Infrarood als bijverwarming met huidige gasprijzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-03 22:51
Ons energiecontract loopt af in oktober. We willen een mobiel Ir paneel aanschaffen voor op de studiekamer. Google geeft wel tips over aanschaf enzo maar veel info komt van leveranciers en milieucentraal heeft vooral algemeenheden. Wie weet een onafhankelijke site met actuele tips (irt huidige energieprijzen)?
Is er hier een specifiek forumdraadje wat ik over het hoofd heb gezien?

En ik vrees dat als we zo'n paneel hebben we het uiteindelijk toch vaker gaan gebruiken. 🙂 Wie heeft ervaring daarmee?

Alle reacties

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-06 16:39
heb je zonnepanelen? IR is ideaal voor kleine ruimtes en een korte tijd. Maar de COP is gewoon 1.

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:07
Ik heb een simpele elektrische kachel voor de studie ruimte en dat is al een hele verbetering tov ook de woonkamer verwarmen omdat daar de thermostaat hangt.
A. Het is aangenamer want sneller directe warmte
B. Voordeliger omdat ik niet andere delen van het huis ook verwarm. Woonkamer met open keuken verbinding en open trap naar boven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
Ik zag laatst een interessante, volgens mij onafhankelijke site: Ervaringen infraroodverwarming

:+

[ Voor 12% gewijzigd door jurjen_g op 25-08-2022 18:29 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
Je woonkamer stopt niet met het verliezen van warmte terwijl je COP1 elektrisch je studeerkamer verwarmd.

Wil je s'avonds een warme woonkamer dan moet je CV extra hard aan het werk om het verlies gedurende de dag in te halen

Gezamelijk kan dit best eens meer geld kosten, want warmte uit duur gas kost minder dan warmte uit nog veel duurdere stroom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ronald schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:48:
Je woonkamer stopt niet met het verliezen van warmte terwijl je COP1 elektrisch je studeerkamer verwarmd.

Wil je s'avonds een warme woonkamer dan moet je CV extra hard aan het werk om het verlies gedurende de dag in te halen

Gezamelijk kan dit best eens meer geld kosten, want warmte uit duur gas kost minder dan warmte uit nog veel duurdere stroom.
Tenzij je je pv overschot wil affakkelen in een studeerkamer en een contractuele tlv hebt van 8 cent en een houtkachel in de woonkamer. Verder mee eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Workum op 25-08-2022 19:04 ]

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-03 22:51
Extra info: Beiden werken we veel thuis. We kunnen in de winter gewoon in de huiskamer gaan zitten maar 'zoom' toch liever niet.
Wij hebben geen klok thermostaat, gewoon handmatig aan/uit.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:24
Hangt van de grootte van je huis af en hoe goed alles geïsoleerd is.

Maar voor een ruimte waar je meerdere uren in doorbrengt zou ik die gewoon met de normale verwarming laten meegaan. Gas is nog steeds goedkoper dan Cop 1 langdurig electrisch verwarmen.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-06 16:39
snoef schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:28:
Extra info: Beiden werken we veel thuis. We kunnen in de winter gewoon in de huiskamer gaan zitten maar 'zoom' toch liever niet.
Wij hebben geen klok thermostaat, gewoon handmatig aan/uit.
voor alleen een zoom van 30/60 min is het wel een mooie oplossing.

https://www.groenehoedduu...infrarood-verwarming.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:28
Pro-tip: ga voor jezelf verwarmen ipv de ruimte om serieus op verwarmen te besparen. Dit werkt uiteraard het best als je alleen bent of in elk geval geen kinderen (thuis) hebt.

Koop een elektrisch verwarmde knuffeldeken met een paar standen. Verkrijgbaar bij Blokker & co. Dan is het hooguit tientallen Watts en kom je de winter op de bank warm door. En op je bureaustoel vast ook wel. Er bestaan ook verwarmde muismatten en zelfs toetsenborden/placemats. IR werkt voor deze case niet optimaal, je hebt bv. warme benen of hoofd maar de rest nog steeds koud.

Als de verwarming toch aan moet voor huisgenoten, is dat efficiënter dan elektrisch verwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 25-08-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_HUt
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
-

[ Voor 99% gewijzigd door Jordy_HUt op 29-08-2022 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
Voor op een plek waar je lange tijd stil zit werkt het prima.

Een paneeltje onder het bureau hangen werkt het beste en zijn super zuinig, in praktijk gemiddeld 40-50 watt verbruik, en op een hoge stand is niet prettig gezien de hoeveelheid warmte er dan vanaf komt.

https://www.bol.com/nl/nl...-bureau/9200000075249184/

Mobiele panelen of aan de wand verbruiken zo 300-400 watt als je dat zoekt, komt doordat je daar verder van af zit.

Begin niet aan panelen aan het dak want die werken voor geen meter en vooral niet als je iemand bent met gevoelige huid want dan voelt het aan als een zonverbranding en ik hoor mensen wel eens hoofdpijn zeggen, ook moeten ze behoorlijk hard stralen wil je iets voelen, het verbruik is zo 600+Watt.

Een IR paneel kun je maximaal 2c de ruimtetemp verlagen daarna wordt het onprettig.
Oplossingen als petroleum kachels niet aan beginnen, ze vertellen er niet bij dat je de ruimte zeer goed moet ventileren want zo gezond zijn die dingen niet, het blijft een open verbranding in huis.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2022 08:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_HUt
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
-

[ Voor 121% gewijzigd door Jordy_HUt op 29-08-2022 06:58 ]

Pagina: 1