Ha allen,
We wonen in een nieuwbouwhuis uit 2017 waarvan de isolatie dus prima in orde is. Op het dak (plat) liggen sinds de bouw 7 panelen, die op jaarbasis zo'n 850kwh terugleveren. Ons jaarlijks verbruik was 1569, maar heb dat dit jaar terug weten te brengen naar zo'n 1300 kwh. Gasverbruik was 742m3 en lijkt dit jaar uit te komen op zo'n 650m3.
Uiteraard zou ik uiteindelijk graag van het gas af willen, waardoor een warmtepomp een goede optie lijkt. Alleen heb ik het idee dat ik dan meer en betere panelen op het dak zou moeten laten leggen. Ik vraag me nu alleen af waar ik de meeste winst mee kan behalen. Is dat nieuwe panelen (toch laag gasverbuik), is dat een hybridepomp? Of juist een lucht/lucht warmtepomp.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gvlB33fE1I741fdIHRaqdg5G.png?f=user_large)
/f/image/WP0TrZ9mumrFoFCNU7rVaDMh.png?f=fotoalbum_large)
Verder zitten we evt nog te kijken naar een airco. Elektrische auto is momenteel niet van toepassing, en mocht dat wel zo zijn: we hebben een eigen parkeerplaats, maar die ligt een stuk van ons huis af op een binnenplein waar we niet zomaar naar toe kunnen.
We wonen in een nieuwbouwhuis uit 2017 waarvan de isolatie dus prima in orde is. Op het dak (plat) liggen sinds de bouw 7 panelen, die op jaarbasis zo'n 850kwh terugleveren. Ons jaarlijks verbruik was 1569, maar heb dat dit jaar terug weten te brengen naar zo'n 1300 kwh. Gasverbruik was 742m3 en lijkt dit jaar uit te komen op zo'n 650m3.
Uiteraard zou ik uiteindelijk graag van het gas af willen, waardoor een warmtepomp een goede optie lijkt. Alleen heb ik het idee dat ik dan meer en betere panelen op het dak zou moeten laten leggen. Ik vraag me nu alleen af waar ik de meeste winst mee kan behalen. Is dat nieuwe panelen (toch laag gasverbuik), is dat een hybridepomp? Of juist een lucht/lucht warmtepomp.
Foto's
Dit is een foto van de huidige situatie. Oppervlakte is ~40m2 (Binnenmuren 5,1m x 8,1m).:fill(white):strip_exif()/f/image/gvlB33fE1I741fdIHRaqdg5G.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie boven. ~40m2Schaduw
Het is een plat dak, waar alleen 's ochtends tot 10u (in de zomer) schaduw op valt van de flat. Verder geen beperkingJaarverbruik
/f/image/WP0TrZ9mumrFoFCNU7rVaDMh.png?f=fotoalbum_large)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase, zonnepanelen op aparte groepBudget en doel
Voordeeltje: ik krijg vanuit het werk 750 euro vergoed. Verder budget denk ik aan zo'n 8000 euro, maar ik ben vooral benieuwd waar de meeste winst te behalen is: een pomp of nieuwe panelen.Verder zitten we evt nog te kijken naar een airco. Elektrische auto is momenteel niet van toepassing, en mocht dat wel zo zijn: we hebben een eigen parkeerplaats, maar die ligt een stuk van ons huis af op een binnenplein waar we niet zomaar naar toe kunnen.