Starten met wielrennen, maar hoe?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.422 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 19:37
Goedemiddag,

Ik zit er aan te denken om te gaan starten met wielrennen, echter weet ik niet of dit echt de juiste keuze is. Het kan natuurlijk zijn dat ik naar een paar keer denk, mwoah toch maar niet.

Alleen wat is nu de beste aanpak, je zit natuurlijk met het probleem dat je een fiets nodig hebt. Kleding, etc. Liefst doe je natuurlijk meteen goed en wil je niet op een krakkemikkig oud fietsje op pad om te proberen. Redelijkerwijs kan ik me dan indenken dat de ervaring minder is en je geneigd bent eerder te stoppen/niet door te zetten.

Kleding is natuurlijk redelijk eenvoudig aan te komen, een broek met zeem is voordelig te krijgen en voor een paar keer met gewoon sport t-shirt lijkt me ook wel te doen.

Zijn er meer mensen die hier tegen aan liepen, hoe hebben jullie dit opgelost? Ik zat er al aan te denken om eventueel een fiets ergens te huren, maar kan zo snel geen aanbieder vinden in de buurt van Emmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10-2024
In Zuid-Limburg, denk aan de kanten van Valkenburg etc zijn veel shops etc waar je een wielrenfiets met bijpassen pakje kan huren.

Ik ben zelf destijds begonnen met wat kleding van de Decathlon, kost niet de wereld en de oude wielrenfiets van een maat van me.

Fietsen met meerdere personen vind ik persoonlijk leuker/fijner.

Enige tip die ik je kan geven is een fatsoenlijk fietsbroekje aanschaffen, dat gaat de eerste paar keer tegenvallen.

Er is ook het grote wielrentopic op Tweakers, wellicht dat daar nog Tweakers zitten die je een keer mee willen nemen etc!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56
Een met bovenstaande. Bezuinig niet op een fietsbroek. En je gaat zonder onderbroek in je fietsbroek.

Verder zijn je vragen lastig te beantwoorden. Ben je iemand die snel opgeeft en iets probeert en er niets aan vind dan zou je beter een fiets kunnen huren. Echter na hoeveel keer weetje of je iets leuk vind?

Anders als je budget het toelaat een fiets via marktplaats halen. Valt het dan tegen kun je die meestal zonder veel verlies weer verkopen.

Kijk anders ook een op het forum op fiets.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben destijds begonnen met een tweedehands fiets. Voor 500 euro had ik een topmodel van een 10-15 jaar geleden. Weinig geld voor best veel fiets. En zoals je zelf al meld hoeft kleding aan het begin niet duur te zijn.

Ik heb daarna de kleding snel uitgebreid en de fiets een opknapbeurt gegeven. Dat koste nog eens 250 euro maar daarmee waren de grootste zwakke plekken (bandjes, keting, tandwielen) opgelost. Wederom veel upgrade voor weinig geld

Zoek iets leuks met een ultegra set er op en je kunt niet heel snel fout gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:10
Het helpt enorm als je iemand in je omgeving hebt die het al doet. Het is handig als iemand je kan leren hoe het allemaal moet, inklikken met de schoenen, bandje wisselen,... Als je bij mij in de buurt had gewoond had ik je graag een fiets uitgeleend om het te proberen.

Om plezier aan wielrennen te beleven heb je niet per se een hele goede fiets nodig. Het verschil tussen een goede fiets van 10 jaar oud en een nieuwe fiets is marginaal. Iets van €500 van marktplaats kan prima zijn, en kan je ook weer doorverkopen als het niets is.

Beleef je nu al plezier aan gewoon fietsen? Voordat ik begon met wielrennen heb ik eerst in een halfjaar tijd 6000km op m'n stadsfiets gezet (met ritjes tot wel 180km), voordat er iemand voorstelde dat ik misschien een racefiets moest proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Ik ben niet iemand die het snel op zal geven, maar ik kan me wel gaan irriteren aan verouderd/slecht materiaal. Ik heb niet de kennis van zaken om de juiste fiets van marktplaats te vinden, maar met wat uitzoekwerk zal dat goed moeten gaan.

Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar het huren van een fiets hier in de omgeving om dan samen met enkele vrienden (die fietsen wel al een aantal jaar) een paar korte ritten te gaan maken. Uiteraard zal ik dan wel een goede fietsbroek (met zeem) aanschaffen.

Het is leuk om een keer een fiets te huren in de omgeving van Valkenburg, maar dan fiets ik én alleen én in een omgeving die ik niet ken en heel anders is dan thuis. Ik denk dat om te proberen het beter is dit in mijn thuisomgeving te gaan doen. Dit omdat ik daar ook mijn wekelijkse rondje zal gaan rijden dan.

Misschien goed om te vermelden dat nu ook al redelijk veel sport, maar nu nog voetbal. Dat zal ik blijven doen maar kan dat vanwege blessures niet meer zoveel doen. Denk hierbij aan enkels die snel verzwikken/zwak zijn.

Ik fiets nu thuis regelmatig, echter zijn dit kleine stukjes met kinderen voorop/achterop. Max 15km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:47

Bob Popcorn

Plop!

Aangezien je vrienden hebt die al wielrennen, heeft er niet eentje een vergelijkbaar postuur zodat je die fiets een keer kan lenen? :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 11:22
Als je geen wielren fiets kan lenen of huren, is het misschien een idee om te kijken of een mountainbike of mooier, een hybride wel een optie is.
Met de huidige levertijden van de meeste merken, is het ook niet zo dat als je nu een fiets besteld, je morgen kunt fietsen. Ik ben zelf ook een jaar of 20 terug begonnen op een hybride fiets, puur omdat dat goedkoper was, maar ook om te zien of fietsen iets voor mij was. Beetje bij beetje heb ik toen kleding gekocht, helm (zou tegenwoordig het eerste zijn wat ik aan zou schaffen, maar andere tijd), spd schoenen en zo voort. Daarna mijn eerste racefiets gekocht. Een hybride fiets is natuurlijk qua houding anders, en gevoel ook (alhoewel die van mij op 25mm bandjes stond), maar het gaf een redelijk beeld van of ik fietsen leuk vond of niet.

Houdt er overigens rekening mee voor je budget, dat je fiets een groot deel van het budget is, maar dat er ook nog een helm, kleding en pedalen, maar mogelijk ook nog een metertje (of als je heel erg veel met data hebt, een hartslagband en / of sensoren bij komen. Bezuinig overigens niet op de broek. Ik heb de afgelopen jaren ook geregeld op bol nog wat Craft produkten kunnen kopen voor een gunstige prijs, wat best een aanrader is. Sowieso voor de kortere afstanden prima spul.

[ Voor 9% gewijzigd door Raznov op 24-08-2022 09:22 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gewoon een paar langere ritjes maken met een goede 'normale' fiets met versnellingen - om uit te proberen of je het leuk vind heb je geen professionele uitrusting nodig toch? En misschien kom je er zelfs wel achter dat zo'n goede fiets met versnellingen prima is om twee of drie keer per week een langere rit op te maken en heb je al die fancy-pancy wielrenspullen helemaal niet nodig ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 11:34
Ik ben in 2019 ook 'cold-turkey' begonnen met wielrennen.

Fietsen van de Lidl heb ik destijds ook naar gekeken, maar die zou ik niet nemen, heel erg matig materiaal.
Kijk eens rond op diverse fora of marktplaats voor een goede fiets en ga proefzitten, ik heb vanwege mijn lengte bv een XL frame nodig, die zijn vrij lastig te vinden.

Ik kreeg na het gesprek open gegooid te hebben via mijn werk een racefiets omdat zij beweging enorm stimuleren.

Eerste aankopen van broeken waren via de Lidl, slechte keuze. Hele matige zeem wat direct resulteerde in dagenlang goede zadelpijn.

Eens dus met bovenstaande om goede kleding te kopen, in ieder geval een broek!
Shirtjes via een Lidl-shop.nl zijn prima overigens.

Je hebt broeken met en zonder 'bretels', hoewel ik in eerste instantie echt zonder wilde want ik vond die met bretels helemaal niets was mijn gedachte. Nu heb ik toch echt alle broeken met, dat zit vele malen fijner en bij beweging blijft het beter zitten waar een broek zonder nog wel eens wil gaan schuiven.

Ook is een zadel heel persoonlijk, het zadel van mijn racefiets was er vrij snel af om vervangen te zijn voor een ander zadel met een 'gleuf' in het midden voor beter doorbloeding voor de edele delen.

Qua ritten; ga niet gelijk helemaal los en 100 Km fietsen, maar begin met kleinere rondjes. Raak gewend aan de kleding, het materiaal en de andere zithouding. Naderhand kan je stuur en zadel ook nog bijgesteld moeten worden als je last krijgt van nek/schouders door verkeerde houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchellK
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-04 17:22
Zelf ben ik begonnen met een volledige Decathlon set. Fiets, broekje, shirt, handschoentjes, in eerste instantie ben ik gaan fietsen met normale pedalen maar ik was vrij snel benieuwd hoe het zou zijn met klikpedalen dus dat is een upgrade die je later zou kunnen doen, voordeel voor nu is dat je dan geen schoenen, plaatjes en pedalen hoeft te kopen, scheelt toch weer.

Ik zou alleen niet zoals ik voor de goedkoopste ''racefiets'' gaan (Triban RC100), het werkt en ja het is een fiets maar hij is heel erg zwaar en je bent erg beperkt qua versnellingen. Ik zou nu achteraf gezien voor een 2e hands fiets gaan van een jaar of 5 oud met een mooie groepset zoals 105 of Ultegra. En anders een iets duurdere maar nieuwe fiets van Decathlon met Sora, Tiagra of 105.

Misschien loop ik wat te hard van stapel aangezien je eerst nog wat wilt huren maar dat is puur omdat ik hetzelf echt een heerlijke hobby/sport vindt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-05 13:10
Zelf in 2020 begonnen na wel een jaartje te hebben gemountainbiked.

Ik hou zelf ook niet echt van matige gear, dus eigenlijk direct een nieuwe carbon fiets gekocht van 2200,-. Vooral met het idee, dat als het toch tegenvalt je zeker in de zomer zo'n fiets met nauwelijks verlies verkoopt, en er toch even plezier van hebt gehad. Maar als het bevalt heb je meteen een goede investering en zit je niet ook nog met een goedkope fiets.

Geen moment spijt gehad. Ik fiets trouwens juist het liefste alleen, muziekje erbij en lekker ontspannen. :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Inverted_World op 24-08-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb juist prima ervaringen met kleding van de Lidl. Ik vind vooral dat de pasvorm wat minder is. Het zit wat minder strak en gaat wat sneller schuiven, maar dat merkte ik pas toen ik duurdere broeken kocht.

Ik ben zelfs begonnen met een joggingbroek en een T-shirt. Dat ging best goed. Moet wel zeggen dat ik altijd korte ritjes maakte van maximaal 25km.

Fiets zou ik tweedehands via marktplaats kopen. Ik heb toen op aanraden van m'n zwager eentje voor 260 euro bij een handelaar gekocht. Voor het geld een leuk fietsje. Afgelopen jaar wel veel duur onderhoud gehad, maar toch ben ik blij dat ik voor deze fiets gekozen heb. Kijk gewoon eens een jaartje of het wat is. Ik heb mijn fiets ook met het idee gekocht om deze na 1 jaar te vervangen. Ik fiets er na 3 jaar nog steeds mee en het enige dat ik mis is een bergverzet en brede banden. Daarom staat er nu een gravelbike in de bestelling. Maar nu weet ik wel beter wat ik wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 23:20
Zelf eind 2019 een nieuwe fiets gekocht met Tiagra groepset (1000 eu), dit ter voorbereiding van de beklimming van de Ventoux het jaar erop. Nu inmiddels 3 jaar later en +-15k km verder ga ik kijken naar een nieuwe.
Je hoeft echt niet direct de duurste fiets te kopen, koop liever iets degelijks met een endurance frame, houding is heel erg wennen, en ga lekker fietsen. Je kunt inderdaad zoals gezegd beginnen met normale pedalen en een goedkope broek en helm van de decathlon (voor de eerste ritjes tot 50-75km is dat prima materiaal). Als je merkt dat je het leuk vindt kun je altijd nog investeren in klikpedalen + schoenen, een Castelli pakje :9 , Garmin 1030 en powermeter. Belangrijkste is mijn optiek echter is dat je het ook leuk moet vinden om in je eentje te gaan fietsen. Want hoe leuk het samen fietsen ook is, er zijn altijd meer momenten dat je in je eentje even weg kunt gaan.

Zeker als je maten meer fietsen (in hun eentje) dan jij, ga je anders een achterstand krijgen, wat weer het samen fietsen minder leuk maakt omdat zij harder/makkelijker fietsen dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Distoration schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:37:
Zelf eind 2019 een nieuwe fiets gekocht met Tiagra groepset (1000 eu), dit ter voorbereiding van de beklimming van de Ventoux het jaar erop. Nu inmiddels 3 jaar later en +-15k km verder ga ik kijken naar een nieuwe.
Je hoeft echt niet direct de duurste fiets te kopen, koop liever iets degelijks met een endurance frame, houding is heel erg wennen, en ga lekker fietsen. Je kunt inderdaad zoals gezegd beginnen met normale pedalen en een goedkope broek en helm van de decathlon (voor de eerste ritjes tot 50-75km is dat prima materiaal). Als je merkt dat je het leuk vindt kun je altijd nog investeren in klikpedalen + schoenen, een Castelli pakje :9 , Garmin 1030 en powermeter. Belangrijkste is mijn optiek echter is dat je het ook leuk moet vinden om in je eentje te gaan fietsen. Want hoe leuk het samen fietsen ook is, er zijn altijd meer momenten dat je in je eentje even weg kunt gaan.

Zeker als je maten meer fietsen (in hun eentje) dan jij, ga je anders een achterstand krijgen, wat weer het samen fietsen minder leuk maakt omdat zij harder/makkelijker fietsen dan jij.
Decathlon helm moet je dan weer niet doen. Die zitten werkelijk voor geen meter. Geef een 10'tje meer uit en koop de goedkoopste helm bij mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Thanks allen,

Het is zeker niet de bedoeling om alleen met vrienden te fietsen, maar juist ook alleen. Even m'n hoofd leeg maken na een werkweek of uit de dagelijkse (gezin)hectiek. Muziek aan en gaan.

@naitsoezn eerst op een normale fiets zou een optie kunnen zijn, maar ik denk dan toch dat je de 'beleving' van het wielrennen mist en dus ook niet de ervaring krijgt die je hebt wanneer je op een racefiets je rondes maakt.

@yes-n ik heb in het verleden wel eens op de mtb gefietst met fietsbroeken zonder bretels. Ik keek nu dus ook naar fietsbroeken met. Ik zag dat bijv. bij Scapino deze al te krijgen zijn. Wellicht niet beste kwaliteit maar om het eerst te proberen en 25/30 km zou dit toch voldoende moeten zijn denk ik?

Sowieso is het minimale denk ik qua kleding een goede broek met zeem, en een helm.

Qua fietsen, ik ben inmiddels aan het rondkijken op marktplaats. Mijn voorkeur gaat uit naar een fiets met schijfremmen, waarom weet ik eigenlijk niet. Maar voor mijn gevoel is dat beter. Daarnaast een beetje verdiept in groepset, volgens mij is het minimale wel Shimano Sora/Tiagra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
inderdaad liever geen hybride/mtb achtige fiets kopen als je vrienden wel een echte racefiets hebben. Dat scheelt teveel weerstand en dan krijg je geen plezier om met hun mee te gaan.

Schijfremmen, wat mij betreft minder belangrijk en maakt het zoeken naar een tweedehands een stuk lastiger.
een jaar of 5 terug waren de meeste fietsen nog met velgremmen.

ik weet je maat en budget niet, maar als je bijvoorbeeld zoiets ziet op marktplaats: https://www.marktplaats.n...en/m1877534353-race-fiets

dan heb je een prima fiets om mee te beginnen. In het ergste geval verkoop je hem in het voorjaar weer, en verlies je er bijna niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
@MJ1986 ik zag zojuist deze fiets nog staan, wel iets duurder. Maar geen idee of dat minimum is.

Cannondale Synapse Disc

Alleen dan de vraag, welk framemaat ben ik nodig. Zelf ben ik 1,86. Denk dat deze dan net iets te groot is. Maar dat zal een kwestie zijn van proberen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:39

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik ben begonnen op een fiets van 250e hier uit de buurt- een Inter Sense zelfbouw project van iemand dat keurig onderhouden is/was. Het MTB-voorblad na 3 maanden vervangen voor een nieuw Bianchi voorblad (met vierkant aansluiting) á 32 euro en een paar uur zoeken. :P Wel mazzel gehad met het Fysik (spelling?) zadel dat erop zat: die bleken nieuw ca. 60 euro te doen.

Vervolgens ca. drie keer via Marktplaats een zgn setje wielerkleding van Bio Racer op de kop getikt nadat ik er al snel achter kwam dat in t-shirt het matig fietsen is. Eerst wappert het oncomfortabel, dan plakt het waar je niet wil dat het plakt.
Pluspunt van a-merk kleding: nooit zadelpijn gehad, het spul ventileert prima en slijt niet noemenswaardig in de was. :)
Ik zou persoonlijk wegblijven bij goedkope bibs: als je bespaart op het contact tussen je bips en zadel you're gonna have a bad time.

Besteedt eraan wat je eraan wilt besteden, uiteindelijk vind ik het leuker op een goedkope instapper de 40'ers met een 3000 euro Bianchi én hangbuik in te halen. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Goudvis op 24-08-2022 11:03 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikromanic
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-05 23:40

Mikromanic

Onder de titel

Tom-Z schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:33:
Voordat ik begon met wielrennen heb ik eerst in een halfjaar tijd 6000km op m'n stadsfiets gezet (met ritjes tot wel 180km), voordat er iemand voorstelde dat ik misschien een racefiets moest proberen...
En hoe voelde het verschil van fietsen bij jou? Daar ben ik dan altijd wel weer benieuwd naar. Ik zit ook te twijfelen om een racefiets aan te schaffen. Ik doe nu (enkele) rit huis->werk 15km op een e-bike, welliswaar (soms) zonder ondersteuning gem 25km/h. De E-Bike weegt ongv 35kg, dus trapt best zwaar
Ik ben benieuwd hoe het zou voelen als ik hetzelfde fietst maar dan op een racefiets.

Up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:39

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Mikromanic schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

En hoe voelde het verschil van fietsen bij jou? Daar ben ik dan altijd wel weer benieuwd naar. Ik zit ook te twijfelen om een racefiets aan te schaffen. Ik doe nu (enkele) rit huis->werk 15km op een e-bike, welliswaar (soms) zonder ondersteuning gem 25km/h. De E-Bike weegt ongv 35kg, dus trapt best zwaar
Ik ben benieuwd hoe het zou voelen als ik hetzelfde fietst maar dan op een racefiets.
Mijn zetje tot aanschaf was woon-werkverkeer van 13km enkele reis: kon prima op mijn Gazelle stadsfiets met Shimano Nexus 7, maar ik merkte in de loop van de werkweek toch dat mijn knieën niet blij waren met het beperkte verzet en de minder-dan-ideale houding voor enige duurinspanning.

Na 3 maanden verhuisde ons kantoor naar een andere locatie op 18km enkele reis: dat was ook weer één lange sprint en alles en iedereen inhalen. En af en toe door zo'n stinkscooter of speedpedelec ingehaald worden. :)

Als je op werk kunt douchen is dat heerlijk hoor. Je komt wel echt fris en fruitig aan en gaat vanzelf eens een andere route naar huis proberen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
[...]

Het is qua gevoel niet echt te vergelijken. Een stadsfiets is qua geometrie aangepast op comfortabel er op zitten, maar niet op efficiënt vooruit komen. Je kan ook niet hardlopen op een paar slippers.
Gewicht doet er niet heel veel toe op het vlakke; het verschil zit meer in houding (iemand die rechtop zit heeft een groot oppervlak en ondervindt veel luchtweerstand; je trapt op een iets andere/betere manier), efficiëntie (een derailleurversnelling is veel efficiënter dan een versnellingsnaaf, wielrenbanden zijn efficiënt maar slijten sneller en zijn minder comfortabel,...) en bestuurbaarheid (bij welke snelheid vlieg je uit de bocht).
Wat wél vergelijkbaar is, is of je het leuk vind om tochten te maken en lange stukken te fietsen. Met een racefiets ga je alleen wat verder/sneller. Voordat ik met wielrennen begon had ik al een paar keer een tocht van 180km gemaakt op de stadsfiets. Met een racefiets bespaar je dan opeens anderhalf uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
leinad-ar schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:59:
@MJ1986 ik zag zojuist deze fiets nog staan, wel iets duurder. Maar geen idee of dat minimum is.

Cannondale Synapse Disc

Alleen dan de vraag, welk framemaat ben ik nodig. Zelf ben ik 1,86. Denk dat deze dan net iets te groot is. Maar dat zal een kwestie zijn van proberen ergens.
ik blijf erbij dat je beter een fiets met betere afmontage kunt kiezen (105 of ultegra) en dan met velgremmen.
bijvoorbeeld met dit budget: https://www.marktplaats.n...d-racefiets-56-inch-frame

1.86, afhankelijk van je verhoudingen (lengte benen) zit je dan op een 56 of 58 waarschijnlijk qua maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-05 17:06
[...]

En hoe voelde het verschil van fietsen bij jou?
Ligt denk ik veel aan de fiets en de rijder. Maar in mijn geval ervaarde ik meer versnellingen (hogere versnellingen; kon binnen de voor mij prettige cadans blijven), een veel directere fiets, dat een racefiets diverse houdingen bied en dat dan nog los van extra mogelijkheden om kracht in de fiets te krijgen als je naar klikpedalen gaat. In mijn geval voelde ik mij ook wel iets instabieler.

De activiteit zelf (en soort inspanning) blijft hetzelfde. Je kunt echter meer en een racefiets levert meer rendement; soms wel minder comfort.

Ik zou net als vele zeggen: ga eerst tweede hands. Relatief goedkoop kun je dan kijken of het iets is. In recent contact met de lokale fietsenmaker werd ik ook gewezen op de in de aanbieding zijnde fietsen bij 12Gobiking. Sommige plaatselijke fietsenmakers kunnen ook nog opties hebben. Ligt aan de wensen en budget.

Als beginner kun je echt wel veel plezier hebben met een beetje beginner racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19
leinad-ar schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:59:

Cannondale Synapse Disc

Ik heb zelf de 2019 disc synapse gekocht dit jaar, ook tweedehands en voor zo’n 1150 (nieuwwaarde was 1600). Vind het echt een topfiets. Maar goed dat is ook persoonlijk. Kijk verder vooral per model hoe de maat valt, niet te specifiek naar de framemaat. Soms verschilt dat erg veel per model. Maar eens dat deze denk ik wat groot is voor je. Ik ben 1.80 en heb een 56 synapse. Ben zelf een leek maar hoorde van kenners toen ik ging starten dat te groot vervelender is dan te klein, dus bij twijfel was kleiner het advies. Verder is de synapse een model wat is neergezet als “endurance”. Voordeel is dat je net wat minder laag/sportief zit, dus voor beginners ook niet verkeerd denk ik/ervaar ik zelf. En de laatste modeljaren, zeler met schijven, hebben relatief veel “clearance” bij de banden/vorken, waardoor je nog eens wat bredere banden kan monteren. Zo past er in mijn 2019 theoretisch ook een 32mm band met grof profiel. Een gravelbike gaat het niet worden, maar een beetje offroad kan je er dan na een bandenwissel we mee , lekker veelzijdig dus.

PS: De synapse is trouwens helemaal op de schop gegaan: tot 2020-21 was het een model wat ook in alu werd geleverd en voor < 2000. Nu is ie er alleen nog in carbon en volgehangen met elektronica, en 2x zo duur logischerwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 11:22
Voor wat betreft keuze zijn er altijd een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
Nieuw / gebruikt (en hoe oud maximaal)
Maat (ik weet jouw binnenbeen lengte niet, maar zal zoals anderen ook al vermelden wel rond de 56 / 58 zitten)
En daarbij ook de maat van de crank (172,5 / 175 is redelijk gangbaar, maar soms kom je op tweedehands nog hele vreemde maten tegen)
Groepset (en hoeveel speed, versnellingen)
Disc of velg rem (disc is veelal "moderner", maar dan heb je nog mechanisch en hydraulisch, voor NL zou ik overigens, tenzij je echt bospaden gaat pakken, velgrem net zo makkelijk adviseren)
Wat wil je er mee gaan doen? Alleen weg, echt op snelheid (bijna TT), of juist wat relaxter, gravel of cross een optie, of mogelijk in de toekomst?
En dan bij tweede hands de staat van de fiets. Is hij goed onderhouden of juist niet? En wat kosten de onderdelen, mocht je deze moeten vervangen? (Zo heb ik ooit een Bianchi gekocht, tweedehands, waarbij ik werkelijk alles heb moeten vervangen. Leek goedkoop, maar achteraf gezien is het een heel prijzig project geworden).

Met alles wat ik in de loop der jaren er bij heb geleerd en ervaren, zou ik nu zelf toch wel voor een nieuwe gravel fiets gaan. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:50

Vos

AFCA

@leinad-ar Welke zaken heb je al gevraagd of ze huur hebben?

https://www.bikes4you.nl/ verhuurde altijd wel MTB's, wellicht ook racefietsen. Of misschien kan je een 2e hands koopfiets wel huren/lenen/testen.

In Borger zit https://www.egbertsfietsen.nl/, die kan je nog proberen.
Of https://scholten-cycling.nl/ in Dalen

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 24-08-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:24
Ik ben zelf een aantal jaren geleden, iets van vijf ofzo, ook begonnen met wielrennen.
Ik ben het wel eens met de meeste opmerkingen hierboven. Ik had ook wel kennissen die fietsen, maar ik heb in de loop der jaren geleerd dat als je iets zelf wil, je het ook zelf moet doen en je niet afhankelijk van anderen moet opstellen.
Huren/ lenen, ben ik zelf niet zo’n fan van. Je bent dan toch weer afhankelijk van een ander of van een locatie en het leuke van fietsen is dat je makkelijk vanuit huis een stukje kan gaan fietsen. Voor het MTBen heb ik dan wel weer veel gehuurd, omdat ik daarvoor toch naar een andere locatie moest. Het huren gaf mij daar wel veel inzicht in het verschil in materiaal.
Ik heb vooral in het begin alleen gefietst. Net zoals jij zei, muziek aan en gaan! Maar ik kwam er al snel achter dat wielrennen met muziek niet echt veilig is. Je hoort het andere verkeer slechter en ik schrok mijzelf helemaal gaar als er een auto of andere wielrenners passeerde.

Ik ken je financiële positie niet en ik begrijp je angst voor krakerige oud materieel. Ik heb daarom toen besloten om een nieuwe fiets en geen tweedehands fiets aan te schaffen, maar ik had daar ook de financiële middelen voor. Voor 1200 euro heb je gewoon een goede wielrenfiets voor een starter en iets meer. 105 is prima voor een starter, Ultegra heb je echt als starter niet nodig(maar zit het op een tweedehands fiets, prima natuurlijk. Ik ken mensen van Tiagra en ook die klagen niet.
Ga je goedkoper, kijk dan goed of er geen exotische onderdelen zijn gebruikt. Je wil immers de fiets ook kunnen repareren, als er iets mee gebeurt. De keus voor een tweedehands kan ik ook wel begrijpen, maar zorg dan goed dat je of zelf de kennis van materieel hebt of dat je iemand meeneemt die dat heeft. Goed kijken: is de fiets goed onderhouden? Vragen stellen over het onderhoud. Heb je beide niet, dan misschien bij een speciaalzaak een tweedehandsfiets kopen. Je betaald meer, maar zeer waarschijnlijk heb je ook meer zekerheid.

Ook eens met de opmerkingen over het investeren in een goede wielrenbroek, maar ook dat is niet goedkoop. Ik heb in het begin gefietst met een broek van de decathon (niet de goedkoopste variant ), dat ging in het begin prima. Maar als je langere tochten gaat maken, wordt het heeeel snel heeeel vervelend. Maar goed ook daar de keus, kies ik voor goedkoper en schrijf ik het kort af, of kies ik voor duurder en schrijf ik het over een langere periode af. Als je net begint, is er mogelijk iets voor te zeggen om dan maar goedkoper te kiezen en in een kortere periode af te schrijven. Je tweede broek kan dan, als je het nog wielrennen nog steeds leuk vindt, een duurdere zijn. Een hobby kost nu eenmaal geld. Wielrennen is gewoon duurder dan hardlopen of zwemmen.
Mijn ervaring met helmen, schoenen en kleding is dat erg persoonlijk is. Helmen moeten gewoon goed zitten en goed beschermen. En het ene schoenmerk zit bij jou beter dan bij een ander. Dus, passen, passen, passen.

Ik zelf ben voor de aankoop van mijn spullen gewoon een paar keer bij verschillende winkels langsgegaan zowel bij de grote, mantel, 12gobiking, maar ook bij kleinere plaatselijke. Ik ben zelfs bij een paar dozen schuivers langsgegaan. Als je door de weeks in de ochtend/begin van middag gaat is het erg rustig en willen de meeste je netjes helpen(behalve de dozenschuivers). Iedereen verteld wel net iets anders, maar op een gegeven moment merk je wel een lijn. Gewoon alles vragen en aangeven dat je serieus wil beginnen. Ik heb daarna de alles ook nog een keertje nagelezen op internet.

Verder is het misschien goed om te weten dat je fiets op allerlei manieren te tweaken is. De beste afstelling is per persoon en per fietsstijl verschillend. Ik heb na twee jaar een volledige bikefit laten doen, dat was zeker niet goedkoop, maar het heeft mij echt heel veel geholpen. Pijntjes zoals pijnlijke knieën, tintelende vingers, stijve schouders en zadelplijn zijn allemaal te verhelpen met en goede afstelling van je fiets. Daarbij kwam ook dat ik een stuk efficiënter ben gaan fietsen. Ik had dat veel eerder moeten doen, maar ja, dat is achteraf.

Oja, ik heb zelf ook veel lol aan mijn fietscomputer met gps gehad. Ik heb zelf een tweedehands wahoo bolt en samen met de app komoot heb ik veel lol aan het plannen van routes gehad. Nu gebruik ik de wahoo veel meer voor trainingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chedara op 24-08-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 13:01
Ik ben zo'n twee jaar geleden ook 'cold-turkey' begonnen met wielrennen. Heb in het begin al m'n gear bij de Decathlon gehaald, inclusief fiets. Meen dat ik totaal iets van €650-700 kwijt was. Mijn fiets is een RC120, wat een prima instapfiets schijnt te zijn.

In de loop der tijd wel het een en ander geupgrade. Met name de andere fietsbroek maakte een wereld van verschil. Na 4x in korte tijd lekgereden te hebben heb ik de standaard banden vervangen door Conti Grand Prix, sindsdien niet meer lek gereden.

Ik rij nog steeds met de standaard pedalen omdat ik de fiets ook wel eens gebruik om naar de sportschool te fietsen en m'n vriendin neemt hem soms ook mee.

Voordeel van een nieuwe fiets kopen is dat je garantie hebt. Onderdelen van racefietsen kunnen behoorlijk prijzig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
Vos schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:20:
@leinad-ar Welke zaken heb je al gevraagd of ze huur hebben?

https://www.bikes4you.nl/ verhuurde altijd wel MTB's, wellicht ook racefietsen. Of misschien kan je een 2e hands koopfiets wel huren/lenen/testen.

In Borger zit https://www.egbertsfietsen.nl/, die kan je nog proberen.
Of https://scholten-cycling.nl/ in Dalen
Ik heb bikes4you gevraagd, die verhuren niet. Egberts heb ik gemaild, maar nog geen reactie. Scholten in Dalen heeft geen verhuur, maar heeft 1 proeffiets. Daar zou ik een afspraak kunnen maken om een tocht te maken die daar start en ook eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 15:27

Herman

FP ProMod
Ik heb zelf de 'gok' genomen dat ik wielrennen leuk zou vinden en het vol zou houden. Daarom heb ik gelijk een nieuwe fiets gekocht. Het voordeel is dat je garantie hebt en naar de winkel kunt terugkomen als er iets niet goed is. Ook ben ik in de winkel opgemeten en zijn alle maten en afstanden voor mij goed gezet. Hier uiteindelijk ook mijn fiets op uitgekozen. Ik heb een 'instapmodel' gehaald. Ongeveer € 700 - € 800. Nadeel is dat de groepset etc. niet van de hoogste kwaliteit zijn. Volgens mij kun je voor hetzelfde bedrag nog wel een leuke fiets halen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:00
Over het materiaal is al veel gezegd. Ik hou het bij een oneliner: Oud materiaal is niet erg, slecht functionerend materiaal wel.

Ik zou beginnen met een afdankertje op marktplaats. Controleer of die nog soepel schakelt (terwijl je fietst) en remt en kijk of de kransjes nog in redelijke staat zijn.

Het allerbelangrijkste voor mij is dat ik af en toe met iemand anders kan fietsen. Competitie motiveert mij om ook individueel te trainen. Bovendien is het gezellig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Voordat je gaat aanschaffen: staar je vooral niet blind op de huidige staat van de techniek. 10 jaar oude Ultegra (mits goed onderhouden uiteraard) is ook nog steeds dikke prima, en zaken als schijfremmen en een carbon frame heb je als beginner helemaal niet nodig.

Ik heb een Giant TCR 0 uit 2012 met een Ultegra groepsset en die is gewoon tiptop onderhouden en doet niet/nauwelijks onder voor een nieuwe. Wel ruim 1200 euro goedkoper dan een nieuwe fiets. (650 aanschaf, 200 onderhoud, nieuwe Ultegra Giant kost ruim 2000 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Bob Popcorn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:21:
Voordat je gaat aanschaffen: staar je vooral niet blind op de huidige staat van de techniek. 10 jaar oude Ultegra (mits goed onderhouden uiteraard) is ook nog steeds dikke prima, en zaken als schijfremmen en een carbon frame heb je als beginner helemaal niet nodig.
Dit. Het maakt echt überweinig verschil. Het eerste halfjaar heb ik gefietst op een - inderdaad - 10 jaar oude aluminium Cube agree met Ultegra en velgremmen, en daarna geupgrade naar een nieuwe Carbon fiets met 105 en schijfremmen. Het verschil is ongelofelijk minimaal en in m'n gemiddeldes heb ik het zeker niet teruggezien. Misschien dat de voorderailleur wat soepeler schakelt en de remmen wat prettiger werken, maar that's it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:28

Guusjee

Omdat ik groot ben..

leinad-ar schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:20:
Goedemiddag,

Ik zit er aan te denken om te gaan starten met wielrennen, echter weet ik niet of dit echt de juiste keuze is. Het kan natuurlijk zijn dat ik naar een paar keer denk, mwoah toch maar niet.

[...]

Zijn er meer mensen die hier tegen aan liepen, hoe hebben jullie dit opgelost?
Omdat mijn normale sport wegviel tijdens de coronette ben ik wat anders gaan doen, hardlopen. Helaas veel blessureleed dus wilde ik wat anders doen, wielrennen. Ik stond toen op precies hetzelfde punt als jou. Een goede vriend van mij die had al een fiets en fietste al regelmatig, dus bij hem kon ik wel e.e.a. aan advies inwinnen. Omdat ik niet goed wist of ik het wel of niet leuk zou vinden (precies hetzelfde als jou) had ik de keuze gemaakt om van Marktplaats een goedkope fiets te halen met het idee 'als het toch niks is dan kan ik hem weer verkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag'. Uiteindelijk redelijk in de buurt een fietsje kunnen vinden en daarmee gestart. Het was een fiets van een jaar of 10-15 oud met een 105-groepset. Qua kleding, helm en schoenen had wat goedkoop spul ergens gekocht.

Fietsen is, net zoals eerder genoemd, geen goedkope sport, ook al haal je je spullen van marktplaats en kies je voor goedkope kleding. Al met al was ik denk ik toch een eurotje of 500-600 lichter voordat ik mijn eerste ritje kon maken.

Na een kilometer of 1000 gefietst te hebben had ik de fiets maar eens naar de LBS gebracht omdat ik dacht er e.e.a. aan vervanging toe was. De fietsenmaker vertelde mij dat er nog wel meer aan vervanging toe was en hij adviseerde me om dan maar gewoon een nieuwe fiets te kopen als je er toch echt serieus mee aan de slag wil. Dus dat heb ik daarna gedaan.

Nu twee jaar en 10k+ km verder kan ik denk ik wel zeggen dat ik het leuk vind :+ En na twee jaar kan ik je ook wel zeggen dat het zeker geen goedkope hobby is. Want van het een komt het ander. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Wil je het duur maken dan kan je het duur maken. O-)

Als ik terugkijk naar de afgelopen twee jaar en mezelf afvraag of ik iets dan wel anders zou doen dan kom ik op het volgende:
- Traject om te komen tot de eerste fiets om uit te proberen van marktplaats en het kopen van goedkope kleding vond ik eigenlijk wel prima. Een eerste fiets met velgremmen van een jaar of 10-15 oud is echt prima en kijk dan inderdaad naar 105-groepset (hoger kan, is zeker geen must!). Ga je voor een nieuwe(re) fiets dan is Tiagra ook echt dikke prima. Ik heb dat nu op mijn fiets zitten, nog geen moment spijt van gehad. Het verschil in gewicht merk je niet en die ene versnelling minder merk je ook niet. Qua kleding is het voor die eerste ritjes van 1-1,5 uur echt niet erg dat je in een el cheapo bib rondfietst. Die kan je altijd nog wel goed upgraden.
- Traject na dat ik er achter kwam dat ik het leuk vond zou ik wel anders aanpakken. Ik ben er wel achter dat er een aantal dingen zijn waar je niet op wilt besparen. 1) Heb je pijntjes of zit je niet lekker op je fiets ga alsjeblieft voor een bikefit. Ik had pijntjes op de fiets en heb hier na de bikefit echt 0 last meer van. 2) Investeer snel in een goede fietsbroek. Met pijn aan je reet op de fiets zitten belemmert je in je fietsplezier. 3) Ga je ook in de winter fietsen? Investeer ook in de rest van je kleding. Qua broek heb ik een bib van futurum 4 seasons incl. bijbehorende beenwarmers. Qua jasje heb ik een Gabba van Castelli. Deze had ik veel eerder moeten kopen. Het zorgt ervoor dat je 'droog' blijft maar bovenal warm. Als je iets niet wilt dan is het koud hebben op de fiets. 4) Ga je lang fietsen, zorg dat je goed eet en drinkt op de fiets. Koolhydraten zijn je beste vriend op de fiets als je langer dan 1,5u gaat fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:09
Er hangen in Nederlandse schuurtjes héél veel racefietsen weg te stoffen, van mensen die zichzelf al de tour de France zagen fietsen maar uiteindelijk na een keer of 10 een rondje gefietst te hebben het toch maar gedoe vonden. Daar kun je via Marktplaats prima van profiteren. En wees realistisch: de kans is best groot dat het ook bij jou zo gaat lopen. Dat is niet erg, maar ik trok er de conclusie uit dat ik in ieder geval het eerste jaar me niet blauw ging betalen aan mooie dromen. De fiets die ik zo 6 jaar terug voor € 400 kocht doet het trouwens nog prima. En het fietsen doe ik het ene jaar wat meer dan het andere.

Dus:
1- koop een goede fiets. Tussen de 500-1000 kun je prima slagen. Het is wel verstandig een paar tochten op andermans fietsen te fietsen, zodat je ervaart wat voor jou wel/niet prettig is. Dan weet je uit ervaring waar je op moet letten. Alle maattabellen waar internet vol mee staat zeggen niets over hoe jij het ervaart!
2- koop kleding (ook hiervoor geldt: voor een tocht van 60km-100km hoef je niet de duurste broek)
3- fiets en geniet! Doe verschillende tochtjes, lekker opbouwen in afstand.
4- ruim een vast moment in de week in voor het fietsen, zodat er wat schot in komt.
5- experimenteer verder met verschillende vormen (groepje/alleen, trainingsvormen, omgevingen, ...)

Als het je na een paar maanden nog steeds bevalt, kun je altijd nog je oude fiets verpatsen en voor €8k een carbon-droomfiets kopen en €2k aan hulpmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Tom-Z schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Dit. Het maakt echt überweinig verschil. Het eerste halfjaar heb ik gefietst op een - inderdaad - 10 jaar oude aluminium Cube agree met Ultegra en velgremmen, en daarna geupgrade naar een nieuwe Carbon fiets met 105 en schijfremmen. Het verschil is ongelofelijk minimaal en in m'n gemiddeldes heb ik het zeker niet teruggezien. Misschien dat de voorderailleur wat soepeler schakelt en de remmen wat prettiger werken, maar that's it.
Maatje van me fietst véél meer dan ik en die rijdt op een Specialized uit 1990, volgens een fietsenmaker de eerste serie met shifters op de remhendels ipv de oude framebediening. :D Overigens wilde diezelfde fietsenmaker de fiets niet meer onderhouden omdat er echt geen eer meer aan te behalen valt, maar die kerel trapt gewoon door er op. Geen centje pijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Qua fiets maakt nieuw of tweedehands idd niet zoveel uit, als het maar goed rijdt. Bij een tweedehands moet je dan wel extra goed opletten of de boel nog goed schakelt, er geen speling in de wiellagers zit, geen gekke tikjes/kraakjes zijn etc. Als je dat soort dingen door een fietsenmaker wilt laten verhelpen ben je zomaar honderden euro's verder. Zonde. Heb zelf een 10 jaar oude fiets met 105 groep die ik zelf goed onderhoud. Rijdt vrijwel als nieuw. Maar ik ken ook iemand met een oudere fiets die hem al tijden niet meer fatsoenlijk heeft onderhouden. Dat kraakt en rammelt en is gewoon niet leuk om op te fietsen.

Zeker niet minder belangrijk is de maat van de fiets. Koop geen te grote of te kleine fiets. Natuurlijk kun je eea. bijstellen, maar dat is beperkt. Als jij met een holle rug zit te fietsen omdat de fiets te groot is ben je er na 10 kilometer al klaar mee. Ik zou dan eigenlijk wel neigen om gewoon een nieuwe (of evt. tweedehands) fiets te kopen bij een specialist en deze voor jou laten afstellen. Een instapracefiets van 700/800 euro is echt prima.

Als je alleen gaat fietsen kan ik je ook een navigatiesysteem aanraden (bijv. van Garmin). Dan kun je routes laten genereren en leidt ie je de weg. Niks is nl. vervelender als je onderweg aldoor moet gaan zoeken op je telefoon welke kant je op moet. En je hoeft niet aldoor hetzelfde rondje te fietsen. En met zo'n Garmin komt je rondje ook direct op Strava ;)

Qua kleding is Decathlon e.d. prima. Lidl/Aldi heeft ook wel eens aanbiedingen.

Klikpedalen vind ik wel een pre om te hebben. Het vastzitten maakt je toch weer wat meer een met de fiets. Echter vergt het wel wat oefening (iedereen zal met klikpedalen in het begin een keer vallen omdat ie vergeet uit te klikken). Zou je evt. ook later kunnen aanschaffen (schoenen+pedalen zit je ook weer zo op minstens 150 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58

Marc H

- - Is wakker - -

Let ook een beetje op ergonomie. Iedereen heeft het altijd over een goede fietsbroek, maar als je begint is een goede fietshouding ook belangrijk.

Een instapfiets heeft een relaxtere geometrie waardoor je wat minder extreem voorover op de fiets zit in vergelijking met een meer pro georiënteerde fiets. Een tijdritfiets is leuk om te zien, maar niet aan beginnen, tenzij je triatlon aspiraties hebt.

Groep maakt minder uit. Sora, Tiagra, 105 en nog beter, als je geen wedstrijden rijdt is het allemaal wel goed.

Houdt ook budget vrij voor een goede fietscomputer met GPS. Ten eerste kan je dan ook van tevoren geplande routes rijden die je bijvoorbeeld van internet afplukt. Zo kom je op weggetjes en plaatsen uit die je bij toeval bijna nooit ontdekt. Ten tweede houdt je op die manier ook een log bij van je prestatieverbetering.
Ten derde kan je zo onderweg de snelste route terug naar huis laten uitrekenen als het eens tegen zit. Of nog erger, het dichtstbijzijnde treinstation ;)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:11
@leinad-ar Kijk eens bij Egberts Fietsen in Borger. Is niet heel ver van Emmen. Ze kunnen daar ook veel uitleg geven. Wellicht dat je zelfs iets kunt proberen.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 16:07
Ik ben zelf ook een jaar of 7 begonnen met wielrennen. Ik heb net als jou heel lang zitten twijfelen wat ik moest doen. Mijn vrouw wou ook wel meedoen als we het samen gingen doen. Dat heeft mij destijds over de streep getrokken om nieuw te kopen. Bij de lokale fietsenmaker zijn wij op een fiets gezet. Daar hebben we meteen een goedkoop setje kleren uitgekozen om te kunnen starten. Was destijds een aanbieding dat je bij de fiets ook meteen klikpedalen en schoenen kreeg.

Dat pakte bij mij beter uit dan bij mijn vrouw. Ik heb de fiets nog steeds. Is inmiddels afgewaardeerd naar fiets voor op de tacx (indoortrainer) na aanschaf van een andere fiets. Mijn vrouw daarentegen kon niet aarden op een racefiets en heeft de fiets met verlies verkocht aan ook iemand die het wou proberen. Ze heeft nu een hybride fiets gekocht met rechterop zit, recht stuur en gewone pedalen. Ze fietst nog wel maar op een andere manier dan ik.

Wat ik als puntjes mee zou willen geven:
- Laat je goed informeren over een fiets. Koop je tweedehands probeer iemand te vinden die er wat verstand van heeft om mee te gaan met de aankoop.
- Zorg voor de juiste maat. Er zijn op het internet genoeg rekentools te vinden aan de hand van jouw lengte en binnenbeenmaat. 1.86 is een heel gangbare lengte in Nederland en zal genoeg keuze zijn.
- Zorg voor een broek met zeem. Ga niet voor de allergoedkoopste.In een fietsbroek zit je met jouw blote kont.
- Ga niet meteen voor monsterafstanden. Een uurtje fietsen in het begin is mans zat.
- Vind je het leuk zoek gelijkgestemden. Word lid van een club of probeer een vast groepje te vinden.
- Wielrennen is zeer tijdrovend. Ik ben niet heel fanatiek maar rondjes van ~100 zijn op zondag niet ongewoon. Dat is 4 uur fietsen als je een koffie stop meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:44
Bob Popcorn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Maatje van me fietst véél meer dan ik en die rijdt op een Specialized uit 1990, volgens een fietsenmaker de eerste serie met shifters op de remhendels ipv de oude framebediening. :D Overigens wilde diezelfde fietsenmaker de fiets niet meer onderhouden omdat er echt geen eer meer aan te behalen valt, maar die kerel trapt gewoon door er op. Geen centje pijn. :)
Hier iemand die ooit een oude 90s fiets heeft overgekocht van familie van een dode vent. Ik heb er intussen enkele tienduizenden kilometers op gedaan. Sommige stukjes zijn wat lastiger te vinden, soms kan je gewoon een modern onderdeel erop zetten.
De versnellingen zijn absoluut niet geschikt voor hellingen, zeker vergeleken met modern materiaal. Toch is het wat men vroeger deed. Schakelen op het frame doe je gewoon blind.

Ik heb er tegenwoordig ook een nieuwe gravel-variant naast en heb met een aantal andere fietsen gereden. Wat ik écht een verschil vind zijn de versnellingen en ietwat andere kadervorm waar tegenwoordig én een framepack én twee bidons in kunnen.
Gewicht scheelt niet zodanig veel, comfort is op vele carbonfietsen minder en mits de onderdelen goed zijn/correct onderhouden bolt het op het vlakke bijna net zo goed.

Ik ben ermee begonnen met losse, fladderende kledij en ben gaandeweg wat aangepaste kleren gaan kopen. Je kan absoluut voor 200-300 euro zo'n fiets kopen en mooie tochten beginnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Arrigi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

De versnellingen zijn absoluut niet geschikt voor hellingen, zeker vergeleken met modern materiaal. Toch is het wat men vroeger deed. Schakelen op het frame doe je gewoon blind.
Precies, we noemen het dan ook de "Poldergroep", want vóór is het 60T ofzo en achter allemaal echt mini. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:14
hoi1234 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Decathlon helm moet je dan weer niet doen. Die zitten werkelijk voor geen meter. Geef een 10'tje meer uit en koop de goedkoopste helm bij mantel.
Sorry, maar dat is echt onzin. Decathlon heeft goede helmen. Zeker die van boven de 30-40 euro. Kan zijn dat de pasvorm niet bij je hoofd past, maar dat kan bij elk merk het geval zijn.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Toen ik begon, in 2018, kon ik een fiets lenen van de (Giant) dealer, zodat ik een paar dagen zelf kon testen. Ik heb toen een broek/shirt van decathlon gekocht, helm kon ik van hun lenen. Ze adverteerden daar verder niet mee, maar we zijn toen naar binnen gelopen met precies jouw vraag :).

Goedkope broek werkte prima voor die eerste ritjes, een uur is lang zat. Als je het leuk vindt, koop je daarna wel betere spullen. Ik vond het leuk en heb toen een fiets gekocht. Opvallend was dat, wanneer je aluminium en 105 wil (een serieuze instapper) je toen bij elk merk terecht kon voor praktisch overal dezelfde prijs (toen ca 1200,-). Ik heb die fiets vorig jaar voor precies dat bedrag ook weer verkocht overigens :).

Nu is het lastiger, alles is moeilijk leverbaar, maar toch zou ik eens een paar winkels inlopen. Je weet nooit wat daar staat en wat mogelijk is.

• leinad-ar
Bedankt allemaal voor jullie adviezen, inmiddels is mij meer duidelijk geworden.

Ik ga nu het volgende doen, ik ga eens een aantal (speciaal)zaken bij langs en laat me daar eens adviseren en waar mogelijk eens ergen op een fiets stappen. Daarnaast heb ik wat kennissen gevraagd die een vergelijkbaar postuur hebben waarvan ik weet dat ze ook een fiets hebben ik daar eens een rondje op mag gaan doen.

Tussentijds hou ik Marktplaats ook in de gaten, kijken of daar in tussentijd nog iets leuks op voorbij komt enigszins hier in de buurt (ook geen zin om halve land door te moeten om een fiets te bekijken, met de huidige brandstof prijzen zou ik dan ook een duurdere dicht in de buurt kunnen kopen :p ).

Ik ben er wel over uit om eerst een wat goedkopere broek te kopen, een helm is sowieso nooit mis om te hebben icm mijn e-bike die ik heb. Wie weet hoe lang het nog duurt en een helm ook verplicht wordt in Nederland ;) Voor de eerste rondjes kan ik ook prima in een gewoon sportshirt rondfietsen denk ik.

Als ik zou gaan starten zal ik eerst kortere rondjes doen, max 1 uur. Ook om mijn conditie wat meer op te bouwen. Ondanks dat ik nu ook nog wel voetbal is mijn conditie nog niet 100%. Daarnaast hebben wij net ons 2e kind mogen verwelkomen en de kortere nachten dragen ook niet bij aan een goede conditie. Desondanks is een rondje fietsen wel een goede afleiding denk ik om even het hoofd leeg te maken.

Wat ik me nog wel afvraag, hoe stippelen jullie een route uit? Middels een app of gewoon zomaar ergens heen fietsen? Ik zat te denken om mijn smartphone daarvoor te gebruiken, lijkt me toch dat er wel apps zijn die ook e.e.a. bijhouden qua data en ook route kunnen weergeven?

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56
leinad-ar schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:24:

Wat ik me nog wel afvraag, hoe stippelen jullie een route uit? Middels een app of gewoon zomaar ergens heen fietsen? Ik zat te denken om mijn smartphone daarvoor te gebruiken, lijkt me toch dat er wel apps zijn die ook e.e.a. bijhouden qua data en ook route kunnen weergeven?
Route is persoonlijk ligt eraan of je je omgeving een beetje goed kent. Waarschijnlijk weten je fietsvrienden wel een paar leuke stukjes om te rijden.
Qua apps heb je strava om je route en kms bij te houden.

Komoot is een fijne app om routes te maken en ook routebegeleiding om de route te fietsen.
Als je mij in een bericht je email geeft kan ik je een gratis regiocode sturen vanuit mijn komoot om mee te beginnen

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58

Marc H

- - Is wakker - -

Een telefoon gebruiken kan, maar heeft meestal twee nadelen. Niet waterdicht en de accu is snel leeg als je de gps gebruikt. Op zich niet zo'n probleem als je maar een uurtje weggaat. Maar voor langere ritten iets om rekening mee te houden.

Voor de routes gebruik ik soms de fietsrouteplanner van de fietsersbond: https://routeplanner.fietsersbond.nl/

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• leinad-ar
Goed om te vermelden, ik ben wel bekend in de omgeving. Maar ik heb een richtingsgevoel van niks. Begeleiding met route ben ik dus echt wel nodig haha

@steviewonder23 ik heb je een bericht gestuurd met mijn e-mail! Thanks :)

@Marc H ik heb een iPhone 13, die is in principe gewoon waterdicht, en een uur/anderhalf uur zal zeker in het begin goed te doen moeten zijn.

• hoi1234
Bedankt allemaal voor jullie adviezen, inmiddels is mij meer duidelijk geworden.

Ik ga nu het volgende doen, ik ga eens een aantal (speciaal)zaken bij langs en laat me daar eens adviseren en waar mogelijk eens ergen op een fiets stappen. Daarnaast heb ik wat kennissen gevraagd die een vergelijkbaar postuur hebben waarvan ik weet dat ze ook een fiets hebben ik daar eens een rondje op mag gaan doen.

Tussentijds hou ik Marktplaats ook in de gaten, kijken of daar in tussentijd nog iets leuks op voorbij komt enigszins hier in de buurt (ook geen zin om halve land door te moeten om een fiets te bekijken, met de huidige brandstof prijzen zou ik dan ook een duurdere dicht in de buurt kunnen kopen :p ).

Ik ben er wel over uit om eerst een wat goedkopere broek te kopen, een helm is sowieso nooit mis om te hebben icm mijn e-bike die ik heb. Wie weet hoe lang het nog duurt en een helm ook verplicht wordt in Nederland ;) Voor de eerste rondjes kan ik ook prima in een gewoon sportshirt rondfietsen denk ik.

Als ik zou gaan starten zal ik eerst kortere rondjes doen, max 1 uur. Ook om mijn conditie wat meer op te bouwen. Ondanks dat ik nu ook nog wel voetbal is mijn conditie nog niet 100%. Daarnaast hebben wij net ons 2e kind mogen verwelkomen en de kortere nachten dragen ook niet bij aan een goede conditie. Desondanks is een rondje fietsen wel een goede afleiding denk ik om even het hoofd leeg te maken.

Komoot is echt geweldig. Kost in de aanbieding 20 euro, anders kost het 30 euro. Als je van wandelen houdt of ook een keer een tochtje wilt maken op de e-bike, zou ik het direct aanschaffen. Anders beter even wachten. OsmAnd is trouwens ook een app die veel gebruikt wordt en gratis is. Ik vind de app zelf minder prettig werken. Maar probeer eerst gratis apps voordat je dure apps gaat aanschaffen die je misschien niet gaat gebruiken.

Ik denk dat route bijhouden op de telefoon een goed begin is. Een goede fietscomputer kost al snel 250+ euro. Jammer als je deze niet gebruikt. Op termijn zou ik wel zeker een fietscomputer aanschaffen. De batterij van je telefoon loopt heel snel leeg. Dus lange tochten zijn er niet bij. Ook bij regen is het niet altijd even handig. Mijn telefoon heeft al eens flinke waterschade opgelopen in een stortbui en ik merkte dat ik daarna toch terughoudend was met fietsen als er regen op komst was. Erg jammer dat je je daar door laat tegenhouden.

In het begin had ik trouwens zelf geen navigatie nodig. Ik ging vaak met m'n zwager fietsen en naderhand had ik 2 of 3 kleine rondjes die ik na 2-3x fietsen wel zonder navigatie kon rijden.

Ik heb overigens ook een richtingsgevoel van niks. Maar juist door zelf te moeten fietsen, dus zonder hulp van een navigatiesysteem, leer je de route vanzelf. Na 3x wist ik het meestal wel. Als je ergens over twijfelt, kun je nog altijd even op je telefoon kijken en anders fiets je maar een keer verkeerd. Misschien kom je dan juist een leuk weggetje tegen.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 25-08-2022 11:57 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Bob Popcorn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:21:

Ik heb een Giant TCR 0 uit 2012 met een Ultegra groepsset en die is gewoon tiptop onderhouden en doet niet/nauwelijks onder voor een nieuwe. Wel ruim 1200 euro goedkoper dan een nieuwe fiets. (650 aanschaf, 200 onderhoud, nieuwe Ultegra Giant kost ruim 2000 euro).
Hier nog een eigenaar van een 2021 TCR 0, rijd met het juiste onderhoud inderdaad nog als een zonnetje O+ (wel andere wielen maar dat is weer een ander verhaal).

Overigens laatst een stukje op de iets jongere carbon TCR van vaders gereden en ik vond het maar een stijve stuiterbak :X Dus met ouder en alu is zeker niets mis inderdaad!

Gabriël AM5

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 17:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb jaren terug een Garmin Edge 900 gekocht, een fietscomputer speciaal gemaakt voor de sportieve fietser. Zo'n ding heeft vele voordelen ten opzichte van een smartphone. Lange batterijduur voor dagtochten en je kunt er (meerdere) speciale fietskaarten op uploaden. Ik heb er zelf ook nog een ANT+ hartslagsensor en cadans sensor bijgekocht. Het geeft achteraf veel informatie. Niet alleen welke route je gereden hebt, maar ook hoogteverschillen, temperatuur, hartslag, cadans en snelheid op elk punt op je route. Handig om achteraf de rit te analyseren als je een geek bent als ik :D

Wat betreft navigatie, ik vind het zelf altijd wel leuk om 1-2 uur een willekeurige richting op te rijden en daarna op de Garmin naar "huis" te navigeren. Zo rij je elke keer weer een andere route, maar kom je wel efficient weer thuis ;) Routes van internet kun je er ook heel gemakkelijk inladen, zoek maar eens op GPX/KML.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Toen ik nog geen Garmin fietscomputer had gebruikte ik Strava om routes te genereren en te tonen via de app. Je kunt heel simpel in Strava aangeven dat je bijv. 30KM wilt wielrennen en hij geeft je een aantal routes. Dit is (vziw) op basis van wat anderen hebben gefietst, dus het zijn meestal leuke rondjes die niet alleen over grote wegen gaan. Telefoon had ik toen met een telefoonhouder van Decathlon (deze: https://www.decathlon.nl/...325682?mc=8587962&c=ZWART) op het stuur. Vind dat echt een ideaal ding vergeleken met veel andere telefoonhouders. En een telefoon is natuurlijk wel lastig met regen, maar je gaat toch niet fietsen als het regent of regen voorspeld wordt ;) En qua accu kun je makkelijk 1-2 uurtjes fietsen.

Enige is volgens mij wel dat je voor routes van Strava een abonnement nodig hebt. Maar wellicht is er een proefperiode. Ook geeft Strava geen echte 'ga nu linksaf/rechtsaf' routebegeleiding, maar je ziet gewoon de kaart. Dat gaf voor mij echter wel voldoende info over hoe te fietsen.

Komoot kan wel navigeren met routebegeleiding, maar vind de routes wat minder dan Strava. Al zou je Komoot ook goed kunnen proberen.

Tegenwoordig heb ik een Garmin Edge. Die pakt ook gewoon automatisch de routes op die je in Strava of Komoot hebt gegenereerd. En je kunt op het apparaat zelf of in de Garmin app een rondje laten genereren. Werkt ook prima. Voordeel van de Garmin is dat de batterij langer meegaat en je ook weer allerlei sensoren kunt koppelen (en veel meer data in beeld ziet tijdens het fietsen dan bijv.,, Strava of Komoot). En een fietscomputer staat ook weer wat meer profi dan een telefoon op je stuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Goedemorgen

Vanmiddag ga ik langs een speciaalzaak om eens te kijken naar wat nieuwere fietsen en kijken of ik een richtlijn kan vinden qua maat.

Ondertussen zag ik deze fiets op marktplaats voorbij komen: link.

Kunnen jullie hier iets van zeggen? Het idee is wel om de fiets, welke ik dan ook eventueel koop 2e hands langs de fietsenmaker te laten gaan voor een check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:00
leinad-ar schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:25:
Goedemorgen

Vanmiddag ga ik langs een speciaalzaak om eens te kijken naar wat nieuwere fietsen en kijken of ik een richtlijn kan vinden qua maat.

Kunnen jullie hier iets van zeggen? Het idee is wel om de fiets, welke ik dan ook eventueel koop 2e hands langs de fietsenmaker te laten gaan voor een check.
Lastig te zeggen. Als hij goed remt, goed schakelt, ronde wielen heeft en je past erop, dan lijkt het een leuke om mee te beginnen.

Koga Miyata was vroeger wel een luxe merk. Maar als de slijtagedingetjes allemaal Shimano zijn, dan hoeft dat geen extra duur onderhoud te betekenen. Groep 105 is niet het goedkoopste, ik zou vooral kijken of de tandwieltjes nog goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
leinad-ar schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:25:
Goedemorgen

Voor die prijs zou ik het zeker doen. Weet niet of er triple 105 5800 bestaat. Anders is het 105 5700. Dat is een 10 speed groep. Voordeel is dan weer dat je tiagra kunt gebruiken, wat de onderhoudskosten goed drukt. Beschikbaarheid van onderdelen is ook prima.

Waar ik echt even op zou letten is of de fiets goed past. Niks zo vervelend als een totaal niet passende fiets. Als je de fiets voor aankoop laat controleren door de fietsenmaker moet het denk ik goed komen.

Tenzij je echt niks zelf kunt doen, hoeft achterstallig onderhoud overigens geen probleem te zijn. Een nieuwe ketting of cassette en eigenlijk ieder ander onderdeel is zo geïnstalleerd en hoeft echt niet de wereld te kosten als je het online koopt en zelf monteert. Als je eventueel nog afdingt vanwege slijtage, valt het helemaal mee. Ook is het zo dat je nog best lang door kunt voordat het echt stuk gaat. Je kunt eens een half jaar/jaar alles aankijken. Dan weet je hopelijk ook beter wat je zoekt in een racefiets en kun je iets goeds kopen. In de tussentijd is veel voldoende, zolang het maar vooruit komt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leinad-ar
Zo, vanavond dan mijn eerste ritje gehad. Ik heb een fiets van een familielid kunnen lenen. Incl. wat kleding, schoenen etc.

Laat ik allereerst zeggen dat ik er van genoten heb, zeker de eerste 20 minuten. Het was even wennen qua schakelen en inklikken van de schoenen maar dat was maar even. Na 20 minuten begon ik toch her en der wat pijntjes te krijgen. Mijn onderrug begon wat te zeuren en ook kreeg ik wat pijn in mijn schouders. Het laatste stuk vernam ik ook echt het zadel en had ik een wat doof gevoel in mijn buitenste tenen.

Al met al onderstreept dat nogmaals het belang van goede kleding en een goed afgestelde fiets denk ik. Ik had nu een merkloze broek en shirt met sponsoring erop van een lokale fietsenwinkel. Ik zag dat ik via jumbo extra punten korting krijgt bij Agu, hoe verhoudt zich dat merk qua kwaliteit? Of kan ik beter naar een ander merk kijken voor een broek?

Aankomende donderdag ga ik nog even een kort rondje doen met een vriend, weliswaar wel weer op deze fiets met deze uitrusting ook. Aankomend weekend wil ik bij een fiets kijken die ik gevonden heb op marktplaats. Ik ben bij een lokale fietsenwinkel geweest en die gaf ook het advies die fiets te nemen. Als ik vervolgens die fiets bij hem een beurt laat krijgen en daar ook een helm en schoenen koop krijg ik een bikefit daar gratis.

Anyway, hierbij nog het rondje die ik heb gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VZ82fV4R7ByPydcyukC-ZDaQRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bAkAtTt9v1Cgdr8zFZP9Da3I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Een broek is nogal persoonlijk, maar let vooral op redelijk strak zitten rondom, te groot geeft plooien en snel klachten.
AGU kan voldoen, meestal zjjn de duurdere broeken ook wel wat beter.
Kan je een link posten naar die MP fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
leinad-ar schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:23:
Laat ik allereerst zeggen dat ik er van genoten heb, zeker de eerste 20 minuten. Het was even wennen qua schakelen en inklikken van de schoenen maar dat was maar even. Na 20 minuten begon ik toch her en der wat pijntjes te krijgen. Mijn onderrug begon wat te zeuren en ook kreeg ik wat pijn in mijn schouders. Het laatste stuk vernam ik ook echt het zadel en had ik een wat doof gevoel in mijn buitenste tenen.

Al met al onderstreept dat nogmaals het belang van goede kleding en een goed afgestelde fiets denk ik. Ik had nu een merkloze broek en shirt met sponsoring erop van een lokale fietsenwinkel.
Hartstikke leuk!

Het is niet alleen de fiets en kleding. Het is ook gewoon wennen. Bij het voorovergebogen op een racefiets zitten span je bepaalde spieren aan en daar krijg je de eerste paar keer gewoon spierpijn van. Dat hoeft niet per se te betekenen dat die fiets niet goed afgesteld is. Zadel is iets dat ook in zekere mate kan "wennen".

Kleding is inderdaad heel persoonlijk en duurder is niet per se beter. Ik heb een fietsbroek van AliExpress van minder dan €20 en die is gewoon prima, ook op hele lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Zo, vanavond dan mijn eerste ritje gehad. Ik heb een fiets van een familielid kunnen lenen. Incl. wat kleding, schoenen etc.

Al met al onderstreept dat nogmaals het belang van goede kleding en een goed afgestelde fiets denk ik. Ik had nu een merkloze broek en shirt met sponsoring erop van een lokale fietsenwinkel. Ik zag dat ik via jumbo extra punten korting krijgt bij Agu, hoe verhoudt zich dat merk qua kwaliteit? Of kan ik beter naar een ander merk kijken voor een broek?

Aankomende donderdag ga ik nog even een kort rondje doen met een vriend, weliswaar wel weer op deze fiets met deze uitrusting ook. Aankomend weekend wil ik bij een fiets kijken die ik gevonden heb op marktplaats. Ik ben bij een lokale fietsenwinkel geweest en die gaf ook het advies die fiets te nemen. Als ik vervolgens die fiets bij hem een beurt laat krijgen en daar ook een helm en schoenen koop krijg ik een bikefit daar gratis.

[Afbeelding]
Ik heb clubkleding van agu en ook een heleboel shirts van agu. De clubkleding zit erg lekker. De shirts zijn ook prima. Wel heb ik het idee dat de afwerking bij agu minder is. Kleding gaat redelijk snel "pillen" en rafelen.

Wat ik mee kan geven als tip: probeer zoveel mogelijk in de uitverkoop te kopen. Dat scheelt een hoop. Misschien heb ik trouwens ook nog een kortingscode van rogelli. Zou ik moeten zoeken.

Ik heb trouwens ook nog een setje lake cx238 mt46 liggen die te groot voor mij zijn en waar ik niks meer mee doe. Volgens mij woon ik alleen niet in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 29-08-2022 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij Decathlon kun je volgens mij een fiets huren (hier in Belgie toch, ik vermoed dat het dan in Nederland ook is bij Decathlon).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

[Afbeelding]
Tsja pijntjes. Mits niet te ernstig "hoort" het er ook gewoon een beetje bij. Het wordt vanzelf beter met meer uren in het zadel en je went er ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Het lastige bij pijntjes is: wanneer is het nog gewenning ('hoort er bij') en wanneer is het onjuiste afstelling.

Zadelpijn is uiteindelijk niet nodig (op mijn fietsvakantie met hele dagen fietsen 0 zadelpijn gehad). De eerste weken kan je zitvlak wat beurs zijn. Daarna moet het echt over zijn. anders past het zadel niet goed bij je.

Spierpijn kan optreden in het begin, maar hoor je pas de volgende dag te krijgen. Wanneer je 2x/week fietst, hoort dat na twee/drie weken fietsen wel klaar te zijn.

Tintelingen, nekpijn, pijn in je schouderbladen hebben meestal met afstelling of maatvoering te maken en gaan dus ook niet na gewenning over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
@Keezx ik heb een aantal fietsen op Marktplaats gezien die op mijn shortlist staan, dat zijn de volgende:

- Focus Izalco racefiets -> tandwielen lijken wat verouderd. Die zouden dan vervangen moeten worden, geen idee wat daar eventueel kosten van zijn.

- Koga Miyata Roadwinner -> ziet er op het oog goed uit, voor die prijs kan er eventueel ook nog wel e.e.a. aan vervangen worden.

- Carbon racefiets Stevens SCF2 -> heeft sowieso een beurt nodig, zo op het oog lijkt het wel goed

- Sensa Romagna -> ook hier lijken tandwielen wel af.

Ongeacht welke fiets ik ook koop, ik zal deze sowieso naar een fietsenmaker brengen en een beurt laten geven.

@hoi1234 Ik heb geen idee waar je woont, ik in regio Emmen in ieder geval. Overigens heb ik een schoenmaat van 43, het setje die je hebt zal dan ook voor mij te groot zijn.

@Highland spierpijn heb ik eigenlijk niet gehad, was tijdens fietsen echt wat pijntjes in mijn schouderbladen en doof gevoel in mijn voeten. Ik denk dus ook echt dat dat met afstelling te maken heeft. Naar mijn idee staat het stuur te laag. Voor mijn gevoel kon ik niet goed bij de versnellingen (al moet ik ook aan de houding wennen natuurlijk)

Ik zal eens kortingen in de gaten houden en her en der gaan kijken en vergelijken qua broeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
leinad-ar schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:34:
@Keezx ik heb een aantal fietsen op Marktplaats gezien die op mijn shortlist staan, dat zijn de volgende:

- Focus Izalco racefiets -> tandwielen lijken wat verouderd. Die zouden dan vervangen moeten worden, geen idee wat daar eventueel kosten van zijn.

- Koga Miyata Roadwinner -> ziet er op het oog goed uit, voor die prijs kan er eventueel ook nog wel e.e.a. aan vervangen worden.

- Carbon racefiets Stevens SCF2 -> heeft sowieso een beurt nodig, zo op het oog lijkt het wel goed

Ongeacht welke fiets ik ook koop, ik zal deze sowieso naar een fietsenmaker brengen en een beurt laten geven.

@hoi1234 Ik heb geen idee waar je woont, ik in regio Emmen in ieder geval. Overigens heb ik een schoenmaat van 43, het setje die je hebt zal dan ook voor mij te groot zijn.

@Highland spierpijn heb ik eigenlijk niet gehad, was tijdens fietsen echt wat pijntjes in mijn schouderbladen en doof gevoel in mijn voeten. Ik denk dus ook echt dat dat met afstelling te maken heeft. Naar mijn idee staat het stuur te laag. Voor mijn gevoel kon ik niet goed bij de versnellingen (al moet ik ook aan de houding wennen natuurlijk)

Ik zal eens kortingen in de gaten houden en her en der gaan kijken en vergelijken qua broeken.
Cassette vervangen is niet heel moeilijk. Eerst even de snelspanner of QR loshalen. Dan sleutel erin, cassette tegenhouden met een kettingzweep en met de ratel mee losdraaien...

Ik heb https://www.futurumshop.n...8-12sp-shimano-sram.phtml, maar op het forum wordt https://www.decathlon.nl/...emer/_/R-p-200?mc=8309913 ook vaak aangeraden. Bij die van de Decathlon heb je nog wel de cassetteafnemer, bijvoorbeeld https://www.decathlon.nl/...d/_/R-p-329588?mc=8608966 een een baco nodig.

Bij de fietsenmaker zal je de adviesprijs voor de cassette en de montagekosten moeten betalen. Montagekosten lopen redelijk uiteen.

Waarschijnlijk zal je ook je ketting moeten vervangen. Vaak vervang je de ketting namelijk tegelijk met de cassette, omdat de ketting anders overslaat op de nieuwe cassette. Overigens kun je het setje ook helemaal oprijden. Kun je met een beetje geluk nog best wat kilometers mee afleggen. Nadeel is wel dat het ook echt opeens over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
tandwielen lijken wat verouderd. Die zouden dan vervangen moeten worden, geen idee wat daar eventueel kosten van zijn.
Valt wel mee volgens mij. Op foto's van marktplaats is dat lastig te zien, maar bij geen van de fietsen springt het er echt uit dat ze versleten zijn. Smerig zijn ze wel allemaal.
Van de eerste fiets staan sowieso alleen de kettingbladen op de foto, de kans dat die versleten zijn is niet zo groot (dan moet je denken aan tienduizenden kilometers op de teller). Van iemand die het verschil tussen 2x en 3x niet weet verwacht ik niet dat 'ie zo ver gereden zal hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx

CUT
Allemaal bruikbaar, maar ik zou me over de voortandwielen niet druk maken, reken er voor elke fiets wel een ketting+cassette bij, pakweg 60 a 70€ .voor wat voordeliger Shimano spullen.
De Sensa heeft dan nog het voordeel dat er gewone standaard 130 BCD bladen op kunnen en niet alleen de speciale begrotelijke Shimano bladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Keezx op 30-08-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Ik ga er eigenlijk vanuit dat bij elke fiets de cassette en ketting wel vervangen moeten worden, daarnaast ook nieuwe remblokken en mogelijk nieuwe banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ja, dat is wel realistisch.
De Sensa biedt wat mij betreft beste qua prijs en potentieel.
Of het nou 9,10, of 11 speed is , is , zeker in NL niet van belang, hoe minder spiet, hoe goedkoper de onderdelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Keezx op 30-08-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
- Focus Izalco racefiets -> Hier ga ik morgenmiddag naar toe om te kijken, volgens verkoper heeft de fiets ongeveer een half jaar tot 3 kwart jaar geleden een beurt gehad heeft. De huidige eigenaar heeft de fiets gekocht ook om te proberen maar blijkt hem toch niet zowaar te gebruiken. Hij geeft aan er max 500km op gefietst te hebben.

- Sensa Romagna -> Deze verkoper van deze fiets inmiddels ook gesproken, hij weet niet welk framemaat de fiets precies heeft. Gokt 56 of 58. Daarmee valt de fiets voor mij eigenlijk al af. Hij geeft zelf aan 1,80 meter te zijn. Maar ik vind de gok te groot om even heen en weer te rijden te groot. Qua prijs was deze gunstig, maar ik moet hier wel een stukje voor rijden, dat is bij andere fietsen minder.

Overigens, de fiets die ik morgen ga bekijken heeft 2x10 versnellingen. De overige allemaal 3x9. Ga ik daar in praktijk, in Nederland veel van vernemen/last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
leinad-ar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:12:
Overigens, de fiets die ik morgen ga bekijken heeft 2x10 versnellingen. De overige allemaal 3x9. Ga ik daar in praktijk, in Nederland veel van vernemen/last van hebben?
2x10 is eigenlijk altijd te verkiezen boven 3x9 omdat de voorderailleur dan beter schakelt; op moderne fietsen zie je eigenlijk bijna nooit meer een 3x.
Qua schakelbereik ligt het er maar net aan welke tandwielen er precies opzitten. Vaak heeft een fiets met een 2x achter een groter bereik en maakt het netto niks uit.
3x9 betekent trouwens niet dat je 27 verschillende versnellingen hebt, omdat veel van de combinaties niet kunnen of netto hetzelfde zijn. In de praktijk heb je ongeveer even veel versnellingen als bij een 2x10, maar het is wel een stuk irritanter om de juiste versnelling te vinden omdat je met de voorderailleur moet klooien.

Als je alleen maar in het vlakke Nederland fietst maakt het sowieso weinig uit, maar als je eens naar Zuid-Limburg of de Ardennen of waar dan ook met heuvels wil, is het fijn als je voldoende licht kan schakelen. Bijvoorbeeld 2x10 met een 50/34 crankset met een 11-28 cassette is prima. Ruim voldoende opties om iedere gewenste snelheid op het vlakke te fietsen, maar een heuvel op kan ook nog redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
leinad-ar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:12:
- Focus Izalco racefiets -> Hier ga ik morgenmiddag naar toe om te kijken, volgens verkoper heeft de fiets ongeveer een half jaar tot 3 kwart jaar geleden een beurt gehad heeft. De huidige eigenaar heeft de fiets gekocht ook om te proberen maar blijkt hem toch niet zowaar te gebruiken. Hij geeft aan er max 500km op gefietst te hebben.

- Sensa Romagna -> Deze verkoper van deze fiets inmiddels ook gesproken, hij weet niet welk framemaat de fiets precies heeft. Gokt 56 of 58. Daarmee valt de fiets voor mij eigenlijk al af. Hij geeft zelf aan 1,80 meter te zijn. Maar ik vind de gok te groot om even heen en weer te rijden te groot. Qua prijs was deze gunstig, maar ik moet hier wel een stukje voor rijden, dat is bij andere fietsen minder.

2x 10 is prima. Zeker in Nederland. Als je naar het buitenland gaat, is het handig om rekening te houden met hoeveel tandjes het grootste blad achter en het kleinste blad voor heeft.

Je zou even kunnen kijken wat voor derailleurs je hebt. Als deze om kunnen gaan met lichte verzetten, kun je nog altijd upgraden. Bij 3x9 zou ik even goed opletten wat voor een groep het is. De oude 3x9 groepen gebruiken vaak depricated standaarden. Succes met onderdelen vinden!

PS: ik heb 38/25 als lichtste verzet, Limburg lukt gewoon. Als ik naar een lichter verzet had kunnen schakelen had ik dat zeker gedaan, maar het is niet nodig. Ik heb ook 2x in de Ardennen gefietst. Dat is wat zwaarder. Uiteindelijk ben je uitgeput op de pedalen aan het stampen. Maar je komt wel boven uiteindelijk. Daarom mijn advies om ook naar de nadelen van 3x9 te kijken. Soms is het beter om maar wat zwaarder naar boven te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
@hoi1234 hoe kan ik zien wat voor derailleurs ik heb? dan kan ik daar naar kijken.

Overigens geef je aan dat het niet heel lastig is om zelf een cassette te vervangen, ik zag dit setje. Ik geloof dat dit wel op de fiets past waar ik morgen naar ga kijken: Dat i.c.m. deze tools zou het dan toch moeten lukken.

Daarnaast lijken remblokken me ook niet heel lastig om zelf te vervangen. En natuurlijk banden ook niet. Als ik die 3 zaken vervangen heb zou ik toch een eind moeten kunnen komen.

Kijkt de fietsenmaker bij een beurt ook nog naar andere zaken? Zelf deze pagina nog ontvangen en van plan om morgen bij het kijken van de fiets langs te gaan.

Blijft uiteindelijk alleen bikefit over, ik vraag me alleen af wat ze dan doen. Passen ze alleen afstelling aan. Dus hoogte zadel, stuur etc. Of worden er dan ook onderdelen vervangen, bijv. breedte van stuur of pedalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
leinad-ar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:17:
@hoi1234 hoe kan ik zien wat voor derailleurs ik heb? dan kan ik daar naar kijken.

Overigens geef je aan dat het niet heel lastig is om zelf een cassette te vervangen, ik zag dit setje. Ik geloof dat dit wel op de fiets past waar ik morgen naar ga kijken: Dat i.c.m. deze tools zou het dan toch moeten lukken.

Daarnaast lijken remblokken me ook niet heel lastig om zelf te vervangen. En natuurlijk banden ook niet. Als ik die 3 zaken vervangen heb zou ik toch een eind moeten kunnen komen.

Kijkt de fietsenmaker bij een beurt ook nog naar andere zaken? Zelf deze pagina nog ontvangen en van plan om morgen bij het kijken van de fiets langs te gaan.

Blijft uiteindelijk alleen bikefit over, ik vraag me alleen af wat ze dan doen. Passen ze alleen afstelling aan. Dus hoogte zadel, stuur etc. Of worden er dan ook onderdelen vervangen, bijv. breedte van stuur of pedalen?
Staat meestal op de derailleur zelf. Als je de officiële documentatie erbij pakt kun je controleren wat de grootst mogelijke krans is. Tegenwoordig is het niet echt een probleem meer.

Je kunt ook tiagra 10 speed pakken. Dat is goedkoper.

Remblokjes vervangen bij velgremmen is hartstikke eenvoudig. Je moet dat kleine inbusschroefje (geloof maat 2 of 2,5) losdraaien. Daarna kun je het oude remblokje er zo uitschuiven en het nieuwe erin schuiven. Wel even opletten op de montagerichting. Dat staat altijd op het remblokje.

Banden wisselen is vrij eenvoudig. Het beste gebruik je plastic bandenlichters van een goede kwaliteit. Het makkelijkste gaat het als je de oude binnenband even wat naar binnen duwt. De nieuwe binnenband doe je er eerst aan een kant goed op. Dan aan de andere kant ook vastklemmen. Als je ongeveer halverwege gaat, gaat het heel zwaar. Dan even de buitenband wederom naar binnen duwen. Dan gaat het een stuk makkelijker. Eventueel handschoenen gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door hoi1234 op 31-08-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
hoi1234 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

PS: ik heb 38/25 als lichtste verzet, Limburg lukt gewoon. Als ik naar een lichter verzet had kunnen schakelen had ik dat zeker gedaan, maar het is niet nodig.
Tuurlijk, als je maar hard genoeg stampt komt je overal boven. Maar lekker fietsen is dat niet echt. Imho kan je als gewone sterveling maar beter een lekker licht verzet kopen, dat is veelzijdiger. Met 38/25 als lichtste verzet heb je zeker 54/11 als zwaarste? Da's een leuk verzet als je tussen de 50 en 65km/u wil fietsen, maar ik denk dat bijna iedereen meer lol zal hebben van de mogelijkheid om releaxt een heuvel te beklimmen en zo'n kamikaze-versnelling niet snel zal missen.
Voor TS misschien niet zo'n heel belangrijke overweging als hij (voorlopig) niet de heuvels in wil, maar als TS de knoop moet doorhakken tussen twee verder identieke fietsen zou ik kiezen voor het lichtere verzet. Dan heb je de optie ten minste.
leinad-ar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:17:
Met ketting/cassette, banden en remblokjes heb je de belangrijkste zaken wel gehad. Andere dingen die kunnen slijten zijn lagers en de rem/schakelkabels.
Ik zou lekker gaan fietsen met de fiets, als de cassette/remblokjes écht op zijn kom je daar snel genoeg achter.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe gek je het wil hebben (en wat je daar voor wilt betalen). Ze doen ook vaak afstelling van je schoenplaatjes. Je kan inderdaad nog met de breedte van het stuur spelen, maar ook met de positie van het stuur (hoeveel naar beneden/naar voren of achter).
Ik heb nog nooit een bikefit gehad en dat gaat prima. Ik zou beginnen met eventjes zelf het zadel ongeveer op de juiste hoogte zetten en dan kijken hoe dat gaat. Krijg je ergens last van, kan je altijd nog naar de specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Tom-Z schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Tuurlijk, als je maar hard genoeg stampt komt je overal boven. Maar lekker fietsen is dat niet echt. Imho kan je als gewone sterveling maar beter een lekker licht verzet kopen, dat is veelzijdiger. Met 38/25 als lichtste verzet heb je zeker 54/11 als zwaarste? Da's een leuk verzet als je tussen de 50 en 65km/u wil fietsen, maar ik denk dat bijna iedereen meer lol zal hebben van de mogelijkheid om releaxt een heuvel te beklimmen en zo'n kamikaze-versnelling niet snel zal missen.
Voor TS misschien niet zo'n heel belangrijke overweging als hij (voorlopig) niet de heuvels in wil, maar als TS de knoop moet doorhakken tussen twee verder identieke fietsen zou ik kiezen voor het lichtere verzet. Dan heb je de optie ten minste.
Ik heb zelf een Ultegra 6500 groep. Daar vind je werkelijk niks meer van. Ik weet niet welke 3x9 groep het hier betreft, maar het zou jammer zijn als de lichtere verzetten te weinig gebruikt worden, maar bij defecten wel grote investeringen nodig zijn, omdat oude componenten niet verkrijgbaar zijn en geüpdatet moet worden naar huidige standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
hoi1234 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Ik heb zelf een Ultegra 6500 groep. Daar vind je werkelijk niks meer van. Ik weet niet welke 3x9 groep het hier betreft, maar het zou jammer zijn als de lichtere verzetten te weinig gebruikt worden, maar bij defecten wel grote investeringen nodig zijn, omdat oude componenten niet verkrijgbaar zijn en geüpdatet moet worden naar huidige standaarden.
Ik zei ook dat TS beter een (modernere) 2x kan kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tom-Z op 31-08-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Ik zat net nog even naar de foto's van de fiets te kijken die ik morgen ga bezichtigen, daar zie ik echter aan de voorzijde 3 tandwielen. In de beschrijving staat 2x10 groepset. Lijkt me dat niet klopt.

Aangezien ik zo'n beetje alle fietsen zie staan 3x9 hebben. Hoe lastig is het om dit naar 2x 10 om te zetten. Is dat een kwestie van nieuwe cassette, nieuwe ketting en nieuw crankstel? of komt er nog meer bij kijken?

Niet dat ik dat direct van plan ben oid, maar puur ter info om in mijn achterhoofd te houden mocht ik een fiets kopen met verouderde groep

[ Voor 14% gewijzigd door leinad-ar op 31-08-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
leinad-ar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:26:
Aangezien ik zo'n beetje alle fietsen zie staan 3x9 hebben. Hoe lastig is het om dit naar 2x 10 om te zetten. Is dat een kwestie van nieuwe cassette, nieuwe ketting en nieuw crankstel? of komt er nog meer bij kijken?
Zo'n verbouwing is het geld niet waard. Dan kan je beter de fiets verkopen en een andere fiets terugkopen.
Naast de dingen die je noemt moet je dan ook de derailleurs en shifters vervangen. Eigenlijk de hele fiets behalve het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Een verouderde groep is niet erg MITS je voor sommige dingen nog vervanging kan vinden, voor cassettes, kettingbladen en kettingen is het geen probleem, met name shifters en misschien ook wel derailleurs wat moeilijker als het om Shimano gaat, misschien moet je ook eens verder kijken, er is meer dan Shimano.
Ik rij zelf met Campagnolo 9 speed en dat is zowel voor onderdelen als slijtagedelen geen enkel probleem.
Ik heb een jaar of 10 geleden wat sets shifters 2e hands gekocht en teer nog altijd op die dingen, heb ook voor de toekomst nog genoeg.
9 en 10 speed Campagnolo is zowat allemaal compatibel.
Cassettes alleen met allemaal losse kransen, vervang alleen wat versleten is en hoef geen cassettes te rijden met 11 en 12 kransen die er voor velen voor de kat z'n kut op zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Keezx op 31-08-2022 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 17:08

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Je moet het wel eerst kapot trappen voor je iets nieuws nodig hebt.

Als dat nog niet het geval is, en dit is het 'Starten met wielrennen, maar hoe?' topic, dan is het vervangen van cranks, hele sets etc etc echt nog niet iets waar je je druk om moet maken.

Eerst eens een stuk fietsen (>50k en verder) zonder pijn in je donder op een fijn tempo, daarna eens verder kijken.

Wielrenners en hun spullen .. <<insert smiley van dikke man op dure fiets >>

/s

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
@pjottum je hebt helemaal gelijk. Ik moet inderdaad eerst maar eens gaan fietsen. Noem het enthousiasme ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leinad-ar
Zojuist een fiets gekocht!

Voor zover ik alles kan checken ziet het er goed uit, remblokjes nog redelijk nieuw. Tandwielen zien er allemaal nog goed uit, ketting goed strak. Wielen nog recht, geen speling in trapas, balhoofd en wielen.

Ik kan hier voorlopig wel even op vooruit gok ik. Enige puntje is dat banden denk ik wel vernieuwd kunnen worden.

Vanavond eerste rondje fietsen, het scheelt dat de vorige eigenaar een vergelijkbaar postuur en lengte had dus qua afstelling hoef ik nu direct niet zoveel te doen. Ik ga het eerst eens proberen :)

Dit weekend maar eens kijken of ik e.e.a. kan schoonmaken/opfrissen en opzoek naar eigen (goede) kleding.

• Keezx
En wat is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Het is een Focus Izalco geworden, al zegt me dat helemaal niets.

Carbon frame, 3x10 Shimano ultegra afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Foto's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx1N7YYBde_UFnbb97zW8iQqjsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uy18sABeBaxnsq9wYkFZrTj8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8_dIOjV91RpmrNCEghndqJMvJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhI2rFVlgjODshCcshXauEE4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvx1wXK2SqY2QV5Bbztup2qHO8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlCMmb7LXkT4suzlzsyEQI4r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tM0MXNjkUUw3RTx2WqdtNManes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9aClcpcTTKejTP496tINAq5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VAREkl-qt2p15jk6GTO8lYSS7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skh9Ax7ADPNcv8JQCUp2d6Et.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of het op de foto’s goed te zien is, maar paar dingen wil ik nog wel doen. Allereerst goed schoonmaken. Gisteren andere pedalen gemonteerd zodat ik een stukje kon fietsen. Tussentijds schoot de ketting eraf, die is echt heel vies. Die wil ik dus goed schoonmaken, zelfde geld ook voor cassette en tandwielen voor. Ik heb daar al enkele tips hier op het forum voor voorbij zien komen.

Daarnaast denk ik dat het goed is de banden te vervangen, er lijken kleine scheurtjes op te zitten. Is er nog iets aan te raden qua soort? Zie volledig slick maar ook wel iets profiel..

En het lint om het stuur wil ik vervangen, is niet nodig maar optisch wel mooier om te doen en zijn de kosten niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Paar tips:

- vergeet Ultera en ander groep gelul. 105 is prima voor 99% van de Tweakers
- sowieso nieuwe banden: vittoria rubino pro graphene
- Mijn kleinste tandwiel vooraan is 32 tanden -> makkelijker om te klimmen

kopen:
- SP-connect voor telefoon op stuur
- Garmin Explore GPS
- Strava (koppelen aan Garmin)
- Garmin stuurhouder extended outfront
- Bel
- Lichtjes vooraan en achteraan
- CO2 capsules en CO2 adapter
- mini fietspompje

Routes download je als GPX of maak je zelf via Garmin Connect (website).
Garmin Explore GPS heeft ook de optie om willekeurige routes te genereren.

- Kledij en spullen: (Als ik een link mag zetten) https://www.fashionforcyc...zeem=Met+zeem&q=northwave
Goeie Belgische winkel, Northwave is kwalitatief maar niet te duur. Of via andere webshops.

En last but not least: 150 euro spenderen aan een fietspositionering om goed op je fiets te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Wat tips:

In je linker bar-end lijkt geen plug te zitten. Dat is zeer gevaarlijk, omdat het stuur hol, dunwandig metaal is en als je valt ernstige verwondingen kan veroorzaken als er geen plug in zit. Liefst zo snel mogelijk oplossen; er zijn fietsgroepjes die dit zo ernstig vinden dat ze je naar huis zouden sturen. Bij bartape krijg je vaak gelijk ook plugs geleverd, dus dan is dat mooi opgelost.

Het stuur staat... raar. Veel te ver naar boven gedraaid. De onderkant van de drops hoort horizontaal te zijn. Eigenaar heeft dit vast gedaan om comfortabeler op de fiets te zitten, maar dat hoor je niet op deze manier te doen.

Als de ketting er af shiet dan is de derailleur waarschijnlijk niet goed afgesteld. Schoonmaken is op zich prima, maar gaat dat niet oplossen.

Ik denk dat je nog wel even met die banden kan doen. Als je wil vervangen zou ik Continental GP 5000 aanraden.

Derailleurwieltjes zien er nogal versleten uit. Die horen niet zo puntig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

Tom-Z schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:12:
Wat tips:

In je linker bar-end lijkt geen plug te zitten.

Het stuur staat... raar. Veel te ver naar boven gedraaid.
Bijvoegen op de lijst:
spiegeltje dat je in die holle bar-end kan pluggen ipv een stop. Mega handig!
https://www.decathlon.nl/...8iEpVEppheP4aAlxmEALw_wcB

En dat stuur... bijzonder rare stand }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Stuur is inmiddels gefixt! Zadelhoogte ook, ik heb mijn hak op pedaal gezet met crank in verlenge van frame zeg maar. Dan mijn been recht.

Bel en lichtjes zitten er al op. Dat kan ik afvinken dus.

Op de bestellijst staat tot nu toe:
- lint voor stuur (incl. dopjes), al is zo’n spiegeltje wel handig inderdaad
- derailleurwieltjes, nooit op gelet. Zijn inderdaad puntig
- telefoonhouder, weet nog niet welke (quad-lock?) wil telefoon eerst gebruiken voor route voor ik allen of andere gps computer koop
-

Edit, welke derailleurwieltjes moet ik hebben? Er staat ultegra op. Zijn dit dan de goeie? Zie geen ultegra 10 speed. Cassette heeft 10 tandwielen dan is het 10 speed toch?

[ Voor 19% gewijzigd door leinad-ar op 02-09-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 23:20
? ? schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:14:
[...]

Bijvoegen op de lijst:
spiegeltje dat je in die holle bar-end kan pluggen ipv een stop. Mega handig!
https://www.decathlon.nl/...8iEpVEppheP4aAlxmEALw_wcB

En dat stuur... bijzonder rare stand }:O
Wat is het nut van zo'n spiegeltje? 8)7 Gewoon je hoofd draaien en je hebt hetzelfde resultaat toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Die bandjes zijn Conti Grand prix en die gaan ongelofelijk lang mee , gewoon mee gaan rijden....
Ik rij zomer en winter grotendeels op die dingen en je moet pas aan vervangen gaan denken als het lichte karkas door het zwarte loopvlak zichtbaar is, dat is na 10000+ km...wat ik zie op de foto's is bij lange na niet op.
Derailleurwieltjes : ik koop nooit iets anders dan Tacx...

[ Voor 15% gewijzigd door Keezx op 02-09-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 17:08

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Als je toch verlichting koopt: lampjes die ervoor zorgen dat jij wat ziet, ipv lampjes die ervoor zorgen dat je gezien wordt. Ik ben een halve blinde 's avonds - overdag ook trouwens - en dan helpt zo'n dikke schijnwerper je wel. Liefst makkelijk erop en eraf, die heb je niet altijd nodig namelijk.

Wat je nu hebt helpt alleen als iemand net 2 seconden voordat je op de motorkap beland de andere kant opstuurt.

(random link naar een schijnwerper: https://www.decathlon.nl/...7-54dac47246af_c1&c=ZWART)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 16:03
Distoration schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:23:
[...]

Wat is het nut van zo'n spiegeltje? 8)7 Gewoon je hoofd draaien en je hebt hetzelfde resultaat toch? :+
Ik heb zoiets maar dan net iets subtieler en zou niet zonder meer willen.

Ik fiets veel door stedelijk gebied met veel verkeer. Met je hoofd draaien hou je toch meer dode hoeken, zeker als je wat snelheid hebt. Na een paar bijna-ongelukken heb ik zo'n spiegel gekocht, en dat went heel snel. Ook prettig is dat je inhalende auto's kan zien aankomen terwijl je vooruit blijft kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Tom-Z schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:12:
Wat tips:

In je linker bar-end lijkt geen plug te zitten. Dat is zeer gevaarlijk, omdat het stuur hol, dunwandig metaal is en als je valt ernstige verwondingen kan veroorzaken als er geen plug in zit. Liefst zo snel mogelijk oplossen; er zijn fietsgroepjes die dit zo ernstig vinden dat ze je naar huis zouden sturen. Bij bartape krijg je vaak gelijk ook plugs geleverd, dus dan is dat mooi opgelost.

Het stuur staat... raar. Veel te ver naar boven gedraaid. De onderkant van de drops hoort horizontaal te zijn. Eigenaar heeft dit vast gedaan om comfortabeler op de fiets te zitten, maar dat hoor je niet op deze manier te doen.

Als de ketting er af shiet dan is de derailleur waarschijnlijk niet goed afgesteld. Schoonmaken is op zich prima, maar gaat dat niet oplossen.

Ik denk dat je nog wel even met die banden kan doen. Als je wil vervangen zou ik Continental GP 5000 aanraden.

Derailleurwieltjes zien er nogal versleten uit. Die horen niet zo puntig te zijn.
Inderdaad heel gevaarlijk als je zonder doppen rijdt. Je kunt er ook gewoon een kurk induwen. Als het maar dicht zit.

Ik wil je echt adviseren om gewoon te gaan fietsen. Als ik zie met wat voor barrels sommige mensen fietsen, moet dat prima lukken. Maak eerst eens wat vlieguren voordat je groots gaat investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Een tip die nog niet voorbij gekomen is.
Via Proefracer kun je een fiets huren en later met korting kopen. Inclusief gebruik van een helm en klikpedalen met schoenen. En gebruik van accessoires (pompje, reserveband, bandenlichters, kilometerteller, nieuwe bidon)

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05 06:33
[...]

Ik overweeg ook zoiets...
Ik fiets redelijk vaak met m'n vriendin, vind het altijd wel prettig om even te checken of ze er nog achter hangt. Bij langere ritten voelt het een beetje alsof je continu je hoofd aan het omdraaien bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

L0we schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:23:
[...]
Ik fiets redelijk vaak met m'n vriendin, vind het altijd wel prettig om even te checken of ze er nog achter hangt.
Dit dus. En zo een klapspiegeltje is UBER KLEIN, even groot als de stuurdop zelf. Tegenwoordig rijdt ze vaker voor mij, maar dat is een ander probleem :+

Die spiegel is het beste en belangrijkste item op héél m'n racefiets setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

[...]

In ander nieuws: een zonnebril is ook niet nodig, gewoon je ogen meer dichtdoen. :P

Deze is heel klein en als je hem inklapt, onzichtbaar:
https://www.rosebikes.nl/...el-voor-racefiets-2667355

[ Voor 17% gewijzigd door ? ? op 04-09-2022 15:39 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.