Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• syith
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11 14:03
Dag tweakers,

Net als de rest van ons warme kikkerlandje wil ik graag van het gas af. Ten eerste om duurzaamheidsredenen, ten tweede om de hoge kosten. Mijn verwachting is dat Rusland nog even gasleverancier non-grata blijft, dat komt de terugverdientijd weer ten goede.

Wat is de situatie:
Momenteel wonen wij in een huis uit 2006. Balansventilatie (type c) en paneelradiatoren, aangestuurd met een CV-ketel uit datzelfde bouwjaar, 1760kwh teruglevering van de panelen. Geen idee hoe lang de cv-ketel nog mee kan, maar hij loopt tegen een vervangingstermijn aan. Afgelopen winter heb ik op 50 graden gestookt, dat ging prima. Het resulteerde in een jaarverbruik van 890m3 gas (138m2 woonoppervlak).

Wensen:
Een zo stil mogelijke buitenunit, liefst monoblock. Ik overweeg de Bosch Compress 7400i, inclusief boiler (190L).

Twijfels/vragen:
  • Plaatsing: wij hebben een plat dak, waar kan de buitenunit het beste staan? Het bovenste dak is houtbouw, ik ben een beetje bang voor resonantie. Het dak daaronder is beton. De erfgrens is echter op 2.4m afstand, nu kunnen wij goed met de buren maar een beetje jammer als de volgende er een probleem van maken.
  • Gezien het 's zomers aardig warm kan worden tegenwoordig, wil ik ook gaan koelen. Als ik Google kom ik alleen maar Jaga Strada Hybrid tegen, best een prijzige optie als ik alle radiatoren moet vervangen.
  • Moet ik echt voor WTW gaan of kan het ook zonder?
  • Welk vermogen moet ik nemen? 5kw lijkt voldoende, maar is gevoelsmatig heel weinig
Qua plaatsing dacht ik hier aan, dit is 2.4m van de erfgrens en ong. 4m. bij een raam van de buren vandaan. Wellicht dat de uitblaasrichting hier ook nog iets kan betekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGEAGlLaYCSxKEA-g8EAz-QVp8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ouJb7Fysn5t39K7psjjOHTxw.jpg?f=user_large

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
syith schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:58:
Twijfels/vragen:
  • Plaatsing: wij hebben een plat dak, waar kan de buitenunit het beste staan? Het bovenste dak is houtbouw, ik ben een beetje bang voor resonantie. Het dak daaronder is beton. De erfgrens is echter op 2.4m afstand, nu kunnen wij goed met de buren maar een beetje jammer als de volgende er een probleem van maken.
Sterker nog, je bent gewoon wettelijk verplicht om binnen de 40dB/45dB op erfgrens (gemeten op 1,5 meter hoogte) te blijven, dus het is wel handig om van te voren te weten of je binnen de marge blijft. Je moet dan rekening houden met reflectie, bijv. de wand waar de buitenunit vlak voor zou gaan staan.
Uitblaasrichting zal wel effect hebben, niet zozeer in de rekentool, maar misschien in de praktijk. Kan ik weinig over zeggen.
Daarnaast inderdaad goed om de buren op de hoogte te stellen van je plannen, dat vergroot de 'acceptatie'.

Ik heb snel zitten zoeken naar of er een opgave is van Bosch/Nefit van deze warmtepomp op maximaal vermogen, maar dat kon ik niet vinden. Maar dat, in combinatie met de WPAC tool van de overheid, geeft een indicatie of je "goed" zit.
De claim 33dB op 3 meter is leuk, maar houdt geen rekening met reflectie neem ik aan, zal gewoon in het open veld zijn.

Daarnaast, check op omgevingsloket of je vergunningplichtig bent, 'aanpassen bestaand bouwvolume'.
  • Moet ik echt voor WTW gaan of kan het ook zonder?
Je zegt dat je nu balansventillatie (type C) hebt maar bij mijn weten is balansventillatie type D (WTW).
Type C is natuurlijke aanvoer (roosters) en mechanische afvoer (te herkennen aan afvoer in WC/keuken/badkamer). Type D is ook mechanische aanvoer en door de WTW is dat aanvoer van 'warme lucht'.

WTW is niet nodig, maar als je WTW hebt heb je minder warmteverlies en zal je warmtebehoefte ook minder hoog zijn. Het ombouwen van type C naar type D is best ingrijpend vanwege de luchtkanalen.
Er zijn ook (warmtepomp)systemen om van de afgaande warme lucht van Type C de warmte terug te winnen. Of dat in jouw geval de beste oplossing is, hangt o.a. af van welk vermogen je nodig hebt.
  • Welk vermogen moet ik nemen? 5kw lijkt voldoende, maar is gevoelsmatig heel weinig
Op basis van je gasverbruik kan je dat inschatten, is 890 inclusief SWW? Check de koevlaas formule, er zijn ook nog andere rekentools beschikbaar.
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic 'hoeveel KW heb ik nodig'.

Tav 190L boiler, ik weet niet hoe je huishouden is samengesteld, maar als je met zijn 2en bent is dat nog wel te doen, maar met meer personen of regendouche/bad is dat wel wat krap bemeten.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:38
Veel mensen vinden dat warmtepompen vaak zo klein bemeten zijn. Ze vergelijken dat dan met CV ketels. Maar deze worden alleen gekozen op basis van de hoeveelheid douchewater die ze moeten kunnen leveren: CW3, 4, 5 of 6. Om bijv. 10 liter per minuut van 10 graden naar 40 graden te brengen kost heel veel vermogen.

Voor huisverwarming heeft bijna geen enkel huis meer dan 10 kW nodig. En als je je huis op temperatuur houdt dan hoeft je alleen het verlies maar te compenseren. Dan is minder dan 5 kW vaak meer dan genoeg. En dat is precies wat een warmtepomp graag doet: rustig en langzaam, continu dat verlies compenseren. Dan is het een efficiënte en zuinig manier van verwarmen.

• syith
blackd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Sterker nog, je bent gewoon wettelijk verplicht om binnen de 40dB/45dB op erfgrens (gemeten op 1,5 meter hoogte) te blijven, dus het is wel handig om van te voren te weten of je binnen de marge blijft. Je moet dan rekening houden met reflectie, bijv. de wand waar de buitenunit vlak voor zou gaan staan.
Uitblaasrichting zal wel effect hebben, niet zozeer in de rekentool, maar misschien in de praktijk. Kan ik weinig over zeggen.
Daarnaast inderdaad goed om de buren op de hoogte te stellen van je plannen, dat vergroot de 'acceptatie'.
Tsja, qua geluid is het nogal lastig met rijtjeswoningen. Ik zou hem ook aan de schoorsteen op de bovenste verdieping op kunnen hangen (is 94 hoog, 120 breed), echter is een monoblock dusdanig groot dat het echt ontsiert.
Je zegt dat je nu balansventillatie (type C) hebt maar bij mijn weten is balansventillatie type D (WTW).
Type C is natuurlijke aanvoer (roosters) en mechanische afvoer (te herkennen aan afvoer in WC/keuken/badkamer). Type D is ook mechanische aanvoer en door de WTW is dat aanvoer van 'warme lucht'.

WTW is niet nodig, maar als je WTW hebt heb je minder warmteverlies en zal je warmtebehoefte ook minder hoog zijn.
Ik heb inderdaad type c (natuurlijke aanvoer, mechanische afvoer), echter staan die rooster niet altijd wagenwijd open in de winter. Ik ben blij dat jij mijn vermoeden ook bevestigt dat het terugwinnen van die warmte niet de investering waard is.
Op basis van je gasverbruik kan je dat inschatten, is 890 inclusief SWW? Check de koevlaas formule, er zijn ook nog andere rekentools beschikbaar.
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic 'hoeveel KW heb ik nodig'.
Inclusief SWW, dat is maandelijks ~23m3. We douchen niet bijzonder lang, we zijn (straks) met z'n vieren thuis.

Ik twijfel nog wel of ik all-electric moet gaan (met een flinke investering, ook in nieuwe Jaga Hybrid radiatoren die kunnen koelen) of eenvoudig een Elga Ace laat installeren à netto €2600. De cv ketel is nog niet helemaal afgeschreven en kan ik intussen nog sparen voor een all-electric installatie. Hopelijk is de stand van de techniek dan ook verder en is er wellicht met een veel kleinere/stillere monoblock oplossing hetzelfde te bereiken.

• syith
Coolmint schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:21:
Veel mensen vinden dat warmtepompen vaak zo klein bemeten zijn. Ze vergelijken dat dan met CV ketels. Maar deze worden alleen gekozen op basis van de hoeveelheid douchewater die ze moeten kunnen leveren: CW3, 4, 5 of 6. Om bijv. 10 liter per minuut van 10 graden naar 40 graden te brengen kost heel veel vermogen.

Voor huisverwarming heeft bijna geen enkel huis meer dan 10 kW nodig. En als je je huis op temperatuur houdt dan hoeft je alleen het verlies maar te compenseren. Dan is minder dan 5 kW vaak meer dan genoeg. En dat is precies wat een warmtepomp graag doet: rustig en langzaam, continu dat verlies compenseren. Dan is het een efficiënte en zuinig manier van verwarmen.
Een installatie voor komende winter wordt nog vrij ambitieus als ik de offertes moet geloven, ik kan dan intussen kijken hoe laag ik kan gaan met de cv om te kijken of het huis met 40 graden aanvoer ook nog warm kan blijven (met de bestaande radiatoren).

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@syith je kan de warmte die met je huidige ventilatiesysteem type C wel terugwinnen, met een ventilatiewarmtepomp(boiler) maar of dat voor jouw situatie het beste is kan ik moeilijk inschatten.

Wat ik wilde zeggen is, wtw is geen must, maar natuurlijk alle kleine beetjes helpen wel. Een type c ombouwen naar d lijkt me echter weer best ingrijpend.

En mee eens, voor de winter nog een warmtepomp installeren is bijzonder ambitieus.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1