Hallo iedereen,
Graag zou ik wat advies willen krijgen over de opties m.b.t. een warmtepomp bij mijn ouders thuis.
- bouwjaar 1990
- HR ketel uit 2009
- overal dubbelglas uit 1990
- Vloerisolatie piepschuim ~5cm
- Extra vloerisolatie zal in de toekomst er bij komen (waarschijnlijk Tonzon).
- Zonnepanelen 16 panelen met een piekvermogen van 4,56 kWp
- Nog een gunstig energiecontract tot december 2023
- Boven zijn conventionele radiatoren aanwezig
- Beneden wordt vloerverwarming aangelegd
Op dit moment ligt de vloer open en wordt er vloerverwarming ingelegd. Het was eerst de bedoeling deze op de CV ketel aan te sluiten, echter kwam de installateur met het idee een warmtepomp te installeren (aangezien vloerverwarming daar geschikt voor is).
/f/image/hU39kflz3Gj8RvvXBNY7flvA.png?f=fotoalbum_large)
Voor de geïnteresseerden: https://www.cvtotaal.nl/a...d/file/345/product/46460/
Nu zie ik de volgende nadelen aan deze installatie:
- Onder de vier graden stopt de warmtepomp en wordt de CV continu gebruikt voor verwarming.
- Je hebt dus geen controle over het wel of niet inschakelen van de warmtepomp en CV ketel (door de gesloten control box).
- De radiatoren boven zijn nog conventionele radiatoren en zouden dus niet gebruikt kunnen worden wanneer de warmtepomp aan het verwarmen is.
- Het is erg lastig te beoordelen hoeveel gas hiermee bespaard kan worden, offerte heeft het over een besparing tot 60% op verwarming.
Omdat mijn ouders al een mondeling akkoord gegeven hebben op de offerte staat het al op de planning. Installateur gaf echter aan dat die daar nog wel flexibel in is (nog niet zo lang geleden). M.i. is de potentiële besparing in gas groter wanneer je één warmtepomp gebruikt voor enkel de verwarming beneden. De installatie wordt daardoor ook simpeler en er hoeven geen extra (dikkere) verwarmingsbuizen van boven naar beneden getrokken te worden. Aan de andere kant; misschien werkt de aangeboden installatie ook goed en is het verschil in gas besparing klein.
Zijn er Tweakers die hier hun mening over kunnen geven of bekend zijn met de Atlantic Aurea Hybride warmtepomp? Ervaringen zijn meer dan welkom! Het zijn lastige keuzes omdat je je geld maar één keer uit kunt geven!
Graag zou ik wat advies willen krijgen over de opties m.b.t. een warmtepomp bij mijn ouders thuis.
Situatie
- 2-onder1 kapper- bouwjaar 1990
- HR ketel uit 2009
- overal dubbelglas uit 1990
- Vloerisolatie piepschuim ~5cm
- Extra vloerisolatie zal in de toekomst er bij komen (waarschijnlijk Tonzon).
- Zonnepanelen 16 panelen met een piekvermogen van 4,56 kWp
- Nog een gunstig energiecontract tot december 2023
- Boven zijn conventionele radiatoren aanwezig
- Beneden wordt vloerverwarming aangelegd
Op dit moment ligt de vloer open en wordt er vloerverwarming ingelegd. Het was eerst de bedoeling deze op de CV ketel aan te sluiten, echter kwam de installateur met het idee een warmtepomp te installeren (aangezien vloerverwarming daar geschikt voor is).
Offerte
Installateur heeft een Atlantic Aurea Hybride warmtepomp 5 kW met bijbehorende control box, thermostaat, instalatie etc. Levering zou al in november zijn en voor een prijs van ~6500,- excl. subsidie. Extra leidingwerk t.b.v. aansluiting op vloerverwarming is ~1200,-. Het betreft een hybride opstelling die er als volgt uitziet:/f/image/hU39kflz3Gj8RvvXBNY7flvA.png?f=fotoalbum_large)
Voor de geïnteresseerden: https://www.cvtotaal.nl/a...d/file/345/product/46460/
Nu zie ik de volgende nadelen aan deze installatie:
- Onder de vier graden stopt de warmtepomp en wordt de CV continu gebruikt voor verwarming.
- Je hebt dus geen controle over het wel of niet inschakelen van de warmtepomp en CV ketel (door de gesloten control box).
- De radiatoren boven zijn nog conventionele radiatoren en zouden dus niet gebruikt kunnen worden wanneer de warmtepomp aan het verwarmen is.
- Het is erg lastig te beoordelen hoeveel gas hiermee bespaard kan worden, offerte heeft het over een besparing tot 60% op verwarming.
Hulpvraag
Het uiteindelijke doel is een besparing op gas tegen een acceptabele investering én het verhogen van het wooncomfort (vandaar de vloerverwarming). Een all-electric oplossing past voor ons niet binnen het budget, installateur praat over +- 17k. Voor zover ik weet kan een warmtepomp de verwarming van de benedenverdieping prima alleen af, ook onder de nul graden (installateur zei tegen ouders dat dit niet kan met een hybride opstelling). Waarbij de CV ketel het tapwater en de radiatoren op de bovenverdieping verwarmt.Omdat mijn ouders al een mondeling akkoord gegeven hebben op de offerte staat het al op de planning. Installateur gaf echter aan dat die daar nog wel flexibel in is (nog niet zo lang geleden). M.i. is de potentiële besparing in gas groter wanneer je één warmtepomp gebruikt voor enkel de verwarming beneden. De installatie wordt daardoor ook simpeler en er hoeven geen extra (dikkere) verwarmingsbuizen van boven naar beneden getrokken te worden. Aan de andere kant; misschien werkt de aangeboden installatie ook goed en is het verschil in gas besparing klein.
Zijn er Tweakers die hier hun mening over kunnen geven of bekend zijn met de Atlantic Aurea Hybride warmtepomp? Ervaringen zijn meer dan welkom! Het zijn lastige keuzes omdat je je geld maar één keer uit kunt geven!