NAS: Voordelen van meer RAM?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 08:37
Hi Tweakers,

ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met een NAS en extra geïnstalleerd RAM geheugen.
Merk je verschil? Waarin? Hoeveel RAM heb je geïnstalleerd?

Mijn vraag komt voort uit deze situatie:
Ik heb een ds1621+ & 10gbe aansluiting naar een iMac.
De Diskstation van Synology komt standaard met een 4gb reepje.
Nu vond ik wat twee oude iMac geheugenreepjes (2400mhz en NON-ecc) en vond het een goed idee om te proberen. Geen foutmelding bij opstarten, dat was een voordeel! DSM7 herkent de 8GB prima.

Maar... Ik merk persoonlijk geen verschil. Nu gebruik ik de NAS voornamelijk voor het werken met bestanden (foto's). Verschillende Benchmarks geprobeerd, maar echt significant verschil zie ik niet. Overigens vind ik de Benchmarks absoluut niet representatief voor "echt dagelijks gebruik".

Is 8GB te weinig? Is meer de moeite waard? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, niet per se met welk merk je hebt. Daar is volgens mij al een mooi topic over!

Bedankt vast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Meer geheugen levert meer caching op. Dus als je de NAS in je eentje gebruikt en niet zwaar belast zal je er weinig van merken. Zie je op een klein bedrijf met 10 man dan merk je het wellicht wel.
Een andere optie is meer ram plaatsen voor bijv. een VM. Maar daar is een NAS eigenlijk niet echt voor bedoeld natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 21-08-2022 09:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 21:42
Na het toevoegen van meer RAM aan mijn NAS merkte ik duidelijk dat de docker containers soepeler reageerden. Vooral applicaties op de NAS zelf hebben baat bij wat meer geheugen maar bestanden lezen en schrijven via het netwerk gebruikt bijna geen geheugen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Neem aan dat je [Synology] Vraag en antwoord - deel 3 en [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model gevonden had? ;)

Ik heb er extra RAM in gezet omdat ik graag een VM wilde draaien; echter dat lijkt (nog) niet zo vloeiend te gaan als verwacht. Zal ongetwijfeld nog wel naar gekeken worden de komende tijd en/of nadenken over Docker voor bepaalde applicaties / stacks.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 08:37
@Microkid Dank voor je reply. Ik utilize de NAS als server voor mijn RAW bewerking. Dat betekent dat ik tijdens een gemiddelde werkdag ergens tussen de 50gb en 10gb (dezelfde data steeds) verwerk via de 10gbe.
Wat is je visie daarop?

@hans_lenze Thanks! Hoeveel heb je toegevoegd als ik vragen mag?

@MAX3400 Thanks. Zeker had ik die gevonden. Daarin vond ik voornamelijk welk geheugen wel en niet werkt op modellen. Met name de 4** en 9** series zijn populair zie ik. Hoeveel heb je erbij gezet? Draai je een Linux of Windows VM? Ik wil binnenkort namelijk over naar M1 Mac Studio en proberen of ik zonder Paralells de kleine taken die ik nodig heb voor Windows kan runnen via mn Syno.

ps: Mijn Ram is voornamelijk als Cache gereserveerd zie ik in de stats. Usage in de stats komt nooit boven de 15%. Alsof ie gebottlenecked is op dat percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:57
Extra ram doet voor een Nas die als Nas gebruikt wordt helemaal niets.
Ook de meeste applicaties die op een Nas beschikbaar zijn hebben over het algemeen meer dan voldoende ram beschikbaar om prima zonder extra ram te draaien.

Alleen als je VM's gaat draaien heeft het zin en is het eigenlijk meestal wel noodzakelijk om extra ram bij te plaatsen.

En laat je onder Linux niet misleiden doordat het lijkt alsof na een tijdje alle ram in gebruik is.
Anders dan in Windows laat Linux gewoon alles wat in het geheugen geladen is daar gewoon staan en verwijderd het niet. Dit onder het motto "Als deze app weer opgestart wordt heb ik hem vast in ram staan dat anders toch niet gebruikt wordt."
Pas als het geheugen helemaal vol zit worden oude apps overschreven door nieuw te starten apps.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 18:23
Ik was voornemens mijn Nas (DS218+) te updaten omdat ik hem echt te traag vond, mede door de dockers die ik draaide. Op advies van een aantal Tweakers 8gig bij de onboard 2g gestoken. Dat was een wereld van verschil. Door het wegvallen van het cashe schrijven was de NAS dusdanig sneller dat een nieuwe kopen voorbij geen noodzaak meer was. Nu is dit wel n=1 dus je kan er niet teveel waarde aan hechten maar een reepje geheugen van eur 45,00 is en stuk goedkoper als een nieuwe NAS. Maar dit is alleen een optie als je veel VM/dockers hebt. Is hij al traag zonder al deze toeters en bellen dan is een updgrade denk een betere optie.

[ Voor 13% gewijzigd door The Druid op 21-08-2022 10:04 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 21:42
Furbz schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:55:
@Microkid Dank voor je reply. Ik utilize de NAS als server voor mijn RAW bewerking. Dat betekent dat ik tijdens een gemiddelde werkdag ergens tussen de 50gb en 10gb (dezelfde data steeds) verwerk via de 10gbe.
Wat is je visie daarop?

@hans_lenze Thanks! Hoeveel heb je toegevoegd als ik vragen mag?
Ik heb het geheugen enorm uitgebreid door van 1GB een upgrade te doen naar 4GB :)

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Furbz schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:55:
@MAX3400 Thanks. Zeker had ik die gevonden. Daarin vond ik voornamelijk welk geheugen wel en niet werkt op modellen. Met name de 4** en 9** series zijn populair zie ik. Hoeveel heb je erbij gezet? Draai je een Linux of Windows VM? Ik wil binnenkort namelijk over naar M1 Mac Studio en proberen of ik zonder Paralells de kleine taken die ik nodig heb voor Windows kan runnen via mn Syno.
Ik heb er 8GB bijgeprikt in een DS920+ dus totaal 12GB want ik wilde VM's gaan draaien. Die draaien, losjes gezegd, best slecht maar heb nog geen tijd/zin (corona) gehad om verder te zoeken naar optimalisaties binnen de VM dus die staan uit.

Heb wel al meerdere Docker-applicaties draaien; ben niet heul tevreden met de Guacamole client die ik er nu voor gebruik; het voelt echt heel erg "antiek" en het duurt vrij lang voordat ik weer contact heb met mijn apps. Maar ook hier; ongetwijfeld zit er meer onervarenheid aan ten grondslag dan wat anders.

Ja, dan kom je er nu achter dat van de 12GB er maar 1.2GB gebruikt wordt; so be it; DIMM-dinges kostte 4 tientjes en daar lig ik niet wakker van.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:57
Windows VM op een Nas blijft gewoon speel werk, niet echt bruikbaar.
Voor Windows VM's heb je gewoon een flinke server nodig met ofwel hyper-v ofwel esxi.

Linux VM is een beetje onzinnig, dan is docker veel efficiënter.

Als laatste kun je nog een DSM VM maken, maar dat lijkt me alleen zinvol als je DSM test omgevingen van bijvoorbeeld andere versies van DSM wilt uitproberen of een package hebt dat echt alleen onder een oudere DSM versie beschikbaar is.

En alleen Windows is zo'n gigantische geheugen vreter dat je daar extra ram voor nodig hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1