Kozijnendeur volledig 180 graden openslaan.

Pagina: 1
Acties:

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28
Beste Tweakers,

Onze pui heeft openslaande deuren, maar deze gaan niet volledig 180 graden open. Wij vinden het mooi als als de deuren op de zijramen kunnen klappen. Zie hier onze pui waarbij de deuren maximaal openstaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylnXizNQQPAJNdJdftNdUz6p2NA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/domXojf5yANKZBSy6NHlFgfR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wX7ByMN9VC0Bgj1CMzKdou29lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNTreEBtieqLSOWMf4F8iRuU.jpg?f=fotoalbum_large

Onze buren hebben een pui waarbij de deuren wel 180 graden opengeslagen kunnen worden.
Hieronder zie je dat de scharnier aan de deurzijde niet 'erin' of 'verzonken' zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqMEraV9IpibF-1VpDZRtjbgJWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llXx2gm1EKTbtXm0GNVrgUMq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8-_8sJTq77gu67wkwImrD4Y4Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFUp6142RUW32Hr6S1DssjSn.jpg?f=fotoalbum_large

Bij bestelling van deze pui wisten wij dit wel. Onze aannemer vertelde dat dit makkelijk te verhelpen is, maar ik zie het niet.

Onze scharnieren liggen wel net iets verzonken en dus slaan de deuren niet volledig open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlemW7px3BqP7DVFa7jrhQJEFFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vH86gmzeTWOS3pXiB8q7fEW3.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is, kan ik dit uberhaupt verhelpen met onze pui?
  • Wellicht door andere scharnieren te gebruiken?
  • of de huidige scharnieren een stukje naar voren te zetten?
Mijn technisch verbeelding is erg beperkt. Maar mij lijkt als je langere scharnieren gebruikt, dat hij zelfs eerder klem komt te zitten in het 'omhulsel' zodra je het opendraait.

En als ik het een stukje vooruit schuif met de huidige scharnieren, dan lijkt het mij dat de deur niet meer mooi sluit en in het slot valt.

Zie ik dit verkeerd? Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Langere scharnieren zijn inderdaad de oplossing, dan komt het draaipunt verder naar buiten en kunnen de deuren verder open.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 06:50
Je kan inderdaad je scharnieren uitwisselen. Voor langere scharnieren.

Het draaipunt wordt minimaal verplaatst dus open zal hij evengoed gaan.

Ik vermoed dat je nu een 89x89mm scharnier heb en die zou je kunnen vervangen voor een 89x102mm

(hoogte x breedte van het open geklapt scharnier)

Bijvoorbeeld https://eshop.mastermate....x102-2-4-topc-3/201076403

[ Voor 24% gewijzigd door BBB-Nick op 18-08-2022 21:12 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou die 102 wel even opmeten. Die moet namelijk voorbij het verst uitstekende stuk kozijn komen. Als die wat dikker is zou je met die 102 mogelijk nog niks opschieten.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 06:50
sypie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:12:
Ik zou die 102 wel even opmeten. Die moet namelijk voorbij het verst uitstekende stuk kozijn komen. Als die wat dikker is zou je met die 102 mogelijk nog niks opschieten.
Hij hoeft niet voorbij het verst uitstekende stuk kozijn uit te steken. Kijk maar eens naar foto drie van zijn buurman.

Als je naar de foto kijk waarbij de deuren van TS maximaal openstaan dan zou het voldoende zijn als de deur 10 mm meer naar buiten komt.

Je kan de scharnieren loshalen van het kozijn of deur en dan de deur tegen het zijlicht aanhouden en dus 180graden open. Dan kan je de inkrozing van het scharnier opmeten

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ah, ja, beide kanten zijn langer. Even een stom rekensommetje gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:36
goodfella schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:00:
Maar mij lijkt als je langere scharnieren gebruikt, dat hij zelfs eerder klem komt te zitten in het 'omhulsel' zodra je het opendraait.
Inderdaad, met alleen andere scharnieren ben je er waarschijnlijk niet.
De kans is groot dat dan de deur klem loopt tijdens het openen.
Die zal dan een stukje armer geschaafd moeten worden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Allereerst hartelijk dank voor het meedenken! 🙏 dit houdt mij wel een beetje wakker.
BBB-Nick schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:09:
...
Het draaipunt wordt minimaal verplaatst dus open zal hij evengoed gaan.
...
Als ik het goed begrijp. Als het draaipunt te ver word gezet, door een te lange scharnier, dan kan de deur niet open, omdat de draaicirkel simpelweg te groot is. Correct?
BBB-Nick schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:22:
[...]
...
Je kan de scharnieren loshalen van het kozijn of deur en dan de deur tegen het zijlicht aanhouden en dus 180graden open. Dan kan je de inkrozing van het scharnier opmeten
Als ik dat als uitgangspunt neem. Loop ik dan niet een risico dat ik een gok neem of de deur wel goed sluit en in de sloten, zowel onder als midden, vallen? Of is het risico zo minimaal c.q. te verwaarlozen?
ron321 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:00:
[...]

Inderdaad, met alleen andere scharnieren ben je er waarschijnlijk niet.
De kans is groot dat dan de deur klem loopt tijdens het openen.
Die zal dan een stukje armer geschaafd moeten worden.
Dus hier loopt mijn brein vast, ik heb gewoon niet dat creatieve visualisatie vermogen om te verbeelden hoe het zou draaien i.c.m. het 'omhulsel' (geen idee hoe ik dit moet noemen).

Ik ben namelijk 'bang' dat een te lange scharnier in de weg gaat zitten. En heb het vermoeden dat het maar 1-3 mm langer kan zijn. Wellicht 4mm.

Wellicht dat mijn perspectief a.d.h.v. onderstaand filmpje het verduidelijkt.

En vanaf buiten.
YouTube: Hoe het aan de buitenkant eruit ziet

Speling aanzicht vanaf boven, opgemeten rond 4-5mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dbCgykElBn5c6NVDx3RgHJamzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTTIA10RFxtfRE1kaHkVs0br.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk geeft het bovenstaande wat meer inzicht in het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
goodfella schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:20:

Als ik dat als uitgangspunt neem. Loop ik dan niet een risico dat ik een gok neem of de deur wel goed sluit en in de sloten, zowel onder als midden, vallen? Of is het risico zo minimaal c.q. te verwaarlozen?
Het sluiten in de sloten is het probleem niet.
De deur gaat klem lopen tijdens het openen omdat de deur tijdens het openen van buitenaf gezien naar rechts beweegt en dus tegen de andere deur aankomt dus de deur zal een stukje schuiner geschaafd moeten worden.
Ik heb hetzelfde gehad met een balkondeur.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
goodfella schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:20: Als het draaipunt te ver word gezet, door een te lange scharnier, dan kan de deur niet open, omdat de draaicirkel simpelweg te groot is. Correct?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
ron321 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Het sluiten in de sloten is het probleem niet.
De deur gaat klem lopen tijdens het openen omdat de deur tijdens het openen van buitenaf gezien naar rechts beweegt en dus tegen de andere deur aankomt dus de deur zal een stukje schuiner geschaafd moeten worden.
Ik heb hetzelfde gehad met een balkondeur.
Had jij ook een deur waarop een ‘laag’ zat c.q. uitstak? Dit in tegenstelling tot een vlak deur, wat mijn buurman heeft.

En klopt mijn volgende beredenering:
In theorie, als ik de scharnier breedte met 4mm verleng maar binnen de speling van het ‘omhulsel’ blijf, dan zou ik een goede kans maken om het 180 graden te openen.

Mits de bovenstaande hypothese correct is, dan zou wellicht een scharnier van 89 (hoogte) x 97 (breedte) werken, wat niet ver afwijkt van de voorgestelde 89x102 door @BBB-Nick. Maar dit zal er echt om spannen aangezien het echt mm werk wordt. Wellicht dat ik ook nog een risico loop dat hout uitzet etc.

@ron321 kan je een foto sturen van jouw geschaafde stukken? Wellicht dat ik kan leven met een minimale schaaf, het zit immers aan de buitenkant waar je niet tegen aankijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36
goodfella schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:44:
@ron321 kan je een foto sturen van jouw geschaafde stukken? Wellicht dat ik kan leven met een minimale schaaf, het zit immers aan de buitenkant waar je niet tegen aankijkt.
Schaven, wanneer nodig, zal juist aan de binnenkant van de deur moeten.

Door het plaatsen van langere scharnieren vergroot je de draaicirkel en zal de linker deur (van buitenaf gezien) dus korter langs de rechter deur lopen, goede kans dat dit te krap wordt waardoor het niet meer past.

Je filmpje van de speling aan de scharnierzijde is niet zo zinvol, de speling tussen beide deuren is interessanter.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:54
goodfella schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:00:
Onze aannemer vertelde dat dit makkelijk te verhelpen is, maar ik zie het niet.
Je zou natuurlijk ook de aannemer kunnen vragen dit even op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als je dit met de scharnieren op wil lossen, dan gaan de scharnieren uitsteken ten opzichte van het kozijn. De deur is te dik / steekt te ver uit naar buiten. Je hebt waarschijnlijk te weinig speling tussen de 2 deuren om de scharnieren dermate ver naar buiten te brengen dat die extra dikte van de deuren overbrugd kan worden. Resultaat zal zijn dat de deur met klink in zijn draai tegen de andere deur aan zal gaan komen en dus helemaal niet meer open kan of alleen met contact met de andere deur. Dan moet je dus bij de deur met klink aan de binnenkant gaan schaven, zodat hij open kan zonder de andere deur te raken. Veel ruimte om te schaven heb je daar waarschijnlijk niet vanwege je driepuntssluiting.

Een timmerman ziet dit waarschijnlijk gewoon als "eenvoudig op te lossen". Maar dan steken je scharnieren dus wel wat uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
goodfella schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:44:

Ik woon daar niet meer maar ik had behoorlijk brede scharnieren nodig omdat het kozijn redelijk uitstak.
Zoals Xander zegt over het schaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 12:45
Dieks77 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Je zou natuurlijk ook de aannemer kunnen vragen dit even op te lossen ;)
Dit: Het klinkt alsof TS (hoewel wild geïnteresseerd) niet al te veel ervaring heeft met deuren stellen.
Dan werkt het echt veel beter wanneer je dit aan je aannemer vraagt, zeker wanneer die toch nog rond loopt vanwege de rest van de verbouwing / nazorgpuntjes.
Laat de aannemer dan ook scharnieren kiezen: Die houdt ook rekening met praktische dingen waar jij niet perse aan denkt, zoals herbruiken van freesgaten voor bestaande scharnier door een langere variant van hetzelfde merk te scoren. Iha worden aannemers heel ongelukkig wanneer jij met een paar willekeurige scharnieren van de Gamma aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

onkl schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Dit: Het klinkt alsof TS (hoewel wild geïnteresseerd) niet al te veel ervaring heeft met deuren stellen.
Dan werkt het echt veel beter wanneer je dit aan je aannemer vraagt, zeker wanneer die toch nog rond loopt vanwege de rest van de verbouwing / nazorgpuntjes.
Laat de aannemer dan ook scharnieren kiezen: Die houdt ook rekening met praktische dingen waar jij niet perse aan denkt, zoals herbruiken van freesgaten voor bestaande scharnier door een langere variant van hetzelfde merk te scoren. Iha worden aannemers heel ongelukkig wanneer jij met een paar willekeurige scharnieren van de Gamma aankomt.
Ik denk dat het wel handig was geweest als de aannemer de TS op de gevolgen van bepaalde keuzes had gewezen. Volgens mij is dit namelijk helemaal niet raar, als je zoiets "strak" maakt door de deuren en ramen wat op te dikken aan de buitenkant. TS heeft hier waarschijnlijk zelfs extra voor betaald (meer dan een paar euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Ik denk dat het wel handig was geweest als de aannemer de TS op de gevolgen van bepaalde keuzes had gewezen. Volgens mij is dit namelijk helemaal niet raar, als je zoiets "strak" maakt door de deuren en ramen wat op te dikken aan de buitenkant. TS heeft hier waarschijnlijk zelfs extra voor betaald (meer dan een paar euro).
Op zich mee eens, maar dit is wat ik in het hele verhaal niet helemaal begrijp. OP schrijft dat het bij hem bekend was dat de deuren niet 180 graden open konden toen de kozijnen werden besteld, en dat de aannemer hem vertelde dat dit makkelijk op te lossen was. Dus kennelijk hebben ze het met elkaar hierover gehad.
Waarom de aannemer dit dus niet heeft opgelost is mij een raadsel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kurma schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Op zich mee eens, maar dit is wat ik in het hele verhaal niet helemaal begrijp. OP schrijft dat het bij hem bekend was dat de deuren niet 180 graden open konden toen de kozijnen werden besteld, en dat de aannemer hem vertelde dat dit makkelijk op te lossen was. Dus kennelijk hebben ze het met elkaar hierover gehad.
Heeft hij daar dan opdracht voor gehad? Ziet hij het niet gewoon als "geleverd zoals aangeboden en geaccepteerd"? Waarschijnlijk ziet hij dit gewoon als een "niet eerder uitgesproken eis". Zou me niets verbazen dat hij het altijd zo levert, omdat mensen die het helemaal strak willen hebben juist niet op uitstekende scharnieren zitten te wachten. Maar dat had hij dan natuurlijk wel even moeten benoemen als consequentie van opdikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 12:45
Kurma schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Geen idee hoe chaotisch of gestructureerd de aannemer van TS werkt, maar in z'n algemeenheid:
  • Of omdat de aannemer denkt dat het niet bij de opdracht hoort,
  • of omdat 'ie het botweg vergeten is,
  • of omdat ze dit later nog doen, bijvoorbeeld omdat ze nu nog bezig zijn met de ruwbouw en hij weet dat er over een week of wat een timmerman rondloopt die dit meteen even fixt.
Ik zou bij de volgende bak koffie tussen neus en lippen door vragen wat hun plan is en ze er, als nodig, aan herinneren wat er was afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Ik had wat meer context en rationale in mijn openingspost kunnen geven.

Totstandkomen van keuze
De intentie was om exact dezelfde pui te hebben als de buurman van hetzelfde bedrijf. Echter konden zij niet op tijd leveren. Dus waren wij genoodzaakt om bij een partij te bestellen wat niet aan maatwerk doet, het opdikken zit er standaard bij. @Anoniem: 39993.

Er was behoorlijk wat haast i.v.m bouwvak. De aannemer heeft mijn eisen niet gevraagd en ik vertelde wel, voor het bestellen over mijn eis. Hij stelde mij gerust dat dit te verhelpen was. Prima.

@onkl heeft gelijk betreft mijn technisch bouwinzicht, deze is erg beperkt of zelfs nihil. En ik laat zeker de aannemer gewoon zijn gang gaan. Het is een respectable man en ben er over te spreken. Maar hij is een type die de ruimte nodig heeft.

Ik heb idd tussen neus en lippen gevraagd naar de oplossing @onkl. Elke keer stelt hij mij gerust. “Gewoon proberen: geen woorden maar daden”, zegt ie. Hij heeft een goed netwerk van vakmensen, en ik hoop idd dat daar de oplossing kan zitten. Ondertussen knaagt het aan mij dat ik het zelf niet zie. Ik heb de nare eigenschap om het niet los te kunnen laten met als gevolg dat ik het probeer te begrijpen.

@Kurma de pui staat sinds gisteren en dit is iets wat later op de planning staat. Ik probeer zelf de opties voor ogen te krijgen, mijn eigen onderzoekje zonder dat ik hem ‘lastig’ val.

Enfin, a.d.h.v. van jullie waardevolle input weet ik het volgende.

- langere scharnieren vergroot draaicirkel waarbij de openslaande deur mogelijk niet meer past en de binnenkant van geschaafd moet worden. Dus het is zaak om te kijken hoeveel speling of ruimte tussen de deuren nog zit.
- het idee van ruimte te kort in de ‘omhulsel’ doet er niet toe, uiteindelijk draait het er toch omheen.

Ik waardeer jullie input en het meedenken. Bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door goodfella op 19-08-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Xander schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Schaven, wanneer nodig, zal juist aan de binnenkant van de deur moeten.

Door het plaatsen van langere scharnieren vergroot je de draaicirkel en zal de linker deur (van buitenaf gezien) dus korter langs de rechter deur lopen, goede kans dat dit te krap wordt waardoor het niet meer past.

Je filmpje van de speling aan de scharnierzijde is niet zo zinvol, de speling tussen beide deuren is interessanter.
De speling is 4mm aan zowel de buiten- en binnenzijde.

Vanaf buiten

Speling buitenzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOGpGzVSwbZOV5N8Xd8SO5s_eQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgHHLoWW0V9j7Ohr4B725BYa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHfNWdtl_t2NN1bUURcVtiFq01g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xztacOF7qJ5deLx9Txb9LJia.jpg?f=fotoalbum_tile

Binnenzijde

Speling binnenzijde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rm4tAuYJ_AAGNOnVcU08em_kZQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18ofO3cUPGRAj6S7Z6puJISt.jpg?f=fotoalbum_tile

De deur met de klink.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BVx3OEKamfliXydV_BRRuu6GKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNNi3dJB7vMu31C8zoLKmqaI.jpg?f=fotoalbum_tile

Klopt het dat de draaicirkel van beide deuren dan maximaal 2mm erbij mogen hebben als je niet wilt schaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
Als je niet beide deuren tegelijkertijd opent, als in links en rechts beide in de hand en opentrekken, dan hoeft dat niet en mag het wel iets meer zijn. Dan kom je ook met 3mm wel weg.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Je moet de speling meten als de deur al een deurdikte open is.
Als ik het zo zie gaat het niet lukken denk ik.
Schuin schaven is ook geen optie vanwege de driepuntssluiting.

Pagina: 1