Elektrische doorstroomverwarmer. Hoe/waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 23:12
Wij wonen nieuwbouw. Paar jaar terug opgeleverd maar nog niet 100% van het gas af. Ik wil dit nu alsnog doen, in gepaste stapjes. Zonde om onze CV compleet te vervangen, dus dat is nu wrs nog geen optie.

Douchen doen we eigenlijk allemaal (2v 2k) kort, maar toch kom ik uit op zo'n 300m3 per jaar. De rest (300m3) gaat op aan de vloerverwarming. Inmiddels in de woonkamer een paar van die infraroodpanelen om minder afhankelijk te zijn van de vloerverwarming. Huis is supergoed geisoleerd (soms zelfs iets te goed) dus al die kleine beetjes helpen ook direct flink.

Ik wil een soort 2e douche. Een elektrische doorstroomverwarmer kan enigszins uit beeld boven een stopcontact en de koudwaterleiding komt van de wasbak ernaast. Verder moet er een 2e douchestang komen en een leiding er naartoe. Het zit allemaal op dezelfde muur. De douche is nieuw, maar we hebben destijds de douche bewust vrij standaard gehouden. Nog geen toeters en bellen om ooit nog eens een complete renovatie in onze stijl etc te doen. Voor nu maakt het dan ook niet uit dat we er zo'n lelijke bak en een paar nieuwe zichtbare leidingen plaatsen.

Waar begin ik met uitzoeken welk systeem ik moet overwegen? Merken doorstroomapparaten die ik moet overwegen of juist links moet laten liggen? Zie ik iets over het hooft, bijvoorbeeld iets dat ik aan de CV (dus helemaal niet starten in de douche zelf) kan aansluiten en gewoon via elektra (we hebben zat panelen en leveren aanzienlijk meer op dan verbruik) warm water kan toevoegen aan het complete systeem?

Stroomopbrengst is vooral ochtend/middag dus ga ik veel winst behalen als salderen op enig moment stopt? Een batterij lijkt me nog een beetje overkill op dit moment. Batterij + doorstroom is ook wrs even duur als een hybride zonneboiler.....?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een monoblock warmtepomp en warmtepompboiler zijn 3 tot 5 keer zuiniger dan IR panelen en doorstroomverwarmers en net zo makkelijk aan te sluiten.
Bovendien is de geleverde warmte ook goedkoper dan stoken op gas.
Met verwarmingselementen die stroom opstoken in een weerstand (wat een IR paneel en doorstroomverwarmer doet) ruil je 1 m³ gas in voor 5-9 kWh elektriciteit en eigenlijk is dat alleen in uitzonderingssituaties (financieel) interessant
Als je er plek voor hebt, kun je dus beter in de rij gaan staan voor een warmtepompoplossing en wel degelijk de CV compleet vervangen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 09:15
Uit een stopcontact haal je niet voldoende vermogen om een doorstroomverwarmer aan te kunnen sluiten.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 22:53
voor een doorstroom verwarmer (6-7l/min) heb je voor 38gr ca 13Kw nodig.
dat wordt in ieder geval een 3f aansluiting

let op 3f 13 Kw is dan 3x20A

[ Voor 12% gewijzigd door peter-rm op 24-08-2022 12:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Proton_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:11:
Een monoblock warmtepomp en warmtepompboiler zijn 3 tot 5 keer zuiniger dan IR panelen en doorstroomverwarmers en net zo makkelijk aan te sluiten.
Bovendien is de geleverde warmte ook goedkoper dan stoken op gas.
Met verwarmingselementen die stroom opstoken in een weerstand (wat een IR paneel en doorstroomverwarmer doet) ruil je 1 m³ gas in voor 5-9 kWh elektriciteit en eigenlijk is dat alleen in uitzonderingssituaties (financieel) interessant
Als je er plek voor hebt, kun je dus beter in de rij gaan staan voor een warmtepompoplossing en wel degelijk de CV compleet vervangen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Hmm. Voorkeur gaat er inderdaad naar uit om alles via het bestaande systeem te laten gaan. Ik dacht bij die doorstroomverwarming puur aan een tijdelijke oplossing. Even €500/€1000 investeren en het met deze gasprijzen (wij hebben pech, een variabel eneco-contract dat begin dit jaar afliep) aardig snel terugverdienen. Eneco gaat ook qua surplus stroom naar 9ct, dus daar verwacht ik ook niet veel van....we leveren zo'n 1500kw terug per jaar....moet wat dat betreft ook maar eens rond gaat kijken, maar ben bang dat alles drama is nu.

Ok. Stel ik ga een warmtepompoplossing onderzoeken. Heb je misschien een simpele tip qua product(en) waar ik eens naar zou moeten kijken? Ik zit bv met wat ruimtegebrek. Buren hebben hun halve garage volgebouwd, wij hebben alleen een (volle) berging. Boven op zolder ook relatief weinig ruimte....als ik een richting op kan qua zoeken weet ik wat er allemaal bij komt kijken. Heb nu nog de indruk dat er een heel groot bos met bomen voor mij staat :).

Dank voor de link, ik was er al aan begonnen, maar het duurt nog wel even eer dingen op zijn plaats vallen :).
FatalError schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:10:
Uit een stopcontact haal je niet voldoende vermogen om een doorstroomverwarmer aan te kunnen sluiten.
Ik heb in de meterkast een 3-fase aansluiting tbv perilex in de keuken. Zou ik het beschikbare contactpunt in de badkamer niet op dezelfde groep aan kunnen sluiten (en simpelweg geen inductieplaat aan als er gedouched wordt en andersom?).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Meet eens hoeveel liter per minuut je douchekop doet. Is dat veel meer dan de 4.8 lpm van de Niebla douchekop dan zou je daarmee kunnen beginnen. Douchekop met 30% minder water verbruik betekend ook circa 30% minder gasverbruik. Die 30% water gaan financieel het verschil niet maken, maar het gas daarentegen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Stokertje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:35:
Meet eens hoeveel liter per minuut je douchekop doet. Is dat veel meer dan de 4.8 lpm van de Niebla douchekop dan zou je daarmee kunnen beginnen. Douchekop met 30% minder water verbruik betekend ook circa 30% minder gasverbruik. Die 30% water gaan financieel het verschil niet maken, maar het gas daarentegen…..
We hebben zo'n Grohe Euphoria systeem, een douchekop en een regendouche met 9,5 l/min doorstroombegrenzer (GROHE Water Saving system). Ik heb het vermoeden dat ze hier vanwege droogte sowieso de waterhoeveelheid hebben teruggeschroefd, er komt nl een 'pisstraaltje' uit sinds augustus :).

Ik zou dit dus moeten vervangen voor een compleet ander model voor besparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@GustavSan even op een rijtje:
* 1500 kWh/jaar overproductie
* 700 m³/jaar gasverbruik
* Doel: geld besparen

Voor een nuttig advies is info over je huidige contract (tarieven en looptijd) en de randvoorwaarden van je budget wel handig.
En verder de info van het faq topic template :)

Met het doorstromer/ir paneel pad kan je met 1500 kWh hooguit 300 m³ vervangen, en dan ben ik genereus.
Met een warmtepomppad kan je gasloos met je overproductie, dus dat vervangt 700m³ + vastrecht. Zeker als je het zelf kan doen erg interessant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat @Proton_ zegt.
COP1 gaat je niets brengen zonder gasloos te gaan.

Douche WTW aanwezig? Mogelijkheden die te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Proton_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:10:
@GustavSan even op een rijtje:
* 1500 kWh/jaar overproductie
* 700 m³/jaar gasverbruik
* Doel: geld besparen

Voor een nuttig advies is info over je huidige contract (tarieven en looptijd) en de randvoorwaarden van je budget wel handig.
En verder de info van het faq topic template :)

Met het doorstromer/ir paneel pad kan je met 1500 kWh hooguit 300 m³ vervangen, en dan ben ik genereus.
Met een warmtepomppad kan je gasloos met je overproductie, dus dat vervangt 700m³ + vastrecht. Zeker als je het zelf kan doen erg interessant.
Dank voor je antwoord(en). Erg fijn!

Historisch gasverbruik: 700/800 m³/jaar (januari 22: 131,65 m3)
Afgiftesysteem
:
- 110 m² vloerverwarming
- 3 radiatoren 1e verdieping ALTIJD UIT
- 0 radiatoren zolder
SWW:
- plek voor boiler: ZOLDER, maar weet niet of er genoeg ruimte is
- X liter nodig ONBEKEND
- DWTW aanwezig? Zehnder ComfoAir E400 Blijkbaar geen ruimte om Zehnder koelsysteem op huidige WTW aan te sluiten?
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: stil, zuinig, domotica-integratie, koelfunctie mogelijk?
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Wat betreft ons energiecontract:

Eneco HollandseWind & Zon Variabel (Contract voor onbepaalde tijd):
Leveringskosten voor stroom
Normaaltarief € 0,26119 per kWh
Daltarief € 0,20976 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,40 pm
Netbeheerkosten € 19,09 pm

Eneco Gas Variabel (Contract voor onbepaalde tijd):
Normaaltarief € 1,12514 per m3
Vaste leveringskosten € 5,40 pm
Netbeheerkosten € 14,04 pm

Ik zie mezelf het geheel niet zomaar even DIY installeren, maar heb wel een kennis die loodgieter/cv-installateur/airco-installateur (f-gassen) is en ook wel raadt weet met warmtepompen....maar ik weet dat ik beter zelf alles op een rijtje kan hebben, alvorens hem met de installatie lastig te vallen :).
bbbrumbrum schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:16:
Wat @Proton_ zegt.
COP1 gaat je niets brengen zonder gasloos te gaan.

Douche WTW aanwezig? Mogelijkheden die te plaatsen?
Snap ik wat betreft COP1...dat was ook meer om komende winter in de woonkamer zo nu en dan gewoon dat paneel aan te zetten en hiermee niet in het hele huis (benedenverdieping) de vloerverwarming aan te zetten. Hetzelfde idee hadden we bij zo'n doorstromer, gewoon bij kort douchen via stroom wat bijpakken. We douchen allemaal aardig koud en ook kort (allemaal max 2 minuten)....het leek in elk geval voor een snelle doorpakoplossing redelijk voor de hand liggend, maar vanzelfsprekend zag ik aardig wat over het hoofd :).

Douche WTW hebben we niet. Ik moet even uitzoeken wat dit precies doet. Als het onderlangs moet via afvoer enzo wordt het een probleem.....bovenlangs via luchtafvoer is een ander verhaal....maar dat zeg ik zonder te weten wat het precies is/doet. Wel is de badkamer in huidige vorm 'klaar'.....en is het verwijderen van tegels en voorzetwandjes niet iets waar ik momenteel veel trek in heb :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

DWTW gaat via de standpijp, doorgaans een verdieping lager :)
Vaak in de meterkast, hoekje in de trap of koof in het toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Proton_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:45:
DWTW gaat via de standpijp, doorgaans een verdieping lager :)
Vaak in de meterkast, hoekje in de trap of koof in het toilet.
Dit filmpje spreekt van een vertikale DWTW: https://www.ithodaalderop...roductoverzicht/a05_07_01

Hoe kom ik dan van mijn huidige doucheput bij de plek waar ik de DWTW kan plaatsen? Meterkast zou kunnen, maar kan bv ook de kruipruimte? Hoek vd trap zou maar zo ook kunnen, want via de berging kan ik er eventueel bij. Ik begrijp het goed dat het puur bij/binnen/om een huidige afvoer kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
GustavSan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

We hebben zo'n Grohe Euphoria systeem, een douchekop en een regendouche met 9,5 l/min doorstroombegrenzer (GROHE Water Saving system). Ik heb het vermoeden dat ze hier vanwege droogte sowieso de waterhoeveelheid hebben teruggeschroefd, er komt nl een 'pisstraaltje' uit sinds augustus :).

Ik zou dit dus moeten vervangen voor een compleet ander model voor besparing?
Als je nu daadwerkelijk 9.5l/min verbruik hebt dan zou je met de Niebla douchekop op circa de helft zitten, waarschijnlijk ook zo’n 50% gasbesparing dan voor douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Hoe kom je aan die 400m3 per jaar? Heb je dat bepaald aan de hand van het gasverbruik in de zomermaanden (= cv uit)?

400m3 lijkt me namelijk ook best hoog als jullie echt maar max 2 minuten douchen zoals je zegt. Das echt heel kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wij hebben zelf een doorstromer overwogen voor het warme water, om van het gas af te gaan.

We hebben er voor gekozen dat niet te doen ivm de (waarschijnlijk) lage wateropbrengst bij maximaal 11kW. Maar een andere reden was voor ons dat we wilden anticiperen op de periode na het salderen. Een ad hoc verbruik van 11kW, of in elk geval hoog, op het moment dat je daadwerkelijk warm water gebruikt, was naar onze mening veel ongunstiger te combineren met een zo hoog mogelijk verbruik van zelf opgewekte energie, dan de, in ons geval ongeveer 500W voor een periode van minder dan 2 uur die onze warmtepompboiler nodig heeft om z'n 200ltr op te warmen. Vooral omdat de periode hiervoor ook nog volledig zelf te plannen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Stokertje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:30:
Hoe kom je aan die 400m3 per jaar? Heb je dat bepaald aan de hand van het gasverbruik in de zomermaanden (= cv uit)?

400m3 lijkt me namelijk ook best hoog als jullie echt maar max 2 minuten douchen zoals je zegt. Das echt heel kort.
Heb nog even Mijn Eneco bekeken. Ik had het niet juist. Ik kom uit op zo'n 20/25m3 per maand aan douchen, dus grofweg 300m3 per jaar aangenomen dat we in de winter net wat heter/langer douchen (dat was afgelopen jaar, komende winter zal dit er anders uit zien). De maanden mei-september hebben in elk geval telkens deze data en dat is puur douchen (heet water beneden gaat via de Quooker en die hebben we nooit langer dan een paar seconden aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:11:
Een monoblock warmtepomp en warmtepompboiler zijn 3 tot 5 keer zuiniger dan IR panelen en
Wat zijn ongeveer de stilstandsverliezen van moderne warmtepompboilers?
doorstroomverwarmers en net zo makkelijk aan te sluiten.
Warmtepompboilers zijn wel iets groter dan doorstroomverwarmers toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Olaf van der Spek mijn 200l wpb kost ca 0,3 kWh op een dag dat we niet douchen en zit gewoon met een stekker in het stopcontact. Dat komt overeen met 98 seconden op 11 kW. Maar ergens moet de warmte vandaan komen, hij is zeker groter en zwaarder dus doorstromers hebben inderdaad wel een plek. Als tweede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
100 kWh / jaar is te overzien en valt volgens mij in het niet bij verliezen van gewone boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, thermisch is het natuurlijk 3x zoveel, maarja, warmtepompen :)

Pagina: 1