Betrouwbaar computer voor ouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 20:38
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Computer is voor mijn ouders, hier hebben zij het voor nodig,
- Youtube (1080P scherm met goede weergave is belangrijk, niet groter dan 23 a 24inch)
- Mail,
- beperkt surfen,
- Bankeren,
- Kaarten,
- Puzzelen
- en af en toe online games door kleinkinderen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen 850 en 900 euro inclusief muis, toetsenbord, scherm, speakers en inelkaar zetten bij Azerty. Assamblage bij Azerty met 1 jaar garantie is 125 euro dus blijft er ongeveer 725 en 825 over voor de pc

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows 10 home licentie

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Opsomming van belangrijkste naar minst belangrijk
1. Betrouwbaar (Zowel pc als scherm toetsenbord muis en speakers)
2. Stil zijn
3. Klein beetje overpowerd zijn voor office gebruik, alles wat zij erop doen moet uiterst vloeiend kunnen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee zolang heb betrouwbare spullen zijn

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
formaat maakt niet veel uit zolang hij stil is.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf wat samengesteld en kom over het budget heen (bij azerty bovenstaande incl inbouw €978). Ook heb ik onvoldoende kennis om zeker te weten dat de onderdelen die ik uitgekozen heb betrouwbaar zijn en beste keuze.

Kan ik bijvoorbeeld besparen op het koeling en beter een andere ventilator op het stockkoeler laten plaatsen?

Zijn er onderdelen die wellicht beter bang for buck zijn? of evt. iets meer kosten maar veel betrouwbaarder zijn?

Is het verstandig om de stockkoeler van de behuizing ook te laten vervangen voor meer stilte?

Is mijn samengestelde pc ook daadwerkelijk ook overpowerd zoals ik dat zou willen voor hun gebruik? of zie ik dat verkeerd?

Wellicht een AMD setup proberen? AMD Ryzen 5 5500? kan goedkoper uitpakken.

Op deze vragen hoop ik antwoorden te krijgen en overal advies.

Hoe ik erin sta
1. Mijn ouders hebben zeer weinig kennis over computers, computer moet zo simpel mogelijk zijn zonder extra software. Aanzetten en gaan.

2. Liever samenstellen dan kant en klare pc. Zo te zien zullen we zo wie zo wel buiten budget gaan maar zou mooi zijn om het maximale eruit te halen.

3. Waarom Azerty? puur door het goede ervaring in het verleden en redelijk in de buurt van mijn ouders voor als er iets mis is met het pc zij gewoon de winkel in kunnen stappen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 49,90€ 49,90
1MonitorenIiyama G-Master GB2470HSU-B1 Zwart€ 197,40€ 197,40
1PC speakersetsLogitech Z213 (NL stekker)€ 34,50€ 34,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 59,90€ 59,90
1ToetsenbordenLogitech Wireless Combo MK330 (Qwerty US)€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 56,43€ 56,43
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 46,43€ 46,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,45

Kort uitleg mijn keuzes

Processor = Betrouwbaar en een goed genoeg videokaart
Moederbord = Betrouwbaar en blijkt goed te werken met het gekozen processor
Behuizing = random gekozen ivm besparen?
Monitor = Mijn ouders kijken graag naar een scherm die leuke beelden weergeeft
Speakers = betrouwbaar goed genoeg geluid aansluiting voor koptelefoon
Processorkoeling = voor het creëren van stilte (belangrijk) slecht ervaring met stock koelers of is het misschien beter om de ventilator op de stock cooler te laten vervangen? hij wordt niet overgeklocked en zal ook niet intensief gebruikt worden.
Toetsenbord = normaal goed draadloos toetsenbord en muis. (draadloos is must)
Geheugen = niks bijzonders?
Voeding = betaalbaar en betrouwbaar?
SSD = betaalbaar en ruim voldoende

Excuus voor de schrijffouten en alvast bedankt :9

Beste antwoord (via Watchmano op 29-08-2022 20:35)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Ergens snap ik @Watchmano wel; hem is gewoon gevraagd een kompjoetur te regelen want de oude is stuk, of begint stuk te geraken. Dan kun je lullen als Brugman, maar als een stug 70 jaar oud echtpaar besloten heeft dat hun pc moet worden vervangen dan is dat wat gaat gebeuren. Een tablet, AIO of laptop is niet wat ze willen, en hun overtuigen is zonde; het is nog makkelijker een Wappie te overtuigen om zich te laten vaccineren dan een koppige bejaarde nieuwe onbekende techniek aan te praten :P

Het is mogelijk een generatiedingetje, maar een pc moet voor hen nieuw in doos zijn en voorzien van garantie zodat er eenstukje zekerheid is. Zelf(af)bouw is leuk, maar veel ouderen kopen ook om de zoveel jaar een nieuwe auto, en ook geen twedehands of een kitcar. :P Dus een pc moet nieuw zijn, met garantie.

Dus. Een nieuwe desktop pc met complete garantie die nieuw in doos zit. Alles anders dan dit dat is niet goed voor hun...

Dan de PC zelf.
De CPU lijkt goed te zijn voor de komende tig jaren licht gebruik.
Het moederbord heeft twee lege geheugensloten voor de toekomst.
16 GB is netjes. Nu misschien wat ruim, maar dat vonden we 5 jaar geleden van 8 GB ook..
Opslag is een persoonlijke keuze. Misschien is 1 TB voor hun beter? Maar als ze nu nog geen 100GB gebruiken op hun huidige systeem dan is 512 GB zeker niet slecht.
Toetsenbord, muis en speakers zijn een persoonlijke keuze.
Het scherm kan goedkoper, het scherm is bijna 200 euro omdat het 165 Hz is. Dat is leuk voor een gamer, maar voor opa heeft het geen meerwaarde terwijl het wel meer kost.. Onderstaand scherm is 50 euro goedkoper en 'maar' 60 Hz.
pricewatch: Iiyama ProLite XU2492HSU-B1 Zwart (FHD, vaste monitorvoet)
CPU koeler is een bijzondere keuze zoals ook eerder gemeld :P Het is een high end cooler die gemaakt is om overgeklokte monsters van CPU's te koelen. Het is een Maserati sportwagen die thuishoort op het circuit; die op de Autobahn met 300 km/h links voorbij komt racen. En jij gebruikt hem enkel voor de boodschappen :P
Een stock cooler is mogelijk niet ideaal gezien het geluid, maar onderstaande koeler kost maar de helft,en is voor jouw gebruik nét zo goed.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5

Met de monitor en koeler valt er dus 80 euro te besparen waarmee je systeem op 725 euro uit zal komen. Dan heb je een mooi systeem waar ze tot hun 80ste gebruik van kunnen maken :)

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:44
Een mooie Chromebook? https://www.coolblue.nl/p...ok-x360-14c-cc0950nd.html

[ Voor 67% gewijzigd door L1NO_ op 22-08-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
Ik had ze in Pricewatch voorbij zien komen. Gezien budget zeker geen slecht alternatief geweest alleen zoals hierboven aangegeven mijn ouders zijn niet goed met computer en willen graag geen verandering betreft pc toetsenbord muis scherm en windows :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 07:48
Waarom koop je niet een MacBook Air? Bij mijn ouders (70+) ook gedaan. Nul onderhoud en ze zijn razend enthousiast (inmiddels ook iPads en iPhones)

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 12:28

Thomg

Aww yiss

Reden waarom het zo groot moet?

Waarom geen AIO? NUC?
Asrock barebone?
pricewatch: ASRock DeskMini A300
pricewatch: ASRock DeskMini B660

Mugen 5 is echt malloot overkill met een 12100 en betekent eigenlijk alleen maar dat alles vooral groot moet.

(of een goedkope laptop rond de 500 en het dan gebruiken als computer)

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 22-08-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
Thomg schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:32:
Reden waarom het zo groot moet?

Waarom geen AIO? NUC?
Asrock barebone?
pricewatch: ASRock DeskMini A300
pricewatch: ASRock DeskMini B660

Mugen 5 is echt malloot overkill met een 12100 en betekent eigenlijk alleen maar dat alles vooral groot moet.

(of een goedkope laptop rond de 500 en het dan gebruiken als computer)
Betreft Mugen 5 zo een vermoede had ik ook. wat is dan beter gewoon stockkoeler erop en evt een stiller ventilator op laten zetten? heb zo een vermoeden dat de stockkoeler niet al te stil zal zijn.

De B660 deskmini ook gezien en overwogen. Uiteindelijk bedacht dat je daarmee alleen moederbord behuizing en evt voeding mee vervangt. Bedrag is dan niet zodanig verschillend en ga ik liever voor een enigszins volwaardig pc.

Laptop ook voorgesteld maar voelen er niks voor.

dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Watchmano schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:44:
[...]
Betreft Mugen 5 zo een vermoede had ik ook. wat is dan beter gewoon stockkoeler erop en evt een stiller ventilator op laten zetten? heb zo een vermoeden dat de stockkoeler niet al te stil zal zijn.
Wat goedkoper en meer dan prima is al heel lang de Cooler Master 212. Meer dan 10 jaar terug gebruikte ik die al voor veel mid end systemen en het is nog steeds een prima ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07
Waarschijnlijk al overkill, maar even om te laten zien wat mogelijk is:
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 233,82€ 233,82
1MonitorenLenovo G24qe-20 Zwart€ 220,22€ 220,22
1Computer accessoiresASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 9,95€ 9,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1ToetsenbordenLogitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)€ 85,-€ 85,-
1MuizenLogitech MX Master 3 Grafiet (met Unifying-ontvanger)€ 82,90€ 82,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3200C22S-16GRS€ 56,83€ 56,83
Totaal€ 925,05
  • Mooi IPS 1440p scherm met VESA aansluiting waarop de deskmini achterop kan en je dus de pc helemaal niet ziet. Dankzij scalen is alles scherper dan op 1080p.
  • Premium Noctua koeler
  • Ben zelf voluit gegaan voor muis en toetsenbord. Is echt heerlijk typen en muizen, maar kun je rustig 100 euro op besparen
  • Deskmini assembleren kan iedereen. Is een kwartier werk. Staan ook veel tutorials op youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
PilatuS schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Wat goedkoper en meer dan prima is al heel lang de Cooler Master 212. Meer dan 10 jaar terug gebruikte ik die al voor veel mid end systemen en het is nog steeds een prima ding.
Hoe is je ervaring met geluidproductie? bij de 232 staat 26db bij de mugen 5 14,5db. dat was voornaamste reden dat ik mugen 5 had gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Watchmano schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Hoe is je ervaring met geluidproductie? bij de 232 staat 26db bij de mugen 5 14,5db. dat was voornaamste reden dat ik mugen 5 had gekozen.
Ze zijn best stil te noemen. Eventueel in de BIOS nog wat tweaken en dan is het prima. 26dB lijkt misschien veel tegenover de Mugen, maar dat is het niet. Verder als je stil wil moet je ook vooral naar de casefans kijken. Een kast van 50 euro met de standaard casefans zullen ruim boven de CPU koeler uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Djarune schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:48:
Waarschijnlijk al overkill, maar even om te laten zien wat mogelijk is:
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 233,82€ 233,82
1MonitorenLenovo G24qe-20 Zwart€ 220,22€ 220,22
1Computer accessoiresASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 9,95€ 9,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1ToetsenbordenLogitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)€ 85,-€ 85,-
1MuizenLogitech MX Master 3 Grafiet (met Unifying-ontvanger)€ 82,90€ 82,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3200C22S-16GRS€ 56,83€ 56,83
Totaal€ 925,05
  • Mooi IPS 1440p scherm met VESA aansluiting waarop de deskmini achterop kan en je dus de pc helemaal niet ziet. Dankzij scalen is alles scherper dan op 1080p.
  • Premium Noctua koeler
  • Ben zelf voluit gegaan voor muis en toetsenbord. Is echt heerlijk typen en muizen, maar kun je rustig 100 euro op besparen
  • Deskmini assembleren kan iedereen. Is een kwartier werk. Staan ook veel tutorials op youtube
pricewatch: Alpenföhn Black Ridge Deze past qua breedte/lengte niet...
En misschien 1TB opslag, is 500GB genoeg?

Ik zou de 1440p ook vervangen door een 1080p scherm.. Oogjes van oudere zijn niet al te best meer en dan word een lagere resolutie weer gewaardeerd :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 13:44
Gewoon een 2e hands kantoor computer van 300-400 via V&A ophalen?
Een huis tuin en keuken pc voor 900€ is gewoon totaal niet nodig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
Thomg schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

pricewatch: Alpenföhn Black Ridge
En misschien 1TB opslag, is 500GB genoeg?

Ik zou de 1440p ook vervangen door een 1080p scherm.. Oogjes van oudere zijn niet al te best meer en dan word een lagere resolutie weer gewaardeerd :)
500GB is ruim voldoende.

Betreft scherm wil ik ook niet hoger dan 1080p gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Smobbo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:03:
Gewoon een 2e hands kantoor computer van 300-400 via V&A ophalen?
Een huis tuin en keuken pc voor 900€ is gewoon totaal niet nodig…
Dit valt toch echt vies tegen als je de monitor en peripherals wegdenkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watchmano
Thomg schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:04:
[...]

Dit valt toch echt vies tegen als je de monitor en peripherals wegdenkt.
Daarnaast. zitten wat haken en ogen aan.

Zoals in mijn verhaal. computer moet zo betrouwbaar mogelijk zijn. Met betrouwbaar bedoel ik ook emotionele vertrouwen dat de computer nieuw is en door een professioneel winkel in elkaar is gezet met garantie. Dat geeft mijn ouders toch meer rust.

Daarnaast hebben zij enorm lang geen nieuwe computer en de vorige is ook een 2e hands geweest waar zij gezien hoe vaak hij toch vast liep absoluut niet meer aan willen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
Processorkoeler ga ik dan voor de Cooler Master 212

enig advies voor stille fans om de casestockfans te vervangen?
bijv. de
https://tweakers.net/pric...nf-a8-pwm-bruin-80mm.html
of
https://tweakers.net/pric...nt-wings-3-pwm-120mm.html
Endan 2 stuks voor in en uit of is alleen uit genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hier 10 stuks van de Silent Wings in de PC hangen. Heb ze wel iets lager gezet, maar dan zijn ze eigenlijk zo goed als onhoorbaar. Even instellen op een vaste snelheid van zeg 50% en ze zijn zeer stil.

2 stuks op een laag vermogen is zat. Zolang er maar wat airflow is, het hoeft niet veel te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 22-08-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
PilatuS schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:24:
Hier 10 stuks van de Silent Wings in de PC hangen. Heb ze wel iets lager gezet, maar dan zijn ze eigenlijk zo goed als onhoorbaar. Even instellen op een vaste snelheid van zeg 50% en ze zijn zeer stil.

2 stuks op een laag vermogen is zat. Zolang er maar wat airflow is, het hoeft niet veel te zijn.
2 silent wings samen met de coolermaster 232 kom ik dan over 1000 euro heen bij Azerty :P

ik zit nog even te twijfelen of het nu niet beter is om op geluidproductie te besparen en gewoon de stockkoelers te laten. dan zit ik op 925 euro ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-03 18:13
Waarom geen tablet, daar kun je ook alles mee wat op je lijstje staat en je kan ermee op de bank of in de luie stoel zitten. :) :? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:41
Watchmano schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:11:

Daarnaast hebben zij enorm lang geen nieuwe computer en de vorige is ook een 2e hands geweest waar zij gezien hoe vaak hij toch vast liep absoluut niet meer aan willen beginnen.
En dit ligt aan de hardware of aan de pebkac (no pun intended).
100 jaar op dezelfde windows installatie is vragen om gezeik of je hardware nou nieuw is of niet.

1000E voor een email setup in 1080p is echt onzinnig imho.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Waarom niet gewoon een all in one? Alles wat je hebt samengesteld is dan relatief prijzig te noemen.
Want je hebt zelfs nog geen besturingssysteem.
Dell all in one heb je met betere hardware voor rond de 750 incl Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
Barrycade schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
Waarom niet gewoon een all in one? Alles wat je hebt samengesteld is dan relatief prijzig te noemen.
Besturingssysteem licentie is al geregeld.

Ik heb even zitten kijken maar kan zo niet 1 vinden waarvan ik een goed gevoel bij heb dan ze snel genoeg zijn en zonder rotzooi geïnstalleerd zijn. Heb je evt wat voorbeelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Watchmano schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:29:
[...]

2 silent wings samen met de coolermaster 232 kom ik dan over 1000 euro heen bij Azerty :P

ik zit nog even te twijfelen of het nu niet beter is om op geluidproductie te besparen en gewoon de stockkoelers te laten. dan zit ik op 925 euro ongeveer.
Je kan ook even zo beginnen. Wat Tweaken in de BIOS of het stiller te krijgen. Is het niet genoeg dan later de boel vervangen.
Barrycade schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
Een AIO is zo'n enorm gezeik als er iets mis mee gaat. Je kan niets vervangen zonder de fabrikant en de prijzen buiten garantie zijn al helemaal niet te doen. Zelfs je data terug krijgen is lastig bij die dingen aangezien je soms alles uit elkaar moet halen om bij de SSD te komen. Gaat er iets buiten garantie mis kan je het hele ding weggooien. Custom hardware is in de praktijk gewoon te veel gezeik. Dit is bij een desktop die niet standaard onderdelen gebruikt al een groot probleem en bij een AIO al helemaal. De PC die de TS nu wil kopen daar kan je over 4 jaar prima iets van vervangen mocht er iets mis gaan, de AIO kan in zijn geheel naar de prullenbak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Dat is toch ook voor een gemiddelde laptop of zoals hier voorgestelde tablets?

Maar hoop geld en moeite terwijl voor het gebruik van pa en ma een of the shelf workstation van Dell/Lenovo of HP prima zal voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watchmano
Barrycade schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:53:

Maar hoop geld en moeite terwijl voor het gebruik van pa en ma een of the shelf workstation van Dell/Lenovo of HP prima zal voldoen.
Ik snap je punt en waardeer het meedenken echt, alleen zit hier een emotionele kant aan en dat is dat mijn ouders daadwerkelijk een computer in hun bureau willen zien en dat ze weten dat het professioneel in elkaar gezet is en ruim voldoende is voor hun gebruik dat is geruststellend voor ze. En daarnaast wil ik die discussie absoluut niet aangaan met me pa want die verlies ik :+

Daarnaast ben ik hebt met PilatuS eens en heb ik zelf ook altijd liever een volwaardige pc die zelf samengesteld is, vind het zelf altijd meer futureproof. en daarnaast je kiest letterlijk elke onderdeel zelf en hoeft niet te hopen dat de moederbord van een kant en klare pc wel van goede kwaliteit is :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Watchmano schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:02:
[...]

Ik snap je punt en waardeer het meedenken echt, alleen zit hier een emotionele kant aan en dat is dat mijn ouders daadwerkelijk een computer in hun bureau willen zien en dat ze weten dat het professioneel in elkaar gezet is en ruim voldoende is voor hun gebruik dat is geruststellend voor ze. En daarnaast wil ik die discussie absoluut niet aangaan met me pa want die verlies ik :+

Daarnaast ben ik hebt met PilatuS eens en heb ik zelf ook altijd liever een volwaardige pc die zelf samengesteld is, vind het zelf altijd meer futureproof. en daarnaast je kiest letterlijk elke onderdeel zelf en hoeft niet te hopen dat de moederbord van een kant en klare pc wel van goede kwaliteit is :P
Weet je echt zéker dat die emotie bij je ouders leeft of heb jij die emotie en dénk je dat je ouders daarom op zo'n apparaat zitten te wachten?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:53:
Klopt, maar niet bij een PC.

Stel over 4 jaar gaat het moederbord kapot. Dan koop je 2e hands een bord van 40 euro en klaar. De AIO kan je wegooien of Dell stuurt je een rekening van 600 euro. Verder zie maar bij je data te komen. Ik heb in het verleden zo enorm veel ellende met AIO's gezien dat ik het nooit zou aanraden, al helemaal niet voor een machine die 10 jaar mee moet gaan.
En die zijn ook heel vaak gemaakt met custom hardware zoals ik al eerder aangaf. Bijvoorbeeld met een moederbord waarbij de USB poort aan de voorkant deel van het moederbord is. Of met een voeding die niet standaard is. Of met een CPU koeler die niet standaard is. Moederbord kapot, ook dan kan de hele machine de prullenbak in of je mag 350 euro voor een bord betalen. Alles wat niet standaard is bij een PC moet je gewoon niet willen.

Edit: Kijk deze video maar eens als je ellende wil zien: YouTube: Worse Than Walmart: Dell G5 5000 PC’s Garbage Parts & Hidden Charges Vanaf 21:37 wordt een mooie samenvatting gegeven van hoeveel ellende zo'n PC is.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 23-08-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
Will_M schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:04:
[...]

Weet je zéker dat die emotie bij je ouders leeft of heb jij die emotie en dénk je dat je ouders daarom op zo'n apparaat zitten te wachten?
Voor hun eigen gemak al meerdere malen een tablet voorgesteld, helaas zonder resultaat. Ik zou het ook makkelijker voor ze vinden maar die keus ligt bij hun.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:34

sapphire

Die-hard pruts0r

(jarig!)
PilatuS schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:05:
[...]

Klopt, maar niet bij een PC.

Stel over 4 jaar gaat het moederbord kapot. Dan koop je 2e hands een bord van 40 euro en klaar. De AIO kan je wegooien of Dell stuurt je een rekening van 600 euro. Verder zie maar bij je data te komen. Ik heb in het verleden zo enorm veel ellende met AIO's gezien dat ik het nooit zou aanraden, al helemaal niet voor een machine die 10 jaar mee moet gaan.

[...]

En die zijn ook heel vaak gemaakt met custom hardware zoals ik al eerder aangaf. Bijvoorbeeld met een moederbord waarbij de USB poort aan de voorkant deel van het moederbord is. Of met een voeding die niet standaard is. Of met een CPU koeler die niet standaard is. Moederbord kapot, ook dan kan de hele machine de prullenbak in of je mag 350 euro voor een bord betalen. Alles wat niet standaard is bij een PC moet je gewoon niet willen.

Edit: Kijk deze video maar eens als je ellende wil zien: YouTube: Worse Than Walmart: Dell G5 5000 PC’s Garbage Parts & Hidden Charges Vanaf 21:37 wordt een mooie samenvatting gegeven van hoeveel ellende zo'n PC is.
Tuurlijk alles kan kapot maar ik heb ondertussen meer vertrouwen in ex-zakelijk spul van bv een HP qua betrouwbaarheid op de lange termijn dan een budget zelfbouw bordje.

Consumenten bordje zit 2 jaar garantie op, zakelijk zitten er vaak onderhoudscontracten ed bij dus is het in het belang van de fabrikant om spul goed te bouwen zodat ze zelf zo min mogelijk kosten hebben qua reparatie/vervanging.
Als ik zie hoe extreem weinig uitval wij hebben met HP Prodesk Mini's, dat is echt indrukwekkend, zelfs gooien overleven ze vrijwel altijd.
CPU, RAM, SSD, Wlan zijn standaard componenten en letterlijk met 1 á 2 schroeven te vervangen. Voeding is een extern brick en vrij standaard, zeer goed en goedkoop te vinden. Koeler is ook goed vindbaar met PN. Blijft het mobo over, is ook te vinden en te vervangen maar wellicht iets duurder maargoed betrouwbaarheid is met N=800 ofzo uitstekend :+

Dus ik vind @Barrycade 's opmerking over een ex-zakelijk PC'tje zo gek nog niet :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:04
je kan nog wel wat euro's besparen op de monitor, denk dat deze voldoende is voor het beoogde gebruik https://tweakers.net/pricewatch/1742696/iiyama-prolite-xu2493hs-b4-zwart.html
129 ipv 200, verschil kan je dan is stillere fans stoppen ;)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Watchmano schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:08:
[...]

Voor hun eigen gemak al meerdere malen een tablet voorgesteld, helaas zonder resultaat. Ik zou het ook makkelijker voor ze vinden maar die keus ligt bij hun.
Dan is je overtuigingskracht (nog) niet groot genoeg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb het nog niet eens over hoe vaak het kapot gaat. Puur dat als het kapot gaat het een bak ellende is als je zit met niet standaard onderdelen. Een PC kopen die in zijn geheel met kast en al nutteloos is wanneer het moederbord kapot gaat, dat is gewoon rommel. Zie vooral ook die video die ik link over hoeveel ellende het is. Alles zo goedkoop mogelijk en vrijwel niets is standaard. Je kan nog niet eens de CPU koeler vervangen zonder ook het moederbord en de kast te moeten vervangen. Is het wel gemaakt van standaard onderdelen dan wordt het een ander verhaal. Niet standaard meuk is gewoon gezeik als er ook maar iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Will_M schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:27:
[...]

Dan is je overtuigingskracht (nog) niet groot genoeg >:)
offtopic:
Dat werkt niet zo met 70+..

Heb in 2014 een simpele pc voor ze gemaakt (ITX antec, budget AM1 AMD en SSD) en intussen het scherm vervangen naar 24 inch full HD (had ik nog over) maar ze willen nog niks nieuws want het werkt nog gewoon.

Op zich natuurlijk gewoon goed, waarom geld uitgeven als iets werkt?

Ze hebben de tijd en zijn sowieso al niet snel op de pc ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PilatuS schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:27:
[...]

Ik heb het nog niet eens over hoe vaak het kapot gaat. Puur dat als het kapot gaat het een bak ellende is als je zit met niet standaard onderdelen. Een PC kopen die in zijn geheel met kast en al nutteloos is wanneer het moederbord kapot gaat, dat is gewoon rommel. Zie vooral ook die video die ik link over hoeveel ellende het is. Alles zo goedkoop mogelijk en vrijwel niets is standaard. Je kan nog niet eens de CPU koeler vervangen zonder ook het moederbord en de kast te moeten vervangen. Is het wel gemaakt van standaard onderdelen dan wordt het een ander verhaal. Niet standaard meuk is gewoon gezeik als er ook maar iets mis gaat.
Qua hardware snap je het misschien maar er draait ook nog een Operating System én een hoop software op dat machientje wat je uit vrije wil én met alle goede bedoelingen bij je eigen ouders gaat neerzetten.

Ooit kom je waarschijnlijk nog wel tot de conclusie dat je niet altijd tijd (en vooral zin) hebt om voor iedere scheet gebeld te worden op het moment dat Pa en/of Ma bijvoorbeeld weer eens een mailtje kwijt geraakt zijn nadat ze het zelf verplaatst hebben naar de vuilnisbak.

Als JIJ die PC samen gesteld hebt dan ben je ook meteen 'de Guru' .... tegen wil en dank 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:35:
[...]
Ooit kom je waarschijnlijk nog wel tot de conclusie dat je niet altijd tijd (en vooral zin) hebt om voor iedere scheet gebeld te worden op het moment dat Pa en/of Ma bijvoorbeeld weer eens een mailtje kwijt geraakt zijn nadat ze het zelf verplaatst hebben naar de vuilnisbak.
Als mijn ouders hulp nodig hebben dan doe ik dat voor ze. Dat betekend niet dat ik de buurman van mijn buurman ook ga helpen. Verder zie ik niet hoe het iets uitmaakt qua hulp of het een Dell PC of custom build is. Bij je ouders helpen maakt het toch niet uit waar de PC vandaan komt ? Laat jij je ouders het zelf uitzoeken of naar Dell bellen als ze een probleem hebben ? Ik ben heel lang geleden al tot de conclusie gekomen dat ik niet iedereen zomaar met alles ga helpen, maar mijn ouiders mogen altijd bellen hoor. Of ik de PC dan heb gemaakt of ze die ergens anders besteld hebben maakt niets uit. Als jij je ouders niet wil helpen en ze dan een Dell laat kopen om er op die vreemde manier vanaf te zijn, dat moet jij weten. Mijn conclusie is nog steeds dat ik voor ze klaar sta en het merk van de machine niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:17
Pak een (semi-)industriële barebone zoals de Shuttle DS10U3 of DS20U3. Assemblage is onzin; dat geheugenreepje en die SSD klik je er in een paar minuten zelf wel in. Compact, betrouwbaar, helemaal stil*.

*In de BIOS/UEFI de C- en P-states uitzetten; anders schakelt de CPU als een malle wat tot coil whine leidt.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Een refurbished Dell Optiplex of HP Pro/Elitedesk… Minimaal i5 en 8gb geheugen en je bent Good-to-go

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:29
Ik heb sinds 2016 een Intel NUC waar 8gb RAM in huist, een SSD en een i3-6100U. Dat ding wordt stevig misbruikt voor draaien van Spotify, Telegram en een paar internetbrowsers, en zo nu en dan wat Office. Draait Windows 10. Voorlopig denk ik er nog niet eens over na om het ding te vervangen, doet wat het moet doen. Ik snap medemensen niet die voor dit gebruik een complete PC in elkaar willen zetten, met een ruimteverspillende kast 'omdat DAT van oudsher als PC wordt gezien. Bovendien verbruikt het ding amper stroom.

Je overtuigingskracht :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap ook echt niet waarom je in een casus als deze voor zelfbouw gaat kiezen.

Als ik de criteria en budget in de TS bekijk is dit echt een perfecte match:
V&A aangeboden: Dell OptiPlex 5090 SFF - Core i5-10505 / 16GB DDR4 / 256GB NV...
Daar heb je 0 werk aan en je hebt Dell garantie tot 2025.. Blijft zelfs binnen budget.

Totaal geen reden om dan bij Azerty een zelfbouw systeem te gaan aankopen en ook nog eens 125 weg te gooien aan assemblage.

Zelf zou ik echter nog een paar honderd besparen en voor zoiets als dit gaan:
V&A aangeboden: Dell Optiplex 3060 SFF
of
V&A aangeboden: Dell OptiPlex 7040 met Intel Core i5-6500T, 8GB DDR4, 256GB S...

Mijn ouders werken ook op zoiets en dat gaat prima..

Een monitor kun je trouwens ook prima van VA/MP plukken. Ik heb al jaren geen nagelnieuwe monitor meer gekocht.

Additioneel:
Zorg voor een degelijke backup-oplossing erbij..

Mijn ouders hebben een NAS die synct met mijn NAS, daar staan alle documenten op.. De PC zelf wordt elke nacht een image van getrokken richting de NAS met de gratis VEAAM agent.. Als de PC van mijn pa overlijdt is hij binnen een dag of wat weer up-and-running... Nieuw PCtje naar binnen schuiven (dan pak je er gewoon weer 1 van 200 euro van VA), booten van VEEAM agent en image terug zetten.

Als je geen NAS hebt kun je er ook een externe USB schijf aanhangen en dan wederom dagelijks met VEAAM een image maken.. Je hebt dan alleen geen off-site backup en wellicht moet er een wat grotere HDD in de desktop, 256gb is dan misschien wat weinig.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 23-08-2022 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15

Crazy-

Best life ever

Waarom niet deze: https://www.alternate.nl/...e-pc/html/product/1799640

Heb toevallig voor een kennis vorige week deze besteld; heerlijk apparaat. Snel. Mooi scherm. Toetsenbord & muis zit er bij

En dat voor €649.-

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 23-08-2022 07:57 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ergens snap ik @Watchmano wel; hem is gewoon gevraagd een kompjoetur te regelen want de oude is stuk, of begint stuk te geraken. Dan kun je lullen als Brugman, maar als een stug 70 jaar oud echtpaar besloten heeft dat hun pc moet worden vervangen dan is dat wat gaat gebeuren. Een tablet, AIO of laptop is niet wat ze willen, en hun overtuigen is zonde; het is nog makkelijker een Wappie te overtuigen om zich te laten vaccineren dan een koppige bejaarde nieuwe onbekende techniek aan te praten :P

Het is mogelijk een generatiedingetje, maar een pc moet voor hen nieuw in doos zijn en voorzien van garantie zodat er eenstukje zekerheid is. Zelf(af)bouw is leuk, maar veel ouderen kopen ook om de zoveel jaar een nieuwe auto, en ook geen twedehands of een kitcar. :P Dus een pc moet nieuw zijn, met garantie.

Dus. Een nieuwe desktop pc met complete garantie die nieuw in doos zit. Alles anders dan dit dat is niet goed voor hun...

Dan de PC zelf.
16 GB is netjes. Nu misschien wat ruim, maar dat vonden we 5 jaar geleden van 8 GB ook..
Opslag is een persoonlijke keuze. Misschien is 1 TB voor hun beter? Maar als ze nu nog geen 100GB gebruiken op hun huidige systeem dan is 512 GB zeker niet slecht.
Het scherm kan goedkoper, het scherm is bijna 200 euro omdat het 165 Hz is. Dat is leuk voor een gamer, maar voor opa heeft het geen meerwaarde terwijl het wel meer kost.. Onderstaand scherm is 50 euro goedkoper en 'maar' 60 Hz.
CPU koeler is een bijzondere keuze zoals ook eerder gemeld :P Het is een high end cooler die gemaakt is om overgeklokte monsters van CPU's te koelen. Het is een Maserati sportwagen die thuishoort op het circuit; die op de Autobahn met 300 km/h links voorbij komt racen. En jij gebruikt hem enkel voor de boodschappen :P
Een stock cooler is mogelijk niet ideaal gezien het geluid, maar onderstaande koeler kost maar de helft,en is voor jouw gebruik nét zo goed.

Met de monitor en koeler valt er dus 80 euro te besparen waarmee je systeem op 725 euro uit zal komen. Dan heb je een mooi systeem waar ze tot hun 80ste gebruik van kunnen maken :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 13:44
FreakNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 05:51:
Ik snap ook echt niet waarom je in een casus als deze voor zelfbouw gaat kiezen.

Als ik de criteria en budget in de TS bekijk is dit echt een perfecte match:
V&A aangeboden: Dell OptiPlex 5090 SFF - Core i5-10505 / 16GB DDR4 / 256GB NV...
Daar heb je 0 werk aan en je hebt Dell garantie tot 2025.. Blijft zelfs binnen budget.

Totaal geen reden om dan bij Azerty een zelfbouw systeem te gaan aankopen en ook nog eens 125 weg te gooien aan assemblage.

Zelf zou ik echter nog een paar honderd besparen en voor zoiets als dit gaan:
V&A aangeboden: Dell Optiplex 3060 SFF
of
V&A aangeboden: Dell OptiPlex 7040 met Intel Core i5-6500T, 8GB DDR4, 256GB S...

Mijn ouders werken ook op zoiets en dat gaat prima..

Een monitor kun je trouwens ook prima van VA/MP plukken. Ik heb al jaren geen nagelnieuwe monitor meer gekocht.

Additioneel:
Zorg voor een degelijke backup-oplossing erbij..

Mijn ouders hebben een NAS die synct met mijn NAS, daar staan alle documenten op.. De PC zelf wordt elke nacht een image van getrokken richting de NAS met de gratis VEAAM agent.. Als de PC van mijn pa overlijdt is hij binnen een dag of wat weer up-and-running... Nieuw PCtje naar binnen schuiven (dan pak je er gewoon weer 1 van 200 euro van VA), booten van VEEAM agent en image terug zetten.

Als je geen NAS hebt kun je er ook een externe USB schijf aanhangen en dan wederom dagelijks met VEAAM een image maken.. Je hebt dan alleen geen off-site backup en wellicht moet er een wat grotere HDD in de desktop, 256gb is dan misschien wat weinig.
Helemaal eens.
Mijn oma van 94 heeft sinds een jaar ook zo’n OptiPlex, nog een simpeler model (ze doet er ook niet veel mee). Hij werkt zo goed en simpel dat m’n ouders voor een volgende pc ook zoiets willen.
Waarom 800€ uitgeven als je ook 200€ uit kan geven? Zelfs al gaat hij 2x zo snel kapot (wat zo’n rechttoe rechtaan zakelijk ding echt niet zo maar gaat), dan nog is dit veel slimmer.

Als je ouders de illusie hebben dat ‘professioneel in elkaar gezet’ door een knakker bij Azerty beter is dan de bewezen massa productie bij Dell dan kan je de pc altijd nog naar je thuis laten komen, strik erom en een sticker met ‘professioneel!1!1!!!’ erop plakken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watchmano
Dan de PC zelf.

Dankjewel Theo,

Je slaat de spijker op zijn kop. Dit heeft weinig te maken met het feit of een all in one pc het betere keuze is maar meer de vraag die ik van mijn ouders krijg om een pc voor ze te kopen die betrouwbaar is en sterk genoeg voor ze. Hier respecteer ik hun keuze met het gedachte ze niet aan verandering willen beginnen aangezien zij dit nu gewend zijn en goed werkt. Als het voor mijzelf was had ik zelfs misschien aan een PI systeem gedacht. Daarnaast gun ik mijn ouders ook een leuke snelle pc (ookal zullen zij er weinig gebruik van maken), Ze staan altijd voor iedereen klaar en denken weinig aan zichzelf dan verdienen zij ook een keer wat leuks, Alles wat hun budget overschrijd zullen wij aanvullen uiteraard.

Dan de PC zelf.
eens
eens
hun huidige systeem 256gb ssd na een aantal jaren nog de helft niet vol dus moet ruim voldoende zijn
mochten er betrouwbaarder draadloos muis en toetsenborden zijn dan hoor ik het graag. Uitgegaan van gevoel, toetsenbord wordt zeer weinig gebruikt muis wel veel
Hier zal ik zeker nog een keer naar kijken. Scherm had ik al gezien en wat reviews erover opgezocht en werd veel aangegeven dat het helderheid tegenvalt, computerbureau staat naast een grote raam dus valt wel redelijk wat licht op(ogen van mijn ouders zijn niet het beste meer :P )
geluidproductie is inderdaad even een dingetje. daarnaast denk ik dat het voor het betrouwbaarheid op lange termijn een andere processorkoeler wat beter zal zijn. Ik ben helaas niet bekend met hoeveel geluid bijv 26db is. Dit zal uitproberen zijn. Naast de coolermaster 212 is dit zeker ook een goede keuze. Ik ga de fans en processorkoeler eerst met azerty bespreken om te kijken wat het beste is. Wellicht wat hiervoor ook voorgesteld is eerst zo laten en reactie afwachten van mijn ouders. mochten zij het toch te luid vinden dan kan er achteraf toch wat geinstalleerd worden(want het is geen all in one :P :P 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:36
Watchmano schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:02:
Ik ben helaas niet bekend met hoeveel geluid bijv 26db is. Dit zal uitproberen zijn. Naast de coolermaster 212 is dit zeker ook een goede keuze.
Een koelkast is grofweg 40 dB ;)
https://www.alpine.nl/blo...geluidsniveaus-in-decibel

26 dB is heeel stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:35
Als de assemblage bijna 20% van het budget kost is dit gewoon zonde imo. Ik zou gewoon voor een kant en klare PC gaan als deze: pricewatch: Lenovo IdeaCentre 5 14ACN6 (90RX0074MH)
Flink overkill, maar goedkoper en met 2 jaar garantie. Een leuke muis en toetsenbord combi set en een 1080p monitor zoals je zelf al eerder stuurde en je bent klaar voor ongeveer 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

[...]

Dankjewel Theo,

Je slaat de spijker op zijn kop. Dit heeft weinig te maken met het feit of een all in one pc het betere keuze is maar meer de vraag die ik van mijn ouders krijg om een pc voor ze te kopen die betrouwbaar is en sterk genoeg voor ze. Hier respecteer ik hun keuze met het gedachte ze niet aan verandering willen beginnen aangezien zij dit nu gewend zijn en goed werkt. Als het voor mijzelf was had ik zelfs misschien aan een PI systeem gedacht. Daarnaast gun ik mijn ouders ook een leuke snelle pc (ookal zullen zij er weinig gebruik van maken), Ze staan altijd voor iedereen klaar en denken weinig aan zichzelf dan verdienen zij ook een keer wat leuks, Alles wat hun budget overschrijd zullen wij aanvullen uiteraard.

Dan de PC zelf.
eens
eens
hun huidige systeem 256gb ssd na een aantal jaren nog de helft niet vol dus moet ruim voldoende zijn
mochten er betrouwbaarder draadloos muis en toetsenborden zijn dan hoor ik het graag. Uitgegaan van gevoel, toetsenbord wordt zeer weinig gebruikt muis wel veel
Hier zal ik zeker nog een keer naar kijken. Scherm had ik al gezien en wat reviews erover opgezocht en werd veel aangegeven dat het helderheid tegenvalt, computerbureau staat naast een grote raam dus valt wel redelijk wat licht op(ogen van mijn ouders zijn niet het beste meer :P )
geluidproductie is inderdaad even een dingetje. daarnaast denk ik dat het voor het betrouwbaarheid op lange termijn een andere processorkoeler wat beter zal zijn. Ik ben helaas niet bekend met hoeveel geluid bijv 26db is. Dit zal uitproberen zijn. Naast de coolermaster 212 is dit zeker ook een goede keuze. Ik ga de fans en processorkoeler eerst met azerty bespreken om te kijken wat het beste is. Wellicht wat hiervoor ook voorgesteld is eerst zo laten en reactie afwachten van mijn ouders. mochten zij het toch te luid vinden dan kan er achteraf toch wat geinstalleerd worden(want het is geen all in one :P :P 8) )
Toetsenbord en muis zijn echt heel persoonlijk; mijn moeder (62) gebruikt het liefst zo'n goedkope 3 euro bedrade muis terwijl de schoonouders een ergonomische draadloze muis hebben. (persoonlijk wissel ik dan weer af tussen ergonomisch links, rechte en een trackball) Maar als je voor draadloos wil gaan is je set gewoon een goede set voor het doel. Mogelijk zou je een bedraad toetsenbord kunnen overwegen en een losse draadloze muis zodat de lampjes voor capslock en numlock zichtbaar zijn; dit is immers op een draadloze set niet het geval, en voor bepaalde gebruikers is dit wel handig.

En qua geluid;Zoals @hackerhater opmerkte is 40 dB het geluid van een stille koelkast. Zet je 32 ventilatoren aan die 27 dB elk produceren dan zitten ze gezamenlijk op 40 dB.
Maar bedenk ook dat de kans groot is dat de cpu 99% van de tijd niets hoeft te doen omdat je ouders aan het tiepen zijn, een foto bekijken of een pagina lezen. Een cpu doet dan vrij weinig en verbruikt dan ook amper iets waardoor de ventilator van de koeler niet eens aan zal springen. Dus een simpele koeler (niet de stock; dat is mogelijk té simpel) zal dan niet eens geluid gaan maken wanneer de pc gebruikt wordt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-05 10:59

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Weg gegooid geld. Ik heb voor mijn vader een laptop gekocht van 450 euro waar hij alles mee kan wat jouw ouders ook willen.

Dit is gewoon een kwestie van je ouders opvoeden (mijn vader geeft dan ook grif toe dat ik er veel meer van af weet dan hij waardoor hij mij dat gewoon toevertrouwd). Ze vertrouwen jou toch hopelijk wel? En daarnaast ziet een laptop er al professioneler uit (ik bedoel, wie maakt zijn eigen laptop). Logica ontgaat mij dus compleet. Geef ze er anders eentje een tijd te leen ofzo.

Je laat dus wel een beetje over je heen lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door RoamingZombie op 23-08-2022 15:08 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timw02
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-05 09:31
Niet alle ouders zijn hetzelfde, maar veel wel.
Niet opgegroeid met computers en internet, en er ook vaak niet mee gewerkt. Dus pas op latere leeftijd er semi verplicht mee leren omgaan.
En dat blijft vaak een beetje eng zo'n kastje dat wel je bankrekening bevat.

Mijn ouders nog maar 65+, internet bankieren alleen maar op de "vaste" computer met beeldscherm. Want wifi en data is daarvoor toch eng. Dus staat een i3 nuc van 5 jaar oud. Verder wel 2 tablet en 2 smartphones.

M'n schoonouders 70+ zijn juist wat roekeloos met programma's en overal op klikken. Die vinden zelfs een 17inch laptop scherm te klein voor facturen en bankieren. Daar staat een deskmini a5, (waar ze geen admin rechten hebben) En verder 2 laptops, 2 tablet en 2 smartphones.

Sommige dingen probeer ik niet meer te veranderen. Ben al lang blij dat ze zichzelf kunnen redden. Ik lever wat daarvoor nodig is.

Compleet on topic, compleet zelfbouw laten bouwen is overkill. Nuc of deskmini zijn perfect, en ook die kan de lokale computershop leveren voor service en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 17:55
Waarom nieuwbouw eigenlijk? En uberhaupt zo'n grote kast.. De laatste grote zelfbouw PC is er in het Core 2 Duo tijdperk uitgegaan. Ik heb jaren terug een Dell Optiplex 7010 SFF desktopje geregeld en hij doet fantastisch zn ding, stil, snel en zonder gezeur. Er staan er overigens genoeg op V&A. Goedkoop, robuust, duurzaam, goed voor het milieu.

Momenteel is het een Core i5-3520 met 8 GB RAM en 256 GB SSD, meer dan prima voor de basics. Mijn ouders zijn 70+ en doen er niet zoveel bijzonders mee. Momenteel draait er Windows 10 op, als dat niet meer meekan gaat er een overstap gemaakt worden naar Linux / ZorinOS 😎

[ Voor 6% gewijzigd door AvWijk op 23-08-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:27
Ik zou de ondergrens toch wel leggen bij officiële ondersteuning vanuit Microsoft voor Windows 11 , waardoor de OptiPlex 7040 sowieso afvalt.

Het einde van de ondersteuning voor Windows 10 is immers over 3 jaar, beetje zonde als je dan eigenlijk je apparaat moet afschrijven omdat ie niet mee kan naar Windows 11 gezien er ook op gebankierd wordt. Dan kun je beter net even wat meer uitgeven door iets uit de V&A te pakken dat wél geschikt is en daardoor veel langer mee kan gaan.

Tuurlijk kun je in 2025 prima door op Linux of onofficieel toch een versie van Windows 11 met alle checks verwijderd, maar dat lijkt me in deze casusbeschrijving van TS geen werkbare optie.

[ Voor 15% gewijzigd door !mark op 23-08-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:44
Watchmano schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:27:
[...]
Ik had ze in Pricewatch voorbij zien komen. Gezien budget zeker geen slecht alternatief geweest alleen zoals hierboven aangegeven mijn ouders zijn niet goed met computer en willen graag geen verandering betreft pc toetsenbord muis scherm en windows :9
Mijn ouders zouden het een winst vinden mij een tweetal keer extra te zien voor een degelijke uitleg en zullen daarop met een glimlach gebruik maken van de Chromebook (met muis en touch).

Betreft een desktop, neem iets off-the-shelf bij de mediamarkt. Zelfbouw of assemblage voldoet niet aan je eigen wensen betreft support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:02
Via m'n werk beheer ik een stuk of 100 HP Prodesk pcs, uitstekende apparaten en er is nog niet 1 stuk van gegaan in de afgelopen paar jaar. Niets mis met kant en klare pc's...

Daarnaast, waarom geld uitgeven aan een cpu cooler voor een i3 en het openen van websites?
Mijn i7 hoor ik vaak niet eens met standaard cooler.

[ Voor 45% gewijzigd door Nopheros op 24-08-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

[...]

Dankjewel Theo,

Dan de PC zelf.
eens
eens
Ivm zowel geluid als (emotionele) betrouwbaarheid zou ik weg blijven van de q300l behuizing; het is, hoe zeggen we dat vriendelijk, een beetje plastic fantastic en in deze kast laat de "mesh" geluid door zonder de bijbehorende airflow prestaties. Bovendien is een mesh overkill voor dit systeem. Voor ongeveer de zelfde prijs levert azerty ook de Thermaltake S100: https://tweakers.net/behu...100_p1121286/vergelijken/

Deze kast heeft een wat luxere/degelijkere uitstraling met metaal en glas ipv plastic en plexi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

!mark schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Ik zou de ondergrens toch wel leggen bij officiële ondersteuning vanuit Microsoft voor Windows 11 , waardoor de OptiPlex 7040 sowieso afvalt.

Het einde van de ondersteuning voor Windows 10 is immers over 3 jaar, beetje zonde als je dan eigenlijk je apparaat moet afschrijven omdat ie niet mee kan naar Windows 11 gezien er ook op gebankierd wordt. Dan kun je beter net even wat meer uitgeven door iets uit de V&A te pakken dat wél geschikt is en daardoor veel langer mee kan gaan.

Tuurlijk kun je in 2025 prima door op Linux of onofficieel toch een versie van Windows 11 met alle checks verwijderd, maar dat lijkt me in deze casusbeschrijving van TS geen werkbare optie.
Prima, maar daar ging mijn verhaal niet over.

Ik probeer juist de voordelen van kant-en-klaar te laten doorschijnen.

Dat Windows 11 er niet op draait moet ik trouwens eerst nog zien. En Windows 10 blijft ook gewoon draaien hè… Bovendien mag de TS zelf ook wel wat onderzoek doen…

Nogmaals, ik had het vooral over de hardware, de software en OS heb ik er even buiten gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watchmano
Anoniem: 57411 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:51:
[...]

Ivm zowel geluid als (emotionele) betrouwbaarheid zou ik weg blijven van de q300l behuizing; het is, hoe zeggen we dat vriendelijk, een beetje plastic fantastic en in deze kast laat de "mesh" geluid door zonder de bijbehorende airflow prestaties. Bovendien is een mesh overkill voor dit systeem. Voor ongeveer de zelfde prijs levert azerty ook de Thermaltake S100: https://tweakers.net/behu...100_p1121286/vergelijken/

Deze kast heeft een wat luxere/degelijkere uitstraling met metaal en glas ipv plastic en plexi.
Dank ik heb hem toegevoegd aan het systeem. inderdaad hardglas staal vs plastic staal

Gezien lijst hieronder zit je betreft prijs redelijk dicht bij elkaar. de Ideacentre 5 is 1 van de weinigen die vergelijkbaar is met het samengestelde systeem en daarmee zit je dan duurder als je het assemblage kosten niet meerekent. Nu best een tijd naar wat kant en klare systemen gekeken maar kan niet echt wat vinden die vergelijkbaar is en tussen 500 en 550 euro zit. Zie ik hier iets over het hoofd?

Met onderstaande samengestelde lijst kom ik bij Azerty uit op 914 euro inclusief assemblage

1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenThermaltake S100 Zwart€ 49,95€ 49,95
1MonitorenIiyama G-Master GB2470HSU-B1 Zwart€ 196,67€ 196,67
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 56,43€ 56,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,87

1MonitorenIiyama G-Master GB2470HSU-B1 Zwart€ 196,67€ 196,67
1PC'sLenovo IdeaCentre 5 14ACN6 (90RX0074MH)€ 529,-€ 529,-
Totaal€ 800,16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het moederbord kan nog wel wat goedkoper. Voor wat de PC moet doen is 119 euro best een hoop geld en daar kunnen wat tientjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
misschien flauw maar waarom geen barebone?

bijv deze https://azerty.nl/product...47mde1ac-barebone/4593928
of zoiets https://azerty.nl/product...-kit-nuc11tnhi50l/4768006

doe er een reepje RAM in en een SSD en je bent ook voor rond de 700 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Watchmano schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 01:45:
[...]

de Ideacentre 5 is 1 van de weinigen die vergelijkbaar is met het samengestelde systeem en daarmee zit je dan duurder als je het assemblage kosten niet meerekent.
Dat is juist je fout. Je rekent de assemblage niet bij een kant-en-klaar systeem. Terwijl het kant-en-klare systeem al geassembleerd is. Dus het is effectief € 914 tov € 800 en dus niet zoals je aanneemt € 743 tov € 800.

Het kan trouwens goedkoper dan € 743, onderstaand systeem is € 598, en ik betwijfel of je ouders het verschil gaan merken. Het scherm hieronder sluit trouwens beter aan bij de eisen van je ouders.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G7400 Boxed€ 74,29€ 74,29
1MoederbordenGigabyte H610M S2H DDR4 (rev. 1.1)€ 79,-€ 79,-
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 36,75€ 36,75
1MonitorenSamsung LS24R650FDU Grijs, Zwart€ 169,40€ 169,40
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 62,71€ 62,71
Totaal€ 597,97

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 17:55
Veel leuker en beter voor het milieu om gewoon een optiplex neer te zetten voor onder de 100 euro.. gezien de eigen van de gemiddelde 65+ 'er.. Boeie als Win 11 er officieel niet op draait, hij is prima geschikt voor basistaken en dat kan met Linux.. MS is de grootste e-waste producent die er is.

Als er hardwarematig iets stuk gaat zet je SSD om en weer in de volgende optiplex.
Ik heb echter nog nooit een kapotte optiplex meegemaakt, die dingen zijn best duurzaam. Ze groeien ongeveer aan bomen, dus vervaning is ook zo geregeld.

Mijn ouders heb ik zo om, om dat ze toch alleen maar de browser gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door AvWijk op 25-08-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watchmano
Onderstaande is het geworden. Alles gekocht bij de mediamarkt.

Alleen pc met terug naar school aanbieding bij mediamarkt voor 477 euro. Alles bij elkaar 725 euro.

Alles draait als een zonnetje, scherm is toch een 27 inch geworden maar gelukkig prima te doen. Ouders zijn er blij mee.

Dank jullie voor het meedenken.

1MonitorenHP M27fw (2H1A4AA) Zilver€ 169,-€ 169,-
1PC speakersetsLogitech Z200 Wit€ 34,09€ 34,09
1MuizenMicrosoft Ergonomic Mouse Wit€ 41,99€ 41,99
1PC'sHP Pavilion Desktop TP01-2835nd€ 599,99€ 599,99
Totaal€ 845,07
Pagina: 1