Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02 09:39
(Ik ben Belg)

Binnenkort ga ik als zelfstandig web designer aan de slag, ik wil hiervoor een macbook kopen, ik dacht te lezen dat een laptop voor 33% per jaar kan afgeschreven worden, gedurende 3 jaar lang, in dat geval zie ik 2 optie'ss
  • nieuw kopen -> 2200 euro (1738 zonder BTW Belgie) -> 526 euro per jaar dat ik kan afschrijven
  • 2de hands kopen -> 700 euro (BTW nvt) -> 212 euro per jaar dat ik kan afschrijven
Dus als ik het goed heb, indien ik hem nieuw koop kan ik 526 euro per jaar aftrekken van mijn winsten, en zo minder belastingen betalen, of 212 euro aftrekken, komt dat dan niet exact op hetzelfde neer?

[ Voor 4% gewijzigd door notflip op 28-08-2022 09:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:37
Als ondernemer zijn er veel meer dingen belangrijk dan alleen proberen om zoveel mogelijk van belasting mogelijkheden te profiteren...

Een veel belangrijkere vraag: hoe ga je je werkzaamheden voortzetten als je MacBook het ineens niet meer doet? Hoe zit het met de garantie? Koop je hem 2e hands en kan je direct een nieuwe kopen en gebruiken? Koop je hem nieuw en heb je binnen enkele dagen een reparatie of vervanging?

Waarbij ik hoop dat je wel nadenkt over data opslag, al is dat bij web design meestal niet zo belangrijk ivm altijd online werken in plaats van op je harde schijf werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eJazz42
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:24
Wij schrijven onze laptops meestal af in 5 jaar. Maar 3 jaar kan opzich ook. Als je veel investeert krijg je ook de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (kia).

Verder kopen we eigenlijk altijd nieuwe apparaten omdat - als je het budget hebt - je hier altijd profijt van hebt. In performance, maar ook hoe lang je er mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Als je een starter bent, mag je waarschijnlijk willekeurig aftrekken. Bijvoorbeeld een laptop in 2 jaar ipv de meer gangbare 5.

Vergeet trouwens niet dat je ook nog de BTW terugkrijgt. Die 21% tikt ook flink aan.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 20:24

Herman

FP ProMod
Fiscaal mag je op bedrijfsmiddelen niet sneller afachrijven dan 5 jaar. Uitzondering is wanneer je startend ondernemer bent, want dan mag je willekeurig afschrijven. Dan moet je wel aantoonbaar aan de 1.225 urennorm voldoen.

Zie o.a.: https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
TS is Belg, dus zijn er andere regels dan in NL.

Koop gewoon een nieuwe, dan heb je meer bedrijfszekerheid en garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 28-08-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:42:
Als ondernemer zijn er veel meer dingen belangrijk dan alleen proberen om zoveel mogelijk van belasting mogelijkheden te profiteren...

Een veel belangrijkere vraag: hoe ga je je werkzaamheden voortzetten als je MacBook het ineens niet meer doet? Hoe zit het met de garantie? Koop je hem 2e hands en kan je direct een nieuwe kopen en gebruiken? Koop je hem nieuw en heb je binnen enkele dagen een reparatie of vervanging?

Waarbij ik hoop dat je wel nadenkt over data opslag, al is dat bij web design meestal niet zo belangrijk ivm altijd online werken in plaats van op je harde schijf werken.
Goed punt! Zover had ik nog niet gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
President schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:42:
Vooral dit ^^, ik heb persoonlijk die fout gemaakt toen ik starte. Nieuw toestel gekocht maar zonder next business day support, toen iets voorgehad met toestel waardoor ik er niet op kon werken. Toestel moest dan opgestuurd worden ter herstelling etc...

In the end heb ik dan snel een laptop besteld die ik volgende dag had, backups overgezet en heb ik tijdlang met 2 pc's gezeten (toen die ene hersteld terugkwam en het reserve toestel)...

Sindsdien bestel ik altijd en alleen met next-day busines support, de meerprijs (bij dell toch, weet niet hoe dat zit bij apple), weegt niet op tegen het mogelijke ongemak, tijdsverlies en extra kosten die je maakt als je toch wat voorhebt ;)

Belastingtechnisch hangt het wat af van je statuut, zelfstandige in bijberoep/hoofdberoep of met oprichting van een vennootschap. Bij vennootschap is je redenering niet correct, je betaalt gewoon 20% op eerste schijf van 100k winst (auto-kosten, representatiekosten etc zijn nog wat speciale gevallen). Voor zelfstandige in hoofdberoep klopt je redenering wel, vergeet wel niet dat hoe hoger je kost is. Hoe minder winst je overhoudt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:36
notflip schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:22:
Dus als ik het goed heb, indien ik hem nieuw koop kan ik 526 euro per jaar aftrekken van mijn winsten, en zo minder belastingen betalen, of 212 euro aftrekken, komt dat dan niet exact op hetzelfde neer?
Wat bedoel je met "komt dat dan niet op exact hetzelfde neer?" 212 euro aftrekken is niet hetzelfde als 526 euro aftrekken omdat dat laatste een hoger bedrag is en je dus meer belasting "bespaart".
Onder de streep is de goedkopere laptop natuurlijk altijd goedkoper, want je krijgt maar een deel terug van de belasting.

Overigens is 526 geen 33% van 1738, en 212 geen 33% van 700.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:04
Koop gewoon een nieuwe is een beetje simpel gedacht. De afweging om voor nieuw of 2de hands, moet je goed beschrijven in je ondernemersplan. Stel je zelf een aantal vragen zoals:
- wat is je startkapitaal
- hoe lang kan ik rond komen zonder inkomen
- Wat zijn de risicos van een 2de hands laptop
- Wat is mijn backup als mijn laptop kapot gaat
- hoe lang kan ik zonder laptop
- enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Dat heeft 'ie later pas toegevoegd.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
Hydra schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Stond er al in maar niet zo letterlijk bovenaan, maar inderdaad nogmaals ter verduidelijking toegevoegd bovenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Hij had het over btw België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:42
notflip schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:22:
(Ik ben Belg)

Binnenkort ga ik als zelfstandig web designer aan de slag, ik wil hiervoor een macbook kopen, ik dacht te lezen dat een laptop voor 33% per jaar kan afgeschreven worden, gedurende 3 jaar lang, in dat geval zie ik 2 optie'ss
  • nieuw kopen -> 2200 euro (1738 zonder BTW Belgie) -> 526 euro per jaar dat ik kan afschrijven
  • 2de hands kopen -> 700 euro (BTW nvt) -> 212 euro per jaar dat ik kan afschrijven
Nou gok ik, gezien de precieze bedragen, dat TS dit wel goed berekend heeft - dus vooral voor mijn nieuwsgierigheid:
€1738 * 33% is volgens mij €573,54;
€700 * 33% is volgens mij €231,00.

Snap ik de berekening niet? Of is er met 30% i.p.v. 33% gerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
vanaalten schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Nou gok ik, gezien de precieze bedragen, dat TS dit wel goed berekend heeft - dus vooral voor mijn nieuwsgierigheid:
€1738 * 33% is volgens mij €573,54;
€700 * 33% is volgens mij €231,00.

Snap ik de berekening niet? Of is er met 30% i.p.v. 33% gerekend?
Steekt niet op de euro toch? Was maar een voorbeeld he, heb dit gewoon het bedrag gedeeld door 3 denk ik.
Pagina: 1