou wel enige flexibiliteit verwerkt moeten zijn. Zeker bij de juniors.

Ik zou zeggen, leer omgaan met tegenslagen. Vraag een collega iets om verder te komen, ga een discussie aan, vraag om een tweede paar ogen, ... zorg er hoe dan ook voor dat je niet eindeloos zit te sputteren totdat jijzelf het probleem op weet te lossen. Dat hoeft namelijk echt niet altijd.

Of is de voorbereiding/design niet voldoende waardoor je later alles om moet gooien?
Klopt helemaal!
Het vervelende is: deze ‘talk’ heb ik al talloze keren gehad met collega’s en leidinggevenden. En iedere keer neem ik me voor om gewoon eens door te pakken of een collega te vragen. En toch verandert er niks wezenlijks
Craven schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:11:
Wat meer info zoals je huidige job, opleiding en cursussen is wel handig. Dus eigenlijk gewoon je cv. Daarnaast wat concrete voorbeelden van wat de werkgevers allemaal slecht vonden is wel handig. Zonder die info is het een beetje koffiedik kijken zou ik zeggen.

Er zijn sowieso problemen met het bespreken van dit soort zaken op een forum. Zonder 1e hands onafhankelijke info is het moeilijk oordelen. Jij en je werkgevers kunnen makkelijk een blind spot hebben voor zaken.
Snap ik. Maar ik wil niet teveel in details treden. Als mensen mij als persoon weten te koppelen aan een topic waarin ik toegeef volstrekt incompetent te zijn… dan is dat carrieretechnisch niet handig.

Laten we het er op houden dat het geen ideaal cv is. Zij-instromer. Wajong. En een boel gedonder met freelance baantjes en werkervaringsprojecten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Maar ook dat vind ik al ingewikkeld genoeg. Want zelfs bij een heel simpel stukje functionaliteit zijn er al heel veel verschillende beslissingen om af te wegen, keuzes om te maken. Ik raak dan gewoon overdonderd.

Deze is wel belangrijk.
Keuze stress? Geef dit aan. En kijk of je hier hulp kan krijgen.
als je van de 8 uur op een dag 4 uur aan het nadenken bent over keuzen en mogelijke gevolgen. En wat als ik nu....of......dit doe. Dan zal ik.......etc.

Dat heeft idd niets met IQ te maken.
Dat je CV niet ideaal is hoeft geen issue te zijn. Punt is proberen om het grootste pijnpunt te vinden en die (grotendeels) op te lossen.

PS mogelijk kan je iemand anders de keuze laten maken voor je.
Optie C is het beste.
Dan doe hoef jij alleen nog het handwerk te doen. en "meters" maken zeg maar.
Kan je later kijken hoe je kunt helpen om tot een juiste optie te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door DarkSide op 28-08-2022 17:27 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Ja, ik krijg dat ook vaak terug als feedback. Perfectionisme. Maar voor mij hoeft het echt geen tien te zijn. Het product moet gewoon werken.

Samengevat: je bent geen leidinggevende (aanname). Er wordt gevraagd "programmeer dit, en het moet zo en zo werken". Doe dat dan. Ga niet zitten tobben of het inputveld geel of blauw moet zijn. Of de code 19KB of 200KB wordt. Nee, er wordt (voor zover ik het zie) gewoon gevraagd dat je iets oplevert.

Pas als mensen zien dat je niet alleen werk oplevert binnen tijd maar ook liever praktische keuzes maakt om deadlines te halen; daarna kan er pas gestuurd worden op optimalisatie / verbetering / sturing. Maar er valt niet te sturen op iemand die bij een opdracht eerst 3 dagen in zak en as zit omdat de eerste 10 regels code wel of niet uitgelijnd zijn volgens template / opleiding van 2 jaar geleden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Autisme, goed gezien. En qua ADHD zit je ook al een een eind in de juiste richting. Daar krijg ik medicatie voor. En dat dom worden door stress klopt ook, ik ben dan zo’n konijntje dat ik de koplampen staart.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke onderdelen van je werk wél goed gaan. Ik heb bijvoorbeeld wel 's gewerkt met softwaretesters die hoger scoren op het autistisch spectrum. Dat ging echt top omdat ze 1 ding hadden om op te focussen en (even kort door de bocht) zelf geen problemen moesten oplossen.
[...]

Klopt helemaal!
Het vervelende is: deze ‘talk’ heb ik al talloze keren gehad met collega’s en leidinggevenden. En iedere keer neem ik me voor om gewoon eens door te pakken of een collega te vragen. En toch verandert er niks wezenlijks
Heb je al eens geprobeerd om elke week een vast half uurtje met een vaste (senior) collega in te plannen om te bespreken waar je tegenaan loopt? Dan heb je een stok achter de deur om dat wel te doen. Je komt over als een aardige vent die graag wil leren, dus ik kan me voorstellen dat collega's dat graag doen.

Edit: verdiep je trouwens ook eens in imposter syndrome. Zou me niet verbazen als je je daarin herkent.

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 28-08-2022 17:35 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 18:54

Dit was ook mijn eerste gedachte, vooral omdat ik veel dingen die je noemt in mijzelf herken. Perfectionisme is killing voor jezelf. Streef naar de 6, jouw 6. Dat is voor anderen dan al vaak een 8.

Edit: imposter syndrome wat hierboven genoemd wordt zat ik ook aan te denken.

Tip vanuit mijn werk: (defensie, militair, soms hoog geweldsspectrum) een keuze maken is altijd beter dan geen keuze maken. Act en React. Of het dan de goede keuze is, daar hebben we het later dan wel over, maar er ligt iig iets op tafel waarop je kan voortbouwen, verbeteren en evalueren. Als je geen keuze maakt dan sta je vast en kun je niks.

[ Voor 23% gewijzigd door jppilot op 28-08-2022 17:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heb er hier eentje thuis met autisme en hoog IQ.

En nee, je kunt uit zo'n post helemaal geen conclusies trekken. En mensen zijn allemaal uniek.

Maar ik heb wel even gevraagd of die post van mijn huisgenoot afkomstig was ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je bent programmeur, maar hebt een opleiding gedaan met “het vak programmeren”. Ik zou verwachten dat iemand die programmeur is iets meer specifieke opleiding op dat gebied heeft dan een vak als onderdeel van een bredere studie?

Is het ook niet deels een gebrek aan kennis/vaardigheden, waardoor die eenvoudige taken tot stress leiden zoals je noemt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brandaris01
Thanks voor alle antwoorden! Ik heb niet genoeg tijd om op iedereen te reageren, maar ik vind het zeer nuttig allemaal!
DarkSide schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:19:
Je bent dus te laat met opleveren. Dat is ook meetbaar.
Je hebt 3 weken om iets op te leveren en doet er langer over.

Dan de vraag wat lever je op? Zit je er bijna, Is het te netjes, of kom je echt (veel) te kort.
Hoe deel je je dag in?
Het lijkt dat je soms te snel in te stress slaat. En dan dichtklapt. Dat kan uren schelen?
Kan je daar iets aan doen? Als je hier veel last van hebt, dan verlies je dagelijks gewoon veel tijd als ik het zo lees.

Ben je assertief genoeg? Kan je goed uitleggen waarom je te laat bent? Of spelen externe factoren mee die je vertragen?

Denk dat je een werkweek eens goed moet ontleden.
Wat speelt er. Waar maak je je druk om. Vergelijk je je onterecht met meer ervaren collega;s etc.
En probeer dat in tijd uit te zetten qua verlies.

Spreek ook met je Manager dat je op zoek wilt gaan om het issue te tacklen. Kijk of hij kan helpen?
Ik was vroeger bv ook niet assertief. En heb om curus en training gevraagd zodat ik me beter kon uiten en zorgen dat projecten beter liepen.
Ik kom echt veel te veel tijd te kort. Ik kan wel goed uitleggen waarom ik te laat ben. Maar dan krijg ik weer als feedback dat ik te moeilijk denk.

Heb het er wel eens met de manager over gehad. Maar het is alsof we in rondjes gaan. Hij: Het is niet zo moeilijk, je moet gewoon doen! En dan weer ik: Dat zeg je wel, maar zo simpel is het allemaal niet!

En het is echt dat de manager ook zegt dat ik niet snel genoeg ben voor een junior. Het is dus niet dat ik mezelf onterecht met rocksterren vergelijk.
evilution schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:20:
Bijna iedere baan bestaat uit verschillende taken, en iedere taak weer uit deeltaken. Maak eens concreet wat lang duurt dan? Lees je langzaam, type je langzaam, moet je lang nadenken voor iedere stap?
Lang nadenken over iedere stap. Ik wil niet kortzichtig zijn. De keuzes die je maakt hebben gevolgen. Niet alleen voor de huidige stap, maar ook voor verdere stappen down the road. Ik wil uitsluiten dat de keuzes mij bij volgende stappen in de staart bijten, maar dat is nog niet zo eenvoudig.
naitsoezn schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:20:
Perfectionistisch, te moeilijk denken over simpele opdrachten ("zo simpel kan het toch niet zijn? Ik mis vast iets..."), te weinig geduld, niet goed om kunnen gaan met kritiek misschien? Ergens goed in worden kost nu eenmaal tijd... Ben jij degene die telkens de handdoek in de ring gooit of wordt je weggestuurd door werkgever? Stel je jezelf negatief op (over jezelf)?
Ja, dat is absoluut wat er bij mij speelt!! Zo simpel kan het niet zijn, dat is mijn motto zo ongeveer.

Wel is het zo dat ik degene ben die weggestuurd word, ipv dat ik zelf op stap. Dus mijn gebrek aan performance is wel een objectief iets, geen negatief zelfbeeld.
Barrycade schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:21:
Denk dat je een probleem hebt met het "zien" van werk icm zwakkere people skills.

Kan goed zijn dat je wellicht een hoog iq hebt maar dat je stuk loopt op gebrek aan executieve vaardigheden.

Dat laatste zou je wellicht wat coaching / hulp bij kunnen zoeken. Of laten uitzoeken of dat het probleem is.

Edit: even terug naar de kern van mijn boodschap.
Ja absoluut. Daarom ben ik ook niet nuttig met verhuizen. Geen executive skills, het werk niet zien liggen. Hoog IQ alleen brengt me niet echt ver helaas.
MAX3400 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Pas als mensen zien dat je niet alleen werk oplevert binnen tijd maar ook liever praktische keuzes maakt om deadlines te halen; daarna kan er pas gestuurd worden op optimalisatie / verbetering / sturing. Maar er valt niet te sturen op iemand die bij een opdracht eerst 3 dagen in zak en as zit omdat de eerste 10 regels code wel of niet uitgelijnd zijn volgens template / opleiding van 2 jaar geleden.
DarkSide schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:25:
PS mogelijk kan je iemand anders de keuze laten maken voor je.
Optie C is het beste.
Dan doe hoef jij alleen nog het handwerk te doen. en "meters" maken zeg maar.
Kan je later kijken hoe je kunt helpen om tot een juiste optie te komen.
Helaas, kan dit soort praktische keuzes niet zomaar bij LG neerleggen. Ik moet hem ‘ontzorgen’. Als na ieder klein stukje implementatie weer de vinger de lucht in gaat (‘meester, ben klaaar, wat nu?’) kan hij het beter zelf lopen coden. Dus ik moet zelf de knopen doorhakken. Iets wat ik lastig vind.
sOid schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om elke week een vast half uurtje met een vaste (senior) collega in te plannen om te bespreken waar je tegenaan loopt? Dan heb je een stok achter de deur om dat wel te doen. Je komt over als een aardige vent die graag wil leren, dus ik kan me voorstellen dat collega's dat graag doen.
Ja, ik zou eigenlijk een soort evaluatiemoment moeten hebben. Dat nemen LG en ik ons ook steeds weer voor, maar het schiet er steeds bij in helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Brandaris01 op 28-08-2022 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:54:

[...]

Ja, ik zou eigenlijk een soort evaluatiemoment moeten hebben. Dat nemen LG en ik ons ook steeds weer voor, maar het schiet er steeds bij in helaas.
Ik neem gemakshalve aan dat je remote bij je werkplek komt dus hup, nu meteen een half uurtje voor volgende week inplannen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Feedback die je nu krijgt is dat je output niet hoog genoeg ligt. Dus moet je daarop focussen, minder kwaliteit afleveren en meer output. Als er dan meer bugs terugkomen kan dat je volgende werkpunt zijn.

Hoe dan ook is het maken van belangrijke ontwerp-keuze's in het programma de verantwoordelijkheid van meer senior profielen en krijg je dat pas in de vingers door veel slechte beslissingen te nemen :-p

Weet niet of 'schrik' het juiste woord is maar lijkt of je denkt dat het volledige project maanden vertraging gaat oplopen omdat jij voor een dubbele for loop koos terwijl dat ook in een enkele while kon ;)

Mijn advies: minder tobben en meer doorknallen ;)

En evaluatiemomenten: gewoon plannen in de agenda. Anders gebeurt het niet ;) Liever eens eentje cancellen omdat er die week niks te bespreken valt dan het niet gepland hebben.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• jppilot
@Brandaris01 Complimenten hoe je het hier allemaal weet te verwoorden, met de billen bloot gaat en de tijd neemt om uitgebreid te reageren. Mag ook even gezegd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

Verder zeg je bijvoorbeeld dat je programmeren met een 8 hebt afgesloten. En de zin erna dat je schrijver bent geweest. Stom gezegd: dat zijn 2 uitersten (zolang je niet schrijft over programmeren) want schrijver zijn is creatief omgaan met alle prikkels en info en daar de correcte woorden en volgorde bij pakken. Programmeren is (ruk gezegd) maar op 1 manier mogelijk; je kan heel creatief programmeren maar uiteindelijk zijn er maar een heeeeeel beperkt aantal programmeer-regels die tot 1 eenduidig resultaat komen.
Nu ben ik geen programmeur, maar wel een ingenieur. En kan ook wel programmeren. En iig in mijn veld, maar volgens mij is dat ook wel relevant voor programmeren, is wat mij betreft het verschil tussen een competente medewerker en echt een goede, juist creativiteit. Wat je gebruikt om te bedenken hoe je iets op een andere manier aanpakt. En natuurlijk wel binnen de grenzen zodat je het gewenste resultaat krijgt.

Voor TS ben ik wel benieuwd hoe het bij zijn opleiding ging met projecten (en de eerder gestelde vraag welke opleiding dat was). Want in principe had ik het op verklaring 4 gegooid, maar als je wel heel snel een tentamen doet, is de vraag waarom je dit niet snel doet.

Ik heb weleens een practicum begeleid op de universiteit, en daar was een autist. Of nou ja, wel meer dan één :P , maar deze kwam wat anders naar voren dan andere. Die vond het bijvoorbeeld echt heel lastig dat er geen harde regels waren voor zaken. Dit was een elektrotechniek vak, en dan had je zat situaties dat een weerstand van 1kOhm goed is. En 10kOhm ook. En 100kOhm ook. Die had haar dus veel moeite mee, dat er niet altijd een duidelijk antwoord is wat het beste is, en dat er gewoon "goed genoeg" situaties zijn.

Ook heb ik collega's die goed zijn om zich helemaal in één klein stukje in te graven en te optimaliseren. En die moeten dus op de projecten waar dat relevant is. En die hebben moeite met gewoon accepteren dat zaken goed genoeg zijn, en door gaan met het volgende onderdeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Het is (voor mij) echt heel lastig om goede tips te geven.
Het komt mij over dat je veel te veel tijd verliest over het nadenken.

Dat is op zich een goede eigenschap, inzien dat keuzes consequenties hebben e.d.
Maar er zit een limiet aan.
Zoals ik het lees verlies je hier bij elke stapt gewoon kostbare uren.

Het lijkt me dat je hier dan ook de meeste winst kunt maken.
Hoe? Geen idee. Maar bespreek dit goed met je WG. probeer je probleem uit te leggen.
Kijk of er ruimte is om samen met een medior/senior te kijken of je de keuzes kunt versnellen.
Laat hen bv een richting geven. En lever dat dan op.

Dit kan best mogelijk zijn dat jij iets zag wat achteraf beter had kunnen zijn. Maar nu heb je iig iets op tijd opgeleverd.

Kijk ook of er een persoonlijke coach is die je kan helpen met het verwerken van keuze stress.

Je zult dan op den duur wel patronen leren herkennen.

Belangrijk is om te kijken in hoeverre je WG ook bereid is om mee te werken.
Het elke keer switchen en opnieuw uitleggen/beginnen is ook niet goed voor jouw zelfvertrouwen.
Het mooiste zou zijn als je ruimte krijgt bij je huidige WG om te groeien. Maar daar moet wel de ruimte en mogelijkheden voor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jppilot
Sissors schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Voor TS ben ik wel benieuwd hoe het bij zijn opleiding ging met projecten (en de eerder gestelde vraag welke opleiding dat was). Want in principe had ik het op verklaring 4 gegooid, maar als je wel heel snel een tentamen doet, is de vraag waarom je dit niet snel doet.
Ik wil niet voor TS spreken, maar een tentamen is vaak gebaseerd op een tekstboek of uittreksel, met stappen hoe je elk probleem kan aanpakken. Vervolgens krijg je op zo'n tentamen exact zo'n probleem waarbij je je uit het hoofd geleerde stappenplan kan toepassen. Die heb je dan natuurlijk helemaal van voor naar achter in je hoofd geprent. Met zo'n stappenplan haal je dan vaak een 7, of 8. Maar zodra er ook maar 1 aspect van de opdracht anders is dan wat er in de theorieboeken staat, dan lopen sommigen volledig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
sOid schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:59:
[...]

Ik neem gemakshalve aan dat je remote bij je werkplek komt dus hup, nu meteen een half uurtje voor volgende week inplannen!
Zal ik doen!
Lt.Mitchell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:01:

Weet niet of 'schrik' het juiste woord is maar lijkt of je denkt dat het volledige project maanden vertraging gaat oplopen omdat jij voor een dubbele for loop koos terwijl dat ook in een enkele while kon ;)

Mijn advies: minder tobben en meer doorknallen ;)
.
Het zijn niet de implementatie keuzes waar ik stuk op loop. Een for loopje programmeren kan ik heus wel. En als achteraf blijkt dat een ander loopje beter was vind ik het ook helemaal niet erg. Dan weten we dat voor de volgende keer.

Waar ik moeite mee heb zijn de design keuzes. Als in: hier is een online softwarepakket met een REST API. Kunnen we die koppelen aan de backend waar we nu mee bezig zijn? En zo ja, hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Dan loop ik een beetje vast. Want dat pakket is dan is zo uitgebreid, dan weet ik echt niet zo 1,2,3 wat wijsheid is.

Dan moet ik eerst een idee krijgen hoe dat systeem werkt (documentatie uitpuzzelen, waar staat wat?). En als ik een beetje een mentaal model van dat externe systeem heb moet ik bedenken hoe ik zo’n koppeling het beste zou kunnen ontwerpen. En dan het ontwerp gaan uitproberen. En dan blijkt achteraf dat mijn eerste hunch toch niet goed was en dan moet het hele ding weer overnieuw. Is me al 2x gebeurd. :(

Ik wil liever dat het in 1 x goed gaat, dus ik zit vervolgens een eeuwigheid te studeren op dat systeem. Maar dat is ook weer niet goed, want dan schiet ik dus helemaal niet op.

Maar misschien moet ik daar dan ook maar leren om wat meer door te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
jppilot schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Ik wil niet voor TS spreken, maar een tentamen is vaak gebaseerd op een tekstboek of uittreksel, met stappen hoe je elk probleem kan aanpakken. Vervolgens krijg je op zo'n tentamen exact zo'n probleem waarbij je je uit het hoofd geleerde stappenplan kan toepassen. Die heb je dan natuurlijk helemaal van voor naar achter in je hoofd geprent. Met zo'n stappenplan haal je dan vaak een 7, of 8. Maar zodra er ook maar 1 aspect van de opdracht anders is dan wat er in de theorieboeken staat, dan lopen sommigen volledig vast.
Dat inderdaad ja. Ik loop niet vast op het technische deel, maar op het 'wat is wijsheid' gedeelte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 09:48

Lang nadenken over iedere stap. Ik wil niet kortzichtig zijn. De keuzes die je maakt hebben gevolgen. Niet alleen voor de huidige stap, maar ook voor verdere stappen down the road. Ik wil uitsluiten dat de keuzes mij bij volgende stappen in de staart bijten, maar dat is nog niet zo eenvoudig.
Als dit echt een probleem is ga ik een lullige opmerking maken. Maar doe je werk wat slechter. Als je als Junior programmeur over dergelijke dingen na moet denken heb je niet de juiste opdracht, of is de opdracht niet goed genoeg afgebakend.

Kritisch zijn is goed, maar te kritisch (zonder het perfectionistisch) te noemen is niet perse goed.

Je kan ook aangeven ik heb keuze X gemaakt. Als dat de verkeerde keuze is dan is het aan een senior om in te grijpen. Of dat gebeurd niet en dan kan je later zeggen ik heb het gezegd mocht dat ooit terugkomen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

Dat inderdaad ja. Ik loop niet vast op het technische deel, maar op het 'wat is wijsheid' gedeelte.
Klinkt mij ook een beetje als bang zijn om fouten te maken en daardoor geen beslissing durven te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

Maar juist daarom mijn vraag dus, hoe ging het met projecten bij je opleiding? Want daar zal je toch ook zulke keuzes hebben moeten maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Zowel vroeger toen ik een IT bedrijf als nu, als eindverantwoordelijke in een productiebedrijf, laat ik de werving van kandidaten primair gericht zijn op capaciteiten en mogelijkheden en niet op bewezen ervaring.

Daarbij is het mij meer dan eens gebeurd dat ik een slim iemand aannam die echt de potentie had, maar die uiteindelijk enorm vastliep in nadenken over life, the universe and everything.

Sommige van die mensen heb ik daar doorheen kunnen krijgen door het kader van wat er van hen verwacht werd duidelijker te maken, maar ik heb ook meegemaakt dat het niet lukte.

Zo klinkt het bij TS ook, dat hij meer begeleiding nodig heeft op het voor zichzelf duidelijk krijgen van verwachtingen en doelen.

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 28-08-2022 18:26 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Sissors schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Ik heb weleens een practicum begeleid op de universiteit, en daar was een autist. Of nou ja, wel meer dan één :P , maar deze kwam wat anders naar voren dan andere. Die vond het bijvoorbeeld echt heel lastig dat er geen harde regels waren voor zaken. Dit was een elektrotechniek vak, en dan had je zat situaties dat een weerstand van 1kOhm goed is. En 10kOhm ook. En 100kOhm ook. Die had haar dus veel moeite mee, dat er niet altijd een duidelijk antwoord is wat het beste is, en dat er gewoon "goed genoeg" situaties zijn.
.
Die persoon had dan moeite met het maken van een keuze uit 3 even goede alternatieven. Omdat er geen standaard beslismodel was dat ie kon volgen.

Bij mij is dat niet het probleem. Ik zou er rustig 1 kunnen kiezen zonder dat ik een bepaald regeltje heb gevolgd.

Bij mij zit het probleem hem meer in de onbedoelde gevolgen van die keuze.

Stel ik kies 100kOhm. Maar wat nou als blijkt dat je dan bepaalde soldeerverbindingen niet meer kan doen? En wat nou als het apparaat nou ook in zout water moet kunnen werken? En je die verbindingen dan juist nodig hebt?

Ik wil er altijd zeker van zijn dat ik mezelf niet in een hoekje parkeer door keuzes niet goed door te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Sissors schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Maar juist daarom mijn vraag dus, hoe ging het met projecten bij je opleiding? Want daar zal je toch ook zulke keuzes hebben moeten maken?
Ik ben een zij instromer. Dus geen technische opleiding gedaan. Het programmeer vak was een keuzevak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
jppilot schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:08:
@Brandaris01 Complimenten hoe je het hier allemaal weet te verwoorden, met de billen bloot gaat en de tijd neemt om uitgebreid te reageren. Mag ook even gezegd worden.
Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Kevinp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

Als dit echt een probleem is ga ik een lullige opmerking maken. Maar doe je werk wat slechter. Als je als Junior programmeur over dergelijke dingen na moet denken heb je niet de juiste opdracht, of is de opdracht niet goed genoeg afgebakend.
Het is inderdaad niet de meest strak afgebakende opdracht ever. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even alles hier doorgelezen en ik vermoed een beetje dat de TS last heeft van één ding tijdens z'n opgedragen werkzaamheden welke vervolgens automatisch buiten het tijdschema gaan lopen: Hij probeert te veel op de stoel van een architect te gaan zitten bij de werkzaamheden welke eigenlijk alleen de implementatie van de plannen ván een architect zijn.

@Brandaris01 Is het niet iets voor je om bij een volgende sollicitatie juist naar die architectenrol te gaan solliciteren?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:21:

Dan moet ik eerst een idee krijgen hoe dat systeem werkt (documentatie uitpuzzelen, waar staat wat?). En als ik een beetje een mentaal model van dat externe systeem heb moet ik bedenken hoe ik zo’n koppeling het beste zou kunnen ontwerpen. En dan het ontwerp gaan uitproberen. En dan blijkt achteraf dat mijn eerste hunch toch niet goed was en dan moet het hele ding weer overnieuw. Is me al 2x gebeurd. :(

Ik wil liever dat het in 1 x goed gaat, dus ik zit vervolgens een eeuwigheid te studeren op dat systeem. Maar dat is ook weer niet goed, want dan schiet ik dus helemaal niet op.

Dat hoort er een beetje bij. Uitproberen kop stoten, anders insteken.
Ik heb ook dat mentale plaatje nodig, duurt even om dat uiteindelijk ook goed ingevuld te krijgen.
Vaak loopt het ook gewoon op stomme details vast, en dat ondervind je dan pas proefondervindelijk.
En als je niet met meer publieke software werkt, dan is het helemaal drama om uit te vinden, want dan schiet de documentatie nog wel eens te kort.

En als bepaalde dingen dan niet meer kunnen, nou ja jammer dan. Of het moet met zout, dan tegen die tijd maar een vernieuwde versie met verbeterde inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Will_M schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:36:
Even alles hier doorgelezen en ik vermoed een beetje dat de TS last heeft van één ding tijdens z'n opgedragen werkzaamheden welke vervolgen automatisch buiten het tijdschema gaan lopen: Hij probeert te veel op de stoel van een architect te gaan zitten bij de werkzaamheden welke eigenlijk alleen de implementatie van de plannen ván een architect zijn.

@Brandaris01 Is het niet iets om bij een volgende sollicitatie juist naar die architectenrol te gaan solliciteren?
Ik wil ooit wel architect worden, maar ben daar nu nog absoluut niet aan toe. Ik vind het ook echt niet fijn om op die stoel te gaan zitten. Maar als je opdracht luidt ‘koppel API x aan backend y’, dan ontkom je er niet aan om architecturale beslissingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
sugarlevi01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Dat hoort er een beetje bij. Uitproberen kop stoten, anders insteken.
Ik heb ook dat mentale plaatje nodig, duurt even om dat uiteindelijk ook goed ingevuld te krijgen.
Vaak loopt het ook gewoon op stomme details vast, en dat ondervind je dan pas proefondervindelijk.
En als je niet met meer publieke software werkt, dan is het helemaal drama om uit te vinden, want dan schiet de documentatie nog wel eens te kort.

En als bepaalde dingen dan niet meer kunnen, nou ja jammer dan. Of het moet met zout, dan tegen die tijd maar een vernieuwde versie met verbeterde inzichten.
Yes, dat is een leerproces. Ook voor mij. Maar het is wel belangrijk dat dit proces snel genoeg gaat. Bij mijn vorige banen kreeg ik dit ook altijd als feedback. En dan probeerde ik die feedback altijd toe te passen. Maar dan bleek achteraf toch dat dit proces niet snel genoeg ging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat jij beschrijft herken ik van een collega: van iets heel eenvoudigs een enorm "drama" maken en er altijd heel lang over doen. Wat ik bij hem zie is dat hij geen keuzes kan maken en van elke mug een olifant maakt. Elk "onbenullig" aspect in zijn opdracht gaat hij analyseren, kijken welke mogelijkheden er zijn, pro's en cons afwegen enz enz. Hier gaat veel tijd mee verloren. Ipv dat hij gewoon de keuze maakt op basis van de opdracht die hij voorgeschoteld krijgt, gaat hij zijn eigen weg en alles nogmaals onderzoeken.

Zie je daar wellicht overeenkomsten? Wellicht dus voor jou ook: niet te veel dieper nadenken en gewoon de opdracht uitvoeren. Niet denken van "wat als dit" en "wat als dat", daar zijn andere mensen vóór jou al mee bezig geweest en voor verantwoordelijk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:17

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dit leest in iedergeval niet als een hele gezonde team cultuur.

Als jij in eentje moet bedenken hoe er iets ontwikkelt moet worden, dan zit er iets niet goed in (pre-)refinement proces van jouw team.

Nog maar niet te spreken over de Definition of Ready (Fifth of Five).

Daarnaast vraag ik mij af of er wel gestandaardiseerd gewerkt wordt, meestal zijn er geen wielen die opnieuw uitgevonden zouden moeten worden namelijk.

Maar het belangrijkste, dat jij niet veilig voelt in jouw team door optijd (dus vóórdat het werk in de sprint staat) te vragen hoe alles moet gaan werken van functioneel tot non-functioneel. Daar hoort dus ook een technisch en testplan bij.

Iedereen moet leren en zeker binnen softwareontwikkeling kan dit heel gestructureerd.

* Falcon is ScrumMaster, QA/Agile Coach en engineer in een ontwikkelteam.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik heb niet alle verstand van allerlei processen die wel of niet in je hoofd afspelen. Wat ik wel zo tussen de regels door lees is dat je IQ best hoog is, mede aangetoond door twee testen. Hoe zit het eigenlijk met je EQ? Geen idee of dat te testen valt maar het zou wellicht handig kunnen zijn om daar ook inzicht in te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Dit is ook mijn eerste gedachte, hoog iq komt veel voor bij ad(h)d en Google maar eens op executive function disorder 😉

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Falcon schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:48:

Als jij in eentje moet bedenken hoe er iets ontwikkelt moet worden, dan zit er iets niet goed in (pre-)refinement proces van jouw team.

Nog maar niet te spreken over de Definition of Ready (Fifth of Five).

Daarnaast vraag ik mij af of er wel gestandaardiseerd gewerkt wordt, meestal zijn er geen wielen die opnieuw uitgevonden zouden moeten worden namelijk.

Maar het belangrijkste, dat jij niet veilig voelt in jouw team door optijd (dus vóórdat het werk in de sprint staat) te vragen hoe alles moet gaan werken van functioneel tot non-functioneel. Daar hoort dus ook een technisch en testplan bij.

Iedereen moet leren en zeker binnen softwareontwikkeling kan dit heel gestructureerd.

* Falcon is ScrumMaster, QA/Agile Coach en engineer in een ontwikkelteam.
Ik zit in mijn eentje op een side project, waarbij ik geacht wordt de leidinggevende te ontzorgen. Als de leidinggevende voor mij alleen een heel proces met strak uitgetekend ontwerp, pre-refinement en testplan zou moeten opstellen zou hij het net zo makkelijk zelf kunnen programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Ik ga nu trouwens even eten, misschien dat ik vanavond nog reageer en anders morgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 16:05
Als je zo'n klojo als ik ben die uren kan zittten tobben over de kleinste details(alles moet goed zijn). Probeer gewoon een goed genoeg mentaliteit te hanteren. If it works it works.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zit je niet gewoon in een te "high-performance" sector?

Ook bij de overheid en de zorg is genoeg "ICT" werk te vervullen, maar de werkdruk/het verlangde prestatie-niveau is wat vriendelijker.
Niet dat mensen daar hun best niet doen, maar er wordt wat minder afgerekend en wat meer gekeken hoe het beter kan. De sfeer is wat gemoedelijker (mijn ervaring, kan per opdrachtgever verschillen. Ik vond de switch van commercieel naar semi-overheid echt enorm qua werkdruk en gestelde doelen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Laatst online: 17:17
Na het lezen van bovenstaand zou ik inderdaad eens kijken naar een autisme / ad(h)d test. Nadat dit bevestigd is zijn er tal van hulp mogelijkheden. Zo zijn er praat groepen met soortgelijke personen die tegen exact dezelfde zaken aanlopen (erg leuk om de verbazing te zien bij mensen).

Ook is er speciale psychische hulp die zich focust op mensen met dit soort diagnoses. Hun kunnen heel specifiek handvaten en hulp bieden.

Ik vermoed dat je leven nog erg lang duurt, zoek uit waarmee je gezegend bent en steek er tijd in om hier mee om te leren gaan. Als je dit zelf weet kan je het ook tegen je leidinggevende vertellen en hun helpen om jou te helpen ;)

Een andere benadering van een leidinggevende kan jou enorm helpen. Hetzelfde geld als je weet hoe andere denken kan dat jou helpen met gerichte vragen stellen om te zorgen dat zaken voor jou duidelijker worden en beter gaan.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:32:
Ik wil er altijd zeker van zijn dat ik mezelf niet in een hoekje parkeer door keuzes niet goed door te denken.
Dit klinkt een beetje als analysis paralysis. Zonder aan alle stoornissen en medische zaken voorbij te willen gaan, kun je hier voor jezelf wel wat aan doen, bijvoorbeeld door de tijd die je aan het bedenken van allerlei problemen besteedt te beperken. Een harde limiet stellen en dan aan de slag met waar je hebt. En wellicht iteratief werken om het probleem wat beter beheersbaar te houden.

Bij het bedenken of alles wel goed gaat werken kun je je ook voorhouden om geen extra requirements te verzinnen die niet van bovenaf/buitenaf komen, zoals dat "zout water" voorbeeld. Dat klinkt namelijk ook een beetje alsof je jezelf liever in het "beren op de weg" spotten deel van de werkzaamheden houdt, dan bezig gaat met implementatie. Het stellen van een tijdslimiet om je gedachten te laten gaan en een beperking in waar je die gedachten laat gaan kunnen daarbij wellicht een beetje helpen.

Succes!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@Brandaris01 zoiets loop ik op dit moment ook tegenaan.

Ze willen dat ik X doe maar ik zie dat Y en Z eigenlijk beter is en dat door puur op X te focussen A B C zal gebeuren wat X weer in de weg zit.

Hoop tijd en energie is gaan zitten in strategieën in X doen op een dusdanige manier dan Y en Z wel doorkunnen en A B C niet gebeuren. Tijd en energie die voor hen niet terugkomen in de prestatie.

Maar ondertussen zien zij A B C niet ( of gelukkig voor mij nu beginnen ze eindelijk in te zien dat ik een punt had met A B C noemen en proberen te voorkomen) en praten alleen over X.

Ik heb net (letterlijk dit weekend) besloten het dan maar een periode helemaal op X te gooien zoals zij willen, ik heb alles van X Y A B C genoemd dus ga nu maar gewoon die productie met focus op alleen X doen, dat zal niet zo goed gaan als zij willen, maar door Y Z en A B C te benoemen (schriftelijk) heb ik alles al klaar als er gezeur komt dat de gewenste X niet tot het resultaat leiden gaat wat ze verwachten.

Als zij "domme X output" willen dan ga ik ze dat maar gewoon geven, dan zien ze zelf wel dat Y en Z veel beter zijn en zullen ze mijn geopperde Y en Z internaliseren en uiteindelijk als eigen idee brengen, prima als er maar op Y en Z uitkomen dan zit het wel goed.

Kan je hier iets mee? Loslaten wat jij ziet aan ideaal en een tijd gewoon doen wat je werkgever wil, wetende dat het beter/anders kan en als het opkomt paraat staan met de oplossingen die jij al bedacht hebt, dus een tijd alleen maar doen simpelweg wat de werkgever wil, al is het maar als test.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Dit is vast geen bestaand woord, maar je lijkt een refactorfobie te hebben. Stukken code achteraf aanpassen of zelfs helemaal herschrijven is een normale gang van zaken, niet iets om (in deze mate) te vermijden.

Het idee dat je dit altijd kan voorkomen door maar langer over iets na te denken is echt contra-productief.

Bekijk het anders: iemand die 3 keer refactort doet dat op basis van bevindingen. Zijn code is aanwijsbaar steeds beter geworden.

Ondertussen besteed jij dezelfde tijd (of kennelijk zelfs langer) aan nadenken om die refactors te vermijden. Maar of jouw uiteindelijke code daarmee beter geworden is veel minder zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

@Silent7 volgens mij is dat wat anders. Hier geef je advies als Subject matter expert.
Maar leiding (en verantwoordelijke) willen gewoon wat anders.
Soms kom je dan gewoon in een hiërarchische rol terecht, en moet je idd maar genoegen nemen dat de leiding de mindere optie kiest.
(waarbij je mogelijk niet eens alle feiten weet waarom hun tot die keuze komen)

TS zit gewoon in alles (te) veel opties. En gaat zelf overdenken.

Hij zou (denk ik) prima accepteren dat ze domme output X willen.
Maar dan heeft hij weer 10 mogelijkheden om domme output X te krijgen.
En als ik kies voor optie 1, dan..... Maar als ik optie 2 neem, dan....... kan er weer wat anders gebeuren.
Dus kies ik wel voor optie 3. Maar grote kans is dat over 3 maanden blijkt dat output X beter verkregen kon worden met optie 4..... etc.

Vraag is ook of TS agile werkt?
Of door veranderingen er idd ook andere keuzes gemaakt moeten worden.
Het kan best zijn dat een waterval project de TS beter past.
Maar dat zie je maar weinig nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Jeroenneman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:55:
Zit je niet gewoon in een te "high-performance" sector?

Ook bij de overheid en de zorg is genoeg "ICT" werk te vervullen, maar de werkdruk/het verlangde prestatie-niveau is wat vriendelijker.
Niet dat mensen daar hun best niet doen, maar er wordt wat minder afgerekend en wat meer gekeken hoe het beter kan. De sfeer is wat gemoedelijker (mijn ervaring, kan per opdrachtgever verschillen. Ik vond de switch van commercieel naar semi-overheid echt enorm qua werkdruk en gestelde doelen).
In mijn ogen is de ICT sector nou niet echt "high performance" :9

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

BroWohsEdis schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

In mijn ogen is de ICT sector nou niet echt "high performance" :9
We hebben niet allemaal overal verstand van, zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:16
Herkenbaar: zoek een baan achter de deadline. Ik mag na de deadline de s..t die niet werkt opruimen. Heeft meestal andere tijdsdruk meer en makkelijker te beslissen (bij mij niet software gerelateerd)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 16:06
Ik verwacht eigenlijk pas dat mensen echt effectief worden na 1 jaar, en sommig werk, 3+ jaar.
Bij een goede werkgever/manager kun je aangeven dat je door perfectionisme graag wat vaker de mogelijkheid wilt krijgen voor feedback, ook al is het maar wekelijks 1 minuut "ja alles is nog top" dat je weet dat het wat hun betreft in orde is. Communicatie lijkt essentieel, beide kanten op.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:53
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Ik wil ooit wel architect worden, maar ben daar nu nog absoluut niet aan toe. Ik vind het ook echt niet fijn om op die stoel te gaan zitten. Maar als je opdracht luidt ‘koppel API x aan backend y’, dan ontkom je er niet aan om architecturale beslissingen te maken.
En daar ga je de fout in.
Breken we de opdracht in stukken dan zijn er maar 2 dingen van belang.
1 API ingaand
2 API uitgaand.

Als junior is dan het enige wat je hoeft te doen is te controleren of je vanuit de applicatie ingaand en uitgaande signalen hebt. Dat zou in het berichtenboek moeten staan en als je mazzel hebt al in de automatische testsuite.

Het stuk netwerk van API X aan backend Y is niet jouw probleem. Dat leg je neer bij een architect of infra afdeling. Die mogen uitzoeken wat er aan evt firewalls, routers etc moet worden aangepast.
of je vraagt een senior waar de documentatie staat.

Wat jij nu probeert is het totale plaatje eerst 100% duidelijk te krijgen door alle documentatie optezoeken en iets 100% kant en klaar opteleveren. Dat vreet veel tijd en na 3 weken heb je misschien een berg documentatie maar 0 praktische resultaten.

Gelukkig is voor dat probleem Agile en Scrum uitgevonden.
daarmee pas je een klein stukje aan, test het en dan weer het volgende.

En dat is wat men wil van een junior.
Simpele dingen aanpassen op een gecontroleerde manier.
Zie je dat je iets wel kan aanpassen maar dat het qua code minder netjes wordt geef aan hoelang het duurt om te refactoren en ga door.
langzaamaan leer je de applicatie steeds beter kennen en ga je meer de diepte in.

Om een voorbeeld te geven.
Plaats een menu in een lijst van menu's
Heb je er 20 waar die tussen moet komen dan heb je 20 keuzes om te plaatsen. Meest simpele keuze is gewoon achteraan de rij.
Dat heb je gedaan maar de klant zegt graag na positie nr 3.
Je verplaatst het menu en de klant is tevreden.
Na enige tijd wil een bepaalde afdeling graag een andere indeling maar de rest van het bedrijf niet.
Die wordt lastiger. Meest simpele oplossing is default menu indeling (optie 1) en mogelijk maken dat men het zelf aanpast. Optie 2 is vooraf gedefiniëerde profielen per afdeling of directie.
Dat is het moment dat je de rest van het team erbij roept en uitlegt wat je denkt dat de consequenties en gevolgen van een bepaalde keuze is. Dan gaat men terug naar de basis van wat wil men en is het beheerbaar in de toekomst. Gevolg men kiest voor optie 1 en kan daar goed mee leven. 2 verdwijnt onderaan de backlog als wens.

En dat is het perfectionisme wat bij je komt kijken. Je bent al bezig met stap 5, 7 en 8 in het proces terwijl je nog met 1 2 en 3 moet beginnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:53:
[...]

Ik zit in mijn eentje op een side project, waarbij ik geacht wordt de leidinggevende te ontzorgen. Als de leidinggevende voor mij alleen een heel proces met strak uitgetekend ontwerp, pre-refinement en testplan zou moeten opstellen zou hij het net zo makkelijk zelf kunnen programmeren.
Dat is natuurlijk voor iemand die nog weinig ervaring heeft en als zij-instromer ook maar een beperkte theoretische basis heeft om op terug te vallen ook verre van de ideale rol. Je zou waarschijnlijk veel beter uit de verf komen in een team waar je je kan optrekken aan anderen, onderling kan sparren over een probleem etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:27
Wat mij altijd een beetje verbaasd is dat er in dit soort gevallen vaak geopperd word om een adhd , autisme of in wat voor neurodivergentie je nog meer hebt te onderzoeken. Dat het voor een persoon handig kan zijn om dat te weten staat buiten kijf. En dat er goede zorg en aandacht voor moet zijn ook. Maar het lost het probleem niet op. Mensen met dat soort diagnoses zijn er in veel verschillende soorten en maten. En hun brein werkt gewoon anders. En dat is niet iets goeds of slechts. En ook niet iets waar je als je het 'hebt' perse op zoek moet naar een speciale werkplek. Mensen kunnen vaak prima mee in allerlei omgevingen.

Iemand kan met of zonder neurodivergent anders te zijn op de verkeerde plek zitten.

Sowieso zie ik veel mensen verzuipen in onduidelijke opdrachten die in te korte tijd moeten worden gedaan en dan ook nog eens vaak aan de verkeerde worden toebedeeld.

Simpel gesteld , in de tegenwoordige werkomgeving is er geen leren meer bij. Of in ieder geval te weinig. Er is amper tijd om kennis te nemen van de reeds gebouwde oplossingen , mee te lopen binnen projecten enzovoorts.

Dat maakt het dat heel veel mensen met minder vlieguren tegen dit soort problemen aanlopen. Er is geen tijd om die vlieguren zodanig te maken dat je binnen de organisatie de algemene oplossingsrichtingen leert kennen en die kan toepassen op de opdrachten die je krijgt.

Er worden dus lukraak 'eenvoudige' opdrachten uitgezet bij de nieuwkomers die vervolgens zo kort geformuleerd zijn dat ze op zoveel manieren kan oplossen dat het inderdaad kan leiden tot vertraging.

Er zit simpelweg te weinig begeleiding meer bij. Je moet maar gewoon 'alles' kunnen. En gelijk meekunnen in het tempo. Daar worden mensen ook direct op afgerekend.

Mijns inziens veel te kort door de bocht. Dat je kan fietsen wil nog niet zeggen dat je gelijk een tour de France kan meerijden in een ploeg.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:55
Even het volgende in mo-tags om mijzelf niet helemaal te doxen op het open internet :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 28-08-2022 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:02
Het is hierboven al genoemd maar ik zou zoeken naar een overheids/provincie/gemeentebaan.

Werkdruk ligt echt substantieel lager en kan het gigantisch lang duren voordat er een beslissing wordt genomen. Zorg wel dat je niet in een agile team komt met allemaal inhuurkrachten. Ik wil niet alle overheidsmedewerkers beledigen, ik heb zelf ook bij diverse overheden/gemeentes gewerkt maar het is overal behoorlijk traag en wachten op besluiten.

Mijn zus had hetzelfde probleem en daar probeerde ze zelf ook een label op te plakken terwijl ze ook gewoon slim is en de juiste opleidingen heeft gehaald (havo, hbo zonder echt problemen). Persoonlijk denk ik dat ze geen afwijking heeft maar gewoon moeite heeft om te focussen omdat ze het niet zo leuk vind werken (ze houd meer van leuke dingen en hobby's, zegt ze ook zelf). Nu heeft ze een leuke overheidsbaan en wordt ze zeer gewaardeerd, goed salaris en presteert ze goed. De omgeving waar je in zit is enorm belangrijk. Uiteindelijk met een label druk je jezelf in een hoek, waar je vermoedelijk wel inzicht krijgt maar in de echte wereld het jezelf alleen maar lastig maakt, hoe raar dat ook klinkt door je beperking. NL is daar nog niet echt klaar voor of ze maken gebruik van je.

Uiteindelijk zijn bijna alle functies in het bedrijfsleven/overheid een proces/truc'je wat je kan aanleren door middel van ervaring, waardoor je steeds handiger en sneller wordt als je het maar weet te vinden. Wat altijd helpt is het grote probleem (eigenlijk in alle functies die ik tot nu toe heb gehad) in stukjes te hakken naar kleinere deeltaakjes/processen en die op te pakken. Schrijf het op en probeer ze z.s.m. af te tikken.

Vervolgens moet je doorpakken, gelijk starten en zien waar het schip strand niet bang zijn om fouten te maken.

Een voorbeeld voor tekst schrijven is voor mij altijd: Kop, body, staart (meeste teksten skip ik het eerste gedeelte vaak omdat er toch geen info in staat). Je schrijft een stukje introductie over het onderwerp, dan de kern en dan rond je af met een samenvatting. Dat kan je ook doen voor hoofdstukken, opknippen. Dat doe ik ook voor presentaties.

Programmeren leent zich daar ook uitstekend voor (ik ben zelf geen programmeur), maar als ik een inschatting mag doen: Het gaat altijd over een business functie / functionaliteit die je helder moet krijgen (requirement), dan het proces hoe de functie zich moet gedragen en dat kan je per stapje uitschrijven in een proces flow en daarna programmeren, testen, acceptatie en dan weer door naar productie. Begin met iets kleins bijvoorbeeld een verzendknop van een formulier ofzo, maak daarna het formulier en zo verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:17

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:53:
[...]

Is dit niet de kern van je probleem? Als one-man-project draag je dus alle verantwoordelijkheid op alle vlakken en dus ook de daadwerkelijk opdracht helder hebben.

“Leidinggevende” klinkt ook erg ouderwets. Is dit nu zowel je manager (die je functioneel beoordeelt), product eigenaar, architect, analyst? Wie is er precies verantwoordelijk voor de kwaliteit van acceptatiecriteria’s, backlog etcetra?

Waar jij nu tegen aanloopt zijn een gevolg van een proces/methode, dat ligt niet alleen bij jou.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
En toch @DarkSide ik snap je, maar zie tot ts inchecked wel overeenkomsten, als ts inzichten heeft en di twil toepassen om tot gedegen werk te komen dan kost dat meer tijd, dat werkgevers het niet zien is een tweede, ls dat hier speelt dan is er een extra uitweg als de inzichten van ts op waarde worden geschat zal deadline halen meer naar de achtergrond geduwd worden. Dit optikken bracht mij in ieder geval in de juiste flow om toch maar weer een mail te schrijven en zij reageerden net dat mijn insteek wel de wens is en dat ze het nog eens op zich in laten werken en dat we er morgen een gesprek over hebben.
Ik haat slecht werk afleveren, niet eens perfectionistisch maar weten dat de opgelegde koers niet ten goede komt aan de organisatie maakt het zwaar en moeilijk om te doen, en dan gaat het minder vlot. met alle "Aspie-talk" mistte ik die insteek wel een beetje dus ik moest het schrijven :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Ik zie perfectionisme al verschillende keren genoemd, maar nog niet "faalangst", de naam voor het "staren in de koplampen gevoel als het niet in 1 keer lukt".

Daar eens op zoeken zou nog kunnen lonen.

Dan nog wat andere ideeën:

Een forum is een medium met beperkingen om met zoiets als dit te helpen.

Heb je wel eens gedacht om met deze vragen eens bij een psycholoog langs te gaan? Dat is namelijk helemaal niet gek, en echt niet alleen voor "ik zie het leven niet meer zitten". Er komen allerlei psychologische factoren voorbij: (gebrek aan) zelfvertrouwen, faalangst, misschien perfectionisme, moeite om context te zien wellicht. Stuur ze gewoon de link naar dit topic, want je legt het probleem prima uit, een vraag of ze daarbij kunnen helpen. Overigens zal persoonlijkheid of stijl van behandelen niet altijd matchen, als je na 2 of 3 sessies denkt, dit wordt 'm echt niet, kun je het beter eens bij een ander proberen. Vraag het om te beginnen eens bij je huisarts, die kennen vaak wel psychologen in de omgeving en waar die goed in zijn. Je hebt overigens geen verwijzing nodig en kunt gewoon "shoppen".

Als alternatief, probeer een jobcoach te vinden waar je wat aan hebt. Die begeleiden ook als je moeite hebt om werk te vinden of houden. Daar zijn absoluut mensen bij die je zinvolle dingen kunnen meegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 28-08-2022 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wm1234 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:43:
Het is hierboven al genoemd maar ik zou zoeken naar een overheids/provincie/gemeentebaan.

Werkdruk ligt echt substantieel lager en kan het gigantisch lang duren voordat er een beslissing wordt genomen. Zorg wel dat je niet in een agile team komt met allemaal inhuurkrachten. Ik wil niet alle overheidsmedewerkers beledigen, ik heb zelf ook bij diverse overheden/gemeentes gewerkt maar het is overal behoorlijk traag en wachten op besluiten.

Mijn zus had hetzelfde probleem en daar probeerde ze zelf ook een label op te plakken terwijl ze ook gewoon slim is en de juiste opleidingen heeft gehaald (havo, hbo zonder echt problemen). Persoonlijk denk ik dat ze geen afwijking heeft maar gewoon moeite heeft om te focussen omdat ze het niet zo leuk vind werken (ze houd meer van leuke dingen en hobby's, zegt ze ook zelf). Nu heeft ze een leuke overheidsbaan en wordt ze zeer gewaardeerd, goed salaris en presteert ze goed. De omgeving waar je in zit is enorm belangrijk. Uiteindelijk met een label druk je jezelf in een hoek, waar je vermoedelijk wel inzicht krijgt maar in de echte wereld het jezelf alleen maar lastig maakt, hoe raar dat ook klinkt door je beperking. NL is daar nog niet echt klaar voor of ze maken gebruik van je.

Uiteindelijk zijn bijna alle functies in het bedrijfsleven/overheid een proces/truc'je wat je kan aanleren door middel van ervaring, waardoor je steeds handiger en sneller wordt als je het maar weet te vinden. Wat altijd helpt is het grote probleem (eigenlijk in alle functies die ik tot nu toe heb gehad) in stukjes te hakken naar kleinere deeltaakjes/processen en die op te pakken. Schrijf het op en probeer ze z.s.m. af te tikken.

Vervolgens moet je doorpakken, gelijk starten en zien waar het schip strand niet bang zijn om fouten te maken.

Een voorbeeld voor tekst schrijven is voor mij altijd: Kop, body, staart (meeste teksten skip ik het eerste gedeelte vaak omdat er toch geen info in staat). Je schrijft een stukje introductie over het onderwerp, dan de kern en dan rond je af met een samenvatting. Dat kan je ook doen voor hoofdstukken, opknippen. Dat doe ik ook voor presentaties.

Programmeren leent zich daar ook uitstekend voor (ik ben zelf geen programmeur), maar als ik een inschatting mag doen: Het gaat altijd over een business functie / functionaliteit die je helder moet krijgen (requirement), dan het proces hoe de functie zich moet gedragen en dat kan je per stapje uitschrijven in een proces flow en daarna programmeren, testen, acceptatie en dan weer door naar productie. Begin met iets kleins bijvoorbeeld een verzendknop van een formulier ofzo, maak daarna het formulier en zo verder.
Werkdruk lager bij een gemeente/overheid? Dat ligt er ook maar aan wat voor functie je vervult. In principe heb je gelijk, maar bijvoorbeeld de IT afdeling bij een G4 gemeente kan nog best behoorlijk druk zijn. Ik kan het weten, ik heb zelf ongeveer 10 jaar voor een IT afdeling van een G4 gemeente gewerkt. :+ Geloof me, daar wil een ambtenaar (die een IT probleem heeft) ook, net als de gemiddelde gebruiker, dat zijn probleem gisteren al is opgelost. ;) Een raad of college wilde het eigenlijk al vorige week. ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:29
Je bent op de juiste plek! De IT is een sector waar we incompetentie tot werkmethode hebben verheven.

In de meeste andere sectoren wordt er gewerkt met deadlines waarbinnen je ook echt moet presteren. Als tekstschrijver, bijvoorbeeld, moet je stuk 'af' zijn op een bepaald moment. Spelfouten, achteraf minder mooie stijlbloempjes en feitelijke onjuistheden die er op dat moment in zitten, zijn voor eeuwig.

Hetzelfde geldt voor civiel ingenieurs, of verpleegkundigen, of postbezorgers: je krijgt geen tweede kans om fouten te herstellen.

Behalve in de softwareontwikkeling. "Bugs" fixen in iets dat vorige week, of zelfs maanden geleden is opgeleverd? Dat is de normaalste zaak van de wereld.

Kwalitatief slecht werk? Dat noemen we 'technical debt'. Als het goed is zijn er wat eisen mbt. test coverage e.d., maar unit tests kun je zo schrijven dat ze niets zeggen.

En voorspelbare ontwerpfouten waardoor werk overnieuw moet? Dat noemen we refactoring, als je dat goed kunt verkopen kun je architect worden.

In de meeste bedrijven is de managementstijl strak gericht op opleveren in een voorspelbaar tempo. Al het andere is daar eigenlijk ondergeschikt aan geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan toch gewoon kijken waar je tijd kan winnen? Kijken hoe een collega het doet of een collega met jou laten meekijken.

Of misschien moet je minder op je telefoon, nieuwssites, het toilet, vul zelf in... zitten?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Die persoon had dan moeite met het maken van een keuze uit 3 even goede alternatieven. Omdat er geen standaard beslismodel was dat ie kon volgen.

Bij mij is dat niet het probleem. Ik zou er rustig 1 kunnen kiezen zonder dat ik een bepaald regeltje heb gevolgd.

Bij mij zit het probleem hem meer in de onbedoelde gevolgen van die keuze.

Stel ik kies 100kOhm. Maar wat nou als blijkt dat je dan bepaalde soldeerverbindingen niet meer kan doen? En wat nou als het apparaat nou ook in zout water moet kunnen werken? En je die verbindingen dan juist nodig hebt?

Je lijkt te werken vanuit het idee dat het theoretisch mogelijk is om tot in het oneindige de gevolgen van de opties helder te krijgen. Dat is niet zo, en dat maakt een werkwijze die daarop gebaseerd is zinloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:39

3DDude

I void warranty's

@t TS, ik denk dat je gewoon een werkgever moet zoeken die vaker met dit bijltje heeft gehakt.
Een leuke club, met collega's waar je mee kunt samenwerken in plaats van iets zelf maar 'uitzoeken'.

Ik denk overigens ook dat je meer collega's moet hebben om inhoudelijk mee te sparren, die met hetzelfde bezig zijn, op hetzelfde niveau zitten. Gewoon een soort buddy systeem o.i.d. aangezien het zelf zwemmen niet helemaal lekker gaat.

[ Voor 76% gewijzigd door 3DDude op 28-08-2022 23:56 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
Ik denk dat je moet leren om het probleem te beperken tot... het probleem. Het lijkt erop dat je probeert om op alle mogelijke manieren in de toekomst uit de problemen te blijven. Dat is natuurlijk wel een goed streven, maar er zijn simpelweg teveel mogelijkheden en variabelen, die kun je niet allemaal uitdenken. Als je het wel probeert, kost je dat zoveel tijd dat je nooit iets af krijgt.

De oplossing: dat niet doen! Je kiest gewoon de oplossing die je op dat moment het makkelijkst lijkt en implementeert die. Baas blij, klant blij. Dat er verderop problemen ontstaan door jouw keuze, is van later zorg. Zolang jij je keuzes kunt uitleggen zal niemand je erop aanspreken. Mocht je heel erg twijfelen tussen 2 manieren, dan kun je altijd even een collega vragen, dat hoeft geen leidinggevende te zijn. Een simpel 'hoe zou jij het doen' of 'wat is gebruikelijk in dit bedrijf'. En het dan op die manier uitvoeren.

laat je wat minder leiden door de bezwaren in de toekomst, en wat meer door het hier en nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:33
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:21:
Waar ik moeite mee heb zijn de design keuzes. Als in: hier is een online softwarepakket met een REST API. Kunnen we die koppelen aan de backend waar we nu mee bezig zijn? En zo ja, hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Dan loop ik een beetje vast. Want dat pakket is dan is zo uitgebreid, dan weet ik echt niet zo 1,2,3 wat wijsheid is.

Het klinkt als of je opdrachten krijgt die te gecompliceerd zijn. Hoe lang zou je over een taak moeten doen, een dag of een week? Voor een junior verwacht ik taken van 1 of 2 dagen.

Een tip om niet alle mogelijke manieren te gaan onderzoeken is om een een plannetje te maken voor je begint. Zet op een rijtje wat je wil doen voor een taak die je krijgt. Bijv. documentatie lezen, uitzoeken hoe het systeem werkt, model maken, etc. Maar voordat je het gaat doen bespreek het met een collega. Hij kan je helpen om alleen te doen wat van je gevraagd wordt, en niet alle extra's. Dan zou je sneller klaar moeten zijn en niet te veel uitlopen.

PS na een tijdje, met wat ervaring, wordt je hier vanzelf steeds handiger in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
3DDude schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:27:
@t TS, ik denk dat je gewoon een werkgever moet zoeken die vaker met dit bijltje heeft gehakt.
Een leuke club, met collega's waar je mee kunt samenwerken in plaats van iets zelf maar 'uitzoeken'.

Ik denk overigens ook dat je meer collega's moet hebben om inhoudelijk mee te sparren, die met hetzelfde bezig zijn, op hetzelfde niveau zitten. Gewoon een soort buddy systeem o.i.d. aangezien het zelf zwemmen niet helemaal lekker gaat.
Dit maakt het leven zoveel makkelijker en leuker!
En @Brandaris01 dit is ook precies wat je in een sollicitatiegesprek echt moet aangeven. Dat je graag in een team werkt en dat je dan ook beter functioneert omdat je een vraagbaak hebt, zodat je niet vastloopt. Het ligt echt niet alleen aan jou, ook je omgeving bepaalt hoe jij functioneert!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Allereerst is het natuurlijk de vraag hoe je die 8 gemiddeld gekregen hebt op de Universiteit. Als het om een inleveropdracht gaat, kun je weken lang al je tijd erin stoppen. Of je er nou de voorgeschreven 20 uur of 40 uur of 60 uur (allemaal fictieve getallen, denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoel) of nog veel meer aan kwijt bent, maakt niks uit voor je cijfer. Met het eindresultaat is dan niks mis. Maar in een werkomgeving is er geen ruimte om er 3x zo lang over te doen.

Zou het bovendien niet ook een rol gespeeld hebben dat een tentamen (als je deze gehad hebt), ook slechts een afgebakende set vragen stelt? Een toets moet je kunnen maken met de informatie uit de lesstof. Bij een opdracht voor een werkgever speelt dit niet. Misschien dat je goed gedijt bij een duidelijke afgebakende opdracht, maar juist wat slechter gedijt bij een minder afgebakende opdracht?

Kortom ik ben het niet met je eens dat het feit dat je hoge cijfers op school haalde, bepaalt dat je goed kan programmeren in een werkomgeving. Ik zeg niet dat het zo is, maar misschien is het programmeren zoals je het nu doet, toch niks voor jou.

Overigens herken ik me wel een beetje in jouw verhaal. Ik vind het ook heel lastig om taken te "zien". Ik vraag ook altijd wat ik kan doen. Ik heb ook wel moeite met in hoeverre een taak is afgebakend. Denk ook wel dat ik gewoon een stuk communicatie met de projectgroep mis. Als je die communicatie met de groep niet hebt, weet je eigenlijk niet zo goed waar je naartoe aan het werken bent (je denkt het wel te weten, maar eigenlijk is het niet zo). Dat maakt dingen lastig.

Voor mij is het denk ik zaak dat ik meer betrokken raak bij het groepsgebeuren. Ik denk dat daar gewoon de tijd voor nodig heb. Deze tijd heb ik nooit gekregen. In de projecten op school was er eigenlijk altijd een persoon die een geweldige kijk had op hoe we de opdracht moesten implementeren. Ik had niet het idee dat ik inspraak had wat betreft de implementatie. Ook werden de ideeën van deze persoon als bekend verondersteld. Je zag dat er altijd een persoon was waarbij dit ook het geval was, een ander had wel een soort van idee, de vierde kon de gewenste informatie krijgen met goede vragen en ik, de 5de kwam gewoon niet mee.

Mijn verhaal is natuurlijk vanuit mijn beleving geschreven. Dus ik zeg niet dat dit is hoe het echt gegaan is, maar zo kijk ik er wel op terug. Zou het ook kunnen dat het bij jou ook een beetje fout gaat bij de communicatie met de projectgroep?

Zou het ook kunnen dat je het niveau gewoon niet aankan? Je hebt altijd een stukje IQ, maar softskills zijn ook van belang. Als je deze niet hebt, kun je niet op universitair niveau presteren. Ik ben bijvoorbeeld slim genoeg voor Universiteit. Maar op de universiteit kon ik me toch niet staande houden, bijvoorbeeld doordat ik die band met de groep mis. In mijn geval ga ik MBO doen. Ik denk dat jij dit moet identificeren en aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
MAX3400 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Samengevat: je bent geen leidinggevende (aanname). Er wordt gevraagd "programmeer dit, en het moet zo en zo werken". Doe dat dan. Ga niet zitten tobben of het inputveld geel of blauw moet zijn. Of de code 19KB of 200KB wordt. Nee, er wordt (voor zover ik het zie) gewoon gevraagd dat je iets oplevert.

Dit is denk ik wel een goede tip. Dit pas ik met veel dingen toe. Zorg er eerst voor dat je iets hebt. Soms helpt het ook gewoon om hersenloos iets te produceren en als je denkt dat het klaar is, dan kun je nog bedenken of het beter kan.

Dit deed ik altijd als ik verslagen moest schrijven voor de opleiding. Gewoon opschrijven wat in me opkomt. Als ik niks meer kan schrijven, dan lees ik het door, bedenk wat irrelevant is, wat beter verwoord kan worden enz.

Ik moest bijvoorbeeld ook bewijslast linken in de tekst. Dat deed je natuurlijk helemaal op het eind. Want als je tekst toch schrapt, is de bewijslast misschien niet meer nodig en heb je onnodig werk gedaan. Boodschap is hier. Doe niks dat niet strikt noodzakelijk is en achteraf ook nog kan. Vanuit daar ga je kijken of het beter zou kunnen, maar ook beter zou moeten. Als je tevreden bent (het moet geen cirkeltje worden van continu verbeteren natuurlijk), kun je de lagere prioriteit stappen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 13:41
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:09:
[...]
Nee, ik ga wel degelijk over de gestelde tijd heen. Dat komt steeds terug: er komt te weinig uit je handen.

En verder : Het kan best dat ik een blinde vlek heb qua gedrag, waardoor mensen me liever kwijt dan rijk zijn. Kletsen is het in ieder geval niet. ;)

Met de huidige werkgever kan ik zeer goed opschieten en hij wil op dit moment absoluut niet van me af. Maar ook hij geeft aan dat ik op dit moment nog weinig productief ben.
Lijkt me duidelijk verhaal. Je moet leveren binnen de gestelde deadline. En op tijd aan de bel trekken over dingen waar je over twijfelt. Fouten ga je maken, maar zolang je laat zien dat je over de foute keuzes hebt nagedacht en niet nog een keer maakt is het goed.

Niets is vervelender dan een collega die nooit op tijd levert en/of hoofzaken niet van bijzaken kan scheiden.

Dus, kan jij ook goed hoofzaken van bijzaken onderscheiden? Denk jij te lang na over bijzaken, waardoor je niet op tijd levert?

Zaken zoals IQ en studiecijfers e.d. hebben niet zoveel met je werkprestaties te maken. In jouw fase van je werk zit je gewoon in de delivery modus en managing expectations van je stakeholders. Manage je werk en trek op tijd aan de bel bij stakeholders bij vertraging van de deadline.

Voorbeeld: als jij pas tegen het einde van de deadline of pas na de deadline pas aangeeft dat je het niet gaat redden met je werk, dat men dan denkt of je niet eerder aan de bel had kunnen trekken zodat zij je op tijd kunnen helpen en eventueel sturen. Mensen die nooit op tijd leveren en nooit tussentijds van zich laat horen over de voortgang van het proces zou ik ook niet graag willen houden, hoe aardig iemand ook is.

Het bovenstaande klinkt misschien beetje hard, maar ik denk dat het hier bottom line wel op neerkomt als ik jouw verhaal lees. Ik denk dat je teveel nadenkt over elke stap, terwijl men gewoon verwacht dat je gewoon van dag 1 begint. En probeer ook slim te zijn door niet elke keer opnieuw het wiel opnieuw uit te vinden. Check met andere collegas of zij een soort gelijks hebben gemaakt wat je eventueel opnieuw kan gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Baze op 29-08-2022 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 13:41
Thanks voor alle antwoorden! Ik heb niet genoeg tijd om op iedereen te reageren, maar ik vind het zeer nuttig allemaal!

[...]
Ik kom echt veel te veel tijd te kort. Ik kan wel goed uitleggen waarom ik te laat ben. Maar dan krijg ik weer als feedback dat ik te moeilijk denk.

Heb het er wel eens met de manager over gehad. Maar het is alsof we in rondjes gaan. Hij: Het is niet zo moeilijk, je moet gewoon doen! En dan weer ik: Dat zeg je wel, maar zo simpel is het allemaal niet!

En het is echt dat de manager ook zegt dat ik niet snel genoeg ben voor een junior. Het is dus niet dat ik mezelf onterecht met rocksterren vergelijk
Dit is wat mijn vermoeden doet versterken en wat de essentie van jouw probleem is. Jouw manager wil gewoon dat jij iets levert (hoofdzaak). De details (bijzaak) maken hem echt niet uit. In plaats dat jij daarmee je voordeel uit haalt (just do it; er zijn meerdere wegen naar Rome, kies er gewoon 1), ga jij vervolgens in tegenspraak door op de bijzaken door te blijven hameren in het feedbackgesprek, waar eigenlijk niemand trek in heeft.

Denk goed na over dit soort momenten en probeer echt naar de feedback te luisteren bij dit soort momenten. Want als je dit blijft doen (tegenspraak geven op bijzaken) dan heb ik als manager ook liever iemand anders. Denk na over de perceptie hoe jij overkomt bij de andere gesprekspartner en verplaats je in wat hij eigenlijk voor ogen heeft met het gesprek.

Je geeft aan dat je in rondjes blijft gaan in het gesprek met je manager. Dat is jouw perspectief van het gesprek. Alleen als jouw verhaal lees, kan ik me voorstellen dat jouw manager een andere perceptie van het gesprek heeft, namelijk iemand die niet op tijd zijn afspraken kan nakomen en bij het aanspreken daarop niet “ontvankelijk” is voor feedback die wordt gegeven door hem. Jij denkt dat jij je manager moet overtuigen in het gesprek waarom jij niet de deadline hebt gehaald door telkens jouw kant van verhaal te laten horen, maar eigenlijk wil de manager dat jij ontvankelijk bent voor zijn feedback en verbetering gaat tonen door je houding aan te passen.

Als jij dit blijft doen, dan kan ik wel begrijpen waarom een werkgever je laat gaan. Bottom line: je levert nooit op tijd en bij het aanspreken daarop heb je een heel verhaal klaarstaan (waarin jij denkt dat dit een valide reden is voor de non-delivery), terwijl je werkgever denkt dat je een werknemer bent die zijn afspraken niet nakomt en altijd weer met een heel excuus aankomt en zichzelf niet verbetert na het geven van feedback.

[ Voor 35% gewijzigd door Baze op 29-08-2022 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-06 08:16
Hoog IQ, maar je lijkt geen decision making unit te zijn, maar dit wel tot toe te passen.

E.e.a. is al genoemd, ik vind het zeer plausibel dat jij als zij-instromer in het vakgebied een te laag zelfbeeld hebt, imposter syndrome, en je continu probeert te bewijzen door alles van alpha to the omega uit te denken, terwijl je deze levels zou moeten overslaan.

Je zegt diagnoses te hebben voor autisme en/of adhd, maar waarom is dit concept dan zo onbereikbaar? Heb je je wel verdiept in deze diagnoses? Dit is toch hét voorbeeld van adhd icm hoog iq zoals ik dat veel tegenkom in de verhalen?

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:37
Ga een tijd pair coden of mobben als dat mogelijk is. Mocht dat niet mogelijk zijn maak dan een ontwikkelplan en bespreek dit met de senior in je omgeving en je manager. Geef aan dat je beter wil worden in knopen doorhakken en vraag of de senior hier open voor staat, gezien je meer vragen zal gaan stellen als je tegen deze situaties aan loopt.

In een normaal bedrijf, zouden zowel de senior als je manager dit moeten aanmoedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03
Wilke schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:17:
Heb je wel eens gedacht om met deze vragen eens bij een psycholoog langs te gaan?
Precies mijn gedachte. Het probleem van vastlopen is vaak inderdaad omdat er sprake is van een blinde vlek. Je kan zelf prima 6 hypotheses aandragen, maar het probleem zit wellicht in hypothese 7 waar je zelf niet op bent gekomen. Daarom is het ook een blinde vlek. Een psycholoog zou daar doorheen kunnen prikken en dat kritische met je kunnen analyseren. Je zou ook naar een (geaccrediteerd) coach kunnen gaan om met bijv. rollenspellen te werken aan je soft skills als het een minder fundamenteel probleem is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
Wow, wat een reacties allemaal, thanks guys!

Ik zit nu op mijn werk, maar ik zal vanavond even reageren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
Interessant topic, ik heb dit ook weleens gezien bij ontwikkelaars.
Wat me opvalt: volgens mij zit je nu vooral alleen op een project. Het lijkt mij goed dat je intensief met een andere ontwikkelaar gaat optrekken. En dan een ontwikkelaar die dit probleem niet heeft :) Starten dan met puur meekijken hoe die ontwikkelaar keuzes maakt. Probeer daar van te leren en dat stap voor stap het toe te passen in je eigen projecten. Liefst werk je met een andere ontwikkelaar aan dat project en volgt die ontwikkelaar jou en geeft je advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Timeboxen wat hierboven gezegd wordt is een goed idee. Gewoon max 1 uur reserveren bijvoorbeeld voor brainstormen en dan gewoon aan het werk gaan.

Als je een senior collega hebt moet je die gewoon opzoeken zodra je twijfelt over welke richting je in moet gaan, daar is echt geen schaamte of schande in.

Gewoon "hey collega, ik moet nu y maken, ik kan daar tech a of b voor gebruiken. Wat is het meest handig?"

En wat hierboven al gezegd is refactoren is geen probleem, requirements kunnen ook veranderen en je kan nooit rekening houden met alle mogelijke toekomstige varianten van requirements.

En misschien kan iets als een dagelijkse standup met alle developers ook helpen om richting te geven.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barbarbar
  • Laatst online: 22:36
Een wat andere insteek qua planning en tijdsmanagement zou je misschien kunnen helpen. Wat mij heel erg helpt is om de scrum methode toe te passen, ook al werk ik meestal alleen. Praktisch voor mij betekend dit dat ik een project/taak opbreek in hapklare stukken die ik in één keer zonder pauzes zou moeten kunnen doen. Je begint dan met de taak opknippen in wat kleinere logische stukken, dan dat op volgorde van belangrijkheid/deadline zetten, en dan de belangrijkste opknippen in stukjes die één "werkactie" zijn.

Hierbij leer je prioriteit aanbrengen, en dit kun je ook goed met de anderen in je team vergelijken/afstemmen. En wat nog belangrijker is: als je een taak hebt afgerond heb je hiervan bewijs. Je kunt aan het einde van de dag dan écht zien wat je toch allemaal gedaan hebt. Juist die feedback miste ik vaak. Zonder die feedback wordt een taak onoverzichtelijk en leek het altijd alsof ik geen voortgang maakte. Nu kan ik heel duidelijk zien wat ik allemaal heb afgerond, en er voortgang is. Wat in IT, en helemaal bij programmeren, regelmatig voorkomt is dat iets nooit "af" is. Er is altijd wel iets te verbeteren, en daar moet je voor jezelf een punt van acceptabele kwaliteit in bereiken. Als je een schilderij ophangt dan weet je wanneer je klaar bent, met programmeren is vaak niet zo. Dat moet je kunstmatig doen.

Begin gewoon met post-its, zet daar de taak op en de tijd die er voor nodig denkt te zijn. Doe dat eens een paar dagen en kijk of je uitkomt met je eigen inschatting. Ga dan je medeprogrammeurs vragen of die tijd realistisch is/was.

Het helpt ook enorm om je domweg aan die maximale tijd te houden. Dus zet je 1 uur voor een taak, houd je dan ook aan die 1 uur. Begin dan eerst met zorgen dat de basis doet wat het moet doen, en als er nog tijd over is kun je perfectioneren, maar maximaal tot die 1 uur.

Schrijf het ook echt op post-it notes, het fysiek schrijven helpt. Als dat goed werkt kun je overwegen dit digitaal te gaan met een planbord zoals kanboard o.i.d. (maar dat is pas als het schrijven werkt).

Wellicht heb je op school nooit hoeven leren plannen, omdat je alles vrij snel begrijpt en er dus nooit noodzaak was écht goed te plannen. Als je je hele leven alles als eenvoudig beschouwd, kan het beginnen met werken als een moker aanvoelen, helemaal omdat er eigenlijk niemand meer is die een afgebakend goed/fout oordeel geeft over je werk in de vorm van toesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:09
CVTTPD2DQ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:35:
Je bent op de juiste plek! De IT is een sector waar we incompetentie tot werkmethode hebben verheven.

In de meeste andere sectoren wordt er gewerkt met deadlines waarbinnen je ook echt moet presteren. Als tekstschrijver, bijvoorbeeld, moet je stuk 'af' zijn op een bepaald moment. Spelfouten, achteraf minder mooie stijlbloempjes en feitelijke onjuistheden die er op dat moment in zitten, zijn voor eeuwig.

Hetzelfde geldt voor civiel ingenieurs, of verpleegkundigen, of postbezorgers: je krijgt geen tweede kans om fouten te herstellen.

Behalve in de softwareontwikkeling. "Bugs" fixen in iets dat vorige week, of zelfs maanden geleden is opgeleverd? Dat is de normaalste zaak van de wereld.

Kwalitatief slecht werk? Dat noemen we 'technical debt'. Als het goed is zijn er wat eisen mbt. test coverage e.d., maar unit tests kun je zo schrijven dat ze niets zeggen.

En voorspelbare ontwerpfouten waardoor werk overnieuw moet? Dat noemen we refactoring, als je dat goed kunt verkopen kun je architect worden.

In de meeste bedrijven is de managementstijl strak gericht op opleveren in een voorspelbaar tempo. Al het andere is daar eigenlijk ondergeschikt aan geworden.
Ik weet niet of ik een +1 of -1 moet geven voor je reactie... in de basis ben ik het (grotendeels) met je eens, maar je mist erg veel nuance.

Jouw reactie komt wel overeen met hoe niet-developers tegen software development aan kijken, en ik moet ook zeggen dat ik dat ook wel snap wanneer ik het gepruts zie wat er vaak gebeurt.
Het verbaast me nog steeds dat mensen niet (intuitief) aanvoelen dat wanneer ze op plek A wat aanpassen dat dat (mogelijk) invloed heeft op plekken B, C en D. Ook zie ik dat veel best-practices niet "in de vingers" zitten bij developers waardoor er juist bugs geintroduceert worden (e.g. copy-paste engineering).

Maar! Het werk KAN ook wel echt complex zijn. Zelf op requirements-niveau kunnen er veel interdependencies zijn en ook op dat niveau wordt het door de klant/product-owner vaak gemist. En hoe dieper je de technologie in gaat, des te meer afhankelijkheden en complexiteit je voor de kiezen krijgt. Dus dat het voor een developer op een gegeven moment te veel is, en dat er dingen niet/incorrect werken bij bepaalde (edge-)cases, dat is denk ik onvermijdelijk.
Zo lang jouw eigen software redelijk goed in elkaar zit zitten deze uitdagingen vaak in externe factoren: e.g. een url is niet bereikbaar vanaf de computer van de gebruiker (Server plat? Netwerk glitch? Internet er uit?)... of op het grensvlak van de analoge wereld naar digitaal. Denk aan hoe je muis beweging registreert op (bijna) iedere ondergrond. Dat is een delicaat samenspel tussen lichtbron, sensor en timing.

Voor mij is ook ieder project anders... in ieder project doe ik weer dingen die ik nog nooit eerder gedaan/gemaakt heb. Dus ik kom ook zelden in een routine terecht waar een implementatie "zo maar effe" uit mijn vingers vloeit. Iedere keer moet ik me weer inleren op het domein, of de gebruikte technologie, of nadenken over hoe de klant/PO het proces wil inrichten... etc. Vaak is mijn enige houvast in een nieuw project de best-practices.

Wat betreft @TS, als perfectionisme inderdaad ten grondslag ligt aan jouw problemen dan denk er maar aan dat "de wereld draait op k** software". Als de management-stijl er op gericht is om "zo snel mogelijk features te knallen", dan kun je je feature afraffelen zodat het ogenschijnlijk werkt, en dan kun je die later bugfixen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Totaal niet vervelend bedoeld; maar ben je misschien niet wat te lui of vind je het niet zo belangrijk om dingen op tijd af te krijgen?

Als ik een taak heb die af moet dan ga ik er voor en maak het vervolgens (op dat moment) het belangrijkste waar ik dan mee bezig ben. Het resultaat is dan dat het af komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 16:06
CornermanNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:11:
Wat mij altijd een beetje verbaasd is dat er in dit soort gevallen vaak geopperd word om een adhd , autisme of in wat voor neurodivergentie je nog meer hebt te onderzoeken. Dat het voor een persoon handig kan zijn om dat te weten staat buiten kijf. En dat er goede zorg en aandacht voor moet zijn ook. Maar het lost het probleem niet op. Mensen met dat soort diagnoses zijn er in veel verschillende soorten en maten. En hun brein werkt gewoon anders. En dat is niet iets goeds of slechts. En ook niet iets waar je als je het 'hebt' perse op zoek moet naar een speciale werkplek. Mensen kunnen vaak prima mee in allerlei omgevingen.
Ik weet niet of dat helemaal juist is, maar ook niet helemaal onjuist.
Ik heb ook niet het idee dat hier is geopperd dat het "anders zijn" het probleem is, maar eerder een potentiële verklaring voor de uitdaging die TS steeds krijgt. En met die informatie kun je vervolgens "het probleem" aanpakken - en daar kan de grondslag best van liggen in een stukje psyche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ook hier geldt de 80/20 regel. 20% krijgt z'n opdracht op tijd en binnen de begrote uren af. De overige 80% rommelt maar wat aan. Opdracht is te laat af of werkt niet en wanneer het wel werkt niet volgens de gestelde specificaties ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
Falcon schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:48:

Dit is extreem kort door de bocht. In de meeste gevallen stem je in de refinement af wat het resultaat moet zijn. Hoe je tot dat resultaat komt is over het algemeen prima aan de software engineer over te laten. Helemaal als het een ervaren developer is.

Sterker nog; veel ervaren developers zullen het als enorm negatief ervaren als iemand anders dit allemaal exact voor wil gaan kauwen.

Bij grote keuzes is het natuurlijk goed om te sparren met anderen in het team, maar heel vaak is dat gewoon niet nodig, vooral niet als iets gewoon een uitbreiding is op wat er al staat.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Uhuruburu schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:17:
Ook hier geldt de 80/20 regel. 20% krijgt z'n opdracht op tijd en binnen de begrote uren af. De overige 80% rommelt maar wat aan.
Dat is sowieso niet de 80/20 regel. Daarbij is het ook niet zo dat persoon A voor persoon B gaat bedenken hoe lang iets moet gaan duren. Als dat is hoe het bij een bedrijf in de software werkt, dan is dat bedrijf aardig dysfunctioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-06 16:12

Sharky

Skamn Dippy!

Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:54:

-Verklaring/oplossing 1: Het werk is qua niveau te hoog gegrepen voor je
Ik ben als kind twee keer getest. Beide keren kwam mijn IQ ruim boven de 130 uit. Dus niveau zou geen probleem moeten zijn voor mij (tenzij ik als quant aan de slag wil of zo, wat ik niet wil).
Heb nog niet het hele topic gelezen dus wellicht al genoemd, maar staar je hier niet blind op. IQ-testen zijn indicatief en helemaal als je jong bent een momentopname. Bij testen op kinderen jonger dan een of 10 wordt een hoge score gezien als een ontwikkelingsvoorsprong, niet per definitie als (hoog) begaafd.

Edit en toevoeging: Niet dat je de resultaten mag vergeten, je lijkt me geen dom persoon en ze zijn vast indicatief. Je hebt echter in het onderwijs nogal eens ouders die hun kind op VWO+ willen hebben om dat ze op hun 6e een test hebben gedaan waar ze goed op scoorden. Een dergelijke uitkomst ligt gewoon niet voor eeuwig vast.

[ Voor 18% gewijzigd door Sharky op 29-08-2022 10:31 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Brandaris01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:54:Iemand die dit bij zichzelf herkent? Of een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen? Iemand een idee hoe ik deze cirkel kan doorbreken?
Het probleem met je vraag is dat je zelf eigenlijk geen idee hebt wat het probleem nu precies is. En dan stel je de vraag aan andere mensen van buiten, die jou helemaal niet kennen, om je te helpen :) Nu krijg je dus een hoop mensen die (met de beste intenties) een beetje suggesties aanraden.

Wat je denk ik het beste kan doen is mensen om je heen, het liefst andere developers, om hulp vragen. Door bijvoorbeeld een paar dagen te gaan 'pairen' op een stuk software. En deze mensen dus vragen om gewoon heel kritisch te kijken naar je manier van werken. Natuurlijk is dit eng om je zo kwetsbaar op te stellen naar collega's, maar ik zie niet echt een andere oplossing.

Misschien duurt het lang voordat je de oplossing 'ziet'. Misschien zie je wel 10 oplossingen waarbij het nogal triviaal is en het eigenlijk niet uitmaakt. Ik kan dat niet zien, maar iemand die naast je ziet kan, als hij of zij in hetzelfde proces zit, misschien een stuk beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sharky schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:28:
Heb nog niet het hele topic gelezen dus wellicht al genoemd, maar staar je hier niet blind op.
Volgens mij doet 'ie dat ook helemaal niet. Hij geeft vooral gewoon aan dat hij objectief gezien niet een complete idioot is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:30
Heb je wel het idee dat je het overzicht kan bewaren? Heb je niet het idee dat het teveel is en dat je niet goed weet waar je moet beginnen? Als je voor je aan een opdracht begint. Begin vaststel, einde vaststel, en dan de stappen tussendoor. Dan is de vraag heel duidelijk, dan kan je zelf vinkjes zetten(in je hoofd) en voer je taken uit. Een tentamen is makkelijk want vraag en antwoord meer niet.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Klop eens bij een psycholoog aan. Je hebt autisme en een aandachtstoornis, lijkt me voldoende basis om een professional te vragen om je te helpen om inzicht te krijgen in je blinde vlekken.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.