Vraag

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 17:52
Hoi,

Wij zijn bezig met de aanschaf van een vrijstaande woning gebouwd in 1986. De overdracht vindt pas plaats in maart, maar het leek mij verstandig om me nu alvast te verdiepen in het verduurzamen van de woning.

De vorige bewoner heeft het huis al gerenoveerd en zonnepanelen geplaatst (voor nu weet ik enkel dat het 18 panelen zijn met een opbrengst vorig jaar van 3,64MWh).
De woning beschikt over gevel-, vloer- en dakisolatie en heeft al energielabel A. De CV is vorig jaar nog vervangen, dit is een Nefit Proline CW4.
Er ligt nog geen vloerverwarming in de woning, dus dit willen we sowieso doen. In mijn huidige woning hebben we een houtkachel en de warmte/sfeer hiervan bevalt ons goed dat we deze eigenlijk ook wel in het nieuwe huis willen.

Doordat mijn vriendin en ik beiden een huis te verkopen hebben en we hier een redelijke overwaarde op verwachten (1 à 1,25 ton) lijkt het mij verstandig om dit misschien niet gelijk allemaal af te lossen, maar te investeren in verdere verduurzaming van de woning.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mij nog niet heel erg verdiept heb erin, maar ik weet wel dat er het één en ander mogelijk is om bijvoorbeeld een kachel te koppelen aan de vloerverwarming/CV.

Wat zijn bijvoorbeeld de 'nobrainers' om gelijk te doen waar eenvoudig winst te behalen valt?
En wat zijn de wat rigoureuzere aanpassingen die zich wel weer terugverdienen (in € dan wel comfort)?

Mocht deze vraag beter in een ander topic passen, excuses!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Over de houtkachel ga je de meeste commentaar krijgen :)
Voor vloerverwarming, kies een verdeler die geschikt is voor ZLTV oftewel niet-mengend in te stellen is.
Isoleren en kierdichting snap je denk ik wel, maar vergeet de ventilatie niet. Roosters boven de ramen kunnen zonder convectoren/radiatoren tocht opleveren dus overweeg balansventilatie. Dat ga je achteraf nooit meer netjes krijgen dus dit is een mooi moment.

Bedenk waar een boilervat zou kunnen staan voor een transitie naar gasloos. Is de vloer daar stevig genoeg voor 500 kg en kan je er komen met een flink vat?

Houtkachel... Behalve dat je dat volgens mij niet moet willen, overweeg een unit met cv koppeling (€€€) want dan hoef je minder te smoren wat de luchtkwaliteit ten goede komt. Neem sowieso de kleinste, liefst met dubbele verbranding. Tenzij het hard vriest is 2 kW al heel wat in je woonkamer, met cv koppeling, buffervat en vloerverwarming kan je langer stoken zonder weg te zweten en er misschien nog van douchen ook ;)
Ook sowieso lucht van buiten laten nemen, maar dat is tegenwoordig standaard geloof ik.

Verder, als je een dwtw-pijp kunt plaatsen dit ook zeker overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Proton_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:59:
Over de houtkachel ga je de meeste commentaar krijgen :)
Voor vloerverwarming, kies een verdeler die geschikt is voor ZLTV oftewel niet-mengend in te stellen is.
Isoleren en kierdichting snap je denk ik wel, maar vergeet de ventilatie niet. Roosters boven de ramen kunnen zonder convectoren/radiatoren tocht opleveren dus overweeg balansventilatie. Dat ga je achteraf nooit meer netjes krijgen dus dit is een mooi moment.

Bedenk waar een boilervat zou kunnen staan voor een transitie naar gasloos. Is de vloer daar stevig genoeg voor 500 kg en kan je er komen met een flink vat?

Houtkachel... Behalve dat je dat volgens mij niet moet willen, overweeg een unit met cv koppeling (€€€) want dan hoef je minder te smoren wat de luchtkwaliteit ten goede komt. Neem sowieso de kleinste, liefst met dubbele verbranding. Tenzij het hard vriest is 2 kW al heel wat in je woonkamer, met cv koppeling, buffervat en vloerverwarming kan je langer stoken zonder weg te zweten en er misschien nog van douchen ook ;)
Ook sowieso lucht van buiten laten nemen, maar dat is tegenwoordig standaard geloof ik.

Verder, als je een dwtw-pijp kunt plaatsen dit ook zeker overwegen.
Bedankt voor de reactie!
Ik zal proberen stapsgewijs te reageren.

Ik heb even kort ingelezen over ZLTV, maar kan deze dan alléén overweg met lagere temperaturen, of òòk?
Stel we willen het nu nog wel via de CV laten gaan maar in de toekomst via een warmtepomp (of gelijk al?), is dat dan wel mogelijk?

De vloeren, wanden, ramen en dak is dus al geïsoleerd tijdens de bouw, het dak is volgens mij bij de verbouwing ook nog nageïsoleerd. Zou het (veel) meerwaarde hebben om de gevels en vloer ook nog extra te isoleren?
Volgens mij zitten er wel roosters inderdaad, als ik de foto's zo bekijk geen balansventilatie. Ook hier heb ik even naar gekeken, maar volgens mij is dit wel een behoorlijk ingrijpende klus als ik het zo zie.

Voor het boilervat, ik verwacht dat wij aan een 300L vat wel voldoende zouden moeten hebben. Zijn met 2 personen en (nog) geen kinderwens. Het huis is sowieso niet geschikt voor meer dan 1 kind zoals het nu is. Maar dan ga je wel richting de 500KG, vloer is van beton maar dat zouden we even moeten laten berekenen dan.

Ik had om eerlijk te zijn nog nooit van dwtw gehoord, maar ziet er wel interessant uit. De badkamer is echter in 2020 verbouwd en ik vind het toch wel heftig om daar dan wat aan te moeten doen.

En dan nog even terugkomend op de houtkachel ;) Ik begrijp dat hier wel het e.e.a. om te doen is. Misschien dat een pelletkachel wat dat betreft minder omstreden is? :) Wanneer we eventueel een warmtepomp zouden nemen zal dit ook meer een 'sfeermaker' zijn dan primaire energiebron. Al betwijfel ik hoe gezellig een pelletkachel is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Re verdeler: het gaat om een ventiel om de menging in te stellen.
Voor gas zet je die open, zodat hij hoge aanvoer mengt tot de lage temperatuur voor de vloer, voor een warmtepomp kan je hem dicht zetten zodat hij geen heter water dan nodig hoeft te maken.
De betere verdelers hebben dat.
PRO verdelers zijn geschikt voor aansluiting op zowel hoog- en laagtemperatuur verwarmingsbron. Bij aansluing op een laagtemperatuur verwarmingsbron dient de massastroom primair vergroot te worden om voldoende verwarmend vermogen te kunnen leveren. De PRO verdelers zijn voorzien van een LTV- inregelventiel welke het mogelijk maakt de retour-waterstroom in te regelen. De verdeelunit wordt hydraulisch neutraal geleverd.
https://www.robotclimate....-robot-pro-verdelers.html
https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154460

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Re douchewtw: voor zo'n pijp moet je niet in de badkamer verbouwen, maar eronder :) Afhankelijk van het leidingverloop is dat in de meterkast, hoekje in het toilet of trap of iets dergelijks.
Als de afvoer van bad of de douche niet meteen samengaan met een toilet is het vaak erg makkelijk plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
jordeeeh schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:26:
Wat zijn bijvoorbeeld de 'nobrainers' om gelijk te doen waar eenvoudig winst te behalen valt?
Rolluiken/zonwering en dan de stroom netjes in de muur wegwerken. Dat scheelt in de zomer (& winter).

Airco's. Verwarmen zonder gas kan de komende tijd voordeliger zijn. Afhankelijk van de plaatsing kan je dit nu beter wegwerken ipv lelijke leidingen binnen of buiten.

Leiding van de cv ketel naar een plek buiten als voorbereiding op een eventuele warmtepomp. De kans is groot dat minimaal een hybride warmtepomp verplicht gaat worden. Als er veel breek en hak werk vereist is kan je dat misschien nu doen.

p.s. zodat je niet voor verwachtingen komt te staan, over de overwaarde mag je geen rente meer aftrekken bij je volgende hypotheek.

[ Voor 0% gewijzigd door MijnAccount op 19-08-2022 08:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Proton_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:47:
Re verdeler: het gaat om een ventiel om de menging in te stellen.
Voor gas zet je die open, zodat hij hoge aanvoer mengt tot de lage temperatuur voor de vloer, voor een warmtepomp kan je hem dicht zetten zodat hij geen heter water dan nodig hoeft te maken.
De betere verdelers hebben dat.

[...]

https://www.robotclimate....-robot-pro-verdelers.html
https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154460
Top, gaan we rekening mee houden!
Proton_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:51:
Re douchewtw: voor zo'n pijp moet je niet in de badkamer verbouwen, maar eronder :) Afhankelijk van het leidingverloop is dat in de meterkast, hoekje in het toilet of trap of iets dergelijks.
Als de afvoer van bad of de douche niet meteen samengaan met een toilet is het vaak erg makkelijk plaatsen.
Ja dan zouden we moeten meten hoe dat uitkomt en of het mogelijk is. Je ontkomt echter niet aan wat breekwerk denk ik.
MijnAccount schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Rolluiken/zonwering en dan de stroom netjes in de muur wegwerken. Dat scheelt in de zomer (& winter).

Airco's. Verwarmen zonder gas kan de komende tijd voordeliger zijn. Afhankelijk van de plaatsing kan je dit nu beter wegwerken ipv lelijke leidingen binnen of buiten.

Leiding van de cv ketel naar een plek buiten als voorbereiding op een eventuele warmtepomp. De kans is groot dat minimaal een hybride warmtepomp verplicht gaat worden. Als er veel breek en hak werk vereist is kan je dat misschien nu doen.

p.s. zodat je niet voor verwachtingen komt te staan, over de overwaarde mag je geen rente meer aftrekken bij je volgende hypotheek.
Op de zuidkant zit wel (handmatige) zonwering beneden. Boven zitten niet hele grote ramen, dus ik weet niet of dat heel veel meerwaarde gaat geven ten opzichte van de investering.
Airco boven zaten we sowieso inderdaad al aan te denken.

Betreffende de warmtepomp:
Mijn zwager is installateur en raadde aan om een aardwarmtepomp te nemen.
Het is wel een grotere investering, maar zou een stuk energiezuiniger moeten zijn.
Ik ben me hier nog verder in aan het verdiepen.

Je opmerking over de renteaftrek zou ik ook nog even bij onze hypotheekadviseur.
Hier heb ik helaas niet zoveel kaas van gegeten en somehow blijft het ook niet hangen.
Begrijp ik het goed dat wat ik hier lees dat je de overwaarde dan eigenlijk moet aflossen en juist weer moet bijlenen voor de verbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Inmiddels heb ik bij de gemeente ook de bouwtekeningen opgevraagd (en ontvangen) en heb ik de verkoper gevraagd wat en hoe zij later zelf nog hebben geïsoleerd.
Is hiervan zelf eenvoudig te bereken of de isolatie voldoende is voor een energieneutrale woning?

Sowieso wil ik hier eigenlijk wel een onafhankelijke adviseur voor in de hand nemen, maar waar vind je die? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Komt de broer van je vriendin het dan ook voor een nette prijs installeren?

Want de meerprijs ga je nevernooitniet terugverdienen van dat beetje stroom dat je op jaarbasis bespaard tov L/W.

In nieuwbouwtopic komen prijzen van 30-50k voorbij voor een W/W installatie.
Een L/W moet met behulp van je zwager makkelijk onder de 10k kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

jordeeeh schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:11:
Inmiddels heb ik bij de gemeente ook de bouwtekeningen opgevraagd (en ontvangen) en heb ik de verkoper gevraagd wat en hoe zij later zelf nog hebben geïsoleerd.
Is hiervan zelf eenvoudig te bereken of de isolatie voldoende is voor een energieneutrale woning?

Sowieso wil ik hier eigenlijk wel een onafhankelijke adviseur voor in de hand nemen, maar waar vind je die? :)
Energie neutraal (nul op de meter) is een marketing verhaal, zodra je genoeg panelen op het dak legt haal je dat. wat mijn uitgangspunt zou zijn (en is) om zo dicht mogelijk bij nieuwbouw eisen te komen en dan kan je zelfs kijken naar elementen uit passief bouwen ( dat nivo halen is heel erg lastig en kostbaar bij renovatie, daarom kan je kijken naar elementen)

Een W/W warmtepomp is leuk maar eigenlijk alleen echt zinnig als je onbeperkt budget hebt of het gewoon heel erg graag wil. De meerprijs is nagenoeg niet terug te verdienen en doorgaans elders in huis beter in te zetten. zelf heb ik gekozen voor meer isolatie, een dwtw, ventilatie type D, ik bespaar nu veel meer dan ik zou besparen met een grond warmtepomp tov een lucht/water warmtepomp. Je kon dubbeltjes nog een keer omdraaien, maar helaas kan je euro's maar 1 keer uitgeven :+ het verschil was bij mij ~25k
30k voor een W/W wp (die je niet zelf kan plaatsen) en 5k voor een zelf geplaatste L/W wp.

je kan huidige isolatie en verbeteringen in urbakus simuleren. :)

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/
Pagina: 1