Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47
Hallo allemaal,

momenteel heb ik al heel wat jaren een oude Sony 5.1 home cinema set staan.
Op zich werkt deze nog goed genoeg voor onze wensen (geluid weergeven van tv), maar toch heb ik de wens om deze te gaan upgraden. (Mede omdat de speakers er na meerdere verhuizingen en verbouwingen niet helemaal netjes meer uit zien, maar ook omdat ik uiteindelijk muziek wil kunnen streamen)

De huidige set is een oude Sony DAV-DZ340 (pricewatch: Sony DAV-DZ340)

Deze wil ik in etappes gaan vervangen: Eerst de speakers, later de receiver.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Teufel Ultima 40 5.1 Set (pricewatch: Teufel Ultima 40 Surround "5.1-Set" (Wit, Zwart))

Als ik naar de specificaties kijk van de Teufel:
Center speaker - 100W (IEC Long Term) / 150W (IEC Short Term) - 4-8 Ohm
Vloerstaanders - 120W (IEC Long Term) / 200W (IEC Short Term) - 4-8 Ohm
Boekenplankspeakers - 50W (IEC Long Term) / 800W (IEC Short Term) - 4 Ohm
Subwoofer - 120W (Peak) (Volgens mij is dit ene actieve subwoofer?)

En dan de specificaties uit de handleiding van de DAV-DZ340:
Versterkergedeelte
UITGEVOERD VERMOGEN (nominaal):
Voor L/Voor R/Midden/Surround L/Surround R: 108 W (per kanaal bij 3 ohm, 1 kHz, 1% THD)
UITGEVOERD VERMOGEN (referentie):
Voor L/Voor R/Midden/Surround L/Surround R: 167 W (per kanaal bij 3 ohm, 1 kHz)
Subwoofer: 165 W (bij 3 ohms, 80 Hz) (Deze heeft enkel een kabeltje naar de receiver, verder niets)

Ik ben een complete leek op het gebied van audio, speakers, receivers, etc.
Kan ik dit zonder meer aansluiten? Of gaat dat niet goed samen aan de hand van vermogen, weerstand, etc.?
Wellicht wel een level converter tussen receiver en actieve sub?

Beste antwoord (via ArcticTiger op 31-08-2022 18:38)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

ArcticTiger schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:58:
De voornaamste reden om dit in stappen te doen is de kosten, die op deze manier mooi gespreid kunnen worden.
Ik zou er niet aan beginnen. Die Teufel set loopt niet weg en alles in één keer vervangen maakt het een stuk makkelijker (subwoofer direct aan te sluiten zonder converter en geen gedoe met de custom connectoren van de Sony) waarbij je dan ook nog eens de set aan het knijpen bent op de Sony.

Receiver kan eventueel goedkoper als je naar een HDMI 2.0b versie kijkt maar dat is afhankelijk van de TV en PlayStation. Als je geen 4K op 120 Hz wilt is een receiver met HDMI 2.0b afdoende. Denon en Marantz hebben een update gedaan waardoor HDMI 2.0b ook eARC ondersteunt waardoor je voor die functie al geen HDMI 2.1 receiver hoeft te hebben. Anders zou ik gewoon door sparen.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 23-08-2022 13:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zou hier niet aan beginnen. Zoals je zelf ondervonden hebt is de subwoofer van de Sony passief en de subwoofer van de Teufel actief. Daar zijn converters voor (High- to Low Level) maar je bent dan aan het investeren in oude hardware. Hardware die je later niet meer nodig hebt, leg dat geld dan bij de receiver. Let ook dat de Sony custom connectoren heeft dus je zal aan de slag moeten met kroonsteentjes of de soldeerbout. Waarom ik hier vooral niet aan zou beginnen is dat dit soort kant en klare setjes geheel op elkaar af zijn gestemd. Crossover staat veelal vast. De Teufel ga je daardoor extreem knijpen in wat ze kunnen. Andersom, speakers uit een all-in-one op een nieuwe receiver (wel met vervanging van de subwoofer) heeft minder haken en ogen. Puur qua aansturen zal het met normaal volume wel los lopen omdat de Teufel geen al te lastige speakers zijn om aan te sturen. Matchen van vermogen en weerstand is niet nodig (en haast onmogelijk) maar in deze is het ook niet mogelijk om de getallen één op één af te zetten. De vermogens die Sony opgeeft zeggen niets. Vermogen gemeten op een pieptoon van 1000 Hz met 1% THD om het getal zo hoog mogelijk uit te laten vallen. Alleen leuk voor de consument die op getallen geilt maar verder nietszeggend.

Wat zijn de eisen aan de receiver? Als het alleen het geluid van de TV weergeven is dan kan dat mogelijk met een receiver van een tien jaar oud ook nog. S/PDIF Out vanaf de TV (veelal wel aanwezig) en je bent er voor Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1 (mits de TV het ondersteunt). S/PDIF zit letterlijk al tientallen jaren op receivers. Wil je HDMI ARC (toevoeging van Dolby Digital+ ten opzichte van S/PDIF) dan moet je iets nieuwer kijken (vanaf HDMI 1.4), HDMI eARC (losless audio in surround als extra ten opzichte van ARC) is een stuk nieuwer (officieel vanaf HDMI 2.1 maar HDMI 2.0b is mogelijk door upgrade) en mogelijk qua prijs de reden om de upgrade in stappen te doen. Ergo, wat verwacht je van de reciever? Wat moet er nog meer op aan worden gesloten? Welke media kijk je via/op de TV?

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 23-08-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Ik zit met een scheef oog alvast te kijken naar de Denon X1700H (pricewatch: Denon AVR-X1700H)

Ik ben geen super veeleisende gebruiker, en geluid is voor mij vrij snel goed genoeg.

Wat wordt er uiteindelijk op aangesloten? TV, PlayStation, Switch, Ziggo box, wellicht misschien nog een DVD Speler, en heel misschien een oude Wii.
Met 6 HDMI ingangen is deze versterker in mijn optiek afdoende.
Verder wil ik er muziek naar toe kunnen streamen vanaf de telefoons in huis (Spotify, Internet radio), en bij voorkeur commando's kunnen geven via de Google Nest Hub (is geen must maar zou een leuke plus zijn)

De voornaamste reden om dit in stappen te doen is de kosten, die op deze manier mooi gespreid kunnen worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ArcticTiger schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:58:
Ik zou er niet aan beginnen. Die Teufel set loopt niet weg en alles in één keer vervangen maakt het een stuk makkelijker (subwoofer direct aan te sluiten zonder converter en geen gedoe met de custom connectoren van de Sony) waarbij je dan ook nog eens de set aan het knijpen bent op de Sony.

Receiver kan eventueel goedkoper als je naar een HDMI 2.0b versie kijkt maar dat is afhankelijk van de TV en PlayStation. Als je geen 4K op 120 Hz wilt is een receiver met HDMI 2.0b afdoende. Denon en Marantz hebben een update gedaan waardoor HDMI 2.0b ook eARC ondersteunt waardoor je voor die functie al geen HDMI 2.1 receiver hoeft te hebben. Anders zou ik gewoon door sparen.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 23-08-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:18
FeaR schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Ik zou er niet aan beginnen. Die Teufel set loopt niet weg en alles in één keer vervangen maakt het een stuk makkelijker

Receiver kan eventueel goedkoper als je naar een HDMI 2.0b versie kijkt maar dat is afhankelijk van de TV en PlayStation.
Eens met dit advies. Als je genoeg hebt aan HDMI 2.0b dan kun je ook nog eens naar de 2e hands markt kijken.

Vergeet trouwens ook niet de speaker- en subwooferkabel. Hoeft niet veel te kosten, maar je bent ook zo weer €100 kwijt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik sluit me hier ook bij aan. De Teufel set is een prima keuze en voor jou echt een enorme upgrade ten opzichte van wat je nu hebt. Alleen zoals gezegd is je upgrade pad nu lastiger, vanwege de bestaande subwoofer.

Ik zou ook doorsparen en de nieuwe receiver + Teufel Ultima tegelijk aanschaffen.

Hoe kies je een receiver: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
Dankjewel voor de reacties.
Inderdaad beter om dan even door te sparen en alles tegelijk te vervangen.
Wat betreft de receiver wil ik meteen (aardig) voorbereid zijn op de toekomst (PS5, nieuwe TV) en ook als centrale hub gaan fungeren (wat nu de TV nog doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
ArcticTiger schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:03:
Dankjewel voor de reacties.
Inderdaad beter om dan even door te sparen en alles tegelijk te vervangen.
Wat betreft de receiver wil ik meteen (aardig) voorbereid zijn op de toekomst (PS5, nieuwe TV) en ook als centrale hub gaan fungeren (wat nu de TV nog doet)
Dan moet je naar een HDMI 2.1 receiver. De Denon X1700 is dan een prima apparaat!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• ArcticTiger
Allen nogmaals bedankt voor de antwoorden en informatie.

Ik ben een beetje aan het kijken naar de tweedehands markt.
Zou een Yamaha RX-V485 voldoen aan mijn vereisten?

Ik zie Spotify Connect, 4x HDMI in (zou voor nu exact genoeg zijn), 4k pass through.

Wat sluit ik er op aan?
- UHD TV (geen zaken als HDR of andere spannende zaken)
- PS4
- Switch
- Settop box (Ziggo Next)
- Wellicht nog een DVD speler

• Hulleman
ArcticTiger schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:48:
Zou een Yamaha RX-V485 voldoen aan mijn vereisten?
Nee. Niet als je, zoals je zelf zegt, voorbereid wilt zijn op de toekomst met een nieuwe tv en een PS5. Die Yamaha heeft geen HDMI 2.1.

Een PS5 werkt ook op HDMI 2.0, maar je mist features als o.a. Variable Refresh Rate (VRR) en de bandbreedte om 4K @120hz met HDR door te geven. Als je veel geeft om 120hz gaming, dan kun je niet om HDMI 2.1 heen. VRR zorgt ervoor dat je tv de refreshrate van de output van je PS5 aanneemt. Dat zorgt bij framedrops onder de 60fps alsnog voor soepel beeld, geen gestotter.

Hou er rekening mee dat je zonder HDMI 2.1 tv ook geen HDMI 2.1 features kunt gebruiken. Je hele keten moet HDMI 2.1 zijn. Dus met alleen een HDMI 2.1 receiver ben je er niet, maar je moet ergens beginnen met upgraden.

[ Voor 49% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2022 16:12 ]

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36
Ik lees het volgende:

- TS heeft nog geen PS5
- TS heeft geen geen TV waarvoor HDMI 2.1 nodig is.

Ik zou dan ook niet heel druk maken over op de toekomst voorbereid zijn en kijken naar wat je nu blij maakt en binnen budget valt. Koop 2e hands, iets als [Receiver + leuke KEF set]

En als je straks je 4k/VRR/120hzOled TV met PS5 hebt staan, dan kan je altijd nog een nieuwe receiver kopen en deze voor een net prijsje verkopen.

(Advertentie is een voorbeeld. Genoeg te vinden 2e hands. Kijk ook eens op HTforum.nl)

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

mcsluis schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:24:
Ik lees het volgende:

- TS heeft nog geen PS5
- TS heeft geen geen TV waarvoor HDMI 2.1 nodig is.
Daarbij; deze oplossing kan je altijd nog doen als je wel een PS5 neemt:
1) Sluit de console dmv de meegeleverde HDMI kabel rechtstreeks aan op de TV
2) verbind je audio device (optisch in) met de audio out van je TV dmv een optische kabel
3) optioneel kun je doorlussen naar een AV receiver (bijv. in mijn geval via optical out op Astro A50 base station)
Aldus: [PS5] Oplossing voor ontbreken optical out (zonder adapter)

Asus Zenbook i7 256gb

• Hulleman
Persoonlijk vind ik dat geen goed advies. Een paar honderd euro uitgeven aan een apparaat die over 2 jaar niet meer lekker voldoet.

Iedereen is daar vrij in natuurlijk. Die Yamaha zal inderdaad doen wat @ArcticTiger wil.

• Hulleman
Ghostrider schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Daarbij; deze oplossing kan je altijd nog doen als je wel een PS5 neemt:

[...]

Aldus: [PS5] Oplossing voor ontbreken optical out (zonder adapter)
Kan, maar optical beperkt je weer in geluidskwaliteit.

Ik kan niet in de portemonnee van iemand kijken, maar ik blijf erbij, koop iets moderns waar je echt lang lol van hebt zonder allerlei workarounds die je toe moet gaan passen voor beeld en geluid. Met een HDMI 2.1 receiver kun je makkelijk 10 jaar vooruit. Die specs zijn momenteel zo high-end, dat het wellicht wel meer dan 10 jaar duurt voordat je meer bandbreedte nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2022 16:32 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Hulleman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:31:

Kan, maar optical beperkt je weer in geluidskwaliteit.
Ja ok dan mis je wel een aantal zaken

The major difference is that HDMI cables can pass higher resolution audio which includes formats found on Blu-ray like Dolby TrueHD and DTS HD Master audio. Fiber optic cables won't be able to transmit these high-res sound formats. HDMI can also pass video signals.

Asus Zenbook i7 256gb

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36
Hulleman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:29:
Persoonlijk vind ik dat geen goed advies. Een paar honderd euro uitgeven aan een apparaat die over 2 jaar niet meer lekker voldoet.

Iedereen is daar vrij in natuurlijk. Die Yamaha zal inderdaad doen wat @ArcticTiger wil.
Dus liever een paar 100 euro meer uitgeven aan iets wat je de komende twee jaar niet gebruikt?
Dan kan je over twee jaar beter het oude model van dit jaar (2022) kopen. Die voldoet dan ook, maar is een stuk goedkoper. Trek daar de verkoop af van de '2e hands receiver' en je bent goedkoper en hebt niets gemist.

(Let op: mijn redenatie is hier vanuit de budget overweging, ik wil liever gewoon het laatste model en koop liever nieuw waardoor de keten altijd geheel bij de tijd is.)

[ Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 26-08-2022 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticTiger
Mijn bedoeling was niet een verhitte discussie opwekken :)
Een nieuwe tv zal er de eerste 2 jaar nog niet komen. De huidige is nog niet op.
Maar qua tv zal ik dan wel een flinke stap omhoog doen, dus zal de receiver ook vervangen worden.

Ik ben al blij dat ik mijn wederhelft heb warm heb gekregen voor gewone speakers in plaats van een soundbar >:) (waf factor in mijn geval is het kostenplaatje, ze vond de witte Teufel set wel erg mooi)

Nogmaals bedankt voor jullie input :)

• Hulleman
mcsluis schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Dus liever een paar 100 euro meer uitgeven aan iets wat je de komende twee jaar niet gebruikt?
Dan kan je over twee jaar beter het model van dit jaar kopen. Die voldoet dan ook, maar is een stuk goedkoper. Trek daar de verkoop af van de 'oude receiver' en je bent goedkoper en hebt niets gemist.

(Let op: mijn redenatie is hier vanuit de budget overweging, ik wil liever gewoon het laatste model en koop liever nieuw waardoor de keten altijd geheel bij de tijd is.)
Jouw redenatie klopt budgettechnisch niet. Als je nu iets 2e hands koopt en over 2 jaar een nieuw model ben je in totaal dus meer geld kwijt dan nu wat nieuws te kopen. Kunnen we het hebben over de nieuwste snufjes over 2 jaar die je dan over hebt, dat zal heel erg in de marge zijn. HDMI 2.1 is de next big thing voor de komende jaren. Dus met de upgrade plannen van de topicstarter is het beter om direct een HDMI 2.1 receiver te haleb.

@ArcticTiger, hopelijk heb je wat aan deze tips. Voor een klein budget kun je prima 2e hands die yamaha halen of een denon/marantz van een aantal jaar terug, zoals een denon x1300, 1400, 1500 of een marantz 5010, 5011, 5012 etc. Voldoet prima aan je wensen (y) mis je alleen HDMI 2.1.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 25-08-2022 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticTiger
Uiteindelijk het besluit om iets langer te wachten en iets meer te spenderen zodat ik het meteen goed kan doen.
Scheelt inderdaad euros, en het is meteen allemaal up-to-date.
Pagina: 1