Huren zonnepanelen + vraag rechtsgeldigheid contract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De woningbouw kwam vorige maand met het aanbod 6 panelen te leggen eind van het jaar, met een vaste huurprijs van 12,60 per maand.
Hun energiebesparing was te rooskleurig imo, maar ik heb het uitgerekend en het was toch wel een gunstige deal voor mij. Ook al moet ik ze huren, en ook al zijn het er maar 6 (ik wil er wel 20...).
Dit contract (zie hieronder) heb ik getekend en is ontvangen dd 27 juli jongstleden.

Vandaag dd 18 Aug krijg ik echter de volgende brief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/py9s2ltQnOqsn8YF4A_ViaRdbiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqndii6Mbnia2ZTRMYrSILmo.jpg?f=fotoalbum_large

Het nieuwe contract is (veel) ongunstiger voor mij. Kunnen ze dit zomaar maken?
Ik wordt morgenochtend teruggebeld door m'n rechtsbijstandverzekering, geen idee of die hier wat mee kunnen. Maar in de tussen tijd dit topic, met de vraag of iemand ervaring heeft met een soortgelijke contractbreuk, en of het 2e contract toch niet toch gunstig zou kunnen zijn voor mij.

Het nieuwe contract (zie hieronder) lijkt me namelijk echt waardeloos, of niet? Even snel doorgerekend met een fictieve 5% huurverhoging kom ik op eur 40,64 na 25 jaar.
Ik ben van plan hier de rest van m'n leven te blijven wonen, dus de levensduur van de zonnepanelen zal ik dan wel halen.

Dit is het oude contract, getekend en opgestuurd per WhatsApp en ontvangen dd 27 juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ncGVFKULLB7_5elyiJh2hTsJCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlEzXuIvou0gvPwxf1jBmPHa.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe contract dat ze willen dat ik teken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z1G0OCtkmE6OExxQtUZQe9Nh_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAlZfQEafxTRhKK6V6uJGeQA.jpg?f=fotoalbum_large

Dus we gaan van een vaste 12,60 euro/maand voor 6 panelen, naar 12,60 euro + alle huurverhogingen.

😄

Ik wou zo graag zonnepanelen... ;w ik was hier al helemaal blij mee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Even los of ze het contract mogen aanpassen.

Waardeloos lijkt het me niet. Ten eerste hoef je zelf geen panelen te financieren.

Ze zijn alleen van een verwachte waarde afgestapt die al zo zacht als boter was. En je krijgt dus te maken met verhoging conform de huurprijs verhoging. Niet veel anders dan als ze je badkamer renoveren toch?

Maar daar staat dan wel weer tegenover dat je wel een garantie krijgt dat als de saldering wegvalt en je dus duurder uitkomt dat dit in de huurprijs gekort wordt.

Maar gezien je lijstje verbruikers is er wellicht werk aan de winkel qua energiebesparing?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan (art. 6:217 BW). De vraag is of er een aanbod is gedaan. Een aanbod vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard (art. 3:33 BW). De verhuurder zegt dat hun verklaring door een vergissing niet overeen stemde met hun wil, dus dat er nooit een aanbod is gedaan. Art. 3:35 BW bepaalt dat er toch een geldig aanbod is gedaan wanneer jij er redelijkerwijs vanuit mocht gaan dat de verhuurder een aanbod deed:
Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
Dit is juridisch dezelfde vraag als in de hoogslaper van Leen Bakker of in de LCD-tv van Otto. Ik vind de prijs uit het oude contract niet onrealistisch, en ook het feit dat de prijs hetzelfde blijft is niet zo gek omdat er na de initiƫle aanschaf geen kosten meer zijn, dus ik denk dat je de verhuurder aan het oude contract kunt houden. Je rechtsbijstandsverzekeraar zou tot dezelfde conclusie moeten komen. De vraag is of ze je gaan afkopen vanwege het geringe belang. Bij een verhoging van 4% per jaar heb je na 5 jaar 95,71 euro extra betaald en na 10 jaar 375,97 euro. Dat is te weinig om voor te procederen. Uiteindelijk loopt het verschil harder op, maar het is onredelijk om zover in de toekomst te kijken. Het is maar de vraag of je er dan nog woont, en ook met het oude contract kunnen er na 10 jaar extra kosten berekend worden als ze opeens onderhoud nodig hebben, ook al zegt het contract van niet.

[ Voor 24% gewijzigd door fopjurist op 18-08-2022 21:27 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Nog niks gehoord van de rechtsbijstand, die zouden vanochtend bellen.

Intussen wel een paniekerige ma aan de telefoon gehad, die vindt dat ik niks tegen de woningbouw moet doen want 'die winnen het toch en dan worden ze vervelend tegen mij/moet ik wellicht mn huis uit'.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-09 19:41
je hebt netjes, tijdig en te goeder trouw getekend voor versie 1, dus ik zou versie 2 gewoon niet tekenen als het ongunstiger voor je is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SeƱor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Je huurcontract kunnen ze er niet om opzeggen, maar ik zou wel naar je overige verbruikers kijken. Heeft je chronische ziekte rechtstreeks te maken met het hebben van al die energieslurpers?

Maarre, een foutje is een komma verkeerd. Dit is een heel anders geformuleerde overeenkomst. Punt 7 van de oorspronkelijke overeenkomst stelt dat dit contract niet zonder meer verbroken kan worden door huurder of verhuurder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SeƱor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:43:
Je huurcontract kunnen ze er niet om opzeggen, maar ik zou wel naar je overige verbruikers kijken. Heeft je chronische ziekte rechtstreeks te maken met het hebben van al die energieslurpers?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:13:

Intussen wel een paniekerige ma aan de telefoon gehad, die vindt dat ik niks tegen de woningbouw moet doen want 'die winnen het toch en dan worden ze vervelend tegen mij/moet ik wellicht mn huis uit'.

...
Alhoewel ik denk dat je in je recht staat, zou ik bovenstaande toch wel meewegen.

Niet dat ze je het huis gaan uitzetten, maar mocht je in de toekomst gebreken hebben dan zou het zo maar kunnen, zou niet moeten en mogen, dat ze je wat langzamer / niet gelijk helpen..

Is dat risico de 350 euro of zo over de hele duur van de zonnepanelen waard?

[ Voor 1% gewijzigd door jeroenkb op 19-08-2022 12:20 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Alhoewel ik denk dat je in je recht staat, zou ik bovenstaande toch wel meewegen.

Niet dat ze je het huis gaan uitzetten, maar mocht je in de toekomst gebreken hebben dan zou het zo maar kunnen, zou niet moeten en mogen, dat ze je wat langzamer / niet gelijk helpen..

Is dat risico de 350 euro of zo over de hele duur van de zonnepanelen waard?
350 euro? Bij een fictieve 5% huurverhoging per jaar kom je na 25 jaar op een extra 3436 euro uit, dus bijna het dubbele bedrag. Bij 4% kom je op 2517 euro extra uit. Dat is het probleem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

350 euro? Bij een fictieve 5% huurverhoging per jaar kom je na 25 jaar op een extra 3436 euro uit, dus bijna het dubbele bedrag. Dat is het probleem...
Sorry, had ik ergens in het topic gelezen. Maar je hebt gelijkt. Het bedrag is veel groter.

En de kosten voor de WBV zijn eenmalig. Dus inderdaad niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Sorry, had ik ergens in het topic gelezen. Maar je hebt gelijkt. Het bedrag is veel groter.

En de kosten voor de WBV zijn eenmalig. Dus inderdaad niet acceptabel.
Het is niet eens de wb die ze betaalt, maar Wocozon. De wb wil alleen nu ineens een graantje meepikken lijkt het :(

"Over Wocozon
Wat is jullie verdienmodel?

Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk. Ons doel is niet om geld te verdienen. Wij helpen zoveel mogelijk bewoners van sociale huurwoningen aan zonnepanelen, zodat ze besparen op stroomkosten en een bijdrage leveren aan een betere wereld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-08 16:16

Roi

5% huurverhoging lijkt me willekeurig gekozen. Er zit een begrenzing bij sociale huurwoningen hoe veel dit mag stijgen. In 2022 was de gemiddelde verhoging bij woningcorporaties 2%, van de afgelopen 6 jaar was dit de op een na hoogste verhoging. Zie onderstaande grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://aedes.nl/sites/default/files/styles/content_786_x_390_/public/2022-05/Grafiek%20corporatiemonitor%20Huurbeleid%202022%202048x1016.png
https://aedes.nl/huurbele...ngcorporaties-gemiddeld-2

Voor de duidelijkheid, de prijs per paneel zou voor de OP dit jaar dus nog geen 5 cent (0.0483) stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Roi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:57:
5% huurverhoging lijkt me willekeurig gekozen. Er zit een begrenzing bij sociale huurwoningen hoe veel dit mag stijgen. In 2022 was de gemiddelde verhoging bij woningcorporaties 2%, van de afgelopen 6 jaar was dit de op een na hoogste verhoging. Zie onderstaande grafiek.

[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid, de prijs per paneel zou voor de OP dit jaar dus nog geen 5 cent (0.0483) stijgen.
Uiteraard heb ik 5% willekeurig gekozen, mijn woningbouw pakt echter wel *altijd* de max aan verhoging, ook voor de laagste inkomens, en ook in coronatijd.
En 5% of net ertegenaan heb ik al meermaals gehad helaas, dus is niet heel vreemd om daarmee te rekenen vind ik. Maar ook met 4% kom ik op ~2500 euro uit.

Corona tijd meerekenen in een gemiddelde is trouwens niet helemaal fair vind ik; toen was het 1x verplicht 0% over de hele linie.
Plus de regels voor huurverhoging gaan helemaal veranderen over een jaar (?) , dus historische verhogingen zijn sowieso niet helemaal te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:19
energiebesparen is op lange en korte termijn altijd gunstig. uiteraard kunnen zonnepanelen deels het grote verbruik compenseren. maar echt besparen zet zoden aan de dijk.

wat is (ongeveer) jouw jaar verbruik? (gas/electra) (en wat zijn de waarden van jouw groot verbruikers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
nachtnet schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:25:
energiebesparen is op lange en korte termijn altijd gunstig. uiteraard kunnen zonnepanelen deels het grote verbruik compenseren. maar echt besparen zet zoden aan de dijk.

wat is (ongeveer) jouw jaar verbruik? (gas/electra) (en wat zijn de waarden van jouw groot verbruikers?)
Dit specifieke huis woon ik nog niet lang genoeg om alles precies te weten, de airco heb ik ook pas sinds half februari. Maar ik denk dit (energiecontract-) jaar onder de 500m3 gas uit te komen, en op ca 4000 kWh.
Jaar erna minder gas (zit nu op ~8m2/maand), en wat meer electra ivm verwarmen op airco hele stookseizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

maar we hebben het dus over de toekomstige verhogingen over 12 euro?
Dus uitgaande van jaarlijks 5% huurverhoging gaat het na jaar 1 over 60 eurocent, in jaar 2 over 63 eurocent etc.

Dat lijkt me niet zo'n probleem toch? of is het echt een principekwestie?

Het lijkt mij allemaal best redelijk. Ze redeneren waarschijnlijk dat de panelen tot het huis behoren.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Grappig, in het nieuwe contract wordt 2,10 inclusief btw genoemd en mag jaarlijks stijgen met het huurpercentage. Er is dus geen verplichting om het voordeel van een eventuele verlaging btw-verlaging aan de bewoner te doen toekomen.

Maar serieus, de waarde van zonnepanelen gaat toenemen in de toekomst omdat de terugleveringvergoeding/besparing steeds hoger gaat zijn. Is het dan wel zo onredelijk dat een stichting zonder winstoogmerk een (gereguleerde) jaarlijkse prijsstijging verlangt? Je kunt zeggen dat hun kosten niet stijgen, maar de kosten voor nieuwe panelen op andere sociale huurwoningen zullen wel stijgen want producenten en installateurs prijzen hun producten en diensten naar marktwaarde. Solidair zijn met andere sociale huurders die ook zonnepanelen willen lijkt me gepast.

In geval van beide contractversies betaalt TS een bedrag wat momenteel de inflatie niet eens bijhoudt. Het is mijn inziens onredelijk en niet-solidair met anderen om hier het onderste uit de kan te willen halen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

dragon2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

350 euro? Bij een fictieve 5% huurverhoging per jaar kom je na 25 jaar op een extra 3436 euro uit, dus bijna het dubbele bedrag. Bij 4% kom je op 2517 euro extra uit. Dat is het probleem...
Hoe kom je op de 3436? In totaal over de looptijd van 25 jaar? Dat is toch helemaal niet zo heel slecht? (= mijn mening natuurlijk...)

Verder is het niet netjes om contracten ineens te veranderen. Dus die discussie zou ik sowieso even aangaan waarom ze dit ineens doen. Want inderdaad, het scheelt je op lange looptijd wel wat geld.

[ Voor 21% gewijzigd door majoh op 19-08-2022 13:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32
Wellicht ben ik te bijdehand, maar zou je niet simpelweg kunnen reageren op de WBV dat je het 2e contract ontvangen hebt, maar niet begrijpt waarom dit nodig is?
Er is reeds een contract getekend, welke door geen van partijen beƫindigd mag worden. Wil de WBV 2 getekende contracten naast elkaar laten bestaan?
Mocht de WBV dan toch het eerste contract willen ontbinden dan kan je voorstellen om dat te doen met een compensatie van bijvoorbeeld 2500€, te betalen over een periode van 25 jaar :+ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi

Roi

dragon2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Uiteraard heb ik 5% willekeurig gekozen, mijn woningbouw pakt echter wel *altijd* de max aan verhoging, ook voor de laagste inkomens, en ook in coronatijd.
En 5% of net ertegenaan heb ik al meermaals gehad helaas, dus is niet heel vreemd om daarmee te rekenen vind ik. Maar ook met 4% kom ik op ~2500 euro uit.

Corona tijd meerekenen in een gemiddelde is trouwens niet helemaal fair vind ik; toen was het 1x verplicht 0% over de hele linie.
Plus de regels voor huurverhoging gaan helemaal veranderen over een jaar (?) , dus historische verhogingen zijn sowieso niet helemaal te vergelijken.
Los van het corona jaar is er een gemiddelde stijging per jaar geweest van 1.52%. Ik vraag me eerlijk gezegd of of jou stijging komt door een normale huurstijging, of dat het te maken heeft met je verhuizing waarover je schreef en de kosten samenhangen met een groter woningtype of een stijgend inkomen. 5% klinkt mij totaal niet realistisch eerlijk gezegd.

Misschien goed om te weten daar er een Sociaal Huurakkoord is waarin is afgesproken dat de inflatiecijfers worden gehanteerd (als max.) voor huurstijging in de sociale sector. Alhoewel dit jaar een uitzonderlijk jaar is voor inflatie ivm oorlog zal de prijs per paneel dus minimaal per jaar stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
majoh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Hoe kom je op de 3436? In totaal over de looptijd van 25 jaar? Dat is toch helemaal niet zo heel slecht?
Extra 3436, dat dus bovenop de 3700 nogwat die de panelen sowieso kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

dragon2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Extra 3436, dat dus bovenop de 3700 nogwat die de panelen sowieso kosten.
Ja maar jij huurt, en koopt niet de panelen. Voor de huur die je 50 jaar lang betaalt had je het huis ook wel kunnen kopen, bij wijze van spreken.

Je berekening klopt overigens. Ik heb het ook even nagerekend :-P
Bedenk ook even hoeveel stroom er bespaard is al die jaren. Alsnog een prima deal voor je.

Maargoed WBV heeft een fout gemaakt, ik zou zeker proberen of je contract 1 kunt behouden.

[ Voor 44% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Roi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

Los van het corona jaar is er een gemiddelde stijging per jaar geweest van 1.52%. Ik vraag me eerlijk gezegd of of jou stijging komt door een normale huurstijging, of dat het te maken heeft met je verhuizing waarover je schreef en de kosten samenhangen met een groter woningtype of een stijgend inkomen. 5% klinkt mij totaal niet realistisch eerlijk gezegd.

Misschien goed om te weten daar er een Sociaal Huurakkoord is waarin is afgesproken dat de inflatiecijfers worden gehanteerd (als max.) voor huurstijging in de sociale sector. Alhoewel dit jaar een uitzonderlijk jaar is voor inflatie ivm oorlog zal de prijs per paneel dus minimaal per jaar stijgen.
Of jij het realistisch vindt of niet, het is gewoon zo 🤷

Uiteraard heeft die 4-5% niks te maken met andere woning šŸ˜‰

Ik zit dus in de laagste inkomenscategorie dus krijg ook niet de extra verhogingen op basis van inkomen.

Dat nieuwe huurakkoord is dus nog in de maak, dat vervangt inflatie + percentage.

Het enige dat duurder is hier is verwarmen, ik kwam tussenwoning nu hoekhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi

Roi

.

[ Voor 115% gewijzigd door Roi op 19-08-2022 14:19 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Er is sinds 2021 tot 2024 een maximaal verhogingspercentage voor de huur van sociale huurwoningen, dat is in 2022 3,3%. Ook mag er niet verhoogd worden tot boven de maximale huur volgens het woningswaarderingsstelsel.

Je rekent wel maximaal in je eigen voordeel hier, en dat is met rente op rente wel een flink stuk aan het einde van de rit.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ook ik denk dat je ze kan houden aan het eerste contract.

Wat ik mij wel afvraag zijn 6 paneeltjes niet beter anders op te lossen dan huren bv op een schuurtje of aan de schutting ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

ari3 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:47:
Maar serieus, de waarde van zonnepanelen gaat toenemen in de toekomst omdat de terugleveringvergoeding/besparing steeds hoger gaat zijn.
Ehh, juist niet. De salderingsregeling wordt afgebouwd waardoor je minder vergoed krijgt.
En we gaan mogelijk richting een prijs per uur, waar waarschijnlijk de prijs van stroom op zonnige middagen flink omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Roi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:57:

[Afbeelding]
Idd, mijn WoCo zat wel vaker tussen 2,5 en 3,8%
Maar dit jaar was het bijvoorbeeld 0% (met huur boven liberaliseringsgrens).
5% zie je in de vrij sector misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
eL_Jay schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Idd, mijn WoCo zat wel vaker tussen 2,5 en 3,8%
Maar dit jaar was het bijvoorbeeld 0% (ook met mijn huur boven liberaliseringsgrens).
5% zie je in de vrij sector misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verhoging (%)012345
Jaar 1151,2151,2151,2151,2151,2151,2
Jaar 2151,2152,72154,23155,74157,25158,76
Jaar 3151,2154,25157,32160,42163,54166,7
Jaar 4151,2155,8160,47165,24170,09175,04
Jaar 5151,2157,36163,68170,2176,9183,8
Jaar 6151,2158,94166,96175,31183,98192,99
Jaar 7151,2160,53170,3180,57191,34202,64
Jaar 8151,2162,14173,71185,99199212,78
Jaar 9151,2163,77177,19191,57206,96223,42
Jaar 10151,2165,41178,97193,49209,03225,66
Jaar 11151,2167,07182,55199,3217,4236,95
Jaar 12151,2168,75186,21205,28226,1248,8
Jaar 13151,2170,44189,94211,44235,15261,24
Jaar 14151,2172,15193,74217,79244,56274,31
Jaar 15151,2173,88197,62224,33254,35288,03
Jaar 16151,2175,62201,58231,06264,53302,44
Jaar 17151,2177,38205,62238275,12317,57
Jaar 18151,2179,16209,74245,14286,13333,45
Jaar 19151,2180,96213,94252,5297,58350,13
Jaar 20151,2182,77218,22260,08309,49367,64
Jaar 21151,2184,6222,59267,89321,87386,03
Jaar 22151,2186,45227,05275,93334,75405,34
Jaar 23151,2188,32231,6284,21348,14425,61
Jaar 24151,2190,21236,24292,74362,07446,9
Jaar 25151,2192,12240,97301,53376,56469,25
Totaal378042724811,645436,956163,097006,68

Het is lastig om te voorspelen hoeveel de huur prijzen per jaar omhoog gaan. Maar als het per 5% jaar zou zijn dan betaal je over 25 jaar dus rond de 7000 euro in totaal. Wat ik aardig aan de prijs vind voor iets wat alleen initieel geld kost en daarna alleen als iets kapot gaat. Omvormer zal elke 10 jaar mogelijk vervangen moeten worden.

Maar het contract wat je als eerst kreeg zou ik niet als te mooi om waar te zijn bestempelen. Maar hiervoor zal je denk ik juridisch advies over moeten vragen rechtsbijstand of dit zo maar kan en mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Maar zo te lezen heeft TS geen geld om zonnepanelen zelf aan te schaffen dus tja huren/lenen kost geld (TM).

En afschaffen qua saldering: blijkbaar is TS van de domotica, zou zou zeggen waterbed en aquaria alleen /grotendeels verwarmen als de zon schijnt.

Zou als TS vragen of er niet 6 paneeltjes meer bij mogen. Want aircotje draaien en al de andere electronische zaken die er aanwezig zijn zullen TS zijn leven er voorlopig niet goedkoper op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:44:
Maar zo te lezen heeft TS geen geld om zonnepanelen zelf aan te schaffen dus tja huren/lenen kost geld (TM).

En afschaffen qua saldering: blijkbaar is TS van de domotica, zou zou zeggen waterbed en aquaria alleen /grotendeels verwarmen als de zon schijnt.

Zou als TS vragen of er niet 6 paneeltjes meer bij mogen. Want aircotje draaien en al de andere electronische zaken die er aanwezig zijn zullen TS zijn leven er voorlopig niet goedkoper op maken.
Ik heb het geld niet nee, maar het mag ook niet van de WB. Ik moet het met 6 panelen doen (net als de rest van de straat), of niks.

Als ik het geld had en het mocht, dan kwam het dak oost en west vol natuurlijk. Maar helaas... 6 panelen op west, take it or leave it.

Aquaria en waterbed alleen verwarmen als de zon schijnt kan niet lol

Ik ben wel wat aan het bezuinigen door bv alleen smart tv te kjken ipv met shield en receiver en surround sound.
Dekbed op het waterbed waar ik op lig, zodat de temp wat lager kan.
Nintendo switch handheld spelen ipv op tv.
Niet meer 3d printen.
Veel koud eten.
Water bespaar douchekop.
Dat soort dingen.

De airco kost me nu in de zomer wat geld idd, waar ik natuurlijk graag zonnepanelen tegenover zou willen. Maar afgelopen winter (even op een nat bierviltje uitgerekend) scheelde het me ca. 50 euro/maand ā˜ŗļø
Lang leven de l/l pomp.

De tussenpersoon belde trouwens net, ik moet m'n verhaal per mail naar tussenpersoon sturen, dan sturen zij het weer door naar rb want die reageren niet echt... Begint al goed dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overigens lijkt mij de energiebesparing waar ze mee rekenen alles behalve vreemd. Als ze zuid liggen is het zelfs heel voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:32:
Overigens lijkt mij de energiebesparing waar ze mee rekenen alles behalve vreemd. Als ze zuid liggen is het zelfs heel voorzichtig.
6 panelen op West (met schaduw van dakkapel aan 'onze kant' van de 2 onder 1 kappers).

[ Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 19-08-2022 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
Waarom stap je gelijk naar de rechtsbijstandverzekering? Je hebt nog geen conflict. Eerste stap lijkt me de woningbouw te vragen het oorspronkelijke contract na te komen:
Geachte heer/mevrouw,

Op 18 augustus ontving ik uw brief over een nieuw contract voor de zonnestroominstallatie. De voorwaarden in dit nieuwe contract zijn voor mij ongunstiger, en ik ga hiermee niet akkoord. Ik ga er van uit dat u het oorspronkelijke contract nakomt.

Mvg,
dragon2
En min of meer off-topic:
dragon2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Ik ben wel wat aan het bezuinigen door bv alleen smart tv te kjken ipv met shield en receiver en surround sound.
[...]
Nintendo switch handheld spelen ipv op tv.
Niet meer 3d printen.
Veel koud eten.
[...]
Je verbruik is hoog omdat je verschillende energieslurpers in huis hebt (airco, waterbed), maar waar je niet zonder kunt. Je zit nu te beknibbelen op dingen waarvan de kosten verwaarloosbaar zijn. Een warme maaltijd maken of een uurtje TV kijken is centenwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 19-08-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 12:22
D.m.v. punt 20 kunnen ze de overeenkomst toch in zijn geheel niet door laten gaan, of ontbinden ( door de panelen weer van het dak te halen ). De overeenkomst vervalt dan automatisch.

Indien dit ook in het oude contract staat ( punt 6 oude contract ) en het nieuwe contract wordt niet getekend, kunnen ze simpelweg de panelen niet plaatsen of weer verwijderen om het contract via een omweg te ontbinden?

Dan heb je helemaal geen zonnepanelen. Daarnaast moet de verhuurder ook garantie geven in de toekomst en bijv. de omvormer vervangen. Dus de investering kan in de toekomst groter zijn, waarbij de indexatie van het huurbedrag iets bij helpt. Lijkt me niet onredelijk, slordig is het natuurlijk wel d.m.v. een nieuw/2e contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tom-Z schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:45:
Waarom stap je gelijk naar de rechtsbijstandverzekering?
[...]
offtopic:
Omdat mening rechtsbijstandsverzekering van je verlangt een melding te maken als je iets hebt wat uit kan lopen in een conflict. Jou begeleiden kan zeker ook een nuttige taak zijn van een rechtsbijstandsverzekering om te voorkomen dat iets een conflict wordt of dat je op een later (duurder) moment aanspraak moet doen op je rechtsbijstandsverzekering.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
True schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:05:
[...]
Omdat mening rechtsbijstandsverzekering van je verlangt een melding te maken als je iets hebt wat uit kan lopen in een conflict. Jou begeleiden kan zeker ook een nuttige taak zijn van een rechtsbijstandsverzekering om te voorkomen dat iets een conflict wordt of dat je op een later (duurder) moment aanspraak moet doen op je rechtsbijstandsverzekering.
Members only:

@Tom-Z Klopt dat het weinig zoden aan de dijk zet, al gebruikt die versterker van mij wel wat en het gaat om meer dan een uurtje tv per dag bij mij (fulltime en alleen thuis). En de bespaar douche scheelt ook (ook in de belasting hier over het jaar na de waterafrekening, dat scheelt tientje of meer per maand).

Hetgeen echt stroom zou besparen is aquaria weg, maar die stap wil ik nog niet maken.

Ik zit qua contract ook nog niet verkeerd gelukkig, heb nog 2 jaar te gaan. Als ik honderden euro's in de maand moet betalen dan ben ik failliet, dat gaat gewoon niet van een kleine uitkering. Hoeveel ik ook bespaar...

[ Voor 18% gewijzigd door dragon2 op 19-08-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
deagan1337 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:01:
Indien dit ook in het oude contract staat ( punt 6 oude contract ) en het nieuwe contract wordt niet getekend, kunnen ze simpelweg de panelen niet plaatsen of weer verwijderen om het contract via een omweg te ontbinden?
Punt 20 staat niet in het oude contract want dat contract heeft maar 7 punten. "Simpelweg" even panelen plaatsen en weer weghalen is kapitaalvernietiging en lijkt me niet rendabel om een dergelijk kleine wijziging in het contract af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Punt 20 staat niet in het oude contract want dat contract heeft maar 7 punten. "Simpelweg" even panelen plaatsen en weer weghalen is kapitaalvernietiging en lijkt me niet rendabel om een dergelijk kleine wijziging in het contract af te dwingen.
Off topic: iemand heeft sowieso zitten mutsen want contract 2 begint bij punt 13. Dat nadat contract 1 blijkbaar helemaal fout was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 12:22
Tom-Z schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Staat er wel in, punt 6. Niet exact maar nagenoeg dezelfde inhoud. Ze kunnen er dus altijd onderuit lijkt me. Kapitaalvernietiging lijkt me niet, gezien ze de panelen op een huis verder kunnen plaatsen. Tuurlijk is het wel een hoop gedoe en omslachtig, dus het lijkt me zinvoller om er met de verhuurder uit te komen i.p.v. rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Mijn rb heeft vandaag gereageerd. Haar advies is eerst telefonisch of liever nog via mail te stellen dat het contract geldig is. Mocht de wb moeilijk gaan doen, dan rb weer contacteren (en evt eerst melden aan wb dat ik rb heb).

Dit wil ik vanavond sturen (want voor 26 augustus), ziet iemand nog verbeterpunten?

"​Goededag,

​Op 27 juli ​jongstleden heb ik een contract getekend voor het leggen van 6 zonnepanelen. Dit contract is dezelfde dag ook ontvangen en bevestigd door Wocozon, dus ruim voor de gestelde einddatum van 26 aug 2022.

​Ik heb dd 27 en 28 juli Wocozon ook al telefonisch gesproken over hoe het precies gaat werken en over de afspraak i.v.m. corona, gezien ik medisch kwetsbaar ben.

Afgelopen donderdag dd 18 aug ontving ik echter van jullie een nieuwe brief en contract, met de mededeling dat het eerdere contract als niet verzonden mag worden beschouwd.

Echter, gezien ik het eerder verzonden contract reeds had getekend, de ontvangst hiervan is bevestigd, en dit contract volgens de contractvoorwaarden onherroepelijk is, ga ik ervan uit dat het getekende contract van 27 juli gehonoreerd gaat worden.

m.v.g.,
Dragon2"

• dragon2
  • Niet online
Update:

Ik had morgen in m'n agenda staan contact op te nemen met de woningbouw, gezien het dan 2 weken geleden is dat ik de mail heb verstuurd en ik geen reactie heb gehad.
Wordt ik net echter gebeld door iemand van Wocozon, of ik dat 2e contract wil. Wocozon wist van niks over mijn bezwaar.
Hij vroeg of ik de desbetreffende mail wilde doorsturen naar wocozon, dan komen zij erop terug.

We wachten nog maar even af dan... 😐

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

dragon2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:33:
[...]
Aquaria en waterbed alleen verwarmen als de zon schijnt kan niet lol
Nou; jawel.
P1 meter met energysocket kan het met zonnepanelen. Ik weet alleen niet of vissen/je waterbed dat aan kunnen.
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
https://helpdesk.homewiza...eiten-zitten-er-in-energy

[ Voor 8% gewijzigd door Ghostrider op 08-09-2022 15:48 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• dragon2
  • Niet online
Ghostrider schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:47:
[...]

Nou; jawel.
P1 meter met energysocket kan het met zonnepanelen. Ik weet alleen niet of vissen/je waterbed dat aan kunnen.
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
https://helpdesk.homewiza...eiten-zitten-er-in-energy
Ik snap dat het technisch aan de stroomkant kan ja 🤣
Maar nee, bij aquaria kun je niet de temp steeds laten wisselen, al helemaal niet bij de vissen die ik heb: komen uit supergrote en diepe meren met dus een behoorlijk constante temperatuur.
Waterbed opwarmen als het te koud is duurt eeuwig en dan kan ik niet slapen/last van spieren. Kinda defeats the purpose šŸ™„

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:44:
Vaak heb je geen andere keuze in een sociale huurwoning, ik mag maximaal 8 panelen laten leggen voor 2 euro per paneel per maand.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 08-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Nou, vandaag maar weer eens gebeld want niks teruggehoord. Woningbouw was 1 maand geleden, wocozon 2 weken geleden.

Wocozon: wij kunnen niets doen, we hebben groen licht nodig van WB.
En PS er zijn wel 1 of 2 anderen die hetzelfde issue hebben als u.

Wb: Nee mevrouw, dat eerste contract was een foutje, alleen het 2e contract is geldig.
Ik: verhaal herhaald van de rb, wat ook al in die mail stond. En expliciet aangegeven dat dat verhaal dus van mijn rb kwam.

Wb: tot vervelens aan toe: Maar mevrouw, vindt u dit 2e contract dan niet FAIR?
We doen dat zodat we andere mensen ook kunnen helpen. Het 1e contract was een foutje. Het 2e contract is het enige dat we kunnen aanbieden. Dat is toch FAIR? U blijft het maar over juridisch hebben, maar vindt u dit dan niet fai-hair?!

En nog tig keer 'fair'.

Even grofweg gezegd, Nee, zomaar een contract ontbinden is niet fair nee, en eerlijk gezegd, boeien mij hypothetische andere mensen niet als ik het moet betalen wat ik eigenlijk niet kan en zeker niet wil...

Volgende week word ik teruggebeld, denk dat mijn rb aan de bak mag... šŸ˜“

[ Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 22-09-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Update:

Wb had beloofd afgelopen week te bellen.
Niet gedaan (why am I not surprised šŸ˜•).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik had ze gisteren zelf maar een mail verstuurd. Vandaag dit antwoord.
Schiet echt niet op...

"Geachte Mevrouw x

Hierbij reageer ik op uw onderstaande bericht.

Ik heb naar aanleiding van ons gesprek, uw kijk op de zaak voorgelegd aan mijn collega en gevraagd u te bellen.

Excuses dat dit nog niet gebeurd is, ik zal hem eraan herinneren dit als nog te doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Update: geen update. Radiostilte.
Iemand nog tips..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:31:
Update: geen update. Radiostilte.
Iemand nog tips..?
Naar de rechtsbijstand weer en die in actie laten komen.

Gezien ze zicht in het vorige gesprek al te kennen gaven dat het eerste een "foutje" was en het 2e wel een "fair" contract zou ik nu er voor zorgen dat de RB ze gaat benaderen, voordat die lui er een spelletje van maken van niet reageren en hopen dat het overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
geforce5_guy schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Naar de rechtsbijstand weer en die in actie laten komen.

Gezien ze zicht in het vorige gesprek al te kennen gaven dat het eerste een "foutje" was en het 2e wel een "fair" contract zou ik nu er voor zorgen dat de RB ze gaat benaderen, voordat die lui er een spelletje van maken van niet reageren en hopen dat het overgaat.
Ik denk ook dat ze liever hebben dat ik niks neem dan...

Ding is dat ik een eigen risico/eigen bijdrage heb van 100 euro voor de rb... Dat is voor mij een hoop geld. Dus dan moet het wel echt doorgaan, zegmaar, anders ben ik voor niks 100 euro kwijt 😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Update:
Gisteren een beetje gepikeerd mailtje gestuurd dat ik 3 MAANDEN geleden een contract heb getekend en dat er maar steeds niets gebeurt en niet teruggebeld word zoals meermaals beloofd.

Zowaar net een telefoontje van iemand van de woningbouw.

Status: ze zijn alles aan het inventariseren voordat ze met de lijst naar het bestuur en hun advocaat gaan.

Een stuk of 5 mensen (incluis ik) zeggen: het eerste contract is geldig, die willen we houden.
2 mensen hebben gezegd: doe dan maar geen zonnepanelen.
Een aantal mensen heeft het nieuwe contract geaccepteerd.
Een aantal mensen heeft helemaal niet gereageerd, op beide contracten.

Ze willen van IEDEREEN weten wat ze willen voordat ze verder communiceren. Na veel getrek van mij over een tijdspad: 'voor eind van het jaar' horen we meer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
*O* *O* *O*

Ze belden net op. Wel nog met een beetje zielig verhaal over einde salderen 'compensatie' die ik dan niet krijg, daarmee hebben ze 1 van de 5 nog om kunnen praten 🤷.
Ik en de 3 anderen gaan nu zonnepanelen krijgen op basis van het oude contract šŸŽ‰šŸŽ‰šŸŽ‰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
En weer een telefoontje van WB:

"We hebben elkaar vandaag gesproken het zonnepanelencontract.

U heeft een contract getekend waarin staat dat de premie voor zonnepanelen niet wordt verhoogt.

Dit is een fout. Hierop hebben wij u een nieuw contract gestuurd waarin staat dat de premie voor de panelen jaarlijks wordt verhoogt,
met een percentage dat gelijk is aan de huurverhoging.

Omdat dit nieuwe contract voor u nadeliger is als het door u getekende contract blijft u vasthouden aan het getekende contract.

Dat begrijp ik.

Het is vooral om administratieve redenen voor WB gunstiger als u hetzelfde contract heeft als alle andere huurders.

Daarom is WB gebaad dat u het nieuwe contract tekent. Het gaat WB dus niet zo zeer om de misgelopen gelden.

Ik heb u het volgende voorstel gedaan:

U tekent een nieuw contract waarin staat dat de premie voor de zonnepanelen jaarlijks wordt verhoogt met de algemene huurverhoging van WB.

Daarvoor leggen wij bij u 9 panelen (370 WP) of 6 panelen (400 WP levertijd mogelijk jan 2023 misschien ook eerder). Kosten per paneel blijven gelijk.

En wij nemen in het contract op dat als mocht blijken dat door afschaffing van de saldering, over het algemeen, de bijdrage hoger is dan de opbrengsten, wij de bijdrage gaan verlagen. Dit hebben alle andere huurders namelijk ook in het contract staan.

Zoals ik in het gesprek al heb aangegeven zal WB het getekende contract respecteren en als u geen gebruik maakt van mijn voorstel de panelen ook op korte termijn gaan aanbrengen.

Ik hoor graag van u. "

9 panelen is wel fijn voor mij gezien m'n hoge elektriciteitsverbruik, beetje verleidelijk, maar die onvoorspelbare verhogingen durf ik toch niet aan...
Members only:

Ik neig dus naar het gunstigere oude contract met 6 panelen.

Wat zouden jullie doen..?

Ik moet maandag antwoord geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:41:
En weer een telefoontje van WB:

"We hebben elkaar vandaag gesproken het zonnepanelencontract.

U heeft een contract getekend waarin staat dat de premie voor zonnepanelen niet wordt verhoogt.

Dit is een fout. Hierop hebben wij u een nieuw contract gestuurd waarin staat dat de premie voor de panelen jaarlijks wordt verhoogt,
met een percentage dat gelijk is aan de huurverhoging.

Omdat dit nieuwe contract voor u nadeliger is als het door u getekende contract blijft u vasthouden aan het getekende contract.

Dat begrijp ik.

Het is vooral om administratieve redenen voor WB gunstiger als u hetzelfde contract heeft als alle andere huurders.

Daarom is WB gebaad dat u het nieuwe contract tekent. Het gaat WB dus niet zo zeer om de misgelopen gelden.

Ik heb u het volgende voorstel gedaan:

U tekent een nieuw contract waarin staat dat de premie voor de zonnepanelen jaarlijks wordt verhoogt met de algemene huurverhoging van WB.

Daarvoor leggen wij bij u 9 panelen (370 WP) of 6 panelen (400 WP levertijd mogelijk jan 2023 misschien ook eerder). Kosten per paneel blijven gelijk.

En wij nemen in het contract op dat als mocht blijken dat door afschaffing van de saldering, over het algemeen, de bijdrage hoger is dan de opbrengsten, wij de bijdrage gaan verlagen. Dit hebben alle andere huurders namelijk ook in het contract staan.

Zoals ik in het gesprek al heb aangegeven zal WB het getekende contract respecteren en als u geen gebruik maakt van mijn voorstel de panelen ook op korte termijn gaan aanbrengen.

Ik hoor graag van u. "

9 panelen is wel fijn voor mij gezien m'n hoge elektriciteitsverbruik, beetje verleidelijk, maar die onvoorspelbare verhogingen durf ik toch niet aan... [mo{Gezien mijn arbeidsvermogen 0 is en WIA niet mee gaat met de extra verhogingen komende jaren zak ik in verhouding dus qua inkomen richting bijstandsniveau. [ /mo]

Ik neig dus naar het gunstigere oude contract met 6 panelen.

Wat zouden jullie doen..?

Ik moet maandag antwoord geven.
Wat een partij.... Ze blijven terug komen op hun afspraken.

Maak duidelijk kenbaar dat je alles vast gelegt wil hebben in de mail. Ze doen nu alles via te telefoon m.a.w. je hebt geen bewijs van de afspraken (tenzij je het gesprek opneemt).

Pak wat voor jouw het voordeligste is. Als dat het eerste contract is dan is hun hun probleem, dit is gewoon druk uitoefenen omdat ze weten dat het eerste contract rechtsgeldig is.

[ Voor 7% gewijzigd door geforce5_guy op 11-11-2022 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik heb de medewerker van WB vanmorgen een mail gestuurd dat ik het oude contract wil aanhouden. Krijg ik net een heel professioneel antwoord, dit is de HELE mail:

"oke"

šŸ™„

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Nou gisteren zouden ze de panelen komen leggen *O* , en aansluiten.

1e is gelukt, soort van dan... Ze begonnen bijna 2 uur te laat zonder melding, en de panelen liggen te ver naar rechts: afgesproken was zo hoog mogelijk en dan zoveel mogelijk naar links (Noorden), weg van de dakkapel (Zuiden), dus tegen de 'schoorsteen' aan.
Toen ze bezig waren daar nog meermaals telefonisch over overleg omdat het mij teveel naar rechts leek, maar 'zou goed komen'. Niet echt, het werd ineens heel stil en zo liggen ze nu dus... Tegen de dakkapel aan... Hadden 2 (best brede) dakpannen naar links gemoeten.
En weg waren ze.

Hoe moeilijk kan een legplan nu zijn..? šŸ˜•

Rest van de middag zitten wachten op electricien die op 10-15 minuten rijden zat en al vertrokken moest zijn... šŸ™„
Aansluiten nu op z'n vroegst volgende week vrijdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uKzpBI2ohTcL4pazXc0Mrb9jok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3uQHVwY2K6ieYJbryMjAoqv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Electriciens zouden vandaag om 11u komen. Stonden voor 9 uur al op de stoep 🤷. Gingen helaas ook redelijk snel weer weg: er moet nog eea op het dak gaan gebeuren dus de steiger moet weer terug. Kan nu niet ivm het weer. Januari verder...

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Hoeveel monteurs heb je nodig om 1 kabel te trekken? Tot nu toe 5... En ligt nog niet...

Er zijn nu al drie keer mensen van Wocozon geweest.
De panelen zijn nog steeds niet aangesloten!
De vierde afspraak staat voor 3 Feb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Helaas, de 4e afspraak op 3 Feb gaat niet door: er kwam een noodgeval tussen (4 huizen aan de andere kant van het land).
Ik ben ondertussen wel een beetje pissig, ik ben ondertussen ook wel een noodgeval, toch? :(
Sinds 8 dec al 3 afspraken gehad en nog is de boel niet aangesloten 8)7
En ik ben de rommel ondertussen ook goed zat, de spullen uit de 2 kamers waar ze nog bijmoeten staan overal en nergens, waar het niet past... :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Update, voor het geval iemand nog meeleest:

Ze zijn gisteren aangesloten. *O*
Ze doen alleen niks -O-
Had 0,0 info gehad van de 7 mensen in totaal tijdens de 4 keren dat ze hier zijn geweest. Ik zat de 2 meters en m'n P1 meter te bekijken, maar niks hoor.

Dus maar gebeld, 'Dat ze gaan werken duurt altijd een week of 2'

-O- -O- -O-

Ze wachten blijkbaar op info van de elektricien, daarna gaan ze intern testen, dan monitoren, dan aanmelden. Of zoiets.En dat duurt dus blijkbaar gemiddeld 2 weken.
Maar ik moet wel betalen voor de hele maand.

}:|

Ik had ook enkele technische vragen, vonden ze ook niet zo leuk. 'De zonnepanelen zijn van de woningbouw daar hebben we afspraken mee doei' daar kwam het eigenlijk op neer.

:/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
dragon2 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:50:

Ze zijn gisteren aangesloten. *O*
Ze doen alleen niks -O-
Had 0,0 info gehad van de 7 mensen in totaal tijdens de 4 keren dat ze hier zijn geweest. Ik zat de 2 meters en m'n P1 meter te bekijken, maar niks hoor.
Hoe laat heb je gekeken? Vandaag deed het bij mij ook weinig. 2kWh van 6560Wp.
Dus maar gebeld, 'Dat ze gaan werken duurt altijd een week of 2'
Wat een onzin. Als de boel goed is aangesloten, de omvormer staat aan en er is voldoende licht buiten dan wordt er stroom gemaakt.
-O- -O- -O-

Ze wachten blijkbaar op info van de elektricien, daarna gaan ze intern testen, dan monitoren, dan aanmelden. Of zoiets.En dat duurt dus blijkbaar gemiddeld 2 weken.
Maar ik moet wel betalen voor de hele maand.

}:|

Ik had ook enkele technische vragen, vonden ze ook niet zo leuk. 'De zonnepanelen zijn van de woningbouw daar hebben we afspraken mee doei' daar kwam het eigenlijk op neer.

:/
Klacht indienen bij de woningbouw dat je pas betaalt vanaf het moment dat het systeem probleemloos werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:05:
Wat een onzin. Als de boel goed is aangesloten, de omvormer staat aan en er is voldoende licht buiten dan wordt er stroom gemaakt.
Ik kwam echt niet verder aan de telefoon... Ik had ook zoiets van, bij al m'n familie leden werkte het 10 minuten na installatie, waarom bij mij dan niet? :?

Dit is wat m'n meter laat zien (status lampje knippert), en wat het volgens de handleiding zou moeten zijn, maar ik heb dus geen idee waar ik naar zit te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm9zhkGsYgDkFYtYCcEIoypKUP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygy2w5YgrPVAffCqZJsjFGk2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwHrVOEJhKgSrHFBz_KZjvnIlCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y2BIkJbTlLaYnH94rDBKkeoy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
En wat zegt de omvormer? (morgen om 10.00 uur)
Welke omvormer hangt er?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:55:
En wat zegt de omvormer? (morgen om 10.00 uur)
Welke omvormer hangt er?
Geen idee wat de omvormers zeggen, die liggen op het dak, micro omvormers. 'Ap system, 1 phase' kreeg ik nog los telefonisch. Hoeveel omvormers en hoe ze zitten (kunnen 4 panelen per omvormer) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
2 panelen per omvormer verwacht ik. Je hebt dus ook nog geen app om te monitoren dus, als je die al krijgt. Lekker geregeld, NOT. Die woningbouwvereniging zou aan mij een slechte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:11:
2 panelen per omvormer verwacht ik. Je hebt dus ook nog geen app om te monitoren dus, als je die al krijgt. Lekker geregeld, NOT. Die woningbouwvereniging zou aan mij een slechte hebben.
App is er niet. Wel toegang tot een website met de gegevens van de dag ervoor (over 2 weken :z). Dus niet real-time. En ik verwacht een hele dumbed down website eigenlijk, want telefonisch zeiden ze dat informatie geven moeilijk was: te weinig, of teveel. Wat dacht je van: geen, in mijn geval? šŸ˜’
Ik ben geen standaard sociale huurder dat weet ik wel, maar er moet toch *ergens* technische info los te krijgen zijn, of überhaupt uitleg šŸ˜’ naast 'U krijgt zonnepanelen! Die zorgen voor een lagere stroomrekening! Yay!'
Echt... 😓

4 panelen per micro omvormer schijnt trouwens te zijn wat ze standaard installeren vanuit wocozon/zonmaat. Zei de elektricien gisteren. Maar hij wist dus ook niet hoe mijn panelen precies zitten aangesloten.
Ik had ook liever 2 panelen per omvormer gehad, zeker ivm die dakkapel. Maar helaas.

Wel heb ik blijkbaar 405 WP panelen, ipv de 370 WP waar de woningbouw mee dreigde als ik aan dit contract zou vasthouden šŸ¤·šŸ‘

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
dragon2 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:20:

Wel heb ik blijkbaar 405 WP panelen, ipv de 370 WP waar de woningbouw mee dreigde als ik aan dit contract zou vasthouden šŸ¤·šŸ‘
Al waren ze 600Wp, zolang het niet werkt heb je er niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
dragon2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:13:

...
Even voor de duidelijkheid, ik werk bij zo'n woningbouw en je gaat echt niet je huis uit gezet worden. Zoiets als dit is niet eens de moeite om daarover na te denken, een huisuitzetting kost bakken met geld voor de corporatie en geen rechter die er in mee gaat in een geval als deze.
Het enige wat wat er kan gebeuren, als je heel grof wordt richting de medewerkers, is dat je een notitie in je dossier krijgt dat ze met minstens 2 personen langskomen in geval van bijvoorbeeld reparaties. Maak je het echt te bont (dreigen, handtastelijkheden) dan wordt je opgeroepen voor een orde gesprek waarin je een aanvullende overeenkomst moet tekenen waarin je verklaard geen agressie meer te plegen richting de medewerkers.

Voor wat betreft de overeenkomst, die prijsverhoging in de huurprijs houdt waarschijnlijk ook rekening met eventuele onderhoudskosten/reparaties. Mijn werkgever heeft voor bepaalde systemen de wettelijke verplichting deze te monitoren juist omdat deze als component in de huurprijs zit en de huurder geen mogelijkheid heeft die controle te doen. Dit zijn met name de grotere systemen zoals een PV of zonneboiler systeem op een flat.
Met de opbrengst van je zonnepanelen kan je zelf je energieverbruik in de gaten houden via de meter/apps.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 12:54

kolderindekop

yeaahhhh

Ik heb zelf ook 6 panelen a 390wp had vorig jaar 2500 kwh zelf opgewekt(nov 22 tot nov 23) dus die berekening die ze jouw voorschotelen is aan de lage kant

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
kolderindekop schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:32:
Ik heb zelf ook 6 panelen a 390wp had vorig jaar 2500 kwh zelf opgewekt(nov 22 tot nov 23) dus die berekening die ze jouw voorschotelen is aan de lage kant
De panelen van TS liggen op west wat rond de 80% doet van zuid. Daarnaast was 2022 was een extreem goed jaar voor zonnestroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ze doen het, eindelijk *O*

Net de toegang gekregen voor de website. Idd erg weinig info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQMmbqq96bSikUbqbyh_IJdNpJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi17pXSTYijPDMsC15TsIbZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/823m4CXJKmud8L3YiI3Xs1VNOJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qskXk6Vq3Rei6INsvvxhAkU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3AdFhC92z2Z1eAQFPgFeigoMOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4Zx8yAmbLEg7Hergxq9mwPl.jpg?f=fotoalbum_large

M'n P1 meter en slimme meter laten echter helemaal niets zien, klopt dat? Is dat omdat die 2 kWh direct verbruikt worden? (grafiek van gisteren laat ook niks zien.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YFsp01TSvYwfmmOQoBmadeduno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skETwliMMNfKNoZypE8Fn13D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:04
Die omgekeerde parabool die je tussen 12:00 en 17:00 kunt ontwaren lijken me inderdaad precies van de panelen op een zonnige februari-dag (in juni gaat het nog een stuk meer doen hoor).

Was er al opgemerkt dat je een behoorlijk extreem stroomverbruik lijkt te hebben, 1 kW continu de nacht door en overdag nog hoger, amai dat kost geld.

Ik snap je uitleg hierboven overigens hoor, je wilt toch iets blijven doen. Maar het zou interessant kunnen zijn, als je de energie hebt om het uit te zoeken, om te weten waar het vooral in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:53:
Die omgekeerde parabool die je tussen 12:00 en 17:00 kunt ontwaren lijken me inderdaad precies van de panelen op een zonnige februari-dag (in juni gaat het nog een stuk meer doen hoor).

Was er al opgemerkt dat je een behoorlijk extreem stroomverbruik lijkt te hebben, 1 kW continu de nacht door en overdag nog hoger, amai dat kost geld.

Ik snap je uitleg hierboven overigens hoor, je wilt toch iets blijven doen. Maar het zou interessant kunnen zijn, als je de energie hebt om het uit te zoeken, om te weten waar het vooral in zit.
Ah die dip was me niet zo opgevallen, bedankt.

Ja stroomverbruik is hoog. Vandaar dat ik graag zonnepanelen wou šŸ˜‰ Prijs valt nog (relatief) mee; ik heb nog een vast contract. En er staat ook dit tegenover:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr3zB_AvnRwOQuw8TekGl9OJJ1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2Gh9SQYT6LVOpb4XA3nta6d.jpg?f=fotoalbum_large

Chronisch ziek thuis zitten bijna 24/7 is duur... En vandaag en gisteren heb ik de airco overdag op 20,5 C gezet want ik was hartstikke ziek 😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:04
dragon2 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:10:
Chronisch ziek thuis zitten bijna 24/7 is duur... En vandaag en gisteren heb ik de airco overdag op 20,5 C gezet want ik was hartstikke ziek 😐
Airco ipv CV doen wij ook, hier gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjq1BrC3yOocSXqsN02RUlKjjyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dh0XWAZC5LDRw7a06SEDlsyX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is met 8 panelen in totaal. Bovenste is P1 verbruik, daaronder PV opwek, onderste gas.

Zo'n waterbed en aquarium hakken er denk ik dan wel redelijk in.

Anyway, de panelen werken dus en dat is sowieso mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@dragon2

Had je achteraf niet beter zelf een installateur kunnen kiezen en een lening af kunnen sluiten?

Er hadden met gemak meer zonnepanelen op het dak gepast, en was dan ook een stuk goedkoper geweest bij een redelijke terugleververgoeding. Dit is echt weer zonde van de woningverhuurvereniging :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:58:
@dragon2

Had je achteraf niet beter zelf een installateur kunnen kiezen en een lening af kunnen sluiten?

Er hadden met gemak meer zonnepanelen op het dak gepast, en was dan ook een stuk goedkoper geweest bij een redelijke terugleververgoeding. Dit is echt weer zonde van de woningverhuurvereniging :/
Tja als ik het geld had gehad en de wb had meegewerkt, dan had ik 10 op W en 10 op O gelegd zegmaar, maar dat zit er beiden niet in helaas.
Met een lage wia krijg je niks aan lening, en van de wb mag je hier niet zelf panelen leggen. Dus dan houdt het snel op...

Wel lekker hoor, voor al die huurders zoals ik die geen andere keus hebben dan panelen huren, daar kloppen al die rekenmodellen van kosten eruit halen als salderen wordt afgebouwd dus niet voor. Want velen met mij betalen een vast bedrag voor altijd, en anderen dus zelfs een oplopend bedrag...

Ik zag op de site van wocozon dat die stichting zelf nu een betaalsysteem aanbiedt van 20% korting op de opgewekte stroom. Geen idee hoe ze die 20% berekenen, en hoe dat werkt met wel/niet salderen, maar dat lijkt me op het eerste gezicht een 'veiliger' systeem dan een oplopend bedrag eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SyfncM6F18-3TsJ6kJIATa-95U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wy3cI97SEEMSnkZZR3wJ8rqo.jpg?f=fotoalbum_large

*O* *O* *O*
LOL waar je al niet blij mee kunt zijn heh ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik kreeg net nog een mailtje van wocozon:

"Beste heer/mevrouw,

Gefeliciteerd! Uw zonnepanelen zijn gecontroleerd en goedgekeurd. U kunt vanaf nu genieten van uw eigen voordelige zonnestroom. U hoeft hier zelf niets meer voor te doen. "

En of ik ze wilde beoordelen... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Woningbouw heeft heel sneaky de (nogal hoge 😐) huurverhoging van dit jaar OOK over de zonnepanelen gerekend. Ik meteen gebeld, dat dat niet klopt met mijn contract en dat ik dus een nieuwe huur brief verwacht waarop dit gecorrigeerd is.

Radiostilte.

Ze zullen dat dus ook wel bij de anderen die hetzelfde contract hebben als ik gedaan hebben. Prutsers? Of zouden ze het gewoon expres doen... 😔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ze hebben uiteindelijk het % van de huurverhoging over de zonnepanelen teruggedraaid. Maar ik heb al in m'n agenda gezet de huurverhogingsbrief goed te checken, voor 2025 šŸ˜’

De huurverhoging dit jaar was trouwens 5,5% en volgend jaar wordt het zo'n 5% blijkbaar, dus die 5% jaarlijkse verhoging waar ik mee rekende als "worst case" is dus niet zo gek gebleken 😣
En terugleverkosten bestonden in 2023 nog niet, dus het kostenplaatje wordt nu sowieso anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
En jawel, mijn woningcorporatie heeft OPNIEUW de jaarlijkse huurverhoging (*) OOK over mijn zonnepanelen berekend.
Ik heb echt het idee dat ze dit expres doen. Stelletje sneaky *piep*ers.

Ik moet dus nu blijkbaar echt ieder jaar gaan controleren en corrigeren 😔

Benieuwd of de anderen die ook een zonnepanelencontract zonder huurverhoging hebben dit wel door hebben...

(*) als die huurverhoging überhaupt doorgaat dit jaar natuurlijk, maar dat is een ander verhaal.
Pagina: 1