(nieuwe) elektrische convector-radiatoren slim aansturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In de ideale wereld wordt mijn huidige (gasgebaseerde) verwarming omgezet in een warmtepomp gebaseerd systeem. Zo'n omzetting zou echter heel veel kosten (want pas echt efficient met vloerverwarming = stevige renovatie).

Het toeval wil dat ik heel wat zonne energie over heb (voorlopig zo'n 2000kWh per jaar) en nog enkele luttele jaren een terugdraaiende teller. Daarom zou ik -voor enkele jaren- enkele goedkope elektrische radiatoren willen kopen en deze met HA slim aansturen.

optie 1
De mi goedkoopste oplossing zijn van dan van die basic elektrische verwarmingstoestelletjes (voorbeeld link) combineren met een aanstuurbare (zigbee) stekker. De vraag is hier: kan iemand zonder de app (eg van HA) toch de verwarming aanzetten (zonder de aanstuurbare stekker te omzeilen)? Voordeel is dat ik hardware (zigbeestick, hub) al heb en van plan was om met HA aan de slag te gaan.

optie 2
Ik zag ook een relatief duurdere oplossing bij Eurom (lijkt rebranded Tuya spul te zijn) met verwarming aanstuurbaar via wifi. Ik ga er dan vanuit dat je als eindgebruiker wel de geplande instellingen kan overrulen? Zelfs als slimme stekkers duurder zijn dan de domme heaters, zijn deze Eurom toestellen minstens éx duurder dan hun domme varianten.
... maar de vraag is bij deze optie: zien julle andere mogelijkheden?

[ Voor 0% gewijzigd door moozzuzz op 25-08-2022 10:38 . Reden: 2000kWh ipv 2kWh ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Als je 2kWh 'over' hebt, dan zit je daar met 1 kacheltje al aan. Hou er rekening mee dat zulke kachels nog minder comfortabel zijn dan vloerverwarming en je echt goed moet gaan plannen om een huis een beetje warm te kunnen krijgen.

Met alleen een zigbee stick ben je er niet, als ik het verhaal zo lees dan zou je denk ik beter iets als een Philips Hue hub kunnen aanschaffen en een paar Hue stekkers. App is beschikbaar voor mobiele telefoon en via de app kun je programma's instellen, maar heeft ook geolocatie. Dus wanneer jij/iedereen buiten huis is gaan alle kachels automatisch uit, of weer aan als je binnen een bepaalde straal van huis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ouweklimgeit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:34:
Met alleen een zigbee stick ben je er niet
Maar @moozzuzz schrijft juist dat hij sowieso met HA aan de slag gaat.

@moozzuzz bij optie 1 kan iemand toch gewoon de verwarming aanzetten door op de knop van de stekker te drukken? Of je pakt een losse zigbee-knop. Ik snap het probleem niet helemaal bij optie 1 :)

Verder moet ik wel een beetje huilen van deze COP=1 oplossing in een tijd waarin we met z'n allen minder energie proberen te verbruiken om onze planeet niet verder te verkloten.
In de ideale wereld wordt mijn huidige (gasgebaseerde) verwarming omgezet in een warmtepomp gebaseerd systeem. Zo'n omzetting zou echter heel veel kosten (want pas echt efficient met vloerverwarming = stevige renovatie).
Dat je direct naar vloerverwarming moet is echt onzin. Je kunt prima een warmtepomp toepassen zonder vloerverwarming. Het kan wel zijn dat je je radiatoren een beetje moet helpen, omdat ze bij lage temperaturen een veel lagere temperatuur hebben. Zie bijvoorbeeld LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

De gedachtegang dat je geen vloerverwarming hebt en daarom maar met COP=1 gaat verwarmen i.p.v. een COP van 4 of 5 is jammer. Ik zou je toch willen vragen om dit eens door te nemen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 24-08-2022 17:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX