Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:44
Hallo,

voor onze woning uit 2007 en gezin van vier ben ik aan het kijken of we grotendeels van het gas af kunnen.

Historisch gasverbruik: 1300 m³/jaar . In het eerste Corona jaar was het circa 1400 door het vele thuiswerken icm de strenge winter.
Afgiftesysteem
:
- Beneden overal vloerverwarming
- Boven radiatoren, maar staan laatste jaren bijna altijd uit, af en toe gebruiken we een electrisch kacheltje om een werkkamer even te verwarmen.
SWW:
- Momenteel een 15 jaar oude CV ketel (intergas Combi) op zolder. Er is wel ruimte voor een boiler
- circa 160 m3 water per jaar.
- Momenteel circa 3800 KWH opbrengst van zonnepanelen. Plan is om eind dit jaar dit te verhogen naar 7000kwh ivm aanschaf EV en eventuele overstap op warmtepomp.
Warmtepompvoorkeur:
Ik heb geen voorkeur, omdat ik geen deskundige ben. Na wat inlezen lijkt mij de LG Therma V geschikt, maar sta uiteraard open voor alternatieven. Volgens mij zouden we aan 7KW of 9KW genoeg hebben.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Ik zou graag wat advies van jullie hebben mbt een aan te bevelen type/merk en configuratie. Zou ik bijvoorbeeld helemaal van het gas af kunnen of is het aan te bevelen om voor het douchen en koude dagen de CV ketel te houden?

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je plek voor een boilervat?
Met vloerverwarming als hoofdverwarming is de warmtepomp tot ongeveer -15°C goedkoper dan gas, dus op lange termijn zal all electric / gasloos goedkoper zijn.
Op het moment zit er echter wel een flinke premie en wachttijd op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Apolopo
We hebben op zolder plek voor een boilervat.

Met betrekking tot levertijden hoor ik verschillende verhalen. Een lokale installateur zei dat ze niet konden leveren, maar als ik bijvoorbeeld google naar LG Therma V warmtepompen zie ik diverse advertenties voor warmtepompen uit voorraad leverbaar.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Apolopo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:41:
We hebben op zolder plek voor een boilervat.

Met betrekking tot levertijden hoor ik verschillende verhalen. Een lokale installateur zei dat ze niet konden leveren, maar als ik bijvoorbeeld google naar LG Therma V warmtepompen zie ik diverse advertenties voor warmtepompen uit voorraad leverbaar.
Sommige winkels houden hun voorraad heel slecht bij… Ook de groothandels maken er een beetje een zooitje van momenteel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Apolopo
ok, dat zou kunnen idd.

mbt de configuratie, zou het mogelijk / aan te raden zijn om een warmtepomp te gebruiken voor verwarming en de CV ketel aan te houden voor tapwater zodat ik geen boilervat hoef aan te schaffen?

Nog advies mbt merken/modellen warmtepompen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
@Apolopo Dan heb je heel duur tapwater. Gasaansluting kost ~250 per jaar.
Dan betaal je dus per m² gas nog eens 250/160 = ~€1,60 extra. Dan is COP1 elektrisch bijna competitief op prijs. (Maar zeer ongewenst)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Apolopo dat kan, dat maakt de installatie vaak veel eenvoudiger.
Met een losse warmtepompboiler heb je ook nogmaals subsidie.
Wel met de nadelen die daar bij horen: meer geluid, langere opwarmtijd etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1