Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Vragen kan altijd. Onderbouwen is beter. Een aanbod van een concurrent is de sterkste onderbouwing. Of je zo ver wilt gaan hangt af van hoe graag je die loonsverhoging wil.

Overigens is er bij veel big-tech nu een hiring freeze en heeft Google zojuist alle contract-recruiters op straat gezet. Zelfs reeds gedane aanbiedingen worden hier en daar weer ingetrokken.

Deze trend zul je ook bij andere bedrijven gaan zien. Reken je dus niet (te) rijk met verhalen over personeelstekorten, die zijn niet overal relevant.

Last but not least: als (kleine) werkgever ben ik bijna altijd bereid tot loonsverhoging (binnen redelijke grenzen). Nederlands personeel vraagt er echter zelden om. (Hint!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NielsFL schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:24:
[..]

Deze trend zul je ook bij andere bedrijven gaan zien. Reken je dus niet (te) rijk met verhalen over personeelstekorten, die zijn niet overal relevant.

[..]
Citation needed.

De economie in NL stijgt nog steeds ondanks de inflatie linkje. Ik maak mij hier nog weinig zorgen om. Ongetwijfeld dat er her en der wat bedrijven rustiger aan doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
True schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Citation needed.

De economie in NL stijgt nog steeds ondanks de inflatie linkje. Ik maak mij hier nog weinig zorgen om. Ongetwijfeld dat er her en der wat bedrijven rustiger aan doen.
Geen citation, maar mijn ervaring op dit moment, geen IT'er maar gewoon engineer. Er worden enorm veel mensen bij bedrijven aangenomen en ik heb serieuze concurrentie. Er is alleen een gebrek aan niet-/laag-opgeleid personeel, en personeel dat weinig wil verdienen.
Ik had ook ergens gesolliciteerd en was door tot een aanbieding (3 rondes). Deze hebben ze ingetrokken van de week. Sta je dan ... :-(

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
NielsFL schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:24:
Vragen kan altijd. Onderbouwen is beter. Een aanbod van een concurrent is de sterkste onderbouwing. Of je zo ver wilt gaan hangt af van hoe graag je die loonsverhoging wil.

Overigens is er bij veel big-tech nu een hiring freeze en heeft Google zojuist alle contract-recruiters op straat gezet. Zelfs reeds gedane aanbiedingen worden hier en daar weer ingetrokken.

Last but not least: als (kleine) werkgever ben ik bijna altijd bereid tot loonsverhoging (binnen redelijke grenzen). Nederlands personeel vraagt er echter zelden om. (Hint!)
Als iemand bij mij aankomt met een aanbod van een ander bedrijf dan is het gewoon “doei!”. Als je dan 1 keer toegeeft is het over een jaar weer hetzelfde. Ook niet netjes om elders een sollicitatieprocedure te doorlopen met als doel je huidige werkgever onder druk te willen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 12:10
Frame164 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Als iemand bij mij aankomt met een aanbod van een ander bedrijf dan is het gewoon “doei!”. Als je dan 1 keer toegeeft is het over een jaar weer hetzelfde. Ook niet netjes om elders een sollicitatieprocedure te doorlopen met als doel je huidige werkgever onder druk te willen zetten.
Puur als dreigement is dit natuurlijk niet sterk, je moet ook wel bereid zijn om te gaan. Maar mijns inziens kun je prima je huidige werkgever op de hoogte stellen dat je interesse is gewekt door een andere werkgever wanneer die een dusdanig beter pakket biedt dat jou van baan zou doen ruilen. Of een aanbieding die je in elk genoeg aanzet om uit te zoeken of je de overstap waard vindt. Als de werkgever je dan graag genoeg wil behouden en hij kan het aanbod matchen of wat water bij de wijn doen is dat toch een prima manier om je huidige positie te verbeteren door een gesprek aan te gaan op basis van een externe aanbieding.

De intentie hoeft dus niet altijd zo donkergekleurd te zijn als jij doet vermoeden ;)
Als dat overigens wel zo is (en dat merk je waarschijnlijk wel aan de manier waarop een werknemer het brengt) ben ik het met je eens; zulk personeel ben je liever kwijt dan rijk want ze gaan vroeg of laat toch. Salaris als enige motivatie is nooit gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
sypie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:48:
of "inflatie blabla" valt niet onder een goede onderbouwing.
Volgens mij hoog, hoog tijd dat dat gaat veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik breek even een lans voor mijn studenten. Bekijk even dit fragment van Marianne Zwagerman:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
sypie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Ik breek even een lans voor mijn studenten. Bekijk even dit fragment van Marianne Zwagerman:
[YouTube: Marianne Zwagerman: noem iemand NOOIT meer laagopgeleid]

Leuke reactie. Maar hoe wil je dan wel dat ik het noem? Praktisch? Want dat is verkeerd. Een hartchirurg is ook praktisch. En een medewerker in een nucleaire centrale is ook vrij praktisch. Aan beide geen schreeuwend gebrek (gewoon een grotere vraag).

Praktisch/lager, beetje moeilijk over doen.
Oke, ze zoeken mensen zonder kwalificaties. Zo beter benoemd?
Fijn dat er geen lager beroeps onderwijs meer bestaat. Blijkbaar had ik het dan middelbaar opgeleid moeten noemen (want lbo is vmbo geworden).
Ik doe die mensen ook nergens aan af, het is gewoon zoals het genoemd wordt. Ik kan niet zo snel metselen als een metselaar, maar het is wel een beroep wat een stuk laagdrempeliger is.
En praktisch is gewoon niet het goede woord.

Alles op en boven hbo is gewoon een vraag en aanbod markt, met een kapitalisme insteek en daar zijn nergens echt problemen dat het vastloopt.
Aan seizoensarbeiders voor 5€/uur is gewoon een gebrek.

Als TS het onderbouwd kan die nog altijd nee krijgen bij zijn WG en is die vrij elders te gaan werken.
Maar zijn WG zal hem lijkt mij net zo goed respecteren als hij wel blijft. Mits de vraag netjes is gesteld.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Pagina: 1 2 Laatste