Kan een dubbele set van 8 zonnepanelen op een 1 fase meterka

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10
De situatie is als volgt.

Ik heb een huurwoning. Net als vele andere mensen zal ook voor mij, en mijn toekomstige vrouw die bij me komt wonen de energieprijs fors stijgen. Essent heeft mij nu op 261 euro gezet maar ik heb het bedrag verlaagd naar 200 euro per maand, omdat ik weet dat er 16 zonnepanelen in aantocht zijn.

De reden hiervoor is dat media september het bedrijf ABC-Solar uit Groningen 8 panelen op mijn garage gaat installeren. Voor dat dit gebeurt heb ik al reeds een andere groepenkast gekocht, namelijk een Groepenkast Eaton | 8 Groepen 8 x Lichtgroepen | 1 Fase | I-82G1400-HS-64 .

Deze 1 fase groepenkast beschikt over 2 aardlekschakelaars en 8 groepen. De 8 panelen die ik ZELF heb gekocht voor op mijn garage zullen in totaal ongeveer 8 x max 375 watt kunnen leveren, wat gelijk is aan 3.000 watt maximaal. Dus dit kan prima op 1 aparte groep.

In de loop van november of december komt een ander bedrijf in opdracht van de woningstichting gaat tevens ook 8 zonnepanelen op het dak van mijn huurwoning installeren. Ik verwacht dat dit ook 8 panelen zullen zijn, op basis van hoeveel panelen ik zie bij de buren op dezelfde woning en dat ook deze groep panelen ongeveer rond de 3.000 watt maximaal aan vermogen kunnen leveren. Die kan dus ook op een aparte groep.

Echter, het is me niet helemaal duidelijk wat er zou gebeuren al ik niet thuis zou zijn, het een zonnige dag is, en de panelen volop stroom genereren. We praten hier over ongeveer 5.500 tot 6.000 watt dat terug vloeit naar de meterkast. Vooralsnog heb ik geen slimme meter, enkel een digitale meter, die tevens kan terugdraaien. Uit financiële overwegingen stel ik de 'toegang' van een slimme meter zo lang mogelijk uit.

Is hier verder geen probleem, 2 sets van elk 8 zonnepanelen die elke individueel op een aparte groep zijn aangesloten? Het lijkt me dat als beide sets fors stroom aanmaken dat ze dubbelop terugleveren aan het net of, beter, dat ik de stroom zoveel mogelijk ga aanwenden om bv. zoveel mogelijk met zonnig weer (ook in de winter) elektrisch te koken, wasmachine aan, te douchen en delen van het huis met convector kachels te verwarmen.

Het blijft echter toch een huurwoning, alhoewel ik altijd heb gezegd: "Ik ga hier toch nooit meer weg", dus waar maak ik me druk om? Heb ik toestemming nodig van de woningbouw om de groepenkast te vervangen? Ik kom verder niet aan de meter. De oude groepkast is erg oud, heeft nog ouderwetse stoppen en maar 3 groepen.

Heeft iemand tevens inzicht of er subsidie mogelijkheden zijn? Ik woon wellicht in een huurwoning, maar de garage waar de 1e set panelen op komen is van mij. Dit is nogal een grijs gebied, en ik hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen, en/of subsidie aanvraag uberhaupt mogelijk is. Met betrekking tot een beter milieu zou er geen onderscheid tussen koop -en huurwoningen moeten zijn. Woningen zijn woningen.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat voor electra aansluiting heb je momenteel? Met 6000W in totaal ga je richting 26A qua teruglevering. Daar moet je hoofdzekering voor geschikt zijn (1x35A is prima) maar je meterkast (componenten en bedrading) moet een potentiële stroom van 35A (max gebruik van de afgaande groepen) + 26A voor PV kunnen handelen. Zoek maar eens op ABB maximaalstroombeveiliging, hier is een document over geschreven hoe je hiermee overweg moet gaan.
Je meterkast die je hebt besteld kun je niet zonder aanpassing zomaar plaatsen wanneer de aardlekschakelaars tot max 40A geschikt zijn. Zoek dat dus even goed uit.

Verder verbaast het me dat je in een huurwoning zelf de meterkast wil gaan vervangen. Dat is toch echt een kwestie van de verhuurder. Op zijn minst zou je toestemming moeten vragen. Zijn dit soort zaken niet met jouw verhuurder vastgelegd "wie is waarvoor verantwoordelijk"?.

Die garage in jouw eigendom kan ik niet zoveel over zeggen. Maar om dat aan te sluiten zijn weer aanpassingen in de meterkast (eigendom verhuurder) en bedrading enzo nodig, dus daar zal je ook toestemming voor moeten krijgen lijkt mij.

'Subsidie' op PV is er, dat heet saldering en het aankopen en plaatsen is BTW vrij (terugvragen tot eind jaar). Of had je zelf wat anders in gedachte?

[ Voor 3% gewijzigd door blackd op 21-08-2022 08:46 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als de verhuurder al panelen laat plaatsen pakt hij ook de meterkast zelf aan mag ik hopen?

En dan niet tevreden zijn met een extra automaatje. (Maar je bent huurder…. Dus inspraak?)

Hier het abb document
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-04 09:48
Snowwie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 02:56:
Het blijft echter toch een huurwoning, alhoewel ik altijd heb gezegd: "Ik ga hier toch nooit meer weg", dus waar maak ik me druk om? Heb ik toestemming nodig van de woningbouw om de groepenkast te vervangen? Ik kom verder niet aan de meter. De oude groepkast is erg oud, heeft nog ouderwetse stoppen en maar 3 groepen.
De meter is van de netbeheerder, de groepenkast is van de woningstichting.
Ik zou gewoon wachten tot de woningstichting de panelen komt plaatsen. Waarschijnlijk wordt de groepenkast dan al vervangen en hoef je voor je eigen panelen alleen maar een groepje (en aardlek indien nodig) bij te laten plaatsen.

Het zelf vervangen van de groepenkast in een huurwoning, ik zou het gewoon niet zelf doen. In het geval van een foutje ben jijzelf verantwoordelijk en waarschijnlijk ook aansprakelijk voor de gevolgenen kosten. En als ik je verhaal zo lees ben je van beroep geen elektricien. Niet aan beginnen dus ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag Misschien nog een verwijzing naar een wat uitgebreidere discussie i.v.m. het ABB-document met aanvullende links voor @Snowwie ?

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 21-08-2022 10:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Aangaande je vraag in de TS titel: Ja dat kan. Zelfs als je 25A afgezekerd bent. Daar zit namelijk wat ruimte in. Maar of het mag van de regels, dat weet ik niet.
Overigens telt niet het max leverbare vermogen van je panelen maar het max leverbare vermogen van de omvormer(s). Die is gelijk aan of lager dan dat. In dat laatste geval clipping genoemd als de panelen meer willen leveren dan de omvormer kan. Het is in sommige situaties namelijk gangbaar om een omvormer op te hangen die een lager vermogen kan maken dan de aangesloten zonnepanelen. En zonnepanelen halen maar heel sporadisch hun theoretische max vermogen.

Wat betreft zelf vervangen van je meterkast, die je zelfs al hebt gekocht, ben ik verbaast over. Niet jouw eigendom, toestemming van verhuurder lijkt mij absoluut nodig en aangezien er ook panelen vanuit de verhuurder worden gelegd is de kans aanzienlijk dat de verhuurder je meterkast gaat vervangen, waar jij later bijna gratis op mee kan liften.
Dus waarom deze keuze precies?

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 21-08-2022 10:40 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Van de meeste netbeheerders mag je maximaal 5750WAC terug leveren per fase, maar gelukkig komt er niemand langs als dat ietsje hoger is. :) het kan dus precies.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
blackd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:41:
Wat voor electra aansluiting heb je momenteel? Met 6000W in totaal ga je richting 26A qua teruglevering. Daar moet je hoofdzekering voor geschikt zijn (1x35A is prima) maar je meterkast (componenten en bedrading) moet een potentiële stroom van 35A (max gebruik van de afgaande groepen) + 26A voor PV kunnen handelen. Zoek maar eens op ABB maximaalstroombeveiliging, hier is een document over geschreven hoe je hiermee overweg moet gaan.
Je meterkast die je hebt besteld kun je niet zonder aanpassing zomaar plaatsen wanneer de aardlekschakelaars tot max 40A geschikt zijn. Zoek dat dus even goed uit.
Dank je voor je reactie en vraag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik relatief een leek ben op het gebied van alles wat met stroom te maken heeft. Ik kan enkel informatie geven dat ik weet. Ik weet niet exact hoeveel A er over de hoofdkabel kan. Wat ik wel kan vertellen is dat voor een aantal jaren terug onderin waar de kabels uit de grond komen en aangesloten zijn op de meter één van deze kabels slecht contact maakte en constant zorgde voor stroomstoringen. Dit is door een elektricien van de woningstiching verholpen en gaf mij gelijk even de gelegenheid om te kijken wat voor kabels er precies het huis binnenkwamen. Het waren enkel 2 (dikke) draden, de fase -en de nuldraad. Mijn neef is elektricien/monteur en hij zei dat over die kabel makkelijk 15.000 watt kan. Daarom suggereerde hij mij ook een 1fase groepenkast en niet een 3fase groepenkast. De 3fase was volgens hem niet nodig, voor slechts 8 groepen met 2 aardlekschakelaars. En omdat er ook maar 2 kabels uit de grond komen is 1 fase (in 1e instantie ook alleen maar mogelijk). Voor 3 fase heb je meer kabels uit de grond nodig.
Hoe het dan precies zit met de METER, dat weet ik niet. Misschien kunnen jullie iets zeggen over deze meter, via onderstaande 64Megapixel foto van het geheel:
Foto Meterkast
Verder verbaast het me dat je in een huurwoning zelf de meterkast wil gaan vervangen. Dat is toch echt een kwestie van de verhuurder. Op zijn minst zou je toestemming moeten vragen. Zijn dit soort zaken niet met jouw verhuurder vastgelegd "wie is waarvoor verantwoordelijk"?.
Als je over een relatief nieuwe huurwoning bezit in een rijtjeswoning constructie is de woningstichting veel makkelijker geneigd om verbeteringen uit te voeren. Ik heb een vrij unieke situatie waarbij ik de laatste huurwoning in deze straat heb, de woning energieklasse G heeft, vrijstaand is en gebouwd is in 1937. Dus niet bepaald je standaard huurwoning. Voor mij heeft dit helaas tot gevolg dat de woningstichting erg weinig aan deze woning wil doen qua verbetering. Dus geen spouwmuur isolatie, vloerisolatie etc. Met pijn en moeite en na lang doorzeuren over zonnepanelen ging men dan eindelijk overstag, echter toen ik zelf contact opnam met het installatiebedrijf die de panelen dan zou komen leggen, bleek dat mijn adres (nog) niet was doorgestuurd door de woningstichting. En dit was al maanden na toezegging van de woningstichting. Ik heb de woningstichting gebeld, met de vraag, waarom is de installateur niet op de hoogte? "oops sorry meneer, we zijn vergeten de lijst met nog te installeren woningen door te sturen, doen we nu gelijk even". Mijn geloof in de woningstichting om dit huis te verbeteren is erg laag, en daarom, met de gedachte dat ik hier toch wel blijf wonen, neem ik zelf het heft in handen om zaken voor elkaar te krijgen. Aldus de installateur (dus niet de huidige die de panelen op mijn garage gaat leggen) wordt het niet eerder dan november, misschien december? Ik heb net de jaarafrekening gehad en met de huidige gasprijzen wil ik echt zo SNEL mogelijk panelen hebben. Vandaar dat ik zelf nu ook bij een 3e partij panelen heb aangevraagd, op eigen kosten. Dat het uiteindelijk zou leiden tot een set van 2x8 panelen zie ik alleen maar als voordeel, immers ik ga alles overzetten op elektriciteit, en het gasverbruik wil ik zoveel mogelijk naar 0 brengen.
Die garage in jouw eigendom kan ik niet zoveel over zeggen. Maar om dat aan te sluiten zijn weer aanpassingen in de meterkast (eigendom verhuurder) en bedrading enzo nodig, dus daar zal je ook toestemming voor moeten krijgen lijkt mij.
Als de Meterkast geen problemen heeft met het verwerken van maximaal 5.500 tot 6.000 watt zonnepanelen stroom direct het net in, dan zie ik ook geen problemen om de panelen die op de garage liggen aan te sluiten op 1 van de 8 groepen. De bedrading gaat via een buitenkabel buitenom langs. Ik boor een gat door de (halfsteens) muur in de gang, trek de kabel omhoog door een buis, onder dakgoot en naar achteren naar de garage (afstand minder dan 15 meter). In de garage boven de ingang aldaar komt de omvormer van die groep zonnepanelen.
'Subsidie' op PV is er, dat heet saldering en het aankopen en plaatsen is BTW vrij (terugvragen tot eind jaar). Of had je zelf wat anders in gedachte?
Klopt je hebt gelijk, de installateur heeft dit ook al aangegeven, en is ook zichtbaar op hun offerte. De BTW wordt dan door hun geregeld en uiteindelijk door hun dan ook weer teruggestort. Dat maakt dan de hele zaak nog niet eens zo enorm duur. € 4.222,- -/- € 732,- = € 3.490,- netto per saldo. Mijn voordeel hier is ook dat mijn panelen niet parallel geschakeld hoeven te liggen, omdat de zon constant op mijn garage schijnt (er is geen schaduw val). Het merk zonnepanelen hebben goede reviews. De Growatt omvormer heeft een lichte negatieve review over het pas in werking treden bij een minimale invoer, terwijl z'n tegenhanger van Solaredge dit niet heeft. Echter Solaredge omvormers zijn ook duurder en waren tevens niet op korter termijn leverbaar. Deze Growatt's zijn wel leverbaar en ook goedkoper, al zijn ze iets minder efficiënt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/W4yyzHCxas2CY2N5MgdAMwks.jpg
AUijtdehaag schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:47:
Als de verhuurder al panelen laat plaatsen pakt hij ook de meterkast zelf aan mag ik hopen?

En dan niet tevreden zijn met een extra automaatje. (Maar je bent huurder…. Dus inspraak?)

Hier het abb document
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Ja, dat had heel goed gekund, maar ik ken de woningstichting. Traag, alles op budget en ik wil er simpelweg niet op wachten, bovendien had men dan waarschijnlijk een simpel meterkastje geplaatst met maar 4 groepen, of simpelweg een extra groepje naast de bestaande groepenkast enkel voor de panelen op het dak van het huis. Door zelf initiatief te nemen ben ik beter op de toekomst voorbereid en het huis huis kan zeker wel wat meer groepen gebruiken. Ik heb er nu maar drie. Dat is toch niet meer van deze tijd, met al onze apparatuur? En straks als mijn vrouw bij mij komt wonen is het geen overbodige luxe lijkt me.

Dank je voor het document, ik zal het goed bekijken om me beter in deze materie te verdiepen.
G-addict schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:51:
Het zelf vervangen van de groepenkast in een huurwoning, ik zou het gewoon niet zelf doen. In het geval van een foutje ben jijzelf verantwoordelijk en waarschijnlijk ook aansprakelijk voor de gevolgenen kosten. En als ik je verhaal zo lees ben je van beroep geen elektricien. Niet aan beginnen dus ;-)
Mijn neef installeert dit voor mij, die is monteur, erkend monteur en heeft ook de gereedschappen om bij de meterkast te komen (om veilig de aansluitingen te kunnen doen), die gozer weet wel wat hij doet. Dus ik denk dat er weinig mis kan gaan. Ik ga er zelf niet mee prutsen. Enkel de buitenkabel kan ik zelf wel leggen.
remco_k schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:34:
Wat betreft zelf vervangen van je meterkast, die je zelfs al hebt gekocht, ben ik verbaast over. Niet jouw eigendom, toestemming van verhuurder lijkt mij absoluut nodig en aangezien er ook panelen vanuit de verhuurder worden gelegd is de kans aanzienlijk dat de verhuurder je meterkast gaat vervangen, waar jij later bijna gratis op mee kan liften.
Dus waarom deze keuze precies?
Zoals eerder aangegeven is mijn woningstichting behoorlijk laks. Ik heb al heel veel dingen hier in dit huis gedaan zonder toestemming. Ik weet, sommige dingen mogen niet, maar we rijden ook wel eens 140km/u op de snelweg waar je maar 100 mag. Onder het mom van "Wat niet ziet, wat niet deert". Verder weet ik ook dat deze woning bij mijn vertrek verkocht zou worden. Van een volgende huurder is geen sprake. De verhuurder gaat de meterkast niet zelf vervangen. Het installatiebedrijf dat de verhuurder heeft ingehuurd zal hier eerst waarschijnlijk inspectie komen doen hoe de situatie is en zal dan concluderen dat er al een fatsoenlijke meterkast zit en 'vervanging' is niet nodig. Verder zoals ik hierboven eerder aangaf, wil ik niet op hun wachten (duurt me te lang) en ten tweede, ben ik van mening dat het installatiebedrijf (iov de woningstichting) mij enkel een simpele nieuwe meterkastje installeert waar ik in de toekomst weinig mee vooruit kan. Immers vergeet niet, via de woningstichting moet alles zo goedkoop mogelijk dus ik zie het ook nog wel gebeuren dat deze installatiebedrijf dan zegt, "mwah we plaatsen gewoon even een los groepje bij". Tja, en wat toestemming betreft? Ik heb een garage gebouwd van 8 bij 4 meter, ik heb de schouw in de woonkamer weggebroken en de muur dichtgemetseld en afgewerkt omdat daar enkel een plank voor zat (oerlelijk met paarse tegeltjes), ik heb op de bovenverdieping een (niet dragende) wand er uitgesloopt omdat er anders geen plek zou zijn voor een normaal 2 persoonsbed en tegelijkertijd zelf ook isolatie aangebracht aan de binnenkant daar. Verder heb ik ook nog voor 2 ramen en de voordeur rolluiken laten installeren.
Rol-Co schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:10:
Van de meeste netbeheerders mag je maximaal 5750WAC terug leveren per fase, maar gelukkig komt er niemand langs als dat ietsje hoger is. :) het kan dus precies.
Dat zou inderdaad echt het maximum zijn, maar je hebt altijd wel 'iets' aan verbruik. Dingen die altijd aanstaan, zoals Koelkast met diepvries, modem en een wekkerradio. :-)

Al met al een heel verhaal, maar soms moet je gewoon zelf initiatief nemen. De woningstichting doet het niet voor je, zeker niet als je in een oude energieklasse G-woning woont. In ieder geval zal ik mijn neef ook nog eens vragen naar zijn mening over de maximale wattage over deze meterkast. Ter verduidelijking: ik kom dus niet aan de meterkast, enkel de groepenkast.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik snap heel goed dat je klem zit met de woningstichting, of zelf dan initiatief nemen het juiste is om te doen laat ik in het midden. Alleen hou er wel rekening mee dat er ook een aansprakelijkheidskwestie is, zoals eerder genoemd. Wat als de toko affikt, oorzaak meterkast onjuist geïnstalleerd? Hou daar wel rekening mee.
Ik kwam dit overigens nog tegen, misschien kan je de WoCo onder druk zetten: Meldpunt energiealarm

Over de meterkast en netaansluiting, aan de meter hebben we niet zoveel. We moeten weten wat de waarde van je hoofdzekering is, die zit net onder de meter. Ofwel kijk wat voor smeltzekering erin zit (welke kleur) of vraag aan de netbeheerder welke zwaarte je aansluiting heeft.

Pas als je dat weet, weet je hoe zwaar jouw meterkast in theorie belast kan worden. Probleem is namelijk niet "wat gebeurt er als ik niet thuis ben en PV staat lekker op te wekken", maar "wat gebeurt er als ik wel thuis ben en PV staat lekker op te wekken, de wasmachine draait, de oven staat aan en de boiler staat te stoken". Je kan in potentie met 8 groepen van 16A best wel wat vermogen vragen. Normaal schakelt je hoofdzekering af bij een overbelasting van je hoofdzekering. Maar als er extra stroom uit je PV installatie komt, kan je dit direct gebruiken. Daarom tel je de PV invoeding bij je netaansluiting op, en daar moet je meterkast voor geschikt zijn.

Bij een netaansluiting van 1x25A en de twee PV systemen die tezamen ook 25A a 26A kunnen produceren, zit je al op 50A theoretische max. Bij een hogere netaansluiting (1x35A) is dat nog hoger. Dus de meterkast die je hebt gekocht, moet je beveiligen tegen deze stromen (afgaande groepen maximaleren op 40A). Of een meterkast kopen die geschikt is voor 63A. Vraag desnoods die kennis die hier waarschijnlijk meer van begrijpt hoe dit in te passen is.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Die meterkast is eigendom van de woningstichting, het is niet aan jou om die aan te passen of te vervangen.

Nu kun je prima vragen/voorstellen om de kast te vervangen op jouw kosten door een erkend installateur. Als je de juiste persoon kan bereiken binnen de woningstichting kunnen ze daar mogelijk het voordeel wel in zien en akkoord geven.

Maar het is hun kast, ze hebben alle recht om nee te zeggen.
Bijvoorbeeld omdat er al een vervangende kast gepland is i.v.m. de PV uitbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-04 09:48
De verhuurder zal de verdeelinrichting wel MOETEN vervangen als er een pv installatie wordt gerealiseerd. En ook die simpele groepenkast moet voozien zijn van een hoofdschakelaar en minstens twee aardlekschakelaars. Dus ook al krijg je maar 1 extra groep van de woningbouw dan kun je er altijd nog 4 bijplaatsen (je mag -nu nog- max 4 groepen achter een aardlek plaatsen).
Je neef kan als gediplomeerd elektricien vast wel beoordelen of de componenten en bedrading in de verdeelinrichting geschikt zijn voor de maximale stroom die mogelijk hierdoor kan gaan lopen.

Daarnaast mogen er binnen enkele jaren geen woningen meer worden verhuurd met een energielabel van E, F en G. De woningbouw stichting zal dus wel stappen moeten ondernemen.

Succes met wat je dan ook beslist om te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Er is een verandering, ik heb namelijk geconstateerd dat ik feitelijk beschik over 3 fasen. Ik was overtuigd van het feit dat ik maar 1 fase had. Zie onderstaande foto (ter info: de laatste monteur heeft bij het opnieuw monteren van de fase of nuldraad vergeten de zegel weer terug te zetten, dus ik kon de kap er zo afhalen. Uiteraard wel een beetje link, maar met even verstand er bij niets aan de hand. Kap zit er weer op). Mijn neef vroeg mij om dit te checken, aangezien hij ook wist dat de verzegeling er niet meer op zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fCuEuxCae9ebFf3XLonqeLbj.jpg

Dit verandert de zaak nu aanzienlijk. Ik heb meteen de leverancier van de meterkast gebeld met de vraag of ik de Eaton 8 groepenkast 1 fase kon omruilen voor een 8 groepenkast fase 3 met aparte kookgroep ook fase 3. Dit was geen probleem. :-)

Het enige 'minpuntje' is dat de twee 'sets' zonnepanelen die op de daken komen elk ongetwijfeld een 1 fase omvormer hebben, waardoor in dit geval niet alle opgewekte stroom volledig benut kan worden. Immers 2 aparte zonnepanelen sets met elk hun eigen 1 fase omvormer kan ook maar op 1 fase groep. Mijn neef suggereerde nog, "Laat de woningbouw vallen en bestel 16 panelen bij je huidige leverancier met een 3 fase omvormer, dan kunnen zij dat allemaal aanleggen". Ik zei tegen hem, dan wordt het wel een beetje een kostbare zaak. ;)

Maar op zich niet is dit nog niet zo'n ramp, want ik kan het wel redelijk verdelen. Op langere termijn zou ik eventueel de 2 losse omvormers kunnen switchen, de panelen in serie aan elkaar lussen en dan één 3 fase 6Kwh omvormer er tussen gooien. Dat zou ik tzt nog met mijn partner kunnen bespreken. Alles valt en staat met geld.

Maar mijn neef had het ook nog meer randzaken, waarbij uiteindelijk zelfs de Energiewacht/Enexis de meter ook moet vervangen. De huidige meter zou niet kunnen werken met 3 fasen.

Het is best wel complexe materie maar des te meer ik er mee bezig ben, en ook naar mijn neef luister des te meer ik er van leer. Het is dan jammer genoeg wel waarschijnlijk als Enexis langs komt ze dan ook gelijk een slimme meter installeren. Daar kan ik zeker niet aan onderuit? Ik moet niets hebben van die slimme meter, blijf liever lekker salderen zolang het kan.

Wat vinden jullie van deze nieuwe bevindingen?
G-addict schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:26:
De verhuurder zal de verdeelinrichting wel MOETEN vervangen als er een pv installatie wordt gerealiseerd. En ook die simpele groepenkast moet voozien zijn van een hoofdschakelaar en minstens twee aardlekschakelaars. Dus ook al krijg je maar 1 extra groep van de woningbouw dan kun je er altijd nog 4 bijplaatsen (je mag -nu nog- max 4 groepen achter een aardlek plaatsen).
Je neef kan als gediplomeerd elektricien vast wel beoordelen of de componenten en bedrading in de verdeelinrichting geschikt zijn voor de maximale stroom die mogelijk hierdoor kan gaan lopen.
Tja, de woningbouw zelf doet niets, die besteed uit. En als ik daar op moet wachten dan is in het midden van de winter. Met de huidige gasprijzen wil ik echt zsm panelen op het dak om de 1e klappen te kunnen opvangen.
Daarnaast mogen er binnen enkele jaren geen woningen meer worden verhuurd met een energielabel van E, F en G. De woningbouw stichting zal dus wel stappen moeten ondernemen.

Succes met wat je dan ook beslist om te gaan doen.
Dan ben ik nieuwsgierig hoe ze dat gaan doen. Immers, dit huis op papier staat geboekt met Energielabel G. Dus ik zou dan tegen hun zeggen, spuit de spouwen maar vol en ook de gehele ondervloer vol met isolatiemateriaal en vervang ook de enkelraam klapraampjes, en of ze nog iets doen aan de halfsteens muren op sommige plekken weet ik niet. Misschien voorzet isolatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Snowwie op 22-08-2022 17:31 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat de zegel er niet op zit betekent natuurlijk niet dat je zelf zomaar hoofdzekeringen er in mag draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Snowwie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:28:
Wat vinden jullie van deze nieuwe bevindingen?
Ik kijk naar die foto van jouw hoofd aansluiting en schrik me de tering hoe dat er bij staat. Hoezo zoveel bloot koper en een fase en nul zo dicht zonder afscherming bij elkaar? Beetje WTF. Als je het mij vraagt is dit nogal een veiligheidsprobleem (als er daadwerkelijk 3 fases zijn aangesloten)

Verder trek je m.i. een voorbarige conclusie en doe je voorbarige handelingen door meteen een andere groepenkast te bestellen. Je hebt helemaal geen 3 fases beschikbaar. Ja, er worden er wel 3 (soort van, rommelig) ingevoerd en wellicht staat niet eens op alles spanning maar het feit dat je meter enkelfasig is, maakt dat je dus 1 fase beschikbaar hebt en dat ook zo in je energiecontract staat, wellicht. En dat kan je laten omzetten naar 3 fasen, je meter wordt dan vervangen, maar daar moet je een opdracht voor bij de netbeheerder of energieleverancier neerleggen.
Maar dit zijn m.i. allemaal zaken die de verhurende partij moet doen en naar gaat kijken als zij bij jouw panelen gaan installeren, dus ik begrijp (nog steeds) niet zo goed waarom je zo op stel en sprong op de zaken vooruit loopt. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
_ferry_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:41:
Dat de zegel er niet op zit betekent natuurlijk niet dat je zelf zomaar hoofdzekeringen er in mag draaien.
Doe ik ook niet, dat doet feitelijk een erkend monteur. Dat de zegel er al jaren niet meer op zit geeft mij momenteel even een goede inkijk in het systeem aldaar onderin.
remco_k schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Ik kijk naar die foto van jouw hoofd aansluiting en schrik me de tering hoe dat er bij staat. Hoezo zoveel bloot koper en een fase en nul zo dicht zonder afscherming bij elkaar? Beetje WTF. Als je het mij vraagt is dit nogal een veiligheidsprobleem (als er daadwerkelijk 3 fases zijn aangesloten)

Verder trek je m.i. een voorbarige conclusie en doe je voorbarige handelingen door meteen een andere groepenkast te bestellen. Je hebt helemaal geen 3 fases beschikbaar. Ja, er worden er wel 3 (soort van, rommelig) ingevoerd en wellicht staat niet eens op alles spanning maar het feit dat je meter enkelfasig is, maakt dat je dus 1 fase beschikbaar hebt en dat ook zo in je energiecontract staat, wellicht. En dat kan je laten omzetten naar 3 fasen, je meter wordt dan vervangen, maar daar moet je een opdracht voor bij de netbeheerder of energieleverancier neerleggen.
Maar dit zijn m.i. allemaal zaken die de verhurende partij moet doen en naar gaat kijken als zij bij jouw panelen gaan installeren, dus ik begrijp (nog steeds) niet zo goed waarom je zo op stel en sprong op de zaken vooruit loopt. :)
De 3 fase meterkast is *nog* niet besteld, ik heb enkel de 1 fase kast retour gestuurd. Ik keek eerlijk gezegd ook wel met een scheef oog zo naar die kabels, zo open en bloot? Maar, ik woon hier nu 10 jaar en op één keer na een loszittende kabel heb ik verder nooit geen problemen gehad. Mijn neef is al heel wat jaren electromonteur, als dit geen 3 fase systeem was had hij dat wel gezien. Dat het er zo bij hangt kan ik verder ook niets aan doen, allicht enkel kijken of beter afgeschermd kan worden zodra alle 3 de fasen worden aangesloten.

Nogmaals de reden voor het op stel en sprong: 'gasprijzen' en de winter die er aan komt. Ik wil niet wachten tot december voordat de aannemer van de woningbouw een keer komt opdagen. Als ik die panelen begin medio september kan krijgen dan moet dat toch kunnen? En verder of je het nu direct gebruikt of niet, een 3 fase groepenkast is altijd toekomstbestendig.

[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 22-08-2022 18:02 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

remco_k schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

De kabels komen vanuit een gietmof (die "trechter"), dus zoals ze nu zitten ga je ze niet tegen elkaar aan krijgen. Niets aan de hand qua veiligheid wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Snowwie De hoofdaansluiting is natuurlijk bijna antiek, iig van voor 1970,
te zien aan de kleurcodering van de nuldraad.
Of er spanning op de andere fasedraden staat heeft de neef waarschijnlijk al gemeten, of niet?
Een 3-fase meterkast werkt natuurlijk ook met een domme 3-fase meter en die zijn er wel beschikbaar, of niet?
Vervangen voor een slimme meter later zou geen probleem moeten zijn.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Mijn neef heeft het niet gemeten maar hij zegt voor 100% dat er spanning op de andere fases staat. Tja, ik moet er maar vanuit gaan. In ieder geval is het oorspronkelijke probleem min of meer opgelost, want ik was namelijk onzeker of 16 zonnepanelen met een opbrengst van tot 5.5-6Kwh misschien problemen kon geven in de meterkast. Maar nu hoef ik me daar minder druk om te maken met straks 8 groepen, een aparte 3 fase kookgroep als tzt we gaan overstappen op inductieplaten. Maar zover zijn we nog lang niet.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1