Vraag

• Daan vdb
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-05-2023
Hallo ik ben daan en ik ben 13 jaar. Ik heb een nieuwe kast( yeyian hollow 2500)besteld voor mijnpc en er zaten 3 ARGB fans bij. Ik kan deze niet aansluiten op mijn moederbord. Ik heb ook het probleem van een tweede reset snoer. Ik heb hier geen plaats meer op mijn front panel conector. Ook heb ik bij de power input van de case nog een aansluiting leeg. Ik zal foto’s van deze snoeren bij voegen. Kan het komen dat mijn pc niet opstart omdat mijn fans niet aangesloten zijn?

Gr daan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So9Bf285R6gjQ4UZPb6Pu0ekGUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfnYcIizaEITiTkpi88shIkS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7G9wXVi_0RHaVxAwaSnmYuwgvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ul6ohH3K4KylkzXb8RKlPXqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cutqtWqF880rk1FB_fGUmGPNMVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4E4d4CZmVOCU9XR4loQSGnKp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Daan vdb op 18-08-2022 14:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2 resetkabeltjes is vreemd, ik kan de kast niet, maar heeft deze niet 2 knopjes? Volg de kabel eens naar welk knopje dat die gaat, en dan de resetknop aansluiten die je wilt gebruiken. En die andere hoef je dan niet te gebruiken.

Een PC zal gewoon opstarten, ook als fans niet aangesloten zijn, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Wat zijn de specs van je setup? Test het ding ook eens buiten de kast, om te zien of het werkt.

• Daan vdb
Kan het moederboard niet kapot zijn, deze doet namelijk ook niks, ik ben er achter gekomen dat het voor een led knop is
De SPecs zijn
Moederboard mei 250 Gaming pro
Ram corsair rgb pro 16gb
Videokaart Rtx 1030ti
Kast yeyian 2500
Voeding 40p watt xcilence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23
Heb je überhaupt de powerbutton van de behuizing aangesloten op je moederbord? Iets zegt me dat 1 van de 2 reset-switch-kabeltjes eigenlijk die van de powerbutton is en dat er gewoon de verkeerde print op staat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daan vdb schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:22:
Kan het moederboard niet kapot zijn, deze doet namelijk ook niks,
Ja dat kan. Daarom, test het spul eens buiten je kast, en zo kaal mogelijk.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Daan vdb schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:22:

Moederboard mei 250 Gaming pro

Videokaart Rtx 1030ti

Voeding 40p watt xcilence
MSI B250 Gaming Pro? Welke processor zit daar in en welk geheugen heb je?

RTX 1030Ti bestaat niet, als hij zo verkocht is ben je opgelicht. Het is een GT 1030 in dat geval ;)

400W Xilence met ketchup en mosterd kabels...tja.... voor een GT 1030 gaat dat wel goed, maar als je een andere videokaart koopt dan moet de voeding ook worden vervangen. Is van slechte kwaliteit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-10 17:18
Deel eens een foto van de volledige binnenkant van je kast, dan krijgen we een beetje idee van hoe de rest van de computer zo ongeveer aangesloten is.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:10
Je kan een powerknop ook omzeilen door van de 24 pins stekker de groene even door te lussen met een ground kabel. Met een losse kabel (niet een paperclip! wel iets met mantel).

Of met een pincet de stekkers van je pwr switch op je moederbord even met elkaar te verbinden.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:53
De handleiding van de MSI B250M Gaming Pro kun je hier downloaden. Daar in vind je dat de fans op SYS_FAN1 en SYS_FAN2 aangesloten kunnen worden, je hebt dus nog een splitter kabel nodig als je er drie wilt aansluiten, bijvoorbeeld Akasa PWM fan splitter Zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rAT7majO-DOuLPEnBZdwD_UvQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2dJMDTULUAa1IOZmRJ27u4OP.png?f=fotoalbum_large

Is dit je voeding Xilence Performance C Series XP400? Doet ie zowiezo nog iets?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je geen fans aansluit zal je PC opstarten en een BIOS melding geven dat er geen fan is aangesloten. Dit kun je overigens in de BIOS uitzetten (bijv omdat je alles koelt middels waterkoeling). Dus hij zal ook starten zonder fans aangesloten.

Zie je ergens een LED oplichten als je op de powerknop drukt (of de pins op je moederbord doorverbindt)? Er zit een EZ debug LED op je moderbord, dus die zou iets moeten aangeven. Ook zou de ventilator in je voeding moeten gaan draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 18-08-2022 17:04 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Daan vdb
Dank allemaal, het is mijn moederboard die stuk is! Ik ga een vervanging regelen!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:15
Daan vdb schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:22:
Dank allemaal, het is mijn moederboard die stuk is! Ik ga een vervanging regelen!
Hoe ben je erachter gekomen dat het moederbord kapot is?

De voeding die je gebruikt is erg slecht. Slechte spanningsregeling, hoge ripple en slechte beveiligingen. Daarvan gaat de hardware niet lang mee.

Het vervangende moederbord mag wel erg goedkoop zijn anders is het zonde van het geld voor zo'n oud platform dat over een jaar of 3 niet meer verantwoord te gebruiken is onder Windows.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:53
Daan vdb schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:22:
Eens met @Uszka - als je de Xilence voeding hebt die ik linkte, en er nergens een ledje op je moederbord gaat branden zou ik omzien naar iets beters dan dat brakke geval. Een goedkope aanrader (bij 1 webshop in de aanbieding) is de Corsair TX650M (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat @Joep schrijft over een mislabelde power switch lijkt mij aannemelijk.

Probeer gewoon een voor een beide kabeltjes op de power switch aansluiting van het moederbord. De reset switch moet je dan nog niet aansluiten.

Altijd eerst de voeding uitschakelen als je iets aansluit of lostrekt op het moederbord.

@Daan vdb als je hier een vraag post krijg je gratis hulp van medetweakers, maar je moet wel antwoord geven op vragen en bruikbare feedback geven. Die wederkerigheid is de basis van hoe een forum werkt. Zo hebben andere lezers er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-10 17:53
Hi Daan
Gaat de pc wel aan als je met een schroevendraaier op het moederbord de 2 pinnetjes voor power+ en power- aan elkaar kortsluit?
Als dat zo is dan is er iets raars aan de hand met de bekabeling van je kast (die sowieso al raar is met 2 reset switches)
Wel een beetje voorzichtig doen, want je schroevendraaier kan ook kortsluiting geven als je m ergens anders tegenaan laat komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:58

Baakster

Dislectie enzo... succes!

7Sins schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:19:
Hi Daan
Gaat de pc wel aan als je met een schroevendraaier op het moederbord de 2 pinnetjes voor power+ en power- aan elkaar kortsluit?
Als dat zo is dan is er iets raars aan de hand met de bekabeling van je kast (die sowieso al raar is met 2 reset switches)
Wel een beetje voorzichtig doen, want je schroevendraaier kan ook kortsluiting geven als je m ergens anders tegenaan laat komen!
off topic, maar ik zou een 13 jarige (no offence Daan) niet aanraden dingen te gaan kortsluiten..

Mijn Tip aan Daan is, ga naar een computer winkel en vraag of ze er naar willen kijken, vraag ook of je mee mag kijken als je PCs bouwen interresant/leuk vind. Zo leer je er van voor de volgende keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Baakster @7Sins

Het is veel simpeler om gewoon de "reset sw" kabeltjes een voor een aan te sluiten op de power switch pins en te testen. Dat kan iedereen. Er is geen risico.

"Kortsluiten" (eigenlijk gewoon verbinden) is hoe de power switch werkt. Het vormt op zich geen risico. Wat wel risicovol is, is het gebruik van een stuk geleidend materiaal (de schroevendraaier) dicht bij een moederbord.
Pagina: 1