2 Strings op Growatt omvormer gebruiken of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 19:38
Even een check of ik het goed begrijp/goed doe:

- 9 DMEGC 370 panelen (specs. https://www.dmegc.solar/f...M6-60HBB-1755x1038-NL.pdf)
- Growatt Min 3600 TL-X omvormer (specs. http://www.growatt.co.nl/show-40-578.html )

De 9 panelen worden 3x3 gelegd vol op het zuiden. Vanaf eind herfst kan het zijn dat op de onderste 3 panelen er wat schaduw is in de ochtend die niet op de bovenste 6 komt

De omvormer heeft 2 trackers. In de specificaties staat MPP spanningsbereik 80-550V .

Houdt dit in dat elke tracker apart minimaal 80V moet hebben of is dat voor het totaal? Ik dacht per tracker maar dan zou het niet slim zijn om de onderste 3 op een aparte string te zetten want dan wordt het wel krap om het minimum aantal V te halen. Is het in totaal (dus 2 tracker bij elkaar) dan zou dat weer pleiten om die 3 wel op een aparte string te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Per tracker, zie Installatie zonnepanelen - 50% minder opbrengst bij hitte wat er kan gebeuren als (vermoedelijk) een string niet meedoet.

Let wel dat eind herfst al ver in het jaar is. De slechtste 4 maanden leveren maar iets van 15% op, dus daar je situatie op engineeren is niet zo zinnig. Zeker als het plaatsvindt op een tijdstip dat er toch niet veel gebeurt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
Precies, voltage wordt bij twee strings te krap en dat geeft veel meer risico op matige productie dan wat schaduw kan veroorzaken. Alle 9 panelen in serie op 1 string, is de enige juiste methode.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 19:38
@Dat_Doc @Señor Sjon
Dank voor jullie reacties. Dan heb ik het toch goed begrepen.
We zetten alle 9 gewoon op 1 string.