Airco (L/L warmtepomp) - wat nu met de vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:32
Binnen nu en 2 of 3 maanden komt er hier beneden een airco unit ter vervanging van de verwarming (cv).
Dit betekent dat de vloerverwarming beneden (grotendeels) uit kan. Scheelt ook nog eens in de kWh kosten voor de pomp van de vloerverwarming.

Maar hier lees ik verschillende verhalen over : de 1 zegt dat dit lastig is omdat de pomp kan vastlopen. De ander zegt dat t niets uitmaakt. Kan je hier wat tegen doen? Misschien met tijdschakelaar 1x per week/maand/kwartaal/jaar de pomp even laten draaien oid?

[ Voor 3% gewijzigd door enzoronald op 25-08-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Mijn eerste vraag zou zijn, waarom je dit zou doen?

Je hebt al vloerverwarming. Niets makkelijker dan daar een L/W warmtepomp aan te hangen in combi met je vloerverwarming….

En de kWh die dat pompje verbruikt zal ook wel meevallen op het jaarverbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door TTommie op 25-08-2022 21:27 ]

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

TTommie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:26:
En de kWh die dat pompje verbruikt zal ook wel meevallen op het jaarverbruik.
Dat loopt nogal uiteen.. moderne DC pompen trekken inderdaad niet veel (zo'n 10 tot 20 Watt).

@enzoronald Ondanks dat het niet veel is staat het wel 24x7x365 aan. Als je hem helemaal niet meer gaat gebruiken kan je er een tijdschakelaar tussen zetten die hem iedere dag 5 min. even aanzet, dat doen die temperatuur gestuurde pompschakelaars ook.

Verder sluit ik mij wel bij @TTommie aan, waarom het meest comfortabele systeem (vloerverwarming) dat uitermate geschikt is voor ltv verruilen voor verwarmde lucht dat in alle opzichten het minst comfortabel is ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

TTommie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:26:
Mijn eerste vraag zou zijn, waarom je dit zou doen?
Lucht/lucht is gewoon goedkoper. Geld besparen is altijd leuk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

digifun schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Lucht/lucht is gewoon goedkoper. Geld besparen is altijd leuk.
Maar is dit geld besparen of “ pennywise pound foolish?”

Je kan een warmtepomp namelijk ook inzetten voor SWW. En dan ga je pas echt geld besparen.
Ja, het vraagt een grotere voor investering en zie maar iemand te vinden, maar dan ben je pas echt lekker bezig geld te besparen…..

Mr. T.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik verwarm nu al meerdere jaren met een lucht /lucht airco, de vloerverwarming gebruiken wij niet meer, het huis en de vloer is zeer goed geïsoleerd. Daarom werdt de vloerverwarming nooit echt warm toen wij nog geen airco hadden, nu wordt die niet echt koud als de vvw uitstaat.

De pomp laat ik in de winter altijd lopen, deze verbruikt maar 14 watt. Reden warmtespreiding om zo koude zones te voorkomen. Werkt perfect, zoals bij de pui wordt de vloer nooit echt koud.

Wij hadden L/L als tussenoplossing bedacht om uiteindelijk naar L/W te gaan maar daar zien wij vanaf gezien L/L buitengewoon goed bevalt in onze woning.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 25-08-2022 23:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

TTommie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:51:
[...]

Je kan een warmtepomp namelijk ook inzetten voor SWW. En dan ga je pas echt geld besparen.
Ja, het vraagt een grotere voor investering en zie maar iemand te vinden, maar dan ben je pas echt lekker bezig geld te besparen…..
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Lees dit topic maar eens goed door.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TTommie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:51:
[...]

Je kan ook gewoon een wp boiler naast je L/L aanschaffen ;) , gaan wij komende maanden ook doen, met de verwachte warmtetarieven voor de stadsverarming is er eindelijk een Businesscase

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik heb ook al 3 jaar een L/L en sinds 3 maanden vloerverwarming . Dit omdat we een nieuwe keuken en vloer krijgen, en dan kun je het best direct ook de radiatoren weghalen en vloerverwarming frezen.

Ik heb het vooral voor de toekomst. Als ik full-e zou gaan. In de tussentijd verwarm ik nog gewoon met de L/L.
Op hele koude dagen wil ik de vvw lichtelijk gebruiken als bijverwarming, puur voor comfort.

Wat ik met de verdeler heb gedaan, is deze achter een simpele wifi stekker gedaan. Middels de app laat ik 3 keer per week een paar uur die verdeler draaien, omdat ik ooit heb gehoord dat hij vast kan lopen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• enzoronald
Thanks voor de antwoorden iedereen 😄 l/l is inderdaad hele bewuste keus. Misschien een tussenoplossing, maar lees idd veel verhalen van mensen die niet meer anders willen.
Uiteindelijk een boiler en inductie koken en het gas is klaar. En dat voor een fractie van de kosten van een l/w pomp. Misschien iets inleveren op comfort zo wat ik hoor, maar dat weegt niet op tegen nu deze winter nog honderden euro’s te gaan besparen en daarna ook.
En bijkomend voordeel van l/l: koelen in de zomer 😄

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 17:05
Misschien een beetje off topic maar kan met een lucht/lucht pomp een benedenverdieping volledig in de winter warm gestookt te worden zonder gebruik te maken van centrale verwarming ?

(I know dit is kort door de bocht en hangt van veel zaken/factoren af maar enkele van jullie reacties posten dat dit kan dus ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de L/L warmte prima is. Veel mensen denken dat het "minder fijn is", maar krijg altijd complimenten bij mij thuis dat mensen het lekker warm vinden.

Koelen met de airco doen we vooral op de slaapkamer, en met deze benauwde dagen met 30+ graden ook wel eens beneden. Idd leuke meerwaarde. Met l/w koelen zet vaak geen zoden aan de dijk en je moet oppassen voor condensatie in je vloer.

Gewoon lekker met die l/l aan de slag gaan en ff een tijdschakelaar of wifi stekker (laatste vind ik makkelijker) achter je vvw verdeler hangen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
  • Nu online
Philtjens schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:26:
Misschien een beetje off topic maar kan met een lucht/lucht pomp een benedenverdieping volledig in de winter warm gestookt te worden zonder gebruik te maken van centrale verwarming ?

(I know dit is kort door de bocht en hangt van veel zaken/factoren af maar enkele van jullie reacties posten dat dit kan dus ?)
Zie andere topic dat al in de reacties is vermeld.

• enzoronald
Philtjens schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:26:

Zover ik begrijp kan dit zonder problemen. Zit alleen nog in de twijfel tussen 3,5kw of 5kw (45m2) maar die keus komt snel 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
enzoronald schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Zover ik begrijp kan dit zonder problemen. Zit alleen nog in de twijfel tussen 3,5kw of 5kw (45m2) maar die keus komt snel 😄
Bij redelijke isolatie is 3.5kw meer dan voldoende voor 45m2.
Een 3.5 MHI kan ook tot 4kw verwarmen.

Ervaring is dat installateurs over het algemeen een maat je groter (vaak te groot) adviseren

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 25-08-2022 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Dank je, ben ik van op de hoogte.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf ook een multisplit heb hangen op basis van 3 units.
Dit bevalt mij ook prima maar ik had het het persoonlijk anders gedaan als er hier al vloerverwarming had gelegen. En juist dat is al het geval bij de TS.

Tevens lees ik dat het maar om 1 unit van 3,5/4 gaat zijn. Daarmee ga je het lastig krijgen als het echt koud wordt. Zeker op de andere etages. En dan moet je alsnog de CV aanslingeren en wordt het toch een duurder grapje dan gehoopt.

Maar goed het een sluit het ander niet uit. Tevens heb ik geen idee van de isolatie van TS.

Maar goed, je kan ook stellen beter iets dan niets.

Wat ook een optie kan zijn is de nieuwe A buitenunit van Daikin. Deze kan zowel SWW als binnenunit aansturen.

Mr. T.

• enzoronald
TTommie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:49:
[...]

Dank je, ben ik van op de hoogte.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf ook een multisplit heb hangen op basis van 3 units.
Dit bevalt mij ook prima maar ik had het het persoonlijk anders gedaan als er hier al vloerverwarming had gelegen. En juist dat is al het geval bij de TS.

Tevens lees ik dat het maar om 1 unit van 3,5/4 gaat zijn. Daarmee ga je het lastig krijgen als het echt koud wordt. Zeker op de andere etages. En dan moet je alsnog de CV aanslingeren en wordt het toch een duurder grapje dan gehoopt.

Maar goed het een sluit het ander niet uit. Tevens heb ik geen idee van de isolatie van TS.

Maar goed, je kan ook stellen beter iets dan niets.

Wat ook een optie kan zijn is de nieuwe A buitenunit van Daikin. Deze kan zowel SWW als binnenunit aansturen.
Echt koud krijgen we t steeds minder gok ik zo en als het echt heel koud gaat worden, dan is 18 graden ook prima 😄 We verwarmen sowieso al alleen de beneden verdieping maar en boven alle radiatoren dicht en isolatie schijnt goed te zijn (huis uit 2000 met de juiste ramen etc.).

Dat van Daikan kende ik nog niet - ga ik me ook nog in verdiepen. Thanks !
Pagina: 1