Vraag

• Sam1
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-08-2022
Beste allen,

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht in 2022 met behulp van de jubelton. Wij hebben een paar maanden later besloten om 1 a 2 jaar op reis te gaan naar het buitenland.
Nu zijn wij onze opties aan het overwegen en hebben een vraag met betrekking tot de verkoop van ons huis. (Verhuren is helaas moeilijk voor ons aangezien wij NHG en de jubelton hebben en banken tegenwoordig niet meer zo happig zijn om een op het verzoek om je huis tijdelijk te verhuren te accepteren.)

Is het mogelijk om het huis te verkopen, de jubelton op de bank te laten staan voor 2 jaar en bij terugkomst een ander huis te kopen?
De belastingdienst geeft aan dat zij het niet weten en we een verzoek kunnen indienen bij de inspecteur.
Helaas duurt dat te lang voor ons en zijn wij benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of het antwoord voor heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:25
Mijn onderbuikgevoel zegt: die jubelton gebruik je om een huis te kopen, als je het huis vervolgens verkoopt en daar een ton (plus wat meer) overwaarde aan over houdt, dan is dat geld gewoon jouw vermogen. Dan ga je daar niet opeens alsnog schenkbelasting over betalen, maar wel vermogensbelasting. Maar volgens mij ligt de grens voor vermogensbelasting in 2022 net iets boven de € 50.000 per persoon, dus ik gok dat dat niet zo veel gaat zijn.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:21
Volgens deze notaris is dat geen probleem, mits initieel natuurlijk voldaan is aan de voorwaarden: https://www.notarissmook....in-stand-na-verkoop-huis/

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik ben geen fiscalist, maar ik lees nergens in de voorwaarden dat de aangekochte woning (met behulp van de jubelton), voor een bepaalde periode in eigendom moet blijven van de ontvanger van de jubelton.

Ergo, de jubelton is in dit geval gebruikt voor de aankoop van een eigen woning en daarom is er geen schenkbelasting verschuldigd, ongeacht of de woning na enige tijd weer verkocht wordt.

bron: https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Maar wellicht ben ik hierbij te kort door de bocht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tijdelijke verhuur van woningen is vaak wel bespreekbaar met de hypotheekverstrekker.

Voordeel daarvan is dat je ook iets hebt om op terug te vallen / naar terug te keren.

Zeker als dat tijdelijke verhuur / onder expat voorwaarden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 23:44

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bij de aankoop van je eerste woning (onder 35 jaar) heb je waarschijnlijk geen overdrachtsbelasting hoeven betalen. Bij een tweede woning zal je wel gewoon overdrachtsbelasting (2%) moeten betalen, ca. 7100 euro bij de NHG grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
WON >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Buiten de al genoemde dingen zul je ook rekening moeten houden met de eigen woning reserve:

https://www.belastingdien...tstaan-eigenwoningreserve

Op zich geen enkel probleem, maar je zult die jubelton dus uiteindelijk wel weer in een volgend huis moeten steken, of een deel van je hypotheek niet af kunnen trekken.

De eigenwoning reserve vervalt overigens weer na 3 jaar.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Dat is een mooie fiscale route om geld te schenken!!! :-)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
mierenfokker schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:31:
Toch ook wel nieuwsgierig wat de schenker van dit geintje vindt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:49
Dar is het toch ook al als het aan een huis wordt besteed?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Sam1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:28:

[...]

Is het mogelijk om het huis te verkopen, de jubelton op de bank te laten staan voor 2 jaar en bij terugkomst een ander huis te kopen?
De belastingdienst geeft aan dat zij het niet weten en we een verzoek kunnen indienen bij de inspecteur.
Helaas duurt dat te lang voor ons en zijn wij benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of het antwoord voor heeft.

Ja, dat kan. Je zult dan alleen voor die 2 jaar wel vermogensbelasting moeten betalen over die 100k op je bankrekening. Je bent niet verplicht om de woning een bepaalde tijd aan te houden.

Verder is vooral die eigenwoningreserve van belang. Dat is het bedrag wat je minimaal in je volgende woning moet stoppen om volledig HRA te kunnen krijgen over je nieuwe hypotheek.

Verkoopprijs - eigenwoningschuld - verkoopkosten = eigenwoningreserve (als dit je eerste woning is). Alles wat je minder uit eigen middelen uitgeeft aan je volgende huis, valt dan buiten de HRA. Dus als je een deel van je eigen woningreserve er doorheen jaagt op reis, dan heeft dat (waarschijnlijk geen enorme) gevolgen voor de HRA.
Dat was natuurlijk ook precies het hele idee achter de jubelton. :) Een mooie fiscale route voor de VVD en CDA achterban om voor weinig geld vermogen over te kunnen dragen naar hun kinderen. Anders moesten ze vermogensbelasting en schenkbelasting of erfbelasting betalen, nu niets. :) Dat ze er een ander verkooppraatje over gehouden hebben, had iedereen zich vantevoren kunnen bedenken.

Dus:
- Je koopt een appartementje voor je kind als het gaat studeren.
- 1 ton schenk je via de jubelton, de rest wordt een familie-hypotheek.
- Je kind neemt 1 huisgenoot (hospita-regeling), die een redelijke huur betaalt.
- Van de huurinkomsten betaalt je kind de rente van de familie-hypotheek. Mocht dat net niet helemaal dekken, dan kun je jaarlijks de rest van de te betalen rente terugschenken met de normale jaarlijkse vrijstelling.
- Na de studie wordt het appartement verkocht met overwaarde en de hypotheek afbetaald. Profit! Je kind komt met 1,5 ton aan eigenwoningreserve van de hogeschool of universiteit, nog voor het ook maar een baan gevonden heeft.

Wordt wel vaker toegepast hoor.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Dat was natuurlijk ook precies het hele idee achter de jubelton. :) Een mooie fiscale route voor de VVD en CDA achterban om voor weinig geld vermogen over te kunnen dragen naar hun kinderen. Anders moesten ze vermogensbelasting en schenkbelasting of erfbelasting betalen, nu niets. :) Dat ze er een ander verkooppraatje over gehouden hebben, had iedereen zich vantevoren kunnen bedenken.

Dus:
- Je kind neemt 1 huisgenoot (hospita-regeling), die een redelijke huur betaalt.
- Van de huurinkomsten betaalt je kind de rente van de familie-hypotheek. Mocht dat net niet helemaal dekken, dan kun je jaarlijks de rest van de te betalen rente terugschenken met de normale jaarlijkse vrijstelling.
- Na de studie wordt het appartement verkocht met overwaarde en de hypotheek afbetaald. Profit! Je kind komt met 1,5 ton aan eigenwoningreserve van de hogeschool of universiteit, nog voor het ook maar een baan gevonden heeft.

Niet handiger dat je kind ook huur betaald? Zodat hij huurtoeslag krijgt? O-)

Oh wacht dan kan de jubelton natuurlijk niet geschonken worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ja? Alle kosten betalen om een huis te kopen en dan hoera roepen dat je geen schenkbelasting hoeft te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
[...]
Dat ze er een ander verkooppraatje over gehouden hebben, had iedereen zich vantevoren kunnen bedenken.
Behalve de mensen dan die hier gewoon voorstander van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pennywiser schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Behalve de mensen dan die hier gewoon voorstander van zijn.
Die hebben zich dat natuurlijk ook gewoon vantevoren bedacht. Sterker nog, dat was het idee. Voor mij voordelig, moet alleen wel verkocht worden aan de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

renegrunn schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Toch ook wel nieuwsgierig wat de schenker van dit geintje vindt :+
Dat vraag ik me zelf ook wel af en zeker of dit een idee is van de koude of de warme kant en eventuele uitsluitingen die er zijn van wie die jubelton is anders is wordt het een gevaarlijke cocktail en een recept voor een minder leuke reis.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:39

Dus:

Leuk verhaal, maar je maakt het ingewikkelder dan het is en ik geloof helemaal niet dat dit een gebruikelijke constructie is. Geef gewoon de jubelton ergens voordat je kinderen 40 worden en je hebt gewoon min of meer hetzelfde resultaat. En ik denk niet dat ouders graag een jubelton aan kinderen geven zodat ze dan hun huis kunnen verkopen en dan iets anders met het geld kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Leuk verhaal, maar je maakt het ingewikkelder dan het is en ik geloof helemaal niet dat dit een gebruikelijke constructie is. Geef gewoon de jubelton ergens voordat je kinderen 40 worden en je hebt gewoon min of meer hetzelfde resultaat. En ik denk niet dat ouders graag een jubelton aan kinderen geven zodat ze dan hun huis kunnen verkopen en dan iets anders met het geld kunnen doen.
Ouders geven niet een jubelton "zodat ze het in een huis kunnen stoppen", ze mogen die jubelton alleen geven "om in een huis te stoppen". Dus als je gebruik wil kunnen maken van de jubelton besparing, dan zal er een huis gekocht moeten worden (of een hypotheek afgelost).

Ik ken dus 2 personen die de jubelton hebben toegepast zoals ik het net beschreef. En dat heeft echt meer dan bijzonder goed uitgepakt. De recentste heeft 4,5 jaar gestudeerd en heeft in die tijd nog eens bijna een ton extra aan overwaarde opgebouwd in zijn appartement. Door zijn hospita-inkomsten had hij zelf eigenlijk nauwelijks woonlasten. Maar wel een renteloze DUO lening en een gevulde bankrekening natuurlijk. :)

Die heeft een half jaar nadat hij een baan gevonden had zijn appartement verkocht en op een intentieverklaring en startsalaris een mooi huis kunnen kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ja, maar dat is niet veel anders dan iedereen die in de afgelopen jaren een huis heeft gekocht, al dan niet met de jubelton. En ja, die kan je inderdaad alleen krijgen als je het in een huis stopt. Maar je doet het voordoen alsof er een creatieve constructie is om de jubelton te "misbruiken" en het geld uiteindelijk helemaal niet in het huis te stoppen. Maar ook in je eigen voorbeeld werd blijkbaar die overwaarde gewoon gebruikt om een mooi(er) huis te kopen na de studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Aangezien je dankzij de jubelton al een flinke overwaarde in de woning hebt zitten, verwacht ik dat tijdelijke verhuur wel mogelijk is. Al weet ik niet of ik - gezien het tijdelijke karakter - toestemming van de bank zou vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:42:
Ja, maar dat is niet veel anders dan iedereen die in de afgelopen jaren een huis heeft gekocht, al dan niet met de jubelton. En ja, die kan je inderdaad alleen krijgen als je het in een huis stopt. Maar je doet het voordoen alsof er een creatieve constructie is om de jubelton te "misbruiken" en het geld uiteindelijk helemaal niet in het huis te stoppen. Maar ook in je eigen voorbeeld werd blijkbaar die overwaarde gewoon gebruikt om een mooi(er) huis te kopen na de studie.
Had hij niet hoeven doen. Hij had ook weer bij zijn ouders in kunnen trekken. Dan had hij die bijna 2 ton gewoon vrij besteedbaar gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Had hij niet hoeven doen. Hij had ook weer bij zijn ouders in kunnen trekken. Dan had hij die bijna 2 ton gewoon vrij besteedbaar gehad.
Ja maar hij deed het niet, en als ie het wel had gedaan had dat eigenlijk ook weinig veranderd aan het verhaal. Je doet het voorkomen alsof mensen met een soort van ingewikkelde constructie de jubelton oneigenlijk gebruiken. Maar uiteindelijk is het gewoon iemand die een jubelton heeft gekregen en daar helemaal niks bijzonders mee heeft gedaan. Want dat hoeft helemaal niet. De jubelton an sich is gewoon het belastingvoordeel en aangezien de huizenmarkt de afgelopen tien jaar als een raket omhoog is gegaan is het dubbel voordeel. Zonder dat er verder creatieve constructies nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Ja maar hij deed het niet, en als ie het wel had gedaan had dat eigenlijk ook weinig veranderd aan het verhaal. Je doet het voorkomen alsof mensen met een soort van ingewikkelde constructie de jubelton oneigenlijk gebruiken. Maar uiteindelijk is het gewoon iemand die een jubelton heeft gekregen en daar helemaal niks bijzonders mee heeft gedaan. Want dat hoeft helemaal niet. De jubelton an sich is gewoon het belastingvoordeel en aangezien de huizenmarkt de afgelopen tien jaar als een raket omhoog is gegaan is het dubbel voordeel. Zonder dat er verder creatieve constructies nodig zijn.
Ik heb het nergens over oneigenlijk gebruik? Ik stel juist, dat het precies zo bedoeld is maar met een "dekmantel" verkocht is. Zulke regelingen doen niet meer dan de rijksten nog verder bevoordelen t.o.v. de gewone arbeider. Die heeft geen tonnetje over om even te schenken. De gewone arbeider zag alleen de huizenprijzen harder stijgen door het gratis geld zonder inkomenstoets.

Je moet helemaal niet wachten op het droomhuis met een jubelton. Er valt veel meer uit te halen, als je het bij de eerste gelegenheid doet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Tanooki schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:43:
Aangezien je dankzij de jubelton al een flinke overwaarde in de woning hebt zitten, verwacht ik dat tijdelijke verhuur wel mogelijk is. Al weet ik niet of ik - gezien het tijdelijke karakter - toestemming van de bank zou vragen..
als de TS een NHG hypotheek heeft, is het ook aan de hypotheeknemer niet toegestaan een eventuele verhuur te accepteren, dat zou dan een overtreding van de NHG voorwaarden zijn (NHG staat hoooguit een verhuur onder voorwarden van de Leegstandswet toe, dan moet de woning 6 maandden minimaal leegstaan).

Los van welke overwaarde er wel of niet bestaat, de NHG dekking vervalt als de bank toestemt in verhuur (wél zou het heel misschien zo zijn dat de risicoklasse sowieso dusdanig laag is dat NHG geen verschil uitmaakt, maar vermoedelijk zou TS eerst die NHG zelf moeten verzoeken op te heffen)

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 22-08-2022 16:37 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Los daarvan @Tanooki heb ik deze redeneerlijn vaak uitgesproken zien worden maar nog nooit toegepast zien worden. Anders gezegd: Vaak stelt men zoals jij dat bij een gunstige Loan-to-value de bank hier flexibel mee omgaat, maar in de praktijk heb ik dat nog nooit gezien en ook in mijn eigen voorbeeld was dat destijds een zeer kort gesprek met de hypotheeknemer dat neerkwam op: Nee, is onbespreekbaar. Staan wij niet toe, dus eerst hypotheek oversluiten of doorhalen.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DualDevil schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:37:
Los daarvan @Tanooki heb ik deze redeneerlijn vaak uitgesproken zien worden maar nog nooit toegepast zien worden. Anders gezegd: Vaak stelt men zoals jij dat bij een gunstige Loan-to-value de bank hier flexibel mee omgaat, maar in de praktijk heb ik dat nog nooit gezien en ook in mijn eigen voorbeeld was dat destijds een zeer kort gesprek met de hypotheeknemer dat neerkwam op: Nee, is onbespreekbaar. Staan wij niet toe, dus eerst hypotheek oversluiten of doorhalen.
Ik wel. In 2013 of 2014 had ik een jonge alleenstaande collega, met koopwoning, die er een jaar tussenuit ging. Hij mocht zijn huis toen gewoon tijdelijk verhuren. Zat een Indiaas expat gezinnetje in. Hij had dat huis eigenlijk pas net een jaar ofzo. Hij had een voor een starter vrij lage LTV, omdat hij het huis met een beetje mazzel voor een goede prijs had kunnen kopen, de jaren daarvoor flink gespaard had terwijl hij bij zijn ouders woonde en zijn verbouwing toch wel erg fors gebudgetteerd had waardoor hij na de verbouwing ook nog wat extra kon aflossen. Maar of dat nou de doorslag gegeven heeft.... misschien had hij gewoon heel veel mazzel.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 13:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik denk dat het huis 1 a 2 jaar leeg laten staan beter rendeert dan die 100k op je spaar rekening :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:54
Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht in 2022 met behulp van de jubelton. Wij hebben een paar maanden later besloten om 1 a 2 jaar op reis te gaan naar het buitenland.

[...]
Helaas duurt dat te lang voor ons [...]
Misschien wat minder ad-hoc door het leven gaan en iets meer plannen? Waarom duurt een verzoek indienen bij de inspecteur te lang? Willen jullie dit jaar al weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

YakuzA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:28:
Ik denk dat het huis 1 a 2 jaar leeg laten staan beter rendeert dan die 100k op je spaar rekening :)
Dan moet je naast je hypotheek ook verzekeringen en belastingen blijven betalen. Ook heb je geen hypotheekrenteaftrek omdat je woning niet je hoofdverblijf is. Elektra en water zul je niet afsluiten, er moet immers ook worden schoongemaakt en (tuin)onderhoud worden gepleegd. Per saldo zal dat een €1350 per maand kosten bij leegstand en resterende hypotheek van 255K. Dat is 32,5K out of pocket die ten koste van het reisbudget gaat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FirePuma142 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Dan moet je naast je hypotheek ook verzekeringen en belastingen blijven betalen. Ook heb je geen hypotheekrenteaftrek omdat je woning niet je hoofdverblijf is. Elektra en water zul je niet afsluiten, er moet immers ook worden schoongemaakt en (tuin)onderhoud worden gepleegd. Per saldo zal dat een €1350 per maand kosten bij leegstand en resterende hypotheek van 255K. Dat is 32,5K out of pocket die ten koste van het reisbudget gaat.
Met die 2 jaar weg is een nieuw huis vergelijkbaar kopen ook wel minimaal die 30k duurder geworden ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

YakuzA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Met die 2 jaar weg is een nieuw huis vergelijkbaar kopen ook wel minimaal die 30k duurder geworden ;)
Dat zou zo maar kunnen. Maar dan moet je die minimaal 30K wel hebben om je lasten te dekken gedurende je reis, die ook niet gratis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FirePuma142 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:20:
[...]
Dat zou zo maar kunnen. Maar dan moet je die minimaal 30K wel hebben om je lasten te dekken gedurende je reis, die ook niet gratis is.
Met ouders die zo een jubelton uit hun mouw schudden en waarbij de ontvanger dan na een paar maanden ineens denkt, "hey weet je wat laten we eens een wereldreis gaan maken van 1 a 2 jaar", zou ik met daar niet zoveel zorgen om maken ;)

+ TS
de jubelton op de bank te laten staan voor 2 jaar

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2022 16:24 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

YakuzA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Met ouders die zo een jubelton uit hun mouw schudden en waarbij de ontvanger dan na een paar maanden ineens denkt, "hey weet je wat laten we eens een wereldreis gaan maken van 1 a 2 jaar", zou ik met daar niet zoveel zorgen om maken ;)
Dan zou het aanhouden en de lasten doorschuiven ook geen probleem moeten zijn. Dan was verkoop ook niet im frage. We weten het niet. Net zo min of je weet of de jubelton uit de mouw geschud is, of dat het ouderlijk huis er voor verkocht is.
+ TS

[...]
Op de bank laten staan voor 2 jaar, is iets anders dan gedeeltelijk uitgeven gedurende 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:29
en bij terugkomst een ander huis te kopen?
Niemand weet wat de huizenprijzen zijn over 2 jaar.

Je plan is verder prima. *offtopic*

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 23-08-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 19:24
@Sam1
Volgens mij neem je best een groot risico om nu een huis te verkopen en bij terugkomst na 2 jaar weer een huis te kopen. De huizenmarkt is nog steeds erg krap dus het zou zomaar kunnen dat je over 2 jaar niks kan kopen. Leeg laten staan is dan wellicht een betere optie.
Dus ik zou eerder het risico nemen om je woning te verhuren zonder dat de bank dat weet. Ken je geen mensen in je omgeving die je vertrouwt en voor een schappelijke prijs je woning willen huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:28
FirePuma142 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:34:
Net zo min of je weet of de jubelton uit de mouw geschud is, of dat het ouderlijk huis er voor verkocht is.
Nou dat mag ik toch hopen van niet zeg! Bedankt pa en ma voor het verkopen van jullie huis, maar we gaan toch maar even twee jaar op reis van jullie geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Citroentjuh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Nou dat mag ik toch hopen van niet zeg! Bedankt pa en ma voor het verkopen van jullie huis, maar we gaan toch maar even twee jaar op reis van jullie geld.
Wat is het probleem? Misschien zijn pa en ma wel met pensioen en willen kleiner gaan wonen of huren of misschien zijn ze wel naar een verzorgingstehuis gegaan en is die jubelton al een voorschot op de erfenis.
Alles kan. Zou mij ook niks uitmaken als mijn kinderen er een reis van maken.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:15
BazzH schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:36:

Een mooie fiscale route voor de VVD en CDA achterban om voor weinig geld vermogen over te kunnen dragen naar hun kinderen. Anders moesten ze vermogensbelasting en schenkbelasting of erfbelasting betalen, nu niets. :)
Hoezo de VVD en CDA achterban? Beetje flauw. Dit is een gewoon een regeling die voor iedereen geldt. De regeling is ooit in het leven geroepen om mensen te helpen het probleem van onder waterstaande hypotheken op te lossen of te verkleinen. En die hypotheken waren echt niet alleen van VVD-ers en CDA-ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
Beste allen,

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht in 2022 met behulp van de jubelton. [...]

[...]
Als jij in 2022 bij de aankoop gebruik hebt gemaakt van de 0% of 2% regeling, dan heb je een notariële verklaring moeten afleggen dat je dat huis als hoofdverblijf gaat gebruiken.

Als dat niet (meer) klopt (bijvoorbeeld omdat je gaat verhuren) dan moet je alsnog de volle 8% overdrachtsbelasting gaan betalen.

En bij de aanschaf van je volgende woning moet je hier ook rekening mee houden. Je mag namelijk maar een keer van die regeling gebruik maken. Dus als je voor dit huis verlaagd tarief overdrachtsbelasting had, wordt je volgende huis 8% duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sietse Vliegen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 01:36:
[...]

Hoezo de VVD en CDA achterban? Beetje flauw. Dit is een gewoon een regeling die voor iedereen geldt. De regeling is ooit in het leven geroepen om mensen te helpen het probleem van onder waterstaande hypotheken op te lossen of te verkleinen. En die hypotheken waren echt niet alleen van VVD-ers en CDA-ers.
Grapjas. Natuurlijk is deze regeling helemaal niet voor de gewone arbeider. Die heeft dat soort bedragen helemaal niet even om weg te geven. En tegen de tijd dat ze naar een seniorenwoning gaan, zijn de kinderen 40+ en is de subsidie niet meer bereikbaar.

De gewone arbeider heeft meer en meer dan genoeg aan de normale jaarlijkse schenkingsvrijstelling en de normale eenmalig verhoogde vrijstelling. Voor het grootste deel van NL is de jubelton alleen theoretisch bruikbaar. Praktisch is het gewoon onzin en voegt het niets toe. Behalve voor - met name - de VVD en CDA achterban dus, die profiteren er gretig van.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sietse Vliegen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 01:52:
[...]

Als jij in 2022 bij de aankoop gebruik hebt gemaakt van de 0% of 2% regeling, dan heb je een notariële verklaring moeten afleggen dat je dat huis als hoofdverblijf gaat gebruiken.

Als dat niet (meer) klopt (bijvoorbeeld omdat je gaat verhuren) dan moet je alsnog de volle 8% overdrachtsbelasting gaan betalen.

En bij de aanschaf van je volgende woning moet je hier ook rekening mee houden. Je mag namelijk maar een keer van die regeling gebruik maken. Dus als je voor dit huis verlaagd tarief overdrachtsbelasting had, wordt je volgende huis 8% duurder.
Je mag maar 1 keer van de 0% regeling gebruikmaken. Die 2% is gewoon het tarief voor de woning waar je langdurig gaat wonen. Je betaalt pas weer 8% als je een woning erbij koopt. Als je je woning verkoopt en weer iets anders koopt, is het tarief nog steeds 2%. Langdurig is nergens gespecificeerd, dus in de praktijk zal het voldoende zijn om je op dat adres in te schrijven.

Je hoeft ook niet die 6% alsnog even af te tikken, als je besluit om je huidige woning te gaan verhuren en zelf een nieuwe woning te kopen. Dat is juist een route om die 8% te omzeilen. Een andere mogelijkheid is, om als partners ieder 1 huis te kopen en je ook ieder op je eigen adres in te laten schrijven. Daarna verhuist 1 van de partners en wordt die woning verhuurd. Scheelt ook 6%. Deze regelingen bevat wel wat mazen voor de kleine particuliere verhuurder hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2022 07:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
Dus volgens jou zijn CDA en VVD kiezers altijd rijk? En de gewone arbeider stemt altijd op een andere partij? En gewone arbeiders hebben nooit overwaarde uit verkoop van hun woning, die ze via een jubelton willen schenken aan hun kinderen? Totale kletskoek.

In de voorwaarden voor vrijstelling en verlaging van overdrachtsbelasting staat letterlijk ‘zelf langdurig bewonen’. Aangezien de vraagsteller het had over het verkopen van een woning die in 2022 gekocht is, loopt hij een significant risico dat dat niet als ‘ langdurig bewonen’ gezien zal worden.

Houdt hij dat huis maar woont hij er niet gedurende 1-2 jaar wereldreis, dan valt dit dus niet meer in het 0% of 2% tarief, maar in het 8% tarief. Sinds 2021 moet je dan alsnog het verschil betalen.

Koop je een nieuw huis dan krijg je ook alleen 0% of 2% als je aan de voorwaarden voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:01:
[...]

Grapjas. Natuurlijk is deze regeling helemaal niet voor de gewone arbeider. Die heeft dat soort bedragen helemaal niet even om weg te geven. En tegen de tijd dat ze naar een seniorenwoning gaan, zijn de kinderen 40+ en is de subsidie niet meer bereikbaar.

De gewone arbeider heeft meer en meer dan genoeg aan de normale jaarlijkse schenkingsvrijstelling en de normale eenmalig verhoogde vrijstelling. Voor het grootste deel van NL is de jubelton alleen theoretisch bruikbaar. Praktisch is het gewoon onzin en voegt het niets toe. Behalve voor - met name - de VVD en CDA achterban dus, die profiteren er gretig van.
Genoeg Groen Links, D66, PvdD en PvdA-gezindten waar het geld ook tegen de plinten klotst, aangezien die met de VVD gemiddeld de hoogst opgeleide stemmers trekken. Hoe dan ook, onderbouwing is fijn als je zulke uitspraken doet. Het is wellicht een mogelijkheid dat je partijstandpunten verwart met de gebruik van de regeling door het electoraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:21

Qwerty-273

Meukposter

Over vermogensbelastingen en een wereldreis, als je van plan bent om langer in het buitenland te zitten zal je jezelf eigenlijk wel moeten uitschrijven bij de gemeente. Dat betekend dus ook dat je geen (of alleen over de inkomsten binnen NL) belasting meer betaalt in NL. (wel zou je wellicht belasting moeten betalen in het land waar je langer zal verblijven, maar aangezien belastingstelsels erg verschillen is dat lastig 1-2-3 aan te geven)

Het uitschrijven heeft wel een impact natuurlijk. Zie de gerelateerde blogs als:
https://travellersofthewo...schrijven-bij-de-gemeente
https://lonedrifters.nl/w...en-uitschrijven-gemeente/
http://voorbereisd.nl/lan...t-je-rekening-mee-houden/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nu zijn wij onze opties aan het overwegen en hebben een vraag met betrekking tot de verkoop van ons huis. (Verhuren is helaas moeilijk voor ons aangezien wij NHG en de jubelton hebben en banken tegenwoordig niet meer zo happig zijn om een op het verzoek om je huis tijdelijk te verhuren te accepteren.)

Waarom maak je je hier druk om?
We hebben het over een risico van € 9.432 (als het over exact € 100.000 gaat).

Als ik een beetje begin op te tellen wat je aan kosten (minimaal!) hebt gemaakt om dit huis te kopen (NHG afsluitprovisie, afsluitkosten, notaris, adviseur of makelaar?), dan begint het al flink op te lopen en dan moet je dadelijk het ook nog verkopen, waarbij je waarschijnlijk nog een keer in de buidel mag tasten.
Goedkoop gaat het sowieso niet worden, dan kan een eventuele belastingheffing daar toch gewoon bij?
Dennism schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:34:
Volgens deze notaris is dat geen probleem, mits initieel natuurlijk voldaan is aan de voorwaarden: https://www.notarissmook....in-stand-na-verkoop-huis/
Deze notaris stelt dit wel erg stellig. Als de belastingdienst dit als een schijnconstructie betiteld ben je gewoon klaar en mag je aftikken.
Of je staat bij een inspecteur/rechter uit te leggen dat je toch echt ineens jeuk aan je linkerbal kreeg en op wereldreis moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheGhostInc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:35:
[...]

Deze notaris stelt dit wel erg stellig. Als de belastingdienst dit als een schijnconstructie betiteld ben je gewoon klaar en mag je aftikken.
Of je staat bij een inspecteur/rechter uit te leggen dat je toch echt ineens jeuk aan je linkerbal kreeg en op wereldreis moest.
En als ze het een schijnconstructie vinden, komt er mogelijk ook nog iemand langs om te beargumenteren dat eigenlijk de 8% overdrachtsbelasting had moeten gelden voor de initiële koop?

https://www.belastingdien...chtsbelasting/laag-tarief
Het overdrachtsbelastingtarief van 2% geldt voor de woning waarin u zélf voor langere tijd gaat wonen.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 23-08-2022 15:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-07 13:27
Puur uit nieuwschierigheid, wat vinden de schenkers er eigenlijk van? Als ik mijn kinderen (die ik niet heb) geld zou schenken voor een huis en een paar maand later het huis willen verkopen om lekker te gaan reizen, dan zou ik persoonlijk wel "teleurgesteld" zijn.

Maar geniet er van, je leeft maar 1 x! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Beste allen,

Je kan het ook omdraaien.

Wat kost het aanhouden, vs verkopen, en over 2 jaar ander huis kopen?

Aanhouden:
- Alle belastingen (+- 1k/jaar)
- Hypotheeklasten (gezien je NH opmerking zal dit <1k/maand zijn in combinatie met HRA).
- Plukje GWL, vooral vastrecht kant (zeg 10-20/maand).
- Verzekeringen (nog eens 20/maand)

Dus over 2 jaar betaal je pakweg 25k voor het aanhouden van de woning.

Koop/Verkoop
- Makelaar aan+verkoop (2k/transactie?)
- Nieuwe hypotheek afsluiten met alle bijkomende kosten (2k)
- 2e woning, dus ditmaal geen belasting vrijstelling (2% over totale aankoopbedrag, zeg 5k? 7,5k?)
- Notaris kosten (1k)
- Taxatie/Keuring/... (1k)
- NHG kosten opnieuw afsluiten (1,8k)
- Vermogensbelasting (gezien je jaren op reis gaat zul je al aardig wat geld hebben staan, dus nog eens 2k ofzo voor beide jaren?)
- 2x verhuiskosten (2x 250/dag voor huren vrachtwagen)
- Opslagbox voor al jullie spullen (minimaal 200/maand voor 2 jaar als ik even snel kijk)
- Kosten nieuwe woning inrichting/opknappen, denk aan verf/vloer/.. (2,5k-5k-+++++++)

Ga ik al snel ook dik over de 25k++++++.

Totdat je bedenkt dat bij optie 'aanhouden' er aflossing in zit. Dus je echte 'cash out' ligt lager. Bovendien zit er geen correctie is voor bijvoorbeeld tijdelijk moeten huren totdat je een nieuwe woning hebt na terugkomst a 1000+/maand... Of zaken als stijgende hypotheekrente of bewegingen op de huizemarkt (stijgen danwel dalende prijzen).
Met beetje pech rond inkomen moet je zelfs >1 jaar werken voordat je weer hypotheek kan afsluiten op hetzelfde niveau als nu, dan ben je gewoon 12k extra kwijt aan huur. Of met beetje pech wordt je aangemerkt als handelaar en krijg je voor de huidige woning nog een leuke aanslag a 8%.

Kan snel interessant worden te kijken of je niet gewoon iets kan doen in de vrienden/familie sfeer. Gevalletje informeel 'pas op mn huis, ik vraag 100/maand kale huur'. Diegene draagt dan ook natuurlijk dingen als GWL en de riool/afval/... belastingen. Huis wordt opgepast, hebt geen kosten behalve hypotheek, krijgt er misschien zelfs paar euro voor.

Zou dus zeggen, kijk eens afstandelijk en feitelijk naar beide opties. Hoeveel ben je in totaal kwijt als je iets als 3 jaar verder zou kijken (willekeurig moment wanneer je in de nieuwe koopwoning zit en de nieuwe woning weer compleet naar smaak is opgeknapt/aangepakt). Hoeveel heb je dan in totaal uitgegeven als je zou verkopen+terugkopen, en hoeveel bij aanhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 24-08-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Woy schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:18:
Buiten de al genoemde dingen zul je ook rekening moeten houden met de eigen woning reserve:

https://www.belastingdien...tstaan-eigenwoningreserve

Op zich geen enkel probleem, maar je zult die jubelton dus uiteindelijk wel weer in een volgend huis moeten steken, of een deel van je hypotheek niet af kunnen trekken.

De eigenwoning reserve vervalt overigens weer na 3 jaar.
^^ Dit dus.

Door dit 'truukje' verlies je waarschijnlijk een (groot?) deel van je hypotheekrenteaftrek. Dus het 'ontlopen' van de schenkbelasting (bij hoge vrijstelling had dit ong. EUR 6.300 aan belasting gekost) ben je dan op lange termijn (waarschijnlijk) (veel) meer belasting kwijt. (Afhankelijk van de rente)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Laatst online: 21-09 10:07
Niet het hele topic doorgelezen, maar wat betreft de oorspronkelijk van @Sam1:

Ja, dat kan gewoon. Die jubelton is uiteraard gewoon bedoeld voor de rijken om minder belasting te hoeven belaten. Feitelijk is wat jij wilt de hele opzet er achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
Ardbeg10 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:08:
Niet het hele topic doorgelezen, maar wat betreft de oorspronkelijk van @Sam1:

Ja, dat kan gewoon. Die jubelton is uiteraard gewoon bedoeld voor de rijken om minder belasting te hoeven belaten. Feitelijk is wat jij wilt de hele opzet er achter.
Dan had je toch beter het topic wel kunnen lezen, want wat jij schrijft is onjuist. De regeling is in het leven geroepen om mensen te helpen waarvan het huis onderwater stond. De rijken hebben dat probleem niet. Het gaat juist om de niet rijke ontvanger.

De regeling zorgt ervoor dat de ontvanger geen schenkbelasting over die ton hoeft te betalen en er de hypotheekschuld mee kan verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sietse Vliegen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Dan had je toch beter het topic wel kunnen lezen, want wat jij schrijft is onjuist. De regeling is in het leven geroepen om mensen te helpen waarvan het huis onderwater stond. De rijken hebben dat probleem niet. Het gaat juist om de niet rijke ontvanger.

De regeling zorgt ervoor dat de ontvanger geen schenkbelasting over die ton hoeft te betalen en er de hypotheekschuld mee kan verkleinen.
Zo is het sprookje verkocht inderdaad. Maar iedereen kan op zijn klompen aanvoelen, dat deze regeling voor het grootste deel van NL een "papieren mogelijkheid" is geweest. Dat geld is er onder de gegeven voorwaarden voor die mensen namelijk helemaal niet. Tegen de tijd dat mijn ouders naar een seniorenwoning zouden gaan bijvoorbeeld (dat gebeurt steeds later), is geen van de kinderen nog onder de 40 en is het dus gewoon klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sietse Vliegen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Ja, maar wie hebben er over het algemeen het meeste geld in de lade liggen om te schenken, oplopend tot een ton?
De rijke of niet-rijke mensen? :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dat is wellicht ook een reden waarom het beperkt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Ja, maar wie hebben er over het algemeen het meeste geld in de lade liggen om te schenken, oplopend tot een ton?
De rijke of niet-rijke mensen? :)
Dat zijn nog best heel veel mensen. Mensen met een gewoon rijtjeshuis dat grotendeels is afbetaald (niet heel gek als je kinderen hebt in de leeftijd dat ze een huis willen kopen) kunnen gewoon een ton boven op de hypotheek gooien en dat geld aan de kinderen schenken. Daar hoef je dus geeneens heel rijk voor te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Frame164 op 29-08-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:10:
[...]

Zo is het sprookje verkocht inderdaad. Maar iedereen kan op zijn klompen aanvoelen, dat deze regeling voor het grootste deel van NL een "papieren mogelijkheid" is geweest. Dat geld is er onder de gegeven voorwaarden voor die mensen namelijk helemaal niet. Tegen de tijd dat mijn ouders naar een seniorenwoning zouden gaan bijvoorbeeld (dat gebeurt steeds later), is geen van de kinderen nog onder de 40 en is het dus gewoon klaar.
Nee hoor.

1) Veel mensen die al jaren een huis bezitten en kleiner gaat wonen (bijv. Empty Nesters), hebben veel overwaarde.

2) Iedereen die zijn huis verkoopt en gaat huren, heeft veel overwaarde.

3) Mensen die zuinig geleefd en gespaard hebben.

Kortom, je hoeft niet op het bejaardenhuis te wachten. En je hoeft zeker geen VVD stemmer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sietse Vliegen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Nee hoor.

1) Veel mensen die al jaren een huis bezitten en kleiner gaat wonen (bijv. Empty Nesters), hebben veel overwaarde.

2) Iedereen die zijn huis verkoopt en gaat huren, heeft veel overwaarde.

3) Mensen die zuinig geleefd en gespaard hebben.

Kortom, je hoeft niet op het bejaardenhuis te wachten. En je hoeft zeker geen VVD stemmer te zijn.
Sorry, not buying.
Pagina: 1