Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verbruiksmeters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-10 08:39
Hallo,

Ik ben opzoek naar een systeem dat uit te lezen is op een app om al mijn verbruik te monitoren.
Dus water, gas en elektriciteit.
Elektriciteit wil ik ook apart kunnen zien bijvoorbeeld een boiler d.m.v. een stekker of dergelijke. Of een complete groep door in de meterkast een kwh metertje in te bouwen.

Is er een dergelijk systeem op de markt?

Alle reacties

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14
Er zijn er meerdere, op Tweakers word er veel gedeeld over Home Assistant
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Dan kun je er Shelly, Athom, Lidl, Sonoff, HomeWizard etc etc etc etc apparaten in integreren.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:56
Home Assistant!

maar dan zal je zeker wel diverse hardware moeten aanschaffen zoals smart plugs (die uitlezen en niet alleen aan/uit functie hebben) en je zal Home Assistant dan moeten configureren.

https://www.home-assistan...4/home-energy-management/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-10 08:39
Wylana schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:44:
Home Assistant!

maar dan zal je zeker wel diverse hardware moeten aanschaffen zoals smart plugs (die uitlezen en niet alleen aan/uit functie hebben) en je zal Home Assistant dan moeten configureren.

https://www.home-assistan...4/home-energy-management/
Ik kan alleen het basis station hiervan vinden en geen andere componenten zoals de stekkers en water meters(sensoren) enzo. Vallen die onder een andere naam?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14
Daniel,
Home Assistant is een opensource programma waar je via integraties apparatuur aan kunt hangen.
Indien je alleen een app wil op mobiel dan zou ik eens kijken naar HomeWizard

Indien je echt een stap wil maken verdiep je dan eens in HA

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-11 11:21
HA inderdaad, voor wat jij wilt (meerdere meetpunten en sensoren) wil je een platform met flexibiliteit en veel ondersteuning voor sensoren en dergelijke, een kant en klare oplossing die alleen bijvoorbeeld de slimme meter uitleest geeft is dan al snel te beperkt. Overigens sowieso dan ook een goede tip om een P1 kabel te kopen waarmee HA de slimme meter kan uitlezen (mits je die hebt), daar kan ja al veel informatie uithalen, waaronder het gasverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 24-08-2022 12:11 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:56
Wat misschien het meest handige nog wel is voor TS, is gebruik maken van de HomeWizard Energy WIFI P1 meter.

Die hoeft hij dan enkel aan te sluiten op zijn slimme meter en via de app kan hij dan al zaken uitlezen.
Echter is het raadzaam om bijvoorbeeld deze gegevens te gebruiken in Home Assistant om meer gegevens te krijgen dan alleen de app.

https://fwd.nl/smarthome/...20via%20de%20Energy%2Dapp.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Omdat ik het gevoel heb dat het voor @Daniel266 nog niet helemaal duidelijk of misschien wel overweldigend is, zal ik proberen om wat duidelijkheid te scheppen.

In dit topic kwam Home Assistant al een paar keer naar voren. Natuurlijk is dat heel handig om alles te meten en te besturen, maar ik weet niet of dat is wat je (nu) zoekt.

Als ik jouw OP lees dan denk ik dat je al prima geholpen bent met de suggestie van @raymondw over Home Wizard.

Home Wizard is (voor zover ik kan nagaan) een nederlands bedrijf wat zich nu focust op energie meters en via @HomeWizard_NL ook actief op het forum.

Zo hebben ze een P1 meter, wat feitelijk een dongel is die je in je slimme meter prikt en die zo de meterstanden van gas en elektra kan uitlezen. Daarmee heb je meteen je totale energiebehoefte inzichtelijk.

Maar je geeft aan dat je ook meer specifiek wilt kunnen meten. Daarvoor hebben ze smart-sockets (tussenstekkers) om alles met een stekker te kunnen meten. En ze hebben 1- en 3-fase DIN-rail meters voor in de meterkast. Die kun je gebruiken om een hele groep te meten.

Tot slot hebben ze ook nog een water meter... om het helemaal af te maken.

Alle data van de bovenstaande meters wordt met nette grafiekjes weergegeven in hun app. En dat is wellicht precies wat je zoekt. Met een abonnementje van hun kun je zelfs je de smart-sockets aanzetten als je zonnepanelen genoeg vermogen leveren.

Wil je meer? Dan kunnen de meters van Home Wizard heel gemakkelijk opgenomen worden in een eerder genoemde Home Assistent installatie. Dan kun je helemaal los gaan door bijvoorbeeld je smart wasmachine in te schakelen als je zonnepanelen lekker opwekken en even te pauzeren als er een wolk voor de zon kruipt. Heb je daar geen behoefte aan? Laat dan lekker Home Assistant links liggen en gebruik je alleen de mogelijkheden van Home Wizard.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik gebruik voor exact dit doel een https://www.youless.nl/winkel/product/ls120.html. Kun je de slimme meter uitlezen met een app (gas/elektra) maar ook nog een aparte kWh meter die je op bijv. je boiler groep aansluit.

Theo

Pagina: 1