Hoe naar gasloos gaan in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-04-2023
Mijn vraag
Goedemorgen, Ik denk een bijzondere situatie. Ons huis, een 2 onder 1 kap is voorzien van een cv installatie en Stiebel WTW installatie met 300 liter boiler van inmiddels 20 jaar oud. De Stiebel is ermee gestopt en kan niet meer gerepareerd worden. Nu gebruiken we de cv installatie voor warm water.
In de woonkamer hebben we een pelletkachel die in de winter de boel lekker verwarmt. Tevens hebben we in de woonkamer en slaapkamers airco's hangen die we voornamelijk in de zomer gebruiken, maar die ook kunnen verwarmen.
Ik zou graag het huis gasloos willen maken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb er dan ook geen verstand van en moet varen op de kennis van anderen. Ik denk dat het verstandig is iets met een boilervat te doen voor warm water, en iets dat de radiatoren in huis in nood kan verwarmen.
Op het dak liggen 20 zonnepanelen en ben van plan deze te verhogen naar 27 stuks.
Het gasverbruik toen de Stiebel het nog deed was ongeveer 8 kuub per maand.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lijkt me niet heel lastig of bijzonder, je hebt de oplossing al grotendeels klaar.

Verwarming heb je al, dat doe je met je lucht-lucht warmtepompen. Pelletkachel kun je zoveel mogelijk uitgeschakeld houden ivm fijnstof.

Voor SWW neem je een warmtepomp boiler.

Klaar :)

Lees ook eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Waar was die 8m3 per maand voor dan? 🤔 Dat zou ik gewoon 0 hebben verwacht zoals je het omschrijft.

@R.o.b. Die "WTW" is van Stiebel is wat we doorgaans een ventilatie warmtepomp boiler noemen. Zijn inmiddels behoorlijk courant, hartstikke gewild (daardoor slecht leverbaar) en behoorlijk goed gesubsidieerd. Ik zou dus gewoon een nieuwe bestellen en op de plek van de oude hangen. Klinkt alsof je dan alleen de gaskraan nog maar dicht hoeft te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Topictitel iets verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-04-2023
Paul C schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:01:
Waar was die 8m3 per maand voor dan? 🤔 Dat zou ik gewoon 0 hebben verwacht zoals je het omschrijft.

@R.o.b. Die "WTW" is van Stiebel is wat we doorgaans een ventilatie warmtepomp boiler noemen. Zijn inmiddels behoorlijk courant, hartstikke gewild (daardoor slecht leverbaar) en behoorlijk goed gesubsidieerd. Ik zou dus gewoon een nieuwe bestellen en op de plek van de oude hangen. Klinkt alsof je dan alleen de gaskraan nog maar dicht hoeft te draaien.
Beste Paul, de 8m3 gas gebruiken we voor het gasfornuis. In de toekomst willen we die vervangen voor elektrisch koken. Ik verwarm de benedenverdieping met een pelletkachel. Het liefst zou ik in nood de radiatoren in huis gewoon willen kunnen gebruiken. Maar ik weet niet hoe. Of zou je dat achterwege laten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:10
R.o.b. schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Het liefst zou ik in nood de radiatoren in huis gewoon willen kunnen gebruiken. Maar ik weet niet hoe. Of zou je dat achterwege laten ?
Welke nood?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

R.o.b. schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:53:
[...]
Het liefst zou ik in nood de radiatoren in huis gewoon willen kunnen gebruiken. Maar ik weet niet hoe. Of zou je dat achterwege laten ?
Maar je hebt al twee manieren om je huis te verwarmen; je warmtepompen en pelletkachel. Dat is al meer redundantie dan in een regulier woonhuis met CV, want daar heb je geen verwarming meer als er een gas- of elektriciteitsstoring is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1