Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-01-2024
Hallo,

Graag advies over het volgende:

Ik werk als controller bij een groot internationaal bedrijf en verdien denk ik iets boven gemiddeld voor mijn leeftijd, opleiding en ervaring.

Maar ze zijn tevreden, ik presteer naar behoren en ze willen mij denk ik behouden.

Nu werk ik er 1,5 jaar. Afgelopen januari heb ik (volgens de CAO) 3,5% erbij gekregen. Ik val niet onder de CAO, maar de CFO gaf mij ook deze verhoging om geen scheve gezichten te krijgen.

Nu ben ik hier op zich blij mee natuurlijk, maar er zijn bij dit bedrijf niet echt formele beoordelingsgesprekken. Ik vindt dat ik mijn werk significant beter doe dan 1,5 jaar geleden toen ik begon. Ook lees ik overal in het nieuws dat zo'n beetje elke beroepsgroep een loonstijging krijgt.

Is het gek als ik op korte termijn een gesprek aanvraag met mijn manager om nog eens 5% verhoging te vragen. Puur op basis van prestaties?

Dat ik nu iets boven gemiddeld verdien, sluit mij toch niet uit van reguliere loonsstijgingen die de meeste mensen krijgen?

Bovendien, de inflatie is ongeveer 11%, ik heb er 3,5% bijgekregen. Dus eigenlijk ben ik er netto 8% op achteruit gegaan afgelopen 1,5 jaar.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:22
RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:29:
Bovendien, de inflatie is ongeveer 11%, ik heb er 3,5% bijgekregen. Dus eigenlijk ben ik er netto 8% op achteruit gegaan afgelopen 1,5 jaar.
Join the club :+
Is het gek als ik op korte termijn een gesprek aanvraag met mijn manager om nog eens 5% verhoging te vragen. Puur op basis van prestaties?
Op zich niet, maar zou zelf niet met een percentage komen. Zo wel, mocht je die van mij ook verder onderbouwen.

[ Voor 27% gewijzigd door renegrunn op 17-08-2022 09:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 19:15
@RentedPaprika Aan het begin van je carriere kan je het beste elke 2/3 jaar van baan wisselen. Op die manier gaat je salaris het hardste omhoog. Erg krom, maar helaas zo werkt het.
Dus als je richting je baas een goed verhaal wil hebben, zou ik eerst eens kijken wat een ander bedrijf jou zou willen betalen. Dan heb je een goede basis om meer geld te vragen. Want als je weggaat kost het ze nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
Nog een aantal relevante zaken:

- We zijn bezig met een grote overname, waar ik zelf bij de business cases betrokken ben. We moeten juist flink gaan besparen op "Overhead", waar ik dus ook onder val. Dit maakt het lastiger.
- Mijn manager etc krijgen wel allemaal jaarlijkse loonstijgingen, dus ik vindt dat ik hier ook "recht" op heb.
- Ik heb alleen HBO, terwijl mijn functie eigenlijk WO is. Maar goed, ze hebben mij toch aangenomen, dus dan moet je mij ook op die manier beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
chrisborst schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:33:
@RentedPaprika Aan het begin van je carriere kan je het beste elke 2/3 jaar van baan wisselen. Op die manier gaat je salaris het hardste omhoog. Erg krom, maar helaas zo werkt het.
Dus als je richting je baas een goed verhaal wil hebben, zou ik eerst eens kijken wat een ander bedrijf jou zou willen betalen. Dan heb je een goede basis om meer geld te vragen. Want als je weggaat kost het ze nog meer.
Ik ben nu 33 jaar, werk al 9 jaar. Dus "begin van carierre" wil ik het niet meer noemen.

Ik ben in deze 9 jaar al een keer of 4/5 geswichted. Ooit begonnen op 2300 bruto per maand, nu rond de 5400 bruto + auto. Dus heb al goede stappen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 19:15
RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Ik ben nu 33 jaar, werk al 9 jaar. Dus "begin van carierre" wil ik het niet meer noemen.

Ik ben in deze 9 jaar al een keer of 4/5 geswichted. Ooit begonnen op 2300 bruto per maand, nu rond de 5400 bruto + auto. Dus heb al goede stappen gemaakt.
Volgens mij heb je het dan al erg goed gedaan!

Dan zou ik eerst onderzoek doen naar wat de max is voor deze functie in de markt.
Want op een gegeven moment zit je aan het plafond. Vaak kan je dan enkel met een speciale opleiding een extra stap maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
chrisborst schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Volgens mij heb je het dan al erg goed gedaan!

Dan zou ik eerst onderzoek doen naar wat de max is voor deze functie in de markt.
Want op een gegeven moment zit je aan het plafond. Vaak kan je dan enkel met een speciale opleiding een extra stap maken.
Ik heb inderdaad prima stappen gemaakt. Maar dat wil toch niet zeggen dat je jaarlijks niet een verhoging kunt krijgen? Als je altijd op de 0-lijn blijft dan ben je na 5 jaar de helft aan koopkracht kwijt door inflatie.

Ik denk dat er nog wel een 5% bij kan, maar goed, zit er ook pas 1,5 jaar en wil eigenlijk niet weg omdat het werk prima is.

Dus een beetje in dubio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05

Tijntje

Hello?!

RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Ik heb inderdaad prima stappen gemaakt. Maar dat wil toch niet zeggen dat je jaarlijks niet een verhoging kunt krijgen? Als je altijd op de 0-lijn blijft dan ben je na 5 jaar de helft aan koopkracht kwijt door inflatie.

Ik denk dat er nog wel een 5% bij kan, maar goed, zit er ook pas 1,5 jaar en wil eigenlijk niet weg omdat het werk prima is.

Dus een beetje in dubio
Mijn insteek is dat je het altijd kenbaar moet maken, de meeste werkgevers geven niet vrijwillig een loonsverhoging. En helaas geld hier dus het spreekwoord "Kindjes die vragen, worden overgeslagen" absoluut niet (eigenlijk ook een rare les voor onze kinderen, het is belangrijk dat ze netjes hun wensen leren te uiten).

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt gelijk dat je achteruit bent gegaan door inflatie.

Bekijk het ook eens van de andere kant: je bent aangenomen voor X salaris. Daar ben je akkoord mee gegaan, samen met je takenpakket. Nu wil je meer salaris, is je takenpakket daar ook naar? Blijf je hetzelfde werk doen, met nu was cases in de overname, of worden je taken breder, dieper, meer verantwoordelijkheid etc. Wanneer je hetzelfde blijft doen zonder uitbreiding is er weinig reden om er een flinke portie bij te gaan doen.

Zoals renegrunn hierboven al zegt: het percentage wat je er bij wilt hebben mag je heel goed gaan onderbouwen. Een reden als "maar hunnie krijgen het ook" of "inflatie blabla" valt niet onder een goede onderbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Maar dat wil toch niet zeggen dat je jaarlijks niet een verhoging kunt krijgen?
Maar je hebt toch een jaarlijkse verhoging (van 3,5%) gekregen?
Als je altijd op de 0-lijn blijft dan ben je na 5 jaar de helft aan koopkracht kwijt door inflatie.
De inflatie is pas na jouw verhoging zo gestegen dat je er (net als iedereen) op achteruit bent gegaan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn tip: onderhandel om voor de komende 5 jaar per jaar een set doelen af te spreken waaraan je een salarisverhoging koppelt. Haal je je doelen? Verhoging. Haal je een gedeelte van de doelen, gedeeltelijke verhoging. You get the drill. Nu ben je eigenlijk te laat met je verzoek om verhoging en je maakt niet per se concreet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:53

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Maar je hebt toch een jaarlijkse verhoging (van 3,5%) gekregen?
Als ik het goed begrijp was dat meer een knieval dan een periodiek. En ook pas na anderhalf jaar ipv op reguliere tijdstippen/beoordeling.

Als @RentedPaprika er nu nog 5% bij kan krijgen, is het 8,675% in 1.5 jaar; klinkt (zeker als er over 6 maanden niets bijkomt) nog steeds als een aardig gemiddelde na 2 jaar werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:02
Waarop baseer je die 5%, en kun je concreet maken dat je deze verhoging daadwerkelijk verdient? Als je voor beide een antwoord hebt kun je een gesprekje met de baas aanknopen.

e: 'op basis van prestaties' -> benoem concrete prestaties/doelen richting je baas.

[ Voor 19% gewijzigd door Undeviginti op 17-08-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:51:
Als ik het goed begrijp was dat meer een knieval dan een periodiek. En ook pas na anderhalf jaar ipv op reguliere tijdstippen/beoordeling.
Van wat ik las, werkt hij er NU 1,5 jaar, dus in januari, toen hij de verhoging kreeg, minder dan een jaar.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je verdient 5400 bruto + auto en dan kom je op een techforum vragen hoe je een salarisonderhandeling moet aanpakken? Does not compute...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 12:33
Veel mensen zullen zeggen dat je al blij moet zijn met die 3,5% die je net gekregen hebt, want dat krijgen de meeste niet. Ook met aandringen van het kabinet laten de werkgevers de salarissen gewoon op de nullijn staan met de recessie die op komst is. Maar ik zou niet vragen om een loonsverhoging, maar om een ontwikkelingsplan met doelen/verantwoordelijkheid/kennis/opleiding waar dan ook een waardering tegenover staat in de vorm van een loonsverhoging/bonus.

Volgens mij zal loyaliteit wel beter beloond wordt in de toekomst, want ik krijg vaker het idee dat men geen zin om een jobhopper aan te nemen, want die is toch zo weer weg. Ik bedoel niet de jonge developers die net beginnen, dan is het vaak logisch dat je na 3-5 jaar uit je functie groeit en moet switchen om ervaring op te doen. Maar de ervaren ontwikkelaars die bewust profiteren van de markt en constant rondkijken voor meer euro's, daar wordt niemand beter van. Ik heb ervoor gekozen om in gesprek te gaan met mijn werkgever en samen te kijken wat er mogelijk is. Zoals eerder gezegd, de brutale mensen hebben de halve wereld, dus je moet wel zelf aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
sypie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:48:
Je hebt gelijk dat je achteruit bent gegaan door inflatie.

Bekijk het ook eens van de andere kant: je bent aangenomen voor X salaris. Daar ben je akkoord mee gegaan, samen met je takenpakket. Nu wil je meer salaris, is je takenpakket daar ook naar? Blijf je hetzelfde werk doen, met nu was cases in de overname, of worden je taken breder, dieper, meer verantwoordelijkheid etc. Wanneer je hetzelfde blijft doen zonder uitbreiding is er weinig reden om er een flinke portie bij te gaan doen.

Zoals renegrunn hierboven al zegt: het percentage wat je er bij wilt hebben mag je heel goed gaan onderbouwen. Een reden als "maar hunnie krijgen het ook" of "inflatie blabla" valt niet onder een goede onderbouwing.
Ik doe veel meer zelfstandig nu. Ik run eigenlijk de hele closing zelfstandig. Mijn manager is een controlfreak, maar nu gerust 3,5 weken op vakantie omdat die mij wel vertrouwd.

Ook doe ik mijn werk efficienter, en heb hier en daar wel wat kleine taken erbij gekregen. Maar in grote lijnen is mijn pakket hetzelfde, alleen doe ik het gewoon zelfstandig en beter dan 1,5 jaar geleden.

Als ze nu een nieuwe "mij" moeten aannemen, dan is het de vraag of het allemaal zo soepel gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:54:
Je verdient 5400 bruto + auto en dan kom je op een techforum vragen hoe je een salarisonderhandeling moet aanpakken? Does not compute...
Mijn grootste stappen heb ik gemaakt door te switchen van werkgever. Niet bij een werkgever zelf. Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet zoveel ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
Als iedereen salaris verhoging gaat vragen wegens de inflatie. Dan gaan veel bedrijf hierop kapot.
Daarom hoop ik dat de plan niet door gaat wat de kabinet wilt houden.

Maar waarom verhoging vragen bij deze salaris?
Er zijn meer mensen die door de inflatie in de problemen zijn gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-05 15:00
Je kunt hem ook anders insteken - je zou kunnen zeggen dat je er niet op achteruit wilt gaan in verband met inflatie en voor dit jaar vraagt of het mogelijk is om een salarisstijging te krijgen in lijn met de inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Mijn grootste stappen heb ik gemaakt door te switchen van werkgever. Niet bij een werkgever zelf. Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet zoveel ervaring mee.
Dan nog, als jij 5400 waard bent (of zelfs meer) dan ben je neem ik aan prima in staat om dit bij je manager bespreekbaar te maken. Hoe pak je het aan als je als controller 'moeilijke' gesprekken over bedrijfsfinancien moet voeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:22
Het wordt je trouwens al iets gemakkelijker gemaakt, schuif dit bericht gewoon onder de neus van je manager: https://nos.nl/artikel/24...en-verhogen-om-koopkracht

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RentedPaprika
Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Dan nog, als jij 5400 waard bent (of zelfs meer) dan ben je neem ik aan prima in staat om dit bij je manager bespreekbaar te maken. Hoe pak je het aan als je als controller 'moeilijke' gesprekken over bedrijfsfinancien moet voeren?
Ik ben zeker prima in staat dit bespreekbaar te maken. Wil mij alleen eerst goed voorbereiden en met goede argumenten komen.

Ik vindt mijn bovengenoemde argumenten wel valide, maar goed wil dit even toetsen aan hoe mensen hier erover denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Als ze nu een nieuwe "mij" moeten aannemen, dan is het de vraag of het allemaal zo soepel gaat.
Bold statement. En als je dat aannemelijk kan maken bij de CFO, dan heb je een goede onderhandeling.

Maar ja, een nieuwe "mij" en die minstens een jaar laten inwerken en dan hetzelfde kunnen als wat je nu doet? Ik denk dat je daar wel even goed over moet nadenken of/hoe erg jij de concurrentie onderschat en/of de arbeidsmarkt erbij ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RentedPaprika
Evertt schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:57:
Als iedereen salaris verhoging gaat vragen wegens de inflatie. Dan gaan veel bedrijf hierop kapot.

Dit vindt ik een non-argument. Dus als je een goed salaris verdiend, mag je geen verhoging vragen?
Ik vindt dat een verhoging los staat van wat je nu verdiend, maar op zichzelf bekeken moet worden aan de hand van argumenten zoals prestaties, beoordelingen, hoe graag willen ze je houden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
TwiSteD1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:55:
Veel mensen zullen zeggen dat je al blij moet zijn met die 3,5% die je net gekregen hebt, want dat krijgen de meeste niet. Ook met aandringen van het kabinet laten de werkgevers de salarissen gewoon op de nullijn staan met de recessie die op komst is. Maar ik zou niet vragen om een loonsverhoging, maar om een ontwikkelingsplan met doelen/verantwoordelijkheid/kennis/opleiding waar dan ook een waardering tegenover staat in de vorm van een loonsverhoging/bonus.

Volgens mij zal loyaliteit wel beter beloond wordt in de toekomst, want ik krijg vaker het idee dat men geen zin om een jobhopper aan te nemen, want die is toch zo weer weg. Ik bedoel niet de jonge developers die net beginnen, dan is het vaak logisch dat je na 3-5 jaar uit je functie groeit en moet switchen om ervaring op te doen. Maar de ervaren ontwikkelaars die bewust profiteren van de markt en constant rondkijken voor meer euro's, daar wordt niemand beter van. Ik heb ervoor gekozen om in gesprek te gaan met mijn werkgever en samen te kijken wat er mogelijk is. Zoals eerder gezegd, de brutale mensen hebben de halve wereld, dus je moet wel zelf aan de bak.
Dit vindt ik wel een goed advies, ga er is over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das wel een heel simplistische voorstelling van zaken ;)

Dat gezegd hebbende, vragen kan altijd. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

TS zegt net dat alle managers wel een verhoging krijgen. Daar zou het bedrijf niet failliet van gaan? En als een bedrijf de salariskosten niet kan dragen, is het misschien een niet zo'n financieel gezond bedrijf.

Wat is wat jou betreft dan het maximum salaris waar je om een verhoging mag vragen, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
MAX3400 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Als @RentedPaprika er nu nog 5% bij kan krijgen, is het 8,675% in 1.5 jaar; klinkt (zeker als er over 6 maanden niets bijkomt) nog steeds als een aardig gemiddelde na 2 jaar werken.
8,6% erbij in 2 jaar is nog steeds flink minder dan de inflatie. Klinkt leuk, maar in feite ga je er dan flink op achteruit in koopkracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Ik ben zeker prima in staat dit bespreekbaar te maken. Wil mij alleen eerst goed voorbereiden en met goede argumenten komen.

Ik vindt mijn bovengenoemde argumenten wel valide, maar goed wil dit even toetsen aan hoe mensen hier erover denken.
Hoe moeten wij weten of jouw argumenten valide zijn? Wij kennen jouw prestaties en de verwachtingen van jouw manager toch niet? Het komt over alsof je het gesprek niet aandurft, en dat lijkt me voor een controller die ook kritisch moet durven zijn naar het management, heel vreemd...

Oftewel: ga gewoon het gesprek aan met je manager, geef aan dat je graag meer wilt verdienen omdat je dat terecht vindt. Dan merk je zelf wel of het er in zit of niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

8,6% erbij in 2 jaar is nog steeds flink minder dan de inflatie. Klinkt leuk, maar in feite ga je er dan flink op achteruit in koopkracht
Als controller zou je moeten snappen dat dit onlosmakelijk met elkaar is verbonden; koopkracht daalt -> salarissen moeten stijgen -> kosten stijgen -> winst daalt -> prijzen gaan omhoog -> koopkracht daalt... dit is een vicieuze cirkel. We gaan er dus NOOIT structureel op vooruit in koopkracht met z'n allen op macro-economisch niveau. Dat accepteren zou al een hele hoop schelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]
Inflatie is niet voor iedereen hetzelfde: https://www.cbs.nl/nl-nl/...naar-10-3-procent-in-juli

Energie/gas is bijvoorbeeld een grote bijdrager aan inflatie. Als jij nu een vast energiecontract hebt, merk je daar dus niks van. Bij het tankstation merk je dat wel. Heb je een tankpas, merk je het weer niet.

Heb je een koophuis? Dan merk je het niet in je hypotheek, maar wel in bijvoorbeeld onderhoud (duurdere materialen).

Je koopkracht gaat dus niet per se achteruit omdat je salarisverhoging niet in verhouding staat met de inflatie. Het is echt voor iedereen anders en het inflatiecijfer is een gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Je bent controller; dan kan je voor jezelf toch heel goed duiden waarom jij wel/niet onderhevig bent aan welk stuk inflatie? Want die 11% is over de gehele linie echter als je dat weet uit te splitsen naar produkten / diensten, heb je zomaar kans dat jij hoger of lagere inflatie meemaakt.

Bij het CBS zijn vast allerlei staatjes te vinden die je in een Excel-sheet kan harken en "jouw persoonlijke" inflatie berekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dmaster17
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-05 13:15
Het is allemaal niet zo moeilijk. Ga het gesprek aan nee heb je ja kan je krijgen.

Ik kan je vertellen dat 5400 een behoorlijk salaris is. Vanuit de woningcorporaties (maatschapelijk) is geen ruimte voor verhogingen. Persoonlijk zit ik ook aan de grens en klus ik 10 uurtjes in de week bij als zzp. Dat zou je misschien ook kunnen overleggen als je meer wil verdienen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MAX3400 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Je bent controller; dan kan je voor jezelf toch heel goed duiden waarom jij wel/niet onderhevig bent aan welk stuk inflatie? Want die 11% is over de gehele linie echter als je dat weet uit te splitsen naar produkten / diensten, heb je zomaar kans dat jij hoger of lagere inflatie meemaakt.

Bij het CBS zijn vast allerlei staatjes te vinden die je in een Excel-sheet kan harken en "jouw persoonlijke" inflatie berekenen
Dat was precies mijn punt...

Voor de volledigheid; CPI bestaat uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdgGcTH9eKL-ZGPJwFJDpY8WEKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wcNKZwAa6LsfwH9M286ov4lq.png?f=user_large

Maargoed, uiteindelijk maakt dat geen jota uit. Het is tussen werkgever en werknemer om iets af te spreken.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
Ik geef toe dat de inflatie mij niet het hardst raakt, ik heb een tankpas.

Maar mijn energiecontract gaat per 1 September wel van 145 euro p.m. naar 312 euro p.m. Flinke stijging.
Ook ben ik in de supermarkt zeker 150 euro p.m. meer kwijt aan boodschappen.

Dus misschien is het niet de volle 11% inflatie voor mij, maar ik voel het zeker wel in mijn portemonee. Net als iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt en stevige inflatie kan je best een stevige looneis neerleggen als je weet dat je goed presteert. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Daarnaast wil je met de komende loon-prijs spiraal niet achterop raken.

[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 17-08-2022 10:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:11:
In tijden van krapte op de arbeidsmarkt en stevige inflatie kan je best een stevige looneis neerleggen als je weet dat je goed presteert.
Dit vindt ik dus ook. Al wil ik zeker niet dreigen met een vertrek, want ik vind het hier prima en leuk werk.
Alleen het moet wel tegen de juiste voorwaarden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Of € 5400,- nou wel of niet een redelijk salaris in het algemeen is, is helemaal niet relevant. Het gaat erom of het een redelijk salaris is voor de TS:
- Kan je voor hetzelfde werk ergens anders meer verdienen? Ook als het je het hele plaatje bekijkt? Zou je bereid zijn weg te gaan voor 5% meer?
- Kan je werkgever voor jouw salaris jou vervangen?
- Hoe verhoudt zich je salaris tot vergelijkbare functies binnen het bedrijf?
- Wat is de cultuur? Grote bek -> meer geld of juist meer focus op 'eerlijke' verdeling?

Inflatie erbij halen is niet logisch; dat geldt voor iedereen en je bent op zoek naar een individuele verhoging. Als ze jou 5% erbij geven omdat je vaste lasten zo stijgen, dan is het hek van de dam.

Vragen kan altijd. Bedenk goed wat er gebeurt als je dreigt met "ergens anders", de verhoging niet krijgt en toch blijft, etcetera. Denk vooruit, vanuit beide perspectieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

Tja grote black box voor ons, zit er bij dat overname bedrijf ook niet een leuke hard werkende controller die geen auto van de baas heeft en een lager salaris? Dus maw kan de overname ook jouw (over) head in gevaar brengen?
En is de inflatie je enige argument?

Grootste nadeel in dit verhaal is dat blijkbaar je geen beoordelingsmomenten hebt bij dit bedrijf. Das best wel een beetje uitzonderlijk, maar goed dan moet je die zelf maar gaan inschieten met daarbij momenten dat je werk besproken wordt en doelen. Daarmee kan je makkelijker stappen maken dan hé baas ik doe het best goed toch? Mag ik er 5% bij? Inflatie is een bitch enzo weet je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:11:
Ik geef toe dat de inflatie mij niet het hardst raakt, ik heb een tankpas.
Fair play
Ook ben ik in de supermarkt zeker 150 euro p.m. meer kwijt aan boodschappen.
Ik ken jouw gezinssamenstelling of specifieke dieet niet maar hier (2 volwassenen) komen we niet eens aan 350 Euro totaal aan boodschappen per maand en dat wisselt af tussen Jumbo, AH en Picnic. Andersom; als je 150 extra moet uitgeven per maand, heb ik een klein beetje het vermoeden dat dit nooit inflatie-gerelateerd kan zijn want dan was je maandelijkse grondslag al tegen de 1200 Euro?

Anyhow, je denkt dat er ruimte is voor meer geld van de baas krijgen voor je werk. Bereid je gesprek voor. Laat duidelijk zien waar jouw kwaliteiten in deze organisatie tot zijn recht komen. Laat ook zien wat je (extra) uit handen neemt en/of mensen ontzorgt. En geef een mooie bloemlezing van jouw progressie vanaf dag 1 dag je er werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Dit vindt ik dus ook. Al wil ik zeker niet dreigen met een vertrek, want ik vind het hier prima en leuk werk.
Alleen het moet wel tegen de juiste voorwaarden.
Je kan overigens ook nog denken aan andere oplossingen zoals minder werken voor hetzelfde geld :)
Wanneer het inkomen nodig is ga je weer voor 40 uur op de rol :*)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Die goede argumenten heb je blijkbaar al.
Zet die netjes op een rijtje en zoek daarnaast uit wat je eventueel zou kunnen verdienen als je switched naar een andere werkgever, presenteer dit totaalplaatje vervolgens aan je manager en ga het gesprek aan.
Let wel, "dreigen" met switchen naar een andere werkgever kan je maar 1x doen. Als je geen loonsverhoging krijgt en je niet switched is dit een volgende keer geen argument meer en zal je manager dit waarschijnlijk niet serieus nemen.

Natuurlijk is het wel zo dat je uiteindelijk ergens een keer tegen een plafond aan loopt qua arbeidsvoorwaarden en je voor meer salaris dus een andere functie zult moeten gaan uitvoeren.

Tip van flip, overweeg toch eens om je WO te halen. Dat opent weer andere deuren en kan leiden tot een hoger salaris.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:23
Leuk profiel, lijkt erg op mijn eigen profiel (Controller, Manager, US Corporate). Maargoed, dat is verder voor de discussie niet heel relevant.

Paar punten vanuit mijn kant:
- inflatie betekent uiteraard niet automatisch loonsverhoging. In de jaren dat de inflatie lager was dan de verhogingen hoorde je hier niemand over.
- als je momenteel al boven de markt verdiend speelt dit zeker wel mee. In welke mate hangt af van het beloningsbeleid van je werkgever. Als je werkgever een beleid heeft om op de mediaan te belonen en jij verdient daar al boven in jou functie heeft wg geen directe reden om jou salaris te verhogen. Deze mediaan zal zich in de huidige markt en ook met de huidige inflatie omhoog bewegen, waardoor dit ook impact heeft op hoe jij in verhouding beloont wordt. Bij ons zal iemand die lager in zijn functieschaal zit ook een (iets) hogere verhoging krijgen iemand die al hoger in dezelfde schaal zit.

Ik heb over 2-3 weken weer onze jaarlijkse reviews waar obv marktonderzoek per land, functie, sector, marktontwikkelingen (zoals ook inflatie). Heel benieuwd wat daar uit gaat komen tov de 2-3% afgelopen jaren.

Overigens is bij ons in heel Europa een tussentijdse aanpassing gedaan van het salaris voor Finance medewerkers tot een bepaald niveau obv de huidige marktontwikkeling. En ik weet dat meer werkgevers collectief een bonus / verhoging geven. Dus er zijn sowieso ontwikkelingen.

En last but not least: ik ken je inhoudelijke werkzaamheden niet en verdere omstandigheden (bonus, regio, pensioen, etc), maar 5.400 + auto doet mij niet direct denken dat je ergens anders een grote stap gaat maken. Vooral de auto is bij ons enkel weggelegd voor de echt goede senior controllers.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
ZieMaar! schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:15:
Of € 5400,- nou wel of niet een redelijk salaris in het algemeen is, is helemaal niet relevant. Het gaat erom of het een redelijk salaris is voor de TS:
- Kan je voor hetzelfde werk ergens anders meer verdienen? Ook als het je het hele plaatje bekijkt? Zou je bereid zijn weg te gaan voor 5% meer?
- Wat is de cultuur? Grote bek -> meer geld of juist meer focus op 'eerlijke' verdeling?

Inflatie erbij halen is niet logisch; dat geldt voor iedereen en je bent op zoek naar een individuele verhoging. Als ze jou 5% erbij geven omdat je vaste lasten zo stijgen, dan is het hek van de dam.

Vragen kan altijd. Bedenk goed wat er gebeurt als je dreigt met "ergens anders", de verhoging niet krijgt en toch blijft, etcetera. Denk vooruit, vanuit beide perspectieven.
Kan je voor hetzelfde werk ergens anders meer verdienen? Ook als het je het hele plaatje bekijkt? Zou je bereid zijn weg te gaan voor 5% meer?

Ik zit nu per jaar rond de 75k + auto. Ik denk dat ik in de huidige arbeidsmarkt voor financials (die zeer goed is) wel rond de 80k + auto kan onderhandelen ergens.

De vraag is dan wel in wat voor functie en bedrijf je terechtkomt. Ik zit hier pas 1,5 jaar, dus een switch is risicovol. En brengt stress met zich mee. Ik ben niet bereid dit voor 5k per jaar meer aan te gaan. Daarom blijf ik liever hier en probeer hier een verhoging te krijgen.

Ja ze kunnen via een recruiter vast wel iemand van een Big4 kantoor aantrekken voor een soortgelijk salaris. Ze weten alleen niet wat ze binnenhalen. Mijn voorgangers zijn ook te licht bevonden. Aan mij weten ze wat ze hebben qua persoon en qua kwaliteit.

Collega controllers van vergelijkbare leeftijd en functie zitten tussen de 5400 en 6000 p.m. Zij hebben alleen allemaal een RegistrerController titel, ik heb slechts HBO. Maar ik doe zeker niet onder voor de meeste qua prestaties. Ik ben meer "streetwise" geworden door mij op te werken, zij hebben als verplichting bij een Big4 zo'n papiertje moeten halen. Mijn manager vindt mij ook meer senior dan sommige collega's met een RC titel.

De cultuur is hier dat een brutaal mens de halve wereld krijgt. Als je niks zegt, dan ga je ook weinig krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
Barrycade schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:15:
Grootste nadeel in dit verhaal is dat blijkbaar je geen beoordelingsmomenten hebt bij dit bedrijf. Das best wel een beetje uitzonderlijk, maar goed dan moet je die zelf maar gaan inschieten met daarbij momenten dat je werk besproken wordt en doelen. Daarmee kan je makkelijker stappen maken dan hé baas ik doe het best goed toch? Mag ik er 5% bij? Inflatie is een bitch enzo weet je.
Zo zou ik het ook aanpakken. Eind van het jaar komt eraan. Logisch moment om zelf een cyclus te gaan opstarten. Zo'n cyclus bestaat normaal uit 3 gesprekken; plan ze proactief in en geef alvast globaal aan war je het in het planningsgesprek over wilt hebben. Dan komt het ook niet als verrassing en kan de ander zich ook voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vergeet ook niet dat verloning slechts een deel van een totaalpakket is. Ik weet zelf ook dat ik meer kan verdienen in mijn functie MAAR ook dat ik daarvoor in de praktijk meer moet werken of in ieder geval minder flexibel kan werken. Bij andere bedrijven die work/life balance hoog in het vaandel dragen kan ik niet aan de slag want "te duur".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Kan je voor hetzelfde werk ergens anders meer verdienen? Ook als het je het hele plaatje bekijkt? Zou je bereid zijn weg te gaan voor 5% meer?

Ik zit nu per jaar rond de 75k + auto. Ik denk dat ik in de huidige arbeidsmarkt voor financials (die zeer goed is) wel rond de 80k + auto kan onderhandelen ergens.

De vraag is dan wel in wat voor functie en bedrijf je terechtkomt. Ik zit hier pas 1,5 jaar, dus een switch is risicovol. En brengt stress met zich mee. Ik ben niet bereid dit voor 5k per jaar meer aan te gaan. Daarom blijf ik liever hier en probeer hier een verhoging te krijgen.

Ja ze kunnen via een recruiter vast wel iemand van een Big4 kantoor aantrekken voor een soortgelijk salaris. Ze weten alleen niet wat ze binnenhalen. Mijn voorgangers zijn ook te licht bevonden. Aan mij weten ze wat ze hebben qua persoon en qua kwaliteit.

Collega controllers van vergelijkbare leeftijd en functie zitten tussen de 5400 en 6000 p.m. Zij hebben alleen allemaal een RegistrerController titel, ik heb slechts HBO. Maar ik doe zeker niet onder voor de meeste qua prestaties. Ik ben meer "streetwise" geworden door mij op te werken, zij hebben als verplichting bij een Big4 zo'n papiertje moeten halen. Mijn manager vindt mij ook meer senior dan sommige collega's met een RC titel.

De cultuur is hier dat een brutaal mens de halve wereld krijgt. Als je niks zegt, dan ga je ook weinig krijgen.
Volgens mij heb je je koers dan toch bepaald? Vergeet dat hele inflatie-ding, maar gebruik bovenstaande. Je verdient minder dan de rest terwijl je beter werk doet. Dat moet gefixed worden. Daarmee is het ook meer een 1-malig iets, zonder precedentwerking. Lijkt me best haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
ZieMaar! schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Volgens mij heb je je koers dan toch bepaald? Vergeet dat hele inflatie-ding, maar gebruik bovenstaande. Je verdient minder dan de rest terwijl je beter werk doet. Dat moet gefixed worden. Daarmee is het ook meer een 1-malig iets, zonder precedentwerking. Lijkt me best haalbaar.
Die gap fixen is 1, maar als ik TS was, zou ik óók werken aan iets structureels. Hij valt niet onder de cao, maar anderen (collega's in het bedrijf) wel. Die krijgen (aanname) jaarlijks een procentuele verhoging. TS zou er m.i. goed aan doen de cao-verhogingen van toepassing te laten worden op zijn salaris, al dan niet met een gesprekkencyclus.

[ Voor 2% gewijzigd door wheel op 17-08-2022 10:44 . Reden: vergeten woord toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
@RentedPaprika let wel dat dat papiertje (WO, RA, RC) wel degelijk heel hard meespeelt voor je marktwaarde als je daadwerkelijk wat anders zoekt. Dan heb je het als HBO'er gewoon lastiger (niet) om aan te tonen dat je eigenlijk op hetzelfde niveau zit; ook qua beloning.

En als je echt die verhoging wilt ga gewoon het gesprek waarin je aangeeft dat je regelmatig wordt benaderd door recruiters voor vergelijkbare functies met een indicatie van 80-90K + auto en wat jou wg hier in kan betekenen. Geef aan dat je niet weg wilt, je baan leuk vindt, etc, maar dat je het gat met je huidige salaris te groot vindt om te negeren.

Je overcompliceert de situatie en discussie met het zoeken naar argumenten vind ik. Je manager is niet achterlijk en weet ook wel hoe de markt ervoor staat en hoeveel tijd, moeite en geld het kost om een vervanger te vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 13:53
RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Pas hiermee op. Iedereen is vervangbaar en de beste persoonlijke eigenschappen ontwikkel je met dit in het achterhoofd, niet denkende ik ben zo belangrijk op deze post.

Letterlijk alle mensen die dit riepen die ik meegemaakt hebt was men blij dat ze weg waren en was alles binnen 2 weken weer gladgestreken en de taken overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
pennywiser schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Pas hiermee op. Iedereen is vervangbaar en de beste persoonlijke eigenschappen ontwikkel je met dit in het achterhoofd, niet denkende ik ben zo belangrijk op deze post.

Letterlijk alle mensen die dit riepen die ik meegemaakt hebt was men blij dat ze weg waren en was alles binnen 2 weken weer gladgestreken en de taken overgedragen.
Eens, iedereen is vervangbaar. Mijn punt was alleen meer:

We zitten echt tot over ons oren in het werk. Als mijn manager iemand van buiten aanneemt en moet inwerken, dan gaat 100% de kwaliteit achteruit in de 1e maanden. Ook kost het hem dan veel extra tijd om die persoon in te werken (die tijd heeft hij niet). Dat was meer mijn punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 13:53
RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Eens, iedereen is vervangbaar. Mijn punt was alleen meer:

We zitten echt tot over ons oren in het werk. Als mijn manager iemand van buiten aanneemt en moet inwerken, dan gaat 100% de kwaliteit achteruit in de 1e maanden. Ook kost het hem dan veel extra tijd om die persoon in te werken (die tijd heeft hij niet). Dat was meer mijn punt
Ik bespeur een klein beetje zelfoverschatting, die ook bij je leeftijd hoort. Kan elke (register-)controller niet vanaf dag 1 de cijfers doorspitten van elk bedrijf? Ook jij weet na 1,5 jaar en met jouw leeftijd en ervaring toch nog niet alles?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:54
Hier ook controller (wel WO) en zit beduidend lager dan dat jij zit. Ben je nog wat van plan om WO te gaan doen, daarna RC? Ergens denk ik dat je heel erg blij mag/moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
ColeJ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:03:
Hier ook controller (wel WO) en zit beduidend lager dan dat jij zit. Ben je nog wat van plan om WO te gaan doen, daarna RC? Ergens denk ik dat je heel erg blij mag/moet zijn :)
Zonder details over de inhoud van de functie zegt “controller” niet zoveel. Zo’n breed gebruikt begrip, dan kom je op salaris range uit van 4-15K/m.

Ik ben (country) controller. Mijn manager is (Europe) controller. Mijn teamleden zijn (financial) controller.

[ Voor 11% gewijzigd door VidaR-9 op 17-08-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
ColeJ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:03:
Heb je ook 9 jaar werkervaring bij grote corporates? Ik ben group controller van de BeneLux (omzet van 500m + per jaar, EBITA van 20m), rapporteer aan CFO.

Dus ondanks dat je WO hebt, ben je ook even ver in je loopbaan?

Ik ben trouwens wel van plan om het nog af te maken, wanneer weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:15
je kan altijd vragen om salaris verhoging, of dat je het krijgt is een tweede. wanneer je geen het niet krijgt probeer er dan achter te komen waarom niet, zodat je daar aan kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Heb je ook 9 jaar werkervaring bij grote corporates? Ik ben group controller van de BeneLux (omzet van 500m + per jaar, EBITA van 20m), rapporteer aan CFO.

Heb je ook een team onder je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

[...]

€ 500m, € 500k of € 500... op papier evenveel cijfertjes. Dat zegt helemaal niks. Daar heb ik altijd zo'n hekel aan... alsof je omdat het om grotere getallen gaat ook 'beter' bent in je werk... de grootste onzin die er bestaat.

Het gaat om verantwoordelijkheden. Je valt onder een andere controller zo te horen, en je hebt volgens mij geen team onder je? Dan heb je relatief weinig verantwoordelijkheden ook al gaat het om grote bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Nu werk ik er 1,5 jaar. Afgelopen januari heb ik (volgens de CAO) 3,5% erbij gekregen. Ik val niet onder de CAO, maar de CFO gaf mij ook deze verhoging om geen scheve gezichten te krijgen.
Om welke CAO gaat dit? Ik ben wel benieuwd bij welke CAO een controller niet onder de CAO valt.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

€ 500m, € 500k of € 500... op papier evenveel cijfertjes. Dat zegt helemaal niks. Daar heb ik altijd zo'n hekel aan... alsof je omdat het om grotere getallen gaat ook 'beter' bent in je werk... de grootste onzin die er bestaat.

Het gaat om verantwoordelijkheden. Je valt onder een andere controller zo te horen, en je hebt volgens mij geen team onder je? Dan heb je relatief weinig verantwoordelijkheden ook al gaat het om grote bedragen.
Het zegt niet altijd alles, maar maakt over het algemeen zeker wel uit.

Of denk je dat een bedrijf met 500K omzet net zoveel kwijt is aan een accountantscontrole als een bedrijf met 500M omzet?

[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 17-08-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Bedrijfsgrootte zegt niet zo veel hoor, dat moet je ook los zien van je vraag.

Ik zit in een soortgelijke situatie, met het verschil dat 2 van mijn collega's meer verdienen én ook 'slechts' HBO hebben. Er zit alleen 25-30 jaar leeftijdsverschil tussen. Ik heb gewoon aangegeven dat ik het gat te groot vind en gevraagd wat ze daar aan gaan doen. Ik heb dit jaar al een extra loonsverhoging gekregen en volgens mij kom ik m.i.v. volgend jaar in een hogere schaal.

Het lastige is gewoon dat je al begin 30er met HBO tegen een glazen plafond oploopt. Dat doorbreken is heel lastig. Met 1,5 jaar heb je al wel een beetje wat van je waarde kunnen tonen, dus laat ze maar met een aanbod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Om welke CAO gaat dit? Ik ben wel benieuwd bij welke CAO een controller niet onder de CAO valt.
Er zijn genoeg bedrijfstakken waar dat heel normaal is. Vaak productiegerelateerd (zuivel bijv.), die gaan tot een bepaalde functie en de rest is vrij. Ik ben zelf ook 'CAO-loos'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RentedPaprika
Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

Dat is natuurlijk grote onzin. Denk je dat een bedrijf met een omzet van 5 miljoen een controller kan aannemen voor zo'n salaris? Of dat er uberhaupt behoefte is aan een divisie controller? Hoe groter de organisatie, hoe groter de finance / controlling organisatie die er is. Grootte maakt we degelijk uit, in functies en zeker ook in salarissen.

Cijfers zijn niet alleen cijfers. Hoe groter de organisatie, hoe groter en complexer de financiele stromen en hoe meer behoefte aan sturing en goede managment informatie.

Ik val inderdaad onder mijn manager, samen rapporteren wij aan de CFO. Deze CFO op zijn beurt rapporteert weer aan het moederbedrijf.

Ik heb geen echt team onder mij. In mijn divisie, rapporteren meerdere units (en dus controllers) wel aan mij, maar ik heb geen hiërarchische bevoegdheid over deze controllers als je dat bedoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door RentedPaprika op 17-08-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RentedPaprika
-DarkShadow- schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Ik werk voor een internationaal bouw bedijf. Dus de bouwvakkers vallen onder de bouw cao oid. Kom even niet op de officiele naam.

In mijn functie (samen met veel ander management) worden contracten individueel uit onderhandeld en vallen dus niet onder deze CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:14
Tehh schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Bedrijfsgrootte zegt niet zo veel hoor, dat moet je ook los zien van je vraag.

Ik zit in een soortgelijke situatie, met het verschil dat 2 van mijn collega's meer verdienen én ook 'slechts' HBO hebben. Er zit alleen 25-30 jaar leeftijdsverschil tussen. Ik heb gewoon aangegeven dat ik het gat te groot vind en gevraagd wat ze daar aan gaan doen. Ik heb dit jaar al een extra loonsverhoging gekregen en volgens mij kom ik m.i.v. volgend jaar in een hogere schaal.

Het lastige is gewoon dat je al begin 30er met HBO tegen een glazen plafond oploopt. Dat doorbreken is heel lastig. Met 1,5 jaar heb je al wel een beetje wat van je waarde kunnen tonen, dus laat ze maar met een aanbod komen.
Wat erg veel uitmaakt is het bedrijfsprofiel, en grootte maakt daar wel degelijk onderdeel van uit.

Een Amerikaanse multinational zal gemiddeld beter betalen dan lokaal MKB bedrijf bij vergelijkbare profielen, en bepaalde branches betalen beter.

Dat gezegd hebbende, TS zal moeten onderhandelen, en daar lijkt de pijn te zitten.
Eigenlijk wil die niet weg, eigenlijk vind TS dat ie wel genoeg verdient.....

Dit is een onderhandeling waar partijen tegenovergestelde belangen hebben, behandel het dan ook zo.
Weet wat je ondergrenzen zijn en ben bereid elders te zoeken als je het niet krijgt.

Wanneer je stil staat in loonontwikkeling, en daar hebben we het eigenlijk over, zul je op termijn toch weg moeten. Daar staat tegenover dat een paar jaar werkervaring bij deze werkgever erg waardevol kunnen zijn, deze afweging zal TS zelf moeten maken.

En voor alle reageerders die zeggen dat het salaris toch al mooi is, TS nergens recht op heeft, eerst dit of dat moet doen, dit maakt allemaal niet uit. Het bedrijf is geen liefdadigheids instelling, niet de vriend van TS, en andersom geldt dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RentedPaprika
Genoeg goede comments in het topic trouwens, waar ik in mijn voorbereiding genoeg mee kan. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

VidaR-9 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Het zegt niet altijd alles, maar maakt over het algemeen zeker wel uit.

Of denk je dat een bedrijf met 500K omzet net zoveel kwijt is aan een accountantscontrole als een bedrijf met 500M omzet?
De omvang van de controle is wel groter maar de onderdelen/stappen in de controle zijn hetzelfde. Dat een controle duurder is komt door het eerste, niet door de grotere bedragen. Een factuur van € 100.000 kost qua controle evenveel als een factuur van € 100...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

RentedPaprika schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Dat is natuurlijk grote onzin. Denk je dat een bedrijf met een omzet van 5 miljoen een controller kan aannemen voor zo'n salaris? Of dat er uberhaupt behoefte is aan een divisie controller? Hoe groter de organisatie, hoe groter de finance / controlling organisatie die er is. Grootte maakt we degelijk uit, in functies en zeker ook in salarissen.

Cijfers zijn niet alleen cijfers. Hoe groter de organisatie, hoe groter en complexer de financiele stromen en hoe meer behoefte aan sturing en goede managment informatie.

Ik val inderdaad onder mijn manager, samen rapporteren wij aan de CFO. Deze CFO op zijn beurt rapporteert weer aan het moederbedrijf.

Ik heb geen echt team onder mij. In mijn divisie, rapporteren meerdere units (en dus controllers) wel aan mij, maar ik heb geen hiërarchische bevoegdheid over deze controllers als je dat bedoeld.
Sorry, maar als je termen als 'grote onzin' gaat gebruiken ben je wat mij betreft af. Graag met argumenten komen, niet met dit soort dooddoeners.

Natuurlijk heeft de omvang van de organisatie er mee te maken. Maar je geeft in je reactie ook aan dat er bij jullie heel veel controllers rondlopen. Waarom denk je dat er zo veel nodig zijn? Bij kleinere organisaties zit misschien 1 controller die alles doet. Die heeft met misschien € 5m net zo veel verschillende financiele stromen te maken als jij met je € 500m. Je doet die controllers echt te kort als je denkt dat jij meer doet of kunt alleen op basis van de financiële omvang. Dat is dus wat mij betreft echt geen argument om om een hoger salaris te vragen.

Weet jij hoeveel verschillende processen er bij een gemiddelde gemeente in Nederland zijn (mijn vakgebied)? Ik wil wedden dat dat er meer zijn dan bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:42
De 'inflatie is geen valide argument' redenering vind ik echt onzin. Als je ergens anders makkelijk aangenomen kan worden voor 5% meer dan vind ik dat al genoeg verantwoording om het te vragen.
Als je je werk 5% efficienter uitvoerd dan is dat ook een goede reden.

Het probleem is alleen dat de inflatie mogelijk nog een tijd aanhoud. Je kan niet elk jaar een grote verhoging vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:02:
[...]
De omvang van de controle is wel groter maar de onderdelen/stappen in de controle zijn hetzelfde. Dat een controle duurder is komt door het eerste, niet door de grotere bedragen. Een factuur van € 100.000 kost qua controle evenveel als een factuur van € 100...
Een bedrijf met een omzet van 500K heeft hoogstwaarschijnlijk minder processen en complexiteit. En dat heeft impact op de omvang op de controle uiteraard.

Overigens bedoelen wij denk wel ongeveer hetzelfde. De “gewone” controllers bij een multinational kunnen net zo goed zijn / beloont worden als een controller bij een kleiner bedrijf die een veel breder takenpakket heeft, echter verdiend een group bij een multinational natuurlijk veel meer dan een group controller bij een onderneming die paar mln omzet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
retoohs schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:21:
De 'inflatie is geen valide argument' redenering vind ik echt onzin. Als je ergens anders makkelijk aangenomen kan worden voor 5% meer dan vind ik dat al genoeg verantwoording om het te vragen.
Als je je werk 5% efficienter uitvoerd dan is dat ook een goede reden.

Het probleem is alleen dat de inflatie mogelijk nog een tijd aanhoud. Je kan niet elk jaar een grote verhoging vragen.
Dan is je argumentatie toch niet de inflatie maar de 5% die je meer waard bent op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

VidaR-9 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Een bedrijf met een omzet van 500K heeft hoogstwaarschijnlijk minder processen en complexiteit. En dat heeft impact op de omvang op de controle uiteraard.

Overigens bedoelen wij denk wel ongeveer hetzelfde. De “gewone” controllers bij een multinational kunnen net zo goed zijn / beloont worden als een controller bij een kleiner bedrijf die een veel breder takenpakket heeft, echter verdiend een group bij een multinational natuurlijk veel meer dan een group controller bij een onderneming die paar mln omzet doet.
Ja zo 'natuurlijk' vind ik dat dus niet. Maar we bedoelen inderdaad wel hetzelfde denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:32:
[...]
Ja zo 'natuurlijk' vind ik dat dus niet. Maar we bedoelen inderdaad wel hetzelfde denk ik.
Hoezo niet? Een group controller van een multinational heeft 100’en mensen onder zich. Bij een paar mln omzet misschien maar 2-3 mensen. Lijkt me al reden genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

VidaR-9 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Hoezo niet? Een group controller van een multinational heeft 100’en mensen onder zich. Bij een paar mln omzet misschien maar 2-3 mensen. Lijkt me al reden genoeg.
Ja, ok. Maar dan is die controller ook leidinggevende, ik heb het puur over de controllersrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nee heb je, ja kun je vergeten :P

maar iets serieuzer:
wat de rest van de markt verdient en of je daar boven zit, is niet heel relevant: het gaat erom wat jij waard bent voor jouw werkgever. En om jou te vervangen, kost het bedrijf flink knaken. Dus naast wat jij als persoon (met jouw kennis) al waard bent voor het bedrijf, zal het bedrijf ook flink kosten moeten maken om je opvolger aan te nemen en in te werken.

Maar gooi niet met percentages, tenzij je echt aan kan tonen dat andere bedrijven echt x% meer betalen. Want de meest logische vraag die je dan krijgt is hoe je aan dat percentage gekomen bent. Ik zou 400 euro vragen (7,5%): gaan ze lager zitten lever je niet te veel in ten opzichte van de 5% die je in gedachten hebt, gaan ze erin mee heb je 2,5% meer dan je vooraf bedacht had :)

Maak concreet waarom je een verhoging vraagt. Alleen de tekst: "ik doe het beter dan 1,5 jaar geleden" maakt niet veel indruk. Zie dat je dat aan kan tonen met voorbeelden.

Hou rekening met teleurstellingen:
je kan 5% vragen of verwachten, maar dat wil niet zeggen dat je iets krijgt, of dat je minder krijgt. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je weg moet, het werk en de omgeving bevallen je goed, dus dan moet je de keuze maken of je weg wil omdat je niet gekregen hebt wat je wilde of verwacht had.

[ Voor 7% gewijzigd door Pietervs op 17-08-2022 12:49 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad. Wat ik heb aangegeven is dat ik veel plezier heb met het werk, en het naar mijn weten erg goed doe, maar dat ik met de inflatie wel een verhoging wil gezien ik in de markt makkelijk meer zou kunnen verdienen. Vond het extra lastig omdat ik relatief wel weinig nieuws heb hoeven doen, dus het was puur een verzoek op basis van de markt. Alles gewoon in goed overleg, de relatie is daar naar. Heb er uiteindelijk ~13% bij gekregen, waar ik tevreden mee was.
Volgend jaar weer helaas :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:55
. Maar dat wil toch niet zeggen dat je jaarlijks niet een verhoging kunt krijgen?
Je weet wel dat de mensen die onder een CAO vallen ook gewoon na 15-20 jaar op de max zitten? En dat je niet oneindig doorgroeit? Sterker nog: zelfs veranderen van werkgever geeft geen nut, terwijl die CAO mensen ook elk jaar als het goed is beter worden.

Ben ik wel benieuwd of je straks ook loon verlaging gaat aanvragen als je ouder bent en wordt ingehaald door 'de jonkies'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Hallo,

Nee heb je, ja kun je krijgen. Nog zo ééntje: niet geschoten is altijd mis!

Begrijp dit soort vragen echt niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 12:24

Blokker_1999

Full steam ahead

MyHero schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:38:
[...]

Nee heb je, ja kun je krijgen. Nog zo ééntje: niet geschoten is altijd mis!

Begrijp dit soort vragen echt niet
En toch moet je soms met de vraag opletten imho. Het kan ook een negatief beeld scheppen bij je management. TS werkt sinds begin 2021 bij zijn huidige werkgever, heeft begin dit jaar een opslag gekregen conform met vele andere mensen in de firma en komt nu alweer aankloppen voor een hoger loon. Als je dan ook nog eens een grote verhoging vraagt zonder degelijke motivering kan je wel eens de indruk wekken alsof het je alleen maar om geld gaat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:34
Mijn advies zou zijn om in je verhaal in ieder geval niet "ik vindt" te gebruiken. Idealiter gebruik je ook niet ik vind. Overigens zou ik zelf argumenten als inflatie eveneens zeer zwak vinden als dat iemands motivatie zou zijn.

Verder verdedig je jezelf in je laatste berichten (zijnde deze en deze), maar haal ik juist vooral een gebrek aan ervaring uit de manier waarop. Als je zo een discussie ingaat, dan zie ik het somber in wat betreft een mate van senioriteit verdedigen.

Dusver heb ik dan ook nog 0 redenen gezien die verdedigen dat jij een verhoging zou moeten krijgen. Schijnbaar ben je heel belangrijk, maar dat kun je niet (meetbaar, SMART, concreet, ...) verwoorden. Zaken als jullie hebben mij nodig houdt geen stand wanneer je eigenlijk niet weg wilt (je leidinggevende is niet dom) en al zou je wel vertrekken: wat let je om niet iedere maand dit argument op te gooien? Een beetje ervaren leidinggevende bedankt je dan voor je inzet en ziet het ontslag wel tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
President schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:06:
[...]

Je weet wel dat de mensen die onder een CAO vallen ook gewoon na 15-20 jaar op de max zitten? En dat je niet oneindig doorgroeit? Sterker nog: zelfs veranderen van werkgever geeft geen nut, terwijl die CAO mensen ook elk jaar als het goed is beter worden.
Je weet dat cao-schalen zo goed als altijd bij afsluiten van een nieuwe stijgen? Je krijgt geen periodieken meer, maar je salaris stijgt wel degelijk. Veel cao's hebben overigens geen 15-20 tredes per schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

@RentedPaprika is geld wel je belangrijkste beloning om erbij te krijgen, of zou je ook naar andere voorwaarden kunnen kijken? Extra vakantiedag(en), bepaalde kosten die je nu niet vergoed krijgt...
Of wat ik hierboven al erg uit je eigen inbreng lees, waarom onderhandel je niet over je vervolgopleiding? Studeren in de baas zijn tijd, kosten van de opleiding vergoed... In een rustigere periode vol voor die opleiding kunnen gaan. En vergeet niet er een beloning aan te hangen, wanneer je gecertificeerd bent, €xxx,- p/m erbij?
Misschien heb je hier al wel recht op, misschien ligt hier voor jou nog ruimte waar het bedrijf ook beter van gaat worden.

Bedenk ook goed wanneer je die studiestap wilt maken. Later, maar wat als je over vijf jaar net een kind hebt? Dan komt studeren er echt niet van. Ook wordt studeren steeds lastiger als je ouder wordt. Over het algemeen gesproken dan. Als je die studiestap wilt maken, ga dan even een keer er een goed avondje voor zitten (met je partner) en spreek het eens door wat je in de toekomst mogelijk tegen zou houden om die studie te doen...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 07:21
Uit je reacties kan ik niet opmaken waarom je precies nu een verhoging verdient. Kun je dat sterk onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:58
Tehh schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Er zijn genoeg bedrijfstakken waar dat heel normaal is. Vaak productiegerelateerd (zuivel bijv.), die gaan tot een bepaalde functie en de rest is vrij. Ik ben zelf ook 'CAO-loos'.
En toch zegt dat niet alles. Ik ben er ook in aan het duiken omdat ik niet volgens CAO beloond wordt, maar wel in de CAO val. Ik heb onlangs geleerd dat je, als jouw bedrijfstak wel onder de CAO valt, je toch recht hebt op bepaalde zaken, zoals bijvoorbeeld de inflatiecorrectie, omdat die niet alleen over CAO lonen gaat. Wellicht in de CAO van TS anders, maar ik weet niet beter dan dat ik ze gewoon krijg, ondanks het feit dat mijn salariëring ook buiten de CAO valt.

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-05 13:57
Licht je afgelopen prestaties toe. Toon aan dat je bent gegroeid en daarom een salaris verhoging wilt. Je zit al op een aardig salaris dus wees ervan bewust dat je het welvaartsverschil niet gaat merken. :-)

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 21:43
Volledig off-topic en niet om lullig te doen, maar een kleine spellingstip: ik vind, of vind ik, schrijf je zonder dt. Vervang met het woord loop/lopen. Mocht je schriftelijk met je manager onderhandelen kom je ook sterker over als je dit soort spelfouten niet maakt.

Succes met je onderhandeling!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 22:23
Doet het bedrijf aan de omzetkant aan indexering op basis van inflatie? Bij ons wel. Ik vind dat wel een extra argument om ook een inflatiecorrectie te vragen op het salaris.
Richting klanten wordt immers blijkbaar al een verhoging op basis van die kosten doorgevoerd (wij zijn dienstverlener, groot percentage kosten is loonkosten). Zou gek zijn als een bedrijf meer winst gaat genereren terwijl in feite zijn medewerkers er 'minder' van worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Scooper op 18-08-2022 07:36 ]

SRK35ZS-W

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 22:23
-

[ Voor 100% gewijzigd door Scooper op 18-08-2022 07:36 ]

SRK35ZS-W

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:35

Waarom niet? Bedrijven maken goede winsten, personeel mag zeker wat meer meeprofiteren. Ik bespreek mijn salaris elk jaar en dit jaar nog wat meer dan anders…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:33
mister_S schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:58:
Uit je reacties kan ik niet opmaken waarom je precies nu een verhoging verdient. Kun je dat sterk onderbouwen?
Waarom zou je het moeten verdienen als je salaris achter blijft bij de enorme prijsstijgingen die we het laatste jaar zien?

De reden is wat mij betreft inflatie. Bedrag x bij op de energierekening, bedrag x bij op de boodschappen en bedrag x bovenop de overige kosten. Loon blijft achter, ik heb compensatie nodig om rond te kunnen komen. Zo zal het voor veel Nederlanders gaan.

• mister_S
  • Laatst online: 07:21
Zo gaat dat helaas niet voor de meeste Nederlanders. Een gemiddelde van 3-4% lijkt al groot nieuws te zijn. "Inflatiecorrectie" lijkt me ook een slecht argument op dit moment, het is een uitzonderlijke situatie. Als de energieprijzen hopelijk weer normaliseren en dit een drukkend effect gaat hebben op de prijzen, gaan we dan die 10+% loonsverhoging weer verlagen? Ik heb er persoonlijk ook niet aan gedacht om af te zien van mijn verhoging in de tijden van extreem lage inflatie, die verhoging heb ik ook geaccepteerd.

Maar goed, het ging mij niet om hoe groot een loonsverhoging moet zijn. Daar valt heel lang over te discussiëren. Ik miste alleen een sterk argument voor een dergelijke verhoging, de hoge inflatie terzijde.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mister_S schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:06:
Ik heb er persoonlijk ook niet aan gedacht om af te zien van mijn verhoging in de tijden van extreem lage inflatie, die verhoging heb ik ook geaccepteerd.

Maar goed, het ging mij niet om hoe groot een loonsverhoging moet zijn. Daar valt heel lang over te discussiëren. Ik miste alleen een sterk argument voor een dergelijke verhoging, de hoge inflatie terzijde.
Vaak ging het dan wel om loonsverhogingen die bijv. 0,5-1% hoger waren dan de inflatie, voor zover ik weet. Nu gaat het om meerdere procenten die achterblijven t.o.v. inflatie.

Reëel verdien je dus gewoon minder en is het in feite een salarisverlaging. Als dat meerdere jaren achter elkaar aanhoudt dan krijg je een krachtig cumulatief effect. Dit terwijl de winsten wel gestegen zijn in veel sectoren.

Dus op individueel niveau vind ik het eigenlijk ook niet zo'n sterk argument, maar bij collectieve onderhandelingen zeker wel. Hoewel ik wel merk dat sommige organisaties met een zachtere cultuur meegaan in argumenten uit stijgende kosten in je privéleven, for better or worse.

Maar goed, aan mijn post heeft TS niet zo heel veel :+ het meeste is al wel gezegd denk ik. Afhankelijk van je relatie met je leidinggevende kun je vooraf ook goed nadenken over de toon van het gesprek. Zelf breng ik het een beetje joviaal op basis van mijn goede beoordelingen en positieve feedback, maar mijn vorige leidinggevende was daar veel zakelijker in.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:33
mister_S schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:06:
Zo gaat dat helaas niet voor de meeste Nederlanders. Een gemiddelde van 3-4% lijkt al groot nieuws te zijn. "Inflatiecorrectie" lijkt me ook een slecht argument op dit moment, het is een uitzonderlijke situatie. Als de energieprijzen hopelijk weer normaliseren en dit een drukkend effect gaat hebben op de prijzen, gaan we dan die 10+% loonsverhoging weer verlagen? Ik heb er persoonlijk ook niet aan gedacht om af te zien van mijn verhoging in de tijden van extreem lage inflatie, die verhoging heb ik ook geaccepteerd.

Nee, het gaat om herstel van het resultaat van de loonmatiging van de afgelopen 40 jaar.

Er worden trouwens al wel degelijk CAO's afgesloten waarbij inflatiecorrecties worden afgesproken. Al zijn het wel kleine CAO's, zie de volgende links:
https://www.fnv.nl/nieuws...-nieuwe-cao-werknemers-te
https://www.fnv.nl/nieuws...lonen-stijgen-automatisch

Goede kans dat het er nog niet veel zijn doordat CAO onderhandelingen meestal langere tijd lopen, de inflatie was op het moment van start van de onderhandelingen nog niet erg hoog. Bij CAO's waar de onderhandelingen nu beginnen zal ongetwijfeld sprake zijn van andere eisen.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Over het algemeen gaan bedrijven niet mee in het compenseren van externe factoren zoals belastingstelselwijzigingen, wijzigingen in toeslagregelingen, etc. Dat hoeven ze ook helemaal niet, en kan vaak ook niet. In dat licht bezien vind ik het argument van de hoge inflatie dus niet sterk; is namelijk voor de werkgever niet beinvloedbaar.
Groeien in functie en salaris volgt - ook in het algemeen gesproken - de vorm van de omgekeerde hockeystick: in de eerste fase gaat het jaarlijks harder omhoog en dan vlakt de groei langzaam af. Je hebt de eerste fase van je werkende leven gemiddeld 26% jaarstijging gekend, dat tempo ga je niet je carriere lang vasthouden. Er werd al eerder de tip gegeven om met werkgever een plan voor de komende 5 jaar uit te stippelen met groeidoelen voor jou en gekoppelde beloning. Zo blijf je een beetje weg uit dat ad-hocgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:38
Goed dat TS ziet dat switchen vs intern doorgroeien heel andere koek is. Kort door de bocht; switchen is individueel jezelf verkopen aan de hoogste bieder en intern doorgroeien is 'samen' een carrierepad vormgeven.

'Samen' lees ik hier eigenlijk nagenoeg niet. Want wat moet een manager met 3 goede argumenten zonder dat hij ze heeft gezien en zonder dat hij weet heeft van je ambities?

Als ik TS was, en hij zegt onervaren te zijn met interne groei, zou ik eerst zelf te raden gaan welke interne groei hij ziet voor zichzelf bij deze werkgever. Als die er niet is en de wens is om flink te groeien qua salaris door gewoon 'goed' werk noem ik dat een onrealistische wens.

Is er wel interne groei mogelijk bespreek deze dan met je manager voordat je over salaris gaat praten. Je spreekt je ambities uit, bespreekt samen de verwachtingen die daarbij horen en gaat dat vervolgens ook laten zien in je werk. Het word pas gezien als mensen weten waarna ze moeten kijken! Hier gaat het zo vaak mis, een TS die denkt dat hij het super doet en een manager die het totaal niet ziet. Samen dat carrierepad uitstippelen en je komt er dan als snel genoeg achter of dat mogelijk is of niet bij deze werkgever.

Mooie scenario's zijn:
- Wanneer manager x medewerker y als potentieel opvolger ziet (show them the ropes)
- Wanneer manager x medewerker y als voorbeeld voor de afdeling ziet (golden boy)

Slechte scenario's zijn:
- Wanneer manager x medewerker y ziet als een snelle jongen die voor veel wil maar weinig laat 'extra's' laat zien, met 5 werkgevers in 9 jaar zou ik zomaar zo'n vooroordeel kunnen hebben waar je eerst doorheen moet bijten.
- Wanneer manager x medewerker y niet ziet. Het werk gebeurt erg goed, maar dat werk is er gewoon altijd en komt alleen ter zake als het niet goed gaat. Geen bericht goed bericht, maar ook geen extra credits te verdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 18-08-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 08-05 17:07

Badderbeest

De enige echte

Je werkgever is er niet om jou te compenseren voor de nu hoge inflatie. Bovendien is dat ook een beetje gezeur, de afgelopen jaren was de inflatie heel laag, het afgelopen half jaar moet je een beetje in de mix met de afgelopen jaren bezien. Ik vind inflatie een non-argument als basis voor een persoonlijke loonsverhoging. In basis zijn de CAO-onderhandelingen en loonbelastingen ervoor om een goede balans te houden tussen de inkomsten en uitgaven van werknemers.

Als je vindt dat je de afgelopen periode een aanmerkelijke persoonlijke groei hebt doorgemaakt waardoor je waarde voor het bedrijf is toegenomen en dan kun je dat uitleggen aan de leidinggevende en hem/haar vragen om na te denken of daar een salarisverhoging aan verbonden kan worden (ik zou geen getal, percentage of direct antwoord vragen).

Als je leidinggevende aangeeft dat ook te zien zal hij/zij een aanbod doen, dat kun je dan nemen, of als je het mager vindt er proberen over te onderhandelen.

Als je leidinggevende aangeeft dat een salarisverhoging er niet in zit kan hij/zij vast formuleren waarom niet en kun je een afspraak maken over wat er moet gebeuren om dat wel mogelijk te maken.

Succes.

[ Voor 26% gewijzigd door Badderbeest op 19-08-2022 10:56 ]

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Blokker_1999 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

En toch moet je soms met de vraag opletten imho. Het kan ook een negatief beeld scheppen bij je management. TS werkt sinds begin 2021 bij zijn huidige werkgever, heeft begin dit jaar een opslag gekregen conform met vele andere mensen in de firma en komt nu alweer aankloppen voor een hoger loon. Als je dan ook nog eens een grote verhoging vraagt zonder degelijke motivering kan je wel eens de indruk wekken alsof het je alleen maar om geld gaat.
En dat hoeft mijn inziens geen probleem te zijn. Iedereen heeft zo zijn motivaties en hoewel veel mensen het niet zullen toegeven, is geld er daar vaak een van, zo niet de grootste. Sterker nog, voor een manager is misschien wel de makkelijkste / duidelijkste motivator om mee te dealen. Toch hangt er vaak een taboe overheen alsof geld geen grote motivator mag zijn.

Persoonlijk is geld zeker mijn grootste motivator en daar maak ik geen geheim van. Het geld zorgt er uiteindelijk voor dat ik in mijn vrije tijd kan doen wat ik wil. Dat betekent niet dat ik voor elke euro extra iets anders zou gaan doen, leuk werk is ook belangrijk maar het staat zeker bovenaan mijn lijst.
Net zo goed dat omzet / winst bij commerciële bedrijven meestal bovenaan staat en dat 'leuke/innovatie/(vul maar in) producten maken' een bijkomstigheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
Helemaal mee eens.
Wat een gekke houding heeft het gros van de werkende mensen. Je bent toch potverdorie aan het werk zodat je alles kan doen wat je wil buiten je werk om? Hoe meer geld, hoe beter, met oog op balans van leuk, uitdagend en goed compenserend werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Phyrozi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:41:
Helemaal mee eens.
Wat een gekke houding heeft het gros van de werkende mensen. Je bent toch potverdorie aan het werk zodat je alles kan doen wat je wil buiten je werk om? Hoe meer geld, hoe beter, met oog op balans van leuk, uitdagend en goed compenserend werk.
Je zegt het zelf al: leuk, uitdagend en goed compenserend. Als je alleen maar kijkt naar de financiële component, mis je die andere twee. Dus het is heel goed mogelijk dat leuk en/of uitdagend een grotere rol spelen dan een paar extra euro's.

Bij de meeste mensen is werk een enorm belangrijke component in hun leven, niet alleen financieel, maar ook sociaal en voor zingeving. Een normale werkdag bestaat voor meer dan de helft van de niet-slaapuren uit werk voor de meeste mensen, dus het is m.i. niet zo gek dat mensen niet alleen kijken naar wat ze buiten het werk om met hun verdiende geld kunnen doen.

Uiteraard wil iedereen bij verder gelijkblijvende omstandigheden liever meer verdienen dan minder.

Pagina: 1 2 Laatste