UPS in battery mode heeft sterk afwijkende Hertz waarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndierckx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 21:17
Ik heb een APC UPS BX1400UI.
Deze gaf een aantal dagen geleden aan dat ik de batterijen diende te vervangen.
Dus ik bestelde bij Shop4Power een RBC113 batterij kit, heb de batterijen vervangen, en heb de UPS een nachtje laten opladen. apcaccess toont mooi 100% batterij. Dus tot zover in orde :-)

De UPS heeft een max vermogen van 700W, dus ik heb er een stofzuiger aan gehangen (gekoppeld aan een cheapo verbruiksmetertje = Silvercrest Milomex 9149) en zorgde dat de stofzuiger ongeveer 500W verbruikte.

Ik probeerde eerst zonder calibratie de stroom te laten wegvallen.
Maar dat zorgde er na 1 seconde al voor dat de UPS uitviel.

Dus ... calibreren dan maar.
Via apctest de calibratie laten lopen (dat duurde slechts enkele seconden???) en daarna opnieuw dezelfde test uitgevoerd: Stofzuiger er aan, ingesteld op ca. 500W en de stroom uit de UPS getrokken.

De stofzuiger bleef lopen, maar duidelijk aan minder vermogen. En na enkele seconden smoorde het cheapo verbruiksmetertje op. Dus meteen alles losgekoppeld en de multimeter er bij genomen.

Daar zie ik het volgende:
Als de UPS gekoppeld is aan het stroomnet zie ik 231V @ 49.99 hertz.
Als de stroom losgekoppeld is van de UPS zie ik 226V @ 99-116 hertz (continu fluctuerend)

Any ideas? UPS kapoet?
Spreekt voor zich dat ik er zo de server niet durf achter hangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26

Illusion

(the art of)

Ligt denk ik vooraal aan die stofzuiger. Daar zal wel een zeer goedkope en slecht gefilterde triac dimmer met fase aansnijding in zitten. Daar kan die ups niet mee overweg

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
martijndierckx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:40:
Ik heb een APC UPS BX1400UI.
Deze gaf een aantal dagen geleden aan dat ik de batterijen diende te vervangen.
Het verwisselen van de accu zal echt het niet het onbelaste gedrag van de UPS veranderen. Hoe lang had je de UPS al voor je de accu ging vervangen? En welke hardware had je er toen aanhangen? Heb je daar ook de noodstroom situatie getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Ik moest even zoeken maar zoiets heb ik eerder gelezen en volgens mij komt dit aardig overeen:
APC BACK-UPS ES 700G te hoge voltage & Hz (brommen/trillen)

Misschien intern door oudheid wat kapot gegaan zoals bij dat topic het geval was? Klinkt hoe het mij overkomt aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndierckx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 21:17
UPS is aangekocht in januari 2020. Dus 2.5 jaar oud en net buiten garantie.
Tot ik deze week de batterijen heb vervangen, heeft de server (ik schat ergens 200-300W) er altijd aangehangen. Ik heb die nooit 'getest' met een andere load en ook nooit laten leeglopen. Hij heeft wel eens een paar 10-tallen seconden zonder stroom gezeten en dat ving ie perfect op.

@Illusion ik snap wel echt niet hoe die stofzuiger de Hz van de UPS kan beïnvloeden..?

Dus de vraag is nu? Heb ik iets verkeerds gedaan in mijn test/calibratie?
Of is het ding kapot en moet ik hem vervangen/repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
@martijndierckx Hoe ze het kunnen beïnvloeden weet ik niet maar als je zoekt op Google zijn er zeker in het begin dat er batterij stofzuigers kwamen ook een aantal geweest die spontaan begonnen te branden. In de huidige stofzuigers zitten zo hoop en verwacht ik (mede doordat je nu bijna geen meldingen ervan leest) allemaal beveiligingen maar als je zelf een stofzuiger die op het lichtnet hoort aansluit op een UPS kan ik me indenken dat er eenzelfde situatie kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:47
Mijn idee is (en dat wil ik hier even voorleggen) dat een gewone stofzuiger, maw een motor, zelfs onder stabiele en draaiende last (dus geen opstart) nooit aan die UPS gehangen had mogen worden.

Ik denk zelfs dat ondanks dat de last er was, UPS’en in “in line” en “out of line” (weet niet of ik het juist benoem) bestaan en dat het misschien zelfs zo is dat wanneer er gewisseld werd van “on grid” naar “on battery” dat de UPS zo snel wisselt dat load er normaal geen last van heeft (van de korte dip) maar dat met een belasting zoals een stofzuiger er wel een kortstondige geschakelde onderbreking is waardoor hij WEL “iets uit de UPS heeft getrokken” (golf, spanning, ampere, power factor weet ik het) waartegen de UPS zich niet kon beschermen (wat je normaal wel zou mogen verwachten)…

Of praat ik poep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een stofzuiger heeft een AC motor en wil graag een zuivere sinusgolf hebben. Deze goedkope UPS heeft een getrapte benadering van een sinusgolf, en een vrij lelijke ook. Voor computers is dat niet zo'n probleem.

Gebruik eens een gloeilamp als load test.

Calibreren gaat niet helpen om de UPS langer aan te houden. Dat zorgt alleen dat de inschatting van de accucapaciteit weer klopt. Het uitschakelen van de UPS gebeurt op basis van het accuvoltage.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Maar voor het feit dat die hertz nu zo ver out spec ligt niks te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Kan me voorstellen dat een stofzuiger met daarvoor een "vieze" triacregeling (de vermogensknop op de stofzuiger) dusdanige rommelige belasting veroorzaakt dat de regeling van de UPS in de war raakt.

Daarbij, als de netspanning aan staat wordt deze door de ups gewoon doorverbonden met de uitgang. Dus de spanningsmeter krijgt een keurige sinus te zien van 50Hz.

Zodra hij op accu overgaat wordt het ineens een gemodificeerde blokgolf, waar die spanningsmeter helemaal niet voor bedoelt is. Dat kan best wat afwijking in de meting veroorzaken, zeker icm de rommel die de stofzuiger genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik zou je geloven als er belasting op hangt, maar ook zonder die belasting meet TS een fluctuerende frequentie, ervoor gaf ie namelijk aan dat alles losgekoppeld was en daarna:
ls de stroom losgekoppeld is van de UPS zie ik 226V @ 99-116 hertz (continu fluctuerend)
Pagina: 1