Installatie zonnepanelen - 50% minder opbrengst bij hitte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedec
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-04 15:27
Kan iemand met meer ervaring meekijken want ik heb het vermoeden dat de panelen fors onderpresteren bij hogere temperaturen.

Op warme dagen met alleen maar zon zoals vorige week blijft de opbrengst tijdens de piekuren op 1750 - 1900W steken.

Op dagen met lagere temperaturen of een dag met bewolking tijdens opklaringen dan leveren ze tijdens piekuren 3200 - 3400W op.

Ik weet dat panelen bij hitte 15 a 20% minder opleveren maar dit verschil is veel groter. Mijn berekening is
3850 x 20% reductie i.v.m. hitte = 3080
3080 x 7% reductie i.v.m. ligging op zuidwest en hellingshoek (zie laatste screenshot) = 2864.4.

Zie ik iets over het hoofd of presteert het systeem echt zo slecht?

Situatieschets:

10 x 385 wp Trina solar vertex mono full black 2.S
Growatt MOD 3000TL3-X omvormer
45 graden helling / dak op zuidwesten
Geen schaduw
Woning in het midden v/h land tussen Utrecht - 's-Hertogenbosch
Eind juni geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz28vMue_3Kb66LbCKCecgGmnr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mAZvi8lzPuhLpy1iXBcr5CRQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WURcDwldT4d-SOMmDTNxumQJjPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rnfv6EVksImKjnpps4vQC5Hk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBhR_KgTRjY5WI5PBBJt2SaqZrI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dlc9T0b6FElEqKECe3uDBAJf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9TC_fgIgtFcMJJvzHi6upobLGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XR2mSByR67eSeU1QlFZv8Ecs.png?f=fotoalbum_large

...

...

Beste antwoord (via jedec op 19-08-2022 18:26)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:43
@Makrolon een ruime 10% is normaal, 40% niet.

@migjes ik begrijp denk ik nog wat je probeert te zeggen, maar door Noct vermogen verminderd met warmte op -30% te stellen maak je het wel verwarrend. Ik denk dat je -30% van Stc bedoeld als te verwachten vermogen ;)?

———-

Ik heb vermoeden dat er 2 strings zijn waarvan er 1 bij warmte de start spanning niet haalt. Het is een ongebruikelijk lichte 3 fase omvormer

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 19-08-2022 13:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-04 21:18
Dit is inderdaad wel wat weinig vermogen bij warm weer. Je schatting klopt redelijk met wat mijn praktijk situatie hier is. (Bijzonder dat die growatt 3k boven de 3k vermogen kan leveren)

Zie niet zo 1,2,3, de reden, de temperatuur coefficient van mijn panelen (-0,35%/K) is vergelijkbaar (-0,34%/K). Heb je al nagevraagd bij de installateur?

Hier ook een zuid-west setup, 10x380Wp, SMA SB 3kW. Op koude dagen en bewolkt hier wordt het afgetopt op 3kW. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmxjySFEXfNWCpMQjkYIlAt_gBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8pxwiOwRmkqMdPfGirbeYvi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfy6vTm2HMSmCBtbcKhw2pxbjpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9mB2jeZDMgYsKSXrPAO2hoX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Dat_Doc op 19-08-2022 11:41 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
Dat is inderdaad een te lage opbrengst. Je zou ongeveer dit kunnen verwachten op 13 augustus 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zie ~40% minder…

Hoe zit dit aangesloten? Foto van onder de omvormer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:31
Je vergelijkt wel een piekerige dag met een dag met constant volle zon. Je moet eigenlijk een koude dag pakken met constant volle zon, dat is een beter vergelijk.

Ik heb mijn installatie ook zien pieken boven de 8kw, maar op een koude dag met een mooie parabool komt ie niet boven de 7000 uit

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:26
@jedec
jep, daar is misschien iets aan de hand, maar kan ook niks zijn.

verstandig is om even een Voc meting te doen.
(met b.v. multimeter zonder dat de panelen aan de omvormer zitten.)
en dit het liefst zonder dat er zon op staat (dus de cellen te warm zijn)
(dit om uit tezoeken of er mischien 1 of 2 panelen niet zijn aangesloten, dit gebeurd wel vaker. :-( )

en even de specsheet van de panelen op te zoeken, daar staat meestal ook een NOCT (of variant) waarde in (en de Voc en de Vmpp.) en die is +/- 30% lager als de Wp.
en als het echt warm is dan zakt hij wel vaker onder die 30%, dus het kan zijn dat er niks aan de hand is.
maar dat kan de Voc meting vertellen. ;)

laat maar weten als je de waardes hebt.
(of als je wil leren hoe dat moet)
Dat_Doc schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:33:
Bijzonder dat die growatt 3k boven de 3k vermogen kan leveren
is vrij normaal met die growatt's (en ook voor goodwe hosola etc etc veel merken)
maar niet denken dat is super tof, het is ook waar je het meet en dat verschild met merken.
zo kun je voor de DC/AC en mpp de omvormer al de opbrengst meten, maar dat komt niet uit het apparaat zelf, daar gebruikt de omvormer ook nog een deel van en dat komt dus er niet uit (kan op lopen tot +200W).
en je kunt je software ook een beetje te optimistisch in stellen waar door de getallen hoger lijken.
dus begrijp dat de meting in de omvormer door de fabrikant soms een beetje verzonnen word en geen waarheid hoeft te zijn. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door migjes op 19-08-2022 13:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Makrolon een ruime 10% is normaal, 40% niet.

@migjes ik begrijp denk ik nog wat je probeert te zeggen, maar door Noct vermogen verminderd met warmte op -30% te stellen maak je het wel verwarrend. Ik denk dat je -30% van Stc bedoeld als te verwachten vermogen ;)?

———-

Ik heb vermoeden dat er 2 strings zijn waarvan er 1 bij warmte de start spanning niet haalt. Het is een ongebruikelijk lichte 3 fase omvormer

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 19-08-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:26
@Ronald
wat is er onduidelijk aan de zin?:
daar staat meestal ook een NOCT (of variant) waarde in en die is +/- 30% lager als de Wp.

de Wp, dat kennen mensen, en ja dat is bij de Stc waarde maar dat kennen ze vaak niet.

edit:
ik denk het ook, 3fase omvormer met verkeerde config aan panelen.
maar eerst een NOCT meting, dan word dat dus ook duidelijk denk ik dan. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 19-08-2022 13:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedec
Foto toegevoegd van de omvormer vanuit het opleverdocument. Betere foto's kan ik op verzoek aanleveren (ben niet thuis). Eventuele metingen kunnen ook pas later gedaan worden.

Ik heb de installateur gebeld (Greenchoice). De helpdesk is ingelogd op mijn systeem en geeft het volgende aan:

- ziet alle panelen verdeeld over 2 strings.
- zag geen foutmeldingen in apparaat o.i.d.
- op een voorbeeldtijdstip met 1800W ziet hij 10 panelen die ieder om en nabij hetzelfde leveren. Alles samen levert dat bovengenoemde 1800W op.
- hij kan niet het verschil verklaren tussen piek <> 1800 W.
- zijn vooronderzoek geeft geen aanleiding tot een on-site onderzoek.
- Als ik toch een on-site onderzoek wil kost dat 200-300 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOQhkn44iHvD4OnocrY2v8z-7YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mi0VJPJilD4xbI0VunDznTTm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:52
Als ik de datasheet bekijk van de omvormer zie ik een minimum van 140V per MPPT tracker. Komt hij daar wel aan met maar 5 panelen, met daarbij in acht neming dat de panelen al goed warm zijn, en dus minder opleveren?

Ik vind het overigens sowieso wel apart dat hier een 3-fase omvormer voor gebruikt is, bij 10 panelen, en het dan ook nog over 2 MPPT trackers verdelen.

https://download.solarcla...t-MOD-30009000TL3-X-1.pdf
https://solarclarity.comp...evo2-180316-datasheet.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door adjego op 19-08-2022 15:05 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
Zou het kunnen dat de netspanning op 1 van de 3 fasen te hoog is, waardoor er maar op 2 fasen wordt teruggeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
Ik ken de omvormer niet maar sommige omvormers doen aan temperature derating. Kijk eens naar de temperatuur van je omvormer (inwendig) en kijk in de gebruiksaanwijzing of er dan sprake van derating kan zijn. Deze derating komt boven op de derating van de panelen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Frenkie567917 nee, dat is alles of niets

@cville nee, dan verwacht ik beperking op hoog vermogen, dit is een perfect gevormde curve

@adjego zoals ik net al schreef: ik mis eerder richting 40%, lees string verdeling wellicht 4+6. 4 hete panelen halen de 140 niet

@jedec kun je kijken of je grafieken hebt per mppt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Frenkie567917 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:04:
Zou het kunnen dat de netspanning op 1 van de 3 fasen te hoog is, waardoor er maar op 2 fasen wordt teruggeleverd?
Nee, dan schakelt de omvormer de volledige levering af.

@Ronald Dat denk ik ook. Ik kan hier per string zien wat ze doen (Solis), dat moet bij Growatt ook wel kunnen. Maar dan zou die parabool niet zo netjes zijn als er één string opeens door hitte wegvalt. Of hij valt onder het voltage van de tracker op die string en de andere blijft wel doorgaan?

Geen foto van het dak? Wat dit had met gemak op één string gekund en eigenlijk gemoeten. Dan zit ie veel comfortabeler in de start- en trackervoltages.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 19-08-2022 16:16 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Señor Sjon ik denk dat de string op enkele dagen geheel niet gestart is, we hebben nogal warme nachten gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Dat zou wel heel knullig zijn. Maar zie mijn edit, dit hadden nooit twee strings moeten zijn. Met de data per string weet je het zo wat hier aan de hand is en kan de dame van GC de hulptroepen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Señor Sjon geheel eens, maar eerst bevestigen met de grafieken, maar denk dat het GC keihard in gebreke stellen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
6x385 = 2.310. Minus ZW ipv Z en hitte en je komt wel rond de ~1.800 uit, zelfs als je het sommetje uit de TS volgt.

@jedec GC bellen en zeggen dat je vermoedelijk een string van 4 en één van 6 hebt en daardoor de string van 4 bij warm weer niet start omdat ie nooit de 140V haalt bij warm weer. Daar moet één string van gemaakt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 19-08-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Als ik lees "- Als ik toch een on-site onderzoek wil kost dat 200-300 euro."
ben ik benieuwd hoe dit opgelost wordt (en hoe lang het gaat duren).
De kwaliteitscontrole van de uitbesteder GC op de uitvoerder kan waarschijnlijk beter.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:11
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Nee, dan schakelt de omvormer de volledige levering af.

@Ronald Dat denk ik ook. Ik kan hier per string zien wat ze doen (Solis), dat moet bij Growatt ook wel kunnen. Maar dan zou die parabool niet zo netjes zijn als er één string opeens door hitte wegvalt. Of hij valt onder het voltage van de tracker op die string en de andere blijft wel doorgaan?

Geen foto van het dak? Wat dit had met gemak op één string gekund en eigenlijk gemoeten. Dan zit ie veel comfortabeler in de start- en trackervoltages.
Bij Growatt en de app die @jedec gebruikt kan hij het actuele voltage en vermogen zien en ook hoeveel we per fase geleverd wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF9MffGv2W4oef5KKO0q3IrOThw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAvfFGeTmKAKxPloHmiYF5ku.jpg?f=fotoalbum_large

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jedec
Bijgesloten foto uit de app met extra data en een foto van het dak van de andere kant. Denk dat 6 om 4 panelen verdeeld over 2 strings wel duidelijk is.

De onderbouwing van GC was dat 2 strings een goede zaak was i.v.m. schaduw die vanaf die pijpjes komt in het najaar / vroege voorjaar. Of de schaduw van die pijpjes dan zover komen weet ik niet maar nu reikt de schaduw in ieder geval nooit tot aan de panelen.

Als ik inlog op de omvormer dan kom ik geen historische data tegen. Het lijkt erop dat hij de data wegschrijft naar de cloud (server.growatt.com). Ook daar kom ik geen uitgebreide historische data tegen (zoals bijvoorbeeld het voltage per string).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwsIW9YDXsVJUbO43AjglDmhWUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L1i28vJXBkgIxh4RpnKQLzEq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP6eD6mJRctSYNTT65qRv6U2C9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fjfR7AmGEmiaBLDX21dTIpj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Je kan een 5e paneel in de cluster van 4 plaatsen en dan los je het ook op. Die schoorsteen gaat nooit relevante schaduw geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:11
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:35:
Je kan een 5e paneel in de cluster van 4 plaatsen en dan los je het ook op. Die schoorsteen gaat nooit relevante schaduw geven.
Idd en past er nog mooi naast.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jedec
In eerste instantie wilde ik 12 panelen plaatsen maar dat kon volgens de installateur niet. Oorspronkelijk zouden deze panelen op 3 februari geplaatst worden maar door niet de juiste steiger (2x!) en geen omvormer bij zich te hebben is het systeem pas eind juni geplaatst.

Dat en vele nooit beantwoorde terugbelverzoeken zorgt ervoor dat ik geen fan ben van Greenchoice. Maandag bellen en kijken met welke oplossing ze komen.

@Señor Sjon & @Ronald

Aangezien de omvormer aan de lichte kant is, kom ik niet over zijn limiet heen met een extra paneel? Zou het in dat geval niet beter zijn om de huidige verdeling 5/5 te doen ipv 6/4?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@jedec Damn, het klopt ook nog... 6 om 4 inderdaad...

Met jouw - min of meer afwezige schaduw situatie: String van 10, zonder meer.
Dan draait de omvormer op hogere efficiëntie.

Juist met een string van 10 kan de omvormer met schaduw omgaan. Dat kost namelijk string spanning. Nu heb je op de string van 4 en geen schaduwbeheer, en start problemen, Erg grote start problemen, en geen schaduwbeheer van betekenis (of eigenlijk geen!)

De installateur heeft hier een groot gebrek aan technische kennis laten zien.

Dus de volgende stap is een formele ingebrekestelling serveren aan GC
(Heb je rechtsbijstand? Dan bel je die asap!!!!!)

Identieke panelen kunnen er echt wel bij. Je mist dan misschien een piekje, maar je kunt ver gaan voor het relevant wordt op jaaropbrengst.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 19-08-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Sorry, wat een prutser. Basis tabellen lezen van wat je plaatst had dit al voorkomen. Aan je grafieken te zien heeft ie niet/nauwelijks een plateau gehad, dat extra paneel gaat niet zo'n drama zijn, zeker niet op ZW.

Je ziet dat de kleine string ook niks over heeft, maar 7V over 4 panelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 19-08-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
jedec schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:53:

@Señor Sjon & @Ronald

Aangezien de omvormer aan de lichte kant is, kom ik niet over zijn limiet heen met een extra paneel? Zou het in dat geval niet beter zijn om de huidige verdeling 5/5 te doen ipv 6/4?
Waarom zou je dat willen? 2 strings heeft 0 voordeel hier. De zon komt niet van onderen, dus die zwarte pijpjes doen niks. Je schoorsteen staat erboven, die schaduwlijn komt ook nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
[b]Señor Sjon in "Installatie zonnepanelen - 50% minder opbrengst bij hitte"
Je ziet dat de kleine string ook niks over heeft, maar 7V over 4 panelen.
Exact dit, en als ze heet worden, zoals afgelopen week, dan zakt het onder de 140 ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jedec
Erg veel dank iedereen voor het meekijken en meedenken! Hier kan ik zeker mee uit de voeten richting Greenchoice.

@Ronald

Mijn vriendin is jurist dus rechtsbijstand is geregeld. Daarnaast verliep de uiterste factuurdatum deze week, de factuur heb ik nog niet voldaan i.v.m. het vermoeden van onderpresteren.

Plan van actie is vandaag 75% factuur betalen en maandag bellen om een installateur langs te sturen. Pas als alles werkt de resterende 25% betalen. Als ze niet erkennen dat er iets fout zit in gebreke stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@jedec Kijk, dat is handig.

De oplossing gaat ook simpel zijn. 3 minuten werk om de strings bij de omvormer aan elkaar te koppelen en op 1 tracker aansluiten. Het dak op hoeft dus niet.

(En voor je het zelf doet: Dit dient met de omvormer uit, groep uit te gebeuren. Anders vuurwerk, letterlijk)

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 19-08-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedec
Greenchoice is nog steeds niet over de brug gekomen met het aanpassen van 2 naar 1 strings en sowieso zijn ze extreem traag met reageren (3+ maanden).

Wij hebben het resterend bedrag (25% van het totaal) nog niet overgemaakt maar men dreigt nu een incassobureau in te schakelen.

Wij willen er nog een laatste e-mail aan wijden voordat we ze in gebreke stellen / een officiële klacht indienen. Ik ben geen specialist maar onderstaande reactie van de Greenchoice-medewerker is volgens mij feitelijk onjuist (dat de opbrengst zou stoppen). Wat ik gelezen heb is dat dit prima afgehandeld zou kunnen worden door het schaduwmanagement van de omvormer.

Kan iemand met meer kennis over dit onderwerp dit onderbouwen?

"Van 2-stringen naar 1 string
Indien u wenst dat de aanwezige installatie wordt omgezet van twee stringen naar 1 string dan kan dit zeker. Let wel, dit betekent ook dat uw installatie bij schaduwvorming op de panelen de gehele installatie (tijdelijk) stopt met opwekken. Dit heeft dus gevolgen voor de opbrengst en kunt u zich niet meer beroepen op de opwekgarantie. Graag verneem ik van u per mail of u hiermee dan ook akkoord gaat."

@Ronald

[ Voor 0% gewijzigd door jedec op 04-01-2023 15:44 . Reden: quotes toegevoegd om duidelijk te me maken wat reactie van GC is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Niet betalen had dat niet gewoon direct gepaard moeten gaan met in gebreke stelling;)?

En als antwoord: bij een correct werkende omvormer zal het niet gebeuren dat bij beperkte schaduw de gehele string uitvalt.

Uw begrip van de werking van PV systemen is blijven steken in 1998 toen SMA optitrac introduceerde (nu bekend als shadefix), een techniek inmiddels geadopteerd door alle omvormer fabrikanten.

Ik ga dus niet accepteren dat u de correcte werking niet garandeert, maar verwacht zeker wel dat u het systeem alsnog correct werkend oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedec
Dank Ronald!

In eerste instantie aangegeven dat restant betaling volgt na aanpassing string, ik had niet verwacht dat dit nog zo lang zou duren én dat ze zelf niet overtuigd zijn dat verdeling over 2 strings de oorzaak is.
Ronald schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:13:
Niet betalen had dat niet gewoon direct gepaard moeten gaan met in gebreke stelling;)?

En als antwoord: bij een correct werkende omvormer zal het niet gebeuren dat bij beperkte schaduw de gehele string uitvalt.

Uw begrip van de werking van PV systemen is blijven steken in 1998 toen SMA optitrac introduceerde (nu bekend als shadefix), een techniek inmiddels geadopteerd door alle omvormer fabrikanten.

Ik ga dus niet accepteren dat u de correcte werking niet garandeert, maar verwacht zeker wel dat u het systeem alsnog correct werkend oplevert.
Pagina: 1