Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Installatie zonnepanelen west-oost oriëntatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 16:05

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hi allemaal,

Goede vrienden van mij willen ook hun dak gaan beleggen met zonnepanelen. Vanuit mijn eigen installatie begin 2022 heb ik wat kennis opgedaan, maar ik zoek nog jullie advies.

De situatie is als volgt:
  • Rijtjeshuis (tussenwoning) uit 1979
  • Voorzijde noordwest, achterzijde zuidoost
  • Aan de achterzijde nog een 'lager dak' voor de berging + schuurdak (lager gelegen)
Foto's
Klik hier - om de leesbaarheid te behouden
satellietfoto's zijn met de orïentatie Noord gemaakt, recht omhoog is dus het Noorden.
Beschikbare (dak)ruimte
Lastig in te schatten. De dakpannen zijn 33 breed x31 hoog. Foto's van de voorzijde van het huis waren niet te maken (vrij dicht bebouwd, lastige hoek) maar ik ga ervan uit dat deze qua afmeting idem zijn aan de achterzijde.

'dak berging' 380cm breed (11,5 pannen) x 341 hoog (11 pannen)
dak achterzijde 627cm breed (17 pannen) x 589 hoog (19 pannen)
dak voorzijde - niet gemeten, gelet op constructie idem aan achterzijde. 2 dakramen halverwege.

Gelet op het budget denk ik niet dat beide daken vol komen. Daarom denk ik dat de dakramen geen issue zijn.
Schaduw
Bij laagstaande zon ('s morgens en later 's avonds) een klein beetje schaduw, ook de schoorstenen geven lichte schaduwvorming. Met suncalc.org gekeken, in juni is er weinig schaduw behalve de vroege en late uren. In de winter (1 januari) zie ik wel dat de voorzijde nauwelijks zon krijgt.
Jaarverbruik
+- 4200kWh (2600 normaal, 1600 dal). Het huidige energiecontract loopt tot 1-1-2024 voor +- 20 cent. Er is met het budget (waarschijnlijk) geen overschot, dus van terugleveren is beperkt sprake.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, relatief nieuwe Eaton groepenkast.
3X25 is m.i. wel beter, maar ook niet nodig, en gelet op het budget, liever aan PV opmaken?
Budget en doel
Het budget is +- €6000 incl. btw met alle kosten. Als hier iets van wordt afgeweken is dit oké, maar €8000 is bijv. duidelijk te veel. Meterkast nog niet aanpassen. Mijn advies was om alles vol te gooien, verdient zich wel terug. Echter is er gewoon een budget.
Wie gaat het project uitvoeren
Uiteraard een installateur. Ik kan (met jullie advies) de samenstelling evt. doen. Installatie door montuer.
Er is ook een collectief via Vereniging Eigen Huis. Wachttijd wel +- 15-20 weken.
Bijhouden van data
Het bijhouden van data is wel een pré. Het liefst ook nog per paneel. Daarom komt SolarEdge of Enphase al snel om de hoek kijken. Evt. een Growatt (of soortgelijk) met 2 trackers (1 per zijde) kan ook, alleen vervalt dan het tracken van de paneelprestatie. Wat wel fijn is bij eventuele defecten.
Reeds verkregen offertes
Er is één offerte ontvangen via Vereniging Eigen Huis. Even de 'specs' omdat de offerte meer verhaal dan overzicht is.
  • €6071 incl. btw
  • 13x JA Solar JAM60S21-360/MR panelen (360Wp, 1776 x 1-52 x 35 mm) met 12 jaar garantie, 15 jaar 80%
  • Growaat omvormer met 10 jr garantie (vermogen niet vermeld, ik gok een 4kWh model?)
  • Sunstruction montangesysteem (20 jr garantie)
Meterkastaanpassing niet beschreven, waarschijnlijk plaatsing van een groep en/of toets voor 3fase > 4kW
De schouw gebeurt online, dus er komt niemand langs. Ik gok dat zij de 13 panelen verdelen over beide dakvlakken.
Regio
Zuid-Holland, regio Hoek van Holland.
Mijn idee
Ik ben tevreden met de diensten van Solar-Outlet, dus wilde daar eens gaan shoppen met als uitgangspunt €6000 incl. btw.

Zelf vind ik het aanbod wat ze hebben gehad "niet al te slecht", maar wel relatief duur met hoge wachttijden, alhoewel je dat laatste niet ontkomt. Gelet op de lichte schaduwvorming en de wens om elk paneel te kunnen tracken, ben ik richting SolarEdge gaan kijken.

Hebben jullie advies met dit budget, de wensen en de oriëntatie?
Mijn eigen idee was als volgt:
  • 13x Jinko JKM370N-6TL3-BK - 370 WP N-type á €195 (2535)
  • 1x SolarEdge SE4000HD - 4000W á €1090 (1090)
  • 13x SolarEdge S440 optimizer á €59,95 (779,35)
  • 4x 3 panelen portrait set (gokje/gemiddeld legplan) á €219 (876)
  • 1x installatie 13 panelen á€1380 (1380)
  • totaal: €6660,35 incl. btw (ietsjes over budget)
Relatief duur grapje zo in deze tijd. Vraag me af of de omvormer wat minder zwaar kan omdat het een noord-west/zuid-oost opstelling is. Wat vinden jullie? Of toch serieel gaan en met de €900 van de optimizers extra panelen leggen? Growatt/GoodWe met 2 trackers?
  • Hoe zit het met het vermogen als je enkelfase neemt? Beperk je de omvormer tot 3.6kW of zijn dikkere kabels acceptabel met een zwaardere zekering, bijv. 25A ipv 16A? Het is wel (deels) west-oost dus het volle vermogen pakt 'ie nooit denk ik.
  • Welke orïentatie raden jullie aan? Alles op zuid-oost, of toch ook noord-west? NW is geen optimale orïentatie
  • Hoe zit het met opstartstroom? Met 6 panelen per zijde weet ik niet of je direct aan de +-400V komt

Alle reacties

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:18

bert pit

asdasd

Bij weinig schaduw zou je de optimizers kunnen schrappen, die ga je niet terugverdienen zeker niet bij schaduw in de vroege en late opwek uren. Wel handig voor storingen per paneel.

Let op bij VEH. Ik had ook een offerte bij Vereniging Eigen Huis geaccepteerd. Ook op basis van JA solar. Die bleken niet leverbaar en ze kwamen met een alternatief. Ik wilde geen alternatief en gaf aan te willen wachten.

Dat bleek niet hun bedoeling: ze kwamen gewoon. Aangegeven dat ze dan wel de geoffereerde spullen mee zouden moeten nemen. Je begrijpt het al, ze kwamen toch met het alternatief. Ik bleek niet de enige te zijn, het internet staat vol met deze truc waarbij goedkoper spullen geleverd worden tegen dezelfde prijs als het duurder aangebodene, dit is mijns inziens oplichting, ik heb het niet geaccepteerd en heb de overeenkomst opgezegd. De monteurs zagen er niet erg professioneel uit en spraken geen Nederlands.

[ Voor 72% gewijzigd door bert pit op 22-08-2022 15:05 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Het bijhouden van data is wel een pré. Het liefst ook nog per paneel. Daarom komt SolarEdge of Enphase al snel om de hoek kijken. Evt. een Growatt (of soortgelijk) met 2 trackers (1 per zijde) kan ook, alleen vervalt dan het tracken van de paneelprestatie. Wat wel fijn is bij eventuele defecten.
Ik heb geen problemen met SolarEdge... maar optimizers gaan echt vaker stuk dan de panelen... dus verkeerde beargumentering.

13 panelen verdelen over 2 daken met s440 is niet handig: Het grote SolarEdge topic

Een 4kW omvormer bij gelijke verdeling lijkt me te zwaar... Heb je SE Designer er al bij gepakt?

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 22-08-2022 20:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

Ik heb geen problemen met SolarEdge... maar optimizers gaan echt vaker stuk dan de panelen... dus verkeerde beargumentering.

13 panelen verdelen over 2 daken met s440 is niet handig: Het grote SolarEdge topic

Een 4kW omvormer bij gelijke verdeling lijkt me te zwaar... Heb je SE Designer er al bij gepakt?
Nope, kun je als particulier designer gewoon installeren? En wat is het alternatief, P404's?
Qua legplan, wat vind jij? Het is niet de meest gunstige verdeling met NW/ZO. Maar alles op ZO leggen lijkt me ook zonde.

• Ronald
@Processorkoeler Is online, gewoon beweren zelf installateur te zijn met een ander e-mail dan je eventueel al geregistreerd bent.

Alternatief is meestal niet p404, die kan amper nog met de huidige panelen overweg. s500b of p505.

Als je het gaat simuleren krijg je ook inzichtelijk wat het effect is van ZO en NW leggen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
@Ronald thanks, ik ga eens kijken :)

Er is nog een offerte binnengekomen. Zie onderstaand.
Heb zelf dus nog vraagtekens bij het feit dat alles nu op Zuid-Oost ligt. Wat vind jij? NW/ZO verdelen, of alles op ZO gooien?

Twijfel zelf ook tussen SolarEdge of toch serieel gaan. Gelet op het budget en de meerkosten van al gauw €700-1000 van SolarEdge, kunnen daar extra panelen voor worden gelegd. Dat overwint m.i. de procentuele vooruitgang voor de panelen met SolarEdge. Alleen dan vervalt de inzage per paneel..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JLb8CJn4xDmqGLxusvUyoAnsak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xjH62QXPRJaXBUQ63PoGu9ig.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dta9xoGnohzan28CVHlf6pBqfVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0n1hMKgxJoJOW4r7sRIVe0M.png?f=fotoalbum_large

€3.943,37 panelen, omvormer en dakconstructie
€1.430,26 montage
€30,25 Growatt Link-X

Minus btw-teruggaveservice á €130 wordt de totaalprijs incl. BTW. €5.585,37.
Ik heb bij Solar-Outlet de prijzen vergeleken en dat scheelde in totaal net €200. Gelet op het feit dat die pas in oktober leveren en mindere garantievoorwaarden hebben vond ik 't niet waard om daarvoor naar -outlet te gaan. Thoughts over de prijs? Dik €1,20 per Wp namelijk, maarja, waar krijg je 't nu goedkoper?

[ Voor 16% gewijzigd door Processorkoeler op 24-08-2022 03:06 ]

• Ronald
Kwantiteit wint het van SolarEdge ;)

Deze week weer eens een offerte rond €1/Wp gezien van Svea(IKEA) en Coolblue

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:42:
Kwantiteit wint het van SolarEdge ;)

Deze week weer eens een offerte rond €1/Wp gezien van Svea(IKEA) en Coolblue
Is dat van Ikea wat? Ik las dat dat andere materialen en technieken zijn en dat dat toch wat minder is. Maar feitelijk onderzoek is er niet van gekomen.

• Ronald
Geen idee wat dat verhaal vandaan zou kunnen komen ;)

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Toch CoolbBlue bekeken, dure grap hoor. Slechter aanbod dan het aanbod in de openingspost. 12 panelen vanaf €5700, serieel met 390W per paneel in het initiële overzicht. Wel verder een offertetje 'op maat' laten aanmaken.

Idem bij Ikea, die wel scherp leek. Maar vraag me dan ook af wat voor omvormer er komt.
Twijfel nog steeds over een legplan. W/O of alles op ZO.
Pagina: 1