Welke (wifi-6) acces points ter vervanging van KPN experia

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:22
Momenteel hebben we een KPN experiabox v10 (modem/router) met voor de wifi daarop aangesloten 3x een KPN Experiawifi versterker (acces point?), op elke verdieping 1 om voor genoeg dekking te zorgen. Allen bedraad aangesloten.
De experiabox zelf zend dan geen wifi meer uit. (wat prima is, want die hangt in de meterkast)

Nu wil ik deze KPN Experia wifi versterkers vervangen voor acces points met ondersteuning voor Wifi-6. Er zijn een aantal apparaten in huis die daar profijt van zouden kunnen hebben.

Bovendien merk ik met de huidige Experia wifi versterkers dat deze weleens moeite hebben met het overschakelen van acces point. Als ik bv naar de 1e verdieping ga, blijft vaak mijn telefoon verbonden met die van de begane vloer.

Is KPN Superwifi 2 dan een optie? Of is het wellicht beter te kijken naar acces point van een ander merk? In hoeverre heb je dan de vrijheid om wifi instellingen aan te passen, of loopt dit dan nog steeds via de KPN experiabox (modem)?

Alle 3 de acces points zullen bedraad aangesloten worden. Is het dan zo dat eventuele MESH toevoeging dan niet nodig is?

[ Voor 5% gewijzigd door Burning_Tyre op 24-08-2022 08:34 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

<GFYS>

[ Voor 99% gewijzigd door XunFar op 24-08-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Wat denk je voor voordeel uit wifi 6 ten opzichte van wat je nu hebt te halen?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Ben niet zozeer uit op hogere doorvoersnelheid, maar betere eerste reactie (ping/connectie?), met meerdere apparaten tegelijk een betere verbinding. (meer bandbreedte)
En zoals al genoemd het overschakelen tussen verschillende AP gaat nu niet altijd lekker.

Komt zo nu en dan voor dat ik even moet overschakelen op 4G en dan weer terug naar Wifi.

Heb een aantal apparaten die Wifi-6 ondersteunen (iphone, ipad, laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Daarvoor zal wifi 6 geen verbetering geven ten opzichte van wifi 5
Roaming wordt door je clients bepaalt en is onafhankelijk van wifi 5 of wifi 6

Waarschijnlijk heb je teveel overlap tussen je verschillende AP's waardoor de clients de oude AP nog te sterk ontvangen om over te schakelen, maar zelf te weinig signaal leveren voor een goede connectie.

En meer bandbreedte is alleen theorie en geen praktijk.
wifi 6 gaat voornamelijk in business omgevingen zin hebben waar het aantal clients vele malen hoger is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De pre-superwifi punten (dusnje huidige experiabox dingen) zijn wel matiger dan superwifi(2)

Via de wifi manager app kun je ze soms voor weinig geld score

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
laurens0619 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:59:
De pre-superwifi punten (dusnje huidige experiabox dingen) zijn wel matiger dan superwifi(2)

Via de wifi manager app kun je ze soms voor weinig geld score
Is de WiFi manager app ook te doorlopen zonder dat m’n modem gereset wordt en van (zelf ingesteld) ip-adres wordt gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Burning_Tyre schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Is de WiFi manager app ook te doorlopen zonder dat m’n modem gereset wordt en van (zelf ingesteld) ip-adres wordt gehaald?
Euh doet die dat dan? Nog nooit gehoord tbh :)

• Burning_Tyre
Ja hij ziet denk ik dat er wat instellingen niet op default waarde staan en vraagt dan om een reset en zet o.a. ip-adres en primaire DNS terug naar default.

• laurens0619
  • Nu online
Burning_Tyre schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:11:
Ja hij ziet denk ik dat er wat instellingen niet op default waarde staan en vraagt dan om een reset en zet o.a. ip-adres en primaire DNS terug naar default.
ah dat wist ik niet. die stomme wifi manager geeft altijd bij mij een "oeps er is iets mis gegaan"

dan zou ik gewoon kpn bellen en schooien om superwifi 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 21:03
Bijna komisch, ik heb n maand geleden met nagenoeg dezelfde vraag gezeten. En ben toen ook goed geholpen door Tweakers. Thanks @laurens0619!

Zie: Ubiquiti: alleen losse AP's of inclusief router/gateway

Advies, dat is nu naar volle tevredenheid heb gevolgd: keep it simple.

WiFi 6 voegt (nog) niks toe, ubiquity is niet meer het enige dat werkt, kpn manager of bellen hielp niet, en met een andere oplossing heb je voor hetzelfde of minder geld apparatuur die van jou is en blijft.

Ik wil niet de fan boy uithangen maar ben erg onder de indruk van m’n Asus CD6. Clients schakelen snel over en alles en iedereen heeft overal volle bandbreedte beschikbaar. Kan bij jou ook goed werken gezien je wired backhaul kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gawnieskens
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-06 11:47
Huawei AX3quadcore, heb ik er 3 van in mesh netwerk maar kunnen ook in AP modus werken. Kosten 50 euro per stuk en worden ook via tweakers verkocht. Bij mij werkt hij op mijn Intel nuc met wifi6 op 600 mb draadloos (kpn gigabit netwerk).
Pagina: 1