Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Hey Allemaal,

Ik wil nog eens een vraag neergooien of er al goede/niet mega dure oplossingen zijn op pieken in je verbruik op te vangen.
Mijn zonne installatie draait prima en ik probeer zoveel mogelijk zelf te verbruiken terwijl ik opwek. Ik zie echter heel vaak dat wanneer ik de wasmachine of vaatwasser aanzet dat er een piek is in afname van het net ipv dat ik dit zelf op kan vangen met mijn installatie. Dit is terwijl de productie per dag hoog genoeg is.
Ik begrijp wel hoe dit komt. Het water in deze apparaten wordt natuurlijk verwarmd maar zelfs op de eco stand schiet hij nog omhoog maar net verbruik en staan vervolgens 2 min later mijn panelen weer vrolijk terug te leveren aan het net. Graag zou ik dit gewoon zelf opvangen.

Iemand ideeën? Buiten de obvious thuisaccu… want die hebben vaak ook te weinig lever capaciteit om pieken van 2,5kw op te vangen volgens mij.

Thanks alvast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik zat er toevallig gisteren nog aan te denken.
Een koffiezetapparaat of waterkoker is om te bouwen tot "camper proof", zodat de piek verdwijnt.
Zal vast kunnen met een wasmachine.
Warmte element weerstand verhogen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een 2 kW multiplus II met 4 kWh lifepo bootaccu is te overzien, moet het goedkoper dan kan je een scooteraccu overwegen. Die zou ik dan niet binnen plaatsen.
Op driefase gaat het duurder worden.

Daadwerkelijk zorgen dat je apparatuur minder gaat verbruiken is veel ingrijpender. Dan moet je zowel je strijkbout, wasmachine, vaatwasser, waterkoker, broodrooster etc openschroeven en vervolgens werken ze minder goed.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 22-08-2022 19:05 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:50

Bravo

Second Best

Interessant punt, toevallig zat ik er dit weekend ook over na te denken. Een piekverbruiker zoals de wasmachine of vaatwasser mag van mij prima 5 minuten langer over zijn programma doen als hij ipv 2kW slechts 700 watt gebruikt om het water op te warmen. En daarmee vergroot je ook je eigenverbruik.
Een koppeling met de meterkast (p1 poort) lijkt mij iets te prijzig, maar als je de warmtespiralen een tikje terug kunt geven lijkt mij dat al heel interessant!

Niet iedereen heeft 2kW aan zonnepanelen op z'n dak liggen om deze pieken op te vangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bravo op 22-08-2022 19:06 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:32

martijn v o

Certified by Enphase.

Maar hoe veel (of hoe weinig) panelen heb je dan?
De wasmachine en vaatwasser hebben vaak een piek van 2200 Watt, komt dat boven je panelen uit?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
Sessy lijkt interessant (en ja dat is toch een thuisaccu).

Bijna alles wat water opwarmt heeft gewoon een 2 kW weerstand die heet wordt. Eco betekent gewoon dat 'ie dat korter doet. De sessy accu/omvormer kan precies dat vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Bravo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:04:
Interessant punt, toevallig zat ik er dit weekend ook over na te denken. Een piekverbruiker zoals de wasmachine of vaatwasser mag van mij prima 5 minuten langer over zijn programma doen als hij ipv 2kW slechts 700 watt gebruikt om het water op te warmen. En daarmee vergroot je ook je eigenverbruik.
Een koppeling met de meterkast (p1 poort) lijkt mij iets te prijzig, maar als je de warmtespiralen een tikje terug kunt geven lijkt mij dat al heel interessant!

Niet iedereen heeft 2kW aan zonnepanelen op z'n dak liggen om deze pieken op te vangen.
Precies dat dus. Dan maar 15e in langer draaien mijn vaatwasser doet er toch al 3:15 uur over op eco stand en dan nog trekt hij over de 2kw als hij net aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@martijn v o op bewolkte dagen heb je dat al snel natuurlijk.

Je kunt je huis achter een autotransformator zetten en lokaal een 200V net maken.
Ohmse belastingen verbruiken dan 32% meer (en doen dus ook 32%langer over hun werk). Schakelende voedingen van een PC enzo hebben er doorgaans geen last van (check dit).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

En hoeveel watt hebben we het dan over?
166W/h als je uitgaat van 5 min op 2000 watt. En in de praktijk minder dan is het zonnepanelen opwek-wasmachine. Dat komt nooit uit om die pieken op te vangen. Accu is wel interessant voor als het donker is en je je eigen sluipverbruik met de overproductie kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
martijn v o schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:05:
Maar hoe veel (of hoe weinig) panelen heb je dan?
De wasmachine en vaatwasser hebben vaak een piek van 2200 Watt, komt dat boven je panelen uit?
Helaas heb ik beperkte ruimt en heb ik maar een SolarEdge 2200H omvormer met 6 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wel met 80V optimizers hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:51
Master-T schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:10:
[...]

Helaas heb ik beperkte ruimt en heb ik maar een SolarEdge 2200H omvormer met 6 panelen.
Oost/west met schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Master-T Meten is weten - ik zou het verbruik (de "energie") meten welke bijvoorbeeld de wasmachine tijdens een wasbeurt verbruikt.
Natuurlijk niet vergeten ook de levering en teruglevering registreren.
Dan weten we waarover we energietechnisch praten.
Meten is weten - maar weet wat je meet. Het momentane (piek)vermogen is vermoedelijk irrelevant.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Proton_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:04:
Een 2 kW multiplus II met 4 kWh lifepo bootaccu is te overzien, moet het goedkoper dan kan je een scooteraccu overwegen. Die zou ik dan niet binnen plaatsen.
Op driefase gaat het duurder worden.

Daadwerkelijk zorgen dat je apparatuur minder gaat verbruiken is veel ingrijpender. Dan moet je zowel je strijkbout, wasmachine, vaatwasser, waterkoker, broodrooster etc openschroeven en vervolgens werken ze minder goed.
Multiplus heb ik idd ook naar gekeken. Mooi apparaat met veel mogelijkheden en ik was ook maar de accu aan het kijken van real current die lijkt nog betaalbaar te zijn voor wat je krijgt.
Maar vooralsnog met het huidige salderen is de terugverdientijd lang voor dit soort oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Oost west zonder enige schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Yup. Was in beginsel niet zo geleverd maar bleek foutje van de leverancier haha. Goed opgelost uiteindelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Hierbij een praktijkvoorbeeld vanaf mijn zijde (@Master-T Als ik je topic (teveel) kaap laat het weten!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy9dwhjIyv2daHNklE35jPYT1L8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yUDvmmB8ngDMgmKEzUKoIqO1.png?f=fotoalbum_medium
1. Ik lever veel stroom op het net, laat ik het zelf gaan verbruiken.
2. Apparaat van 2000 Watt gaat aan en verbruikt de 'zonnestroom' en trekt zelfs stroom van het net af, om even later stil te vallen waardoor ik weer stroom teruglever.
3.,4,5: idem

Persoonlijk zou ik dan liever een apparaat hebben wat 1kW verbruikt en er dan dubbel zo lang over doet (en misschien nog wat extra ivm verliezen door warmtelekkage), maar wel 'mijn' zonnestroom verbruikt.

Mijn installatie: 2700Wp, dus haalt ook zelden de 2kW opwek.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bravo Verwar je niet vermogen ("power", kW) met energie (kWh) in jouw plaatje?

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 22-08-2022 19:42 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Master-T schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:55:
Hey Allemaal,

Ik wil nog eens een vraag neergooien of er al goede/niet mega dure oplossingen zijn op pieken in je verbruik op te vangen.
Mijn zonne installatie draait prima en ik probeer zoveel mogelijk zelf te verbruiken terwijl ik opwek. Ik zie echter heel vaak dat wanneer ik de wasmachine of vaatwasser aanzet dat er een piek is in afname van het net ipv dat ik dit zelf op kan vangen met mijn installatie. Dit is terwijl de productie per dag hoog genoeg is.
Ik begrijp wel hoe dit komt. Het water in deze apparaten wordt natuurlijk verwarmd maar zelfs op de eco stand schiet hij nog omhoog maar net verbruik en staan vervolgens 2 min later mijn panelen weer vrolijk terug te leveren aan het net. Graag zou ik dit gewoon zelf opvangen.

Iemand ideeën? Buiten de obvious thuisaccu… want die hebben vaak ook te weinig lever capaciteit om pieken van 2,5kw op te vangen volgens mij.

Thanks alvast
Waarom wil je dit? gewoon puur technische interesse, bepaalde ideologie, andere reden? Het is technisch namelijk best uitdagend en daarbij is de reden om het te doen wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

dunklefaser schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:40:
@Bravo Verwar je niet vermogen ("power", kW) met energie (kWh) in jouw plaatje?
Het zou kunnen zijn dat ik een onjuiste titel boven de grafiek heb gezet, dat ga ik aanpassen (Energy -> Power).
De getallen in de grafiek zijn de waarden uit de P1-poort van de digitale meter, dus (k)W dacht ik?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Fr33z schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Waarom wil je dit? gewoon puur technische interesse, bepaalde ideologie, andere reden? Het is technisch namelijk best uitdagend en daarbij is de reden om het te doen wel interessant
Het is deels uit technische interesse hoe ik dit zou kunnen bewerkstelligen en deels uit ideologie. Ik zou het wel leuk vinden om niet meer afhankelijk te zijn van energie leveranciers.

Daarbij de notitie natuurlijk dat ik dat met 6 panelen nooit ga fixen maar toekomst visie is wel om er nog aantal bij te leggen echter is dit nu even niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:34
Ik zat er ook over na te denken, om te proberen naar een 10A aansluiting 1F over te stappen. Eerste berekening zegt het kan. Nu nog hoe, accu met BMS en dan hoe groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Dapdodo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:31:
Ik zat er ook over na te denken, om te proberen naar een 10A aansluiting 1F over te stappen. Eerste berekening zegt het kan. Nu nog hoe, accu met BMS en dan hoe groot.
Als je overstapt op een 10A 1fase bespaard dat in aansluitkosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:34
Ja, maar het is maar 143 euro per jaar bij STEDIN.
229 euro versus 86 euro.
Dan heb je dus 2300W ter beschikking voor halen of terugleveren.
De rest moet je piekscheren over de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Dapdodo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:26:
Ja, maar het is maar 143 euro per jaar bij STEDIN.
229 euro versus 86 euro.
Dan heb je dus 2300W ter beschikking voor halen of terugleveren.
De rest moet je piekscheren over de dag.
2300 W is wel echt heel weinig om beschikbaar te hebben. Weet niet of ik dat zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Master-T omdenken: het is 55 kWh per dag. Dat is zelfs voor mijn all-electric huishouden met auto genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:02:
@Master-T omdenken: het is 55 kWh per dag. Dat is zelfs voor mijn all-electric huishouden met auto genoeg.
Klopt. Maar helaas is een hoop verbruik niet zo makkelijk zo ver uit te smeren.

Een warmtepomp voor verwarming kan makkelijk gedurende de dag rustig draaien.
Maar als je wil koken heb je toch power nodig. 2300 watt wordt dan snel een limiterende factor als je iets anders doet dan een eenpansgerecht.

En oven opwarmen kan ook traag. Maar je verliest ook meer energie naarmate het langer duurt.

Idem is overigens bij een wasmachine. Hij zal supertraag kunnen verwarmen, maar als het ding niet op en top geïsoleerd is (dikwijls) verlies je daar ook weer een hoop.

Een stuk efficiënter zou dan zijn om een warmtepomp boiler te nemen voor je huis en daar ook een hot-fill wasmachine op aan te sluiten. (Bij lage temperaturen gaat het waarschijnlijk nog wel goed met een "coldhfill", moet je alleen de instroom beperken tot 30 of 40 graden oid.) Idem met een vaatwasser.

Dan sla je meteen die inefficiënte verwarming over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@timberleek in de context van deze discussie, met een accu voor de peakshaving, hoef je de gebruikers niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat ik hier nog niet gelezen heb: neem een hotfill wasmaschine/vaatwasser, en voedt die uit een warmtepompboiler. Dat is een 'mechanische' manier van spreiden.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

De oplossing de ene kant uit is inderdaad de peakshaving richting het net op te vangen door accu's toe te voegen die het tekort aan beschikbaar vermogen (uit de zonnepanelen) compenseren door een eerder overschot in te kunnen zetten (tegen een verliespercentage voor de opslag in de batterij).
De oplossing naar de andere kant is om de verbruikers aan te passen. Dat zou kunnen door een wasmachine te kopen met een lager vermogen (vast wel te vinden voor de Tiny House of Off Grid markt) en hetzelfde voor een waterkoker en dergelijke. Of door een verbruiker af te schakelen (kent u de wasmachine droger combiregelaar nog?).

Als er piekverbruikers overblijven (zoals een oven of voluit koken met meerdere pitten) moet je beslissen of dat aanvaardbaar is, of dat je daarop concessies gaat doen.

Wat betreft de hotfill oplossingen, dan moeten de leidingen wel zo kort zijn dat het warme water ook het apparaat bereikt. Anders werk je alsnog met afgekoeld water uit de hotfill waterleiding. Een vaatwasser verbruikt ca 15 liter, een wasmachine 45 liter per keer. Voor iedere meter leiding (13 mm binnenmaat) duw je 0,13 liter afgekoeld water de machine in wat alsnog opgewarmd moet worden. En 0,13 liter warm water in de leiding wat zijn warmte gaat afstaan aan de omgeving.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17

Tazzios

..

Master-T schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:55:
Hey Allemaal,

Thanks alvast
Wat is het achterliggende doel? het net balanceren of 0 verbruik op de factuur?
De meter verrekend kwartierwaarden je zou dus niet perse een accu hoeven te hebben die hetzelfde piek vermogen heeft, moet er alleen voor zorgen dat deze in hetzelfde kwartier teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Tazzios schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Wat is het achterliggende doel? het net balanceren of 0 verbruik op de factuur?
De meter verrekend kwartierwaarden je zou dus niet perse een accu hoeven te hebben die hetzelfde piek vermogen heeft, moet er alleen voor zorgen dat deze in hetzelfde kwartier teruglevert.
Dus straks gaan we 'salderen' in kwartier tijdseenheden?
Ik weet dat ze in Vlaanderen ook een capaciteitstarief gaan hanteren op het kwartiergemiddelde. Is dit een beperking van de digitale meters, of een toevallig gelijk uitkomende afspraak?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:22

Bob

Met @Tazzios, voor het energienet maken deze korte pieken niks uit. Je hele wijk zit vol met van deze apparaten, die vlakken elkaar allemaal uit. Waarschijnlijk zijn er nog 10 huizen die van die korte pieken veroorzaken op hetzelfde moment.
Wat wel uitmaakt is wanneer de ganse wijk beslist om op hetzelfde moment te koken of de was te doen. Da's effectief een hoge belasting voor het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 16:52

bert pit

asdasd

Interessant onderwerp.

Wellicht ten overvloede: het meten kan met de homewizzard. Dat is een makkelijk te installeren instrumentje voor in je slimme meter. Het apparaatje koppel je in de slimme meter en op de app zie je alle verbruik en opwek gegevens.

Daarnaast hebben ze een slimme stekker die bijvoorbeeld zo in te stellen is dat er alleen verbruik is als er stroom over is. Dit kan natuurlijk niet op elk apparaat maar het opladen van een fiets accu is een goede toepassing.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
bert pit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:58:
Interessant onderwerp.

Wellicht ten overvloede: het meten kan met de homewizzard. Dat is een makkelijk te installeren instrumentje voor in je slimme meter. Het apparaatje koppel je in de slimme meter en op de app zie je alle verbruik en opwek gegevens.

Daarnaast hebben ze een slimme stekker die bijvoorbeeld zo in te stellen is dat er alleen verbruik is als er stroom over is. Dit kan natuurlijk niet op elk apparaat maar het opladen van een fiets accu is een goede toepassing.
Heb ik reeds draaien 😊
Ooh en fiets accu’s doe ik niet aan ik gebruik nog mijn eigen benen, haha

Maar het principe is duidelijk idd

[ Voor 7% gewijzigd door Master-T op 23-08-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Bob schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:49:
Met @Tazzios, voor het energienet maken deze korte pieken niks uit. Je hele wijk zit vol met van deze apparaten, die vlakken elkaar allemaal uit. Waarschijnlijk zijn er nog 10 huizen die van die korte pieken veroorzaken op hetzelfde moment.
Wat wel uitmaakt is wanneer de ganse wijk beslist om op hetzelfde moment te koken of de was te doen. Da's effectief een hoge belasting voor het net.
Maar als je vooruitkijkt naar de periode dat salderen is afgebouwd, dan zit er prijsverschil tussen de kWh die je teruglevert en de kWh die je verbruikt. Naast het tariefverschil tussen leveren of verbruiken zijn er ook de belastingen (Energiebelasting á 3,6 ct; Opslag Duurzame Energie á 3,1 ct en BTW á 9% (of 21%)). Deze krijg je niet verrekend over de teruggeleverde energie.

Als dat prijsverschil toeneemt, kan het financieel interessant zijn om je verbruik binnen je opwek te houden. Want dan is je opwekte energie financieel meer waard.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadenkertje
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09-2024
Hallo allen,

We zijn alweer bijna 2 jaar verder. Zoveel mogelijk zonnestroom zelf verbruiken is een no-brainer.
Maandelijks speur ik naar informatie over een dergelijke wasmachine met een lager piekvermogen zoals de camping waterkoker. Dat er nog steeds geen fabrikant ingesprongen is...

Of mis ik iets? Is TS al verder gekomen?
Pagina: 1