Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kriss
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-03-2023
zoals op de grafiek te zien wisselt de opbrengst van 1 string heel erg. Om de omvormer uit te sluiten heb ik de strings gewisseld en dan verhuist de storing mee.
Daarna heb ik telkens twee panelen uit de string gelust echter doet de string dan helemaal niets meer.
de installatie bestaat uit twee strings van elk 6 Exasun 300 panelen en zijn aangesloten op een omnik 3k-tl3.
De panelen liggen zuid boven en onder de dakkapel.
Heeft hier iemand een verklaring voor ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVbH9EnKYCbJY3ObVu6DtwctZFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tXhwpTiI0on2ObNTYZboAbRE.png?f=fotoalbum_large

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:42
Heb je in het display van de omvormer ook storingen staan? Bij mij gaven die Omnik omvormer op een gegeven moment isolatiefouten.

• kriss
Nee de omvormer geeft geen fouten

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:42
Ok, en wat bedoel je met twee panelen uit de string gelust? Heb je dan maar twee panelen op 1 string? Dan kan het namelijk zijn dat de spanning te laag is voor de omvormer om te starten.

• kriss
Nee, er blijven 4 panelen over, deze doen ongeveer 140V wat genoeg zou moeten zijn om te kunnen starten

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Te weinig panelen in de string. Geen MPPT onder de 150V - dus elke mug en een scheet aan schaduw en je string stort in.

https://www.solar-nu-webs...ksol-2-5k-3k-tl2-s-en.pdf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kriss
Dan zal ik ze toch maar 1 voor 1 uit de string halen om te kijken of het probleem door een defect paneel veroorzaakt wordt .

• kriss
Inmiddels de panelen 1 voor 1 uit de string gehaald. zonder resultaat.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waarom twee strings en niet 1?

Wat kan je vertellen over de opstelling?
Schaduw?

Wise enough to play the fool

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

kriss schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:34:
Dan zal ik ze toch maar 1 voor 1 uit de string halen om te kijken of het probleem door een defect paneel veroorzaakt wordt .
Daar los je een probleem veroorzaakt door 'te weinig panelen' niet mee op :)
De panelen liggen zuid boven en onder de dakkapel.
Dus dezelfde oriëntatie: zet ze in 1 string. Plus van de ene in de min van de andere, op 1 mppt ingang.
Natuurlijk eerst de omvormer in de meterkast uit zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• teacher

teacher

Dysgaf!

En doe het niet als de zon er vol op schijnt.. ;)

• kriss
Proton_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:06:
[...]

Daar los je een probleem veroorzaakt door 'te weinig panelen' niet mee op :)
Volgens mij zijn er genoeg panelen als ik er 5 in de string overhoudt. Spanning loopt op naar 160V, is voldoende voor mppt om te starten.

[...]

Dus dezelfde oriëntatie: zet ze in 1 string. Plus van de ene in de min van de andere, op 1 mppt ingang.
Natuurlijk eerst de omvormer in de meterkast uit zetten.
Wat zou daar het voordeel van zijn?

• Ronald
Een werkend systeem?

Oh de omvormer uit? Geen vuurwerk. Denk Flevoland in het klein als je gaat werken met de omvormer in bedrijf.;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kriss
teacher schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:01:
Waarom twee strings en niet 1?

Wat kan je vertellen over de opstelling?
Schaduw?
Tussen 12:00 en 18:00 is er geen schaduw na 18:00 valt er schaduw op de onderste string vandaar de verdeling in twee strings

• kriss
Wat is dan de technische verklaring voor het feit dat 1 string het wel normaal doet en andere niet.
En hoe zou het samenvoegen van de strings het probleem oplossen?

• Ronald
Dat had ik al gedaan...
Ronald schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:29:
Te weinig panelen in de string. Geen MPPT onder de 150V - dus elke mug en een scheet aan schaduw en je string stort in.

https://www.solar-nu-webs...ksol-2-5k-3k-tl2-s-en.pdf

• kriss
zoals ik eerder schreef heb ik de panelen er 1 voor 1 tussenuit gehaald daarmee gaat de spanning naar ruim 160V, hoog genoeg voor de mppt. De string gaat ook leveren maar met zeer wisselende stromen.

• kriss
ik heb beide strings nu in serie staan, morgen kijken wat het oplevert

• BCC
  • Laatst online: 10:45

BCC

Hoeveel volt staat er op het stopcontact ? Hebben al
Je buren ook zonnepanelen? Misschien is de netspanning te hoog.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• kriss
net spanning is ruim onder de 250V, geen probleem dus

• teacher

teacher

Dysgaf!

kriss schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:36:
zoals ik eerder schreef heb ik de panelen er 1 voor 1 tussenuit gehaald daarmee gaat de spanning naar ruim 160V, hoog genoeg voor de mppt. De string gaat ook leveren maar met zeer wisselende stromen.
Onbelast geven je panelen meer spanning dan belast op een mppt.

Toen je panelen wisselde, heb je toen de stekkers / bedrading extreem goed gecontroleerd?

• kriss
Op een eerder advies heb ik alle panelen op 1 string gezet, dit resulteerde in een halvering van de opbrengst.
Dus de strings maar weer gescheiden.
Bedrading van de string naar de omvormer heb ik ook uitgewisseld, ook geen verbetering.
Ik denk dat ik maar contact met de fabrikant ga opnemen om te horen of een dergelijk probleem bij hun bekend is.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je ook wat data zoals stringspanning en stroom in beide situaties? Nu kunnen we er werkelijk niets over zeggen.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@kriss koop 2 Y stekkers.

Zet de panelen in 1 string van 12.
Vervolgens sluit je met de Y stekkers de string parallel over beide trackers aan.
Daarmee krijgt iedere tracker de helft van de amperes.
Je eerdere experiment faalde omdat iedere tracker maximaal 65% van de sticker waarde van de omvormer kan leveren. Ook kunnen omniks niet goed omgaan met scheef last. Alle vermogen op 1tracker gaat fout bij omniks.
@Ronald heeft het bij het rechte end, met 300+ volt per tracker is je probleem weg.

Met Y stekkers bedoel ik zo iets.

https://solargarant.nl/mc4-y-connectorset-mf-2-to-1/

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• kriss
y stekkers besteld, ik ben benieuwd.
Pagina: 1