Slimste investering voor huis: panelen, warmtepomp, anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 11:34
Ha allen,

We wonen in een nieuwbouwhuis uit 2017 waarvan de isolatie dus prima in orde is. Op het dak (plat) liggen sinds de bouw 7 panelen, die op jaarbasis zo'n 850kwh terugleveren. Ons jaarlijks verbruik was 1569, maar heb dat dit jaar terug weten te brengen naar zo'n 1300 kwh. Gasverbruik was 742m3 en lijkt dit jaar uit te komen op zo'n 650m3.

Uiteraard zou ik uiteindelijk graag van het gas af willen, waardoor een warmtepomp een goede optie lijkt. Alleen heb ik het idee dat ik dan meer en betere panelen op het dak zou moeten laten leggen. Ik vraag me nu alleen af waar ik de meeste winst mee kan behalen. Is dat nieuwe panelen (toch laag gasverbuik), is dat een hybridepomp? Of juist een lucht/lucht warmtepomp.
Foto's
Dit is een foto van de huidige situatie. Oppervlakte is ~40m2 (Binnenmuren 5,1m x 8,1m).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-VDFO8ZxDrtbszuwB2K0vPND0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gvlB33fE1I741fdIHRaqdg5G.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie boven. ~40m2
Schaduw
Het is een plat dak, waar alleen 's ochtends tot 10u (in de zomer) schaduw op valt van de flat. Verder geen beperking
Jaarverbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxXMY9CsObcC6T4v1TEiz6m6Oqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WP0TrZ9mumrFoFCNU7rVaDMh.png?f=fotoalbum_large
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase, zonnepanelen op aparte groep
Budget en doel
Voordeeltje: ik krijg vanuit het werk 750 euro vergoed. Verder budget denk ik aan zo'n 8000 euro, maar ik ben vooral benieuwd waar de meeste winst te behalen is: een pomp of nieuwe panelen.

Verder zitten we evt nog te kijken naar een airco. Elektrische auto is momenteel niet van toepassing, en mocht dat wel zo zijn: we hebben een eigen parkeerplaats, maar die ligt een stuk van ons huis af op een binnenplein waar we niet zomaar naar toe kunnen.
Wie gaat het project uitvoeren
Absoluut iemand anders
Bijhouden van data
Graag
Reeds verkregen offertes
Geen: ik ben eerst benieuwd of een (hybride) warmtepomp het wint tov nieuwe, betere zonnepanelen
Regio
Noord-Brabant

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

Speculaes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:52:

Uiteraard zou ik uiteindelijk graag van het gas af willen, waardoor een warmtepomp een goede optie lijkt. Alleen heb ik het idee dat ik dan meer en betere panelen op het dak zou moeten laten leggen.
Nee hoor, gas heeft niets te maken met zonnepanelen. Gas kun je vervangen door een warmtepomp.
Je elektrakosten kun je wel verlagen door zonnepanelen te nemen, maar het staat er eigenlijk los van.
Ik vraag me nu alleen af waar ik de meeste winst mee kan behalen. Is dat nieuwe panelen (toch laag gasverbuik), is dat een hybridepomp? Of juist een lucht/lucht warmtepomp.
De hoogste opbrengsten behaal je momenteel met zonnepanelen. Maar dan moet je wel een beetje kritisch kijken naar de offertes die je krijgt. Niet alles is een goede investering en er zijn grote verschillen.

Niet voor hybryde warmtepomp gaan. Dat is maar een tijdelijke oplossing en moet je over X jaar weer opnieuw investeren.

Dus gewoon gelijk voor een warmtepomp gaan. Ook daar geldt: het kan voor een paar duizend euro maar je zult ook offertes krijgen van 20k.

Dus het hangt uiteindelijk van je eigen keuzes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:19
Meer zonnepanelen in principe altijd goed. Wat je kunt overwegen is een lucht-lucht warmtepomp - dat kan relatief betaalbaar en verlaagt je gasgebruik voor verwarmen en koelen voor 98% alst niet meer is.

Ik denk dat een monobloc oplossing wellicht ook kan werken, alleen hoe dat past en wat dat kost weet ik niet - gok dat je dat nooit terugverdient maar ook weinig comfort verschil in krijgt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Nee hoor, gas heeft niets te maken met zonnepanelen. Gas kun je vervangen door een warmtepomp.
Je elektrakosten kun je wel verlagen door zonnepanelen te nemen, maar het staat er eigenlijk los van.
Ik bedoel dan ook meer: door van het gas af te gaan heb je een warmtepomp nodig, maar daarvoor heb je wel meer panelen nodig. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speculaes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Ik bedoel dan ook meer: door van het gas af te gaan heb je een warmtepomp nodig, maar daarvoor heb je wel meer panelen nodig. Toch?
nee hoor. Een warmtepomp werkt op stroom. Stroom haal je van het elektranet af.
Zonnepanelen leveren stroom, dat kan binnen je eigen huis, of terugleveren aan het net.

Zonnepanelen zijn niet aangesloten op je warmtepomp.

Er zijn ook genoeg mensen met een warmtepomp maar geen zonnepanelen. Die zitten ook niet in de kou in de winter. En die zijn ook gewoon goedkoper uit met hun warmtepomp.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09 15:58
Speculaes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Jazeker, met een warmtepomp ga je meer stroom verbruiken, dus is het handig om ook zelf meer stroom op te wekken.

Met zo'n modern goed geïsoleerd huis is verwarmen met airco wellicht ook handig en of warm water met een zonneboiler...

[ Voor 14% gewijzigd door MSXBas op 19-08-2022 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
MSXBas schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Jazeker, met een warmtepomp ga je meer stroom verbruiken, dus is het handig om ook zelf meer stroom op te wekken.
Het zit 'm in het woordje 'nodig'. Je kan prima een warmtepomp installeren zonder zonnepanelen aan te schaffen.

Nadeel is dat je dan de stroom van het net moet betalen ipv dat je ze zelf opwekt. Plaats je zonnepanelen én een warmtepomp, dan kan je (iig voor zolang salderen bestaat) je energierekening naar 0 krijgen of zelfs geld toe krijgen.

@Speculaes wat voor energiecontract heb je? Als je toevallig 3/5 jaar vast hebt gezet voordat Rusland Oekraïne binnenviel, dan betaal je waarschijnlijk minder dan 20 cent per kilowatt. Dan is de terugverdientijd van zonnepanelen een heel stuk langer, dan wanneer je nu variabel zit en/of net een jaar vast hebt gezet tegen 80 cent per kilowatt. Natuurlijk het een en ander afhankelijk van je verwachtingen van hoe de energieprijzen zich ontwikkelen.

Persoonlijk zou ik zeggen dat zonnepanelen altijd een nobrainer zijn. Afhankelijk van wat voor installateurs je vind, je binnenruimte en wat je verder wenst, kan je voor 8000 euro al bijna én panelen én lucht/lucht units vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 19-08-2022 11:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Richh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Het zit 'm in het woordje 'nodig'. Je kan prima een warmtepomp installeren zonder zonnepanelen aan te schaffen.
Dat inderdaad. Zonnepanelen leveren gewoon extra geld op. En ja daarmee kun je de extra (verbruiks)kosten van de warmtepomp mee betalen, of je gaat ervan op vakantie.

maar TS had ook kunnen vragen: Ik ga een warmtepomp nemen, nu moet ik dus ook een avondbaantje erbij nemen en wat zuiniger zijn met boodschappen doen. Nee dat hoeft niet, mag wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:13
simpel: helemaal van het gas af, en dus een all-electric warmtepomp. Dat gaat je het meeste opleveren. Mits je iemand kunt vinden die het kan installeren en de onderdelen geleverd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
Richh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Nadeel is dat je dan de stroom van het net moet betalen ipv dat je ze zelf opwekt. Plaats je zonnepanelen én een warmtepomp, dan kan je (iig voor zolang salderen bestaat) je energierekening naar 0 krijgen of zelfs geld toe krijgen.

@Speculaes wat voor energiecontract heb je? Als je toevallig 3/5 jaar vast hebt gezet voordat Rusland Oekraïne binnenviel, dan betaal je waarschijnlijk minder dan 20 cent per kilowatt. Dan is de terugverdientijd van zonnepanelen een heel stuk langer, dan wanneer je nu variabel zit en/of net een jaar vast hebt gezet tegen 80 cent per kilowatt. Natuurlijk het een en ander afhankelijk van je verwachtingen van hoe de energieprijzen zich ontwikkelen.
Eind september loopt het contract bij Greenchoice helaas af.
Persoonlijk zou ik zeggen dat zonnepanelen altijd een nobrainer zijn. Afhankelijk van wat voor installateurs je vind, je binnenruimte en wat je verder wenst, kan je voor 8000 euro al bijna én panelen én lucht/lucht units vinden.
Ik realiseer me ook net dat waar ik lucht/lucht schreef, eigenlijk een lucht/water bedoelde. We hebben beneden vloerverwarming liggen en op de andere etages in elke ruimte een radiator. Dan is luchtwater de betere optie om de CV over te nemen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speculaes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Ik realiseer me ook net dat waar ik lucht/lucht schreef, eigenlijk een lucht/water bedoelde. We hebben beneden vloerverwarming liggen en op de andere etages in elke ruimte een radiator. Dan is luchtwater de betere optie om de CV over te nemen toch?
Ja klopt. Ik heb zelf lucht/lucht maar dat is omdat ik geen vloerverwarming heb. Ik zou dan zeker voor l/w gaan in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
olafmol schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:12:
simpel: helemaal van het gas af, en dus een all-electric warmtepomp. Dat gaat je het meeste opleveren. Mits je iemand kunt vinden die het kan installeren en de onderdelen geleverd kunnen worden.
Kan je dit ook onderbouwen? Het gasverbruik van OP ligt op ongeveer 700m³ per jaar. Alleen bij aanhoudende gasprijzen van ruim meer dan €2 per m³ is het een erg gunstige investering.

Zonnepanelen lijken mij sneller renderen. En die heb je sowieso nodig om het toegenomen elektriciteitsverbruik van een eventuele warmtepomp te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MarcoC schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:29:
[...]
Zonnepanelen lijken mij sneller renderen. En die heb je sowieso nodig om het toegenomen elektriciteitsverbruik van een eventuele warmtepomp te compenseren.
Niet nodig, optioneel. Waarom zou het gecompenseerd moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Niet nodig, optioneel. Waarom zou het gecompenseerd moeten worden?
Inderdaad niet nodig, maar maar je elektriciteitsverbruik gaat sowieso toenemen, dus zonnepanelen hebben altijd nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Afhankelijk van de ruimte op je dak, kan je ook kijken naar zonneboiler om je gasverbruik te reduceren.
Dat verbruikt veel minder stroom dan een hybride of lucht/water warmtepomp.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GarBaGe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:35:
Afhankelijk van de ruimte op je dak, kan je ook kijken naar zonneboiler om je gasverbruik te reduceren.
Dat verbruikt veel minder stroom dan een hybride of lucht/water warmtepomp.
Financieel gezien totaal niet interessant. Of zou je kunnen onderbouwen waarom dit wel interessant kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-08 10:29
Met je huidige budget; Zonnepanelen of doorsparen.

Je gaat in de huidige markt geen L/W warmtepomp + SWW voorziening geïnstalleerd krijgen voor 8K. Misschien zou het net uit kunnen als je alles zelf doet en de aanpassing die nodig zijn aan je woning beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
WallyPower schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:40:

Je gaat in de huidige markt geen L/W warmtepomp + SWW voorziening geïnstalleerd krijgen voor 8K. Misschien zou het net uit kunnen als je alles zelf doet en de aanpassing die nodig zijn aan je woning beperkt zijn.
Daar ben ik zelf niet handig genoeg voor, de aanpassingen aan de woning zullen denk ik wel beperkt zijn. Het betreft een nieuwbouwhuis uit 2017.

De markt is natuurlijk wel behoorlijk ongunstig. Wat zou wel een realistisch budget zijn? Er is evt. ook ruimte met de hypotheek.

[ Voor 6% gewijzigd door Speculaes op 19-08-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speculaes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Daar ben ik zelf niet handig genoeg voor, de aanpassingen aan de woning zullen denk ik wel beperkt zijn. Het betreft een nieuwbouwhuis uit 2017.

De markt is natuurlijk wel behoorlijk ongunstig. Wat zou wel een realistisch budget zijn? Er is evt. ook ruimte met de hypotheek.
2 of 3 jaar terug was je voor 3000 euro wel klaar als je een beetje goed zoekt en deels wat zelf doet. Nu zal het eerder 3-4 x zo veel zijn denk ik als je de installatie ook moet uitbesteden. het is maar net wat de gek er voor vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Speculaes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Ongunstig is met veel gevoel voor understatement uitgedrukt :P

Qua budget; Als je alles laat doen met een WP van een goed merk, (Vaillant, Panasonic, Mitsubishi, Daikin) kijkt je toch al snel tegen 12-15K aan. Dat is als je een mannetje kan vinden en de spullen geleverd krijgt :X..

En de leeftijd van een huis zegt niets over wat nodig is; Nieuwbouwhuizen met gas hebben vaak te kleine CV-leidingen voor een WP. Daarnaast moet je opstelplek ook maar in de buurt van bestaande CV-leidingen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
WallyPower schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:40:

Oh nee? Laat ik nu vorige week een offerte hebben gekregen voor precies dat bedrag na aftrek subsidie. Het is helaas alleen geen top merk.....Ferroli. Maar het kan wel.

Met de huidige tarieven gaat je verwarmen met een L/L of L/W meer opleveren dan zonnepanelen denk ik afhankelijk van je verwarmingsvraag natuurlijk. Rekenen maar eens gas om met Cop4 naar stroom. Beide is natuurlijk helemaal goed. Ellende is ook nog dat in de toekomst als je nu niets doet, je straks bij vervanging ketel hals over kop iets nieuws moet hangen en je dan een hybride krijgt verplicht.

Ik las laatst ergens €2,80 per m3 gas. :'(

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 19-08-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Oh nee? Laat ik nu vorige week een offerte hebben gekregen voor precies dat bedrag na aftrek subsidie. Het is helaas alleen geen top merk.....Ferroli. Maar het kan wel.

Met de huidige tarieven gaat je verwarmen met een L/L of L/W meer opleveren dan zonnepanelen denk ik afhankelijk van je verwarmingsvraag natuurlijk. Rekenen maar eens gas om met Cop4 naar stroom. Beide is natuurlijk helemaal goed. Ellende is ook nog dat in de toekomst als je nu niets doet, je straks bij vervanging ketel hals over kop iets nieuws moet hangen en je dan een hybride krijgt verplicht.

Ik las laatst ergens €2,80 per m3 gas. :'(
Dus dat is 11K voor subsidie, die moet je nog wel ff van te voren aftikken.

En ik ga mensen geen Ferroli aanraden. :/ Als hun warmtepompen ook maar een beetje op hun ketels lijken dan zou ik er met een boog omheen lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Warmtepomp en zonnepanelen moet je los van elkaar zien. Kan uiteraard prima samen maar is zeker geen noodzaak.

Voor je eigen rekensom.

1 kuub gas is circa 8 kW warmte.
2 kWh stroom is circa 8 kW warmte (cop 4 warmtepomp)

Als een kuub gas meer dan 2 keer de kWh prijs is, dan is een warmtepomp voordeliger in gebruik. Het vergt alleen wel een investering.

En bij gasloos gaan vervalt je vastrecht en leveranciers kosten, zal zo'n 300 euro per jaar zijn.

Staar je niet blind op zonnepanelen, in de winter verbruikt de warmtepomp het meest en doen de zonnepanelen het minst. Voor nu geen probleem, maar als het salderen eraf is moet je dan met andere bedragen rekenen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WallyPower schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Dus dat is 11K voor subsidie, die moet je nog wel ff van te voren aftikken.

En ik ga mensen geen Ferroli aanraden. :/ Als hun warmtepompen ook maar een beetje op hun ketels lijken dan zou ik er met een boog omheen lopen.
Wat schreef ik over Ferroli? ;) En als is geen argument. Dan moet je het zeker weten. Maar ik laat het ook lopen, maar het kan dus wel.

Als je een auto koopt moet je hem toch ook aftikken? Als je geen geld hebt kan je niets kopen of https://www.warmtefonds.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Erwin_83 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:50:
Warmtepomp en zonnepanelen moet je los van elkaar zien. Kan uiteraard prima samen maar is zeker geen noodzaak.

Voor je eigen rekensom.

Als een kuub gas meer dan 2 keer de kWh prijs is, dan is een warmtepomp voordeliger in gebruik. Het vergt alleen wel een investering.

En bij gasloos gaan vervalt je vastrecht en leveranciers kosten, zal zo'n 300 euro per jaar zijn.

Staar je niet blind op zonnepanelen, in de winter verbruikt de warmtepomp het meest en doen de zonnepanelen het minst. Voor nu geen probleem, maar als het salderen eraf is moet je dan met andere bedragen rekenen.
Precies dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower

Voor je eigen rekensom.

Je kunt ook nu voor maximale opbrengst met zonnepanelen gaan, een leverancier zoeken met een goede terugleververgoeding en daarmee je gasrekening drukken. Dat geeft je dan nog 2 jaar om verder te sparen voor een goede warmtepomp.

Keuzes keuzes keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WallyPower schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Je kunt ook nu voor maximale opbrengst met zonnepanelen gaan, een leverancier zoeken met een goede terugleververgoeding en daarmee je gasrekening drukken. Dat geeft je dan nog 2 jaar om verder te sparen voor een goede warmtepomp.

Keuzes keuzes keuzes...
Ik zou beginnen met inregelen van je HR Ketel systeem. Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Scheelde mij destijds 25% verbruik. Heb je geen last meer van de prijsverhoging. Speel je breakeven met 2 jaar geleden. >:) Maximaal rendement uit je ketel rammen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 19-08-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Financieel gezien totaal niet interessant. Of zou je kunnen onderbouwen waarom dit wel interessant kan zijn?
Hangt een beetje af wat TS voor zijn gas betaalt.
Een beetje zonneboiler zou 50-60% reductie in gasverbruik moeten kunnen doen.
Bij 750m3 per jaar, tegen bijvoorbeeld EUR 2 per m3 kan dat ongeveer 400m3 aan gas zijn.
Tegen EUR 2 per m3 is dat EUR 800 per jaar.
Als de installatie dan EUR 4000 kost, is dit terugverdiend in 5 jaar.

Het grote voordeel tegenover een lucht/water warmtepomp is dat hiermee je electriciteitsrekening niet omhoog gaat met 1000-2000kWh op jaarbasis.

Een en ander hangt wel af van dingen als: kosten van de installatie, prijs van het aardgas en de ruimte op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GarBaGe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Bij 750m3 per jaar, tegen bijvoorbeeld EUR 2 per m3 kan dat ongeveer 400m3 aan gas zijn.

Het grote voordeel tegenover een lucht/water warmtepomp is dat hiermee je electriciteitsrekening niet omhoog gaat met 1000-2000kWh op jaarbasis.

Een en ander hangt wel af van dingen als: kosten van de installatie, prijs van het aardgas en de ruimte op het dak.
Ja met de extra gasprijzen is alles te verantwoorden inderdaad, zelfs een zonneboiler, die eerder altijd een terugverdientijd hadden van 15-20 jaar.
Maar als hij nog ruimte op zijn dak heeft legt hij daar beter wat extra zonnepanelen. Dat levert meer op.
Warmtepomp(boiler) doet de rest.

Zonneboiler is en blijft toch nog altijd het minst aantrekkelijk, terwijl TS juist vroeg naar meest aantrekkelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GarBaGe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Een zonneboiler doet bijna niets in de donkere maanden. Kan je beter op die plek zonnepanelen leggen zodat je lekker knalt in de goede maanden en op termijn een WP Boiler nemen.

Voor de beeldvorming. Ik verstookte voor verwarmen zo'n 500m3. Nu met L/L bespaar ik 2 tientjes per maand (heb nog 2 jaar oude tarieven :*) ). Zal met de nieuwe zo'n 5 tientjes zijn schat ik. Maar laten we niet alleen naar besparen kijken. Klimaatcrisis of zoiets doet mij al jaren laten besparen en daar pluk ik nu de vruchten van. (10 jaar zonnepanelen, dakisolatie, HR++).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Ik zou beginnen met inregelen van je HR Ketel systeem. Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Scheelde mij destijds 25% verbruik. Heb je geen last meer van de prijsverhoging. Speel je breakeven met 2 jaar geleden. >:) Maximaal rendement uit je ketel rammen.
Zoiets staat in mijn ogen los hiervan, dat gezegd hebbende, als je dit überhaupt niet hebt gedaan ben je slecht bezig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Voor je eigen rekensom.

Die som wordt al meer complex met als je ook terugleververgoeding krijgt. Als bijvoorbeeld het verschil tussen import en exportprijs 8 cent is, dan veranderen die nummers behoorlijk.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
WallyPower schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Zoiets staat in mijn ogen los hiervan, dat gezegd hebbende, als je dit überhaupt niet hebt gedaan ben je slecht bezig :/
_O- Dacht jij nu echt dat er bij jou in de straat iemand is die dit heeft gedaan of sowieso weet wat het is? Kijk straks maar weer eens naar al die stoomboten op alle daken van Ketels die te weinig condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sebazzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Die som wordt al meer complex met als je ook terugleververgoeding krijgt. Als bijvoorbeeld het verschil tussen import en exportprijs 8 cent is, dan veranderen die nummers behoorlijk.
Dan moet je al wel heel veel panelen hebben liggen. Ik verbruik in stroom nog altijd meer dan ik opwek = voorlopig nog salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Dan moet je al wel heel veel panelen hebben liggen. Ik verbruik in stroom nog altijd meer dan ik opwek = voorlopig nog salderen.
Dat valt mee. De trend hier op het forum bijvoorbeeld is ook om zoveel mogelijk panelen te leggen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Panelen zijn tegenwoordig 400Wp. Gemiddeld verbruik van een huishouden is 2000-3000 kWh ofzo.

Dus als je meer dan 5-7 panelen vol in de zon op zuid hebt liggen, kun je al profiteren van de hoge terugleververgoeding.

Zelf heb ik 57 panelen en hark ik alleen dit jaar al 6000 euro aan terugleververgoeding binnen, bovenop een energierekening die dus 0 is. Het is zeer lucreatief momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Een zonneboiler doet bijna niets in de donkere maanden. Kan je beter op die plek zonnepanelen leggen zodat je lekker knalt in de goede maanden en op termijn een WP Boiler nemen.
...
Eens.
Echter, die zonnepanelen doen ook niets in de winter maanden, terwijl je WP dan juist heel veel stroom verbruikt.
Dit werkt alleen zolang de salderingsregeling blijft bestaan en/of het verschil tussen opgenomen stroom vs teruggeleverde stroom niet al te groot wordt.

Daarnaast, als het huis van TS staat in een wijk vol met nieuwbouwhuizen met (verplicht) zonnepanelen, dan kan het best dat het stroomnet al tegen de max aanloopt en de zonnepanelen niet kunnen terugleveren op zomerdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Sebazzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Dat valt mee. De trend hier op het forum bijvoorbeeld is ook om zoveel mogelijk panelen te leggen.
Ligt aan je dak. Ik heb helaas niet zoveel plek en sinds dit jaar een electrische auto voor de vrouw, dus ga nooit een netto terug leveraar worden .

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Sebazzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Ja dat staat er ook bij, alleen quote je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sebazzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Gemiddelde woning 10 panelen maal 400 Wp maakt 4000Wp maal 80 procent ongeveer 3200 kWh opbrengst is al verbruik gemiddeld gezin exclusief WP/electric auto in de toekomst. Maar we dwalen af.

TS kan met al de input hier zelf afwegen welke volgorde hij kan volgen en wat in zijn situatie slim is. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Panelen zijn tegenwoordig 400Wp. Gemiddeld verbruik van een huishouden is 2000-3000 kWh ofzo.

Dus als je meer dan 5-7 panelen vol in de zon op zuid hebt liggen, kun je al profiteren van de hoge terugleververgoeding.

Zelf heb ik 57 panelen en hark ik alleen dit jaar al 6000 euro aan terugleververgoeding binnen, bovenop een energierekening die dus 0 is. Het is zeer lucreatief momenteel.
Ja leuk 57 panelen. 8)7 Als ik een bedrijfshal heb lukt me dat ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
Terug naar jouw vraag: Een L/W warmtepomp lijkt mij idd een zinvolle investering, zeker bij vloerverwarming.
Bij jullie verbruik is een hybride oplossing goedkoop en levert misschien 60% gasbesparing op. In de winter levert een hybride WP relatief weinig extra stroomverbruik op, de CV-ketel springt immers bij. Dat is het seizoen waar de zonnepanelen ook het minst opleveren.
Als je een hybride WP aanschaft die later ook de volledige verwarming kan verzorgen, dan heb je een 'groeipad': dan hoef je nu niet bij te lenen en kun je later de CV-ketel wegdoen en een buffervat toevoegen voor warm tapwater.
Installateurs hanteren vaak zo'n stelregel: gasverbruik 1000m3/jaar = 5kW WP (mits gas de enige verwarming is).
In jullie situatie zou 4kW vast genoeg zijn (maar laat dat wel checken door een adviseur/installateur).

Een L/W uitvoering heeft een buitenunit die geluid maakt. Dat is iets om rekening mee te houden, zeker als de buren vlakbij wonen. Een plek ver weg in de tuin is een veilige keuze, anders tegen de gevel als daar voldoende beton in zit om trillingen te vermijden.
Een stille oplossing is bijv. PVT: zonnepanelen met warmtewinning geïntegreerd. Sommige fabrikanten leveren de warmtewin-unit apart. Die kun je dus onder de huidige zonnepanelen laten leggen. Een PVT oplossing is duurder dan L/W, maar biedt in de zomer een betere koelmogelijkheid.

NVDE - huidige terugverdientijden geeft een globale indruk van terugverdientijden voor verschillende maatregelen bij de huidige energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Ja leuk 57 panelen. 8)7 Als ik een bedrijfshal heb lukt me dat ook ja.
gewoon 2 onder 1 kap woning hier, met een wat ongebruikelijk dak ja.

Maar ik zei dus: bij meer dan 7 panelen heeft een gemiddeld huishouden al overproductie

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Erwin_83 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Ja dat staat er ook bij, alleen quote je dat niet.
Nee, want dat is niet relevant. Jij hebt het over saldering weg, waarbij je dus van je terugleververgoeding je import moet gaan betalen. Ik heb het over terugleververgoeding met saldering nog in stand, waardoor terugleveren dus een verdienmodel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
Die kun je dus onder de huidige zonnepanelen laten leggen. Een PVT oplossing is duurder dan L/W, maar biedt in de zomer een betere koelmogelijkheid.
Dit is onwaar, met een PVT systeem kun je niet/nauwelijks koelen omdat anders de panelen oververhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddeb
WallyPower schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Dit is onwaar, met een PVT systeem kun je niet/nauwelijks koelen omdat anders de panelen oververhitten.
's Nachts is koelen wel degelijk mogelijk. Daar profiteer je in huis overdag dan weer van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

Wat info uit je startpost:

Budget: 750 van de baas en 8000 eigen geld.
E-verbruik: 1300 kW
Gas: 650 m3

Beste keus is gewoon een L/W warmtepomp. Toekomstbestendig, je bent af van die (idiote) gasprijzen, maar het kost wat. Een WP is beter dan eerst voor een hybride te gaan, en later opnieuw alsnog volledig elektrisch. Just my 2 cts.
Voor een L/W WP ben je (incl. installatie) minstens 5000 - 6000 euro kwijt. Wellicht valt met onderhandelen (je koopt dan bij 1 bedrijf zowel de WP als zonnepanelen) wat meer korting te bedingen(?)

Houd je een kleine 2500 - 3000 euro over voor panelen.
Nieuwe zonnepanelen-set (even wat ingetypt op gaslicht.com, maar zeer waarschijnlijk kun je dat elders nog wat goedkoper krijgen). Daarbij heb je de keus om of een hele nieuwe set panelen te laten plaatsen, of een paar panelen erbij te zetten bij wat er al ligt. Het laatste is een stuk goedkoper.

Reken dan op een jaarlijks elektraverbruik van zo'n 2500 - 3000 kW incl. WP **. Enige onzekere factor daarbij is jullie warm water verbruik. Een WP is niet efficiënt daarvoor (want: lage temp verwarming. Opstoken tot 60 graden vergt veel elektraverbruik). Verbruik je veel water, dan ga je ook fors meer dan 3000 kW jaarlijks verstoken.

Afijn: na afloop van je energiecontract kun je 1 euro reken per kW en 2,5 voor 1 m3 gas (bedragen via Google gemiddeld). Betekent dat, als je niets doet, je huidige gas/elektra E 250,- p/mnd gaat kosten (excl. de vaste kosten netbeheer, tollenaarsgeld en zo meer). Denk dan aan E 300 - 350 p/mnd totaal. Los van verdere prijsstijgingen (of -dalingen natuurlijk).

Ga je voor WP + 2 of 3 extra panelen (zou budgettair samen met zo'n 9000 euro te bekostigen moeten zijn), en je houdt jullie warmwater verbruik onder controle, dan ga je alleen elektra verbruiken. Schatting (hangt natuurlijk af van wat voor WP je hebt): 3000 - 3500 kW p/jaar.**
Je levert nu 850 kW terug, plus zeg zoiets als 3 panelen van 370 Wattpiek, maakt totaal rond de 2000 kW terugleveren.
Restant: 1000 - 1500 kW te betalen**. Dus 1000 - 1500 euro per jaar, excl. dus netbeheer en de tollenaars. Alhoewel die laatste je dit jaar meer verbruiksbelasting teruggeven.

**Toelichting op die 3000 - 3500 kW jaarverbruik voor een WP:
Ik bezit sinds november een nieuwbouwhuis, met een Daikin Altherma 3 R L/W warmtepomp. Warmtepomp aangezet (19 graden ingesteld) en verder vergeten / niet meer aan zitten. Elektraverbruik schommelt bij mij rond de 150 kW per maand gemiddeld, all inclusief (verwarming, koken, warmwater, Quooker in keuken, licht etc.). En de gemiddelde temperatuur (sinds begin november 2021) is 22 graden of warmer met de vloerverwarming.
Nu zeg ik niet dat mijn verbruik (1800 kW p/jr) jouw verbruik is, maar je moet ergens vanuit gaan immers.... En mijn dochter komt binnenkort inwonen, dus dan stijgt m'n jaarverbruik ook nog wat.
(BOiNC - WCG project start binnenkort ook weer, maar dat compenseer ik weer met extra zonnepanelen.)
Het hoeft dus niet zo te zijn dat je WP stroom vreet; laat je vooral voorlichten over het verbruik van die apparaten. Want daar informeren de fabrikanten je nooit over...

Variabelen(/onzekerheden) zijn hierbij: jouw Elektra- (gas-) en warm waterverbruik, wat je met je nieuwe energiecontract gaat betalen, een WP ja/nee, of je allemaal nieuwe panelen wil of een paar erbij.

Terugkomend op je andere vraag: levert een WP meer op dan panelen?
Als je slechts 2 tot 3 panelen erbij zet op je dak, kost dat het minst qua aanschaf. Maar dan houd je gas + elektra en dat gaat je veel geld kosten aan maandelijkse voorschotbedragen. Alhoewel je daarbij je elektragedeelte minimaliseert. Zelf denk ik dat een WP je meer gaat opleveren. (Maar, zoals gezegd, met jouw budget zou je WP + enkele panelen moeten kunnen bekostigen.)

Last but not least: is een verhoging van je hypotheek op je huis mogelijk / wenselijk? Veel banken bieden hiertoe een mogelijkheid.

@MotorBeast Klopt helemaal!
Nog iets: afhankelijk van je huislabel (moet min. A zijn) kun je bij de ING ook een duurzaamheidskorting aanvragen van vanaf 0,1% korting op je hypotheekrente. Weet niet of andere banken dat ook bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 20-08-2022 17:25 . Reden: typo's + hypotheek-optie toegevoegd ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Tao Top advies! 1 maar..... Als je niet verhoogt hebt ingeschreven in je hypotheekakte is een lening via Nationaal Warmtefonds denk ik goedkoper en sneller geregeld. Fiscaal maakt het in ieder geval niets uit.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 19-08-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:15
Als geld een beperking is dan leveren zonnepanelen by far het beste rendement. De business case voor een hybride wp is zeer klein. Je wisselt namelijk gas om in elektriciteit met een bepaalde verhouding. In zekere zin dit zo’n zelfde verhouding ook in de gas vs elektriciteit prijs. Immers, gascentrales zetten gas ook om in elektriciteit met een bepaalde verhouding.

Voor zonnepanelen geldt echter dat de productie pure winst is. Zonnepanelen zijn echt een no-brainer. Wp is lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mathijshooi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:46:
Als geld een beperking is dan leveren zonnepanelen by far het beste rendement. De business case voor een hybride wp is zeer klein. Je wisselt namelijk gas om in elektriciteit met een bepaalde verhouding. In zekere zin dit zo’n zelfde verhouding ook in de gas vs elektriciteit prijs. Immers, gascentrales zetten gas ook om in elektriciteit met een bepaalde verhouding.

Voor zonnepanelen geldt echter dat de productie pure winst is. Zonnepanelen zijn echt een no-brainer. Wp is lastiger.
Incorrect. Gas versus elektriciteit cop4. Ik ga het verder niet toelichten. Tweakers topics staan er vol mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Incorrect. Gas versus elektriciteit cop4. Ik ga het verder niet toelichten. Tweakers topics staan er vol mee.
Zou je het toch willen toelichten? Dit voegt weinig toe zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Zou je het toch willen toelichten? Dit voegt weinig toe zo.
Nope. @Erwin_83 heeft zelfs in dit topic al toelichting gegeven. Ik verwacht op Tweakers een beetje eigen inzet van gebruikers. Cop zoekfunctie doet heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Nope. @Erwin_83 heeft zelfs in dit topic al toelichting gegeven. Ik verwacht op Tweakers een beetje eigen inzet van gebruikers. Cop zoekfunctie doet heel veel.
Het gaat me niet over de cop. Dat begrijpen mathijs en ik ook wel. Je hele boodschap/punt is niet duidelijk. Dus de vraag is of je in volzinnen iets wilt uitleggen om je punt te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 20-08-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Een Cv-ketel van 5 jaar oud vervangen is niet echt duurzaam. Tweedehands markt is er ook niet.
Panelen vervangen is misschien slimmer. Tweedehands doen ze het goed, waardoor je investering voor nieuwe panelen beperkt blijft. Wel even rekenen aan die schaduw en wat dat doet in voor- en najaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Het gaat me niet over de cop. Dat begrijpen mathijs en ik ook wel. Je hele boodschap/punt is niet duidelijk. Dus de vraag is of je in volzinnen iets wilt uitleggen om je punt te maken.
De cop is wel van belang voor de rekensom.

Even gegoogled op gemiddelde energieprijs nu. Geen idee of het klopt (heb nog een oud stroom contract tot eind 2023)

Stroom Euro 0.67 kWh
Gas Euro 2,966 kuub.
Gemiddelde cop 4 warmtepomp.
Terugleverer vergoeding varieert heel erg, pak eens ruim 0,50 euro.

Voor je verwarming.
8 kW warmte, 1 kuub kost 2,966
8 kW warmte, 2 kWh kost 1,34
Factor 2,2 verschil.

Om een kuub gas te compenseren moet je 4,4 kWh stroom opwekken op basis van salderen. Netto terug leveren na het salderen levert nog minder op, dan moet je bijna 6 kWh terugleveren voor 1 kuub.

Stel je terugleververgoeding is 10 cent, dan is het bijna 30 kWh voor een kuub.

Ik ken je energie tarieven niet, maar maak daar de rekensom eens mee. Aangezien er veel verschil is tussen oude en nieuwe contracten.

En je moet dan ook eens genoeg panelen kwijt kunnen om je gasverbruik te compenseren.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 20-08-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Erwin_83 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

De cop is wel van belang voor de rekensom.

Even gegoogled op gemiddelde energieprijs nu. Geen idee of het klopt (heb nog een oud stroom contract tot eind 2023)

Stroom Euro 0.67 kWh
Gas Euro 2,966 kuub.
Gemiddelde cop 4 warmtepomp.
Terugleverer vergoeding varieert heel erg, pak eens ruim 0,50 euro.

Voor je verwarming.
8 kW warmte, 1 kuub kost 2,966
8 kW warmte, 2 kWh kost 1,34
Factor 2,2 verschil.

Om een kuub gas te compenseren moet je 4,4 kWh stroom opwekken op basis van salderen. Netto terug leveren na het salderen levert nog minder op, dan moet je bijna 6 kWh terugleveren voor 1 kuub.

Ik ken je energie tarieven niet, maar maak daar de rekensom eens mee. Aangezien er veel verschil is tussen oude en nieuwe contracten.

En je moet dan ook eens genoeg panelen kwijt kunnen om je gasverbruik te compenseren.
Ook aan @MotorBeast , ik zeg niet dat een wp geen rendement geeft. Ik zeg alleen dat wanneer geld een beperking is je veel beter zonnepanelen kan leggen omdat het rendement op zonnepanelen tientallen procenten hoger ligt dan een wp.

@de Peer begrijpt dit tenminste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Je rendement is afhankelijk van je energie prijzen.

Maar als je extra panelen wil leggen om je gasverbruik te compenseren moet je eigenlijk met de terugleververgoeding rekenen en dan valt het tegen. De panelen die je gewone verbruik opwekken doen het beter.

Het mooiste is een wp en zonnepanelen en lekker salderen zolang het nog kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
Leg aan @mathijshooi uit dat de terugleververgoeding tegenvalt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
marvel27 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:37:
Scherp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Maar doe jij eens een berekening met je super rendement .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Erwin_83 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Maar doe jij eens een berekening met je super rendement .
Wat wil je zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Het rendement van zonnepanelen versus de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Waar maak je @Erwin_83 je allemaal druk om? TS doet zelf helemaal al niet meer mee aan de discussie en het is volgens mij zijn vraag. Die discussie is al tig keer gevoerd hierop Tweakers. Vandaar dat ik ook verwijs naar de zoekfunctie en er zelf geen input meer aan geef en zeker niet aan statements @mathijshooi die totaal niet onderbouwd worden. @Tao Schrijft een mooi stuk en krijgt niet eens response.

Pak een biertje en ga nog even buiten zitten en genieten. Proost. :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erwin_83 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:11:
Het rendement van zonnepanelen versus de warmtepomp.
Bij de overstap naar een warmtepomp ga je inderdaad in sommige gevallen 2x goedkoper verwarmen. Echter moet je de aanschaf van de warmtepomp nog wel terug verdienen.

Met zonnepanelen bespaar je jaarlijkse je volledige kosten voor elektra, en daar bovenop ontvang je de hoge TLV.

De zonnepanelen zijn veel sneller terugverdiend. Het rendement gaat over de besparing en opbrengst ten opzichte van de investering.

Jij hebt het over zonnepanelen die de kosten van gas moeten compenseren, maar dat heeft niets met rendement te maken. Die gaskosten zijn er gewoon als Je dus alleen zonnepanelen neemt.
Net zoals de stroomkosten er zijn als je alleen een warmtepomp neemt.

Mijn eigen situatie is niet relevant. Ik heb al jaren geen gas meer en ontvang dit jaar 6000 euro met TLV van de zonnepanelen, die ik voor 10k gelegd heb.

Als ik 10k heb en ik moet kiezen tussen een warmtepomp en zonnepanelen, dan kies ik uiteraard voor zonnepanelen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 20-08-2022 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@de Peer Daar gaan we weer....terugverdienen. 8)7 Ik heb de afgelopen 30 jaar nog nooit 1 cv ketel terugverdiend. ;) Fijne avond allemaal. Even kijken of ik mijn oled kan terugverdienen. :+

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 20-08-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:19:
@de Peer Daar gaan we weer....terugverdienen. 8)7 Ik heb de afgelopen 30 jaar nog nooit 1 cv ketel terugverdiend. ;)
Dat is dan een gemiste kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speculaes
Zo! Wat een uitgebreide en goede reacties allemaal! Ik ga ze morgen echt goed doornemen. Bedankt voor de moeite allemaal, heel erg fijn :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Bij de overstap naar een warmtepomp ga je inderdaad in sommige gevallen 2x goedkoper verwarmen. Echter moet je de aanschaf van de warmtepomp nog wel terug verdienen.

Met zonnepanelen bespaar je jaarlijkse je volledige kosten voor elektra, en daar bovenop ontvang je de hoge TLV.

De zonnepanelen zijn veel sneller terugverdiend. Het rendement gaat over de besparing en opbrengst ten opzichte van de investering.

Jij hebt het over zonnepanelen die de kosten van gas moeten compenseren, maar dat heeft niets met rendement te maken. Die gaskosten zijn er gewoon als Je dus alleen zonnepanelen neemt.

Mijn eigen situatie is niet relevant. Ik heb al jaren geen gas meer en ontvang dit jaar 6000 euro met TLV van de zonnepanelen, die ik voor 10k gelegd heb.

Als ik 10k heb en ik moet kiezen tussen een warmtepomp en zonnepanelen, dan kies ik uiteraard voor zonnepanelen.
@de Peer en ik zijn het kennelijk met elkaar eens, dat is helemaal top. Andere mensen mogen natuurlijk hun eigen visie er op na houden, ook helemaal prima. Denk alleen wel dat wij een betere rentabiliteit er op na houden dan andere mensen met hun eigen keuzes. Heb je geld zat, dan geen probleem. Topic ging alleen over een casus waar geld wel een probleem was.

Let’s agree to disagree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
marvel27 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:37:
61cnt? eneco? Valt niet tegen hoor. Hoe t volgend jaar erbij staat weten we niet :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Speculaes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:52:
Ik vraag me nu alleen af waar ik de meeste winst mee kan behalen
Ontopic:
- ik zou zeker een all electric WP aanschaffen en gas helemaal afsluiten.
- parallel of anders asap hierna: meer Wp op het dak krijgen.

Winst, winst... Voorzien in je eigen energie is denk ik dan winst. Minder kosten hebben aan energie uiteindelijk , is dan winst...

Toch? :)

-> ik zit in een soortgelijke situatie. Nieuwbouw 2016. Nog een cv ketel. Heb zelf 18 panelen gelegd afgelopen kerst. En er komt hopelijk een opbouw/verbouwing aan volgend jaar, en dan gaan hele CV eruit, komt er een WP, evt WPB, en als er plek is een zonnecollector.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

de Peer schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[i]Terugverdienen...?? Ik neem aan dat je dit bedoelt in relatie tot het vergelijken in het geval van een gedwongen keuze tussen een WP of zonnepanelen? Anders snap ik je bedoeling niet. Kan aan mij liggen. Een verwarmingsapparaat kost altijd in mijn beleving alleen maar geld.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat hangt er maar helemaal vanaf. Want in de winter leveren je panelen weinig op, dus je gaat er daarbij vanuit dat je tenminste net zoveel teruglevert als je verbruikt (op jaarbasis dan). Die info heb ik nog niet gelezen, dus dat noem ik een aanname.

Dan: "daar bovenop ontvang je de hoge terugleververgoeding" -> Nope.
Alles wat je saldeert, levert je het wegstrepen van je elektraverbruik op. Dus in jouw woorden "hoge elektra kW prijs". Alles wat je daar bovenop op het net teruglevert, geeft de energieboer jou een "redelijke vergoeding". Ik heb een staatje opgevraagd, en dat ligt tussen de 4,5 cent en 11 cent per kW.
Als je dus een variabel contract hebt, waarbij je 70 cent per kW moet betalen, saldeer je eerst tot aan je verbruik en ontvang je (in mijn ogen) een "fooitje" voor wat je meer dan je verbruik teruglevert. Hoog zou ik dat niet willen noemen.

Ook dat hangt er maar helemaal van af. Uitgaande van 1 euro per kW en 2,5 euro per m3 (waarbij je de eerste minimaliseert met panelen, en de tweede weg kan strepen met een WP), zal het van de capaciteit van de panelen afhangen en het rendement van de WP. Wil je hogere rendement panelen nemen, dan ben je meer geld kwijt, net als wanneer je extra panelen neemt (of de oude set helemaal wil vervangen).
En die kostenberekening gaat puur uit van prestatielevering. Hebben we het nog niet over onderhoud, prestaties over de langere duur - gaan er panelen kapot o.i.d. of de WP - etc. etc.
Maar oke, je moet ergens vanuit kunnen gaan. Dan nog blijft het een hypothetisch vergelijk zonder info over keuzes panelen, WP, en last-but-not-least warmwater verbruik.

Als ik 6000 euro ontvangst deel door een gemiddeld bedrag van (laat ik het hoog nemen) 0,15 per kW,
dan moet je dit jaar 40.000 kW terugleveren. Das aardig wat. Of reken je ook je saldeerverbruik mee? Want dan zal het wel wat lager zijn ja.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tao schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
[i]Terugverdienen...?? Ik neem aan dat je dit bedoelt in relatie tot het vergelijken in het geval van een gedwongen keuze tussen een WP of zonnepanelen? Anders snap ik je bedoeling niet. Kan aan mij liggen. Een verwarmingsapparaat kost altijd in mijn beleving alleen maar geld.
Inderdaad, daar ging de discussie over waar je nu in valt. Het vervangen van een cv-ketel door een warmtepomp, bij een gedwongen keuze tussen warmtepomp en zonnepanelen. aangezien de warmtepomp goedkoper is in verbruik, kun je de terugverdientijd uitrekenen.
[...]
Dat hangt er maar helemaal vanaf. Want in de winter leveren je panelen weinig op, dus je gaat er daarbij vanuit dat je tenminste net zoveel teruglevert als je verbruikt (op jaarbasis dan). Die info heb ik nog niet gelezen, dus dat noem ik een aanname.
In Nederland hebben we de salderingsregeling dus winter/zomer maakt niet uit, het gaat om het totaal. En inderdaad hier op tweakers raden we altijd aan zoveel mogelijk zonnepanelen te leggen. Je hele dak vol. Vaak produceer je dan meer dan je verbruikt.
[...]
Alles wat je saldeert, levert je het wegstrepen van je elektraverbruik op. Dus in jouw woorden "hoge elektra kW prijs". Alles wat je daar bovenop op het net teruglevert, geeft de energieboer jou een "redelijke vergoeding". Ik heb een staatje opgevraagd, en dat ligt tussen de 4,5 cent en 11 cent per kW.
Als je dus een variabel contract hebt, waarbij je 70 cent per kW moet betalen, saldeer je eerst tot aan je verbruik en ontvang je (in mijn ogen) een "fooitje" voor wat je meer dan je verbruik teruglevert. Hoog zou ik dat niet willen noemen.
Je hebt een tijdje onder een steen geleefd denk ik. Je saldeert inderdaad eerst al je verbruik weg tegen je opwekking. En daarboven krijg je de TLV. Dit jaar (2022) was die voor mij tussen de 58 en 61 eurocent per kWh. Dus dat tikt lekker aan. Ik heb daarmee 6000 euro binnengehaald dit jaar, bovenop mijn energierekening die al 0 euro is.
Energieverbruik drukken we trouwens uit in kWh (kiloWatt*uur) en vermogen in kW.

Op dit moment zie je de eerste berichten al over jaarcontracten met een TLV van boven de 70 eurocent per kWh. Dus ik denk dat ik voor de 4e keer dit jaar ga overstappen.

Met je fooitje :-P. het is juist een goudmijn.
https://www.ad.nl/wonen/d...lagere-rekening~af239681/

Ga maar eens hier in dit topic lezen. Sommige mensen halen nu zelfs meer dan 15000 euro in 1 jaar binnen door de TLV. DWinters1979 in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

Je hoeft mij niets meer uit te leggen hoor, ik heb het energiespel al uitgespeeld voor de komende jaren :+
Energie is in ons huis een verdienmodel. 5 Jaar terug van het gas gegaan en wat zonnepanelen gelegd. Begin dit jaar toen duidelijk was dat de TLV gigahoog werd heb ik snel nog een heleboel panelen erbij gelegd. Daardoor heb ik nu 57 panelen. Totale investering 10k, en dit jaar dus een negatieve energierekening van -6000 euro. En dan verwarmen we dus met een Wp en we hebben een elektrische auto.

Maar waar het in dit topic om ging:
Met de opbrengst daarvan kun je dan je warmtepomp (deels) kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 21-08-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

de Peer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:28:
[...]

Inderdaad, daar ging de discussie over waar je nu in valt. Het vervangen van een cv-ketel door een warmtepomp, bij een gedwongen keuze tussen warmtepomp en zonnepanelen. aangezien de warmtepomp goedkoper is in verbruik, kun je de terugverdientijd uitrekenen.

[...]

In Nederland hebben we de salderingsregeling dus winter/zomer maakt niet uit, het gaat om het totaal. En inderdaad hier op tweakers raden we altijd aan zoveel mogelijk zonnepanelen te leggen. Je hele dak vol. Vaak produceer je dan meer dan je verbruikt.

[...]

Je hebt een tijdje onder een steen geleefd denk ik. Je saldeert inderdaad eerst al je verbruik weg tegen je opwekking. En daarboven krijg je de TLV. Dit jaar (2022) was die voor mij tussen de 58 en 61 eurocent per kWh. Dus dat tikt lekker aan. Ik heb daarmee 6000 euro binnengehaald dit jaar, bovenop mijn energierekening die al 0 euro is.
Energieverbruik drukken we trouwens uit in kWh (kiloWatt*uur) en vermogen in kW.

Op dit moment zie je de eerste berichten al over jaarcontracten met een TLV van boven de 70 eurocent per kWh. Dus ik denk dat ik voor de 4e keer dit jaar ga overstappen.

Met je fooitje :-P. het is juist een goudmijn.
https://www.ad.nl/wonen/d...lagere-rekening~af239681/

Ga maar eens hier in dit topic lezen. Sommige mensen halen nu zelfs meer dan 15000 euro in 1 jaar binnen door de TLV. DWinters1979 in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

Je hoeft mij niets meer uit te leggen hoor, ik heb het energiespel al uitgespeeld voor de komende jaren :+
Energie is in ons huis een verdienmodel. 5 Jaar terug van het gas gegaan en wat zonnepanelen gelegd. Begin dit jaar toen duidelijk was dat de TLV gigahoog werd heb ik snel nog een heleboel panelen erbij gelegd. Daardoor heb ik nu 57 panelen. Totale investering 10k, en dit jaar dus een negatieve energierekening van -6000 euro. En dan verwarmen we dus met een Wp en we hebben een elektrische auto.

Maar waar het in dit topic om ging:
Helder ja, alhoewel ik het staatje van de Consumentenbond dan niet snap. Die spreekt van TLV ,04 - 0,11 eurocent. https://www.nd.nl/varia/v...-via-zonnepanelen-te-laag
Zal dan wel achterhaald zijn, getuige dat AD artikel wat je noemt.
Dan ga ik er 20 panelen bijleggen. Kan ik mooi m'n hypotheek aflossen in een paar jaar hah! 8)7 >:) :)
Het blijven wel gekke tijden zo.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Al denk ik niet dat deze manier volgend jaar ook nog zo werkt.

Zie andere topic, er gaan geruchten dat de tlv van Eneco drastisch omlaag gaat. En denk dat volgend jaar een andere strategie nodig is.

Eerlijk is eerlijk, als energiebedrijf zie je dit natuurlijk ook wel gebeuren dit jaar, en verzin je met alle anderen wel wat zodat dit vanaf 2023 niet meer lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PCJR schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:02:
Al denk ik niet dat deze manier volgend jaar ook nog zo werkt.

Zie andere topic, er gaan geruchten dat de tlv van Eneco drastisch omlaag gaat. En denk dat volgend jaar een andere strategie nodig is.

Eerlijk is eerlijk, als energiebedrijf zie je dit natuurlijk ook wel gebeuren dit jaar, en verzin je met alle anderen wel wat zodat dit vanaf 2023 niet meer lukt.
Ja we zullen zien. Je moet het nu echt per 3 maanden bekijken. Het worden interessante tijden. Dat is zeker.
Verder gaat het nu te veel off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
feddeb schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:03:
Terug naar jouw vraag: Een L/W warmtepomp lijkt mij idd een zinvolle investering, zeker bij vloerverwarming.
Bij jullie verbruik is een hybride oplossing goedkoop en levert misschien 60% gasbesparing op. In de winter levert een hybride WP relatief weinig extra stroomverbruik op, de CV-ketel springt immers bij. Dat is het seizoen waar de zonnepanelen ook het minst opleveren.
Als je een hybride WP aanschaft die later ook de volledige verwarming kan verzorgen, dan heb je een 'groeipad': dan hoef je nu niet bij te lenen en kun je later de CV-ketel wegdoen en een buffervat toevoegen voor warm tapwater.
Installateurs hanteren vaak zo'n stelregel: gasverbruik 1000m3/jaar = 5kW WP (mits gas de enige verwarming is).
In jullie situatie zou 4kW vast genoeg zijn (maar laat dat wel checken door een adviseur/installateur).
Al is een hybride geen ideale oplossing toch? Of zijn er hybride pompen, die later eenvoudig door kunnen naar een volledig elektrische pomp?
Een L/W uitvoering heeft een buitenunit die geluid maakt. Dat is iets om rekening mee te houden, zeker als de buren vlakbij wonen. Een plek ver weg in de tuin is een veilige keuze, anders tegen de gevel als daar voldoende beton in zit om trillingen te vermijden.
In de tuin is er niet echt plek om een pomp neer te zetten. Die zou bovenop de aanbouw komen (standaard rijtjeshuis). Qua geluidsoverlast zou een ombouw toch wel afdoende moeten zijn? En de herrie zal in de maanden dat je toch al buiten zit, minimaal zijn vermoed ik?
NVDE - huidige terugverdientijden geeft een globale indruk van terugverdientijden voor verschillende maatregelen bij de huidige energieprijzen.
Ga ik eens bekijken!
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

gewoon 2 onder 1 kap woning hier, met een wat ongebruikelijk dak ja.

Maar ik zei dus: bij meer dan 7 panelen heeft een gemiddeld huishouden al overproductie
We hebben nu al 7 panelen, maar dan 'slechts' een productie van zo'n 900 p/j. Is het in die vijf jaar tijd echt zoveel verbeterd?
Tao schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:30:
Beste keus is gewoon een L/W warmtepomp. Toekomstbestendig, je bent af van die (idiote) gasprijzen, maar het kost wat. Een WP is beter dan eerst voor een hybride te gaan, en later opnieuw alsnog volledig elektrisch. Just my 2 cts.
Voor een L/W WP ben je (incl. installatie) minstens 5000 - 6000 euro kwijt. Wellicht valt met onderhandelen (je koopt dan bij 1 bedrijf zowel de WP als zonnepanelen) wat meer korting te bedingen(?)
5/6k klinkt al interessant. En dat is voor een degelijke l/w pomp van een fatsoenlijk merk?
Reken dan op een jaarlijks elektraverbruik van zo'n 2500 - 3000 kW incl. WP **. Enige onzekere factor daarbij is jullie warm water verbruik. Een WP is niet efficiënt daarvoor (want: lage temp verwarming. Opstoken tot 60 graden vergt veel elektraverbruik). Verbruik je veel water, dan ga je ook fors meer dan 3000 kW jaarlijks verstoken.
Ons waterverbruik is ook vrij laag. Dat scheelt.
-knip, mooi rekensommetje!-

Last but not least: is een verhoging van je hypotheek op je huis mogelijk / wenselijk? Veel banken bieden hiertoe een mogelijkheid.
Dat zou eventueel een mogelijkheid zijn. We hebben een zeer ruime overwaarde. En bedankt voor het mooie rekensommetje! Dat maakt het fijn inzichtelijk.
ericplan schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:43:
Een Cv-ketel van 5 jaar oud vervangen is niet echt duurzaam. Tweedehands markt is er ook niet.
Panelen vervangen is misschien slimmer. Tweedehands doen ze het goed, waardoor je investering voor nieuwe panelen beperkt blijft. Wel even rekenen aan die schaduw en wat dat doet in voor- en najaar.
Met de duurzaamheid zit ik ook wel een beetje... Het is een jonge ketel, maar het is uiteraard ook gasverbruik. Dat vervangen voor elektra is dan wel weer zeer duurzaam. Schaduw is echt zeer beperkt: alleen in de zeer vroege ochtend, ook in het voor/najaar.
PCJR schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

- ik zou zeker een all electric WP aanschaffen en gas helemaal afsluiten.
- parallel of anders asap hierna: meer Wp op het dak krijgen.

Winst, winst... Voorzien in je eigen energie is denk ik dan winst. Minder kosten hebben aan energie uiteindelijk , is dan winst...

Toch? :)
Winst is misschien wat ongelukkig gekozen :).
de Peer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:28:
[...]Maar waar het in dit topic om ging:
Dat is een lekker verdienmodel, maar ik las eerder al dat je een gigalading aan panelen had. Al blijft de basis hetzelfde: leg panelen neer. Ik zal dat topic over terugleververgoeding ook eens doorlezen, meerdere keren overstappen per jaar is dus gewoon rendabel?

Samenvattend
Dank allen! Wat een reacties! Volgens mij is de consensus wel redelijk dat veel zonnepanelen een zeer verstandige beslissing zijn. Ook met het oog op de salderingsregeling. Daardoor bespaar je meer (enkel op elektra) en daarmee houd je geld over voor een evt. warmtepomp.

Nog interessanter zou zijn om nu ook al de all-electric warmtepomp erbij te pakken, maar dat gaat qua budget: 8k, mogelijk lastig worden. Een oplossing zou zijn om het budget iets op te rekken via de hypotheek (al verlies je daarmee natuurlijk ook weer centjes via de extra rente).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speculaes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

We hebben nu al 7 panelen, maar dan 'slechts' een productie van zo'n 900 p/j. Is het in die vijf jaar tijd echt zoveel verbeterd?
7 panelen van 400 Wp dan heb je dus 2800 Wp, en als ze vol op zuid liggen zonder schaduw kan dat 2500-2800 kWh per jaar zijn ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddeb
[...]

Al is een hybride geen ideale oplossing toch? Of zijn er hybride pompen, die later eenvoudig door kunnen naar een volledig elektrische pomp?
Of een hybride een ideale oplossing is hangt af van jouw wens en perspectief: jullie CV-ketel is nog niet zo oud (vast even oud als het huis). Dan is die prima nog 10 jaar te gebruiken, die hoef je niet af te danken. Een hybride oplossing betekent dan dat je in de koudste weken wat gas gebruikt. Een all-electric oplossing zou het elektriciteitsnet zwaar belasten in die perioden vanwege ontdooicycli, een slechte COP en/of elektrisch bijverwarming. Dat zijn precies de perioden waarin het net het zwaarst wordt belast en zonnepanelen weinig opleveren. Zo bezien kan een hybride oplossing juist gunstig zijn. Je blijft natuurlijk wel E200 vastrecht betalen voor de gasaansluiting per jaar als je voor hybride kiest.
[...]
In de tuin is er niet echt plek om een pomp neer te zetten. Die zou bovenop de aanbouw komen (standaard rijtjeshuis). Qua geluidsoverlast zou een ombouw toch wel afdoende moeten zijn? En de herrie zal in de maanden dat je toch al buiten zit, minimaal zijn vermoed ik?
Twee opmerkingen over een ombouw voor de buitenunit: ze zijn duur. Het is vast voordeliger om een buitenunit te kiezen die stil is waardoor je zonder ombouw uit de voeten kunt. Lastig is om dB's van verschillende fabrikanten te vergelijken. Ze zijn vaak verschillend gemeten.
Probeer de buitenunit zo ver mogelijk van slaapkamers van de buren te plaatsen en overleg vooraf met ze, zou ik adviseren.

Verder hangt het geluid sterk af van de ondergrond: als dat een betonnen dak is, dan valt het vast mee. Maar op een houten dak zou ik geen buitenunit zetten. Die buitenunit trilt en geeft dat door aan de constructie (ook als er dikke dempers worden gebruikt). Als die constructie van hout is, dan vormt die een luidsprekermembraan en versterkt dus de trillingen! Dat hoor je binnen en als je gevoelig bent voor omgevingsgeluid, dan is dat storend.

Je kunt ook even afwachten: volgend jaar komt Itho Daalderop met de 'Vincent', een L/W unit die helemaal binnen staat. Er is een dikke buis nodig die de buitenlucht aan- en afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
feddeb schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Of een hybride een ideale oplossing is hangt af van jouw wens en perspectief: jullie CV-ketel is nog niet zo oud (vast even oud als het huis). Dan is die prima nog 10 jaar te gebruiken, die hoef je niet af te danken. Een hybride oplossing betekent dan dat je in de koudste weken wat gas gebruikt. Een all-electric oplossing zou het elektriciteitsnet zwaar belasten in die perioden vanwege ontdooicycli, een slechte COP en/of elektrisch bijverwarming. Dat zijn precies de perioden waarin het net het zwaarst wordt belast en zonnepanelen weinig opleveren. Zo bezien kan een hybride oplossing juist gunstig zijn. Je blijft natuurlijk wel E200 vastrecht betalen voor de gasaansluiting per jaar als je voor hybride kiest.
Maar dat komt er eigenlijk op neer dat ik in mn eentje het net niet wil belasten en de rest wel voor electric gaat. Dan snijd je jezelf in de vingers. Wel zit ik er een beetje mee dat de huidige cv inderdaad pas vijf jaar oud is. Wat duurzaamheid betreft zit dat ook niet helemaal lekker
[...]

Twee opmerkingen over een ombouw voor de buitenunit: ze zijn duur. Het is vast voordeliger om een buitenunit te kiezen die stil is waardoor je zonder ombouw uit de voeten kunt. Lastig is om dB's van verschillende fabrikanten te vergelijken. Ze zijn vaak verschillend gemeten.
Probeer de buitenunit zo ver mogelijk van slaapkamers van de buren te plaatsen en overleg vooraf met ze, zou ik adviseren.

Verder hangt het geluid sterk af van de ondergrond: als dat een betonnen dak is, dan valt het vast mee. Maar op een houten dak zou ik geen buitenunit zetten. Die buitenunit trilt en geeft dat door aan de constructie (ook als er dikke dempers worden gebruikt). Als die constructie van hout is, dan vormt die een luidsprekermembraan en versterkt dus de trillingen! Dat hoor je binnen en als je gevoelig bent voor omgevingsgeluid, dan is dat storend.

Je kunt ook even afwachten: volgend jaar komt Itho Daalderop met de 'Vincent', een L/W unit die helemaal binnen staat. Er is een dikke buis nodig die de buitenlucht aan- en afvoert.
Het is een betonnen dak en ik zou inderdaad met de buren overleggen :). Wat db's betreft: goed punt. Ik zou daar sowieso al op letten, maar het is inderdaad wel echt belangrijk.

En de 'Vincent' klinkt ook interessant! Op de site van Itho Daalderop staat deze voor een prijs van 3950 euro. Dat lijkt me bijna goedkoop toch? Voor een volledige elektrische oplossing... Wel zonder installatiekosten en btw overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Speculaes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Maar dat komt er eigenlijk op neer dat ik in mn eentje het net niet wil belasten en de rest wel voor electric gaat. Dan snijd je jezelf in de vingers. Wel zit ik er een beetje mee dat de huidige cv inderdaad pas vijf jaar oud is. Wat duurzaamheid betreft zit dat ook niet helemaal lekker

[...]

Het is een betonnen dak en ik zou inderdaad met de buren overleggen :). Wat db's betreft: goed punt. Ik zou daar sowieso al op letten, maar het is inderdaad wel echt belangrijk.

En de 'Vincent' klinkt ook interessant! Op de site van Itho Daalderop staat deze voor een prijs van 3950 euro. Dat lijkt me bijna goedkoop toch? Voor een volledige elektrische oplossing... Wel zonder installatiekosten en btw overigens.
Kijk goed naar het geluid en de COP bij Vincent, ik geloof dat het op beide vlakken geen uitblinker is.
En voor bijna 5k netto heb je genoeg keus qua monoblock L/W’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
De net belasting valt wel mee. Het is vooral low and slow. Een electrische auto laden, dat is meer net belasting.

De grootste piek zal de legionella run zijn en over het algemeen is dat 1 keer per week in de nacht ingesteld.

Dat de wp de verwarming met het electrisch element doet gebeurd niet zo snel, of er moet een lang durige horror winter komen.

Een cv ketel van 5 jaar is even zonde om de weg te doen en wellicht nog te verkopen. De overgang naar de warmtepomp is een lange termijn oplossing. Ik zou niet voor hybride kiezen als full electric goed mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog interessanter zou zijn om nu ook al de all-electric warmtepomp erbij te pakken, maar dat gaat qua budget: 8k, mogelijk lastig worden. Een oplossing zou zijn om het budget iets op te rekken via de hypotheek (al verlies je daarmee natuurlijk ook weer centjes via de extra rente).
Heb je een duurzaamheidslening overwogen (als die mogelijkheid er is via de gemeente)? Zet de mogelijkheden van je hypotheek verhogen en bijkomende kosten (evt advies en notariskosten) en voordelen (gunstige rente? aftrek?) eens af tegen een duurzaamheidslening.
Voor een grove indicatie qua kosten van een duurzaamheidslening kun je kijken in dit topic: 1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar?
En dan specifiek:
hfa in "1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar?"
Baldeagle in "1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar?"

[ Voor 11% gewijzigd door blackd op 23-08-2022 09:22 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Erwin_83 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:16:
Een cv ketel van 5 jaar is even zonde om de weg te doen en wellicht nog te verkopen. De overgang naar de warmtepomp is een lange termijn oplossing. Ik zou niet voor hybride kiezen als full electric goed mogelijk is.
Die laatste zin ben ik het helemaal mee eens. Hier ook een relatief nieuw huis uit 2017 helaas nog met gasketel. Ik verwacht dat ik volgend jaar rond deze tijd helemaal gasloos ben. Ik heb het voordeel dat ik een hoekhuis heb, dus dat geeft me wat meer mogelijkheden voor een buitenunit. Ik heb een l/w all electric in bestelling staan en die komt hopelijk volgend voorjaar. Dat de ketel uit 2017 komt zal ik geen traan om laten, het blijft een gasgestookt ding, wat alleen maar duurder wordt en ook een bepaalde impact heeft op het milieu. Als een gek daar op marktplaats wat voor geeft, prima, maar daar doe ik het niet voor ;-).

Nog een tip is om te kijken wat de transitievisie warmte is van je gemeente. Hier in de wijk is de bedoeling dat iedereen over gaat op full electric. Dat gaat ook wat van het electriciteitsnet vragen dus daar zal de netbeheerder ook mee aan de bak moeten.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 11:30

Heb je het dan over productie op je slimme meter of productie op je omvormer? Want als ik je stroomverbruik + je terug levering zie, heb ik het idee dat het nodige al na de meter wordt gesaldeert. (dus je opbrengst wordt direct verbruikt, waardoor je meter het niet als verbruik of opwek ziet)

7 panelen uit 2017 zouden waarschijnlijk iets van 250/285wp dus totaal 1750/2000wp zijn denk ik.

Misschien heb je een app of login portal bij je omvormer. Mogelijk komt daar een ander getal uit dan er op je slimme meter staat.

[ Voor 17% gewijzigd door TheIbex op 23-08-2022 09:32 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erwin_83 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:16:
De grootste piek zal de legionella run zijn en over het algemeen is dat 1 keer per week in de nacht ingesteld.
Zou ook wel mee moeten vallen. Bij mij doet hij dan max 600W. Legionellarun kan bij mij gewoon door de warmtepomp zelf gedaan worden, zonder elektrisch element. En inderdaad, de legionella-runs vinden niet bij iedereen tegelijk plaats dus is er spreiding.

Defrosten van buitenunits dat kan misschien wel aardig oplopen qua verbruik. Zeker omdat die voor alle warmtepompen ongeveer samen zullen vallen. Bij koud mistig weer bijvoorbeeld.

Maargoed ik vind het allemaal geen reden om geen warmtepomp te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddeb
Speculaes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Je doet 't vooral voor jezelf: over een paar jaar heb je vast te maken met dynamische energietarieven (mooi plus-artikel: https://tweakers.net/revi...eem-of-achteruitgang.html )
Reken maar dat dan de stroomtarieven in die koude donkere perioden gepeperd zullen zijn. Het zou jammer zijn als je de besparingen in de rest van het jaar weer inlevert in 2 weken vorst. In dit topic doen sommigen het extra stroomverbruik van de L/W oplossing af als klein bier, ik ben minder optimistisch.

Goed dat je noemt dat "de rest wel voor all electric gaat": hou bij je keuze rekening met de transitievisie warmte die de gemeente heeft opgesteld. Daarin staat wat (vermoedelijk) de toekomstige situatie in jouw wijk zal worden: warmtenet, groen gas, all electric. Handig om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ga er maar vanuit dat de alternatieven die nog aangelegd moeten worden niet goedkoper/minder duur gaan zijn dan een warmtepomp.

Zoek de stadsverwarming verhalen maar op met de niet duurder dan ........ tarieven. Maar ook zeker niet goedkoper. Enigste voordeel is dan dat een groot deel van de hardware geen eigendom en zorgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
TheIbex schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Heb je het dan over productie op je slimme meter of productie op je omvormer? Want als ik je stroomverbruik + je terug levering zie, heb ik het idee dat het nodige al na de meter wordt gesaldeert. (dus je opbrengst wordt direct verbruikt, waardoor je meter het niet als verbruik of opwek ziet)

7 panelen uit 2017 zouden waarschijnlijk iets van 250/285wp dus totaal 1750/2000wp zijn denk ik.

Misschien heb je een app of login portal bij je omvormer. Mogelijk komt daar een ander getal uit dan er op je slimme meter staat.
Van de slimme meter. Je kan best eens gelijk hebben... De omvormer heb ik wel eens geprobeerd te benaderen, maar dat is hopeloos. Dat werkt met een eigen brakke wifi en daar krijg ik bijna geen data uit.

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Inmiddels gaat de tlv bij veel energieaanbieders (fors) omlaag.
https://tweakers.net/nieu...epanelen-naar-9-cent.html
Vraag me af of dat marktbreed een fenomeen gaat worden...

Om je afweging nog wat complexer te maken.... 8)7 :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tao op 28-08-2022 12:27 ]

Diablo3

• de Peer

de Peer

under peer review

Tao schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:44:
Inmiddels gaat bij veel energieaanbieders (fors) omlaag.
https://tweakers.net/nieu...epanelen-naar-9-cent.html
Vraag me af of dat marktbreed een fenomeen gaat worden...

Om je afweging nog wat complexer te maken.... 8)7 :)
Is eigenlijk 1 bedrijf: Eneco. Die andere zijn dochterbedrijven en dus zelfde beleid.

United concumers, Engie en Innova zitten nog boven de 60 ct TLV
Pagina: 1