Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coleman
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-05 17:17
Hallo iedereen,

Graag zou ik wat advies willen krijgen over de opties m.b.t. een warmtepomp bij mijn ouders thuis.

Situatie

- 2-onder1 kapper
- bouwjaar 1990
- HR ketel uit 2009
- overal dubbelglas uit 1990
- Vloerisolatie piepschuim ~5cm
- Extra vloerisolatie zal in de toekomst er bij komen (waarschijnlijk Tonzon).
- Zonnepanelen 16 panelen met een piekvermogen van 4,56 kWp
- Nog een gunstig energiecontract tot december 2023
- Boven zijn conventionele radiatoren aanwezig
- Beneden wordt vloerverwarming aangelegd

Op dit moment ligt de vloer open en wordt er vloerverwarming ingelegd. Het was eerst de bedoeling deze op de CV ketel aan te sluiten, echter kwam de installateur met het idee een warmtepomp te installeren (aangezien vloerverwarming daar geschikt voor is).

Offerte

Installateur heeft een Atlantic Aurea Hybride warmtepomp 5 kW met bijbehorende control box, thermostaat, instalatie etc. Levering zou al in november zijn en voor een prijs van ~6500,- excl. subsidie. Extra leidingwerk t.b.v. aansluiting op vloerverwarming is ~1200,-. Het betreft een hybride opstelling die er als volgt uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N05GWsud6p87SPiE3sjb7OT4Yzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hU39kflz3Gj8RvvXBNY7flvA.png?f=fotoalbum_large

Voor de geïnteresseerden: https://www.cvtotaal.nl/a...d/file/345/product/46460/

Nu zie ik de volgende nadelen aan deze installatie:
- Onder de vier graden stopt de warmtepomp en wordt de CV continu gebruikt voor verwarming.
- Je hebt dus geen controle over het wel of niet inschakelen van de warmtepomp en CV ketel (door de gesloten control box).
- De radiatoren boven zijn nog conventionele radiatoren en zouden dus niet gebruikt kunnen worden wanneer de warmtepomp aan het verwarmen is.
- Het is erg lastig te beoordelen hoeveel gas hiermee bespaard kan worden, offerte heeft het over een besparing tot 60% op verwarming.

Hulpvraag

Het uiteindelijke doel is een besparing op gas tegen een acceptabele investering én het verhogen van het wooncomfort (vandaar de vloerverwarming). Een all-electric oplossing past voor ons niet binnen het budget, installateur praat over +- 17k. Voor zover ik weet kan een warmtepomp de verwarming van de benedenverdieping prima alleen af, ook onder de nul graden (installateur zei tegen ouders dat dit niet kan met een hybride opstelling). Waarbij de CV ketel het tapwater en de radiatoren op de bovenverdieping verwarmt.

Omdat mijn ouders al een mondeling akkoord gegeven hebben op de offerte staat het al op de planning. Installateur gaf echter aan dat die daar nog wel flexibel in is (nog niet zo lang geleden). M.i. is de potentiële besparing in gas groter wanneer je één warmtepomp gebruikt voor enkel de verwarming beneden. De installatie wordt daardoor ook simpeler en er hoeven geen extra (dikkere) verwarmingsbuizen van boven naar beneden getrokken te worden. Aan de andere kant; misschien werkt de aangeboden installatie ook goed en is het verschil in gas besparing klein.

Zijn er Tweakers die hier hun mening over kunnen geven of bekend zijn met de Atlantic Aurea Hybride warmtepomp? Ervaringen zijn meer dan welkom! Het zijn lastige keuzes omdat je je geld maar één keer uit kunt geven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
steek je energie en geld in afgifte en je hebt helemaal geen hybride nodig.

oude radiatoren kunnen prima gebruikt worden ze geven alleen wat minder afgifte, dat is weer te verhogen door radiator roulette te spelen (klein kamertje krijgt radiator uit grotere kamer grotere kamer krijgt radiator uit nog grotere kamer etc etc en uiteindelijk haal je wat spul van marktplaats of uit de bouwmarkt om het gat aan te vullen wat overblijft. uiteraard doen die radiatoren het wel beter met boosters.

FYI ik verwarm mijn slecht geisoleerde huis met oude radiatoren zonder boosters en met een warmtepomp ;)

Als je lauwwatervrees hebt kan je een doodnormale wp (bv een panasonic monoblock) gewoon in cascade zetten met de cvketel. dan zal je er achterkomen dat dat cv ketel ding toch niet zo handig is en eigenlijk altijd duurder dingen warm maakt dan de wp dat kan en kan je hem een jaar later alsnog wegflikkeren. ik ben een groot voorstander om dat gewoon direct te doen.

mocht je toch hybride willen dan zou ik een L/L wp kiezen en ook een dergelijk percentage op gas gaan besparen voor een fractie van de kosten (en ook dat heb ik een jaar gedaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coleman
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-05 17:17
twain4me schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:28:
steek je energie en geld in afgifte en je hebt helemaal geen hybride nodig.

oude radiatoren kunnen prima gebruikt worden ze geven alleen wat minder afgifte, dat is weer te verhogen door radiator roulette te spelen (klein kamertje krijgt radiator uit grotere kamer grotere kamer krijgt radiator uit nog grotere kamer etc etc en uiteindelijk haal je wat spul van marktplaats of uit de bouwmarkt om het gat aan te vullen wat overblijft. uiteraard doen die radiatoren het wel beter met boosters.

FYI ik verwarm mijn slecht geisoleerde huis met oude radiatoren zonder boosters en met een warmtepomp ;)

Als je lauwwatervrees hebt kan je een doodnormale wp (bv een panasonic monoblock) gewoon in cascade zetten met de cvketel. dan zal je er achterkomen dat dat cv ketel ding toch niet zo handig is en eigenlijk altijd duurder dingen warm maakt dan de wp dat kan en kan je hem een jaar later alsnog wegflikkeren. ik ben een groot voorstander om dat gewoon direct te doen.

mocht je toch hybride willen dan zou ik een L/L wp kiezen en ook een dergelijk percentage op gas gaan besparen voor een fractie van de kosten (en ook dat heb ik een jaar gedaan ;) )
Je bedoelt dus gaan voor een all electric oplossing en de radiatoren op de verdieping laten zoals ze zijn? Bijkomend ben je dan dus (waarschijnlijk) een grotere warmtepomp nodig en een voorzieningen voor SWW.

Mag ik vragen welke warmtepomp jij thuis geïnstalleerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Coleman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Je bedoelt dus gaan voor een all electric oplossing en de radiatoren op de verdieping laten zoals ze zijn? Bijkomend ben je dan dus (waarschijnlijk) een grotere warmtepomp nodig en een voorzieningen voor SWW.

Mag ik vragen welke warmtepomp jij thuis geïnstalleerd hebt?
Een panasonic mono. en ja zoiets zou ik daar ook plaatsen

Ik zie nu dat er al op bepaalde dingen accoord is gegeven dat maakt het natuurlijk lastig, en daarnaast je moet ook blij zijn als je spullen en iemand kan krijgen voor de winter. (die panasonic zie ik zo snel niet lukken, die levertijden lopen aardig op.)

Mocht je ervaringen willen lezen van mensen die het traject al hebben doorlopen:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:23
@Coleman
mij maakt het niet uit welke warmtepomp je kiest, maar kies geen hybride. ;)
(dit van iemand die een hybride warmtepomp heeft, maar hem dus omgebouwd heeft naar standalone.
hybride word bepaald door de fabrikant, en dat is eigenlijk nooit jouw voordeel (helaas is dit de praktijk voor 99% zo, leuke reclame verhaaltjes vullen geen gaatjes.)

water discrimineert niet door wat het word verwarmt, dus je kunt een warmtepomp naast een gasketel laten draaien.
en dan zul je merken dat een +/-5kW warmtepomp met veel gemak 99% van het warm houden van het huis voor zijn rekening meent. (met hybride mag je al blij zijn als dat 60% is. :-( )

dus zoek uit of je de warmtepomp kunt ombouwen naar een beter systeem dat nog meer gas bespaard. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 18:09
Deze warmtepomp stopt al bij vier graden: dat is relatief snel. Je hebt daardoor het risico dat je veel gas blijft verbruiken.

Aangezien dit Tweakers is... wie heeft (geprobeerd) dit aan te passen?

[ Voor 18% gewijzigd door Jelmer058 op 02-10-2022 01:33 ]

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-10-2024
Heeft iemand nog een oplossing om die 4 graden te overbruggen of lager te krijgen van de atlantic aurea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minibustraveler
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 13:40
Schopje,

FYI: in de oudere Atlantic Waterstage warmtepompen zit in het binnendeel een Siemens RVS21 aansturing deze is uit te lezen met via de BSB (Boiler System Bus). en daar is een pcb voor te bestellen in Duitsland via Github> bsb-lan

Geen idee of het in de niewere ook zo is...
Pagina: 1