Toon posts:

Capaciteit omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• hrek
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-02 19:47
Beste Tweakers

Al jaren niet actief deelgenomen aan het forum. Ik moest zelfs een nieuw account aanmaken. Bij de aanschaf van zonnepanelen kamp ik met deze vraag. Welk vermogen omvormer is raadzaam voor een geofferrde installatie?

Even uitleggen. Ik heb van enkele ontvangen offertes het meeste gevoel voor een bepaalde opstelling. Gaat om een opstelling met 6 PhonoSolar mono white cello panelen van 380wp op de zuidzijde van een vrij vlak dak (een zadeldak met een hoek van circa 30 graden) en 10 PhonoSolar panelen van 415w op de oostzijde met eenzelfde hellingshoek. Even snel rekenend dus 6.430WP en die gaat in een seriële opstelling met 2 strings. Technisch kunnen panelen met een verschillend vermogen gebruikt worden. Juist vanwege de twee strings, zo is mij gemeld. Ben zelf verre van technisch onderlegd maar dat lijkt mij plausibel.

Ik twijfel over de aangeboden omvormer. Er is een Goodwe 3600 D-NS omvormer geoffreerd. Hier raak ik het spoor bijster. Zie ook hieronder. Is voor zo’n installatie / vermogen een omvormer GW 3600D-NS voldoende? De zon schijnt uiteraard eerst vooral op de oostzijde en later op de dag neemt de zuidzijde het over en zal er steeds minder vermogen aan de oostzijde opgewekt worden. Speelt ook het ‘spanningsbereik vol vermogen’ een rol?

Of is een wat zwaardere omvormer in deze opstelling toch raadzaam? Ik lees echter ook over ‘onderdimensionering’ en dat overcapaciteit averechts zou kunnen werken.

Ik hoop dat er iemand is met de technische achtergrond die hierover iets zinvols kan vertellen. Bij voorbaat zeer hartelijke dank daarvoor!

Alle reacties

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-02 17:37
Voer het even in op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Wat krijg je dan?

• alwind
Als ik snel kijk krijg je er in de meest optimale maand max 5460 Watt uit. Dat is wel echt meer dan 3600/4680.

Een maat groter zou passender zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Niet uitvoeren met een 3,6kW !!! Dat is echt veel te licht: 4% aftopverlies.

5kW is gepast. Zelfs dan 0,2% aftop.

Ik ben geen fan van 5kW op 1 fase vanwege netspanningproblematiek, maar met 6 panelen is 3 fase een lastig verhaal. Zorg dat de omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast komt met zware kabel, 6mm² AC

Passen er echt niet 8 op Zuid? Dan wordt een 6kW 3 fase omvormer gepast.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• hrek
Beste Alwind en Ronald, super bedankt voor jullie input. Het bevestigt mijn gevoel dat het met de capaciteit van die geoffreerde omvormer niet pluis is.

Wat betreft de panelen aan de zuidzijde, daar passen er 6 op van 102 cm breed. Meer plek is er niet.

Als Ronald zegt dat je eerder een 5kw zou moeten hebben, bedoel je dan een max. uitgangsspanning van 5000W? In bovenstaande tabel van Goodwe dus het type GW5000? Of zit is dat type GW4200 dan afdoende? Sorry voor de noob vraag maar ik ga mij niet, ten onrechte, slim voordoen als ik het niet helemaal begrijp.

Het 1-fase of 3-fase verhaal is sowieso nieuw voor mij. Hoe nuttig is dit forum in het algemeen en jullie input in het bijzonder ! Ik meen dat ik in mijn woning van 1997 nog net een 1-fase installatie heb. Verhogen naar 3-fase lijkt te doen. Kost een paar honderd euro, zie ik zojuist.

Wat is het probleem om met 6 panelen (ik heb er toch 16?) een 1-fase omvormer te hebben? Of proef ik uit vooral de opmerking van Ronald dat het op piektijden op te laden vermogen van dik in de 5000w en (dus) een sterkere omvormer (die GW5000?) eigenlijk al vragen om een 3-fase aansluiting?

• Ronald
  • Nu online
@hrek ik heb liever dat je vraagt en vraagt, domme vragen bestaan niet, domme keuzes omdat je niet gevraagd heb wel.

Nu even geen tijd inhoudelijk te reageren, tag me als ik het vanavond vergeet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hrek schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:04:
Als Ronald zegt dat je eerder een 5kw zou moeten hebben, bedoel je dan een max. uitgangsspanning van 5000W? In bovenstaande tabel van Goodwe dus het type GW5000? Of zit is dat type GW4200 dan afdoende? Sorry voor de noob vraag maar ik ga mij niet, ten onrechte, slim voordoen als ik het niet helemaal begrijp.
Volgens mij bedoelt Ronald GW5000 aangezien hij het over kW heeft en niet over Wp. Het aantal kW is het vermogen wat de omvormer maximaal kan leveren, dat hangt af van hoeveel wattpiek (Wp) er op het dak ligt, met welke orientatie.
Het 1-fase of 3-fase verhaal is sowieso nieuw voor mij. Hoe nuttig is dit forum in het algemeen en jullie input in het bijzonder ! Ik meen dat ik in mijn woning van 1997 nog net een 1-fase installatie heb. Verhogen naar 3-fase lijkt te doen. Kost een paar honderd euro, zie ik zojuist.
Zeker het overwegen waard. Hou dan wel rekening met evt aanpassingen meterkast naar 3 fase, daar komen ook nog kosten bij.
Wat is het probleem om met 6 panelen (ik heb er toch 16?) een 1-fase omvormer te hebben? Of proef ik uit vooral de opmerking van Ronald dat het op piektijden op te laden vermogen van dik in de 5000w en (dus) een sterkere omvormer (die GW5000?) eigenlijk al vragen om een 3-fase aansluiting?
Een omvormer drijft de spanning op zodat dit direct in het huis gebruikt kan worden en ook teruggeleverd kan worden naar het net. Hoe hoger het vermogen wat je afgeeft, hoe hoger de spanning in jouw installatie (eea ook afhankelijk van de bekabeling). Zoals je misschien weet schakelen omvormers bij 253V netspanning af, anders zou je boven de 10% marge van 230V komen en kan je apparaten beschadigen.

Als je een omvormer van 5kW hebt, en je kijkt in de datasheet naar de max output current (A) dan komt dat op 22A neer. Ga je dat in 1 fase invoeden, drijf je de spanning hoog op. Als je een 3 fase omvormer hebt, verdeel je het aantal ampere over de drie fase, dus 7-8A per fase. Dat is behoorlijk lager, dit leidt tot minder hoge spanning en zal het net minder belasten.
Heb jij veel PV in de buurt, zal er een hogere netspanning zijn op zonnige dagen, dan loop je met een 1 fase omvormer met 22A invoeding meer kans op afschakelen dan met een 3 fase omvormer die 8A per fase gaat invoeden.

Die opmerking 6 panelen komt denk ik door de 6 panelen orientatie zuid en opstartspanning die nodig is voor het laten werken van de omvormer. Sommige 3 fase omvormers hebben een hogere opstartspanning en dan is een laag aantal panelen problematisch.

@Ronald correct me if I'm wrong ;)

• Ronald
  • Nu online
@blackd mindere mate opstart, iets meer schaduw beheer

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De GW5000T-DS heeft volgens mij nog wat voordeligere parameters dan de GW5000D-NS:
bijvoorbeeld hoger max. Imp 13 A vs 11 A, snellere Shadow Scan?
(Tenminste als ik de datasheets van 8 mei 2021 en 27 januari 2022 bekijk waar beide in staan)

De opstartspanning is met 6 panelen eigenlijk geen probleem
tenminste als de panelen een relatief hoge Voc (en Vmpp) hebben
Met 6 Jinko JKM380M-6RL-B (Voc= 44,22V; Vmpp = 36,9V) in string1
op zuid! (166°/45°) startte mijn GW5000D-NS
vanochtend ca. 5 minuten voor zonsopgang met een V"oc" = 210,6 V -> 230,7 V,
maar het duurde natuurlijk nog tot ca. 7 uur voordat de string belastbaar was (klik-klak)
en ca. 50 W leverde (Vmpp = 213 V initiëel - gaat later nog iets naar 223 V omhoog als de zon er echt op staat om tegen 13:40 het minimum van ca. 195 V te bereiken (lekker warme panelen)
Plaatje ter illustratie:

[Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 25-08-2022 21:11]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• hrek
Dank weer voor de input! Heb nu en vanavond wegens buitenshuis bezigheden geen gelegenheid om het inhoudelijk te bekijken en vooral ook te begrijpen. Dat wordt dus morgen (vrijdag) en eerder morgenavond dan morgenmiddag.

• Ronald
  • Nu online
Onder voorbehoud van exacte typen Phono panelen - Ik heb deze datasheets voor de Phono Twinplus 380 en Phono Twinplus 415

Beide panelen zitten onder Impp 11A, dus beide modellen van de Goodwe 5000W zijn oké voor deze panelen.

De reden dat ik in dit geval zowaar geen 3 fase aanraad is schaduwbeheer: Datasheet Goodwe 5KDT

De 6 Phono 380 doen slechts 30V Vmpp - dus een STC string spanning van 180V. Dat is de ondergrens van het Mpp bereik (180V+) en maar net boven de 160V start spanning. Mochten de panelen heet worden dan zou de spanning wel eens onder de 160V kunne gaan... Een slechte combinatie dus.

De reden dat ik normaal geen 5kW 1 fase aanraad is de netspanning-gerelateerde teruglever problematiek.
Wapen je hier zo goed mogelijk tegen door het advies dikke korte kabel te volgen. Zodra je buren afschakelen voor dat jij het doet zit je goed ;-) Lekker sociaal, hadden zij maar net zo slim als jij moeten zijn

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@hrek heb je (lucht)foto's van de daken en/of een legplan?
Voor een compleet advies zou je nog even de ontbrekende gegevens kunnen aanvullen, zie het template in Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Je vind voor de D-NS serie verschillende technische data (afhankelijk van het bouwjaar/revisie?)
De opstartspanning is 120V voor de wat oudere modellen (<2020?) en 80V voor de nieuwere uitvoeringen van de 3600, 4200, 5000 en de 6000D-NS (>2021?). - Tenminste staat dit in twee technische beschrijvingen welke ik heb.

Technische data van 27-01-2022 (de nieuwste?):
De Vmppt range bij nominaal vermogen is bij de
GW5000D-NS 240-550V en bij de GW5000T-DS 200-550V
bij kleinere vermogens wordt de range naar beneden groter
tot uiteindelijk 80 - 550V voor beide typen.

[Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 25-08-2022 21:02]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Nu online
@dunklefaser 120V is geen probleem voor 6x30 STC ;-)
Zo hard gaat de spanning met hitte ook weer niet onderuit.

• hrek
Beste adviseurs, ik ga kijken of ik de 'aangeboden' datasheets kan vinden in mijn thuis e-mail.

• hrek
Beste allen, veel informatie om te absorberen. Waar sta ik nu? De omvormer neigt inmiddels naar de 5000D-NS. Daarmee haal ik bij perfecte omstandigheden niet alles uit de panelen met 6430wp. Volgens de pvcalc tool komt het maximale 'clear sky vermogen' richting 5600w uit. Daar ga ik dan wat op missen (geen idee hoeveel) Maar dat is vermoedelijk te overzien en ook geen reden om twee panelen minder te nemen aan de oostzijde. Met de 500D-NS omvormer zit het zo begrijp ik nog net aan het veilige maximum voor een 1-fase aansluiting.

Heb het van de aanbieder ontvangen datasheet van de omvormer bekeken. Zie mijn eerste post. Eigenlijk de vraag of dat al achterhaalde informatie is (dank Dunklefaser). Een nieuwere datasheet van Goodwe:

Of het nu 80v of 120v opstartspanning is, dat hoeft dus voor de 6 panelen zuidzijde geen majeur probleem te zijn?

Dan nog die plaats van de omvormer die Ronald noemt. Deze is momenteel op mijn zolderverdieping beoogd in een ruime bergruimte. Het dak is wel redelijk geïsoleerd dus superwarm wordt het daar niet in de zomer. Hoewel het bij de recente zeer warme dagen van (soms dik) over de 30 graden op de 2e verdieping binnen ook 30 - 33 graden kan worden. Gevoelsmatig lijkt mij die plek echter toch net handiger dan een kleine an sich koelere meterkast maar met nauwelijks inhoud om de warmteproductie van de omvormer op te vangen. Staat het potentieel later afschakelen tegenover als er in mijn nabijheid veel wordt opgewekt. In beide gevallen dus in zekere zin een suboptimale oplossing, zo lijkt het mij. Andere overwegingen die ik zou moeten meenemen?

@blackd: ik ben eigenlijk al voorbij de fase van oriënteren en zit heel dicht bij het beslissingsproces. Mijn onzekerheid zit / zat 'm puur in de initieel aangeboden omvormer. Met de mogelijke leverancier nog weer contact gehad en de 5000D-NS besproken na de input die ik hier heb ontvangen. Die 5000 kost € 80 meer. Ofwel een no-brainer. Met de beoogde 16 panelen ligt mijn dak overigens vol. Mijn Electra verbruik schommelde afgelopen jaren nogal. Maar is na vervanging van twee oude ijskasten en een vriezer door één nieuwe ijskast én het uithuizen van mijn kinderen inmiddels terug naar 4000 - 4500 kwh. Er komt een plug-in hybride auto waardoor er misschien wel 1500 kWh (?) bij kan komen.

• Ronald
  • Nu online
De panelen halen maar een zeer beperkt aantal uren meer dan 5kW. Verlies zit ergens tussen 0,0 en 0,5% - Dit is te simuleren met goede ontwerpsoftware (Bijvoorbeeld Sunny Design, gratis te gebruiken)

Omvormer in meterkast is denk ik niet handig, ventilatie is echt wel nuttig. Bij 5kW is 1,5-2% omzetverlies toch 75-100W. 30 graden omgeving is prima.

Bij 5kW op 1 fase is het vaak nuttig om de AC kabel zo dik mogelijk uit te voeren... Dan denk ik echt wel aan 6mm². Dit om de spanning die ontstaat over die kabel te minimaliseren.

Netspanning-invoeding problematiek is een kwestie van het beste plekje vinden op het hekje met 10 kleine PV-Eigenaren.

• hrek
Dank! Uit het bericht van Ronald leid ik af dat ik de 5000D-NS de voor de hand liggende keuze is in mijn situatie en dat er trouwens eigenlijk niet meer dan een verwaarloosbaar verlies kan optreden.

Dan nog over die kabel. Geen idee wat een zware AC kabel voor totale dikte heeft. Past zo'n dikke kabel in een standaard loze leiding? Zo ja, dan de kabel vanaf de tweede verdieping via die loze leiding naar de meterkast. Maar indien niet, dan moet er vermoedelijk (gedeeltelijk) buitenom een kabel naar beneden.

• Ronald
  • Nu online
3x6mm2 vd draad, aarde, fase en nul, zou net in 16mm buis moeten kunnen (en mogen)

[Voor 14% gewijzigd door Ronald op 27-08-2022 14:55]

• bZrk62
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-01 20:58
Ik zit ff mee te lezen, maar de omvormer zo dicht mogelijk bij de meter hangen.
Is dan de conclusie dat je beter de dc kabel lang houd en de ac kabel kort ?

Ik weet bij hoog voltage is de weertand kleiner, maar als de afstand 120 meter is wat is dan de beste keuze.
30 x 385wp , op een 10k omvormer 3 fase.

Er ligt een 5x 4mm2 kabel maar ik denk nu dat die te dun is.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:50
Niet om lullig te doen ofzo maar waarom wil iedereen toch die laatste 4% opbrengst op het moment dat iedereen in de wijk ook al stroom aan het leveren is? Ik zou gewoon de originele 3600 variant zoals aangeboden pakken en genieten van de mooie Tafelberg tussen 11:00 en 15:00 op een mooie dag, wetende dat mijn kabels minder warm worden en de kans op omvormer in storing wegens gridfault (te hoge wijk spanning) is stukken lager.
Pas dus op met de aanname dat de 5000 DTS beter is. Op absolute schaal zeer zeker. Relatief gezien snap ik de aanname van je installateur en ga ik er in mee. Simpel is vaak beter en ik zou je willen verzoeken het forum door te lezen op overdimensioneren .

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Goodwe gaat rustig aan vermogen verminderen bij 253V (Volt-power regeling). Gaat dus eigenlijk niet uit. Die 5 kW 1-fase lijkt me perfect.

Ik lees hier een hoop *vermoedens* van problemen met de netspanning. Maar meten is weten toch?
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

En kabelverliezen en lengtes hebben we deze tabel voor:
AC bekabeling
AC kabels is over het algemeen installatiedraad, installatiekabel of grondkabel. De stroom (of vermogen) wat de omvormer gaat terugleveren is bepalend voor de doorsnede van de kabel.

Qua spanningsverlies is 5% volgens de NEN1010 toelaatbaar, echter de NPR5310 geeft als advies 1% spanningsverlies. De reden voor deze 1% spanningsverlies is om de kans te verkleinen dat de omvormer de teruglevering beperkt of stopt bij een te hoge netspanning (253V).

De vereisten uit de NEN1010 en NPR5310.
  • NEN1010: Minimaal 1,5mm2 koper doorsnede conform NEN1010:2015 Tabel 52.2
  • NEN1010: Er mag continu 17,5A door 1,5mm2 en 24A door 2,5mm2 conform NEN1010:2015 Tabel 52.B.2 installatiemethode B1
  • NEN1010: Er mag maximaal 5% spanningsverlies (=11,5 Volt) zitten continu tussen begin van de installatie en de aansluitpunten conform NEN1010:2020 Hoofdstuk 525
  • NPR5310: Spanningsverlies maximaal 1% conform advies NPR5310:2017 bijlage A
Hieruit komt onderstaande tabel:

3 aderige 1-fase aansluiting
Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
1,5mm21,5mm21,5mm21,5mm21,5mm2
2 kW
1,5mm21,5mm22,5mm22,5mm24mm2
3 kW
1,5mm22,5mm22,5mm24mm26mm2
4 kW
2,5mm22,5mm24mm26mm26mm2
5 kW
2,5mm24mm26mm26mm210mm2

• Ronald
  • Nu online
@Lardman Buiten dat op de interday markt af en toe de prijs negatief gaat, hebben we het punt dat fossiel op dat moment uit staat nog lang niet bereikt... dus de tafelberg promoten slaat wat mij betreft als een tang op een varken.

We gaan echt wel wat nuttigers met ultravoordelige stroom... kapitalisme enzo.

• alwind
Lardman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:33:
Niet om lullig te doen ofzo maar waarom wil iedereen toch die laatste 4% opbrengst op het moment dat iedereen in de wijk ook al stroom aan het leveren is? Ik zou gewoon de originele 3600 variant zoals aangeboden pakken en genieten van de mooie Tafelberg tussen 11:00 en 15:00 op een mooie dag, wetende dat mijn kabels minder warm worden en de kans op omvormer in storing wegens gridfault (te hoge wijk spanning) is stukken lager.
Pas dus op met de aanname dat de 5000 DTS beter is. Op absolute schaal zeer zeker. Relatief gezien snap ik de aanname van je installateur en ga ik er in mee. Simpel is vaak beter en ik zou je willen verzoeken het forum door te lezen op overdimensioneren .
Zonde van de grondstoffen om zo overdimensioneren. Het piekvermogen is zelfs te hoog om te mogen overdimensioneren. Er mag max 4680 op en het systeem kan 5460 leveren.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:50
Ik wilde een ander geluid laten horen en verdedigen waarom overdimensioneren te verdedigen valt.
Gelukkig is dit een forum en hoeven we het niet met elkaar eens te zijn .
@alwind zonde van de resources? Zwaardere omvormer betekend dikkere kabel, zwaardere aardlekautomaat en hoofdschakelaar waarschijnlijk vervangen. Dat is veel geld voor 4% meer opbrengst.
@Ronald landelijk gezien is er nog lang niet genoeg zon, alleen in de wijk vaak al wel, vandaar dat mijn punt valide blijft in mijn ogen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
  • Nu online
@Lardman Dat punt snap ik; laten we hopen dat het op wijkniveau opgelost wordt; zodat we landelijk wat nuttigs met de zomerse overschotten kunnen (brandstof synthese voor winter bijvoorbeeld)

• alwind
En het is op wijkniveau. Hier in de wijk is nog nooit een omvormer uitgegaan. Het is geen landelijk probleem maar plaatselijk in delen van Nederland.

• Dre
  • Niet online
Lardman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:57:
Ik wilde een ander geluid laten horen en verdedigen waarom overdimensioneren te verdedigen valt.
Gelukkig is dit een forum en hoeven we het niet met elkaar eens te zijn .
@alwind zonde van de resources? Zwaardere omvormer betekend dikkere kabel, zwaardere aardlekautomaat en hoofdschakelaar waarschijnlijk vervangen. Dat is veel geld voor 4% meer opbrengst.
@Ronald landelijk gezien is er nog lang niet genoeg zon, alleen in de wijk vaak al wel, vandaar dat mijn punt valide blijft in mijn ogen.
  1. Zwaardere omvormer kan vaak op dezelfde kabel (2,5mm2 kan 24A hebben volgens NEN1010)
  2. Wat bedoel je met aardlekautomaat? Of bedoel je aardlekschakelaar, die moet van 40A sowieso naar 63A, ook bij een 3,6 kW omvormer. Dus die grondstoffen moet je sowieso gebruiken.
  3. Hoofdschakelaar vervangen begrijp ik niet.
Er is zeker wat te zeggen voor een kleine omvormer, maar bovenstaande punten vond ik niet valide. Alleen de omvormer is duurder, goeie vraag of je dat terugverdient.

Had iemand nou al de piekverliezen uitrekent in SMA sunny design met dit overwegende oost systeem? 5 kW zal ruim zat zijn, is 4,2 kW economisch niet beter?

[Voor 5% gewijzigd door Dre op 28-08-2022 13:20]

• hrek
Beste Dre, ik heb de tip van een berekening op Sunny Design trachten te volgen maar kom er helaas niet uit. Dus of 4,2 kW (de Goodwe 4200D-NS) handiger uit zou kunnen komen kan ik niet overzien. Wat ik wel weet is dat de meerkosten van 5000D-NS t.o.v. de 4200D-NS een paar tientjes bedragen. Economisch bezien, als je het zo bedoelt, speelt dat geen rol op een investering van ruim € 6.000. De eventuele extra installatiekosten in de zin van een dikkere kabel zitten in de deal.

Indien die 4200D-NS in te verwachten productie nagenoeg niet zou uitmaken en er kan een dunnere AC kabel gebruikt worden dan zou ik dat nog kunnen overwegen. Maar om een andere reden. In dat geval kan die dunnere (namelijk 4 mm2) kabel vermoedelijk eenvoudiger door een loze leiding naar de meterkast. Indien en voor zover ik de tabel hierboven goed interpreteer. Bij een 6mm2 kabel kan het kennelijk krap worden.

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:46
Overdimensioneren is wel een pre. Omvormer werkt efficiënter als deze zwaar belast wordt. In Nederland heb je niet vaak maximale belasting vooral niet bij twee stringen. Een lichtere omvormer zal in de praktijk efficiënter werken en sneller opstarten en uitschakelen. Overdimensioneren kant tot 30%

Persoonlijk zou ik een drie fase kiezen omdat de stroom lager wordt. Meer eigen gebruik van opgewekte stroom. Dunnere kabel en lichtere aardlekautomaat en minder kans op afschakelen als er teveel in de wijk geleverd wordt.

• hrek
Dre schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:47:
Goodwe gaat rustig aan vermogen verminderen bij 253V (Volt-power regeling). Gaat dus eigenlijk niet uit. Die 5 kW 1-fase lijkt me perfect.

Ik lees hier een hoop *vermoedens* van problemen met de netspanning. Maar meten is weten toch?
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

En kabelverliezen en lengtes hebben we deze tabel voor:

[...]
Update
De installatie wordt vandaag (19-01-2023) aangelegd.

Er is commotie ontstaan over de AC kabel. Dus de kabel van de omvormer naar de meterkast. Men heeft nu een kabel van 3x2,5 mm2 gebruikt. De kabel is circa 10 meter lang, eerder iets langer dan korter dan 10 meter. De maximale capaciteit van de omvormer bedraagt 5000w. Ik dacht dat ik had afgesproken dat een 6mm2 of dan tenminste 4mm2 ac kabel zou worden gebruikt. De werkmannen beweren echter dat ze altijd 2,5 mm2 gebruiken en kunnen gebruiken voor de AC kabel. Alleen de DC kabel van panelen naar omvormer wordt dikker uitgevoerd.

Die NEN tabel lijkt te zeggen dat boven 10m kabel en bij een wattage van 5000w er zelfs 6mm vereist is. Is dat echt een verplichting? Interpreteer ik de NEN tabel verkeerd? Of maken de installateurs zich er makkelijk vanaf door met 2,5mm te werken?

Wat is het risico met zo'n 2,5mm kabel bij deze opstelling?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:29
2,5mm2 is te dun voor 5kw. Zelfs al is ie maar 1 meter. Het risico is onnodig uitvallen van de omvormer wegens te hoge AC spanning, en fikse opwarming van de kabel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• hrek
hesselbeertje schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:08:
2,5mm2 is te dun voor 5kw. Zelfs al is ie maar 1 meter. Het risico is onnodig uitvallen van de omvormer wegens te hoge AC spanning, en fikse opwarming van de kabel.
Dank je. Dat gevoel had ik al enigszins uit eerdere reacties. Maar weet jij, of iemand anders, dat 4mm of 6mm bij deze configuratie verplicht is op grond van die NEN1010?

• hesselbeertje
Advies van de NEN1010 is onder de 1% spanningsval blijven voor zonnestroominstallaties. Met een 4mm2 over 10 meter, 1 fase met 5000W belasting zit je op 0.84% dus dat voldoet.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• hrek
OK, advies. Zo lijkt het. Maar dan nog niet iets om zomaar in de wind te slaan. Dat risico van onnodig uitvallen bevalt mij uiteraard niet. Toch een vervelend gevoel als je afspreekt dat er 4mm2 of of 6mm2 zal worden gebruikt, de werkmannen dat dan negeren. Want we gebruiken altijd 2,5mm2...Maar goed, de afspraak met de verkoper ligt op papier vast.

• Dre
  • Niet online
  • NEN1010: Minimaal 1,5mm2 koper doorsnede conform NEN1010:2020 Tabel 52.2
  • NEN1010: Er mag continu 17,5A door 1,5mm2 en 24A door 2,5mm2 conform NEN1010:2015 Tabel 52.B.2 installatiemethode B1
  • NEN1010: Er mag maximaal 5% spanningsverlies (=11,5 Volt) zitten continu tussen begin van de installatie en de aansluitpunten conform NEN1010:2020 Hoofdstuk 525

Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
2 kW
3 kW
4 kW
2,5mm22,5mm24mm26mm26mm2
5 kW
2,5mm24mm26mm26mm210mm2

• hrek
Dre schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:15:
  • NEN1010: Minimaal 1,5mm2 koper doorsnede conform NEN1010:2020 Tabel 52.2

Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
2 kW
3 kW
4 kW
2,5mm22,5mm24mm26mm26mm2
5 kW
2,5mm24mm26mm26mm210mm2
Ja dank, ik had deze tabel gezien. Ik begrijp er inhoudelijk geen snars van. Maar wel duidelijk dat vanaf 10 meter kabel en 5kw vermogen een 6mm2 draad geadviseerd wordt. Of verplicht?

• hrek
Het is nog ernstiger, denk ik, met de kabel van de omvormer naar de meterkast. Ik zie nu dat er geen 2,5mm2 maar 1,5mm2 kabel is gebruikt over een lengte van circa 12 meter.

• hesselbeertje
Bel dan maar vast de brandweer.

• hrek
Maar hoe kan het dat die installateurs (zelfstandigen overigens) die vaker deze klussen doen stellen dat ze altijd deze draad gebruiken? Ongeacht de lengte van de kabel of capaciteit van de omvormer. Maken zij zich er makkelijk vanaf? Is het gevaarlijke ondeskundigheid? Of gewoon naïviteit? Nou ja, een antwoord hierop is ook niet echt te geven. Maar ik wilde het toch even kwijt.

• hesselbeertje
Eerlijk antwoord: Omdat het vaak goudzoekers zijn. Vandaag leggen ze zonnepanelen, want daar is veel werk in dus knaken pakken. Volgend jaar werken ze voor de brandweer, want dan is daar veel werk :-)

5 kw door een 1,5mm2 kabel is gewoon pure ondeskundigheid.

Dit belooft niet veel goeds voor de rest van de installatie als je het mij vraagt....

[Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 18-01-2023 21:19]

• Dre
  • Niet online
Die 1% uit de NPR5310 vind ik vaak wel wat overdreven. Er zijn niet veel huishoudens waarbij de spanning in de meterkast 250,47 Volt of hoger is. Maar 1,5mm2 is wel echt te dun. Laat ze maar een nieuwe kabel leggen. Zou gewoon aansturen op 6mm2, maar met 4mm2 zou ik ook goed slapen.

• Ronald
  • Nu online
Als in offerte traject 4mm2 afgesproken is, dan is 2,5mm2 of zelfs 1,5mm2 simpelweg een gebrek.

Dus kom je er vandaag niet uit met de lui... Dan stel je ze in gebreke en verminder je de betaling met iets realistisch (dat is enkele honderden om door een derde te laten oplossen) tot ze de kabel op orde te brengen.

Deze maand zal de 1,5mm2 geen gevaar vormen, echt vermogen komt er toch nog niet uit...

• hrek
Ronald en Dre, dank voor jullie behulpzame opmerkingen.

Het bedrijf zelf bleek gelukkig eenvoudiger te overtuigen dan de heren die waren ingehuurd voor de installatie. Los van het feit dat de afspraak op papier althans per e-mail was gemaakt dat 6mm2 kabel gebruikt zou worden, meldde een heer van de opdrachtnemer vanmiddag dat het inderdaad technisch zo moet zijn dat er 6mm2 kabel gebruikt moet worden. Dat wist ik inmiddels natuurlijk al wel. Maar dat werd dus ook zonder probleem bevestigd. Het gaat dus aangepast worden. Ik had inderdaad bedacht dat de installatie voorlopig veilig gebruikt kan worden daar er voorlopig geen grote hoeveelheid prik door de kabels zal gaan. Maar we houden 'm toch maar even uit tot de correcte bedrading er ligt.

Ik zou kunnen concluderen dat de instructie van opdrachtnemer naar onderaannemer niet goed is geweest. Die onderaannemer (drie man sterk) zei echt van niets te weten dat in deze configuratie een veel dikkere kabel gebruikt moet worden. Men dacht dat dat alleen gold voor de DC-kabel die van de panelen naar de omvormer loopt. Het is toch opmerkelijk dat jongens die deze klussen echt wel vaker doen, zo onwetend zijn. Het had eigenlijk zo moeten zijn dat zij zelf aan de bel had moeten trekken bij hun opdrachtgever met de opmerking dat er dikkere draden nodig zijn. Maar ja, als je het niet weet dan zie je het ook niet. Zo zou een te vroeg overleden Feyenoorder met Amsterdamse roots gezegd kunnen hebben

Wat mij tot een volgende conclusie leidt. Blij dat ik mij via dit forum in de materie heb begeven.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
Het zijn vaak mensen met geen elektrotechnische achtergrond die een truukje hebben geleerd, namelijk panelen vastschroeven en mc4 connectoren in elkaar klikken. Enige theoretische kennis of inzicht is er niet. (De goeden daargelaten)

Wel een beetje jammer dat de markt en het uitgevoerde werk soms verziekt wordt hierdoor. Eigenlijk zou dit alleen door elektromonteurs gedaan moeten worden, maar die zijn eigenlijk weer over gekwalificeerd voor dit werk. Een verkorte electro techniek opleiding/cursus waar dit soort punten belicht worden, en aan kabeldiktes e.d. Gerekend word zou van mij wel verplicht gesteld mogen voor de jongens die de boel installeren. Zodat ze ook begrijpen hoe het zit met stroom en warm worden van kabels en componenten e.d. En het werk in de groepenkast alleen door een echte elektromonteur.

Daarom heb ik als techneut ook veel moeite dit soort zaken uit handen te geven. Helaas kan ik door omstandigheden niet bij onze eigen zonnepanelen installatie zijn over een paar weken, maar ben wel heel selectief geweest met het uitkiezen van een bedrijf, uit de regio, en vrijwel alleen mensen in vaste dienst, en het lijkt een bedrijf wat kwaliteit wel belangrijk vind en veel goede recenties, hoop dus ook maar dat het goed komt.

AC traject van groepenkast naar zolder heb ik zelf gedaan, met een 5x4mm2 en een Eaton pv schakelaar, en Eaton aardlek automaat in de groepenkast. Dat kan alvast niet meer fout 😬

• hrek
Helemaal mee eens. Jij weet gelukkig zelf waarop je moet letten en kunt het in de besprekingen met de opdrachtgever ook onder de aandacht brengen en contractueel vastleggen. Ik had het geluk dat ik op dit forum werd ingefluisterd. Maar ik vraag mij af hoeveel afnemers van panelen eigenlijk met een potentieel gevaarlijke installatie zitten. Of dat nu vanuit onwetendheid van de installateur of door opzet vanwege kostenreductie komt. Ik ga de leverancier (waar mijn neefje werkt en via wie ik de opdracht had gegeven) nog adviseren om dit anders te doen en goede instructies aan de onderaannemers te geven.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
hrek schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:38:
Helemaal mee eens. Jij weet gelukkig zelf waarop je moet letten en kunt het in de besprekingen met de opdrachtgever ook onder de aandacht brengen en contractueel vastleggen. Ik had het geluk dat ik op dit forum werd ingefluisterd. Maar ik vraag mij af hoeveel afnemers van panelen eigenlijk met een potentieel gevaarlijke installatie zitten. Of dat nu vanuit onwetendheid van de installateur of door opzet vanwege kostenreductie komt. Ik ga de leverancier (waar mijn neefje werkt en via wie ik de opdracht had gegeven) nog adviseren om dit anders te doen en goede instructies aan de onderaannemers te geven.
Goed plan om dit in ieder geval te melden ja. Dat is een van de redenen dat ik liever een bedrijf zie met eigen werknemers, lijnen zijn vaak korter en daardoor communicatie beter. Het forum is inderdaad een goede om wat hulp in te roepen, er zitten specialisten genoeg op veel verschillende discipline’s.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee