Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-03-2024
Op de faq las ik een tip om je cv op 45 graden te zetten om te controleren of je isolatie goed genoeg is voor een warmtepomp.

Nu vroeg ik mij af; is er een (non)lineaire relatie tussen de temperatuur van je cv-ketel en het gasverbruik?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:06
Ja, je ketel iets lager instellen en finetunen zorgt voor lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@whoopy_ Welke faq bedoel je precies?
Die faq die ik hier bedoel legt de relatie haarfijn uit.
Er is zelf een diagram beschikbaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gas besparen door middel van CV tuning deel III legt het netjes uit.

Voor een warmtepomp is het verband tussen rendement en temperatuur nog veel duidelijker. Vandaar dat je die niet op 55 graden wil laten draaien, ook niet als het een hogetemperatuurwarmtepomp is.
En vandaar de test op 45 graden.

Een verschil tussen een HR-ketel en een warmtepomp is dat bij de ketel de retourtemperatuur bepalend is voor het rendement en bij een warmtepomp de aanvoertemperatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TotalRoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
De relatie tussen cv temperatuur en energieverbruik zit in het verschil tussen de onderste en bovenste verbrandingswaarde van aardgas.

Elke kuub Gronings aardgas levert bij verbranding 9,8 kWh aan warmte. Dat is op bovenwaarde, daarin zit een deel van je warmte opgeslagen in de vorm van waterdamp die ontstaat in het verbrandingsproces. (daarnaast ook nog een deel vocht in buitenlucht dat je ook meevewarmt) Wil je ook die warmte kunnen gebruiken dan moet je de rookgassen condensoren, dat proces start zo rond de 50 graden en minder. Hoe kouder je de rookgassen maakt, des te meer vrijkomende warmte uit condensatie. Daarvoor moet je retour temperatuur dus naar beneden.

Kan je niks condenseren doordat je retour temperatuur te hoog is? Dan blijf je hangen op de onderste verbrandingswaarde van 8,8 kWh per kuub. Condenseren zorgt er dus voor dat je maximaal minder dan 10% aan warmte per kuub verliest.

Off-topic, hopelijk vanuit deze redenatie ook duidelijk waarom rendementen gerekend vanaf onderwaarde (bijv 107%) onzin zijn