Isolatiemateriaal bitumen shingles dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schenk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-04-2025
Beste tweakers, na weken research dacht ik dat ik eruit was. Ik ging mijn bitumen(asphalt?) shingles dak isoleren met pir 10cm platen. Ik had gemaild met een webshop en deze gaven aan dat dit de beste optie was. Ik wilde gaan bestellen, ik dacht toch nog even bellen om te dubbel checken en daar gaf dezelfde webshop aan de telefoon aan dat je bij een bitumen shingles dak juist geen pir moet gebruiken. Ik moest dus verder zoeken naar een damp open materiaal.

Mijn vraag is dus, hoe kun je nu het beste een helend vliering dak met shingles isoleren

Er is geen luchtspouw het is van dat shingle spul op underpayment. glaswol gebruiken? Dat zie ik dan weer op aluminum folie zitten, dat is dan toch dampdicht?
Ik heb zo’n 25 cm tot het underlayment en 18cm tot de horizontale balken tussen de verticale balken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM6T698EVeEatL8YdB9twqb3oYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohE8r2a9UH59myVexJdWRBgC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0WOsQ2EqhIAN9cdjuzXzc-tYxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0v6WdDu2x9MlNIG7iYpM80c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXSqIUfLnq7M4U8ROLX8qR_WyOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIOQhSFO6R1cO26xP3RG42tM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1ODgooNAyKZ912x5EKW4FGveyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVQQ6na0XTwEnlVnQuEAgMMb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D6XjRDZg32UJL0maqCfuDFvM4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmLLDs75Wt86IBqVXBR6cyBt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZk4sqNgxl7N9qyPDg9bJAnrwFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRL8mNNyv9Fj6k6mxooqAa8p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door schenk op 25-08-2022 20:13 ]

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:21
Er is een heel topic over het isoleren van je dak.
Of het nu shingles zijn of een reeds aan de buitenkant geïsoleerd dak, in beide gevallen is het dan dus dampdicht aan de buitenkant. Als je de binnenkant dan wilt gaan isoleren zul je extra aandacht moeten besteden aan een dampwering aan de binnenkant.
M.i. kun je met zowel PIR als wol isoleren, als je het aan de binnenkant maar dampdicht afwerkt (dus pir dubbel alu en naden allemaal aftappen, of met wol en daarna nog een folie aanbrengen)

Je kunt in Ukabus de verschillende situaties nabootsen. Zie ook daarvoor ander topic.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:10
Waar vind ik het bovenstaand benoemde topic?

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:55
Hier: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
(Woon)Zolder dak isoleren.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pentaw1nz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:05:
Er is een heel topic over het isoleren van je dak.
Of het nu shingles zijn of een reeds aan de buitenkant geïsoleerd dak, in beide gevallen is het dan dus dampdicht aan de buitenkant. Als je de binnenkant dan wilt gaan isoleren zul je extra aandacht moeten besteden aan een dampwering aan de binnenkant.
M.i. kun je met zowel PIR als wol isoleren, als je het aan de binnenkant maar dampdicht afwerkt (dus pir dubbel alu en naden allemaal aftappen, of met wol en daarna nog een folie aanbrengen)

Je kunt in Ukabus de verschillende situaties nabootsen. Zie ook daarvoor ander topic.
nee, als je de buitenkant als dampdicht beschouwd kan je de binnenkant niet dampdicht afwerken. hoe goed je ook plakt en kit er gaat vocht in komen en dat kan niet snelgenoeg meer weg. (ik zie met enige regelmaat de aftermat van zogenaamd dampdicht getaped gefreubel van een jaar of 10 -15 geleden, daar gaat TS niet blij van worden)

het idee is naast dampwering ook een weg te hebben om vocht af te voeren, vroeger deden we dat door ventilatie, tegenwoordig meestal een klimaatfolie (wat dus niet dampdicht is)

• schenk
Dank allen voor de antwoorden. Het is verbazingwekkend moeilijk om informatie te vinden over shingle daken of dampdichte daken.
twain4me schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

nee, als je de buitenkant als dampdicht beschouwd kan je de binnenkant niet dampdicht afwerken. hoe goed je ook plakt en kit er gaat vocht in komen en dat kan niet snelgenoeg meer weg. (ik zie met enige regelmaat de aftermat van zogenaamd dampdicht getaped gefreubel van een jaar of 10 -15 geleden, daar gaat TS niet blij van worden)

het idee is naast dampwering ook een weg te hebben om vocht af te voeren, vroeger deden we dat door ventilatie, tegenwoordig meestal een klimaatfolie (wat dus niet dampdicht is)
Het is een huis van voor 1900 met een houten dak constructie. U zou dus glaswol + gips aanraden?
of moet ik op zoek naar hardschuim platen zonder alu? ik heb echt geen idee. Ik wil dus inderdaad de lange termijn problemen ondervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door schenk op 28-08-2022 18:56 ]

• schenk
met PIR krijg ik overigens wel een hele goede droogtijds indicatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlO-1ng533ZdIdDKgtqde7xaYec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MhmIWnbEbTrcegD8HCDA0ts.jpg?f=fotoalbum_large

de glaswol laag heb ik erin gezet om de lucht tussen de horizontale balkjes dicht te zetten. ik wil dus direct tegen het underlayment dat spul om geen stilstaande lucht te hebben, daar waar dan de horizontale balkjes zitten daar is het glaswol ingedrukt door de pir plaat die daar tegenaan drukt.
zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXyR14X3BKaI2iukvhuiR6euaJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJUgPrltaujSHmTQifpkbVS2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door schenk op 28-08-2022 13:44 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:12
van binnen naar buiten:

klimaatfolie
dampopen isolatiemateriaal, bv glaswol, houtvezel, vlas, allen zonder cachering of iets erop.
dakbeschot
shingles.

Andere oplossingen zijn riskant en leveren op de lange termijn kans op rottend dakbeschot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Nu online

twain4me

schenk schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:33:
Dank allen voor de antwoorden. Het is verbazingwekkend moeilijk om informatie te vinden over shingle daken of dampdichte daken.

[...]

Het is een huis van voor 1900 met een houten dak constructie. U zou dus glaswol + gips aanraden?
of moet ik op zoek naar hardschuim platen zonder alu? ik heb echt geen idee. Ik ben bang dat een gemiddelde aannemer er gewoon pir tegenaan plaatst en klaar is. Maar ik wil dus inderdaad de lange termijn problemen ondervangen.
doe dan de opbouw die @No Hands zegt :) door je vele houten balkjes werkt een mineralewol achtige oplossing ook helemaal niet slecht omdat hout werkt (en een oud schuin dak doorgaans al helemaal niet echt stil staat) harde plaat moet je purren wat langzaam vergaat, wol achtige producten bewegen gewoon mee en blijven dat gerust 30 jaar doen. veder wel goed vast zetten zodat het niet gaat inzakken bv vlas kan je vastnieten. bij bv glaswol zal je een andere oplossing moeten verzinnen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-08-2022 16:01 ]

• H-W
  • Nu online

H-W

Dit schreef ik in een ander topic, en helaas, zo is het en niet anders!
H-W schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:15:
... Een dak met singles dient altijd goed geventileerd te worden. Lees svp het artikel via onderstaande link voor je eraan begint.
https://www.vebidak.nl/si...0daken_Arno%20Bron(1).pdf
Dus geen gedoe met klimaatfolie, een shingles dak kan je perfect isoleren met dampdichte isolatie zoals PIR, maar je zal de constructie goed moeten ventileren.

• schenk
ja maar goed ventileren is niet zo eenvoudig in deze situatie, hoe zou je dat aanpakken dan?

• No Hands
  • Laatst online: 20:12
H-W schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:41:

[...]

Dus geen gedoe met klimaatfolie, een shingles dak kan je perfect isoleren met dampdichte isolatie zoals PIR, maar je zal de constructie goed moeten ventileren.
Ik ben niet onder de indruk van dat artikel, nergens kan ik daaruit opmaken dat de aanpak met klimaatfolie niet werkt. Je dak blijft immers geventileerd omdat klimaatfolie vocht uit de constructie laat.
Het is bij een reeds bestaande woning niet realistisch om er constructie van te maken zoals in dit artikel wordt voorgesteld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• H-W
  • Nu online

H-W

Dat ben ik dan niet met je eens @No Hands , en ik heb dit in de praktijk ook al diverse keren meegemaakt (ik werk al 15 jaar in de dakbedekkings- en isolatiesector) dat de manier van aanbrengen met folies (om het even of het nu dampremmend of klimaatfolie was) tot enorme vochtproblemen leidde. Zelfs zo erg dat er enorme hoeveelheden water in de constructie zaten, de folie leek wel een zeil van een marktkraam na een stevige regenbui ... die mensen waren toen ook niet heel blij dat ik ze ging uitleggen dat de (net nieuwgebouwde) constructie niet klopte. En als zelfs de branchevereniging dit aangeeft, dan betekent dit in mijn ogen wel wat. Ook grote fabrikanten van dakshingels (bijvoorbeeld IKO) geven aan dat je een geïsoleerd shingles dak alleen zo kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door H-W op 28-08-2022 20:40 ]

• twain4me
  • Nu online

twain4me

H-W schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:41:

[...]

wat maakt shingles anders dan zink of vol bitume?

Er zijn grote verschillen in de type folies, dus het is zeker niet om het even wat er onder zat. ik heb persoonlijk nog geen probleem dak gezien met klimaatfolie (nu bestaat het nog niet vreselijk lang, maar wel lang genoeg om zijn kop op te steken. uiteraard zegt het niet alles dat ik het niet heb gezien, maar best wel iets, ik doe namelijk niet anders dan oud bouw renoveren en dan strippen "we" altijd het gehele pand /blok of zelfs straat en kan je mooi alle ellende en bouwfouten van vorige eigenaren/bewoners tegen. wat ik wel tegen kom is zogenaamd dampdicht geplakt dampdichtefolies (of vuilniszakken :+ ) en dat dan bij een dampdicht dak zoals zink. en dan kom je wel eens zakken water tegen terwijl het dak niet lek is, dat klopt.

Ventileren is van oudsher de methode maar inmiddels niet meer de enige oplossing. de bouw is vreselijk conservatief en veranderingen duren jaren, eerst zien dan geloven. Het feit dat de oplossing in dit 6 jaar oude stuk ook niet wordt genoemd zegt best veel. ik heb er zelf ook wel even over gedaan voordat ik mijn eerste detail maakte zonder ventilatie en klimaatfolie wilde gebruiken omdat ik de werking gewoon niet begreep. (en de fabrikanten een beetje geheimzinnig deden als je vragen stelde)

een ventilatiespouw heeft trouwens wel het voordeel dat warmte weg geventileerd kan worden voordat het binnen komt.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-08-2022 21:05 ]

• schenk
er blijkt toch geen eenduidig antwoord voor dit soort daken, dat is dus ook waar ik zelf tegen liep. Maar wat is nu wijsheid? H-W wat zou u doen in mijn situatie? Kunt u praktisch aan geven wat uw werkwijze zou zijn voor het isoleren van een klein zolder kamertje?

zou het misschien wat zijn om aan de buitenkant 2 ventilatie kapjes te plaatsen? of is dat teveel risico dat er regen inwaait?
Pagina: 1