[PS5] Oplossing voor ontbreken optical out (zonder adapter)

Pagina: 1
Acties:

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Niemand heeft hier naar gevraagd maar goed onder het motto "help je medemens" ... :D 8)7

Ik lees op het internet veel mensen klagen over het ontbreken van een optische uitgang op de nieuwste consoles waaronder ook de Sony PlayStation 5. Dit zorgt voor problemen met gaming headsets of soundbars bijv die via optical geluid krijgen.

Telkens beweert men dat een adapter die het HDMI out signaal opsplitst in video en audio (via optical) de oplossing is. Het grote probleem hiermee is het verlies aan video kwaliteit. De nieuwe consoles kunnen 4K 120Hz, HDR, chroma 4:4:4 enz ... via HDMI 2.1.
Een adapter gaat de kwaliteit van het video signaal enorm verminderen. De meeste kunnen maar 4K 60Hz enz (meeste ondersteunen enkel HDMI 2.0b)

De echte oplossing (getest op PS4 Pro maar volgende week donderdag testen op PS5)
1) Sluit de console dmv de meegeleverde HDMI kabel rechtstreeks aan op de TV
2) verbind je audio device (optisch in) met de audio out van je TV dmv een optische kabel
3) optioneel kun je doorlussen naar een AV receiver (bijv. in mijn geval via optical out op Astro A50 base station)

Voordelen:
- Geen extra adapter nodig (geld gespaard)
- Geen verlies in video kwaliteit
- Je kan zowel je headset of surround gebruiken voor je console en smartapps op TV

Let op:
- Wil je bijv. surround wanneer je naar Netflix op je smart TV kijkt dan moet in mijn geval de console op standby zodat de base station power krijgt en het optisch signaal kan doorlussen.
- Optisch ondersteunt enkel Dolby Surround 5.1 or DTS 5.1

Bottom line ... laat je niks wijsmaken medetweakers.
Je hebt echt geen brakke adapter nodig in de meeste gevallen (de meeste TV's hebben optical out)

[ Voor 5% gewijzigd door lux op 13-11-2020 16:43 ]

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 11:58
Dit is inderdaad de enige optie die ik me kon bedenken zonder dure adapter. Het blijft verder zonde dat ze die optische uitgang weggelaten hebben. Zo heb ik mijn PS4 nu op mijn surround receiver aangesloten.
Dit weekend eens kijken hoe dit via de TV werkt met de PS4 en of je vertraging in het geluid merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:45

s0kkie

Cowabunga

Ik gebruik de optische ingang direct op mijn tv al jaren en hier is helemaal geen vertraging of slechtere kwaliteit te merken.
Dit is ook super handig als je naast een console ook bijvoorbeeld nog een mediabox, AppleTV of andere devices gebruikt, hoef je alleen te switchen van hdmi kanaal uiteraard maar het geluid hoef je verder niks mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Ik ben blij dat het zo kan opgelost worden inderdaad :) Ik merk geen lip sync issues of vertraging

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is dit ook niet afhankelijk van de TV zelf? De tv moet toch ook de optie hebben om het geluid van de input terug op de optical out te sturen. Wat ik herinner van mijn onderzoek (ondertussen ~15 jaar geleden of zo) hadden niet alle TV's die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
kluyze schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:49:
Is dit ook niet afhankelijk van de TV zelf? De tv moet toch ook de optie hebben om het geluid van de input terug op de optical out te sturen. Wat ik herinner van mijn onderzoek (ondertussen ~15 jaar geleden of zo) hadden niet alle TV's die mogelijkheid.
Je TV moet inderdaad wel toelaten de audio uitgang te bepalen. In dit geval optisch (let op geen PCM maar "automatisch" gebruiken in het TV menu anders heb je geen 5.1 surround maar enkel 2.0).
Een iets of wat recente midrange TV heeft wel een optische uitgang en instellingen om het geluidsformaat te selecteren ;)

[ Voor 16% gewijzigd door lux op 13-11-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzanni
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-05 10:08
Betekent dit niet dat je dan de 3D audio van de ps5 verliest? Want volgens mij moet de headset direct op een usb-aansluiting van de ps5 aangesloten worden om daar gebruik van te kunnen maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Maar, waarom moet hier een apart topic voor gemaakt worden? Dit is toch niks nieuws?
Ik gebruik al jaaaaren een toslink kabel van mijn TV naar m’n receiver om het geluid van m’n Xbox en PlayStation door te sturen.
Guzanni schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:25:
Betekent dit niet dat je dan de 3D audio van de ps5 verliest? Want volgens mij moet de headset direct op een usb-aansluiting van de ps5 aangesloten worden om daar gebruik van te kunnen maken
Hoeft niet perse via usb, die 3D audio werkt gelukkig ook via de 3.5jack van je controller.

[ Voor 47% gewijzigd door Wootism op 14-11-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Guzanni schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:25:
3D audio zou moeten werken met elke headset.
Geen idee of manier van aansluiten dan uitmaakt. Ik zou denken van niet ...
[edit] moet blijkbaar wel via USB aangesloten worden om 3D Audio te ondersteunen :-(

[ Voor 9% gewijzigd door lux op 18-11-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Wootism schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:39:
Maar, waarom moet hier een apart topic voor gemaakt worden? Dit is toch niks nieuws?
Ik gebruik al jaaaaren een toslink kabel van mijn TV naar m’n receiver om het geluid van m’n Xbox en PlayStation door te sturen.
Omdat veel mensen die de optische poort nodig hebben anders een adapter gaan aanschaffen die ze niet nodig hebben en die ook nog eens de video kwaliteit beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
lux schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:18:
Niemand heeft hier naar gevraagd maar goed onder het motto "help je medemens" ... :D 8)7

Ik lees op het internet veel mensen klagen over het ontbreken van een optische uitgang op de nieuwste consoles waaronder ook de Sony PlayStation 5. Dit zorgt voor problemen met gaming headsets of soundbars bijv die via optical geluid krijgen.

Telkens beweert men dat een adapter die het HDMI out signaal opsplitst in video en audio (via optical) de oplossing is. Het grote probleem hiermee is het verlies aan video kwaliteit. De nieuwe consoles kunnen 4K 120Hz, HDR, chroma 4:4:4 enz ... via HDMI 2.1.
Een adapter gaat de kwaliteit van het video signaal enorm verminderen. De meeste kunnen maar 4K 60Hz enz (meeste ondersteunen enkel HDMI 2.0b)
Als je een TV hebt met HDMI 2.1 dan is dit een valide punt, 99% van de mensen heeft dat echter niet.

Los daarvan is over het algemeen het natuurlijk een prima idee om gewoon de audio outputs van je TV te gebruiken. Het kan alleen wel meer werk zijn: Wil je het geluid op je soundbar, ja gebruik dan je TV als audio output, want je wil ook geluiden van je Chromecast bijvoorbeeld op die soundbar. Maar wil je het op je koptelefoon die een optical input heeft, dan wil je dat waarschijnlijk alleen voor wanneer je je PS5 gebruikt, en moet je telkens de output van je TV wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Sissors schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:57:
[...]

Als je een TV hebt met HDMI 2.1 dan is dit een valide punt, 99% van de mensen heeft dat echter niet.

Los daarvan is over het algemeen het natuurlijk een prima idee om gewoon de audio outputs van je TV te gebruiken. Het kan alleen wel meer werk zijn: Wil je het geluid op je soundbar, ja gebruik dan je TV als audio output, want je wil ook geluiden van je Chromecast bijvoorbeeld op die soundbar. Maar wil je het op je koptelefoon die een optical input heeft, dan wil je dat waarschijnlijk alleen voor wanneer je je PS5 gebruikt, en moet je telkens de output van je TV wijzigen.
Ik moet hier niks wijzigen werkt beide zonder iets aan te passen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Getest op PS5 en vastgesteld dat er toch redelijk wat issues zijn (in mijn geval met Astro A50).
Voorlopige lijst van problemen die ik kon vaststellen na 1 avondje gamen:
- niet mogelijk om chat/game audio balance te veranderen. Je veranderd beide (luider of stiller)
[edit -> chat audio ipv all audio selecteren in PS5 om balance te kunnen veranderen met knoppen zoniet kun je dit via audio menu in PS5]
- de headset base station krijgt geen stroom van de PS5 in standby
[edit: PS5 laten aanstaan om op te laden = voorlopige workaround. Gelukkig verbruikt PS5 niet veel stroom]
- de batterij gaat op het eerste zicht veel minder lang mee
[edit: lijkt subjectief en geen verschil na enkele weken]

Maar .. surround werkt en game audio is gewoon prima.Het vreemde is dat audio pasthrough naar bv. AV receiver ook nog werkt ondanks de base station geen stroom lijkt te krijgen.
Hopelijk worden bovenstaande issues opgelost door Astro want vooral het opladen die niet kan in standby is niet echt wenselijk

[ Voor 26% gewijzigd door lux op 09-12-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:48
lux schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:16:
[...]

Omdat veel mensen die de optische poort nodig hebben anders een adapter gaan aanschaffen die ze niet nodig hebben en die ook nog eens de video kwaliteit beïnvloed.
Maar dit is toch een hele logische manier om dit probleem te verhelpen om dan de optical aansluiting van je TV te gebruiken. Snap niet dat iemand dit niet zelf zou kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Arn0uDz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:03:
[...]

Maar dit is toch een hele logische manier om dit probleem te verhelpen om dan de optical aansluiting van je TV te gebruiken. Snap niet dat iemand dit niet zelf zou kunnen bedenken.
Het is veel gangbaarder om de headset direct op je console aan te sluiten dmv optische poort ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-01 00:40
Ja dit is dus niet zo gangbaar hoor. Ik heb een Astro A50 gen 4 voor Xbox. Is dan een basestation voor PS voldoende en dan optical via tv? Of moet ik toch die hdmi adapter hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Menace_1981 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:11:
Ja dit is dus niet zo gangbaar hoor. Ik heb een Astro A50 gen 4 voor Xbox. Is dan een basestation voor PS voldoende en dan optical via tv? Of moet ik toch die hdmi adapter hebben?
Als je optical out op TV hebt en optical in op je base staton dan heb je geen adapter nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellos1992
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 19:07
Inmiddels ben ik ook in het bezit van een mooie OLED GX series en vond het volgende in het menu van LG, dus ik denk dat low latency Enzo Dan uitgeschakeld word als ik dat zo lees. In ieder geval met Bluetooth was er direct vertraging en ging beeldmodes van game af.

HDMI ARC werkt wel en optisch ook met de PS4 zonder low input Enzo.

Oplossing die ik gevonden heb is een 8k/4K 120hz versterker met alle mogelijkheden van de PlayStation 5.
Hierop PS5 aansluiten en door naar de tv.

Pre out van versterker naar speakers.

Wat vinden jullie van deze oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Jellos1992 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:42:
Inmiddels ben ik ook in het bezit van een mooie OLED GX series en vond het volgende in het menu van LG, dus ik denk dat low latency Enzo Dan uitgeschakeld word als ik dat zo lees. In ieder geval met Bluetooth was er direct vertraging en ging beeldmodes van game af.

HDMI ARC werkt wel en optisch ook met de PS4 zonder low input Enzo.

Oplossing die ik gevonden heb is een 8k/4K 120hz versterker met alle mogelijkheden van de PlayStation 5.
Hierop PS5 aansluiten en door naar de tv.

Pre out van versterker naar speakers.

Wat vinden jullie van deze oplossing ?
Dat is natuurlijk ook mogelijk maar dan moet je wel een hyper moderne versterker hebben.
Mijn punt was dat je enkel een TV en je oude headset nodig hebt om beste beeld en te hebben icm je oude koptelefoon. Niks nieuws nodig dus. Geen adapter en zeker al geen versterker nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door lux op 28-12-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellos1992
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 19:07
lux schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:10:
[...]

Dat is natuurlijk ook mogelijk maar dan moet je wel een hyper moderne versterker hebben.
Mijn punt was dat je enkel een TV en je oude headset nodig hebt om beste beeld en te hebben icm je oude koptelefoon. Niks nieuws nodig dus. Geen adapter en zeker al geen versterker nodig.
Ja precies dan is headset beste optie en dan direct op de ps5 niet via tv ect.

En inderdaad denon heeft er inmiddels een alleen hoorde ik dat er nog wat problemen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
Jellos1992 schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:41:
[...]

Ja precies dan is headset beste optie en dan direct op de ps5 niet via tv ect.

En inderdaad denon heeft er inmiddels een alleen hoorde ik dat er nog wat problemen waren.
Alle HDMI 2.1 receivers hebben problemen omdat zij een chip gebruiken van Panasonic electronics die redelijk wat bugs bevat.
Om die reden wacht ik nog tot Bose uitkomt met een HDMI 2.1 compatibele set met hopelijk Dolby Atmos support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 12:22
Ik heb zaterdag de PS5 ook zo aangesloten. Ik had optical out van tv al lopen via een optical switch en dan aan AV versterker. PS4 en Xbox gingen direct via die switch naar versterker. PS5 dus nu via optical out tv via switch naar versterker.

Heb nog wel even op de PS5 audio output ingesteld op AV Receiver, 5.1 en DTS.

Moet alleen zeggen dat je in Cyberpunk weinig tot geen surround hoort. En op Disney+ was er op de PS5 geen surround in Star Wars, maar dat was meer een test film.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
MaTr1x schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:16:
Ik heb zaterdag de PS5 ook zo aangesloten. Ik had optical out van tv al lopen via een optical switch en dan aan AV versterker. PS4 en Xbox gingen direct via die switch naar versterker. PS5 dus nu via optical out tv via switch naar versterker.

Moet alleen zeggen dat je in Cyberpunk weinig tot geen surround hoort. En op Disney+ was er op de PS5 geen surround in Star Wars, maar dat was meer een test film.
Wanneer je geen surround hebt checken of er ergens PCM staat geconfigureerd in de flow ipv automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Thanks, maar zoals gezegd had ik de PS5 al op DTS ingesteld, dat stond standaard op PCM. Maar misschien dat dit ook nog in de Disney+ app kan. Net zoals dat je Kodi op de Shield TV nog apart moet instellen.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
MaTr1x schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:16:
Voor de beste geluidskwaliteit zet je de PS5 op Lineaire PCM.
Als je Dolby of DTS aan zet, dan wordt de bitstream gecomprimeerd tot Dolby of DTS (lossy audio). Geen lossless audio zoals Dolby true HD, DTS master audio, atmos, DTS: X etc. Dat is alleen beschikbaar als de game/film dit ondersteunt en als je de audio uitvoer op lineaire PCM zet. Je receiver zal het formaat niet herkennen, omdat de PS5 het audiospoor al gedecomprimeerd heeft. Je receiver zal het herkennen als 'multi channel in' of iets dergelijks

Over optisch zul je nooit een hogere bandbreedte audio kunnen doorsturen dan Dolby of DTS. Dus bovenstaande is dan minder relevant. Maar als je het geluid via de TV laat lopen en je TV kan niet met Dolby of DTS overweg, dan bestaat de kans dat je inderdaad geen surround krijgt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Dit weet ik, mijn receiver ondersteunt alleen Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic II en DTS, mijn tv kan Dolby Digital en DTS uitsturen, en ik weet dat Dolby en DTS het hoogst is wat toslink kan doorsturen vandaar dat ik het geluid als DTS al naar de receiver laat lopen.

Op deze manier kijk ik ook 5.1 DTS films/series vanaf mijn home server op mijn Shield TV en dan heb ik wel gewoon 5.1 surround.

Ik heb nog een aparte 4K/60Hz HDMI switch met audio extractor (en ARC) liggen, zodat het signaal vanaf de geselecteerde HDMI poort op de switch naar de receiver loopt via toslink. Die gebruikte ik vroeger voor de Shield, ik zou kunnen kijken of dat ook werkt met de PS5.

Edit: en nee ik heb geen HDMI 2.1 120Hz tv ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MaTr1x op 08-03-2021 12:46 ]

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
@lux Heb je al een oplossing om game/party mix te gebruiken met de A50?

Ik heb mijn astro a50 naar de ps5 met usb. Dan heb je prima geluid. Nu begrijp ik dat je je party chat via optical kunt laten lopen via de tv.

Mijn tv heeft optical out en die stuur ik naar de optical in op mijn heos soundbar. Daar zit nog een optical out op die dan naar mijn A50 door kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het voor elkaar. Het is inderdaad de optical van de tv naar de base station van astro, dan de ps instellen op alleen chataudio en dan wordt het audiokanaal dus gescheiden.

Downside is wel, 3d audio werkt niet meer. Dit is dus een licentieverhaal geworden en alleen de pulse3d heeft de mogelijkheid tot EN audiomix EN 3d audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 07:40
lux schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:18:
Let op:
- Wil je bijv. surround wanneer je naar Netflix op je smart TV kijkt dan moet in mijn geval de console op standby zodat de base station power krijgt en het optisch signaal kan doorlussen.
Base station aansluiten op je televisie in plaats van Playstation?
Pagina: 1