Een jaar geleden heb ik een Asus ZenWifi XT-8 setje gekocht. Deze aangesloten op mijn netwerk en alles was ok. Een tijdje geleden merkte ik dat ik niet meer op de router kon inloggen. Niet via de Asus app, noch via de router.asus.com website. Ik besloot het systeem te resetten (factory default) en de firmware te updaten. 1 van de asus nodes kreeg ik namelijk al tijden niet geupdate, deze bleef de oude firmware behouden na een upgrade. Maar nu krijg ik de ethernet backhaul niet meer aan de praat. Telkens als ik de kabel aansluit op de node springt deze na een paar seconden in error mode (blauw led knippert snel) en in de app/website gaat hij naar disconnected state.
Na een week prutsen met het systeem ben ik ten einde raad
Het netwerk bestaat uit een Ziggo modem (Fritzbox?) en staat in de meterkast, aangesloten op een 8 poorts 1Gb Netgear switch (ProSAFE GS108). De Asus XT-8 router node is ook aangesloten op deze switch, alsmede de satteliet node als ik deze met ethernet backhaul probeer te gebruiken. Overigens werkt alles naar behoren als ik Wifi backhaul gebruik, echter ik wil de satteliet node ergens neerzetten waar deze buiten bereik is van de andere.
Het vreemde is dat wanneer ik de satteliet node rechtstreeks op de andere aansluit de ethernet backhaul wel werkt. Maar de aansluitmethode via een switch wordt door Asus ook ondersteund, volgens hun website. En het heeft een jaar goed gewerkt.
Wat heb ik geprobeerd:
- Andere kabels (geen verschil)
- Firmware downgrade (geen verschil)
- De beide nodes van rol wijzigen (geen verschil)
- Rechtstreeks aansluiten (dit werkt)
- Vloeken (werkt niet)
- Google raadplegen (probleem lijkt soms voor te komen maar zou met de nieuwste firmware opgelost moeten zijn)
Heeft het zin om een andere switch te proberen?
Na een week prutsen met het systeem ben ik ten einde raad
Het netwerk bestaat uit een Ziggo modem (Fritzbox?) en staat in de meterkast, aangesloten op een 8 poorts 1Gb Netgear switch (ProSAFE GS108). De Asus XT-8 router node is ook aangesloten op deze switch, alsmede de satteliet node als ik deze met ethernet backhaul probeer te gebruiken. Overigens werkt alles naar behoren als ik Wifi backhaul gebruik, echter ik wil de satteliet node ergens neerzetten waar deze buiten bereik is van de andere.
Het vreemde is dat wanneer ik de satteliet node rechtstreeks op de andere aansluit de ethernet backhaul wel werkt. Maar de aansluitmethode via een switch wordt door Asus ook ondersteund, volgens hun website. En het heeft een jaar goed gewerkt.
Wat heb ik geprobeerd:
- Andere kabels (geen verschil)
- Firmware downgrade (geen verschil)
- De beide nodes van rol wijzigen (geen verschil)
- Rechtstreeks aansluiten (dit werkt)
- Vloeken (werkt niet)
- Google raadplegen (probleem lijkt soms voor te komen maar zou met de nieuwste firmware opgelost moeten zijn)
Heeft het zin om een andere switch te proberen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD