Interne harde schijf gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stijnvdlippe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik ben op zoek naar een interne harde schijf van 4TB voor in mijn (game) setup, voor het opslaan van films, TV series, en overige media. IK wil graag 4TB zodat ik in ieder geval genoeg ruimte heb voor de toekomst. De media wordt af en toe gebruikt en staat momenteel op een NVMe SSD wat nogal zonde is van de snelle opslagruimte.

Ik ben begonnen met dit lijstje https://tweakers.net/inte...bB0P2I5WtyI6EowWMLvZO_9Dw
en heb allerlei fora al doorzocht voor advies maar weet ondertussen niet zo goed wat handig is.

Bijvoorbeeld, de WD Red Plus komt goed uit de reviews, maar is bedoelt als NAS-schijf, terwijl mijn doeleinde niet een NAS is. Is dit dan nog steeds aan te raden, aangezien de schijf vaker aan en uit gaat in mijn setup dan in een NAS?

Als het niet aan te raden is een NAS schijf te gebruiken in een normale setup, dan zou ik voor de WD Blue kunnen kiezen, maar dit is een SMR schijf, en dit is volgens mij ook niet ideaal. Zou het voor mijn doeleinde een probleem zijn? Ik moet natuurlijk wel een keer mijn data overzetten op de schijf, en dan kunnen mogelijk de schrijfsnelheden zo erg inkakken dat het eeuwen duurt voordat de data erop staat.

De WD Red Plus hierboven is dan wel weer CMR (in tegenstelling tot een WD Red)

Kortom, kan iemand mij advies geven over een schijf voor in een game setup?

Wat is je budget?
+/- 100 euro.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

nadelen NAS schijf als 2e schijf in desktop?

Let wel dat je nu ook schijven hebt geselecteerd met 5400rpm, dat zijn niet de snelste. Wellicht moet je je zoektocht aanpassen naar 7200rpm schijven. Als snelheid geen vereiste is, dan zou je kunnen kiezen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsCBZAEV2JPe_CmUWkuBWfkkD3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bv9Xg0txLejZzYg9oqBIs9ex.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Microkid op 25-08-2022 17:27 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:40
Een voordeel van een 7200rpm schijf is dat die 20% sneller is dan een 5400rpm schijf, maar het grote nadeel is dat een 7200rpm schijf niet zo stil is als een 5400rpm schijf. De extra snelheid mis je niet. Zeker niet in vergelijking met een ssd.

SMR is een prima energie-efficiënte techniek zolang het maar niet in een RAID array wordt gebruikt of als er continue schijfacties plaatsvinden.

De pricewatch: WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB is een lekker stille schijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 25-08-2022 17:49 ]

• stijnvdlippe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-11-2025
Dank voor het advies allen. Ik denk inderdaad dat snelheid geen probleem gaat zijn. Zo vaak zal er niet data geschreven worden, en de leessnelheden zullen nooit een probleem worden als ik gewoon een filmpje wil kijken neem ik aan.

Mijn oog valt nu dus op de schijf die Djarune adviseert, vanwege het draadje dat Microkid linkte over NAS schijven, en de reviews van de WD Blue tov de Toshiba schijven.

Er bestaat trouwens ook een CMR versie van de WD Blue 4TB zie ik nu, maar wordt maar op weinig plekken verkocht https://tweakers.net/pric...mb-cache-5400rpm-4tb.html

[ Voor 21% gewijzigd door stijnvdlippe op 25-08-2022 19:35 ]