COAX netwerk en IP over COAX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Hi,

Ik heb een situatie waarbij een huis van 900m2 enkel door coax bekabeld is en nieuwe data kabels trekken geen optie is.
Er is een "SAT-ZF-MULTISWITCH" type co@xLAN98 aanwezig waarover ook het netwerk wordt loopt.
Ziggo bronsnelheid is 600mbit. Via dit systeem haal ik 50-60mbit na een meter of 25m coax.
Het liefste zou ik hogere snelheden willen halen maar stabiliteit is belangrijker.

De aansluiting die het verste weg van de meterkast is valt nu regelmatig weg. Accespoint (Unifi inwall-HD) aangesloten valt nu regelmatig weg en doet het soms weer als de multiswitch wordt herstart.
Ik heb de kabels opnieuw geperst en andere aansluitingen op de multiswitch geprobeerd maar hij valt nog steeds weg. Afstand is denk ik 40m en max snelheid is 25-30Mbit.

Wat kan ik het beste doen?
Volgens mij is dit een vrij oud systeem, dus wellicht kan ik een (in ieder geval voor deze ene verste coax aansluiting) een nieuwere IP over coax gebruiken?

Ik heb niet echt veel ervaring hiermee dus hopelijk kan iemand mij tips geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQSqxozldoOu7xTfAM32OJyqZDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKDU0DQoB8syobxJVUOEX6ye.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moca setje er tussen, jaag je Gbit mee over coax.
Note: snelheid kan afhankelijk zijn van de kwaliteit van de coax. Maar werkt in principe stabieler dan een powerline :)

Alternatief: de coax er uit en UTP er in. Kwestie van kabels goed aan elkaar vastmaken, ik doe er zelf meestal nog wat ducttape overheen dat ik zeker weet dat het niet los komt tijdens het trekken.
En dan aan de coax trekken aan de ene kant en aan de andere kant de UTP de buis in leiden. Gebruik je de coax als trekdraad :)

[ Voor 49% gewijzigd door The Eagle op 21-08-2022 12:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 17:16
Ik kan niet een specifiek model noemen dat beter presteert. Wel weet ik door ervaringen van 5 jaar geleden dat toen gangbare MoCa-setjes makkelijk 300+ en vaak zelfs 400+ Mbit/s haalden. En in tegenstelling tot DVB (het TV-signaal) maakte het toen niet erg veel uit als je van die dunne goedkope kabels had.

Met nieuwere setjes haal je zeker hogere snelheden. Het zal dan ook zeker meer uit gaan maken van welke kwaliteit je kabels zijn en of ze goed afgewerkt zijn. Maar zeker als je er ook TV over wilt sturen dan moet je sowieso kabels hebben die goede afscherming bieden tegen de frequenties die ook voor 4G en 5G gebruikt worden.

Voor de zekerheid, heb je het over 30Mbit/s of 30MByte/s (kleine B vs grote B, want 30MB/s is namelijk 240Mbit/s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosperr
Ok top, dit systeem is dus een powerline systeem?
Als ik de coaxkabel wil doormeten, wat kan ik het beste gebruiken voor apparaat?
Het heeft het namelijk 1,5 jaar gedaan zonder problemen, en nu opeens hapert dus die verste aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Qlimaxxx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:34:
Ik kan niet een specifiek model noemen dat beter presteert. Wel weet ik door ervaringen van 5 jaar geleden dat toen gangbare MoCa-setjes makkelijk 300+ en vaak zelfs 400+ Mbit/s haalden. En in tegenstelling tot DVB (het TV-signaal) maakte het toen niet erg veel uit als je van die dunne goedkope kabels had.

Met nieuwere setjes haal je zeker hogere snelheden. Het zal dan ook zeker meer uit gaan maken van welke kwaliteit je kabels zijn en of ze goed afgewerkt zijn. Maar zeker als je er ook TV over wilt sturen dan moet je sowieso kabels hebben die goede afscherming bieden tegen de frequenties die ook voor 4G en 5G gebruikt worden.

Voor de zekerheid, heb je het over 30Mbit/s of 30MByte/s (kleine B vs grote B, want 30MB/s is namelijk 240Mbit/s).
Mbits :) dus /8 = 3-4 MB/sec
Deze specifieke kabel loopt dus helemaal naar achteren in het huis en wordt niet voor iets anders gebruikt dan data (geen tv aangesloten hierop). Het is afgewerkt op een soort muurplaatje met 3 lampjes, dus als ik een nieuwe MoCa set wil installeren hier dan zal ik die muurplaat er ook af moeten halen (maar het zit in een kast dus dat lijkt me prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
The Eagle schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:33:
Moca setje er tussen, jaag je Gbit mee over coax.
Note: snelheid kan afhankelijk zijn van de kwaliteit van de coax. Maar werkt in principe stabieler dan een powerline :)

Alternatief: de coax er uit en UTP er in. Kwestie van kabels goed aan elkaar vastmaken, ik doe er zelf meestal nog wat ducttape overheen dat ik zeker weet dat het niet los komt tijdens het trekken.
En dan aan de coax trekken aan de ene kant en aan de andere kant de UTP de buis in leiden. Gebruik je de coax als trekdraad :)
Ja helaas zit het allemaal niet in buis hier en heb geen idee hoe het loopt, dus als je dan trekt en je krijgt er niks meer in dat is het einde verhaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37

rally

Deyterra Consultancy

In principe zou je met INCA 1G’s niets los hoeven halen.

Ik gebruik ze regelmatig en is snel en stabiel. Ik geef er de voorkeur aan boven PowerLine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QxCcwCTujBgF1Dc-Xv0644yenI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7AFBEn7uIEJlV5y73IGVFiMd.jpg?f=user_large

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
rally schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:43:
In principe zou je met INCA 1G’s niets los hoeven halen.

Ik gebruik ze regelmatig en is snel en stabiel. Ik geef er de voorkeur aan boven PowerLine.

[Afbeelding]
Ja ik zat hier net al naar te kijken.
Maar op dit moment is die muurplaat bijbehorend aan die multiswitch. Volgens mij zit er geen eens een coax aansluiting op die muurplaat en is het enkel data. Dus die moet er dan wel af en nieuwe perskoppeling erop.

Maar als er iets mis is met de kabel dan zal dit ook niet ideaal werken, waarmee kan ik zo'n coax het beste doormeten? Die apparaten zijn volgens mij redelijk aan de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je een plaatje van die muurplaat en een plaatje van de specs van die coax?
Heb het vermoeden dat je een oude token ring installatie te pakken hebt. Either that of een hotelinstallatie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:20
Dit is een oude switch voor 2 lnb’s op 1 of 2 schotelantennes, met daarnaast ook een kabelaansluiting.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Prosperr schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Ja ik zat hier net al naar te kijken.
Maar op dit moment is die muurplaat bijbehorend aan die multiswitch. Volgens mij zit er geen eens een coax aansluiting op die muurplaat en is het enkel data. Dus die moet er dan wel af en nieuwe perskoppeling erop.

Maar als er iets mis is met de kabel dan zal dit ook niet ideaal werken, waarmee kan ik zo'n coax het beste doormeten? Die apparaten zijn volgens mij redelijk aan de prijs...
Ik heb een Hirschmann DCA 1000 hiervoor.
Als je in de buurt van Leiden woont wil ik hier wel even naar kijken.

Maar je moet wel weten wat je doet.
Het helpt ook als er signaal op de kabel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Voor je vanalles gaat aanschaffen zou ik eerst proberen vast te stellen of het aan de switch, de kabel of het aangesloten apparaat ligt.

Kun je dan plan de campagne maken.

[ Voor 12% gewijzigd door eheijnen op 21-08-2022 13:41 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosperr
rally schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Ik heb een Hirschmann DCA 1000 hiervoor.
Als je in de buurt van Leiden woont wil ik hier wel even naar kijken.

Maar je moet wel weten wat je doet.
Het helpt ook als er signaal op de kabel staat.
Mooi, adres is in Leiden :)

Het heeft 1,5 jaar goed gewerkt en nu opeens dus kuren op 1 van de 8 kabels.
Maar ook het andere Acces point krijgt "maar" 40 Mbit, dus als ik het makkelijk kan upgraden wil ik dat wel doen.

Ik zal eerst even overleggen wat de opties zijn en wat het gaat kosten, mocht ik je hulp nodig hebben dan laat ik dat zeker weten.

Ik heb ook als simpele meter de Signaal Level Meter C1200 aangeraden gekregen, is de HM DCA 1000 beter?
O het apparaat wat Ziggo gebruikt: ONX-220 maar die kost €1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
The Eagle schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:51:
Heb je een plaatje van die muurplaat en een plaatje van de specs van die coax?
Heb het vermoeden dat je een oude token ring installatie te pakken hebt. Either that of een hotelinstallatie.
Zal ik even maken en hier posten zsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Prosperr schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Mooi, adres is in Leiden :)

Het heeft 1,5 jaar goed gewerkt en nu opeens dus kuren op 1 van de 8 kabels.
Maar ook het andere Acces point krijgt "maar" 40 Mbit, dus als ik het makkelijk kan upgraden wil ik dat wel doen.

Ik zal eerst even overleggen wat de opties zijn en wat het gaat kosten, mocht ik je hulp nodig hebben dan laat ik dat zeker weten.

Ik heb ook als simpele meter de Signaal Level Meter C1200 aangeraden gekregen, is de HM DCA 1000 beter?
O het apparaat wat Ziggo gebruikt: ONX-220 maar die kost €1500 euro.
Perfect. Kan ik er naar toe fietsen. Mijn meter is overigens voor het meten van de TV signalen bedoeld, maar is prima te gebruiken om signaalkwaliteit te meten (als er signaal op staat :P )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let op dat deze EoC-techniek (=HomeplugAV PLC over een coaxkabel gepompt) wezenlijk anders is dan MoCA.

EoC werkt in de frequenties van 7.5-65MHz, wat in kabeltermen de retourband is. Dat moet zeer nadrukkelijk nooit in contact komen met het uitgaand signaal van je kabelmodem - in dat geval help je je upstream om zeep - en die van alle andere modems in zelfde segment (je halve buurt :X ). Normaliter zal er een high-pass filter tussen binnenkomend televisiesignaal en EoC moeten zitten om dit te voorkomen. Dit apparaat gebruikt een oudere versie van EoC dat maar tot 30MHz gaat. Dat lage, smalle frequentiebereik beperkt ook de haalbare snelheden.

MoCA kan op verschillende frequenties werken, maar de meeste sets doen het in de D-banden van 1150-1500MHz. Dat is vooralsnog boven voor kabelinternet gebruikte frequenties (al gaat DOCSIS 3.1 tot 1200MHz, dus dat kan nog veranderen- maar worst-case heb je alleen in je eigen downstream een probleem), waardoor je veel minder voorzichtig hoeft te zijn mbt je TV-signaal. Het kan wel met satelliet-televisie conflicteren in de L-band (950-1450MHz intermediate frequencies). Door grotere kanaalbreedtes zijn met MoCA 2.5 bandbreedtes tot 2.5Gbps haalbaar. Verschil is ook dat MoCA veel minder overhead heeft dan PLC en dus EoC. Bij EoC kun je netto hooguit 50% van je PHY rate halen, bij MoCA kun je 95% gebruiken (wat vergelijkbaar is met Ethernet).

EoC zie je dus typisch in landen/installaties waar met satelliet-TV gewerkt wordt maar geen kabelinternet (vooral in DE populair), MoCA waar je kabelinternet hebt en geen satelliet-TV. Toen ik deze foto zag verwachtte ik een verhaal over een afgelegen plek in Duitsland, niet ergens in Leiden. Merkwaardige technologiekeuze voor iets in NL met kabelinternet :o

Enfin, verschil tussen EoC en MoCA is dus groot wat betreft frequentie en dat betekent ook dat gedrag qua doorvoer en demping anders zal zijn. Aangezien dit een totaal non-standaard installatie is zou ik geen aannames doen. Er kunnen low-pass filters zijn om te zorgen dat satelliet-TV frequenties 'schoon' blijven - wat MoCA om zeep kan helpen. Mogelijk kun je die omzeilen door een MoCA set aan te sluiten op de satelliet LNB-ingangen van dit gedrocht - sterker nog, dat is hoe ik zou aanraden als eerste te proberen. Maar als het tegenzit zou je dit door een reguliere coax splitter moeten vervangen.

Belangrijke vraag in dat geval: doen jullie iets met het (DVB-C) televisiesignaal van Ziggo? Zo niet kun je dat in ieder geval negeren, zo ja moet je waarschijnlijk met een installatie van dit formaat ook een andere versterker regelen om dat in orde houden. Daar komt behoorlijk wat coaxkennis bij kijken, want je moet (itt dingen als Ethernet) rekening houden met demping door coaxkabellengte, wat in grotere gebouwen betekent dat je het vermogen per aansluiting anders moet kunnen inregelen, zgn 'scheef uitzenden'. Het is geen rocket science, maar je moet er wel even voor gaan zitten. Hopelijk is het met dit bestaande ding alvast goed geregeld, maar als het niet lukt om MoCA daar overheen werkend te krijgen wordt het feest. De kennis en ervaring van @rally kan dan erg nuttig zijn :)

Edit:
Heb na wat zoekwerk in ieder geval de specs van de in- en uitgangen van dat apparaat - de CL98NT - weten te vinden, en van de vermoedelijke contactdozen, CL200:
https://docplayer.org/794...lan-technologie-gmbh.html

CL98NT
- 8 satelliet-ingangen voor 950-2150MHz signaal, met 20dB versterking
- 1 ingang voor (kabel)televisie van 87-862MHz
- TV versterking voor uitgangen 1-4 tot 20dB, 5-8 tot 19dB
- uitgangen bieden 2-2150MHz plus stroomvoorziening voor de contactdozen :o

CL24S of BK:
- indien CL24S, dan goed voor signalen 87-2150MHz, wat MoCA-vriendelijk is.
- indien CL24BK, dan slechts geschikt voor 87-862MHz, wat MoCA gaat blokkeren.

Dat noem ik een mijnenveld :X
- geen idee wat de versterking op de satelliet-ingangen doet met MoCA signaal.
- grote kans op (te) grote overbruggingsweerstand tussen de uitgangen om MoCA verbinding ertussen te krigjen.
- als het CL24BK contactdozen zijn, dan gaat daar geen MoCA overheen.
- als de CL24xx units gevoed worden door de CL98NT kun je niets tussen CL98NT en CL24 contactdozen hangen, want dan wordt de voeding onderbroken (eh, en het kan zijn dat wat je ertussen hangt minder blij is met onverwacht 12.5VDC op de coax-ingang >:) )

Wat ik zelf zou doen (want ik heb wat oude MoCA meuk liggen):
1) MoCA unit op een van de SAT-ingangen aansluiten. MoCA unit op dichtstbijzijndste C24xx doos aansluiten. Kijken of je MoCA link krijgt. Zo ja: geweldig, dit gaat waarschijnlijk zonder modificatie vliegen. Doe voor de zekerheid een speedtest. Afhankelijk van generatie MoCA spul zou dat minimaal ~170Mbps (MoCA 1.1) moeten zijn.
2) werkt dat niet? Koppel dan de coaxuitgang richting die dichtstbijzijndste doos los van de CL98NT en verplaats de MoCA unit van de SAT ingang rechtstreeks op de losgekoppelde coaxkabel richting die kamer. MoCA link? Dan is de CL98NT het probleem, maar hoef je bij de contactdoos niets te veranderen. Geen TV nodig? Simpele coax-splitter nemen met zo hoog mogelijke frequentiebereik (zeker gegarandeerd tot 1200MHz) en evenveel uitgangen als je punten wilt waar Ethernet aanwezig is. Sluit de MoCA unit dan aan op de ingang van de splitter. Wel TV nodig? Dan ga je ook moeten versterken en wordt het ingewikkelder, zie verhaal hierboven.

3) werkt het ook zonder CL98NT niet? Dan heb je waarschijnlijk CL24BK contactdozen en moet je die ook vervangen door reguliere WCD's zonder EoC meuk (en met support voor frequenties tot >1200MHz). Oftewel je moet muv de kabels zelf alle onderdelen van je coaxinstallatie gaan vervangen.

Als je bij 3 aankomt is het tijd voor een reality-check: technisch kan wat je wilt zeker, maar is het echt zinnig om een flinke investering te doen in legacy coaxbekabeling voor iets wat eigenlijk niet over coax zou moeten? Misschien het trekken van netwerkkabels heroverwegen - er zijn andere manieren om die dingen te installeren dan door zelfde buis waar coax al dan niet doorheen gaat. Exact wat kan/zinnig is hangt af van situatie, en die is al bij voorbaalt non-standaard met deze rare meuk en het zeer grote formaat van 900m^2. Maar waar een wil is, is een weg. Al is het alleen maar langs plinten leiden, zoals vroeger heel gewoon was.

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 22-08-2022 02:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
dion_b schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:30:
Let op dat deze EoC-techniek (=HomeplugAV PLC over een coaxkabel gepompt) wezenlijk anders is dan MoCA.

EoC werkt in de frequenties van 7.5-65MHz, wat in kabeltermen de retourband is. Dat moet zeer nadrukkelijk nooit in contact komen met het uitgaand signaal van je kabelmodem - in dat geval help je je upstream om zeep - en die van alle andere modems in zelfde segment (je halve buurt :X ). Normaliter zal er een high-pass filter tussen binnenkomend televisiesignaal en EoC moeten zitten om dit te voorkomen. Dit apparaat gebruikt een oudere versie van EoC dat maar tot 30MHz gaat. Dat lage, smalle frequentiebereik beperkt ook de haalbare snelheden.

MoCA kan op verschillende frequenties werken, maar de meeste sets doen het in de D-banden van 1150-1500MHz. Dat is vooralsnog boven voor kabelinternet gebruikte frequenties (al gaat DOCSIS 3.1 tot 1200MHz, dus dat kan nog veranderen- maar worst-case heb je alleen in je eigen downstream een probleem), waardoor je veel minder voorzichtig hoeft te zijn mbt je TV-signaal. Het kan wel met satelliet-televisie conflicteren in de L-band (950-1450MHz intermediate frequencies). Door grotere kanaalbreedtes zijn met MoCA 2.5 bandbreedtes tot 2.5Gbps haalbaar. Verschil is ook dat MoCA veel minder overhead heeft dan PLC en dus EoC. Bij EoC kun je netto hooguit 50% van je PHY rate halen, bij MoCA kun je 95% gebruiken (wat vergelijkbaar is met Ethernet).

EoC zie je dus typisch in landen/installaties waar met satelliet-TV gewerkt wordt maar geen kabelinternet (vooral in DE populair), MoCA waar je kabelinternet hebt en geen satelliet-TV. Toen ik deze foto zag verwachtte ik een verhaal over een afgelegen plek in Duitsland, niet ergens in Leiden. Merkwaardige technologiekeuze voor iets in NL met kabelinternet :o

Enfin, verschil tussen EoC en MoCA is dus groot wat betreft frequentie en dat betekent ook dat gedrag qua doorvoer en demping anders zal zijn. Aangezien dit een totaal non-standaard installatie is zou ik geen aannames doen. Er kunnen low-pass filters zijn om te zorgen dat satelliet-TV frequenties 'schoon' blijven - wat MoCA om zeep kan helpen. Mogelijk kun je die omzeilen door een MoCA set aan te sluiten op de satelliet LNB-ingangen van dit gedrocht - sterker nog, dat is hoe ik zou aanraden als eerste te proberen. Maar als het tegenzit zou je dit door een reguliere coax splitter moeten vervangen.

Belangrijke vraag in dat geval: doen jullie iets met het (DVB-C) televisiesignaal van Ziggo? Zo niet kun je dat in ieder geval negeren, zo ja moet je waarschijnlijk met een installatie van dit formaat ook een andere versterker regelen om dat in orde houden. Daar komt behoorlijk wat coaxkennis bij kijken, want je moet (itt dingen als Ethernet) rekening houden met demping door coaxkabellengte, wat in grotere gebouwen betekent dat je het vermogen per aansluiting anders moet kunnen inregelen, zgn 'scheef uitzenden'. Het is geen rocket science, maar je moet er wel even voor gaan zitten. Hopelijk is het met dit bestaande ding alvast goed geregeld, maar als het niet lukt om MoCA daar overheen werkend te krijgen wordt het feest. De kennis en ervaring van @rally kan dan erg nuttig zijn :)

Edit:
Heb na wat zoekwerk in ieder geval de specs van de in- en uitgangen van dat apparaat - de CL98NT - weten te vinden, en van de vermoedelijke contactdozen, CL200:
https://docplayer.org/794...lan-technologie-gmbh.html

CL98NT
- 8 satelliet-ingangen voor 950-2150MHz signaal, met 20dB versterking
- 1 ingang voor (kabel)televisie van 87-862MHz
- TV versterking voor uitgangen 1-4 tot 20dB, 5-8 tot 19dB
- uitgangen bieden 2-2150MHz plus stroomvoorziening voor de contactdozen :o

CL24S of BK:
- indien CL24S, dan goed voor signalen 87-2150MHz, wat MoCA-vriendelijk is.
- indien CL24BK, dan slechts geschikt voor 87-862MHz, wat MoCA gaat blokkeren.

Dat noem ik een mijnenveld :X
- geen idee wat de versterking op de satelliet-ingangen doet met MoCA signaal.
- grote kans op (te) grote overbruggingsweerstand tussen de uitgangen om MoCA verbinding ertussen te krigjen.
- als het CL24BK contactdozen zijn, dan gaat daar geen MoCA overheen.
- als de CL24xx units gevoed worden door de CL98NT kun je niets tussen CL98NT en CL24 contactdozen hangen, want dan wordt de voeding onderbroken (eh, en het kan zijn dat wat je ertussen hangt minder blij is met onverwacht 12.5VDC op de coax-ingang >:) )

Wat ik zelf zou doen (want ik heb wat oude MoCA meuk liggen):
1) MoCA unit op een van de SAT-ingangen aansluiten. MoCA unit op dichtstbijzijndste C24xx doos aansluiten. Kijken of je MoCA link krijgt. Zo ja: geweldig, dit gaat waarschijnlijk zonder modificatie vliegen. Doe voor de zekerheid een speedtest. Afhankelijk van generatie MoCA spul zou dat minimaal ~170Mbps (MoCA 1.1) moeten zijn.
2) werkt dat niet? Koppel dan de coaxuitgang richting die dichtstbijzijndste doos los van de CL98NT en verplaats de MoCA unit van de SAT ingang rechtstreeks op de losgekoppelde coaxkabel richting die kamer. MoCA link? Dan is de CL98NT het probleem, maar hoef je bij de contactdoos niets te veranderen. Geen TV nodig? Simpele coax-splitter nemen met zo hoog mogelijke frequentiebereik (zeker gegarandeerd tot 1200MHz) en evenveel uitgangen als je punten wilt waar Ethernet aanwezig is. Sluit de MoCA unit dan aan op de ingang van de splitter. Wel TV nodig? Dan ga je ook moeten versterken en wordt het ingewikkelder, zie verhaal hierboven.

3) werkt het ook zonder CL98NT niet? Dan heb je waarschijnlijk CL24BK contactdozen en moet je die ook vervangen door reguliere WCD's zonder EoC meuk (en met support voor frequenties tot >1200MHz). Oftewel je moet muv de kabels zelf alle onderdelen van je coaxinstallatie gaan vervangen.

Als je bij 3 aankomt is het tijd voor een reality-check: technisch kan wat je wilt zeker, maar is het echt zinnig om een flinke investering te doen in legacy coaxbekabeling voor iets wat eigenlijk niet over coax zou moeten? Misschien het trekken van netwerkkabels heroverwegen - er zijn andere manieren om die dingen te installeren dan door zelfde buis waar coax al dan niet doorheen gaat. Exact wat kan/zinnig is hangt af van situatie, en die is al bij voorbaalt non-standaard met deze rare meuk en het zeer grote formaat van 900m^2. Maar waar een wil is, is een weg. Al is het alleen maar langs plinten leiden, zoals vroeger heel gewoon was.
toon volledige bericht
Zo dit is nog eens info. Dank.

Ik zal meteen meer info geven over wat ik ben tegengekomen:

In de meterkast naast het AOP van Ziggo zit dit "gedrocht", echter vanaf het AOP hebben we eerste een simpele 3,5db splitter zodat het ziggo modem normaal werkt. Vanaf deze eerste splitter loopt een coax kabel naar een eerste "huis" versterker van 8,5db om vervolgens nog een keer naar een "huis" versterker te gaan met 4 uitgangen met verschillende versterking. De hoogste versterking (dus 8,5 + 8,5db uit mn hoofd) = 17db gaat naar de IN van deze Multiswitch sat.
Op de 2e versterker zitten nog 3 andere coax kabels aangesloten die naar kamers daar dichtbij in de buurt gaan (en die gewoon tv ontvangst hebben).

Nu komt het mooiste. Halverwege het huis (op zo'n 25m afstand) zit een 2e hok met een 2e multiswitch (exact dezelfde model), waarop ook weer 8 coax kabels zitten aangesloten.
Hier zie je overigens ook dat aansluitplaatje voor de ethernet kabel.

Maar als ik het goed begrijp, kan ik de kabel die nu niet goed werkt (de langste kabel a 50m schat ik) los halen van de multiswitch bij de meterkast en daar een MoCa setje op aansluiten. Die einddoos kan ik laten zitten en kijken of het meteen al werkt, anders haal ik die los en plaats ik daar het 2e deel van de MoCa set op en zou ik dus puur over deze losse coax kabel (gevoed door het Ziggo modem met een data kabel) 1 gigabit moeten kunnen halen.

Er is namelijk verder overal goede TV ontvangst, het gaat in dit geval dus puur om die ene kabel..

Wel leuke puzzel zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQk8KXH-loxxYIYtxw_nJN4WkAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqsyKUyJxrkPpljhZP8rla3p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Oh meteen een vraag hier, wellicht kan iemand mij het verschil vertellen tussen een 8 poorts multitap van Hirschmann voor €36,92 euro ex btw of een Technetix 8 poorts multitap voor €15,21 euro ex btw:

https://webshop.hertzinge...-8n-achtvoudige-multitap/
https://www.hirschmann-mu...-mfc2081-multitap-8v.html

Ik moet voor een ander project een versterker plaatsen en wil de GHV930 van Hirschmann installeren, is het dan vloeken als ik voor Technetix ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
Ik kan weinig meer toevoegen aan de post van @dion_b behalve dat ik nog deze pagina vond
https://www.pollin.at/productdownloads/D571391B.PDF

“Interessante” techniek, nooit geweten dat dit bestond. Weer iets geleerd :))

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prosperr schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:35:
Oh meteen een vraag hier, wellicht kan iemand mij het verschil vertellen tussen een 8 poorts multitap van Hirschmann voor €36,92 euro ex btw of een Technetix 8 poorts multitap voor €15,21 euro ex btw:

https://webshop.hertzinge...-8n-achtvoudige-multitap/
https://www.hirschmann-mu...-mfc2081-multitap-8v.html

Ik moet voor een ander project een versterker plaatsen en wil de GHV930 van Hirschmann installeren, is het dan vloeken als ik voor Technetix ga?
Kijk naar de specs. De Technetix gaat tot 1000MHz, de Hirschmann tot 1218MHz. Verder lijken ze identiek.

Is dat verschil relevant? Hangt ervan af waar de kabelmodem hangt. Als de kabelmodem zoals bij jou achter een simpel 2-weg 3.5dB splittertje hangt en de rest (versterker+tap) alleen TV hoeft te doen, hoeft het maar tot 868MHz te kunnen. Moet de modem achter de tap komen (afrader!) dan wil je voor D3.1 support tot 1218MHz kunnen.

Overigens zou ik gezien Ziggo ook al over is op all-IP voor nieuwe installaties sterk afvragen of het nog zin heeft om grote coaxinstallaties aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• Prosperr
dion_b schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:39:
[...]

Kijk naar de specs. De Technetix gaat tot 1000MHz, de Hirschmann tot 1218MHz. Verder lijken ze identiek.

Is dat verschil relevant? Hangt ervan af waar de kabelmodem hangt. Als de kabelmodem zoals bij jou achter een simpel 2-weg 3.5dB splittertje hangt en de rest (versterker+tap) alleen TV hoeft te doen, hoeft het maar tot 868MHz te kunnen. Moet de modem achter de tap komen (afrader!) dan wil je voor D3.1 support tot 1218MHz kunnen.

Overigens zou ik gezien Ziggo ook al over is op all-IP voor nieuwe installaties sterk afvragen of het nog zin heeft om grote coaxinstallaties aan te sluiten.
Ok duidelijk. Versteker en tap doen idd alleen TV signaal en modem zit naast AOP na een 2-weg idd.
Coax ligt er al in. Dus lijkt me wel handig om te gebruiken en het netwerk niet te belasten met extra data over het LAN. Of zie ik dat verkeerd in?
TV's komen in een eigen VLAN voor communicatie met de Philips CMND server maar denk dat dit alweer verder gaat dan waar deze post initieel over ging.

Boven de 868Mhz hoef ik nu dus niet te komen, maar hoe zit dat in de toekomst? Gaan er geen signalen in dat gebied qua TV komen? Iemand gaf ook aan dat de demping van de HM te stellen is en die van Technetix niet..
Pagina: 1