Leek zoekt hulp - bij keuze verwarmingsoplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RAvandeKamp
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-02-2023
Beste experts, ervaringsdeskundigen,

Tot dusver heb ik veel gelezen (incl. forums) en zelfhulptools ingevuld voor 'advies'. Hopelijk mag ik hierbij jullie advies, visie, ervaringen vernemen voor de keuze van een nieuwe verwarmingsoplossing.

Zo'n 5 jaar geleden vrijstaande woning aangekocht uit 1938 (deels uitgebreid en verbouwd in 2011) en vorig jaar enkele (aanvullende) isolatiemaatregelen getroffen, o.m. nieuw dubbelglas in het oude deel van de woning.

Wat is de huidige situatie?
- Onze huidige CV ketel: Nefit Ecomline Excellente uit 2006, HR 43 met 120 liter boiler van 40Kw
- Thermostaat is van Nefit Easy (2 jaar in gebruik).
- Woonoppervlakte is zo'n 225m2, inhoud 750M3, twee woonlagen, dakbekleding is riet. Natuurlijke ventilatie.
- Verwarming m.b.v. radiatoren met thermostaatknop, in de woonkeuken en badkamer ook vloerverwarming (~30C).
- Dagelijks (stort)douchen.
- Verbruik met 4 personen is ongeveer 3.000M3 per jaar.
- Temperatuur tijdens stookseizoen overdag zo'n 19-20C, 's-nachts 17C

Wens is om een hybride oplossing te installeren, een nieuwe (zuinigere) CV ketel i.c.m. een (lucht/lucht - graag ook koelen) warmtepomp (nu of op termijn). Er is voldoende ruimte voor een binnen en/(of)buitenunit.

Welke oplossing zou u aanbevelen o.b.v. bovenstaande en welke overwegingen zijn voor u het belangrijkste?

Alvast dank ! _/-\o_

Alle reacties

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42

pietje63

RTFM

Op welke temperatuur (Ta) staat je ketel nu? Hoeveel wil je investeren en welke ruimtes wil je verwarmen?

Je noemt lucht-lucht? De meeste hybride systemen zijn afaik lucht-water (warmte uit lucht om water te koelen). Maar lucht-lucht als hybride inzetten kan ook; airco ophangen en laten verwarmen. Als deze het niet meer aan kan slaat thermostaat aan. Is nmm wel beetje houtje touwtje

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• RAvandeKamp
Dankjewel.

Op 50C. Gezien de subsidies, ongeveer <8K max. We verwarmen begane grond (woonkamer, keuken, hal) en badkamer. Slaapkamers ed niet.

Het zou idd fijn zijn als er ook gekoeld kan worden.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
RAvandeKamp schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:55:
Dankjewel.

Op 50C. Gezien de subsidies, ongeveer <8K max. We verwarmen begane grond (woonkamer, keuken, hal) en badkamer. Slaapkamers ed niet.

Het zou idd fijn zijn als er ook gekoeld kan worden.
Als je budget max 8K is, zou ik eerst een heel goed lange termijn plan maken. De gasprijzen gaan richting de 3 euro p/m3 en met 3000m3 verbruik gaat dat al heel snel kostbaar worden.
Wellicht is het een optie om je hypotheek te verhogen en heel je huis aan te pakken.

Eerste stap zou eigenlijk het isoleren moeten zijn. Dus dak, muren en vloer. Dat moet op een bepaald minimaal niveau zijn om verwarmingsopties met een warmtepomp een beetje rendabel te doen.

Verder zou ik starten om zoveel mogelijk zonnepanelen te plaatsen.
Daarmee kan je dan airco's en een hybride warmtepomp mee voeden. Want stroom is ook erg duur aan het worden.

Maar met 8K kom je niet heel erg ver. Mocht dat toch je max zijn, zonnepanelen in combinatie met een hybride warmtepomp of airco zal waarschijnlijk het meest rendabel zijn.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:56
Zet de boiler maar eens uit en de stortdouche vervangen door een wat minder verbruikend exemplaar, dat zal je gasverbruik al flink doen dalen.
Als er onder dat riet geen isolatie zit zou ik daar ook heel snel werk van maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RAvandeKamp
Dank je-/jullie wel !

Vloer begane grond is grotendeels geisoleerd eo heeft vloerverwarming, muv hal, hier gaan eerdaags ivm beperkte kruipruimte isolatiechips onder - beperkte oppervlakte (6m2 max).

Dak is schroefdak met isolatie, dit zou nog aanvullende aan de binnenzijde geisoleerd kunnen worden, dit zal huidige uitstraling teniet doen - niettemin een heroverweging waard.

Muren zijn (na)geisoleerd.

Ik heb een afspraak staan rondom de plaatsing van zonnepanelen. De woning heeft een afgeknot schilddak, hierdoor hebben we een deels een plat dak/bak van ~ 8x3,5mtr, voorzien van bitumen. Dit zou de (enige) mogelijkheid kunnen zijn.

We gaan eerdaags een doorstroombegrenzer ervaren in de (stort)douche. De huidige opzet snoept i.d.d. onnodig veel (drink)water en gas.

In de veronderstelling dat zonnepanelen niet kan en of onvoldoende zal opleveren (i.v.m. ligging t.o.v. bomen) lijkt de logische vervolgstap - naast de eerder genoemde maatregelen - om een nieuwe ketel te plaatsen met al dan niet direct een warmtepomp (?)

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-01 21:23
Ik zit in een enigzins vergelijkbare situatie, alleen is mijn huis iets moderner en iets kleiner, maar ik kan wel wat delen van mijn overwegingen.

De eerste vraag is of je nu nog wilt investeren in een nieuwe (gedeeltelijke) gasgestookte oplossing. Dit heeft natuurlijk alles te maken met wat je verwachtingen zijn over de gasprijs in de komende jaren, maar heeft ook een principiële kant (wil je nog lang gebruik blijven maken van fossiele energie). Omdat ik verwacht dat gas nog wel een tijdje schaars zal blijven en de prjis ervan dus hoog, en omdat ik mijn CO2 uitstoot zoveel mogelijk terug wil brengen, heb ik ervoor gekozen om af te zien van een nieuwe gasketel en ook niet voor een hybride oplossing te gaan.

Dan kom je al gauw op een all-electric oplossing. Of je huis al heel goed geïsoleerd is of niet, maakt daarvoor niet zoveel uit (je kunt de warmtepomp wat zwaarder dimensioneren). Natuurlijk is het wel altijd verstandig om je huis zo goed mogelijk te isoleren, en als je beide gaat doen (isoleren en warmtepomp) dan kun je het het beste in die volgorde doen (zodat je niet met een overgedimensioneerde warmtepomp eindigt).

Ook de eventuele investering in zonnepanelen staat los van de keuze voor een warmtepomp. Zonnepanelen zijn sowieso een aantrekkelijke investering, en je warmtepomp zul je op termijn toch niet kunnen laten draaien op zonnestroom (vanwege de mismatch tussen warmtevraag en zonaanbod).

Wat wel belangrijk is, is het afgiftesysteem in je huis. Kun je op lage temperatuur verwarmen, of moet je daar nog aanpassingen voor doen. Veel meer informatie over de keuze voor een warmtepomp vind je hier: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

• RAvandeKamp
Dank voor de inzichten, overwegingen en aanbevelingen !

Ondertussen maar eens uitpluizen, uitgaande van een hybride scenario, welk merk-.productcombinatie (CV ketel + warmtepomp) het meest geschikt is.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-01 17:34
Er is een ontwikkeling in de WarmtePomp 'wereld' om warmtepompen te maken die direct zonder al te veel problemen je huis met bestaande radiatoren kunnen verwarmen, ik meen dat daarvoor speciaal koelgas voor gebruikt (R32 gas?)
Vraag/ kijk maar eens op het Duurzame Energie en Installaties Topic: Duurzame energie en installaties

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07-2025
Als je al vloerverwarming beneden hebt zou je een monobloc warmtepomp hier op kunnen aansluiten. Laat je de CV ketel de radiatoren doen en het douchewater. Dit kan waarschijnlijk met relatief weinig aanpassingen en bespaart een hoop gas.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 16:25

R-B

Blokkert

Overwegen waard, lucht/lucht warmtepompen.. :)

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Pagina: 1