Ik weet niet wat ik met mijn foto's aan moet...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Mijn fotocollectie staat al jaren op mijn oude Synology. Omdat deze niet meer van deze tijd is, doe ik veel te weinig met mijn foto's. Het bekijken (via ChromeCast of via een app) verloopt zo traag, dat het eigenlijk geen werkbare situatie is. Ook mogelijkheden zoals gezichtsherkenning lukken niet.

Omdat ik de Synology bijna alleen nog maar gebruik als netwerkopslag (daarvoor werkt ie nog prima), stond ik op het punt om mijn collectie te uploaden naar Google Photo's en daar vanaf nu gebruik van te maken. Mijn twijfel zit 'm in het privacy aspect. Het nieuws dat vandaag naar buiten kwam, was weer eens een bevestiging. Het houd mij nu tegen de stap te maken. Daarnaast hebben we zelf drie kleine kinderen en er zal vast wel ergens wat bloot te zien zijn.

Grofweg blijven er twee opties over: Synology upgraden of een alternatieve clouddienst...

Mijn fotocollectie is nu zo'n 70GB, na opschoning zal dit nog wel kleiner worden. Functies die ik graag minimaal tot mijn beschikking wil hebben zijn: gezichtsherkenning, geotag, labels.

Altijd toegang tot mijn foto's is leuk, maar niet noodzakelijk. Mijn back-up strategie: af en toe de boel op een USB-stick zetten en die bewaren op een andere locatie (bij mijn ouders).

Kortom, ik stel niet veel eisen aan de hardware, maar het bekijken van foto's moet natuurlijk wel soepel verlopen. Kort onderzoekje gedaan en de DS118 zou volstaat hiervoor.

Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe is de performance? Zijn er cloudalternatieven die "veilig" zijn en vergelijkbare functionaliteit bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou het ergens lokaal opslaan en dan versleuteld backup-pen naar de cloud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04
Sethro schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:18:
Ik zou het ergens lokaal opslaan en dan versleuteld backup-pen naar de cloud.
Heb je uberhaubt wel gelezen wat de vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@djoelzz Ik zou zeggen activeer eens een trial op Adobe Lightroom, doet precies wat jij wilt.

https://www.adobe.com/nl/...htroom/compare-plans.html

[ Voor 24% gewijzigd door Greatsword op 22-08-2022 17:25 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
vassago schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Back-up is inderdaad niet het vraagstuk. Daar heb ik een zeer geavanceerde aanpak voor ontwikkeld zoals te lezen in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
vassago schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Er wordt toch naar ervaring gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je naar de DS118 kijkt zou ik je aan willen raden om toch een stapje verder te gaan en een DS218 te nemen. Daar kun je twee schijven in doen die gespiegeld zijn. Wanneer er een schijf stuk gaat ben je niet meteen je data kwijt.

Uiteraard is dat nog geen backup, die moet je alsnog maken.

Of, wanneer je budget het toelaat, neem 2 van die Synology's. 1 bij jou thuis, 1 ergens anders. Op die manier kun jij jouw backup naar je eigen NAS maken die ergens anders staat. En kan de persoon waar je tweede NAS staat ook zijn backup naar jou toe doen. Dit kan allemaal automatisch een uiteraard ook 's nachts zodat je er geen hinder van hebt. Zo heb je wel een win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
sypie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:30:
Wanneer je naar de DS118 kijkt zou ik je aan willen raden om toch een stapje verder te gaan en een DS218 te nemen. Daar kun je twee schijven in doen die gespiegeld zijn. Wanneer er een schijf stuk gaat ben je niet meteen je data kwijt.

Uiteraard is dat nog geen backup, die moet je alsnog maken.

Of, wanneer je budget het toelaat, neem 2 van die Synology's. 1 bij jou thuis, 1 ergens anders. Op die manier kun jij jouw backup naar je eigen NAS maken die ergens anders staat. En kan de persoon waar je tweede NAS staat ook zijn backup naar jou toe doen. Dit kan allemaal automatisch een uiteraard ook 's nachts zodat je er geen hinder van hebt. Zo heb je wel een win-win.
Qua performance bieden beide apparaten precies hetzelfde en is het verschil enkel 1 of 2 bays. Op dit moment heb ik een Synology met 2 bays, maar gebruik er slechts 1. Ik back-up mijn data offline en dat biedt mij voldoende comfort. Alles meer voelt al snel als overkill.

Heb je ervaring met de DS218? Hoe soepel gaat dat? Mijn foto's gaan tot ongeveer 5 mb per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Greatsword schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:22:
@djoelzz Ik zou zeggen activeer eens een trial op Adobe Lightroom, doet precies wat jij wilt.

https://www.adobe.com/nl/...htroom/compare-plans.html
Dit ziet er goed uit, maar fotobewerking is voor mij niet relevant. De prijs - 12 euro per maand - vind ik ook te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-06 21:35

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

djoelzz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:15:
Grofweg blijven er twee opties over: Synology upgraden of een alternatieve clouddienst...

Mijn fotocollectie is nu zo'n 70GB, na opschoning zal dit nog wel kleiner worden. Functies die ik graag minimaal tot mijn beschikking wil hebben zijn: gezichtsherkenning, geotag, labels.

[..]
Zijn er cloudalternatieven die "veilig" zijn en vergelijkbare functionaliteit bieden?
Alternatieve clouddienst: kijk eens naar Jottacloud. Zij hebben in de app functies voor foto's, vergelijkbaar met Google Photo's. Het privacyaspect is daar beter omdat ze in Norway zitten en daar strenge privacywetten gelden. Dat gedoe van Google die meekijkt heb je dus niet. Verder is de opslag onbeperkt, dus die 70GB red je wel, voor 7,99 per maand, goedkoper dan de 12 euro die hiervoor is vermeld. Misschien de moeite waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Worden in Google Photo je foto's niet gedownsized/recompressed? Dat zou voor mij in elk geval wel een dealbraker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:02
Klinkt als wat ik een paar jaar geleden had: ik vond mijn oude DS te traag worden en heb een nieuwe gekocht. Wel een 2-bay die in RAID draait en de oude staat nu als offsite backup bij mijn ouders in de meterkast (wekelijkse backup).

De nieuwere draait DSM 7 en daar gebruik ik dus ook Synology Photos voor. Is nog wel wat op aan te merken, maar anderzijds: de drie zaken die jij belangrijk vindt kan het gewoon.

Natuurlijk kun je een beetje cloudopslagdienst ook lang laten draaien voor het geld van een nieuwe DS, maar anderzijds: geen omkijken meer naar privacyaspecten, etc. etc. en je oude kun je dus als echte backup blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@djoelzz Nee, ik heb geen ervaring met de DS218, wel met de DS420+. Dat is voor mij ook te veel maar het geeft me de mogelijkheid om lekker met VM's te klooien, backups te maken van een paar laptops zonder over de grootte daarvan na te moeten denken én het geeft me de ruimte om anderen ook iets te bieden door bijvoorbeeld dingen te gaan delen.

Het grootste voordeel is dat ik even niet meer op hoef te letten hoeveel data ik er op zet, het duurt even voordat je netto 10TB vol hebt. Althans bij mij dan.

Gezichtsherkenning heeft die prima gedaan. Locaties heb ik me niet in verdiept, zou kunnen dat die dat ook netjes doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou je aanraden eens in Het grote zuinige server topic - deel 3 mee te lezen en een leuke thuisserver te bouwen. Daar gooi je TrueNAS op en je hebt vrijwel alles dat een Synology NAS je biedt.

Zelf gebruik ik PhotoPrism in Docker op mijn thuisserver, en dat werkt echt ideaal. Duurt even om de eerste lading foto's te labelen, en hij kan niet zo heel goed overweg met kleine kinderen en foto's van dezelfde persoon met 20 jaar ertussen, maar dat kan bijv. Google Photos ook niet.
Zijn veel andere opties, maar PhotoPrism is de enige die zowel een fijne interface als goede herkenning heeft in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:17

Hoicks

Techno!

Eigenlijk begrijp ik uit je verhaal dat je graag je foto's wil bekijken, maar het allemaal te traag is?

Ik heb een pc'tje onder de tv geplaatst met daarop Kodi geinstalleerd. Het mooie van Kodi is dat je a. eenvoudig muziek kunt afspelen en b. (belangrijker voor mij nog) b. in Kodi slideshows kunt aanzetten die snel en goed worden weergegeven. Bovendien zit er in Kodi een screensaver die als screensaver kan dienen. Hiermee kun je dus je TV gebruiken als digitaal fotolijstje.

Ik heb ongeveer 350GB aan foto's (op een Synology DS215+) en die worden door Kodi in slideshows prima afgespeeld. Ook totaal random. Dat levert zeker op feestjes hier vaak leuke gesprekken op (heb ook heel veel foto's van familie en vrienden gemaakt in het verleden).

Jouw issue lijkt hem meer te zitten in de performance van de slideshow dan de performance van de NAS denk ik.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:23
Ik heb de 215j en die is snel genoeg voor foto's bladeren, behalve als je er net veel nieuwe opgezet hebt, dan gaat ie thumbnails renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Gewoon lokaal op een PC / laptop met MLC SSD en dan de synology gebruiken als backup?

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valhallaviking
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09-2022
Ik heb zo'n 100Gb aan foto's en zo'n 200Gb aan muziek op een lokale DAS gebackuped staan (gemirrorde schijven) want ik zou niet weten waarom ik al die data op iemand anders zijn computer zou willen hebben met het risico dat die vervolgens gehackt wordt en ik dan toch ook alles kwijt ben (of er staat een bloot Afrikaans kind ergens op en ik kan vervolgens niet meer bij mijn eigen data).
Zo'n DAS is natuurlijk wel handig en redelijk goedkoop maar als je wat wil doen moet deze wel steeds via USB aan je pc vastzitten. Niet zo handig als je met een gezinslid iets wil delen dus een NAS, op je lokale netwerk is dan wel weer een stuk handiger. Als ik van een DAS naar een NAS zou overgaan dan zou ik persoonlijk de QNAP TS-253D overwegen wel duurder maar wat meer toekomst bestendiger door de uitbreidingsmogelijkheden zoals 10Gb netwerkkaart. Alleen de learning curve van de QNap is hoger maar ge bent een tweakert of ge bent het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:40
djoelzz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:25:
Back-up is inderdaad niet het vraagstuk. Daar heb ik een zeer geavanceerde aanpak voor ontwikkeld zoals te lezen in mijn post.
:D

Anyway, ik heb meerdere Synology's draaien waaronder een DS118 puur alleen voor mijn foto's.
Voor jouw doeleinden is dat voldoende, alleen loopt je het risico dat deze binnenkort geen updates/nieuwe functies meer krijgt.
Maar aangezien je nu een 'J-versie' hebt is een DS118 al een flinke upgrade en ook goed 2ehands verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
sbijlsma schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:10:
Ik heb de 215j en die is snel genoeg voor foto's bladeren, behalve als je er net veel nieuwe opgezet hebt, dan gaat ie thumbnails renderen.
Ik heb pas recent DSM7 geïnstalleerd en dus de overstap gemaakt naar Synology Photos (i.p.v. Photo Station). Ik moet zeggen: hele verbetering. Zowel qua gebruiksgemak als qua performance.

Bij een avondje foto's kijken deze week echter toch weer een issue. Ik cast de foto's via mijn iOS applicatie naar een ChromeCast. Dat gaat in eerste instantie goed, maar na verloop van tijd knalt de verbinding met de ChromeCast eruit en moet ik opnieuw beginnen. Is zeker 10 keer gebeurd.

Lastig om vast te stellen waar dit probleem zit: ChromeCast, iOS of Synology. Lijkt wel iets met performance te maken, want het gebeurt vooral als ik even snel 15 foto's doorblader. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Overigens, nog eens mijn gedachten erover laten gaan en het besluit genomen om niet over te stappen naar een cloudservice. Het voordeel aan gebruikersgemak weegt voor mij persoonlijk niet op tegen de privacy die je inlevert (en de afhankelijke positie waarin je jezelf manoeuvreert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 17:03

Barrycade

Through the...

PageFault schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:58:
Worden in Google Photo je foto's niet gedownsized/recompressed? Dat zou voor mij in elk geval wel een dealbraker zijn.
Kan je voor kiezen, hoeft niet.

Ik zelf heb er wel voor compressie gekozen zeker voor de JPGs. Ik had eerst tientallen GBs aan RAW bestanden hun JPGs er bij en waar gebruik ik het grotendeels voor: via Google Photo's via de TV casten.

En vaak genoeg was ik de NEFs aan het bewerken en kwam ik meerendeel op de JPGs uit. En die enige keer dat ik in een lastige situatie kom en denk dat ik NEF nodig heb om te bewerken kan ik die uploaden naar Drive (die meetelt in je One abbo).

Ik heb een USB3 cardreader die op mijn telefoon past en Google uploadl/backup (indien wifi beschikbaar) ze automatisch in de cloud. Super handig op vakantie.

De slimheid van Google bij gezichtsherkenning, onderwerpherkenning etc is wel super handig in terugzoeken van foto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is natuurlijk een heel nobel streven om alle kwade clouddiensten meteen weg te strepen, echter bieden ze ook erg veel voordelen qua gebruiksgemak. Ik heb de potentiele nadelen afgezet tegen de voordelen en gebruik daarom toch gewoon Google Photos. Ja, ik heb ook kleine kinderen waarvan er vast een paar blote foto's tussen zitten. En zoals in genoemd nieuwsbericht heb ik ook wel eens dergelijke foto's naar de huisarts moeten sturen. Vooralsnog ging dit altijd goed en vertrouw ik er ook op dat Google zijn controles goed doet. Dat nieuwsbericht is volgens mij echt een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden. Ik zorg voor de zekerheid wel voor een offline backup van mijn foto's.

Voordeel van Google Photos vind ik toch echt wel de ultieme gebruiksvriendelijkheid. Ik maak veel foto's, maar wil ze ook graag zien ipv. weg te stoppen op een NAS of eens in de tijd afdrukken en in een la te belanden. Ik heb bijv. een Nest Hub op mijn bureau die ik eigenlijk vnl. gebruik als fotolijstje. Door middel van gezichtsherkenning heb ik albums gemaakt van de kinderen en die worden dan oa. getoond op de Nest Hub. Heb mijn ouders onlangs ook zo'n Nest Hub cadeau gedaan en dmv. een gedeeld album krijgen zij nu ook mijn foto's te zien waarop de kinderen in beeld zijn.

Zoekfunctie is verder erg goed. Zoeken op gezichten, op locatie, op een woord (wat ie dan uit de foto herkent) is echt super.

Ben zelf ook wel argwanend tegenover Google en andere clouddiensten ('wat als er een kwaad regime aan de macht komt?'), maar uiteindelijk is mijn motto wel dat ik 'niks te verbergen' heb en ik denk dat niemand mijn data interessant zal vinden. Los daarvan denk ik dat Google de data goed beschermt. Als je van mening bent dat dit anders is dan moet je idd niet aan een clouddienst beginnen. Maar ook bij de meer offline diensten als Synology moet je dan twijfels trekken, want die kunnen net zo goed achterdeurtjes ingebouwd hebben. Wil je het echt veilig hebben dan moet je zelf iets gaan hosten, maar voor de doorsnee gebruiker is het beheer van zoiets veel te veel werk.
Pagina: 1